{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.455 visninger | Oprettet:

Aktivering af samojed {{forumTopicSubject}}

Jeg går hver dag en lang tur med min samojed, Zarina - hvis vejret er godt kan det gå op til 1½ til 2 timer med det. Zarina virker meget tilfreds, men jeg tænker på, om I andre har nogle andre forslag til aktivering af en samojed - hvordan aktiverer i andre jeres hunde udover at gå tur, så den får bruge sin krop og sin snusesans? Jeg så en flot racebeskrivelse af en shiba, hvor der også var forslag til aktivering i forhold til hvordan hunden traditionelt er blevet brugt (som jagthund i det tilfælde, derfor kan jeg ikke overføre det på samojeden selv om begge er spidshunde) og ville meget gerne have forslag i forhold til samojeden.

På forhånd tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aktivering af samojed
  • #1   30. mar 2008 Vi går et par ture om dagen. Ind i mellem træner vi cykling med Tirith. Lydighedstræning bruger vi også tid på. vi har en super aktiveringsbold til hende - det er en lille nærmest firkantet bold med 4 huller, der mødes på midten. Der kan man putte godbidder ind i og hunde skal så selv få dem ud igen - det gælder om at sætte dem godt i spænd, så det bliver en udfordring. Du kan se den på Tiriths billeder. Fås hos dyrhandleren. Jeg synes den er bedre end en almindelig aktivitetsbold med godbidder i. Desuden er en kraftig plasticflaske også god til godbidder, da den er sværere at få godbidderne ud af.
    Så laver vi spor med Tirith - her er pølsegodbidder ideelle, da Tirith ikke er den store sporhund. Et vilkårligt søg, hvor vi kaster godbidder op i luften, når vi går tur er også godt - der er en masse andre dufte hun skal abstrahere fra, når hun skal finde godbidder. Leg med tennisbold.
    Så ser vi adskillige hunde af forskellige racer, så hun får brugt sit hundesprog godt og grundigt.

    Håber du kan bruge noget af det smiley


  • #2   30. mar 2008 Tak Astrid og Tirith!

  • #3   30. mar 2008 Det var da så lidt smiley

  • #4   30. mar 2008 Astrid, gidder du lige at forklare en gang hvordan man laver et spor. Har læst det en gang, men husker ikke lige hvordan man gør.

  • #5   30. mar 2008 Jeg begynder med at køre min fødder hen over det sted jeg står, så min duft bliver plantet der godt og grundigt. Så lægger jeg en bunke pølsegodbidder og kører den ene fod hen over græsset en lille fodslængde og ligger en godbid. Det fortsætter jeg med en ti meter og ligger så en ordentlig bunke godbidderfor enden af de ti meter. I begyndelsen har man hunden i line, så man kan hjælpe den ind på sporet indtil den har lært hvad det drejer sig om - nemlig at finde pølserne med lugtesansen og ikke med synssansen. Jeg synes Tirith bruger synet mere end næsen. Men racen er jo heller ikke en sporhund smiley Men hun har godt af det og hun bliver dejlig glad og træt bagefter.

  • #6   30. mar 2008 Jeg tænker slet ikke over sådan noget i hverdagene, men nu ved jeg ikke hvor gammel din hund er ??,men hvis den er under et år må den ikke cykel ved siden af eller kommer i kalop eller trv, eller skråninger eller trapper - pg det kan være med til at udvikle Hd og ingen vild leg før den mindst er 1 ,2 år og heller ikke spring aktivitet - det kan udvikle Hd....

    Når jeg arbejder med Frosty gør jeg det via mit eget indstinkt, ellers leger jeg jævnligt med frosty med bold, reb, gemmeleg og ellers er han ude mindst 3 gange dagligt -


  • #7   30. mar 2008 Galop og trav skulle der stå ....

  • #8   30. mar 2008 Tricks er også godt. Vi har lært Tirith kommandoen "Numse" - ja, det lyder mærkeligt - men det går i alt sin enkelthed ud på at hun sætter sig på numsen og lægger sine forpoter på min hånd. Eller "To-ben" = det samme som "numse", men hun skal stå på bagbenene smiley

  • #9   30. mar 2008 Det vil jeg prøve, Astrid, tak for det. - Jeg smider ellers hendes mad (tørfoder) ud over køkkengulvet når hun skal fodres (det går ikke udenfor, hun graver huller i græsplenen, når hun har fundet foderet). Desværre bruger hun mere synssansen end lugtesansen til at finde foderpillerne, så jeg vil se, om hun kan finde ud af sporsøg udenfor - ved brug af lugtesansen og ikke synssansen denne gang. Vi har en mark, der er hegnet ind, for hun har prøvet at stikke af, når vi har haft hende løs udenfor.

    Min dyrlæge har også frarådet at cykle med hunden til den bliver 1 - 1½ da den ellers kan udvikle HD senere i livet.


  • #10   30. mar 2008 Jeg skal for god ordens skyld lige sige, at Tiriths cykeltur er ca. en gang hver anden uge eller sjældnere og at det er Tirith der styrer farten. Det forgår i let trav og hun nyder det. Jeg har hørt om det i forhold til udvikling af HD, men jeg mener også at almindelig aktivering af musklerne vil gøre hende godt og kan også hjælpe hende, hvis hun skulle være så uheldig at have HD, som jo også kan være medfødt. Jeg er sygeplejerske og derfor ikke fuldstændig uvidende om kroppens fysiologi. Alt sker med måde herhjemme. Ude i haven, på egen pote, kan hun jo også finde på at tonse igennem fuldstændig uhæmmet. Vi har desuden skråninger i haven, men jeg har ikke tænkt mig at begrænse hende i hendes færten på det område.
    Men der er mange meninger om dette. Det er faktisk sjovt at høre forskellen hos løbsfolket og så udstillingsfolket. Men et er sikkert - alle gør det de minder er det rigtige smiley


  • #11   30. mar 2008 Minder = mener

  • #13   31. mar 2008 altså jeg går meget op i at Vanni bliver meget mentalt stimuleret:-) fordi jeg har oplevelsen af, at lige meget hvor lang en tur jeg går med ham, så er han ikke rigtig træt.
    Jeg går dog normalt med ham morgen middag og aften. og minimum 15 minutter pr tur.
    Ellers bruger jeg meget tid på at han bla. skal finde guffer i haven og huset. Men også at træne med ham, så som en stor murebalje, hvor jeg laver øvelser med at stå i baljen og lave forskellige trick som ligge, sidde, dreje rundt og det samme ovenpå baljen.
    Ellers så en masse almindelig lydighed og ringtræning bruger jeg en del tid på, og især inden han skal være alene hjemme, så han er godt træt...


  • #14   31. mar 2008 IMange tak allesammen!

    I første omgang har jeg forsøgt at komme hendes foder i en plastflaske (uden at lave hul i den, men hvor foderet gerne skulle komme ud af åbningen, når hun tumler med den). Hun syntes det var meget interessant, når jeg vippede til den og der kom en foderpille ud. Hun forsøgte at få tungen ind i den og da det ikke lykkedes at få foder ud, mistede hun interessen. Jeg forsøgte flere gange, at vise hende hvordan hun skulle gøre, men hun mistede interessen efter at have bidt rundt åbningen et par gange. Så det duer ikke, men jeg vil prøve at lave hul i flasken og se hvad, der sker.


  • #15   31. mar 2008 Tirith er jo vild med en plast flaske med mad i. Især uden for på fliserne, hvor den også larmer smiley

  • #16   31. mar 2008 jeg har måske formuleret mig forkert, selvfølgelig aktivere jeg frosty,men jeg gør det til en leg og ikke at det skal lyde som et skole projekt, smidder da også hundguffemad i en aktiverings bold, eller leger gemmelej med dem, eller også laver jeg andre øvelser, både stå, blive, sid pænt osv - nu va det nok ikke længe før vi for et dejligt rækkehus med have ved Stevns - så håber jeg snart det lysner - så det ser jeg meget frem til ...

Kommentér på:
Aktivering af samojed

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce