{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
789 visninger | Oprettet:

Kreativ klikkerhund? {{forumTopicSubject}}

Ja det er så det jeg ikke har, men gerne ville have

Reiki er en haj til alverden sjove påfund. Han er super god til at regne ud hvad det er der giver et klik.

Jeg er ikke fanatisk "shaper", så jeg bruger både at lokke, af og til targets, og osse shaping. Det afhænger af hvad det er der indlæres.

Gaia derimod, er en helt anden historie. Jeg ville frygteligt gerne bruge klikkeren, i hvert fald til en del af de ting vi går og laver. Jeg synes det er nemmere at nørkle detaljerne på plads med klikkeren i hånden. Eller det er i hvertfald min erfaring fra Reiki.

Men klikker eller ej -Gaia gør intet uden først at få at vide hvad hun skal. Det gør det altså lidt svært nogen gange.
Hun er super dygtig og kan en masse ting -men f.eks. har vil jeg gerne have "pladsen" lidt tættere/mere præcis, og her ville jeg, hvis det var Reiki, ganske enkelt undlade at klikke når han er for langt væk. Så finder han hurtigt ud af at klikket kun kommer når han er helt op af mit ben.

Gaia derimod bliver ved og ved at gentage den "gamle" plads -hun forsøger absolut intet andet, og ender blot med at blive frustreret over den manglende belønning.
Jeg har jo så forsøgt at lokke hende lidt tættere ind i den position jeg gerne vil have, og så er hun blevet belønnet for det. Og det er jo osse meget fint, men jeg savner lidt mere lyst til at prøve af, og at hun selv prøver at tænke sig til "løsningen" sådan som reiki gør.

Jeg ved det kan læres -Reiki var heller ikke super god til det da jeg fik ham, men han var absolut ikke lige så "tung" som Gaia hvad det angår.

Gaia er jo ellers klog nok -hun er hurtig til at lære nye øvelser osv. Men hun skal mere eller mindre lokkes til alt, og gør intet medmindre hun får besked på det.

Der er flere der klikker herinde har jeg set, så jeg går jo udfra i osse træner udfra at hunden skal deltage aktivt i træningen, og ikke bare være "passager" der afventer ordrer.
Men hvordan dælen får man lært vovsen at det er ok at tage initiativ til noget?
Jeg synes jeg har forsøgt mig med de metoder jeg har kunnet læse mig til, men det har typisk resulteret i at Gaia sidder lydigt på sin flade, og forstår ikke at hendes moar ikke snart siger hvad hun skal gøre...
Og det kan hun sagtens gøre i en halv time om nødvendigt, når jeg af og til har forsøgt at vente på at hun gjorde et eller andet (hvad som helst) som jeg kunne klikke for.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kreativ klikkerhund?
  • #1   14. jul 2010 Tina -papkasse og opvaskebalje er afprøvet. Gaia sidder fint ved siden af papkasse/balje og venter på kommando. Hun er ikke engang interesseret i at snuse lidt til den *G*

    Du kan have ret i at vi måske skal prøve noget "ikke-træningsagtigt"


  • #4   14. jul 2010 Gaia's første (og eneste;o)) reaktion på stort set alt, er at sætte sig ned og tage kontakt.
    Og det er self super fedt med en hund der er så vild med kontakt... meeeen nogengang er der jo lidt andet end bare kontakt der kunne være fedt.

    Jeg har som sagt prøvet at smide både en papkasse og en opvaskebalje til hende.
    Hun satte sig på modsatte side af den og tog kontakt, og der sad hun så... og sad...
    Så bevægede jeg mig lidt rundt om og væk fra baljen, og Gaia drønede hen og satte sig på plads og tog kontakt. Dette undlod jeg at klikke for -jeg ved ikke om det er forkert tænkt, men det at sidde på plads/sidde foran mig og tage kontakt, er egentlig adfærd som jeg (lige for nu) helst vil undvære at hun tilbyder, da hun, når først dette er tilbudt, er noget nær umulig at "rive" ud af igen.
    -det er self at tilbyde noget... men vil jo helst ikke klikke for noget jeg egentlig ikke er så interesseret i at hun fortsætter med.

    Da de to forsøg heller ikke gav klik, sad hun passiv i laaaaang tid. Så prøvede jeg at skubbe baljen hen så den faktisk rørte hendes poter, hvilket fik hende til at rejse sig -det fik hun klik for.
    Nå, så havde vi jo en stå... det var da trods alt en anden passiv adfærd;o)
    Så jeg ventede og ventede uden resultat. Så prøvede jeg igen at skubbe baljen hen til hende så den rørte poterne, hvilket fik hende til at træde på kanten af baljen, og det blev hun så klikket for.

    Jeg ved ikke om det er helt forkert at "presse" hende til at gøre noget på den måde?

    Helle -jeg vil gerne gå konkurrencer med hende og fik at vide af træneren at jeg skal bruge de "rigtige" kommandoer, da en lidt skrap dommer kan finde på at trække en for at sige noget forkert. Det betyder at vi har enkelte kommandoer der skal byttes ud uanset, men det betdyer osse at f.eks. plads, dæk o.l. ikke kan byttes med noget andet.

    Men tror jeg skal til at kigge mere efter micro små detaljer og klikke for det. Så må vi se om det kan udvikle sig til mere:o)

    Takker i hvert fald jer alle for jeres input -det har sat lidt nye tanker igang, så nu er der lidt vi skal have prøvet af:o)


  • #6   14. jul 2010 HL -jeg kan ikke sætte mig (omend det trods alt er blevet bedre) eller lægger mig. Hun har for vane at hoppe op i ansigtet på mig, og hvis hun er lidt frustreret eller bare lidt rigeligt glad, sker det at hun snapper når hun gør det (det er på ingen måde ondt -og det er noget vi arbejder på. Men for nu, skal der helst være en god afstand mellem mit ansigt og hendes hoved... selv kan jeg sidde og kæle med hende... men man skal altid være lidt obs på hvad hun laver og hendes udtryk -det har kostet en blodtud ved mere end en lejlighed;o))

    Jeg flytter mig skam meget rundt når hun bare sidder -men Gaia flytter bare ikke med, eller hun flytter godt nok med (og SÅ bliver der klikket for at rejse sig/gå rundt eller what ever) men kun får at skynde sig hen og sætte sig på plads.

    Hun har to positioner -plads og foran. Og den foran er forholdsvis ny, så det er da en mere end vi har haft før *G*

    Jeg tror du har helt ret i at jeg skal være bedre til at klikke mere for mindre. Jeg tror jeg stiller for høje krav til "hvor meget adfærd" der skal til at udløse et klik.


  • #7   16. aug 2010 Så er det vidst på tide med en lille update:o)

    Jeg satte jo kravene gevaldigt ned, hvilket allerede gav en smule.

    Derudover slæbte jeg klikkeren med på vores tur til Sverige, og fik deroppe brugt den i alt anden end "træningsagtige" situationer, og Gaia er nu så småt begyndt at være lidt mindre passiv.

    Der er lidt vej endnu, men nu tror jeg mest det er et spørgsmål om at jeg får vænnet mig til at tænke lydighedstræning lidt anderledes, så skal vi nok komme på rette vej:o)

    Vi har faktisk fået indlært en ret god fremadsendelse på vores tur i Sverige, eftersom det at rende fremad jo ernoget af det hun gør mange gange om dagen, helt af sig selv:o)


Kommentér på:
Kreativ klikkerhund?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce