Anbefalet litteratur - hest og os {{forumTopicSubject}}
Jeg startede først i hundeverdenen for ca. tre år siden. Siden dengang syntes jeg, at jeg har lært enorm meget om arten, og jeg har i dag kendskab til meget godt og brugbart litteratur om hunde. Hvad enten, at man som almindelig hundeejer eller prof søger information om hunden og dens adfærd, er det efterhånden let tilgængeligt.
Det slog mig den anden dag, at jeg med min både større og længere interesse for hesten, ikke har kendskab til lige så meget videnskabeligt information om denne art. Ja, jeg kender næsten alle de populære bøger, der findes i handlen: Monty Robert, Gitte Naldal, Andrew McLean, Klaus Ferdinand Hempfling, Bent Branderup, Pat Parelli osv.
Men jeg kender ikke til den samme mængde videnskabeligt litteratur om hesten, som med hunden. Og hvis jeg spurte i ethvert andet forum, ville jeg blot blive anbefalet de titler, som jeg allerede har nævnt.
Så for at komme til sagen: Er der nogen af jer, der kender til faglitteratur (ikke ridning) om arten Equus Caballus? Reelle feltobservationer a la Coppinger og Mech? Eller ved hvor jeg kan finde noget?
Ligeledes kunne jeg godt tænke mig at lære mere om menneskeadfærd. Igen kropssprog, mimik og kulturelle observationer med deres psykologi. Jeg ved at der er blevet lavet sådanne studier, men det meste materiale, som jeg er faldet over er almindelige bøger om pædagogik og den gode gamle Freund, og det er ikke det, som jeg er ude efter i første omgang.
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.940
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.991
Den slags litteratur du eftersøger er meget specifik, og jeg kunne forestille mig, at den kun findes meget begrænset - og ofte i værker, der er bredere end dette.
Freud er fuldstændig ubrugelig. Har du generel interesse inden for psykologi, kan jeg godt nævne lidt navne, hvis du ønsker det.
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 767
Der bliver jævnligt lavet div. mindre undersøgelser rundt omkring. Resultaterne kan oftest kort læses i populærer hestemagasiner, men de er, undskyld mig, jævnt dårlige til at benævne deres kilder.
Miss Lucy´fer: Næ ikke endnu. Det burde jeg måske. Det kan da godt være, at de kender noget materiale, som jeg ikke er faldet over endnu.
CH: Interessant ide. Jeg finder allerede antropologi spændede på hyggeplan. Læste faktisk lidt om den seneste debat omkring Homo Floresiensis i går. Nu tror jeg, at jeg ved, hvem jeg skal spørge om dette.
Jeg er generel ret nem at fasinerer, og jeg overvejede engang kraftigt at blive psykolog. Det holdte lige indtil jeg indså mine jobmuligheder bagefter
sep 2007
Er du interesseret i fysikken omkring hesten eller adfærd??
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 767
sep 2007
Jeg skal nok lige tjekke materialet igennem for litteraturhenvisninger:)
Anbefalet litteratur - hest og os
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside