{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.668 visninger | Oprettet:

Blå øjne/ udstilling {{forumTopicSubject}}

Hej alle, jeg ville høre hvad i synes om blå øjne ind i ringen, nu ved jeg at der er ikke er nogen der gør det her i de nordiske lande men ved at nogle enkelte finder på at gør det i USA.

i standarden står der jo lyse hunde kan have lysere øjne. lyse brune/ blå??

Jeg syns personligt at det måske ville være oki fordi du kan få den smukkeste hvalp der uheldigvis har blå øjne.

hvad syns i hvis det bliv gjørt her hjemme?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Blå øjne/ udstilling
  • #2   9. aug 2010 ja da vil jeg også give dig ret, men men men der er åbenbart delte meninger om det er en fejl andre steder i verden, til nogle syns jeg også det kunne være meget flot.
    ang. avl så kan man ikke være sikker, du kan ha en hund der nogle gang giver et eller 2 blå øjne uden selv at have det, og så kan du avle på den hvalp der har det og der kommer slet ikke blå øjne igen. så tror det kommer lidt and på hvad der er ligger bagved.
    men ja slet ingen grund til at avle på det..
    og ja man avler for at forbedre racen smiley

• #3   9. aug 2010 vi har feks en hvalp nu, hun er så smuk og ville kunne gøre det så godt men har begge øjne blå.. så bliver kun solgt til selskab... SUK

• #5   10. aug 2010 Jeg sætter lige dette ind fra Hokkerup dyreklinik ang blå øjne, som kan have noget med døvhed at gøre:
    Døvhed. Nedsat hørelse. Undersøg ørerne. Findes ingen hindring i øregangene så ingen behandling. Findes fremmedlegeme, snavs eller lignende, så fjern det eller skyl det ud med Ørerens® fra MEKU eller Canosept®. Masser af hår i ørerne ikke forstyrrende på hørelsen, men beskytter mod kulde og træk. Hos mindre racer kan øregangene dog blive så tætte af hår at de bør fjernes. Træk dem ud!! Se også øregangsbetændelse. Farve på øjne og pels har i folkemunde været forbundet med udsagn om at dyret havde større risiko for døvhed eller blindhed. Noget om snakken er der.
    Høresansen
    Mangen døv hund har klaret sig fortrinligt igennem livet uden at være synderligt generet af sin døvhed. Den skal jo ikke høre radio og høre/se TV ligesom os. Det er adfærdsmæssig rigtigt svært at se på en hvalp om den er døv. Og her skal vi jo også i vores betragtning medtage døvhed på et eller begge øre og tilstande hvor hvalpen ikke er helt døv. men kun har nedsat hørelse. Hvalpen ved jo ikke at den er helt eller delvis døv så den lærer hurtigt at opføre sig som de andre i kuldet ved at bruge de andre sanser desto mere. Men små tegn kan der dog være. En helt døv hvalp sover ”tungere” og bliver som regel sidst vågen. Den vil gerne sidde med ryggen op mod kassen eller muren for at kunne følge med i hvad de andre laver. Pludselig larm fanger ikke dens opmærksomhed som hos de normalt hørende hvalpe. Hårdt trampen i gulvet eller jorden fanger mere den døve hvalps opmærksomhed end de normalt hørende hvalpe. Det er fordi den mere er vant til at være opmærksom på vibrationer end de normale hvalpe.
    Der findes tre typer for døvhed hos hunde: Den arvelige form, den erhvervede form og ledningsdøvheden. Disse døvheder kan så igen være på et øre eller på begge ører.
    Den arvelige døvhed og her kommer så ammestuesnakken ikke til kort hænger ofte sammen med nogle få gener der giver lys/hvid pelsfarve og gener der giver blå øjne. Racer der er særligt disponerede foruden hvide og blåøjede hunde er racer såsom Engelsk Cocker Spaniel, Dalmatiner, Australian Cattledog, Engelsk Setter, Jack Russel Terrier og Dogo Argentino. De celler (de såkaldte melanocytter) der er ansvarlige for opretholdelse af et vist afsnit indeni øret (stria vascularis) er også ansvarlige for farve i blandt andet hud, pels og øjne. Når man mangler disse melanocytter så mangler der et forbindelsesled i øret og man er døv.
    Den erhvervede form kan for eksempel opstå i fosterstadiet hvis tæven igennem livmoderen videregiver et stof der er ødelæggende for hvalpens hørelse. Det kan for eksempel være forkert medicin eller et eller andet giftstof, sygdom eller lignende.
    Ledningsdøvheden kan opstå hele livet igennem og er typisk den tilstand hvor man siger min hund er blevet døv. Det kan for eksempel skyldes sygdom i øret (kræft, infektion og lignende), forstoppelse af øregangen på grund af ørevoks, fremmedlegemer og voldelig overlast som bid i øret eller ulykker.
    Hunde med blå øjne er oftere døve end andre hunde. Det har igen noget med et farve pigment gen at gøre. Hvalpe der mistænkes at være døve kan man i 5-7 ugers alderen teste. Dette kan gøres med den såkaldte Baer test. Det er en test hvor det bedøvede dyr påsættes elektroder på hovedet hvorefter der fra computergenereret lyd sendes lyd til ørene. Computeren opfanger så igennem de påsatte elektroder de elektriske impulser der sendes til hjernes som følge af at øret har opfanget lyd. Andre gode metoder findes også såsom at gå om bag hunden/hvalpen og slå sagte på et grydelåg. Denne lyd gøres gradvis højere i styrken. Man kan så få et groft indtryk af om hvalpen er tunghørig eller er totalt døv. Selv om det er utrolig vigtig af få avlet sig væk fra problemet med døve hunde så kan det godt lade sig gøre at to døve forældrehunde får hvalpe der hører helt normalt.
    Min erfaring igennem mange år i praksis er at hvide boxere og dalmatinere oftere end andre racer er døve. De vise forskere skriver at ca. 80 hunderacer og ca. 14 katteracer har forhøjet risiko for døvhed.

Personligt synes jeg ikke man skal avle på noget der har fejl. Det er fint nok at have dem som kæledyr, men det skal ikke avles videre på.

Kommentér på:
Blå øjne/ udstilling

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce