{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.510 visninger | Oprettet:

Farvestoffer giver børn DAMP {{forumTopicSubject}}


Tusindvis af børn kunne undgå at ende som ADHD-patienter, hvis man forbød farvestoffer i slik og mad. Det viser en ny, omfattende undersøgelse
Print Send Ritzau /kup! - 10:10 - 16. apr. 2008

Azo-farvestoffer i slik og læskedrikke kan gøre ellers helt raske børn så forstyrrede, at de hverken kan passe deres skole eller leve et normalt liv. (Foto: Nicolai Svane)


Julegodter gør børn hyperaktive
Farvel til azo-sodavand

Annonce

Har dit barn svært ved at sidde stille eller problemer med at koncentrere sig i skolen, kan der være god grund til at gå slikskabet efter i sømmene. En omfattende britisk undersøgelse slår nemlig fast, at de såkaldte azo-farvestoffer i slik og læskedrikke kan gøre ellers helt raske børn så forstyrrede, at de hverken kan passe deres skole eller leve et normalt liv. Det skriver Nyhedsavisen.

- Vi har nu fuldstændig klare beviser på, at en blanding af forskellige stoffer kan påvirke børns adfærd negativt. De effekter, vi ser af farvestofferne, er store nok til, at vi kan sige, at de udgør en trussel mod børns helbred, siger professor Jim Stevenson, som har stået i spidsen for de forskere på Southampton Universitet i Storbritannien, der har lavet undersøgelsen.

Ifølge forskerne kunne mere end 100.000 britiske børn mellem 3 og 12 år undgå at ende som ADHD-patienter (også kaldet DAMP), hvis de kunstige farvestoffer blev forbudte



Ja noget16-04-2008 10:22:02 #1 fra Winnie Olsen
må der jo være rivende galt, for i gamle dag var der da ikke så mange forstyrrede børn som der er i dag !!!
Upassende?. Tip moderator.
12345Kom så EU - vis hvad I dur til16-04-2008 10:25:41 #2 fra Jes Gregersen
Så er det lige akkurat NU det kunne være rart at se at EU ikke bare er til for politikerne. Sådan en sag her (hvis den blev dokumenteret af flere undersøgelser) er en oplagt chance for det ellers så ineffektive EU.

Hvis der sad nogle politikere med nosser dernede, (der havde tid til at tænke på andet end deres løn), så kunne de booste tilslutningen til EU kraftigt i alle medlemslande (undtaget måske fra personer ansat i den kunstige-farvestofs-branche hvis en sådan findes), hvis de gjorde noget, altså GJORDE noget...ikke bare talte om det, som man har indtryk af er hvad der foregår dernede, når de ikke lige devaluerer dansk lovgivning i ensretningens navn, ved et så tydeligt og skadelig problem, som dette tyder på at være.

Hvem kan være uenig i at slik, og andre levnedsmidler, nok ville smage lige så godt, hvis det blev farvet med naturlige farvestoffer, fremfor kunstige skadelige? Og er den gule vingummi, eller den røde sodavand, så ikke helt så gul, eller helt så rød.................tænk, jeg tror sgu at de fleste ville overleve. Kunstige farvestoffer er ikke en skid andet end falsk reklame for et produkt der mangler de essentielle ting et levnedsmiddelprodukt bør have.

Kom så EU, lad os nu se jer i aktion.
(Tænk, jeg tror ikke der sker en skid andet end at en masse levebrødspolitikere og selvbestaltede miljøforkæmpere indsovset i EU-ineffektivitet vil bræge op i medierne om det her, og når det er glemt om et par uger, tjaaa, så står de og bræger op om den næste artikel i rækken....og hvad er der sket i mellemtiden? Ikke en skid.)
Upassende?. Tip moderator.
Super eller skod - din mening om strejken
Er du vred over konflikten - eller forstår du de strejkende? Giv din mening til kende i nationen!s undersøgelse.

Udfyld nationen!s spørgeskema her!

12345#1 Jo der var.16-04-2008 10:29:54 #3 fra Svend Bækmand
Jo i gamle dage var der lige så mange forstyrrede børn som i dag.

Den gang hed det bare "uopdraget unger der trænger til en god endefuld".

Med tiden er vi godske lov blevet klogere.

Jeg forstår ikke at når de farvestoffer har den indvirkning, hvorfor de så ikke forbydes.
Måske det er op til forbrugerne at lade være med at købe dem.

Upassende?. Tip moderator.
12345FAXE KONDI16-04-2008 10:30:15 #4 fra Jens Østergård
VI VIL HAVE DEN GODE KLOR-GRØNNE FARVE TILBAGE I VORES ELSKEDE FAXE KONDI!! Den smager anderledes nu, og ved ik hvad fanden de har gjort ved den!

Dampbørn - nej tak
Farve i Faxe Kondi - YES SIR
Upassende?. Tip moderator.
12345#316-04-2008 11:09:03 #5 fra Winnie Olsen
Nej min ven, det har aldrig været så slemt som nu. Man diagnosticerer i flæng, enten er det lægevidenskaben der er helt ude i hampen, for der SKAL jo sættes etikette på os alle sammen i dag, eller os så ved jeg sku ikke.
Upassende?. Tip moderator.
12345Men16-04-2008 11:17:43 #6 fra Svend Bækmand
#1/#5.

Tror du ikke netop at man "diagnosticerer i flæng" som du kalder det, fordi man er blevet klogere på hvordan den mennesklige krop og det menneskelige sind virker?

Hvad angår farvestoffer er jeg sikker på at de er roden til meget ondt.
Især hvad der angår DAMP.

Upassende?. Tip moderator.
12345ikke en ny undersøgelse16-04-2008 11:46:29 #7 fra Louise Jacobsen
Der er ikke tale om en ny undersøgelse. Den blev offentliggjort i spetember 2007, hvor EB også omtalte den. Der kommer formentlig ikke til ske noget som følge af undersøgelsen, da EFSA (EUs fødevareråd) har afvist undersøgelsens betydning. EFSA har gennemgået rapporten og konkluderet, at der kun var en minimal forskel på børnenes opførsel uanset, om de fik fødevarer med de omtalte farvestoffer. Desuden blev farvestofferne givet sammen med stoffet benzoate, så man ikke kunne konkludere, om det var farverne eller benzoate, der var problemet.

Upassende?. Tip moderator.
12345Gammel nyhed16-04-2008 13:12:34 #8 fra Karsten K
Det var også fremme i 80'erne.
Da brugte man betegnelsen "vingummiunger" om børn der udviklede hyperaktiv adfærd netop på grund af farvestofferne i slik. Især den gule fik på hatten.
Upassende?. Tip moderator.
12345til Louise J.'s indlæg (ikke til Louise selv)16-04-2008 13:22:34 #9 fra Jes Gregersen
det er SÅ typisk det der.
Det er EU i en nøddeskal. Som Svend B. siger, hvorfor forbyder man ikke bare de farvestoffer slet og ret? De har jo ingen berettigelse overhovedet?

Men som altid når det drejer sig om EU, sker der ikke noget. For der er selvfølgelig en eller anden embedsmand, der kan finde en eller anden langhåret professor der kan modbevise undersøgelsen etc. etc. etc.

Men hensynet til arbejdspladser, markedsposition....med andre ord: PENGE, vejer som så mange gange før, højere hos EU end helbredet af de personer de rent faktisk repræsenterer (hvilket de har en slem vane med at glemme når først de befinder sig dernede).

Gid begrebet og erhvervet "politiker" kunne afskaffes, så man slap for alle de vatnisser. Eller måske skulle man overvej at sætte deres lønninger ned til pædagogniveau - så kunne det være spændende at se hvor mange af dem der rent faktisk "Brænder" for politik. Christiansborg ville være tomt.
Upassende?. Tip moderator.
12345Det16-04-2008 17:59:41 #10 fra René M Jensen
er faktisk utroligt vi ikke dør eller får flere problemer med slik og sådan noget, prøv at gå på bibliotek og lån E bogen, det er skræmmene hvad der faktisk er i slik, af lige fra giftigt skidt til alt muligt fra insekter.
Upassende?. Tip moderator.
12345Hehe16-04-2008 18:02:17 #11 fra Snap Z
Alle børn har damp mnu om dage ;-D
Upassende?. Tip moderator.
12345jojo16-04-2008 20:27:11 #12 fra Morten R
Svend Bækmand, du skriver: "Hvad angår farvestoffer er jeg sikker på at de er roden til meget ondt.Især hvad der angår DAMP. "


- Så tænker jeg... hvordan er du sikker på det? har du læst den omtalte raport, eller er det bare en mening du har taget til dig ved at læse en artikel eller 2.

- Er du læge der beskæftiger sig inden for dette fagområde?

Ellers kan jeg også sige jeg er sikker på mælk er kræftfremkaldende...

Min pointe er... folk tror altid de er så fandens kloge fordi de har læst en overskrift, og straks skal folk angribes... hvad enten det er politikere, dr om xfactor snyd, "lukkede" retsager mm.

Fair nok man kan have sine meninger, men kommer man må påstande må man også underbygge dem smiley

Og ikke fordi jeg vil diskutere politik (så meget følger jeg ikke med), men tror også EU politikere laver andet end drikke kaffe... Og tror også de har andre ting på dagsordenen end at tage sig af at forbyde farvestoffer.... Men hvis du vil have der bliver gjort noget i den sag, er der vel ikke noget for du selv står forrest i kampen om denne sag? Så kan vi se hvor længe du vil bræge om det.

- Eller hører vi dig bræge igen næste uge, om en ny sag politikerne ikke lige har som 1. prioritet på deres dagsorden?

Og så god aften smiley
Upassende?. Tip moderator.
12345#11 fra Snap Z & Morten R16-04-2008 20:43:16 #13 fra Winnie Olsen
Fuldstændig enig med jer drenge smiley
Upassende?. Tip moderator.
12345#12 Morten R16-04-2008 23:16:10 #14 fra The Herb
Haha lige præcis. God pointe og jeg er helt enig smiley

Desværre er de folk du spørger/henvender dig til nok allerede smuttet videre for at bræge så du får nok ikke mange svar, desværre smiley
Upassende?. Tip moderator.
12345...17-04-2008 08:26:40 #15 fra - H - H -
Forbyd det for børn, og giv mig så min grønne Faxe Kondi tilbage!
Upassende?. Tip moderator.
12345ang ADHD/ DAMP17-04-2008 08:56:29 #16 fra Tina Madsen
nu er jeg selv ADHD "barn" og har 5 brødre og en far der har samme sygdom og vi er alle sammen på medicin. og jeg vil lige slå fast at ADHD ramte får ritalin i medicin. ritalin er et stof som kroppen selv laver hos "normale raske" mennesker, og jeg må ærlig indrømme at jeg ikke kan se hvordan farvestoffer i slik og sodavand kan påvirke det. alle ved at ovennævnte sager kan give mere energi men jeg tror næppe det kan være skyld i at man får ADHD. ADHD er ikke noget man lige pludeselig får det er noget man er født med.. og jeg kan ikke tro at min far som snart bliver 50 år har fået "for meget" slik og sodavand da han var barn....

Tina Madsen

fra en hårdtramt ADHD familie
Upassende?. Tip moderator.
12345#1217-04-2008 09:06:26 #17 fra Svend Bækmand
Min argument for at sige sådan er at jeg selv har et barn der er DAMP, og derfor tør jeg godt udtale mig om det.

Vi har før i tiden ikke været fedtet med at give slik, for det var jo så hyggeligt (især den obligatoriske fredag og lørdag aften).

I dag får mine børn paktisk talt ingen slik. Kun hvis der er fødelsesdag eller anden festlige lejligheder, og du vil bliver mega forbløfet over hvilke forskel det giver.

Så i stedet for slik før de sunde smooties og nødder, hvilke de er helt vilde med.

Og til din information, nej så drikker og spiser vi heller ikke mælkeprodukter, for hvad meget få desværre ved er det skide usund (med mælkeprodukter snakker vi her om mælkeprodukter fra komælk).
Upassende?. Tip moderator.
12345#1617-04-2008 09:15:16 #18 fra Svend Bækmand
Som du selv skriver er (tror jeg) ikke farvestofferne i sige selv der giver DAMP, da DAMP jo som du også skriver er noget man er født med og til dels kan være arvelig betinget.
Men der er ingen tivivl om at børn med DAMP, bliver mere urolige når de før farvestofferne, end når de ikke gør.

Og helt ærligt vil det da være synd at vores børn skal have en større dosis ritalin en nødvendig.

Min egen søn før en meget mild dosis, i forhold til hans alder og graden af hans DAMP, og jeg er 100% sikker på (selv om jeg ingen belæg har for dette, anden end min egen erfaring), at grunden til den milde dosis ritalin skyldes at han ikke er udsat for flere at de "skadelige" farvestoffer end nødvendig.
Upassende?. Tip moderator.
12345Drop AZO farverne17-04-2008 10:28:41 #19 fra Erik Plesner
Desværre må jeg give alle tidligere indlæg ret vedrørende EU.

Heldigvis kan vi selv gøre noget - lad være med at købe lortet og opforder alle jeres venner til det samme.

Vi har fortalt børnene at visse slags is og slik indeholder giftige kemikalier som onde mennesker kommer i slikket for at tjene flere penge. Vi har lært børnene (på 6,8 og 11 år) at checke varedeklarationer for E102 og E110 som er de farligste og samtidig de mest almindelige AZO farver.

Trumfen var "Hvis I spiser det bliver I lige så mærkelige og trælse som **hyperaktiv barn fra skolen**. Det har I ikke lyst til vel ?"

De voksne checker for alle azo-farver når vi køber ind.

Nogle azo-farvestoffer kan medføre hyperaktivitet hos børn og alle har vist sig at kunne give allergi-lignende symptomer såsom høfeber, nældefeber og astma. De kan desuden være årsag til diarré.

De 11 azo-farvestoffer og deres e-numre:
- Tatrazin (E102)
- Sunset Yellow FCF (E110)
- Azorubin (E122)
- Amaranth (E123)
- Ponceau 4R (E124)
- Red 2G (E128)
- Allura Red AC (E129)
- Black PN (E151)
- Brown FK (E154)
- Brown HT (E155)
- Rubinpigment (E180).

E102 er det tilsætningsstof, som flest mennesker er rapporteret overfølsomme overfor. E110 og E123 er desuden mistænkt for at øge risikoen for kræft. E102, E110, E122 og E124 har i en ny engelsk undersøgelse vist sig at kunne medføre hyperaktivitet.
Kilde : Aktive forbrugere.

Det kan godt være at jeg ikke er politisk og pædagogisk korrekt, men vi må selv tage ansvar for vore børn. Det hverken kan eller vil politikere i DK og EU hjælpe os med.
Upassende?. Tip moderator.
12345til svend17-04-2008 12:38:03 #20 fra Tina Madsen
selvfølgelig gir det en påvirkning hvis barnet/ den voksne spiser meget slik, men jeg tror nu ikke det udelukkende er farvestoffet men "hele" slikket der gør det. nu er mine brødre meget højt dosseret hvor min far og jeg er knap så højt.

og til alle andre vil jeg bare lige påminde om at der er forskel på DAMP og ADHD- der er flere grader af hver men ADHD "graderne" er de eneste mediniceret..
Upassende?. Tip moderator.
12345Ændre dog overskriften!17-04-2008 16:48:07 #21 fra Sean Jensen
Til "Farvestoffer giver børn ADHD" .........
Upassende?. Tip moderator.
12345Svinsk industri17-04-2008 17:21:57 #22 fra Richard Hegner
Det er fabrikanterne der har forgiftet børn i årtier for at sælge mere slik. Det skal betale erstatning og i fængsel.
Upassende?. Tip moderator.
12345SYNG:/17-04-2008 18:30:15 #23 fra Winnie Olsen
Ihhhhhh hvor er det kommunaltttttt. hahahahahahaha
Upassende?. Tip moderator.
12345Ingen nyhed ..?!!17-04-2008 19:49:48 #24 fra Marianne Andresen


Altså .. dengang jeg var barn i de hedengange halvfjedsere langt ude på BVøhlandet viste min mor at børn ikke måtte få *Orangeade* eller andre billige former for .. *saftevand*

De indeholdt masser af farvestoffer og var dermed mistænkt for at fremklade allergi og hyperaktivitet hos børn .. dengang kendte man ikke DAMP, men helt sikkert noget tilsvarende bare under et andet navn ..

Kh Marianne .. som aldrig har givet sit barn *Fun Light* el.lign...


Upassende?. Tip moderator.
12345gift overalt17-04-2008 23:57:14 #25 fra Richard Hegner
parfumer i toiletblokke mv. er så skrappe og giftige kemikalier, at de kan give næseblod og nedbryde slimhinder i næse, hals og øjne ved doser, der kan forekomme ved normal brug. Tør ikke tænke på kræftrisiko osv. Gad vide hvorfor forbrugerne er helt på egen hånd uden at politikerne forbyder giftige stoffer i varer.

Desuden er det velkendt at smagsforstærker i for eksempel chips øger kræftrisikoen. Der er altså et hav af varer på hylderne som er direkte farlige. Industrien forgifter altså forbrugerne, hvilket det udemærket er klar over. Diverse undersøgelser kan for eksempel Kims ikke argumentere imod så de vælger at være tavse i stedet. Oplysning er vel desværre det eneste der hjælper.
Upassende?. Tip moderator.
12345De der grønne, der altid plejede at ligge ude i pisrenden18-04-2008 16:00:16 #26 fra Hr. C
- har ingen farve mere.

Men de smager stadig af h...... til!

Det skulle man også lige tænke på, når man vil ha' farven tilbage i Faxe Anakondien
Upassende?. Tip moderator.
12345delvis vrøvl19-04-2008 13:24:26 #27 fra Charlotte Damsgaard
ADHD er en gentisk arvelig neurologisk lidelse, barnet er født med. ADHD kan ikke komme af at barnet spiser slik med farvestoffer og tilsætningstoffer. Det er dog rigtig at ADHD symptomer kan forværres af sådanne stoffer, da de kan virke stimulerende eller yderligere forstyrrende på de kemiske forstyrrelser ADHD allerede forårsager i patientens hjerne.

Det de forveksler det med er, at farvestoffer og tilsætningsstoffer ja selv almindeligt raffineret sukker kan virke over stimulerende på børn som bliver "speeded" af disse. Dette er forbigående fænomener og ses selvfølgelig logisk nok så oftere ved børn der får meget slik.

Hvis barnet slet ikke kommer i kontakt med disse stoffer forsvinder symptomerne igen hvorimod ADHD er en varrig lidelse med andre årsager.
Upassende?. Tip moderator.

Spar penge på din forsikring



  • Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
Farvestoffer giver børn DAMP

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce