{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.780 visninger | Oprettet:

Grå/højavlschæfer, alvskåring {{forumTopicSubject}}

Hej gruppe!

Jeg har lige haft fornøjelsen af, at være til avlskåring og et spørgsmål som spøger både i vores raceforening og helt sikkert også i hovedet på mange schæferhundefolk, dukkede op i min bevidsthed.

Grundlaget var, at man jo i den grad kan se forskel på træningsprioriteringerne (her genereliserer jeg naturligvis) blandet henholdsvis brugshundefolket og udstillingsfolket.
Hvor højalvshundene går så fantastisk flot i ringen og præsenterer sig virkelig godt, der bliver der til gengæld ofte lavet noget rigtig juks i gruppe C. Her ses en del boglukninger fra dommerens side.
Til gengæld klarer de grå sig ofte rigtig flot i gruppe C, men præsenterer sig mindre godt i ringen. (Igen generaliseringer smiley )

Det er klart, at vi vælger en hundetype og en hundesport, der passer til os - men hvor er det dog sørgeligt, at vi hver især nedprioriterer halvdelen af det, som faktisk skal udgøre den hele hund.
Mit hjerte græder, når jeg ser en flot hund lave en "standhals", der lyder som om hunden gør af postbudet. På samme måde er jeg sikker på, at udstillingsfolket ryster på hovedet med himmelvendte øjne, når de ser på de grå, der næsten ikke er ringtrænet...

Er det ikke synd for vores race det her?

Bør vi ikke prioritere begge dele lige højt. Selvklart vil de to type hunden klare sig forskelligt i de to kategorier på grund af deres specifikke egenskaber, men bør vi som hundeførere ikke gøre meget ud af begge sider af vores dejlige race, når vi træner?
At gøre så meget som muligt for, at brugsegenskaberne bevares og udvikles og at gøre så meget som muligt for, at racen holder sig inden for standarden, og udvikler sig inden for standarden..

Dette kan kun gøres, hvis den forbaskede "racisme" der hersker mellem ejerne af de to typer bliver vendt til et venskab, der anerkender forskellighederne og anerkender hinandens forcer - selvom de er forskellige...
Og så tror jeg, vi hver især bør skæve over til "de andre" for vi kan virkelig lære noget af hinanden når det kommer til vores sport.. Om det så er brugshundesport eller udstillingsarbejde...


Hvad er DIN holdning?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Grå/højavlschæfer, alvskåring
  • #1   13. nov 2007 Klaus, jeg tror jeg har formuleret mig lidt galt - for jeg er enig med dig i, at vi skal beholde de to typer hunde, men jeg synes at vi hver især bør prioritere begge dele hos begge typer.
    Og det starter jo ved, at vi allesammen erkender og anerkender at begge typer er ok, og begge typer er fuldgyldige schæferhunde.

    Nu tilhører jeg jo selv brugshundefolket og jeg ærgrer mig grøn og blå over, at brugsegenskaberne bliver avlet så langt væk i højavlshundene - og jeg er sikker på, at de tænker det samme om de grå bare med hensyn til deres "afvigende" eksteriør..


  • #2   13. nov 2007 CH.kvinde.
    Godt du laver denne tråd, for jeg har lige lavet et svar i min egen tråd om kennel, som jo desværre er gammel fra igår.
    Nå. Hvis du sprør avlsvejlederne for de to grupperinger så vil de svare dig at de begge prøver at lave den hele hund. Og så kan jeg stå som dig på sidelinien med blødende hjerte, og se at det de fortsat gør det er at avle på ekstremerne.
    For højavlens vedkommende, tænker jeg jo selvfølgelig på den fuldstændig overdrevne vinkling i bagparten, og for brugshundene, undskyld, nu skal det jo hedde sportshundene, så skal de ligge så højt i drift at det bliver utrænbare fordi de tænder fuldstændig af konstant, og ikke kan fungere i en almindelig børnefamilie.
    Da jeg for første gang begyndte at snakke om den overdrevne vinkling på højavlslinierne, blev jeg jo nærmest brændt på bålet. Og når jeg nu åbemnt skriver om det over drevne temp. på de såkaldte sportshunde, ja så for jeg at vide at en schæfer er en brugshund og en arbejdshund. Ja men du kan jo ikke bruge den til dette formål, fordi den ligger så højt i drigft, at al din tid går med at stressse den ned.
    Og jeg generali´sere også.
    Men som jeg skrev i min egen tråd. Avlsvejlederne og dommerne har deponeret hjernerne og smidt kvitteringen væk.


  • #4   13. nov 2007 Klaus..nu skal rotten være en kompakt hund og ikke lille og let.. læs standarden.. men bortset fra det er der ikke mange tunge rotter herhjemme.. de er i udlandet smiley

    At man avler så de får dårlige ben,ja det er lort..

    Det danske politi bruger ikke rotten,da den er længre om at blive "voksen" samt den er for selvstændig og laver for stor skade,når den bider smiley
    Så er osse den på plads smiley

    Ch..
    Jeg har bevist valgt den " grå" som første sch, da jeg har kunne se forskellen på træningspladsen..

    Jeg gider ikke bruge tiden på en hund,jeg skal trække op i drift.. det skal være der.. Så hellere dæmpe

    Skal min udstilles,må vi jo lære den at løbe som de skal..

    er vant til at udstille med rotterne og ved hvor meget det betyder at man præsenterer hunden korrekt..

    Men det er da ikke det jeg vægter højest pt..


  • #5   13. nov 2007 Tak for jeres kommentarer ;o)

    Jeg kan da heller ikke lade være med at indskyde, at jeg også er af den holdning, at det er meget lettere at nedtone høj drift, end at frembringe drift, hvor der ikke rigtig findes nogen..

    Og igen - drift er ikke det samme som stress, selvom de to ting ofte bliver forvekslet.
    Stress kommer jo netop af, at driften ikke kan komme ordentligt til udtryk - og det handler meget ofte om uhensigtsmæssig eller dårlig træning...


  • #6   13. nov 2007 Klaus. Ja men de fleste avler jo hunde som kan gå med premierne, ikke. Og det er jo her dommer og avlsvejledere kommer ind i billedet. Og det vægter ekstremerne. Og det er da dejligt at du har fået dig en grå som er førbar, men hvad så med alle dem som ikke er det????
    Og endelig. Hvad skal avlerne snart gøre. Nu står de jo med bæen i hånden og noget materiale, generalis. undskyld, som de jo ikke lige kan skrotte for hvor får de hen og finder det rigtige materiale.
    Det ender sgu med at jeg som køber, skal tage til Jylland og købe en bondegårdsschæfer uden tavle, fordi den er avlet fordi den kunne holde til arbejdet og den har et godt temp. Den har ikke forkerte vinkler, for det er slet ikke det avleren har kigget på. Han har kigget på hele hunden. Kunne den bruges, ja det kunne den. så vi vil gerne have en aflægger til at følge efter den.
    Forstå mig ret overdrivelse fremmer forståelsen.


  • #7   13. nov 2007 Snow, jeg er overrasket over din holdning til de grå angående førbarhed.
    Jeg synes de er meget førbare. Netop derfor bliver de så ofte brugt i til tjenestehunde.
    Og jeg har en klar opfattelse af, at de er ligeså fine familiehunde som de andre.
    Det er ihvertfald min erfaring helt generelt.

    Min er en fin familiehund, ingen tvivl om det, og det er hans nærmeste familie bestemt også!


  • #8   13. nov 2007 Ch. Jo de grå er førbare, hvis de er fra de rigtige linier, har jo selv haft en af slagsen, en mere fantastisk hund skal jeg lede længe efter. Min point er, at der pt. i brugshundekenn. laves i øjeblikket for mange bimmerhundehvalpe, som ikke kan fungere for de ligger for højt idrift, men de bliver jo ikke omtalt, for hvem som avler snakker højt om sin spildprocent. Og på linie med det blev/bliver der i højavlen lavet for mange med overdrevne vinkler og manglende temp. og størrelse.
    Og så bliver der generelt lige pt. næsten ikke lavet højavl, det er brugshundene som avles pt.
    Nå jeg kan nok ikke videre beskrive min point, så den bliver mere læsbar.
    Og intet i verden er jo sort eller hvidt, og det er hundeavl heller ikike.
    Men for at markere en holdning så snakkes der generelt om ekstremer.
    Og ja jeg ved ikke hvor jeg skal købe min nye hvalp, eller unghund. lige pt. Men det er også niget jeg ple´jer at bruge et år på.


  • #9   13. nov 2007 Jeg tror, at der stille og roligt bliver sorteret ud i de væreste tosser inden for de grå for tiden - de østeuropæiske hunde, som jo bragte stressen ind i brugshundene er ved at blive godt fortyndet.
    Der, hvor jeg tror der er en stor spildprocent er med hensyn til HD, hvor nogle avlere ikke har nogen skrupler ved at avle på C-hofter og derfor får lavet en masse ragelse...

    Ingen tvilv om, at der også er nogen der kammer over i hovedet... Men her tror jeg på, at de er blevet stimuleret forkert - eller med de gale ting for tidligt...
    Det er en påstand ;o)

    (Kig i øvrigt ind på Cassius' kennel, hvis du er hvalpenysgerrig - der er et kuld efter hans mor - to tæver tilbage...... Bare til inspiration :o))
    www.kennelasbis.dk )


  • #11   13. nov 2007 Se efter min overbevisning ligger der nu rigtig mange ting bag det vi ser til kåring.

    Bla. Politik, venner, og mange penge ........

    Og den med at der bliver lavet mange bimmer "sportshunde" er der heldigvis ikke så meget hold i mere og heldigvis ser vi da også flere og flere "grå" der kåres i klasse 1 og hundefører der har fattet at man ikke bare lige nupper en kåring.

    Omvendt oplever jeg da også en lille bedring i C hos enkelte grupper at "højavlsfolk"

    Tror forskellen ligger meget klar "sportshunde" er der penge i hvis de laver resultater og det er der ikke i "bimmer" hunde og kan hunden ikke kåres ja så er der heller ikke meget at hente, men forsat Brugsresultater der tæller.

    For højavl er der penge i at vinde udstillinger og kravet til kåring er "kun" en 1er prøve, som på sin vis kan klare i Tyskland for en forholdsvis lille beløb i forhold til hvad der kan tjenes på hvalp efter en kåring.


    Og jeg ved at at flere at DK førende "brugs kenneler" kigger en hel del på om hunden er "pæn".
    Dog duer det jo ikke med de vilde slrå vinkler som dommerne gerne vil se for så holder hunden jo ikke.


    Sikker et rodet indlæg, men kunne skrive meget meget mere


  • #12   13. nov 2007 Skriv for hulen Sportshunde, skriv ;o)

    Jeg synes det er vigtigt ad pommern til ;o)


  • #13   13. nov 2007 Der kommer lige noget til mig - sportshunde, jeg er meget enig i dine betragtninger..

    Men en ting, der kan undre er, at de lidt fjendtlige indstillinger fra den ene type schæferfolk til det andet, langt fra kun forekommer hos folk, der har økonomiske interesser i hundene.

    Jeg oplever at schæferelskere kalder en hund for skældsord fordi den ikke den "rigtige" type.
    Ganske almindelige hundeførere... Det er da noget underligt noget...


  • #14   13. nov 2007 CH : *GG*


    Er helt klar på hvad du mener og problem er helt sikkert, men så længe der bliver dømt som der gør ja så bliver det ikke anderledes.

    Vil dog sige at der er en lille åbning, men de strammere krav til kåring der er kommet(som resultere i flere "højavls" uddannes i Tyskland)

    Og når man tænker på al det ævl der har være efter hovedavlskuet, ja så må jeg bare grine lidt, for at samle race tro jeg er tæt på umulig, for mig selv og min "snart"
    kennel, ja så er det ski ikke "skønhed" der stå øverst på listen af vigtige ting, trods jeg jo syntes at der er mange godt vinklet og meget smukke.

    Og tro mig skal man knokle med både den perfekte udstillingshund som kan stille til udtagelser ja så er man ski mere en på fuld tid, for det at træne en udstillings hund op kræve skisme også meget arbejde.


  • #15   13. nov 2007 Ingen tvivl om, at ringtræning er en sport i sig selv, og at det sikkert er ligeså krævende som brugshundetræningen...

    Men - måske skulle "vi" gøre en tand mere ud af det - ligesom jeg ville ønske, at de smukke højavlshunde kunne få lov til at blive glade ved "vores" sport. Det er ærligt talt sørgeligt..

    Jeg tror du har ret i, at det er svært at gøre noget ved så længe fordommende bekræftes i måden, der dømmes på til kåringerne. Den bog bør smækkes i langt oftere, men er hunden smuk nok, så gives der længere line.
    Det giver mig kuldegysninger.



  • #16   13. nov 2007 CH. helt enig har ofte oplevet det, men smiler af det det siger min hund er grim, lad dem, jeg kan jo så sige deres ikke ejer en drift og det er jo så fakta min hund er ikke udstillingsmessigt "køn", men hold da op hun har drifter *GG*

    Men igen så er der meget "venner" og "politik" i hvem der vinder udstillinger, men der er der jo også i "vores" afdeligng ;o)



  • #17   13. nov 2007 CH : hvem var dommer ved den kåring du var til ??

  • #18   13. nov 2007 Absolut - ingen tvivl om, at "fraktionerne" er lige gode om den sag...

    Men som forholdsvis ny i klubben kan jeg ikke lade være med at undre mig over, at schæferfolket vil lade det ske.
    For hulen, de er jo skønne hunde allesammen - og smukke hunde allesammen.
    Det er ikke just noget, der gavner racen, at folk indbyrdes hugges efter hinanden..

    Den ene er jo ikke bedre end den anden, de er bare forskellige - og lur mig, om vi ikke kan lære noget af hinanden. (Snakkede på et tidspunkt med en udstillingsmand, der virkelig kunne give fra sig at gode tips og tricks til ringtræningen... Det er jo en kapacitet uden lige!! ).

    Jeg har fået mig et lille kulturchok der - og det er specielt tydeligt, når jeg er udenfor min egen kreds, hvor det ikke er så udpræget. Jeg hører det ihvertfald ikke i det omfang, som jeg gør i andre kredse...


  • #19   13. nov 2007 Poul M Hansen...

  • #20   13. nov 2007 Okat han plejer nu da ellers at være meget god :o)

    Og ikke så "politisk" ;o)


  • #21   13. nov 2007 Et lille pip fra en højavlsavler. ( Jeg har både haft sorte og grå,) Det er ikke så enkelt, som I tror. Jeg har lavet hunde med mange drifter og som vil arbejde. Tror I det er en fordel, når fru Jensen skal bruge en hund, som er tilfreds med at slappe af på sofaen og en lille luftetur morgen og aften? Tror I brugsfolk vil købe en højavlshund hos mig? Og hvad er brugsfolk? De, som går i konkurrence i f. eks. DCH, behøver vel ikke de ekstreme drifter.
    Lykken ville vel være, at lave den "hele" hund. Men, som det er nu, kan den ikke begå sig på udstillingerne, og den vil heller ikke kunne begå sig til DM.
    Jeg skal til opdrætterseminar her i weekenden bl. andet med Karsten Sonne og Fritz Benedbæk. Så får jeg måske løsningen smiley


  • #22   13. nov 2007 CH: der hvor du er nu var jeg også for nogle år siden og er nok lidt underlig for Chiba har være udstillet en hel del, trods vi altid løber sidst *GG*

    Men jeg gider ikke stille til kåring med en hund der ikke aner hvad det går ud på og hver sommer til ringtræning er vi en af meget få "grå" der træner.
    Så helt enig at der er sært, men tror ikke på det holder at komme i top i begge afdelinger og dog der er en sort han der hvor jeg træner der sidste år blev københavnsvinder med cert, 1.pr osv og han er på vej til DM, hvis alt går vel og hold da op en gude smuk hanhund *SS*

    Men igen det er kun en.


  • #23   13. nov 2007 Berit: hvem siger det er enkelt ??

    ikke jeg.
    Siger netop det er en svær en, det er vi helt enige om, men ovendt, syntes jeg det er tris at men på HAS ser klasse vindere der ikke kan bide og/eller går for stokken, for det er nu engang en del af schæfen, samt man sætter C hofter og 2-3 i AA højt på HAs, se det forstår jeg ikke.

    Og tror der er mange der har søg et svar på dette også balladen over den grå tæve der går i avlsklasse, så kan man altid diskutere om de så var god nok til det, for det er jo heller ikke givet.

    Og da et godt tiltag at der fra vores hovedklub endnu engang forsøges med at samle opdrætterne, bare lidt.

    Og er da enig der skal være en hund til alle, men toppen at hundene skal bare være i orden, efter min mening.


  • #24   13. nov 2007 Tid til træning - jeg vender tilbage i morgen... Håber I bliver hængende ;o)

  • #25   13. nov 2007 Berit : vil da lige tilføje at der nu er mange "grå" der lever hos fru Jensen, det handler jo også lidt om hvor meget man selv kører på hunden.

    Men en Weekend med Fritz og Carsten det skal da nok blive spndene :o)


  • #26   13. nov 2007 Det der med at hunden skal "lærer" at bevæge sig rigtig synes jeg er en gang pis. Den skal bevæge sig som den gør fra naturens side og ikke på en eller anden opblæst måde fordi det synes nogen ser smart ud ! Hvorfor er det man skal lave om på dyrene?! Det forstår jeg bare intet af!

  • #27   13. nov 2007 Berit. Godt du kom på banen med dine vinkler. Ja det bliver spændende hvad du får ud af de 2 herre.
    Regitze. Dejlig hund din Honye. Og hvor er det sandt at den skal bevæge sig normalt uden. Men det med at lave om på naturen. Det er vel desværre sammenfattet lige det som avl går ud på. Desværre, nogen gange. for vi mennesker er ikke altid så gode til det som naturen selv er.


  • #28   13. nov 2007 Jeg synes helt sikkert også, at vi skylder sportshunden at den præsenterer sig optimalt til en avlskåring. Dvs. hunden skal lære at løbe ordentligt og den skal kunne stilles op så den præsenteres bedst muligt, så det i det mindste ikke trækker ned. Flere af os overløber jo ikke udstillingerne da det er brugsarbejde, i mit tilfælde primært PH, som har min interesse. Man kan jo sagtens lave en ring hjemme, men vænne dem til hunde foran og bagved, det er ikke let når man ikke kender andre der gider sådan noget. Jo, traver super hjemme, men sammen med andre, så spænder hun og galloperer ... øv altså. Ringtræning i den lokale kreds, nej de går mere op i skovture og byture til færdselsprøven...
    Avlskåringer, jeg græmmes når jeg ser en smuk højavlshund der bremser helt ned og kun hænger i det alleryderste med fortænderne. Det var en genfremstilling, sidste gang ville den slet ikke tage ærmet. Sådan en hund bliver kåret i kl. 1, ikke fordi den brugsmæssigt er værd at samle på, men fordi den ser godt ud.

    Så synes jeg også det er en katastrofe, at hunde med C-hofter kan kåres i kl. 1


  • #29   13. nov 2007
    Regitze R

    Nu lærer man dem altså ikke noget de ikke kan i forvejen, men man lærer hunden at gå frem i trav


  • #30   13. nov 2007 Berit
    Du skriver at de som træner i Dch ikke behøver ekstreme drifter?? her kan du godt komme til at træde lidt på Ipo. folkene!!


  • #31   13. nov 2007 ok, jeg træner også IPO. Det er selvfølgelig C,B A og V jeg mener. Det er du vel også klar over. En højavlshund med de rigtige drifter, kan nemt klare sig der ( med den rette fører)

  • #32   14. nov 2007 Klaus.. Nej at man "laver" brugshunde er der osse mange kenneler herhjemme der bruger som undskyldning,for at avle noget der slet ikke ligner en rotte!!!
    Oplever ikke at der er mere drift eller de er bedre end dem,der ligner det de skal..

    Jeg har min viden omkring hvorfor de ikke blir brugt,fra politiet selv...
    At de rusker er osse egen erfaring,alt får en tur hvis en rotte får lov !

    Men ja mallen gør det endnu mere smiley


  • #33   14. nov 2007 Klaus.. Ingen laver brugshunde,men det kalder man dem,når de halter i udseende smiley

    Kan du se min pointe ?

    Nu kan jeg kun tale ud fra min erfaring,fra træning af efterhånden en del rotter på pladser hvor der kommer både maller og sch... det er ikke de 2 racer,der rusker ærmet ud af hænderne på figuranten smiley



  • #34   14. nov 2007 Tilføjelse.. men nu ønsker ingen jo at få rusken frem,så er hunden indlært korrekt trækker den baglæns..

    Måske de rotter du har set,er kvikkere på det punkt..GG


  • #35   14. nov 2007 Den rotte vi har på træningspladsen, han rusker. Ikke så meget i ærmet, men først når han vinder, det samme gælder med små pøller. Det ligger bare dybt i ham.

    Hvad med dig Klaus W, skulle du ikke kåres her i efteråret?

    Klaus Grandahl J
    Stiller du slet ikke til noget inden for PH mere?


  • #36   14. nov 2007 Så længe der er en fælles racestandard, så vil begge typer jo blive bedømt efter den.

  • #37   14. nov 2007 Susi, jeg vil mene at det i teorien er ligegyldigt om man stiller på HAS eller det grå skue....
    Dommeren skal jo dømme hunden ud fra standarden og ikke i sammenligning med de øvrige hunde..

    Men jeg er klar over, at det måske er mest teoretisk...


  • #38   14. nov 2007 Klaus W

    Rart når tingene flasker sig. Held og lykke med din kåring når du er klar.


  • #39   14. nov 2007 Jeg tror at udstillingsfolket og brugshundefolket skulle sætte sig ned sammen.OG finde ud af hvordan schæferhunden standard skulle se ud.De to jeg har er begge brugshunde med store byttedrifter og arbejder utroligt godt.Jeg synes ikke at de ustillings hunde man ser i dag er særlige atraktive efter min mening og det er synd for de hunde,vi burde at passe på dem så man ikke ødelægger dem helt.

  • #41   14. nov 2007 Bettina. Din hund er en højavlshund med gode drifter:)
    Vi behøver ikke at sætte os ned og finde ud af standarden, den ligger fast. Men vi kan respektere hinanden og samarbejde.


  • #42   15. nov 2007 Alternativet ville jo så være at sportshundelinjerne får deres egen racestandard, men hvor smart er det lige så?
    Jeg tror det langt hen af vejen handler om at acceptere, at de bedste brugshunde som regel ender med en 2. præmie inden for DKK eller bliver avlskåret i kl. 2 og acceptere at nogle er kynologisk for dårlige til avl selv om de har gode brugsegenskaber. Men avlsmålet vil for mig aldrig være en overvinklet, overstor schæfer, som kun vil arbejde når solen skinner og indtil den bliver lidt træt. Hvis de grå skal ende der, ja så går jeg måske over til malle, men den dag håber jeg aldrig kommer.
    Højavlen bliver sendt til Tyskland for at tage prøve så den kan avlskåres, hvorfor nu lige det? Der må da virkelig være penge i at aflægge prøver for andre, hvis det altså ikke lige var fordi at det tager alt for lang tid med hunde, som har et smukt udseende men egentlig helst vil noget andet end arbejde.


  • #43   15. nov 2007 Winther: det der jo er lidt slående, er det rent faktisk ikke er så dyrt endda at sende sin hund til Tyskland, se i lyst af hvor mange penge den vil hive hjem på avl, man kan så undre sig over moralen i at brugen en hund i avl der ikke kan leve op til avlskravene.

    omvendt mener jeg så også at man med brugslinjer skal kigge på eksteriøret, når jeg i fremtiden hopper ud som opdrætter vil jeg da klart bruge efter hanner med både topresultater og klasse 1 kåring :o)


  • #44   15. nov 2007 Sportshunde, det lyder virkelig lovende med dine fremtidige avlsmål. Ville ALLE brugsfolk gøre det, kunne vi få en smuk "grå" hund med de rigtige drifter.
    Og ville alle højavlsfolk vælge hunde med de rigtige drifter lidt længere nede i rækkerne, kunne de også lave smukke hunde uden problemer i C.
    Problemet er bare, det er der ingen pokaler i. Begge sider ønsker at vinde.
    Brugsfolk vælger væsen fremfor udseende - udstillingsfolk avler efter skønhed, prøven kan betales i Tyskland. Det er et valg, vi selv gør.


  • #45   15. nov 2007 Nu er det så begge typer der kan kåres i kl. 1 med c-hofter...det burde der laves om på.
    Min tæve har en 2. præmie ved DKK. men er da stadig en smuk tæve, jo hende vil jeg da avle på fordi hun er meget driftig, intilligent og meget førbar, driften alene er ikke nok hvis de ikke er førbare. Helst skal der så tilføres en hanhund kåret i Kl. 1 og med A eller B- hofter, men ikke mindst fremragende brugsegenskaber, ellers kan jeg ikke bruge det andet til noget.


  • #46   15. nov 2007 Der er da ingen tvivl om at der forsat er alt for mange kedelige ting i vores verden.

    Og om man kan få vendt bøtten, ja det er jo nok ikke helt let, men hvis man ikke prøver ja så er man jo ikke bedre end alle de andre.

    Og valget mellem c hofter og kl1 kåring, kommer jeg nu ikkke til at stå i for jeg vil aldrig bruge c hofter i avl eller andet end 0 i AA ;o)

    Og hanner i kl.1 er der nu en hel del af, måske ikke her i landet endnu, men der er mange at finde i udlandet.
    Og så med kanon flotte brugsresultater :o)

    Men for de fleste så handler det jo om penge........





Kommentér på:
Grå/højavlschæfer, alvskåring

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce