DHSK's fremtid {{forumTopicSubject}}
kan sgi da godt være at dette ikke skal / kan / må drøftes her i dette forum, men så må det slettes.
Men jeg kan ikke rigtig finde u' a' hvad der må og ikke må, men det er da aktuelt for rigtig mange af os med hvide hunde.
Efter i dag at have læst årsberetningen fra DHSK, fik jeg noget af en overraskelse, (jeg har måske ikke været ops. på det før, og ikke læst eller hørt om det tidligere)
Jeg kunne læse at DHSK gerne vil samarbejde med DDKC - Det ser jeg som meget uheldigt eller ærgeligt.
måske det kun er mig der syns det??
men da der IKKE er andre i DK der anderkender DDKC vil man jo ikke kunne bruge udstillinger i DHSK til noget som helst , andet end at få en hyggelig dag.
eller har jeg misforstået noget?? - vil DDH, DHL og DRC annerkende og samarbejde med DHSK efter generalforsamlingen hvis dette ønske om samarbejde med DDKC besluttes?
håber nogen kan give mig svar på mine spørgsmål og at vi kan få en god debat om emnet.
feb 2005
Følger: 38 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 149 Svar: 360
Nu er der jo mange klubber der ikke samarbejder med hinanden, og tingene skifter også gennem årene, så derfor er det med samarbejde svært.
Tidligere samarbejdede DRU - DHL og DDH, nu anerkender DRU ikke hunde fra DHL og DDH.
Indtil sidste år samarbejdede DHL, DDH og DRC, men nu anerkender DHL ikke hunde fra DDH
DKK har altid kun anerkendt hunde fra FCI og DKK
Og sådan kunne man blive ved med at klubber ikke samarbejder.
Det er lidt ærgeligt at man ikke har kunne finde sammen i en og samme klub, og arbejde sammen om ens avls- og udstillingsregler, men det har desværre altid været svært.
DDH og DHL er begge klubber i tidernes morgen opstået p.g.a. man ikke kunne sammen i DRU, DDKC er opstået p.g.a. man ikke kunne sammen i DDH, og det kan syntes rigtig ærgeligt.
De mange forskellige klubber gør desværre kun at det bliver svært at få ens regler for avl, og det gælder uanser race, så den snak handler ikke kun om det er den ene eller ande race.
Derfor syntes jeg da bestemt det er en fin snak at få her på HG også.
Bestyrelsen i DHSK anbefaler at DHSK ændres fra at være en specialklub for Hvid Schæfer tilknyttet et nationalt forbund til at blive medlem af eV UCI Belgien og samarbejdende med DDKC.
Det gør at DHSK kan udvikle sig som man kender fra Tyskland hvor det er Weise Schaeferhundeklub der både er stambogførende klub og klubben der anerkender kenneler for racen, ligesom klubben er speciallkub for Hvid Schæfer.
Derved kan man samle hele ens arbejde, ekspertide og viden i en klub, fremfor i en specialklub der er underlagt en national specialklub her i landet.
Da eV UCI Belgien har en klub i både Danmark og Tyskland vil det være naturligt med et samarbejde, men alle medlemmer i DHSK kan selv vælge hvor de stam-bogfører deres hvalpe både nu og i fremtiden.
Det betyder at medlemmerne også kan udstille hvor de vil, dog selvfølgelig indenfor de regler den enkelte klub har for hvem der kan udstille.
I de seneste år er rigtig mange specialklubber nedlagt her i landet, så derfor kan den model der nu er lagt op til at diskutere på generalforsamlingen i DHSKL være en model der kan være værd at få en åben og seriøs snak om, så der gøres et forsøg på at få de mest ens gode regler for racen i hele landet.
S¨å lad os håbe der på generalforsamlingen bliver en god snak om denne mulighed for udvikling af et fælles arbejde med vore hunde.
mar 2006
Følger: 24 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 78 Svar: 1.577
men jeg kan ikke lade være med at tænke på hvorfor DHSK ikke kunne blive medlem at noget andet end lige eV UCI Belgien da det jo kun er DDKC dette godkendes af her i landet ??
og jeg tænker også : hvorfor bliver DHSK ikke en specialklub under DRC,
DRC godkendes da så vidt jeg ved af både DDH, DHL, DHS og DDKC.
Er DRC blevet spurgt og de "vil ha' os" ??
feb 2005
Inden bestyrelsen nåede frem til sin indstilling til generalforsamlingen var der kontakt til flere sider, her under også DRC, men ud fra en helhedsvurdering - og ud fra de forskellige forhandlinger der har været de seneste godt 3 måneder - har bestyrelsen valgt at lægge forslaget frem til drøftelse på generalforsamlingen.
DRC har et tæt samarbejde med den nuværende bestyrelse i DHL.Derfor havde de nogle krav såfremt DHSK skulle indgå en samarbejde med DRC, som gjorde at det ikke var muligt at forhandle et samarbejde.
Men de mange overvejelser syntes jeg vi skal tage på generalforsamlingen, så alle har samme viden og indsigt i forløbet og de muligheder der er i spil.
Du har helt ret det er noget rod med det manglende samarbejde mellem klubberne, og desværre er der en tendens til at klubberne mere og mere vælger "enegang" fremfor en smuk "tangodans", og det syntes jeg er noget medlemmer i de forskellige klubber skal tage en snak om, og så overfor bestyrelserne sige
"Skab jer ordentlig og sæt jer sammen og samarbejde - det er de samme hunde vi er til for".
Ved en ny struktur for DHSK som direkte medlem i UCI kan man overveje nye former for samarbejde omkring Hvid Schæfer, så de mange nuværende interese konflikter mellem klubberne miniemeres, men det vil tage tid og være en lang proces.
Men jeg glæder mig til vi den 23. februar får en god snak om de muligheder, ligesom jeg glæder mig til at vi den
26. april holder udstilling for Hvid Schæfer i Hvidovre.
Her er også et godt lille eksempel på manglende samarbejde. DHL´s bestyrelse viste DHSK havde halleni Friheden den 26/4 til en udstilling, men alligevel vedtager
de i efteråret at holde en udstilling i DHL i Næstved samme dag, altså to udstillinger samme dag på Sjælland, det er da virkelig et eksempel på rod, specielt når bestyrelsen viste DHSK havde hallen samme dato i Hvidovre.
Den slags fremmer ikke samarbejdet!
Du må have en god dag og jeg håber mange kommer til generalforsamlingen, hvis nogle er interesseret i fælles transport over broen, så lav evt. en tråd her på siden så I finder sammen om at køre sammen.
mar 2006
hvad er egentlig forskellen mellem :
eV UCI Belgien (som DHSK ønsker optagelse i),
UCI e.V. Bad Oeynhausen, Tyskland. (som DHL er tilknyttet) ,
Union des Associations Cynophiles International,
i daglig tale kaldet UCI Berlin.(som DRC er tilknyttet ,
IHR.(som DDH er tilknyttet
og
ACE = Association Cynoloqui Europeenne, der er hjemmehørende i Belgien.?
altså hvad er egentlig forskellene på disse organitationer og hvem af dem annerkender hinanden ??
jeg forstår det mnemlig ikke når DRU ikke annerkender andet end sig selv, og DDH annerkender alle med undtagelse af DDKC
feb 2005
UCI findes i mange delstater i Tyskland under forskellige navne, og der er ingen forskel ud over navnet.
DDH var indtil sidste år medlem af eV UCI Belgien, men de meldte sig ud - efter at have været der i flere år - p.g.a. DDKC blev medlem i samme klub.
DHL anerkender nu heller ikke resultater fra udstillinger i DDH eller titler fra DDH ligesom hunde stambogført i DDH efter 1. januar i år ikke må bruges med en DHL hund til avl, hvis hvalpene skal stambogføres i DHL.
DRU ophørte samarbejdet med DDH og DHL p.g.a. uenighed om dommernes uddannelse, og derfor valgte de så at hunde fra andre klubber ikke kan bruges til avl i DRU eller deltage i deres udstillinger.
Desværre er det i næsten alle tilfælde sådan at det manglende samarbejde i bund og grund kun handler om folk der ikke KAN sammen, da der egentlig ikke er stor forskel på klubbernes regler ved udstillinger, men de er forskellige omkring avl . Det kan skyldes at man tænker på hvor man får flest penge i kassen ved stambog-føring, som jo er den største indtægt i alle klubberne hvad enten det er DKK, DRC, DHL, DDH, DRU eller andre der stambogfører.
DDH skriver de indtil videre anerkender hunde fra DHL, hvordan det indtil videre skal fortolkes ved jeg ikke, men man kan jo frygte de laver samme regel som DRU, DKK og DHL har kun med at anerkende egne hunde.
Det er jeg imod for der er for få af vores race til, at man kan gøre det på den måde, da man så ikke kan komme uden om at flere og flere hunde kun kan avles på ved linie- eller indavl.
Derfor syntes jeg godt om den Tyske model hvor Weise Schaeferklub både er "raceklub", stambogførende og godkender kennel oprettelser samt fastsætter reglerne for avl på Hvide Schæfere i Tyskland.
Så kan den stambogførende klub virkelig lave et seriøst arbejde for lige den race, fremfor hvor man nu skal tænke på op mod 75 - 100 forskellige racer, så derfor syntes jeg en snak om en national klub for Hvide Schæfere er værd at tage en snak om.
Ærgeligt vi ikke ses, men jeg håber vi ses en anden god gang, og du må have en god weekend sammen med vuffer mens der er generalforsamling.
Mange hilsner
Frank
mar 2006
vil det så ikke sige at ALLE UCI-klubber annerkender hinanden ?
og annerkender UCI så også IHR (son DDH er tilknyttet) og ACE (som DRU er tilknytte) ??
jeg får desværre ikke en god weekend sammen med vuffer den weekend hvor der er generalforsamling - der skal jeg til bestyrelsesmøde i helt andet regi der intet har med hunde at gøre
men halloooooo -
der må da være flere der har noget at sige i dette indlæg !!....
hvad mener I andre ?
eller er det en ok løsning DHSK's bestyrelse fremlægger ? (jeg kan nemlig ikke rigtig finde ud af hvad jeg egentlig mener)
jo flere meninger jo nemmere vil det måske være at træffe den "rigtige" beslutning (hvis der findes en rigtig beslutning)
feb 2005
Nej desværre så let er det ikke at alle UCI anerkender hinanden, men når man ser på deres formål, vedtægter, standarder, osv., så er de ens, men så er det "filmen knækker" p.g.a. de kære 2-benede så ikke kan være i stue sammen.
DRC, DHL og DDH anerkender ikke et certifikat, eller tittel, erhvervet i DRU / ACE, og en DRU hund kan ikke parres med en hund fra de klubber hvis hvalpene stambogføres
i DRU.
DHL anerkender ikke certifikater fra DDH / UCI, og som før omtalt har de så også lavet avlsregler så de hunde ikke kan bruges hvis hvalpene stambogføres i DHL.
i UCI Belgien / DDKC anerkendes certifikater / titler / stambøger fra alle de nævnte klubber, og netop det "skal vi sige fnidder der er omkring anerkende / ikke at anerkende hinandens hunde", har da også været noget jeg syntes medlemmerne skal sige "nu er det nok til".
Et andet lille eksempel er Hvid Schweizisk Hyrdehund her har min Nero, der er stambogført Hvid Schæfer, 2 søskende der står som Hvid Schweizisk Hyrdehund i DKK. Det vil sige min hvalp Rolf har en far der er Hvid Schæfer, men 2 af hans søskende er Hvid Schweizisk Hyrdehunde i DKK.
Det mest groteske er så at Natasja - der er søster til Nero - er overflyttet med anerne, mens hendes bror Nikko ikke fik anerne med da han flyttede i DKK.
Hvorfor kan man kun gætte på - men et godt bud er at man manglede nyt blod blandt tæver til avl.
Det samme er tilfældet helt tilbage med Pax Von Finn, der er far til min første Hvide Schæfer, en af hans hvalpe står også i DKK som Hvid Hyrdehund.
Det er da noget rod, og er du også forvirret så skal det være dig tilgivet.
Jeg vil blive glad om flere kom med synspunkter til dit indlæg her på siden, så de der kommer på generalforsamlingen også kan tage de mange guldkorn og synspunkter med, som mange sidder med som ikke lige er i Hvidovre til en generalforsamling.
Om hvilken model der er den bedste i fremtiden kan man aldrig vide, da vi desværre ikke kan spå om fremtiden, men jeg håber da alle gør sig tanker der både taler for og imod de forskellige modeller.
I må have et godt bestyrelsesmøde sammen, og jeg håber i får en hyggelig dag.
Mange hilsner
Frank
mar 2006
og så lige et spørgsmål mere:
vil DHSK komme til at samarbejde med den Tyske Weise Schaeferklub ?
jeg spørger fordi du skriver: "Derfor syntes jeg godt om den Tyske model hvor Weise Schaeferklub både er "raceklub", stambogførende og godkender kennel oprettelser samt fastsætter reglerne for avl på Hvide Schæfere i Tyskland."
feb 2005
Der har ikke været kontakt til den Tyske klub for Schæfere, det vil vi først gøre hvis generalforsamlingen vedtager den model. Den Tyske klubs hunde anerkendes i de øvrige klubber her i landet.
Jeg ved ikke hvad der er sket siden DDH har godkendt certifikater fra DRU udstillinger. Da hovedbestyrelsen i
DRU den 17-3 2004 vedtog at man fra 1/6 2004 opsagde samarbejdet med DDH og DHL besluttede de øvrige
bestyrelser ikke mere at anerkende certifikater, udstedt på skuer og udstillinger ikke anerkendes.
Den beslutning er ikke ændret, så om der er sket en fejl så en har anerkendt et certifikat skal jeg ikke kunne sige.
DRU´s hovedbestyrelse opsagde samarbejdet p.g.a. stærkt afvigende synspunkter om stambogføring, udstillingsregler, dommer autorisation, samt at personer / opdrættere der er ekskluderet fra DRU, kan fortsætte deres arbejde i de andre foreninger.
Du må have en god dag på Fyn og mange hilsner her fra
Avedødre fra Frank og Rolf
DHSK's fremtid
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside