{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.047 visninger | Oprettet:

Hyrdning? {{forumTopicSubject}}

Er der nogen herinde som hyrder med deres IF'er?

Kan nemlig huske at den vi havde da jeg var lille var enormt skrap til at styre og dirigere hestene til og fra fold -dog ikke noget der blev trænet, men tænkte at der da MÅ være nogen der udnytter det stærke instinkt de fleste jo har?

Og hvis der er -kan man så gå til træning som f.eks. ved AG-klubber og sådan?

Kunne nemlig rigtig godt tænke mig at prøve det + hvis det fanger min interesse, så dyrke det når engang jeg finder mig den hvalp jeg skal have.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hyrdning?
  • #1   11. dec 2007 Hehe -jamen så bliver det da spændende om han finder ud af hvad han egentlig er for en slags inden den tid ;o)

    Synes bare det må være sjovt, for det kræver jo virkelig et særligt samarbejde mellem hund og fører, efter hvad jeg sådan kan se og læse mig til (?)

    Så kunne jo rigtig godt tænke mig at dyrke sådan noget -bare sådan på for sjov/hobbyplan.


  • #2   11. dec 2007 Vi har vores egne 5 får (og en vædder), som de får lov at hyrde på. Én af gangen selvfølgelig, ellers løber de livet af de stakkels kræ.
    Nu har vædderen dog imidlertid været på besøg i tøsernes fold et par måneder, så nu varer det nok lidt før de får lov igen.

    Vores gamle tæve gjorde det bare instinktivt, de andre skal lige guides lidt med stemmen, Afram er lidt utryg ved vædderen.


  • #3   11. dec 2007 Hvordan hyrder en IF egentlig. Altså ved godt de bruger stemmen, men "skubber" de med kroppen/stirrer (som borderen)/napper i benene eller hvordan er deres teknik?

    Vores dengang gøede som en gal og en sjælden gang nappede hun dem lidt i beney hvis slet ikke de ville flytte sig -er det den typiske måde for en IF?


  • #4   11. dec 2007 -og så må kjeg da i øvrigt lige overtale de gamle til at få en flok får til den tid *G*

  • #5   11. dec 2007 Kan godt ske, vores får er meget medgørlige (det er shropshirefår), men Rindur (8års tæve) gør bare lidt ad dem, og render rundt bag dem for at lede dem i den rigtige retning.

  • #6   11. dec 2007 Ok -ja de er jo nok osse lidt nemmere at flytte med en vores heste på knap 1 ton hver hehe

    Men er det ikke noget man skal lære -tænker bare, fårene skal jo osse gerne rende i den ønskede retning og ikke bare derhen hvor hunden syns de skal flyttes hen?


  • #7   11. dec 2007 Jo de kan vel godt lære det, ved faktisk ikke 100 % hvad en hyrdetest går ud på, har ikke været med til en. Og da Frank skal møde kl. 5.30 i morgen tidlig er han gået i seng, så jeg kan ikke spørge ham.
    Men Rindur gik bare ind i folden, kiggede lidt på fårene, kiggede på os (som om hun skulle have tilladelse), og da Frank så råbte "ja", så jagede hun dem bare ned i deres hytte, selv om hun aldrig havde prøvet det før.
    Det var ret fascinerende at se.


  • #8   11. dec 2007 Ok, ja så er instinkterne da i hvert fald i behold:o)

    Synes det er vildt fascinerende at se hunde arbejde på får (eller andre dyr) -uanset deres race. Har dog kun kunnet opspore billeder af IF'er der hyrder, så det er da lidt sjovt at høre at det går så nemt med jeres:o)



  • #9   11. dec 2007 Har aldrig prøvet det, men det kunne da være sjovt.
    (med heste tror jeg man skal være lidt varsomme, vores gamle hoppe (islænder) stod et sted hvor de havde en border collie. For heste er hunde jo et rovdyr, så en gang sparkede hun den så alle dens tænder fløj ud smiley
    Men hun var blevet træt af at blive jaget ind fra folden af den. (eller noget i den retning :P)


  • #10   11. dec 2007 Ja, med heste skal man passe lidt på. Én af vores hvalpekøbere fik sparket øjet ud på sin tæve af en hest............

  • #11   11. dec 2007 Jeg har overvejet det meget - Men hvor lydig skal hunden være... Balder hører overhovedet ikke efter hvis der er noget interessant i nærheden ;-))

    Sådan som han hyrder biler, vil han være rigtig god - Hvis det altså kan overføres til får ;-))

    Vi har kigget lidt på får ude ved mine forældre, og dem er er han noget interesseret i.


  • #12   11. dec 2007 Møffe blev trampet ned af en af mine forældres heste i sommers og var efterfølgende lam i det ene forben i 3 uger -så jeg er yderst forsigtig når det kommer til hunde og heste.
    Hundene har ellers lært ikke at gå på folden til hestene og det respekterede Møffe også, men denne ene gang var hun altså derinde alligevel.



  • #13   12. dec 2007 Karina -tror du ikke han vil synes fårene er så interessante at han ikke vil være så optaget af alt muligt andet?



  • #14   12. dec 2007 Oraklet - Jo det tror jeg.. Men hvad nu hvis man skal have fat i ham igen... Så skal dælme hoppe og danse for at gøre mig interesant;-))

  • #15   12. dec 2007 Karina -eller rende rundt med rå lever i lommen *GG* IF'er har da ry for at være ret madglade hehe

  • #16   12. dec 2007 Hmm er det jeg skal bruge ;-))

    Har vist efterhånden prøvet alt muligt;-))


  • #17   12. dec 2007 Møffe er meget meget kræsen så der skal virkelig gode guffer til for at hun gider dem når der sker lidt omkring hende. Så jeg køber kylling/kalkun fileter (andet kød kan osse bruges), skærer dem ud i små stykker, smider dem i en si og hælder kogende vand over (så de ikke klumper sammen i posen), så er der lækre guffer som hun er helt vild med -uanset om der så slog en bombe ned ved siden af hende :o)

  • #18   12. dec 2007 Møffe er meget meget kræsen så der skal virkelig gode guffer til for at hun gider dem når der sker lidt omkring hende. Så jeg køber kylling/kalkun fileter, skærer dem ud i små stykker, smider dem i en si og hælder kogende vand over (så de ikke klumper sammen i posen), så er der lækre guffer som hun er helt vild med -uanset om der så slog en bombe ned ved siden af hende :o)

  • #19   13. dec 2007 Puha så kræsen er Balder heldigvis ikke - Men der guffer som er bedre end andre ;-))

    Men som regel vil han gøre alt for en godbid, bare ikke hvis der er andre hunde i nærheden, så er de meget sjovere. Men jo mere godbidderne lugter jo bedre syntes han de er....


  • #20   14. dec 2007 Møffe er sådan set lydig nok selvom der er andre hunde. Hun interesserer sig normalt ikke vildt for dem -hun gider bare ikke gufferne og bolde/legetøj er heller ikke hende, og en eller anden form for motivation og belønning skal der jo helst være til træningen:o)

Kommentér på:
Hyrdning?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce