2.702 visninger
|
Oprettet:
Mentaltest... {{forumTopicSubject}}
Har lige været på opdrætterkursus hos DKK i weekenden, hvor vi snakkede en del om mentaltesten.
Undre mig lidt over, når vi har sådan en smart test til vores rotter, hvorfor er det så ikke et krav, at hundene skal testes, inden man må avle på dem?
jan 2006
Følger: 115 Følgere: 115 Hunde: 3 Emner: 249 Svar: 1.737
apr 2007
Følger: 28 Følgere: 27 Hunde: 5 Emner: 44 Svar: 310
Miro er mentaltestet - syntes også det er en rigtig gode ide. Det er den første jeg har været med til, så var jo lidt spændt, men en rigtig god oplevelse.
Piña skal formodenlig også testes - når den tid kommer.
Men ligefrem at sætte det som et krav, syntes jeg ikke nødvendigt. Rigtig mange ting kan man jo se og opleve ved samværd med hunden.
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.989
det var meníngen at Buddy skulle ha været igennem.. Ozzy blev aldrig stillet,da jeg vidste på forhånd at han ville dumpe..
Chanti kommer ikke på,da hun har en fejl der gør at hun ryger med det samme..
Men får jeg ny rotte på et tidspunkt skal den osse igennem,hvis den altså ikke har fejl
aug 2006
Følger: 45 Følgere: 47 Hunde: 12 Emner: 194 Svar: 1.227
En del af UHM er at hundene bliver bedømt og her vil man kunne se de fejl som der måske er i et kuld. Det må da være en vigtig del af avlsarbejdet at se hundene som lidt ældre.
Vores hunde er hvalpetestet, Mentaltastet og Carla og Gracie er AK.
Haiki bliver stillet til AK og Humme bliver stillet til den Mentaltest der er i AK-delen.
Men det burde gælde danske hunde og hvis man køber en hund hjem fra udlandet skulle den også gennemgå en mentaltest før den måtte lave stambogsførte hvalpe i DK.
Så vidt jeg husker bliver hunde med skidt temperament kasseret ved Körungen i Tyskland? (Men er ikke 100% sikker)
nov 2006
nov 2006
nov 2006
nov 2006
Man tester nok anderleders i forhold til rotte testen,da det man vil se er om hunden kan begå sig i et miljø med barn.. Men er ikke sikker.. Men puha på Samsons vejne..
Kunne heller ikke forstå du var kommet i besiddelse af en konfiskeret hund...
apr 2007
nov 2006
Aner ikke hvad de tester ham for.. Har faktisk aldrig hørt om test i sådanne sager ??
Vi må hellere lade vær at spamme tråden mere
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.208
Men så vidt jeg ved, bliver reglerne lavet om nu her, og så vil en AK blive bedre for alle. Også folk der har hunde fra udlandet.
Men ja, som de andre siger, tror jeg også at man skal passe på med at lave det til et krav, netop som andre beskriver så er det ligefør man er nød til at parre i DK for overhovedet at finde en hanhund. Det er jeg ret sikker på, vil ødelægge avlen herhjemme, da "markedet" indtil nu egentlig har været ret tyndt. Det er blevet bedre men der er stadig lang vej. Så skal man i det mindste godkende ZTPén. For desværre færre og færre tyske hunde bliver stillet til en Körung, ikke ligesom i gamle dage. Så jeg mener at man bliver begrænset en del, dog er det ikke helt umuligt, men det kommer jo an på hvad man går efter.
Jo, jeg er ret sikker på, at en hund med dårligt temperament bliver sorteret fra ved en Körung. Men det tror jeg faktisk kan ske allerede ved ZTPén, da der bliver jo også tjekket belastbarhed osv. Og om hunden overhovedet kan arbejde.
dec 2006
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 97 Svar: 1.806
Men det er nok bare mig der har misforstået det, men jeg var ellers overbevist om det.
Ved os var det med i prisen da vi købte ham.
apr 2007
MEN
du kan godt avle på en IKKE avlskåret hund i DK, og få dem stambogsført. Der er der ingen krav....
dec 2006
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 97 Svar: 1.806
dec 2006
Følger: 1 Følgere: 14 Emner: 12 Svar: 363
Derfor kan man slet ikke samligne den tyske med den danske, desuden indeholder den tyske ipo1, C arbejdet og I EZA kåringen IPO3 C arbejde.
Derfor er det også latterligt at man ikke godkender ZTP'en som en godkendt kåring... Da man alligevel ikke kan samligne den danske avlskåring med de tyske, da de er vidt forskellige...
Og det ville være en KATASTROFE, hvis vi pludselig ikke kunne bruge de tyske hunde som som 'KUN' har deres ZTP, i avlen herhjemme...
Herhjemme kan jeg egentlig heller ikke se formålet med vores avlskåring da den i bund og grund ikke siger en skid om det enkelte individ, men om forældre dyrene er avlskåret og inde i varmen. Avlskåringen er i bund og grund ikke andet end en mentaltest og en vurdering om forældre dyrene er inde i varmen... Desuden er der en del af momenterne mentaltesten som favorisere de hunde som er trænet i PH, og flere af momenterne kan man med fordel træne, stik imod det som påstås... hvorfor så ikke lave en kåring som er mere i retning af den tyske ZTP/KÖRUNG, så er præmisserne end for alle og ikke kun for de få udvalgte, som Stortset kun valgt at avle på danske linier, for det vil aldrig forbedre vores race men kun foringe den på sigt....
jan 2007
Følger: 76 Følgere: 79 Hunde: 12 Emner: 69 Svar: 879
Uli
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 14 Svar: 157
lige en tilføjelse. i 99% af alle tilfælde hvor en hund har opført sig uheldig er der ejeren bag der er problemet. så hvorfor er det, det er hundene vi tester i hoved og røv??
dec 2006
Synes også det er fint med mentaltesten, men den siger ikke noget om hundens brugsevner eller indlæringsevne, men den giver et fint billede af hundens agressionstærskel og dens reaktion, på trusler mv.
vil man have brugsevner bør man i højere grad kigge på linierne bag og deres prøver...
Jeg synes det er fint at vi mentaltester og stiller også selv med 2 unghunde til UHM og 1 voksen til AK i år, specielt nu hvor der er en mulighed for at få fornuftige point, efter man har ændret på avlsrådets vurdering, så man ikke vægter forældrenes lige så meget som før...
men synes nu stadig at man helt skulle gå væk fra forældrenes status og kun kigge på det enkelte individ..
aug 2007
og jeg er enig i den kun siger noget om dens væsen. og det er os det der er vigtigst for os. det og så .HD. .AD.
at ham her så os har nogen gode resultater, er kun et plus.
nov 2006
De elementer man tester ved ZTPén er jo belastbarhed, arbejdsglæde, evnen til at falde til ro, udholdenhed og bid. Og som JAcob beskriver det ved Körungen kan de også finde på at bruge det de kalder for Kanister(dunk med sten i) ved en af gruppe C øvelserne, når hunden er sendt af sted.
Men jeg vil nu også hellere have den tyske ZTP frem for den danske AK. For en AK siger ikke så meget om det hunden egentlig er, en brugshund. Selvom det selvfølgelig er vigtigt at hundene har et godt temperament. Men det kan man teste på UHM.
dec 2006
nov 2006
aug 2007
jan 2006
Følger: 115 Følgere: 115 Hunde: 3 Emner: 249 Svar: 1.737
Så man stå på lige fod, hvis man kommer med en hund, hvor forældrene ik er avlskåret?
For så skal jeg da os til at få meldt mine til.
dec 2006
Man skal have 1 avlskåret forældre for at komme ned i point, før var det 2 når man ingen brugsprøver har...
hils...
jan 2007
Følger: 76 Følgere: 79 Hunde: 12 Emner: 69 Svar: 879
hilsen Uli
Mentaltest...
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside