Kontrakter {{forumTopicSubject}}
Jeg ved ikke hvordan en retssag vil falde ud i forhold til de klausuler der er i kontrakterne men som udgangspunkt er en aftale bindende og har man både aftalt forbudet (må ikke avle på en hund hvis den har en bestemt tandstilling) og sanktionen (bod=20.000) så ser jeg intet til hinder for at en dom vil følge aftalen ordlyd. Har opdratter ikke aftalt en kompensation for avlsforbudet er aftalen mere tvivlsom idet man kan diskutere rimeligheden af indgrebet i købers råderet/ejendomsret.
En anden problemstilling er "garantier" og kobling til betingelser, jeg tror problemet er bevisbyrden for hvem skal bevise at køber har/ikke har fodret med det pågældende foder? Kobles HD garantien til at opdrætter skal se hunden/hundens foderstand og opdrætters anvisninger skal følges (eks. den skal tabe sig) så står opdrætter bedre hvis hunden udvikler HD på grund af overvægt.
Jeg har ingen erfarindger med hvordan DKK forholder sig når der opstår konflikt. Jeg har talt med dem om mine kontrakter og de har givet udtryk for at de syntes jeg var en meget seriøs opdrætter .................... men om det betyder at de vil hjælpe mig med at håndhæve vilkårerne er jeg usikker på.
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.208
Men i det tifælde er DKK i hvert fald ikke til megen hjælp, altså hvor hunden bliver solgt uden om opdrætter, det er ikke deres problem.
Men en hovedregel er, at man ikke kan stille hvapekøber ringere en købeloven, dvs at selv om begge parter skriver under i købsaftalen, på at der ingen garanti/reklamationsret er på hunden, ja så er der alligevel. Og det er faktisk ulovligt.
Jeg fatter simpelthen heller ikke hvorfor en aftale ikke er bindende begge veje, især når den er på skrift(da så er beviset der jo for en aftale)., så længe kravene ikke er urimelige.
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.630
Oplyser I køberne om disse kontrakter ved første kontakt, være sig i telefonen eller på mail ??
feb 2005
Følger: 30 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 98 Svar: 851
Hvis hunden kommer fra gode HD linier og hunden er vokset meget hurtigt suppleret med at opdrætter gentagne gange har bedt køber om at slanke hunden så vil jeg mene der vil blive lagt vægt på købers "Egen skyld" der vil medføre fald i erstatning.
Vil du fortælle lidt mere om dine erfaringer Lykke?
Hej Marianne B: hvorfor vil du ikke købe hvalp hos en opdrætter der "har noget at skulle have sagt" hvordan tolker du det negativt??
mar 2007
Mht kontrakter .....Når jeg køber en hund og giver x antal kroner, forventer jeg opdrætteren står ved sit ansvar og har gjort det bedste og forventer det samme af mig, uden at kontrakten binder mig til udstillings, avlsret, parringer eller foder.Hvis man skriver omkring avlsforbud, hvis hunden fejler et eller andet, vil jeg blive meget mistroisk omkring opdrætterens samvittighed mht til parringer.. Hunden er min....Hvis opdrætteren vil " holde fast i hunden" må opdrætteren vælge at udstationere den i stedet for...
Mangler svar på, hvornår I fortæller køber omkring en kontrakt ??
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.206
Mine bliver pålagt, at hundne ikke må bruges til tavleløst avl eller avl i anden klub en DKK- inden avl skal den avlskåres - må ikke overføre til anden klub - den må ikke motioneres monotont, feks cykling inden den er udvokset, ej heller gå på trapper, jeg har tilbagekøbsklausul, til 2000 kr, så den må ikke vidre formidles uden min accept, den må ikke aflives uden min accept, med mindre en dyrlæge udtaler at det er det eneste etiske at gøre...en synd og rask hund fra min kennel skal ikke aflives fordi nogen har fået en anden hobby eller de ikke er opgaven voksen.
Der er helt sikker nogen der mener at det er helt urimelige krav og det er også helt fint med mig og vi kan sagtens være venner af den grund - det bliver så bare ikke hos mig de skal handle hvalpe - til gengæld har jeg talt med flere der føler en tryghed i at jeg bekymre mig om hvalpene
mar 2007
mar 2007
jan 2007
Følger: 76 Følgere: 79 Hunde: 12 Emner: 69 Svar: 879
De har da de fik denne erstatningshund skrevet under på at opdrætter kan bestemme evt 1. avlspartner på denne hund inden den fylder 3 år.. De vil ikke selv benytte hunden i avlen, men fordi disse opdrætter insisterer på at hunden skal parres er de bundet af kontrakten ellers skal de levere hunden tilbage..
Tilbagelevering kan overhovedet ikke komme på tale, da opdrætteren er udelukket af DKK, fordi de har nægtet kenneltilsyn og i øvrigt har tvivlsomme forhold for deres hunde. Nu står de i den situation at de skal køre lang pokkers til vej ned i tyskland ( opdrætter har fundet en hanhund i det sydlige tyskland!!!selvfølgelig ) og parre en C hofte hund og lægge deres eget kennelnavn på..
DKK giver opdrætter medhold at de skal tvinges til at parre hunden, opdrætterens valg af partner og at køber selv skal betale alle udgifter i forhold til transport m v..
feb 2005
Hele opgaven består i at finde de købere som man mener er bedst kvalificerede til at give en hvalp det liv man som opdrætter mener er det bedste og dernæst forsøge at forudsige de problemer der kan komme på tale i fremtiden og det bør begge parter være involverede i. De problemer skal man så gardere sig imod i en kontrakt.
Har jeg besluttet at en køber er ok og jeg dermed føler tillid til at de er deres opgave voksen er jeg også villig til at forhandle kontrakten og høre på deres forslag og indvendinger.............. så jeg diskuterer vilkår med den enkelte køber.
Jeg forsøger at skabe så ligeværdigt et forhold som muligt fordi jeg betror dem noget meget dyrebart og det har de selvfølgelig respekt for samtidig bliver jeg også nød til at respektere at de har overtaget ansvaret for hvalpen og have tillid til at de kan klare det. Jeg håber også de har de respekt for min ekspertise så de lytter til de råd jeg giver dem.
Jeg har oplevet flere overvægtige hvalpe og det vil mener jeg ikke skyldes en karakterbrist hos køberne men simpelthen at man kan risikere ikke at opdage at hunden lægger sig ud fordi man går op ad den hele tiden og de gange hvor jeg har påpeget det er den blevet slanket ................. misforstået godhed er tilgiveligt
mar 2007
nov 2006
nov 2006
Jeg kender også en opdrætter, der købte en ung tæve til avl, og der var krydset af i avls rubrikken i kontrakten. Da opdrætter så vil bruge hunden til avl, får den døde hvalpe eller går tom, dette sker 3 gange, hvorefter ham jeg kender henvender sig til DKK for at få hjælp, efter at have snakket med sælger, der ikke vil yde noget som helst. der var i øvrigt betalt det jeg vil kalde rigeligt for hunden(over det dobbelte af hvalpeprisen). Men svaret fra DKK var, at han bare kunne prøve igen, for det skete jo tit, at hunde gik tom flere gange og PLUDSELIG kom der hvalpe. Sååååå ingen hjælp at hente der. Hvad er det så værd?????
mar 2007
nov 2006
Men i det sidste tilfælde jeg nævner, var det faktisk opdrætter de holdt med, om jeg så må sige. Men det jeg mener er forkert, er at de punkter de selv har valgt at have på deres færdige kontrakt ikke er noget de vil hjælpe med, i tilfælde af, at disse bliver overtrådt, det kan jo ikke være rigtigt, så skulle disse punkter slet ikke med på deres kontrakt andet end som noget man selv tilføjer i den nederste rubrik.
feb 2005
Når det er DKK der fastlægger HD status og alle ved der er et vist antal "smuttere" (hunde der ikke udvikler slidgigt) er det i min verden indlysende at de skal være varsomme med at bruge deres egne diagnoser som eneste årsag til at tilkende erstatning .................... måske det var et punkt man kunne rejse overfor bestyrelsen??
mar 2007
nov 2006
Ja, man kan kun drømme om, hvad folk tror at de kan få penge tilbage for, netop som Marianne skriver, så er det ligefør man er nød til at sætte pengene ind på en konto(penge fra hvalpesalg), indtil der er gået 2 år.
feb 2005
Jeg har en ide om at en opdrætter kan klassificerer hvalpene på eksteriøret når de bliver solgt. Så nogen er udstillingshunde (hvad garanterer det egentligt?) andre er avlshunde og endeligt familiehundene. Prisen vil naturligt følge betegnelsen og tilbagebetaling hvis hvalpen ikke kommer til at svare til det anførte.
Når hvalpen vokser til er der risiko for at der kan vise sig sygdomme ........................ jeg mener at man i den situation skal skelne mellem tilskud til dyrlægebehandling og tilbagebetaling af købsprisen. Er det ikke fair at opdrætter er med til at dække udgiofterne ved sygdommen?
Jeg mener at tilbagebetaling er fair hvis man kan bebrejde opdrætter noget, det der svarer til culpa i almindelig erstatningsret. Man vurdere hvorvidt opdrætter har handlet culpøst ved at sammenligne vedkommendes handling med en "bonus pater opdrætter" hvilket er en fornuftig/ansvarlig opdrætter har vedkommende handlet mere uforsvarligt end en bonus P skal der betales erstatning men der skal ikke betales erstatning hvis der er handlet som bonus pater ville have gjort.
De skal som opdrætteren ikke er "skyld" i er "de slag livet giver"
glæder mig til at høre fra jer, sov godt
mar 2007
Jeg kunne aldrig drømme om at stille erstatningskrav til mine opdrættere, hvis hundene fik konstateret HD som 1½ årig ( Albert skal foto om 1 måned)...Hvorfor fik de dette ?? Tvivls spørgsmålet må komme opdrætter til gode...HVis jeg købte en hvalp, som mere eller mindre er syg fra starten af, mener jeg så at opdrætteren sidder med et ansvar, om jeg vil kræve " hjælp til " dyrlæge regninger, kommer meget an på opdrætterens ansvarsfølelse...Er vedkommende " et dumt svin" kan jeg også være dette ;o)....Hvis det så ender med at jeg må aflive min hvalp, vil jeg kræve en ny hvalp/ pengene tilbage...
feb 2005
Men er en "udstillingshund" er "star" eller er det 1.præmieringshunde?
mar 2007
Så og sige alle newf. får 1 præmie....Standarten er er så høj i DK indenfor racen.Altså dem der bliver udstillet.. Hvis en newf. får 2 præmie, er der noget galt....F.eks en unghund som ikke er harmonisk pga alderen...Dommerne fra udlandet er meget imponeret over vores race....En udstillingshund er måske bare en 1 præmie hund ( jeg ved det ikke), men man kan ikke give den garanti for en newf, som først er færdig som 3-4 årig....Nogen forventer nok at hvis de køber en udstillingshund vil den blive champ som 3 årig...
nov 2006
Og mht sygdomme, så er det vel også svært. tag f.eks en sygdom som epilepsi. Hvis hunden får det inden for de 6 første måneder efter købet, så kommer opdrætter til at betale, men hvis det er efter, så kan det være svært at vurdere hvorfor sygdommen opstår, for den er ikke direkte arvelig. Så det kommer vist helt an på hvilken sygdom der er snakke om, og den skal kunne føres tilbage til opdrætter. Men det er klart, at skal den aflives pga en arvelig sygdom, eller hvis den f.eks har parvo når køber overtager den, og den dør, så skal handlen gå tilbage.
feb 2005
6 mdr. grænsen hænger sammen med bevisbyrden idet man går ud fra at en mangel opstået indenfor de første 6 mdr var tilstede ved leveringen og en betingelse for at en mangel kan gøres gældende er at den er tilstede ved leveringen ..................... men 6 mdr grænsen er sørme da svær at have med at gøre når der er tale om levende væsner og disses sygdomme. HD kan vel sagtens vise sig senere end ved 6 mdr alderen og alligevel betyde at hunden skal aflives??
mar 2007
feb 2005
(link fjernet)
Jeg synes det ser meget fair ud hvad synes I? Måske jeg skulle sende det til juristen hos DKK det vil måske være nemmere for hende at komme med en udtalelse på baggrund af noget så konkret??
feb 2005
(link fjernet)
mar 2007
Super links....
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.988
Nu har jeg igen,måtte aflive en ung hund,som var ramt af en lidelse der ikke er påført garantien,selvom min kontrakt er krydset af i både,udstilling,avl og brugs..
Men denne lidelse er ikke påvist arveligt.. Dette håber jeg dog at den blir,da der efterhånden er en del af dem og de blir lystigt brugt i avl.. dette er min hund nr 2 inden for 2 år,der lider af dette..
Nu ville det ha kostet mig 16000,at få lavet det ben + genoptræning og ro på hunden i ca 6mdr,hvis han nogensinde skulle kunne bruges til det han er købt til.. Min træningsmakker..
Desværre var der skade på selve knoglen og alt hang i laser,så jeg valgte at min hund skulle ikke lide mere..
Jeg kunne nok vælge at ta denne i en civil ret,da hunden er krydset af i brugsarbejde og jeg har en dyrlæge der bakker op..
Men ved i hvad,for mig er de penge lige meget.. de erstatter bestemt ikke min hund..
Jeg må nok indrømme at jeg får en smule kvalme af at læse jeres debat,med at undgå erstatning og at hvalpekøbere ligefrem er griske. Tak for kaffe
mar 2007
mar 2007
nov 2006
Jeg er helt klar over,de forskelle der ligger på de forskellige racer og måden de skal behandles på som små
Osse derfor jeg er bitter,for min race burde jo netop kunne holde,med korrekt foder og motion.. Jeg har generelt ikke problemer med HD og AA..
Men har undersøgt lidt om denne anden sygdom,som faktisk selt ikke optræder sjældent
Jeg er ligeglad med erstatning,men har det som du.. er opdrætter pludselig et dumt svin,kan jeg osse blive det..
Derfor får jeg skrevet en god kontrakt ellers køber jeg bare ikke hund der
mar 2007
nov 2006
er helt enig..
Jeg er bare farvet af mit job,med at genoptræne syge hunde..
Ser gang på gang,folk stå med sorgen over at man måske ikke kan hjælpe deres hund og at man må sende dem til dyrlæge,fordi man ikke tør stå med ansvaret og hunden kommer aldrig tilbage igen..
Gravhunde f.eks med dics.. Schæferhunde med HD eller spondylose,samt de større racer med problemer både for og bag..
det jeg ser er tit arvelige sygdomme og kigger man på hundes tavle,tænker jeg tit,,
Hvorfor sat opdrætter denne hund i avl ? Hvis tavlen er spækket med c hunde eller værre for nogen racer D og E hunde...
det er levende væsner og gener spiller ind helt sikkert..
Men ved nogen opdrættere er moralen dælmende heller ikke høj og her mener jeg de må betale om hunden så er 18 mdr..
mar 2007
feb 2005
Min sympati vil du ikke fortælle hvilken sygdom der er tale om??
Vi forsøger på sober vis at diskutere "rimelighed" og da det involvere følelser er det ikke nemt men jeg tror jeg taler for alle der har deltaget i debatten når jeg siger at vi ikke er tlhænger af ryggesløse opdrættere men vi er på den anden side heller ikke tilhængere af at opdrættere er frit vildt ............................ begge parter skal have ordentlige vilkår, hvordan synes du man sikrer det?
Jeg har overvejet om man aktivt skulle arbejde for "etiske retningslinier" så begge parter har et fast sæt spilleregler for når problemerne først opstår løber følelserne ofte løbsk og fairness og fornuft forsvinder.
feb 2005
nov 2006
Men jeg synes bare, at nogle gange så har hvalpekøber et urimeligt krav for, hvad de gerne vil have penge retur for, om det er uvidenhed eller griskhed det kan man så diskutere. Men som vi alle ved er det at være opdrætter ikke en guldmine, og derfor er man nød til at have en grænse for hvad man erstatter, men det er helt klart, at hvis hunden har en fejl, så den ikke passer til det, den er købt som, eller har den en arvelig lidelse, så skal køber selvfølgelig have kompensation
okt 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 43 Svar: 704
Det hedder det første ½ åraf de 2 år der reklamationsret, har opdrætter bevisbyrden, og man siger at visser sig inden for det ½ år en sygdom eller fejl/mangel, så har været der fra starten.
de sisdte 1½ år af af reklamationsretten der har køber bevisbyrden.
En køber kan ikke forlange, betalt dyrlægeregninger, men køber kan krave pengene tilbage for hvalpen, og samtidig beholde den.
Og den der med at opdrætter tilbyder en erstatningshvalp, i stedet for den syge hvalp/hund den går faktisk heller ikke.
Men det er noget kringlet noget alt sammen.
Har i dag været til overbygning af opdrætteruddannelsen. så er da kom hjem noget klogere. ;o)
mar 2007
nov 2006
Og det er helt rigtigt, at opdrætter kan godt tilbyde en erstatnings hvalp, men kan ikke tvinge køber til at tage den i stedet for pengene.
okt 2006
Det konkrete sag som . juristen fremlage, der beholde køber hunden,
Men selvfølgelig kommer det også an på hvad hunden fejler, hvor slemt det er.
okt 2006
okt 2006
nov 2006
Jeg er dog af den opfattelse, at erstatnings sager helst skal kunne løses køber og sælger imellem. Og har heldigvis ikke været ude for noget af ovennævnte. Men det er da helt sikkert godt for begge parter, at der er nogen, der kan tage over, hvis det går i hårdknude.
feb 2005
Reklamationsretten er på 2 år det vil sige at køber kan gøre misligholdelsesbeføjelserne gældende (hæve/fastholde) i to år. Det først 1/2 år gælder "formodningsreglen" hvilket vil sige at det antages at manglen var tilstede ved leveringen og dermed skal sælger bevise det modsatte hvis sælger skal friholde sig. Det er naturligvist svært afhængigt af hvilken dokumenteret arvegang der er tale om.
Efter det 1/2 år er det køber der skal bevise at manglen var tilstede ved levering og det kan være svært jvf den udtalelse der er gengivet ovenfor fra KVL.
..................... men en ting er stadig regler en anden etik ................. øv er der ikke nogen der synes etiske regler kunne være interessante at udforme??
nov 2006
feb 2005
nov 2006
Ang velfungerende hunde med C/D/E,vil jeg sige det kommer an på øjet der ser.. Jeg har selv en hund med C hofte.. det sidste år har den voldt problemer,med tilstødende problem i hasen.. Hunden blir aflivet onsdag.. 5 år gammel.. ham kunne jeg da ikke finde på at kræve noget for.. jeg kan ikke laste opdrætter.. hunden holder garantien
For mig er hunden,ikke velfungerende,så snart jeg skal sætte ind med hensyn og muskelopbygning. som jo redder livet for mange HD hunde..
Er hunden som mine krydset af i avl,dur en d og e hofte ikke og jeg har krav på en ny hund eller lidt penge tilbage.. Uden at den gamle går tilbage til kennelen..
Sådan får jeg lavet mine kontrakter..
Men samtidig kan jeg måske osse kaste mine mål med hunden i havet,da den på længere sigt vil blive slidt ned i en ung alder,med pågældende status eller slet ikke kunne træne på den måde..
Dette tab vil jeg da ha noget for + der er altså en række udgifter ved en kronisk syg hund,kontra en rask..
Nu er det ikke sådan at jeg,har krævet en øre for nogen af mine,da hunden betyder mere end penge.. Men jeg vil ha muligheden og det har jeg
Groft sagt har jeg købt en vare der ikke virker ?
Selvfølgelig skal man ikke være urimelig overfor opdrætter,men opdrætter skal osse kunne indse hvis den kombi gav dårlige hunde..
Alt i alt,handler det vel om tillid mellem køber og opdrætter,samt at ved et problem kan man løse det uden at trække folk i retten
nov 2006
feb 2005
Jeg kan ikke udtrykke hvor skidt tilpas jeg føler mig ............ det er fuldstændigt utilstedeligt...... en hund på 5 år bør ikke aflives. og jeg vil ikke synes at han holdt standarden, så var han en af mine så ville jeg tilbyde dig en anden hvalp. 5 år er ikke ok på HD.og du bør tilbydes en erstatning for de omkostninger du har haft.
Jeg har altid haft lyst til at se hvor langt en bullmastiff kunne klare sig i konkurrencelydighed, hvis du kunne have lyst til at gøre forsøget er du velkommen til at ringe til mig og komme på besøg, gerne med flere unghunde fra mit opdræt. Jeg ved at bullmastiffs har været brugt fra BHP 1-BHP3 i Syd Afrika.
Desværre ser vi mange bullmastiffer der fungerer som 10 årig hvilket de ikke burde jvf deres HD status
nov 2006
Sådan er det og det skal opdrætter ikke lastes for,heller ikke økonomisk..
Tak for tilbuddet med dine hunde.. Har faktisk haft kig på racen,en gang for år tilbage:-)
Men pt skal jeg lige sunde mig og næste hund,blir af lettere type.. Tør pt ikke købe flere rottweilere og det er rent følelsesmæssigt
nov 2006
De fleste lever,det jeg kalder et familieliv
mar 2007
feb 2005
nov 2006
feb 2005
nov 2006
Men kender da folk der gør i dette og kan hvis du vil prøve at forhøre mig,om de er villige på en udfordring
nov 2006
Håber du kan finde en hund, der passer bedre til dit behov:-)
nov 2006
Kontrakter
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside