891 visninger
|
Oprettet:
Udstilling Egtved {{forumTopicSubject}}
Hvem herinde fra kommer der ned til skue og udstilling??? :o)
feb 2006
Følger: 18 Følgere: 28 Emner: 123 Svar: 5.515
okt 2004
Følger: 90 Følgere: 91 Hunde: 5 Emner: 147 Svar: 1.024
feb 2006
Det er Junior, Reeses yngstemand. 20 mdr og bare en ranglet, glad dreng *G*
Ham stiller jeg lidt fra nu af i fravær af egen GD.
okt 2004
Ja, jeg læste din frygtelige historie....sender de varmeste tanker til dig! Så er det godt at Reese har en dreng du kan "låne" :o)
jan 2006
Følger: 88 Følgere: 125 Hunde: 5 Emner: 395 Svar: 9.576
Dejligt du stadig har mulighed for at udstille... og jeg dermed mulighed for at komme og hilse på...
Held og lykke til jer alle!!!!
/ Trine
feb 2006
Jeg er helt grøn i at stille hanhund og Junior er næsten helt grøn i at blive stillet, så vi passer godt sammen ;o)
Tak for tankerne :o)
Trine, Karla har det godt. Hun er livet op igen efter behandlingen og skal til tjek i denne uge, for at se om vi har fået has på alle ormene.
Hun fik prednisolon i behandlingsperioden, blev altædende og tromletyk, så det arbejder vi med pt, men det er billigt sluppet, hvis det er alt hun er endt med.
Jeg er rigtig glad for at have fået muligheden for at stille Junior. Det er mægtig hyggeligt at være i ringen sammen med ham. Sammen med Junior keder man sig aldrig ;o)
jan 2006
Dejligt at høre Karla har det godt efter omstændighederne!
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 23
jun 2006
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 119 Svar: 1.802
Der trænes og trænes i det lille hjem;o)
mar 2005
Følger: 29 Følgere: 29 Hunde: 5 Emner: 111 Svar: 855
jun 2006
Nu skal der startes op med Nova..og Oscar kommer med som støttepædagog...;o)
okt 2004
28 Harlekin/Sort
20 Blå
56 Gul/tigeret
okt 2004
Det regnestykke passer da ikke :o) 104 må det blive.....
jan 2006
på forhånd tak og undskyld jeg spammer tråden.
/ Trine
jan 2005
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 33 Svar: 791
feb 2006
jan 2006
Tak for svar!
jun 2006
Ville heller eha det som i de gode gamle dage, hvor alle farver blev bedømt sammen!!!
En gd er en gd om den er stribet, plettet, gul, blå eller sort:o)
jan 2006
Endnu engang undskyld jeg spammede tråden - Held og lykke i Egtved!
jun 2006
..og spam du bare løs!! ;o)
Som du nok kan fornemme er jeg også "lidt pjattet" med de gule, men jeg ved at mange faktisk forbinder en harlekin med en "rigtig" gd´er,- især ældre mennesker.
feb 2006
I Tyskland må der ikke parres på tværs af farverne og deraf kommer opdelingen i ringen.
I avlen parrer man gul og tigret sammen, man parrer sort og harlekin sammen, hvad der er tilladt i den blå variant har jeg ikke sat mig ind i.
Men med denne baggrund giver det fint mening at der ikke opdeles i 5 varianter.
Men 5 varianter ville sørme give nogle hurtige stribede og sorte champions, hurtigere end de blå og det siger ikke så lidt ;o)
okt 2004
feb 2006
Her hjemme blandes alt jo bare sammen i en stor pærevælling.
jan 2006
feb 2006
DKK følger bare ordrer fra FCI som har udbedt at vi følger Tysklands henvisning om farveopdeling. At nogle opdrættere i Danmark parrer gul/sort, gul/harlekin og tilmed gul/blå har ikke noget med udstillingsreglerne at gøre. Hele den debat kører i klubben som har sendt forespørgsel til FCI, da der er uenighed om lovligheden i samparring.
jan 2006
Men egentlig er det jo lidt sært jeg har denne forestilling for jeg har intet "problem" med min anden race FB som jo udstiller i alle varianter, og en dommer er forhåbentlig også så professionel og trænet at han kan spotte den bedste hund trods farve (?)
feb 2006
jun 2006
Jeg blev udstillet som GD-racist der ikke kunne unde andre end de gule at få cert´er...til trods for at der også kom bir og bim-hunde i de andre farvevarianter da alle blev bedømt sammen.
Jeg fremlagde "problemet" med at der ville komme champions, der i "gamle dage" måske nok ville ha fået deres CK/Excellent men stadig ville ha lang vej til cert´et, som nu ville stå ganske ene og alene i BHK og BTK og dermed få et cert, som måske ikke var heeeeelt fair og "fortjent"...
Der har været STOR respekt i andre lande omkring de danske champions, fordi de for det meste skulle kæmpe med 70-80-90 andre hunde om cert´et.
Med lidt held kan feks de blå (for det er for det meste dem, der er færrest tilmeldt af) stå med 6-8-12 hunde inkl babyer og hvalpe, og alt andet lige, så gir det mere gunstige forhold, end hvis man stod i klasse med over 20, som åben klasse for tæverne ofte var førhen.
Ang parringsreglerne i tyskland, så ved jeg at det HAR været sådan(ved ikk om det stadig gælder) at linjerne skulle være HELT rene i farverne.
Ved at en opdrætter er blevet "disket" pga hun stillede op med en blå med sorte aner...Kommer (eller kom) du med en gul med en tigret farfar og det blev spottet i papirerne, så ku du vende næsen hjem imod DK uden at komme i ringen.....
HVIS det stadig er tilfældet, så burde HVER farve bedømmes i sin egen klasse...........
Polski; som dig har jeg tillid til at dommeren ser bort fra farverne, når de står i ringen...til trods for at de måske selv opdrætter en bestemt farvevariant.
Jeg ved godt, at der i "gamle dage" af og til var en tendens til IKKE at melde til, hvis man mente at en dommer var farve-fokuseret. Idag er det de samme dommere, men nu melder folk til, "for dommeren SKAL jo vælge en vinder i hver farvekategori"...og så har ens hund samme chance som alle andre...
GOSH, jeg savner de SPRAGLEDE dage!!!!!!! ;o)
feb 2006
Men det ville være fint hvis folk generelt ikke var så titelblinde, for et championat er jo altså ikke altid udtryk for top-kvalitet, desværre..
jun 2006
Kommer du og kennelmutter ikk liiige forbi Egtved om lørdagen og "skyder lidt hunde" og børn????? PLEEEEEEEASE!!!
feb 2006
Der er jo et par hunde der ikke skal med, de vil sikkert gerne nøjes med en enkelt dag alene hjemme. Men en af os kan sikkert lokkes til at trække lidt væk fra ringen og fotografere dyr og børn i løbet af søndagen.
jun 2006
Går det ellers godt med den stribede?
Og hvad med Karla? Er hun frisk igen???
feb 2006
Vi er jo sidst på, så tid får vi vist masser af - når altså ikke showdanes-billederne skal knipses. Jeg tør slet ikke tænke på det redigeringsarbejde vi får med 104 tilmeldte hunde *G*
Karla er rimeligt ovenpå igen, synes jeg. Hendesn kondition og udholdenhed hænger stadig lidt, men som bivirkning af prednisiolon-behandlingen er hun blevet TYK, og det kan jo også være med til at hun ikke er bedste kondition.
Vi skal til tjek imorgen og have taget ny blodprøve, så er jeg spændt på resultatet derfra, om vi har fået has på alle de satans orm.
aug 2009
Følger: 1 Følgere: 7 Hunde: 5 Emner: 1 Svar: 31
Må jeg spørge hvorfor harlekin og sort går under samme farve når man nu har valgt at dele dem op i farver - det giver ingen mening i min logik?
på forhånd tak og undskyld jeg spammer tråden.
/ Trine
Hej Trine,
Du havde ovenstående spørgsmål for en 10 dages tid siden. Svaret finder du faktisk i standarden, der siger
Farve:
Grand Danois avles i tre selvstændige varianter: 1) Gul og tigret, 2) Sort/hvidbroget og sort, 3) Blå.
Her kan man så sige, at det er uretfærdigt at sorte efter blå stiller op i samme gruppe som sorte efter harlekin. Da sorte efter blå har en meget flottere dybere laksort farve end dem der kommer efter harlekin. Men sådan er reglerne nu en gang.
FCI’s udstillingsregler er at Deutsche Dogge minimum skal opstilles i de 3 farvevariantgrupper, men i Tyskland, Frankrig m.m. vælger man ofte at udstille dem i de 5 farvevarianter I separate grupper. Dog hører sort efter blå stadig sammen sort efter harlekin. CAC/CACIB vinderen for de gule konkurrerer til sidst med vinderen for de tigret. Det sker for begge køn. Herefter stiller så bedste gul/tigret tæve op mod bedste gul/tigret han. Den der vinder her, bliver dagens bedste gul/tigret. Det same sker for harlekin/sort. Og de blå går direkte til dagens bedste blå.
Men her i Danmark har vi valgt kun at dele op i de tre selvstændige varianter.
/Marianne
jan 2006
Tak for svar... det lyder godt nok omstændigt, og lidt sjovt at reglerne ikke er de samme under alle FCI landene.
aug 2009
Det med de "hurtige CHAMP" er faktisk dommernes skyld. Dommeren behøver ikke at give CAC/CACIB til en Excellent 1. hvis hunden ikke er dette værdigt. Jeg har personligt oplevet dette 2 gange. En gang i Tyskland hvor der i alt kun var 1 harlekin tæve i alle klasser. Dommeren sagde her at hunden anatomisk var en Excellent men hendes dårlige foderstand (var alt alt for tynd) gjorde ar han ikke kunne give CAC/CACIB til denne hund. Den anden gang var i Brøndby ved den 4 dobbelte udstilling. Her var det en blå han fra åbenklasse der var blevet bedste blå han, men den canadiske dommer mente ikke at han værdig til et CACIB.
Så hvis der var flere dommere der fulgte reglerne og ikke bare delte ud af CAC/CACIB til hunde der ikke var disse værdige, så ville der ikke komme disse "hurtige CHAMP".
/Marianne V
jan 2006
Oplever også tit at der ikke bliver givet ved dørerne og vores unghunde tæver som alle er af høj kvalitet ikke opnår CAC, og det synes jeg ikke er helt fair, hvis det blot er for at håndhæve at man gør brug af hele spektret af præmieringer....
aug 2009
Jeg ved ikke hvilke andre lande du har i tankerne her, men Tyskland, Frankrig, Belgium og Holland, har ikke særlig stor respekt for de danske udstillinger. De mener at det er helt forkert at dømme alle farver sammen. Der er jo så tydelig stor type forskel på de gul/tigret og harlekin/sort/blå. Den den gule er jo den bedste type i Danmark og i gamle dage var det jo også altid dem, der som regel løb af med sejren. Det er da mere retfærdigt at have typerne/varianterne for sig og finde den bedste inden for typen/varianten på dagen. Man har jo ikke set særlig mange udstillere syd for den danske grænse her i Danmark. Og det har ikke kun været pga, af dommervalget, men så sandelig også fordi hundene har været dømt alle farver sammen. Standarden siger jo tydeligt at der er 3 farvevarianter. Kongepudler bliver jo heller ikke bedømt mod miniaturepudler.
/Marianne V
aug 2009
Farvesamparringsreglen i Tyskland er også gældende for danskerne og alle andre der er i en FCI organisation.
Blå hunde må gerne parres med sort, men det skal være sorte efter blå linier. Anvender man sorte efter harlekin anerkendes dette ikke. Desuden er det også en rigtig dårlig idé, da sorte efter harlekin giver meget mere hvidt end ønsket i de blå. Så denne opdrætter du hentyder til må have brugt en sort efter harlekin linier.
Hvem der har bildt dig ind at du ikke må have gule med tigret linier bag sig, må da grine godt i skægget. Dette er jo en HELT FARVEREN hund. Det er jo samme farvevariant, så selvfølgelig må hundene komme i ringen og blive bedømt. Men du må derimod ikke have harlekin/sort/blå linier bag din hund.
/Marianne V
aug 2009
Jeg har en gang været på Opdrætter seminar i GDK og her var der 12 danske dommere tilstede og de skulle alle bedømme nogle medbragte hunde. Her blev en hund så bedømt og den havde utallige fejl og mangler men alligevel var den Champion. Hvordan kunne det lade sig gøre?? For efter men mening og overbevisning er Champions det bedste af det bedste, men nej sagde dommerne. De skulle jo give CAC'et og på denne dag var denne hund den bedste. Og denne holdning er godt nok trist.
/Marianne
jan 2006
Det er jo også tilladt at give excellent og dermed CK trods hunden har mangler, men det er dommeren der vurderer om disse mangler er til gene for helhedsindtrykket og dermed skal slås ned på, eller om det er ubetydelige fejl.
Jeg udstiller i hh. DK,SE,NO,PL,NL og DE og mine hunde har nu klaret sig rigtig godt også i de store internationale udstillinger så jeg tror ikke der bliver givet ved døren alene fordi vi ikke udgører så mange når vi udstiller....
Udstilling Egtved
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside