Fridas forestående fødsel {{forumTopicSubject}}
Hejsa, undskyld forstyrrelsen...
Frida er høj-drægtig, i lørdags var det dag nr 63 efter parringen, men der er endnu ikke tegn til, at noget er tæt på at ske. Hendes temp. har den sidste uges tid ligget støt mellem 37.4 og 38.5. Hun har ikke rigtigt villet æde af sin normale foderblandig de sidste 12-14 dage. Men overlever fint på, fisk, ris, kylling, lever m.v. Enten hele kødstykker eller produkter fra ovennævnte grupper. Hun viser ingen interesse for sin fødekasse, redebygning eller lign. Hun er meget træt og trætbar, tydeligt mere og mere besværet for hver dag. Bugen er sunket lidt ned, hun er "bred" over bagen og er "tung" i det. Hun går lidt sådan vraltende som en and... Hvalpene bliver tydeligere at se og mærke for hver dag, de virker ret livlige at dømme efter de bevægelser og "buler" de skaber hele tiden... Men som "førstegangs-fødende" er jeg jo uden nogen som helst erfaring med det her, og jeg er begyndt at spekulere på, om jeg skal til at begynde på at være urolig for at noget unormalt er under opsejling...? Hvad mener I derude...? Ligger Frida godt indenfor "normal-området" endnu???
Hvad skal jeg tænke på? Være nervøs for? Hvornår skal jeg begynde at være det...? Hvad med dyrlægen, hvornår "blander" man denne ind i tingene som foregår, eller rettere, det som ikke foregår endnu...?
Håber I kan give mig nogle gode råd med på vejen, jeg trænger lidt til dem.....
På forhånd tak for jeres hjælp....
Mvh
Frida`s, (og Viktor`s) far....
aug 2008
Følger: 19 Følgere: 18 Hunde: 7 Emner: 47 Svar: 509
Jeg kan meget anbefale dig at anskaffe bogen af Birgitte Skyt "Hvalpe på vej" den er rigtig god at støtte sig til.
Held og lykke med fødslen.
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 6 Emner: 24 Svar: 39
Tak for dit svar og dit ønske...
aug 2008
maj 2008
Følger: 19 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 83 Svar: 322
sep 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.242
hvis i har parret flere dage så kan der går 63 døgn fra sidste parring !
udover det kan sæden leve helt op til 5 døgn i tæven og hvis hun først har lagt æg ned i hornet(livmoderen) 3 dage efter sidste parring så har du laaaaaaaaaaang ventetid endnu
mar 2007
Lige en opdatering. Frida har stadig ikke født, men der er da lidt små detaljer som har været lidt anderledes... Hun har for det første holdt den samme temperatur hele dagen. Hun ligger støt på 37.2 grader. For det andet har hun virket lidt urolig/rastløs i perioder i løbet af dagen. For det tredie, så har hun "bygget rede" mange gange. For det fjerde, så har hun været inde at ligge i sin fødekasse en del gange, og hun ser ud til at nyde den, slapper af ind i mellem redebyggeriet. For det femte. søger hun lidt væk fra os en gang i mellem, for det sjette søger hun gerne ind i soveværelset, enten under radiatoren eller ind under sengen, der ellers aldrig har været interessant for hende at udforske. (Hun plejer at sove og dase i selve sengen i stedet for.....smiler...).... Indrømmet, hun får lov til at sove i sengen.... smiler lunt....
Sådan er status med hende i aften, håber på, at der snart kommer noget mere "gang i hende", synes hun er besværet af sin drægtige tilstand, hun er tung i det og puster en del, hun hviler og sover meget osv...
Nå, det nytter jo ikke, at jeg er så urolig for hende, I griner jo nok lystigt af den bekymtede "far", men jeg kan jo ikke gøre for det, vel...? Smiler ... Jeg er jo kun en mand ik`...? Håber på, at jeg en dag ude i fremtiden, er meget mere rolig ved hvalpefødsler, erfaring gør jo nok sit dertil, mon ik`...? smiler... Se bare på jer flinke mennesker derude i samfundet.... smiler venligt...
Mvh
Fridas og Viktors far...
mar 2007
Nok for nu... Hvis det har nogens interesse, så skal jeg nok opdatere igen.....
Mvh
Fridas Far
maj 2009
Følger: 12 Følgere: 13 Hunde: 3 Emner: 61 Svar: 340
maj 2008
Følger: 19 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 83 Svar: 322
maj 2009
Følger: 12 Følgere: 13 Hunde: 3 Emner: 61 Svar: 340
aug 2008
mar 2007
mar 2007
Tæve-hvalpen er nu blevet madet hver 3. time i halvandet døgn og hun har allerede genvundet de 50-55 gram, som hun havde tabt sig. Hun vejer nu 305g, så det ser ud til, at det virker godt med ekstra mad og hun ser foreløbig ikke ud til at være plaget af andre ting, sygdomme og misdannelser og sådan noget lignende... Jeg er forsigtig optemist med hensyn til hendes fremtid nu, hvilket er en bedre følelse end som den bekymrings- og afmagts-følelse, som jeg var ramt af i går. Der troede jeg ikke så meget på, at hun overhovedet havde nogen længere fremtid. Men maden og dyrlægernes behandling af hende ser ud til at virke "helt efter bogen". Det er bare dejligt....
Nok for nu, kommer mere senere, hvis det har nogens interesse...
Mvh
Kent
sep 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.242
mar 2007
aug 2008
Jeg kan fortælle dig at jeg har en en tæve der fik 9 hvalpe, efter et stykke tid var de så slappe og dehydrerede at, jeg også var en tur omkring dyrlægen der gav dem glykose ind under huden, de kom sig hurtigt og efter noget tid gad de ikke at have sutteflaske mere, da de fik nok hos moren. Så du kan være optimistisk med den.
Held og lykke.
mar 2007
TAK
mar 2007
Det går meget bedre med tæve-hvalpens vægt, hun har taget 80 gram på de sidste 2 døgn, så set ud fra vægten, så går det fremad i rask trav...
Men her i eftermiddag har hun haft en del ondt i maven, sådan lidt kolik-agtige mave-smerter hvor maven bliver hård og endnu mere tyk, for så at slappe af igen og evt. sove lidt, indtil hun starter forfra igen ved en ny ve...Jeg ved ikke, hvordan jeg hjælper hende bedst, jeg har gået rundt med hende, siddet med hende, nulret hende i nakken, kælet på maven osv osv.... Det hjælper i perioder og til andre tider får hun en ny ve, hvor hun tækker benene op under sig mens det gør ondt for derefter at slappe lidt af igen...
Jeg regner med, at det er kolik, ganske som mine døtre havde, og jeg er nogenlunde lige så magtesløs som dengang. Jeg vil gerne hjælpe hende, men jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal gribe og gøre i...Ved du det...? Har du erfaring med mavepine hos hvalpe, hvad plejer du så at gøre for at hjælpe hvalpen...?
Jeg regner osse lidt med, at det er den der modermælks-erstatning til hvalpe, som vi fodrer med, der evt giver hende mavepine... Det ser man jo tit hos børn, som får sutte-flaske.
Derfor regner jeg med, at det er samme tilvænnnings-mekanisme hos hvalpe som volder hende ondt i maven... Da dyrlægen tilså hende for 2 døgn siden, (se tidligere indlæg fra mig), gik denne ud fra, at hun muligvis kunne have orm, men da tæven var blevet behandlet forskriftsmæssigt og da det lige var tidligt nok at behandle hvalpen, var 10 dage gammel, så undlod hun at give hende ormekur nu, men blot behandle hende med saltvand under huden og hydrocortison for "at sparke" hendes system lidt i gang og skabe noget sultfornemmelse hos hende.... Den behandling har jo osse virket, hun taber sig ikke mere, tværtimod, ca 40 gram i vægtforøgelse pr døgn har mælkeerstatningen givet.... Så det er vel godt nok...?
Eller hvad mener I derude i Samfundet...?
Giv mig lidt feed-back eller lidt gode råd og vejledning hvis du ligger inde med sådanne...
Please...
På forhånd tak for hjælpen
Mvh
Kent
aug 2008
Bare en ide.
Fortsat held og lykke
mar 2007
Men vi, og hende selv, tabte kampen for hendes liv. Så vi er rigtig meget ked af det lige nu heroppe, Selvfølgelig osse Frida og de tre andre som vi har i huset udover hendes bror. Synes det er utroligt, at de så hurtigt opdager, at hun er død, og som de reagerer på det.... Viktor, hendes bror, begyndte straks at dække hende til med det håndklæde som hun ligger i... Trist trist .. Hun havde ikke kræfter til at kæmpe mere, De sidste fire-fem dage har været hårde for hende, og nu kunne ikke mere. Men hun kæmpede bravt, og fik den hjælp og behandling, som dyrlægen og vi mente, at det var etisk forsvarligt at give sådan et lille pus.... Men nu var det slut med hendes kræfter. Hun sov lige så stille ind i døden for en halv times tid siden ... Vi må håbe, at broderen forsætter med at vokse og spise lige så godt som han gør nu... Jeg ved ikke, om han kan komme til at savne/mangle hende i fødekassen og det videre forløb...? Jeg håber det bliver ved med at gå så godt fremad med ham.. Men endnu en gang vil jeg sige jer hjertelig tak fordi i har fulgt med i forløbet hidtil. Jeg håber det er slut med de triste og urovækkende oplevelser i dette forløb. For vi vil jo gerne have, og ønske, alt det bedste for vores små her i Livet, men her vi må så tro på, at det nok var det bedste for den lille pige, at hun fik fred nu.
Nok for nu, Jeg skal til at tage mig lidt af de levende gravhunde.
Mvh
Kent
Fridas forestående fødsel
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside