498 visninger
|
Oprettet:
11. nov 2005 Følger: 61 Følgere: 58 Hunde: 5 Emner: 240 Svar: 1.158
nyt akvarie? {{forumTopicSubject}}
idag henter jeg et 32l akvarie til mit skrivebord.. så jeg kan hygge mig med yngel der i... men for at få det op og køre hurtigt kan jeg så tage vand fra mit 54l og proppe i sammen med noget frisk vand..? eller skal jeg starte der helt op fra bunden?
nov 2005
Følger: 61 Følgere: 58 Hunde: 5 Emner: 240 Svar: 1.158
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.225
Det kan man få på flere måder, men bare at tage vand fra et akvarie til et andet, flytter ikke bakterier...
Jeg ville gøre en af to ting hvis jeg var dig:
Enten ville jeg putte vand i det nye akvarie og starte pumpe og det hele og så tage en pumpe fra et andet akvarie, og tage filteret ud og så dyppe alt snask ud nede i det nye akvariets vand.. Det gør det hele ret beskdit for en kort bemærkning men gør at bakterierne kan leve i snasken, og snasken bliver så optaget af den nye pumpe og derved dannes der en bakterie kultur der. Dog skal du stadig vente en uge mindst før der kommer fisk i, og start altid med lidt af gangen for ikke at overbelaste det...
ELLER du kan gøre det... (måske lidt for sent hvis det skal ske lige her og nu) men du kan tage pumpen til det nye akvarie og sætte over i det gamle... Der skal det køre 1 uges tid mindst, og derved optager det bakterier fra det andet akvarie.... Så sætter du det bare over i det nye og så venter 2 dages tid og så lidt fisk i af gangen.
Det sidste er, efter min mening den bedste metode, da akvariet heller ikke bliver beskidt på samme måde, men det tager lidt længere tid.
Tiden kan du dog bruge på at planlægge indretningen med mere
Til sidst vil jeg lige sige at lige meget hvad metode du vælger (og også hvis du vælger at flytte vand) er det MEGET vigtig at du IKKE har sygdom i det akvarie du tager fra, da det vil blive flyttet med.......
Held og lykke med det hele
mar 2007
Følger: 22 Følgere: 21 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 58
jul 2007
Følger: 1 Emner: 32 Svar: 745
En anden ting er at give sine planter en uge eller to til lige at stadfæste sig inden der kommer en masse fisk i. Der går lidt tid før planterne danner gode rødder og 1) sidder ordentlig fast, og 2) er i stand til at optage alle næringstofferne som fiskene udskiller. Helt nye planter optager ikke næringen nær så godt, og derfor kan du allerede fra start få et stort næringsoverskud. Og det er lig med alger og skæve vandværdier
Tyson foto: Altid flere hunner pr. han når det gælder de ungefødende tandkarper
nyt akvarie?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside