1.715 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
16 Svar
Brugshund kontra "alm." hund Brugshund kontra "alm." hund
Bortset fra at man skal aktivere/træne mere med en brugshund for at den er tilfreds, hvad er så forskellen i mellem en "alm." hund og en brugshund?
Er der nogle ting man skal være særligt opmærksom på med brugshunde? Nu ved jeg jo godt, at det ikke er ens for alle hunde, men er der nogle ting man ligesom kan forvente af en brugshund, som man ikke forventer af en "alm." hund?
0 synes godt om
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.953
For der er dælme forskel på om vi snakker en grå schæfer eller en labrador. Og begge to kan jo kaldes brugshunde hvis de bruges til det de er lavet til.
jul 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 18
Tit har man jo et udstillingslinie og en brugslinie inden for de forskellige racer, og jeg forsøger så at finde ud af om forskellen mellem disse to liner medfører andet end en større arbejdsiver.
Medfører dette større drive andre ting end en stor arbejdsiver, f.eks. højere stressniveau, større udfarenhede eller noget helt tredie?
Jeg hører jo tit, at folk frarådes at købe en hund af brugsliner, fordi at de så ikke kan leve op til hundens krav, men jeg syntes det er meget sjældent at folk rent faktisk uddyber hvad der menes med krav, hvad er det for nogle krav disse hunde har, som almindelige hunde ikke har?
jul 2010
Men som du beskriver det, så kan jeg godt høre, at min spørgsmål ikke kan opstilles så firkantet som jeg forsøger på, det afhænger helt af hvilken racer jeg taler om, og der er vist ikke nogen generel betragtning man kan lave om forskellen...
Dog tænkte jeg nok lidt mere på de danske brugshunde, end dem du nævner her, f.eks. schæfer, aussie, border, rottweiler og den slags, men igen, de ligge jo slet ikke i samme kategori af hunde, så måske kan man stadig ikke opsætte en generel formel for hvad forskellen på en brugshund og en almindelig hund er, i hvert fald ikke uden at komme ind på en specifik race.
jan 2007
Jeg er ikke så meget inde i racer som schæfer, rottweiler o.l. Men for labradorens vedkommende vil jeg sige at brugslinierne adskiller sig ved meget andet end bare aktivitetsniveau.
Brugslinierne testes jo oftest via markprøver og/eller praktisk jagt. Og der avles bl.a. efter stor trænbarhed og self hundens brugsegenskaber (f.eks. er det jo karakteristisk for labben at have en "blød mund", så de ikke skader vildtet)
Det betyder self ikke at en udstillingslabbe ikke kan trænes. Men de er "tungere" at arbejde med, og fordi man jo ikke har fokuseret på brugsegenskaberne, ligger de heller ikke altid "lige under huden", sådan som de gør ved jagtlinierne.
Men at hunden er af jagtlinier er ikke = en hund der kravler på væggene
Jeg har selv australian shepherd. Hun er et mix af brugslinier og udstillingslinier, men er udpræget brugshund.
Forskellen blev særligt tydelig for nyligt hvor en aussie er udstillingslinier startede på mit hold der hvor jeg træner.
Min Gaia er PÅ når vi træner. Hun har let til stress (det er dog ikke generelt for alle af racen), og hun SKAL have noget at lave, ellers bliver hun rastløs og får mange små trælse vaner.
Hun kan godt tåle en stille dag i ny og næ, men det kræver at hun sådan overordnet får sit behov for at bruge både kroppen og hovedet dækket.
Hunden der er startet på mit hold, er HELT anderledes. Hvor Gaia nærmest er en "tikkende bombe" at se på når vi træner -der er power, glæde og arbejdsiver, så er denne hund HELT nede på jorden.
Den er stadig hyrdehund, og den er racetypisk, så den vil skam gerne. Men den er slet ikke så afhængig af det som gaia, og tingene foregår altså noget mere tilbagelænet.
Gaia er lynende hurtig til at lære nyt, og det gælder både gode og dårlige ting. Så små førerfejl fra min side, kan blive til store fejl der skal trænes væk fra Gaia efterfølgende. Og førerfejl når vi taler øvelser hun kender, giver en frustreret hund. Frustration er osse resultatet hvis jeg ikke selv er rigtigt "på" når jeg træner hende.
Her er de nye hund på holdet noget mere taknemmelig, og kan godt tåle at fører ikke selv er 100% på. Så laver den måske ikke øvelserne præcist, eller den går måske igang med at snuse e.l. men den bliver ikek frustreret når fører dummer sig, på samme måde som Gaia gør.
Ved ikke om du kunne bruge de svar til noget?
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
Tilgengæld er de ofte mere "på" under træning og kræver træning. De kan sagtens tage en afslapningsdag eller to uden at lave noget som helst - men kræver at blive brugt regelmæssigt (både fysisk og mentalt).
jul 2010
Indtil nu når jeg har hørt om at brugshunde krævede mere, så har det kun betydet at de skulle mentalt aktiveres mere end andre hunde (det være sig træning eller andet). Men det du siger med, at i det at de lærer så hurtigt, så lærer de altså fejlene lige så hurtigt, det kan jeg sagtens se kan blive et ret stort problem for en "almindelig" hundeejer.
Det er jo nok én af de ting der gør, at man fraråder "almindelige" hundeejere at få en brugshund, fordi at folk der ikke er vant til at have hund, de vil jo uundgåeligt begå fejl, og her er en "almindelig" hund altså noget mere tilgivende end en brugshund.
Jeg er f.eks. selv en såkaldt "almindelig" hundeejer, og jeg står da ofte i en træningssession og priser mig lykkelig over at min hund kræver så og så mange gentagelser før øvelsen er indlært, fordi dette betyder at min hun kan bære over med en enkelt fejl i ny og næ ;o)
Og man kan så sige, at i en træningssituation medfører dette så "bare" at man er længe om at indlære en øvelse, men i hverdagen betyder det altså også, at hun er noget mere overbærende overfor min nogen gange manglende konsekvens, men dette vil en brugshund så ikke være?
sep 2007
jul 2010
Grunden til at jeg ikke når så langt som jeg egentlig gerne vil, er det fordi jeg har en hund der ikke syntes at træning er det fedeste i verden, eller skyldes det at jeg er en dårlig træner... Man kan jo hurtig komme til at skyde skylden på hunden, fordi det nu engang er lettere ;o) Men hvad så hvis det viser sig at man ikke har ret, og man nu står der med sin brugshund...
Nu står jeg heldigvis ikke og skal have en ny hund foreløbigt, så jeg har god tid til at finde ud af det, men jeg kunne forestille mig at andre i samme situation kunne komme til at købe en brugshund, fordi årsagen til deres manglende succes ligger jo nok hos hunden ;o)
Men jeg giver dig helt ret, hvor må det altså være fedt at stå med en hund der bare syntes at træning er det fedeste i hele verden, det kunne jeg godt tænke mig at prøve en dag :o)
sep 2007
jan 2007
Men som helt ny hundefører er man måske ikke så hurtig til at fange disse fejl inden de bliver indgroede vaner.
Jeg har ikke selv haft hund så længe. Jeg fik min første hund for 3½ årsiden.
Nu har jeg jo så to meget forskellige hunde. Reiki er en islandsk fårehund, og han er så den "overbærende prøveklud".
Vil så sige at npk er han ikke den super førerfikserede brugshund. Men det betyder altså ikke at han ikke gider træningen. Han er PÅ når der trænes. Men han er bare meget mere overbærende med mine fejl.
Som eksempel på "begynderfejl" jeg har lavet med Gaia, kan nævnes noget så kedeligt som at sætte sig korrekt på plads.
Jeg ville gerne have at hun var lidt mere præcis i sin pladsposition, og altså har jeg jo ikke belønnet når hun sad skævt. Det fangede Gaia lynhurtigt, så når hun sad skævt, så lavede hun lige sådan et lille "hop" med bagdelen, så hun kom ind at sidde lige, og så fik hun jo sin belønning.
-det har så resulteret i at for Gaia er "plads" det samme som at man først sætter sig skævt og så "hopper" man ind på plads. Og det gør hun HVER gang, for i hendes hoved er det sådan øvelsen ser ud... Det er jo det jeg har belønnet;o)
Det er jeg så igang med at rette op nu.
Men jeg mener nu ikke at man som førstegangshundeejer ikke kan anskaffe sig en hund af brugslinier. Man skal bare være klar over at selvom hunden er enormt trænbar og førerfikseret, så betyder det ikke at træningen bliver nem,
Og man skal være villig til at arbejde hårdt for sagen
sep 2007
Så jeg vidste dælme godt hvad jeg ville være obs på at indlære korrekt med nummer 2 - herunder pladssidning og stillingsskifte. For det er altså lidt trættende at lave 500 gentagelser fordi man skal nyindlære eks. stillingsskift.
Det kommer vel også an på hvad man bruger sin hund til og hvor ambitiøs man er.
jan 2007
Men jeg synes sådan generelt at de meget trænbare og førerfikserede hunde, kræver en meget præcis fører.
Gaia kan blive så frustreret at hun "bider" mig i armen, hvis hun ikke forstår hvad jeg forsøger at formidle. Derfor er det jo super vigtigt at jeg er HELT tydelig i hvad jeg ønsker af hende.
Der er Reiki sådan lidt mere "nå ja, hvis ikke hun kan fortælle hvad hun vil, så prøver jeg bare det her, og virker det heller ikke så går jeg bare ud og snuser lidt"
Han får self heller ikke tingene lært rigtigt, hvis ikke jeg gør det rigtigt -men det er han ret ligeglad med. Det er ikke noget han bliver frustreret eller stresset over.
sep 2007
jan 2007
Det bliver bedre og bedre, og efterhånden har vi fået lært at ramme det rigtige stressniveau til en given øvelse. Men grænsen mellem super stresset og PÅ er hårfin.
Det er nu ikke kun stress jeg tænker på når jeg udpeger hvad jeg mener er forskellene.
Men min oplevelse af brugshundene (dem jeg har set), har været at de jo er ultra hurtigtopfattende, og det gælder så både gode og dårlige ting. Og derfor laver man lettere fejl.
Og af de forholdsvist få aussier jeg har set på træningsbanen, har der osse været tydelig frustration når føreren ikke formår at formidle sine ønsker på en måde hunden kan forstå (og det oplever jeg osse ved Gaia).
Nu er der jo ganske givet forskel på racerne. F.eks. har jeg endnu ikke oplevet en jagt-linie labbe kamme helt over. heller ikke selvom føreren dummer sig gentagne gange.
Tilgengæld har jeg "afprøvet" en labbe som tydeligt kunne vise når den ikek forstod opgaven.
En veninde jeg har, har 3 stk labber, alle af jagtlinier.
Jeg ville forsøge at lære den ene en øvelse, men opgaven var ikek forstået, og de viste sig ved at hunden bakkede væk fra mig, og var tydeligt trykket.
Hunden er af engelske linier, og MEGET blød, kvik i opfattelsen og gør sit yderste for at udføre opgaverne korrekt. Den er trænet positivt og på ingen måde vandt til at blive straffet for evt fejl. Men det var tydeligt at den var trykket fordi jeg stillede nogen krav den ikke kunne honorere.
Samme hunds mor, som er "færdigtrænet" ville så istedet selv have udført den opgave den gik udfra jeg mente. Den er et cool når man som ny hundefører laver fejl... så gør den bare hvad den tror man vil have, og er i øvrigt ganske godt tilfreds med sig selv *G*
Så self er hunde forskellige -men det er som sagt mit indtryk at de hunde der virkelig knokler på og nærmest vil gøre hvad som helst for at gøre tingene rigtigt (og det er jo ofte brugslinier), osse har sværere ved at håndtere førerfejl.
Og smtidig har de jo ofte forholdvist nemt ved at kæde tingene sammen (altså opfatte ALLE detaljerne i det de belønnes for), og dermed osse en øget risiko for fejlindlæring.
sep 2007
Nu ift. Gaia så kommer jeg til at tænke på om det måske ikke netop ved brugshunde er endnu vigtigere at de lærer at slappe af fra starten. Altså hvis ikke de har indlært/trænet fra hvalp at være rolige, så kan man få en stresset hund senere hen? Hvad er din oplevelse?
jan 2007
Men jo, det er min oplevelse at det at slappe af godt kan være noget der skal trænes. Men det gælder nu ikke kun brugshunderacerne (selvom det sikkert er særligt vigtigt hos nogen af dem)
Reiki er f.eks. "en vandrer" -da jeg fik ham kunne han bare ikke lægge sig ned og slappe af (og sådan er/var Gaia osse). Det er noget af det allerførste jeg har trænet med dem begge to -at nogen gange skal der bare ikke ske noget som helst.
Det var så en hel del nemmere at lære Reiki end at lære Gaia
Brugshund kontra "alm." hund
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside