{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
559 visninger | Oprettet:

Skærmen en blevet kalibreret {{forumTopicSubject}}

Ja min bærbare er jo ikke optimal til at redigere billeder på.

Så købte en kalibrator af Sanne og Torben, hold da op en forskel der lge pludselig var på farverne på billeder og internetsider.

Nu har jeg prøvet at stille på en masse billeder og vil gerne høre hvordan de ser ud på jeres skærme.

Før
(link fjernet)

Efter
(link fjernet)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skærmen en blevet kalibreret
  • #1   21. mar 2008 umiddelbart ser efterbilledet lidt lysere ud. Men det ville være lettere at sammenligne hvis billederne var lagt ud i samme størrelse...

• #2   21. mar 2008 Ja, jeg synes også at den eneste forskel er at det er blevet lidt lysere..

Og så spørger jeg lige dumt.. hvad er en kalibrator? *S*

• #3   21. mar 2008 Camilse & Jeanette. nu må i lige se ordentlig efter. men måske er jeres skærme heller ikke calibreret, så i ser Rene`s "Før" billede som et godt billede.
    Man kan tydeligt se at det blå farvestik nu er forsvundet og farverne i billedet er blevet mere ægte og levende.

Skærm Calibrering går ud på at indstille eks. farver, kontrast & lys på den skærm man sidder og arbejder ved.
    Dette for at rød farve faktisk også vises som rød.
    mange tror farverne på deres skærm er rigtige nok forde de aldrig har fået kontroleres farverne. hvis man eks. fremkalder Dette billede: (link fjernet)
    og efterfølgende holder det fremkaldte billede op for sin skærm vil man næsten helt sikkert se forskelle i farver kontrast og lys. man kan med en Calibrator justere sig ud af sådan en fejl, så det man ser på skærmen også er det som bliver fremkaldt.
    se evt. en Calibrator Her: http://www.befro.dk/shop/datacolor-spyder2-pro-568p.html

Hilsen Ulrik Torp Pedersen
    www.TorpFoto.dk

• #4   21. mar 2008 Tak Ulrik, det var netop det med blåstik jeg ville have væk *S*

• #5   21. mar 2008 Jamen Ulrik, det har du skam helt sikkert ret i. Jeg sidder ved en bærbar, og jeg ved at farverne er meget anderledes, når jeg sætter en ekstern skærm til.

Så det kan sagtens være derfor jeg ikke kan se den store forskel, og eftersom jeg ikke vidste hvad kalibrering er, så er det jo nok et godt bud, at min ikke er det..

• #6   21. mar 2008 Jeg prøvede lige at sætte den eksterne skærm til.

Og der kan jeg godt se en væsentlig forskel..

Så jeg vil da gerne redigere min første bemærkning *s*

• #7   21. mar 2008 hehe... godt nok Jeanette.
    med tiden finder vi nok alle ud af lidt mere, hvis bare vi spørger, lytter og prøver. jeg har lige prøvet min bærbare som ikke er Calibreret og du har ret der er ikke meget forskel andet end i lysstyrken. så lærte jeg også noget. Dermed kan man bare se at det er vigtigt at skærmen er Calibreret for at man får et ordentligt resultat ud af sine billeder og det man bruger tid på at redigere.
    Rene er du ellers godt tilfreds med dit nye udstyr.
    jeg går og leger lidt med tanken om endnu et Objektiv: http://www.danskdatasalg.dk/?vare=6740

Hilsen Ulrik Torp Pedersen

• #8   21. mar 2008 Ja.. det første billede er blåstikket og nr 2 er super lækker i farverne!

Er det ikke dejligt at få skærmen kalibret?

• #9   21. mar 2008 Er meget tilfreds Ulrik med det Ulrik.

Skal bare lige "finde" lidt ekstra penge, således at der kan indkøbes 2 objektiver mere og en flash, et stativ skal også med tiden indkøbes.

Det er sgu dyrt legetøj *G*

• #10   21. mar 2008 Hehe jeg er da glad for at høre, det ikke kun var mig så *GG*

Men jeg må vist bare acceptere at jeg må have den eksterne skærm stående og kan sætte til og fra som ønsket..

• #11   21. mar 2008 Trine

Jeg troede faktisk første gang skærmen var færdig kaliberet at jeg havde lavet fejl *LOL*

For den forskel der lige pludselig var på alle billederne....puha

Tør slet ikke tænke på billederne når jeg får den op på en ekstern skærm.

Slettede faktisk over 5gb. billeder efter skærmen var kalibreret.

• #12   21. mar 2008 Ja der er Dyrt.
    Hvad påtænker du dig at investere i næste gang. altså hvilke Objektiver kunne du kodt tænke dig mere.
    jeg ville gerne have en 2x Converter til min 70~200 f2,8
    Jeg har heldigvis Flash og stativ. samt et hjemme flash anlæg (lamper, reflektor, baggrund)

Hilsen Ulrik

• #13   21. mar 2008 Nu fik jeg jo ikke den 70-200 fra canon, grundet lidt forsendelse´s problemer fra england, så købte 50-150mm f/2,8 fra sigma

Har så luret lidt på disse her indtil videre, men har ikke lagt mig fast på noget endnu

http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=2450&MenuItemID=231

http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=2408&MenuItemID=231

http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=2111&MenuItemID=231

• #14   21. mar 2008 At kalibrere skærmen er en god idé, men har jeg misforstået noget med at det behøver man bare gøre en gang ?.
    Hver gang jeg købt ny skærme har jeg lejet en dims for 100 kr som kalibreret skærmen...da jeg har ikke rigtig set idéen i at købe en, fordi hvor tit køber jeg en skærm ? Skal man måske kalibrere skærmen oftere ?? fortel.

Vedr billerne. jeg ved ikke hvorfor du ønsker fjerne blåstikket på det første snefoto? Kalibrering eller ikke kalibrering :O)
    Sne reflekterer ikke hvid...sne reflekterer blå farve. Sne reflekterer en blå lyster i sine omgivelser. Hvis du skal male sne så giver du billedet med vilje blåstik ( jeg er uddandet på konstakkademi så farver er min specialitet)
    Billede nr to er også fint, men billedet har mistet sin vinterspirit da det blå ikk er der.
    Smag og behag, men det første billede giver mig Svensk vinternostalgi, og billede nr to er bare en hund som løber med en kæp i munden

M.v.h. Åsa
    ps tak for ros af portretserien af border pigen Sheila. Uuuu hun er søøød

• #15   21. mar 2008 Åsa

Jeg synes billedet ser forkert ud med det blåstik og derfor jeg forsøgte at fjerne det.

Sådan som jeg forstod på Sanne og Torben, så kalibere de deres skærme hver 14 dag, da pærene i skærmen bliver slidt, sådan tror jeg det var *G*

Ja den border ser dejlig ud

• #16   21. mar 2008 Åsa. Du har re ti at sne reflekterer blåt lys, men derefter skal det siges at når man sår og ser på sne med øjnene er sneen jo ikke blå men hvis derfor bør man også fjerne blåstik på billeder med sne for ellers viser man jo ikke farverne som man rent faktisk så dem da man fotograferede billedet. sne er ikke blåt men hvidt, selvom det reflekterer det blå lys. stort set alle kameraer laver blåstik når man fotograferer sne med mindre man justerer sin hvidbalance i kameraet inden man tager billede i snefyldte omgivelser.
    Og ja man kan med stor fordel Calibrerer skærmen jævnligt. hvis du gør det en gang årligt vil du kunne se forskelfør og efter Calibrering, man skal finde et leje hvor man faktisk ikke kan se nogen forskel når man Calibrerer, evt. hver 14 dag eller 1 gang om måneden.

hilsen Ulrik

• #17   21. mar 2008 Sikke mange stavefejl jeg havde i det indlæg. laver det lige igen.

Åsa. Du har ret i at sne reflekterer blåt lys, men derefter skal det siges at når man står og ser på sne med øjnene er sneen jo ikke blå, men hvid. Derfor bør man også fjerne blåstik på billeder med sne for ellers viser man jo ikke farverne som man rent faktisk så dem da man fotograferede billedet. sne er ikke blåt men hvidt, selvom det reflekterer det blå lys. stort set alle kameraer laver blåstik når man fotograferer sne med mindre man justerer sin hvidbalance i kameraet inden man tager billede i snefyldte omgivelser.
    Og ja man kan med stor fordel Calibrerer skærmen jævnligt. hvis du gør det en gang årligt vil du kunne se forskel før og efter Calibrering, man skal derfor finde et leje hvor man faktisk ikke kan se nogen forskel når man Calibrerer, evt. hver 14 dag eller 1 gang om måneden.

hilsen Ulrik

• #18   21. mar 2008 Heheh Rene sådan havde jeg det også..

Skal skærmen kalibres hver 14 dag??
    Så skal jeg da hvist ud og købe en, jeg har kun lånt en og gjorde det da min skærm kom hjem... men det er da 1½ år siden nu..

• #19   21. mar 2008 Trine du SKAL ikke Calibrere skærmen så tit, det er selvfølgelig helt op til dig selv hvor tit du vil gøre det, men jeg synes da at når det nu er ca. 1½ år siden så gør det igen og se om ikke du kan se forskel, overvej om du vil købe en Calibrator eller leje den når du skal ha Calibreret din skærm.
    Det kommer jo altsammen an på hvor store krav man har til de billeder man fotograferer / ser på sin skærm, men jeg synes helt klart at hvis man nogensinde kommer ud for at skulle lave billeder til andre, så SKAL skærmen være Calibreret så "kunderne" får ensartede billeder.

Hilsen Ulrik

• #20   21. mar 2008 Ulrik P. jeg må heller bare få fat i sådan en.. Hvor har i fundet jeres henne?
    Jeg vil bare købe en til mig selv. så jeg ikke skal ug og leje eller låne hvergang.

• #21   21. mar 2008 Se evt det link jeg har lagt ind ca. kl. 09.31 i dag. du kan selvfølgelig også bare google dem og se om den kan findes et andet sted billigere.
    Hilsen Ulrik

• #22   21. mar 2008 Trine jeg fandt lige dette produkt.
    (link fjernet)
    Det er den billigste jeg lige har kunnet finde nu.
    håber det er noget for dig.
    hilsen Ulrik

• #23   21. mar 2008 upa ja Tak Ulrik..

• #24   21. mar 2008 TAK Ulrik. den må jeg have... tusinde tak for hjælpen..

• #25   21. mar 2008 Velbekom.
    Skriv endelig hvis der er noget man kan hjælpe med.
    Hilsen Ulrik

• #26   21. mar 2008 Ulrik P det skal jeg nok

Kommentér på:
Skærmen en blevet kalibreret

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce