De bageglade goumeter!

De bageglade goumeter!

Medlemmer: 201
Forside Forum Medlemmer Annoncer Hunde
3.504 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 0 Svar

Norsk "franskbrød" med rugkerner Norsk "franskbrød" med rugkerner

Hej Bagetosserne

Jeg vil gerne bidrage med en opskrift, jeg selv har lavet på franskbrød med rugkerner/gulerodsbrød/gulerodsboller. Det er en stor portion, men jeg synes det er fint nok at bage en stor portion, når man først er i gang, for brødet bliver ikke ringere af en tur i fryseren. Jeg får tit ros for brødet/bollerne i denne opskrift, så jeg vil gerne dele dem med andre. Brødet er også sundere en fint franskbrød.

Hvis du er interesseret i opskriften som en wordfil, så giv mig din e-mailadresse i din PB, så sender jeg den til dig.

Her er opskriften. Velbekomme!

(Jeg er norsk, så sig til, hvis jeg er kommet til at bruge enkelte norske ord i opskriften og behøver forklaring!)

Norsk ”grovbrød/gulerodsbrød” (franskbrød med kerner)
eller grovboller/gulerodsboller

(3 brød eller ca. 60 boller)

Dag 1:
8 dl kogende vand
4 dl rugkerner

Dag 2:
Evt. 5 grovtrevne gulerødder
Ca. 3 l. hvedemel
4 tskf. salt
1½ dl. hørfrø
1½ dl. solsikkekerner
1½ dl. sesamfrø
1 l. skummetmælk
1-1½ dl. rapsolie
2 pk. gær.

Dag 1.
Rugkernerne udblødes i kogende vand ca. 3 timer eller natten over.

Dag 2.
Start evt. med at rive gulerødderne i en balje eller bagetrug. Bland heri hvedemel, salt, hørfrø, solsikkekerner og sesamfrø. Bland de udblødte rugkerner med mælken i en gryde og varm forsigtig op til 40 grader (den skal føles en lille bitte smule varm, når man føler på mælken med en finger. Men den må ikke være for varm, så dør gæren, når man blander den i). Tag gryden af varmen og bland de 2 pk. gær heri. Lav en fordybning i hvedemelsblandingen i bagetruget og bland heri rapsolien og mælk/gær-blandingen. Rør dejen godt sammen med en stor grydeske e.l. og stil til hævning på et lunt sted i ca. 45 minutter til dejen har fået dobbelt størrelse.

Nu skal dejen æltes, evt. blandes hvedemel i, hvis den er meget klistret. Dejen deles i 3 brød, der kommes i smurte rugbrødsforme eller 60 boller, som igen hæver ca. 20-25 minutter.

Brød bages først ved 225 grader i 25 minutter og derefter 175 grader i 35 minutter.
Bollerne bages ved 225 grader i 10-12 minutter.

Afkøles på rist.

Brødene skal helst afkøle et par timer, inden man skærer i det, ellers krummer det meget.

03.04.2008
Opskrift udviklet af
Kari Mette Røer Højer

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Stoppet toilet 2.200 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 1.200 kr.
  • Fejlsøgning og udendørs stikkontakt 1.500 kr.
  • Hæk 40 meter 500 kr.
  • Flooded bathroom. I did a washing machine cycle and a LOT of water poured out of both the general drain and the shower drain. Pls help 1.200 kr.
  • Tjek om vandlås er skruet rigtigt på 500 kr.

Opret en opgave

• Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
Norsk "franskbrød" med rugkerner

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce