Tanker om Freya Tanker om Freya
Jeg er uddannet adfærdsterapeut og har en lille hunde bed&breakfast. Det vil sige jeg passer hunde sammen med mine egne hunde. De står ikke i en hundegård hele dagen.
Min problem er min tæve, hun er en stressbombe uden lige. Hun er rigtig dårlig til at omgås andre hunde, hun knurrer og gør udfald og deler ikke hverken legetøj eller nedfaldsæbler eller andet med vores egen hund eller gæsterne.
Det har flere gange været sådan at dem vi passede måtte holdes adskilt det meste af tiden fordi de simpelthen er bange for hende.
Jeg træner også Rallylydighed og vil gerne gøre det på højt plan, men med hendes temperament og stresstærskel vil det ikke kunne lade sig gøre. Hun har en superkontakt, når man træner med klikker, men pludslig så slår hjernen fra og så går der stress i den.
Problemet er så om der overhovedet er nogle der kan/vil adoptere hende. Hun er sød og rar når hun er sammen med mennesker, hun ligger bare lidt højt i tændingen. Hun kan ikke være alene hjemme og hun kan ikke være sammen med andre hunde. Hun kan ikke efterlades i en bil, med mindre hun er i et bur. Og så står hun og gør al den tid hun er i bilen.
Jeg elsker hende meget højt, men jeg føler ikke at hun har det godt, når hun altid vrisser og stresser.
Er jeg hjerteløs når jeg bare vil af med hende til fordel for at få en ny hund som jeg kan træne fra bunden? Hvad ville I gøre?
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.931
Spørgsmålet er så bare om sådan et hjem kan findes. Personligt ville jeg ikke overtage en hund med så mange problemer, men om der er andre der vil, skal jeg jo ikke kunne sige.
Vil dog sige at det med at lave udfald o.l. jo er noget der kan trænes...
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 35 Hunde: 3 Emner: 46 Svar: 326
Nogen gange ændrer det psyken totalt... Ved godt nok ikke om det er lige så aktuelt med tæver som med han-hunde. Men det var vel værd at undersøge?
Vi havde mange af de problemer du nævner med Blidur - men efter han blev kastreret er han blevet en helt anden hund - meget rolig og omgængelig. :o)
aug 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 42 Svar: 76
Men det kræver at jeg kan finde en familie. Der har resourserne til at træne med hende. Jeg har også overvejet aflivning.
Jeg har snakket med dyrlægen om sterilisation ville hjælpe, men det mener hun ikke. Det er vist i meget få tilfælde at det virker hos tæver.
Jeg er altså ikke typen der bare giver op, men jeg må også tage hensyn til freya.
jan 2007
Og osse at du udsætter dem for hende... for de risikerer jo osse at få problemer, efter et møde med hende...
Reiki var osse meget grov overfor andre der prøvede at dele hans legetøj, mad mm. Det har han lært at lade være med. Eller retter: han har lært at dele med Gaia, min mors hund samt enkelte andre hunde som han omgåes ofte. Fremmede/mindre kendte hunde, kunne jeg aldrig drømme om at lade komme til hans mad/ting osv. Jeg ved ikke om han stadig ville blive sur, men det er ikke e chance jeg er vilig til at tage. Hvorfor give kedelige oplevelser, når de så nemt kan undgåes.
Jeg tror en del af problemerne havde kunnet undgåes, hvis man fra starten af havde planlagt lidt bedre. Det er ikke typisk islænder at have problemer med andre hunde. Normalt er de venlige og gode til at begå sig.
Me når nu det er gået galt, og du gerne fortsat vil kunne passe andres hunde osv, så tror jeg da en omplacering ville være at foretrække. Men tænk dig grundigt om. For det er bestemt ikke hvem som helst jeg ville overlade sådan en hund til.
-og medmindre jeg fandt et hjem hvor jeg var 110% sikker på at det ville gå godt, ville jeg foretrække aflivning.
En hund med de problemer du beskriver, vil jo næppe tåle gentagne skift.
Ang træningsrelateret stress, så tror jeg osse det er noget man kunne gøre noget ved... Jeg har jo selv lidt af en stressbombe i Gaia, men det bliver bedre og bedre.
Tror det handler meget om hvordan man træner, hvor osv
jan 2007
Men skal da gerne indrømme at jeg undrer mig over at man som adfærdsbehandler lader problemet stå til så længe. Netop som adfærdsbehandler må man da kende vigtigheden af at gribe fat om problemerne inden de eskalerer.
Når jeg skriver "stå til" er det self kun en halv sandhed, for jeg er jo godt klar over at der ER blevet trænet.
Men når man ikke kan/vil/evner/what ever at give hunden en mindre stressfyldt hverdag, og man kan se at ens anstrengelser med træning ikke virker, så burde man da, netop som adfærdsbehandler vide at det ikke er en holdbar situation og derfor gå af med hunden/få friske øjne på sagen eller hvad der nu skal til.
-og det skulle da ikke gerne tage 5 år at se at ens træning ikke har virket;o)
aug 2008
Jeg ved godt det er svært at adfærdsbehandle sine egne dyr, for man ser ikke sine egne fejl så let.
Freyas problem er overproduktion af hormoner og der er ikke meget at gøre ved det når det er genetisk. men hvis hun kan få et godt liv hos en familie, der kan overskue hendes behov, så er det den mulighed jeg vil vælge. Kan jeg ikke finde nogen, der passer til kraven, så må hun få fred. Hun fortjener et godt liv uden al for meget stress.
aug 2008
Det er meget nemt at danne et forkert indtryk af folk herinde fordi man ikke altid for hele historien og ikke kender folk.
Men jeg er mere afklaret på hvad jeg vil gøre, og det er det vigtigste.
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.177
Katrine - Du starter din tråd med at fortælle du er adfærdsterapeut; dvs vi læsere på forhånd er klar over, at du ved hvad det vil sige når hunde har adfærdsproblemer - og hvad der kan gøres for at afhjælpe disse - korrekt?
Din egen Freya her går jeg ud fra du har haft fra hvalp? Kan læse på hendes profil, at hendes udfald mod hunde skyldes et overfald på en udstilling - hvor længe er dette siden, og har du prøvet at træne det?
Nu regner jeg med du HAR trænet det - næste spørgsmål lyder så: Havde du fremmede hunde i dit hjem under denne træning?
Du har en hunde B&B! Det lyder ekstremt hyggeligt, men Freya lyder på ingen måde til at være enig.
Næste spørgsmål er så: Havde freya adfærdsproblemer INDEN opstarten af denne? Hvis, hvordan dælen kan du så forsvare at sætte fremmede menneskers hunde ind til hende?- Og hvordan kan du forsvarre denne overskridelse af hundens meget tydelige grænser? Hvis ikke, hvorfor fortsatte du så efter hun begyndte at reagere?
Jeg forstår på ingen måde at en hund der starter sit liv hos en adfærdsbehandler kan ende ud med så mange adfærdsproblemer. Hvor er overskuddet til træningen af din hunds problemer som den har fået i dit hjem? Pist borte til fremmede hunde der er på ferie?
Ja undskyld hvis det er hårdt at læse, jeg er fuldt ud klar over det ikke må være morsomt at stå i din situation og se realiteterne i øjnene.
- Men som AT (forkorter lige, det er hurtigere) kan jeg ikke forestille mig andet, end du selv har stået i situationen hvor en ejer skal have smidt kortene på bordet: Din hund reagerer på situationer DU udsætter den for! Med rette træning kan hunde lære at acceptere en hel del, men der SKAL træning til.
Træning der imødekommer hundens sind, stadie og problemstilling - og det burde du være fuldt ud i stand til som AT!
Er du ikke i stand til dette - er hunden for ødelagt... Hvordan forsvarer du så at sende problemet videre?
- Du må af alle da vide hvilket arbejde der ligger i at træne en så omstændig hund til at være velfungerende?
Jeg har personlig erfaring i at træne en hund fra stress, få ro på den og give den tillid og selvtillid.
- Det er benhårdt, og ofte er det træning der kræver indsigt og ikke mindst tid og tålmodighed.. Det er utrolig meget at pålægge en ny familie.
Hvis vi nu ikke tænker på de kommende ejere, men tænker lidt på Freya. Hun er en stressbombe, udfaldende og angst... hvordan kan det nogensinde blive i hendes bedste interesse at få et nyt hjem at falde til i?
Nye rutiner, nye mennesker at have tillid til, nye omgivelser og nye regler?
Du har nok gættet min vurdering af dit spørgsmål: Er jeg hjerteløs når jeg bare vil af med hende til fordel for at få en ny hund som jeg kan træne fra bunden? Hvad ville I gøre?
Til den sidste del - Jeg ville indse mine fejl og mangler og aflive hunden. Give hende den fred i døden jeg ikke opnåede at give hende i livet.
Og om du er hjerteløs? Der er da intet at sige til du er træt af kampen med hunden og hellere vil have en der fungerer! Ingen ønsker sig da en hund med så omfattende adfærdsproblemer.. Men gør dig selv og dine kommende hunde den tjeneste at se realiteterne i øjnene.
- Freya er ikke født med de problemer, gentag ikke "succesen" med kommende hunde i dit hjem.
Hårde ord måske, men med ærlighed kommer man længst! Ingen får noget godt ud af at liste omkring sandheden for ikke at såre følelser, det er hunden der burde have førsteprioritet.
Håber Freya får en værdig løsning i hvert fald.
dec 2008
Følger: 67 Følgere: 58 Hunde: 1 Emner: 95 Svar: 2.032
Jeg mener at med masser af kærlighed,tid,tåmodighed og træning vil Freya kunne få et godt og langt liv som en glad hund,hun fortjener ihvertilfæde en chance og jeg kan godt forstå Katrine vil give hende den chance.Det er bare vigtigt at den der skal overtage hende kender til hendes problemer
jan 2007
Dermed ikke sagt at hun nødvendigvis skal aflives. Men jeg har svært ved at se hvem der skulle have både evner og lyst til at overtage sådan en hund. Der ligger jo rigtig mange timers arbejde i hende, og hvis der både er problemer med børn og andre hunde, er der jo osse visse begrænsninger man skal kunne leve med
dec 2008
Hvis det ikke var fordi vi havde Baldur og og gerne ville have en tæve vi en gang kunne få et kuld hvalpe med havde vi gerne ville give hende chancen for et liv på landet.
jan 2007
Efter min mening skal det være dejligt og hyggeligt at have hund... Self er det at have hund, aldrig 100% problemfrit. Men ligefrem "købe" sig til problemer forstår jeg ikke man vil
dec 2008
Nu har vi så heller ikke børn og har begge tid og lyst til at tage os af dyrene,men det duer bare ikke for Freya med Baldur og slet ikke når vi gerne vil have hvalpe engang for det vil ikke være en god ide med hendes problemer
jan 2007
dec 2008
jun 2005
Jeg er ikke selv AT - og på et forum som dette må man gå ud fra det er i orden at fremstille sine synspunkter - på en ordentlig måde naturligvis.
Jeg har stillet Katrine spørgsmål hun vælger at ignorere, jeg prøver ved Gud at forstå hvordan problemstillingerne kan eskalere i den grad i en AT´s hjem.
Jeg mener ikke det er fair for en hund at skulle gennemgå en hel masse bare fordi ejeren har dårlig samvittighed over det træningssvigt denne selv har formået at udsætte hunden for gennem 5 år - ja, jeg kan jo kun gå ud fra når ejeren ikke selv tilbyder at deltage (men hvorfor så overhovedet oprette noget??).
Den kommende familie står med en hund der allerede nu udviser aggressiv/angst adfærd. Den kan ikke med børn og andre hunde. Den kan ikke være alene hjemme andet end i bur, og der synger den en høj klagesang imens.
Freya bliver da et fængsel for de nye ejere!
I må ikke have børn på ferie, i må ikke gå ned og handle uden hunden har en babysitter, i må ikke møde hunde på gåture, i må ikke.. i må ikke.. i må ikke...
Ikke dermed sagt at Freya ikke KAN risikere at blive en helt velfungerende hund! Intensiv træning af en der ved hvordan hundens adfærd kan tages hånd om.. Men når en AT opgiver, hvem dælen skal SÅ overtage træningen?
Jeg er på ingen måde interesseret i bare at aflive hunde i flæng.. Men jeg er tilhænger af at hunden i det mindste skal have en fair chance for at trives, og det mener jeg på ingen måde Freya har i et alment hjem.
Hvis Katrine synes mine ord er for hårde ser jeg gerne hun selv kommer på banen og giver sit besyv med - jeg bor ikke med Freya jo.
Hvorom alting er, så håber jeg at der for Freya findes en holdbar og permanent løsning.
aug 2008
Jeg har prøvet at træne problemerne væk. Hendes stress skyldes overproduktion af hormoner og det kan altså ikke trænes væk. Jeg har konsulteret dyrlæge og andre AT'er og endda også en clairvoyant.
Jeg har på intet tidspunkt skrevet at hun var aggressiv overfor børn. Jeg har selv to små børn og dem er hun meget glad for.
Det Freya har brug for er ro, derfor et hjem uden børn. Det ville på ingen måde være fængslende at overtage Freya, der er bare lidt man skal tage højde for.
Jeg ville aldrig overlade hende til nogen, der ikke kunne klare opgaven. Så hellere få hende aflivet.
Jeg har selv lagt indlægget på, så jeg må leve med de svar jeg får, men det er også tilladt at tænke sig lidt om inden man skriver.
jun 2005
Var jeg ikke interesseret i emnet eller hundens velbefindende ville jeg da ikke skrive så lange indlæg..
Overproduktion af hormoner? Er hun neutraliseret så?
- Evt kan det gøres kemisk først så man kan fornemme om det har nogen virkning.
jan 2007
Der bliver spurgt til hvad folk tænker og mener -nina svarer. Hvad er problemet? Udover at hun stiller nogen (i mine øjne relevante) spørgsmål. Det er jo ikke sådan at huns kriver at hunden bliver misrøgtet e.l.
Men jeg vil da gerne tilføje at jeg finder det mærkværdigt at man som AT har en B&B når ens hund viser alle tegn på ikke at trives med det.
Nu er jeg ikke AT, men jeg går ud fra at en AT der kaldes ud til et hjem, vil se på hele familiens hverdag osv og f.eks. "udpege" de ting der kunne være årsag til at hunden har et givent problem.
Og her mener jeg da at det er ganske tydeligt at en del af problemet er B&B, og så er spørgsmålet vel om man vil have at ens egen hund trives, eller om man vil have en B&B.
(hos mig vil min egen hund til hver en tid veje tungest).
-nu er der så skåret ned på "gæstehunde", men det fremgik jo ikke af de tidlige indlæg.
Jeg tror da bestemt Katrine har trænet -men træningen har jo åbenbart ikek virket, og hvis der samtidig er et hormon problem (jeg kunne osse godt tænke mig at vide om hunden er sterilliseret -og så bare for min nysgerrigheds skyld: hvordan tjekker man om hunden overproducerer hormoner?), ja hvorfor skulle det så blive bedre i et nyt hjem?
jun 2005
- Men den holdning må jeg ikke have lov at have fordi jeg ikke har mødt hunden?
Jeg forholder mig til hvad Katrine har valgt at dele med os her - og derudover mine egne erfaringer med at træne en hund fra stress og give den selvtillid og førertillid.
Jeg læser mine indlæg og mener til stadighed ikke der er spor i vejen med min tiltale eller sprogvalg. Hvad der måske rammer hårdt er, at jeg giver ejer og omgivelser skylden for hundens uønskede adfærd.. Men nymodens ATere pålægger måske hunden det ansvar?
Jeg har læst at du skriver at ATere ofte ikke kan overskue problemerne og træningen af deres egne hunde fordi de er for tæt på... Der kan jeg så kun igen undres, da det i min virkelighed netop er lettere at overskue hvorfor hunden handler som den gør netop FORDI man er tæt på den og kender til dens sind og hverdag.
Hvis du til stadighed vil påstå jeg skriver upassende, så må du altså udplukke sætninger fra mine indlæg hvor du synes det er for meget.. Måske du læser med farvede briller fordi jeg ikke har samme holdning og i den grad undres over at problemerne er blevet så udtalte i hendes hjem?
jun 2005
Jeg spurgte hende ligeledes om en AT virkelig ikke kan gennemskue egne hundes problemer hvortil svaret (som ventet) var:" sikke da engang vrøvl... det er netop tilliden mellem hund og føre der gør at man kan træne det væk"
Spurgte hendes også om hendes egne hunde - hvis dysfunktionelle - kom før andres: "jo det kan jeg love dig de gjorde"
"min" AT er ikke hemmelig, i må gerne få navn og kontaktoplysninger hvis i er interesserede i at høre en anden ATs holdning og vurdering på hunden... ?
jan 2007
jun 2005
Og mht til dine PBer om de 2 lhasaer jeg har oprettet for min svigermor. Du må gerne undres, men jeg overtræder ingen regler og har stadig kun 1 hund der bor i mit hjem..
jun 2005
Det er ingen hemmelighed at jeg oftest bare skriver tingene som jeg opfatter dem, men jeg KAN formulere mig så der ikke bare står : du er en dum person der ikke kan træne hunde. Måske er meningen stadig den, bare pænere formuleret..
Angreb og angreb.. Du har jo lov at undres, men i profilerne står der hundene ikke er mine - og i brugerbetingelserne står der, at man må oprette hunde man har relationer til. Så undrer du dig blot, jeg forstår bare ikke den undren ..
jan 2007
Jeg kan med bedste vilje ikke se at Nina har skrevet noget grimt. Og jeg er jo åbenbart ikke den eneste.
Udfra dine indlæg lyder det mest som om du er her for at "forsvare" Katrine, som jo reelt ikke bliver angrebet (heller ikke af Nina, som blot stille rundrende spørgsmål).
Og hvis det ikke er tilladt at stille spørgsmål til emnet, hvis man ikke umiddelbart er enig med trådstarter, eller ikke forstår dennes handlinger, så ser jeg ikke formålet med tråden.
Det er muligt det ikke er det der er dit formål -men prøv at læse dine egne indlæg igennem, for på mig virker det mest af alt som et forsvar af en person der faktisk ikke bliver angrebet.
Tanker om Freya
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside