{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af opvaskemaskine 970 kr.
  • Service af fjernvarme anlæg 1.447 kr.
  • rede en fjernsyn fra at falde ned 700 kr.
  • nedsat gastryk - de 4 blus kan ikke fungere samtidig. 1.500 kr.
  • Opsætning af gardinstang og opsætning af 2 rullegardiner. 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mentaltest...
  • #1   21. jan 2008 Hvor mange her fra bruger mentaltesten?

• #2   21. jan 2008 Hej Rikke
    Miro er mentaltestet - syntes også det er en rigtig gode ide. Det er den første jeg har været med til, så var jo lidt spændt, men en rigtig god oplevelse.
    Piña skal formodenlig også testes - når den tid kommer.
    Men ligefrem at sætte det som et krav, syntes jeg ikke nødvendigt. Rigtig mange ting kan man jo se og opleve ved samværd med hunden.

• #3   21. jan 2008 Jeg har haft en hund på..
    det var meníngen at Buddy skulle ha været igennem.. Ozzy blev aldrig stillet,da jeg vidste på forhånd at han ville dumpe..

Chanti kommer ikke på,da hun har en fejl der gør at hun ryger med det samme..

Men får jeg ny rotte på et tidspunkt skal den osse igennem,hvis den altså ikke har fejl smiley

• #4   21. jan 2008 Jeg synes det burde være et krav at Rottweilere skulle mentaltestes før man måtte bruge dem i avl.

En del af UHM er at hundene bliver bedømt og her vil man kunne se de fejl som der måske er i et kuld. Det må da være en vigtig del af avlsarbejdet at se hundene som lidt ældre.

Vores hunde er hvalpetestet, Mentaltastet og Carla og Gracie er AK.
    Haiki bliver stillet til AK og Humme bliver stillet til den Mentaltest der er i AK-delen.

Men det burde gælde danske hunde og hvis man køber en hund hjem fra udlandet skulle den også gennemgå en mentaltest før den måtte lave stambogsførte hvalpe i DK.

Så vidt jeg husker bliver hunde med skidt temperament kasseret ved Körungen i Tyskland? (Men er ikke 100% sikker)

• #5   21. jan 2008 Chine.. hvem laver den test ? Det er vel ikke rotteklubben,men en adfærdsdims

• #6   21. jan 2008 Chine.. hvis det er den man bruger til konfiskeret hunde og den er gældende,siger jeg tak for kaffe.. Den er slet ikke i nærheden af den rotterne er igennem.. meget hårdere og der blir testet en del andre ting.. Det plejer at være sådan at dumper hunden,skal den aflives promte

• #7   21. jan 2008 Ja så jeg håber ikke at det er den,men en helt tredjie

• #8   21. jan 2008 Chine.. Ej så er det ikke den,når det er sådan en sag.. det er altså mor der presser denne test ned over hunden,kan jeg forstå..

Man tester nok anderleders i forhold til rotte testen,da det man vil se er om hunden kan begå sig i et miljø med barn.. Men er ikke sikker.. Men puha på Samsons vejne..

Kunne heller ikke forstå du var kommet i besiddelse af en konfiskeret hund...

• #9   21. jan 2008 CHINE: det lyder da som noget frygteligt noget. Håber det bedste for dig - og hunden....

• #10   21. jan 2008 Chine..altid noget at Ole har dig i baghånden,hvis han ikke skulle bestå..

Aner ikke hvad de tester ham for.. Har faktisk aldrig hørt om test i sådanne sager ??

Vi må hellere lade vær at spamme tråden mere smiley

• #11   21. jan 2008 Selve mentaltesten synes jeg er god, men AK som arrangement med de regler der er idag synes jeg ikke om. Altså at hunden kan dumpe ved at have for mange point, selvom den egentlig har bestået "delprøverne". Dertil er det med dette system også for nemt at forfordele nogen.

Men så vidt jeg ved, bliver reglerne lavet om nu her, og så vil en AK blive bedre for alle. Også folk der har hunde fra udlandet.

Men ja, som de andre siger, tror jeg også at man skal passe på med at lave det til et krav, netop som andre beskriver så er det ligefør man er nød til at parre i DK for overhovedet at finde en hanhund. Det er jeg ret sikker på, vil ødelægge avlen herhjemme, da "markedet" indtil nu egentlig har været ret tyndt. Det er blevet bedre men der er stadig lang vej. Så skal man i det mindste godkende ZTPén. For desværre færre og færre tyske hunde bliver stillet til en Körung, ikke ligesom i gamle dage. Så jeg mener at man bliver begrænset en del, dog er det ikke helt umuligt, men det kommer jo an på hvad man går efter.

Jo, jeg er ret sikker på, at en hund med dårligt temperament bliver sorteret fra ved en Körung. Men det tror jeg faktisk kan ske allerede ved ZTPén, da der bliver jo også tjekket belastbarhed osv. Og om hunden overhovedet kan arbejde.

• #12   21. jan 2008 Nå jeg troede at den skulle testes inden den kunne godkendes til avl, sådan forstod jeg det på vores opdrætter da vi var til havlpetest(mentaltest) der foratlte de at når hunden skulle avlskåres skulle den igennem den samme test i geng bare med nogle flere ting i.

Men det er nok bare mig der har misforstået det, men jeg var ellers overbevist om det.

Ved os var det med i prisen da vi købte ham.

• #13   21. jan 2008 Det er rigtigt hvad din opdrætter har fortalt - altså at avlskåringen er lidt det samme, men med nogle flere og andre momenter.
    MEN
    du kan godt avle på en IKKE avlskåret hund i DK, og få dem stambogsført. Der er der ingen krav....

• #14   21. jan 2008 Okay... Det er der jeg har tabt den... Mange tak!

• #15   22. jan 2008 I den tyske körung indgår der ingen mentaltest, som vi kender den her i landet... Der tester man deres mentale del ved at føre hunden igennem en gruppe, hvorefter der rasles med en plstik dunk med sten i, desuden skal hunden gå i gruppe, som vi kender det fra ipo prøven. Når den stopper i gruppen rykker folk helt tæt på hunden og omringer den. under dette må hunden ikke vise overdreven frygt eller lave udfald.
    Derfor kan man slet ikke samligne den tyske med den danske, desuden indeholder den tyske ipo1, C arbejdet og I EZA kåringen IPO3 C arbejde.
    Derfor er det også latterligt at man ikke godkender ZTP'en som en godkendt kåring... Da man alligevel ikke kan samligne den danske avlskåring med de tyske, da de er vidt forskellige...

Og det ville være en KATASTROFE, hvis vi pludselig ikke kunne bruge de tyske hunde som som 'KUN' har deres ZTP, i avlen herhjemme...

Herhjemme kan jeg egentlig heller ikke se formålet med vores avlskåring da den i bund og grund ikke siger en skid om det enkelte individ, men om forældre dyrene er avlskåret og inde i varmen. Avlskåringen er i bund og grund ikke andet end en mentaltest og en vurdering om forældre dyrene er inde i varmen... Desuden er der en del af momenterne mentaltesten som favorisere de hunde som er trænet i PH, og flere af momenterne kan man med fordel træne, stik imod det som påstås... hvorfor så ikke lave en kåring som er mere i retning af den tyske ZTP/KÖRUNG, så er præmisserne end for alle og ikke kun for de få udvalgte, som Stortset kun valgt at avle på danske linier, for det vil aldrig forbedre vores race men kun foringe den på sigt....

• #16   22. jan 2008 Ideen med at teste alle hunde er ikke så langt væk, i serige skal alle svensk ejede rottweilere mentalBESKRIVES dvs okke om hunden dumper eller ej, men om hvilke reaktione hunden har. derudover har de også mentaltesten, samme har norge og finland ( de hedde forskelligt, men principperne er de samme) jeg kan ikke se noget problem i at teste alle danskejede rottweilere, hvis altså man gjorde sit til fra klubbens side at få strømlignet testen, så den holtes med jævne mellemrum, og med en væsentlig nemmere tilmelding. i sverige kan man tilmelde og stille sin hund med 14 dage-3 ugers ventetid og være sikker på sin plads. prisen ligger en del under for hvad der tages herhjemme, selv i svenske kroner. herhjemme skal man ha tilmeldt sit kuld lang tid i forvejen og ikke engang da er man sikker på at få det til test, hvis det glipper med personale.
    Uli

• #17   22. jan 2008 fruen og jeg står skrevet op til en en rottbamse baby nu, hvis der bliver et bette drenge barn får vi ham til maj. smiley begge forældre er mental testet. og vores bliver hvalpe testet når vi får den. da faren er tysk har vi kun billeder og mentaltesten og gå ud fra. og uden den ville vi være på herrens mark. og uden den ville jeg aldrig købe en hund uden og ha set begge forældre dyerne. men og stille det som krav for og måtte avle på dem ser jeg ikke speciel meget fornuft i. f.eks ku man jo være så uheldig at ens tæve er gået i løbetid den dag den skal testes. og så risikere man jo og få en test der ovehovedet ikke passer på hunden, og dermed udelukker en måske sund hund med et godt hoved. jeg tror man er lidt nød til og stole på at de folk der avler,(eller sikre sig) de gør det for racen og ikke for pengene, og dermed må man jo os være næsten sikret og få en sund hund.

lige en tilføjelse. i 99% af alle tilfælde hvor en hund har opført sig uheldig er der ejeren bag der er problemet. så hvorfor er det, det er hundene vi tester i hoved og røv?? smiley

• #18   22. jan 2008 Bjørn&Mathilde P - Man må ikke stille sin tæve til mentaltest/avlskåring hvis den er i løbetid... vil også gerne høre hvilken mentaltest det er hanhunden har været igennem i tyskland, da jeg ikke kender til at tyskerne mentaltester hundene, andet end det jeg har beskrevet i mit tidligere indlæg...

Synes også det er fint med mentaltesten, men den siger ikke noget om hundens brugsevner eller indlæringsevne, men den giver et fint billede af hundens agressionstærskel og dens reaktion, på trusler mv.
    vil man have brugsevner bør man i højere grad kigge på linierne bag og deres prøver...

Jeg synes det er fint at vi mentaltester og stiller også selv med 2 unghunde til UHM og 1 voksen til AK i år, specielt nu hvor der er en mulighed for at få fornuftige point, efter man har ændret på avlsrådets vurdering, så man ikke vægter forældrenes lige så meget som før...
    men synes nu stadig at man helt skulle gå væk fra forældrenes status og kun kigge på det enkelte individ..

• #19   22. jan 2008 jakob F. det med løbetid ved jeg, men det kan stadig ske ved uheld at man går op med en tæve i løbetid. har ihvertfald hørt om det. den tysker vi skal ha efter har en ztp. ved ikke hvorfor men overså det i dit indlæg før.
    og jeg er enig i den kun siger noget om dens væsen. og det er os det der er vigtigst for os. det og så .HD. .AD.
    at ham her så os har nogen gode resultater, er kun et plus.

• #20   22. jan 2008 Efter hvad jeg kan forstå på rottweiler klubbens hjemmeside må man faktisk godt stille en tæve i løbetid, men det er ikke tilrådeligt, da man ikke kan vide hvordan den reagerer. Og jeg er ret sikker på, at en løbsk tæve vil blive stillet til sidst, for at påvirke de andre hunde mindst muligt.

De elementer man tester ved ZTPén er jo belastbarhed, arbejdsglæde, evnen til at falde til ro, udholdenhed og bid. Og som JAcob beskriver det ved Körungen kan de også finde på at bruge det de kalder for Kanister(dunk med sten i) ved en af gruppe C øvelserne, når hunden er sendt af sted.

Men jeg vil nu også hellere have den tyske ZTP frem for den danske AK. For en AK siger ikke så meget om det hunden egentlig er, en brugshund. Selvom det selvfølgelig er vigtigt at hundene har et godt temperament. Men det kan man teste på UHM.

• #21   22. jan 2008 Bjørn&Mathilde P - Vil da lige sige at ZIP'en er ikke en avlskåring eller en mentaltest, men den tyske avlsgodkendelse, som alle tyske hunde skal bestå for at kunne få lov at parre.. dvs. at samtlige hunde i tyskland der skal indgå i avlen har bestået en ZTP...

• #22   22. jan 2008 Får lige hvisket i min øresnegl, at man ikke kan stille en løbsk tæve:-)

• #23   22. jan 2008 som jeg fik historien ad vide, var det ikke overlagt hun stilte med hunden. hun var ikke klar over den var i løbetid. men det kan jo self os være en dårlig undskyldning for en dårlig mental test. men tæven der klarede alt på nær spøgelserne, og ejeren mente selv det endste som det gjorde fordi tæven havde for travltm edo g ha snuden i jorden og først opdagede spøgelset da det var nået meget tæt på. men igen det er os en hård prøve. så det kan jo bare være en dårlig undskyldnig.

• #24   23. jan 2008 Er reglerne til AK lavet om?
    Så man stå på lige fod, hvis man kommer med en hund, hvor forældrene ik er avlskåret?

For så skal jeg da os til at få meldt mine til.

• #25   23. jan 2008 Hej Rikke,
    Man skal have 1 avlskåret forældre for at komme ned i point, før var det 2 når man ingen brugsprøver har...
    hils...

• #26   24. jan 2008 Hmmm endnu en grund til at kmme på generalforsamlingen og stemme for mit forslag om ændring af AK..
    hilsen Uli

Kommentér på:
Mentaltest...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce