{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
890 visninger | Oprettet:

Skal dagsrationen sættes op? {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley

Jeg startede på BARF for 14 dages tid siden, først med en uges kallun og derefter diverse kød og ben.
Hundene elsker det, og har ikke haft nogen udrensningsfase som sådan - andet end, at Vega har fået noget farve omkring øjene, der farver pelsen. Jeg har læst mig frem til at det skulle forsvinde igen.

Indtil nu har hundene ikke virket til hverken at tage på eller tabe sig. De virker ikke decideret sultne efter et måltid, mere som om det smager så godt, at de gerne vil have mere smiley

Men her til aften, da jeg sidder med hundene, mærker jeg Vega hen over ryggen, og jeg kan altså mærke hendes rygrad ret så tydeligt? Hun sad ned, så ved ikke om det mærkes mere tydeligt, end hvis hun står op.

Hun vejer ca. 3-3,5 kg (jeg vejer hende på min egen vægt, og den svinger lidt) og hun får ca. 30-40 gram x 2 dagligt.

Mærker jeg efter på Coco kan jeg egentlig også mærke rygraden, men dog ikke så tydeligt. Hun får samme mængde mad.

Begge hunde er slanke, men jeg har svært ved at bedømme om de er sunde-slanke eller tynde-slanke.

Jeg har læst, at man kan lave et forsøg med, at man gradvist øger mængden af mad, indtil hundene selv siger stop og ikke spiser op. Men er det ikke forholdsvist nemt for hunde at over-æde, hvis maden smager super godt?

Vil i mene at jeg skal sætte rationen op, dele maden ud på 3 portioner, eller er det helt normalt?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skal dagsrationen sættes op?
  • #1   21. jun 2011 Hvis du synes de er for tynde, ville jeg sætte mængden lidt op. Det er jo kun vejledende mængder. Min skal næsten ha dobbelt af vejledningen, for at kunne holde huld på ham smiley

• #2   21. jun 2011 Louise K: Men vejer du ham hver dag for at se om han taber sig eller hvor tit?
    Jeg har vejet begge pigerne efter 14 dage, og vægten siger ikke noget. Energineveauet er også fint højt - de leger og sover ligesom før de fik råt kød i hvert fald smiley

Jeg mærkede lige på begge piger igen, da de lå ned, og der var rygsøjlen ikke så tydeligt at mærke.
    Måske det bare er mig, der er lidt pyller, fordi jeg ikke helt føler jeg har så meget styr på BARFEN endnu smiley

• #3   21. jun 2011 Jeg vejer dem stort set aldrig, men synes hurtigt jeg kan se/mærke det hvis de får for lidt

• #4   21. jun 2011 Hmm det hjælper jo ikke mig så meget smiley

Men de skal vaccineres på torsdag, så der må dr dyr lige mærke på dem smiley

• #5   21. jun 2011 Ja så får du også ro i sjælen smiley

• #6   21. jun 2011 Hej Bettina..
    Jeg tror bestemt bare det er start pyller, jeg havde det på præcis samme måde i starten , hvor jeg ikke følte jeg havde styr på det, tror det er helt normalt smiley Nu efter vi har BARFET i 2mdr. vejer jeg ikke engang maden, hun får bare på fornemmeren.. smiley

• #7   21. jun 2011 Jeg vejer egentlig heller ikke så meget af det, men det er mere fordi jeg har overtaget en masse kød, der var i poser af 70-90 gram, og så får de bare det hele eller halve hver:)

Men tusind tak for de beroligende ord smiley Jeg har bare stadig svært ved at forstå inde i mit hoved at 80 små gram er nok til en hel dag hehe smiley Men igen 3 kg og 1,6 kg er heller ikke meget at veje smiley

• #9   21. jun 2011 Tror bare man skalta det med ro og lade vær med at tænke så meget over det.. smiley
    Hehe, jeg havde det omvendt med mægden,- Wilma skulle spise 1 kg om dagen i starten, -det synes jeg var lige lovligt voldsomt og halv peberet... smiley

• #10   21. jun 2011 Nu kan jeg godt se mine hunde er væsentlig større end din, men min han hund svinger i mængden han skal have at spise.
    Jeg kan se han taber sig i perioder ret meget, så der giver jeg ham 100 gram mere end det han får normalt 100 gram er så 10% mere end det han normalt får i kød..

Hvis du mener din hund har tabt så giv den lidt mere de næste par dage og se om udseende ikke forandre sig på hunden

• #11   21. jun 2011 Hvis hunden taber sig af den mængde den får nu (2%), så sæt fodermængden lidt op. Nogle voksne hunde skal have 3-4% mad for at holde vægten, fordi de måske har et højt aktivitetsniveau. Du kan også prøve at blande lidt fedt/energitilskud i kødet. Det gjorde jeg selv på et tidspunkt med min tæve, fordi hun blev lidt tynd, men nu er hun fin igen.
    Min tæve har dage, hvor hun ikke spiser ret meget og dage, hvor hun spiser meget mere. Så hendes madrationer varierer, men min gamle han er for tyk og får meget afmålt fodermængde. Det vigtigste er at holde øje med hunden og sikre sig, at den har det godt.

• #12   23. jun 2011 Akita får ca 3 % da hun virkelig er aktiv og løber det hele af sig. Min hvalp er oppe på 13 % da hun virkeligt er hyper og brænder så meget energi af.
    Jeg plejer at kigge på deres hul og mærke efter ribenene og hvis jeg er i tvivl så vejer jeg dem.

• #13   23. jun 2011 Dyrlægen i dag sagde, at begge hunde var i fin foderstand, så jeg tager det helt roligt igen smiley Jeg må vidst bare acceptere, at mine hunde er slanke! Ikke at det gør noget overhovedet, men man bliver jo bare lidt pylret, når man ikke har heeeelt styr på alting endnu mht BARF smiley

Et andet spørgsmål, giver i jeres hunde nogen former for grønt? Min BARF forhandler nævnte, at man kunne blende grøntsager og give hundene. At de er blendet burde gøre, så hundene bedre kan optage vitaminer og alle de ting?

• #14   23. jun 2011 Bettina, hundene har godt af grønt ind i mellem. Jeg blender grønsagerrne godt og blander lidt olie og hvidløgsgranulat i - og blander det hele op i kødet. Husk at grønsager også skal veje med i den samlede fodermængde. Grunden til at det hele bør blendes er som du selv skriver, at hundene så bedre kan optage vitaminer og mineraler. Obs på at nogle grønsager er giftige (f.eks.løg). Jeg bruger tit frosne blandinger af blomskål, broccoli, gulerødder o.l., som fås billigt i supermarkedet samt hvad jeg har af "kedelige rester" i køleskabet. Mine får også hele æg trillet ud på græsplænen, som de så selv får hul på og lapper i sig med stort velbehag.

• #15   23. jun 2011 Lotte: Tak for svar smiley Er der andet end løg, som de ikke kan tåle?

• #16   23. jun 2011 Rå kartofler, avocado, løg og vindruer er direkte giftige for hunde. Spinat og rabarber bør man kun give i små mængder, idet de indeholder oksalsyre, som hindrer optagelsen af kalk.
    Kål er også noget, man bør være forsigtig med at bruge i for store mængder. Hunden kan dog godt tåle kål i små mængder.
    Der er heldigvis mange andre grønsager og frugt som kan bruges og som hundene kan lide smiley

• #17   24. jun 2011 Tak skal du ha smiley Så må jeg hellere gå udenom de ting smiley

Kommentér på:
Skal dagsrationen sættes op?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce