Bull Terrier

Bull Terrier

Medlemmer: 112
Forside Forum Medlemmer Annoncer Hunde
Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.
  • Vandrør og afløb 730 kr.
  • Hjælp til nedrivning af skorsten 205 kr.
  • Flytning af strømstik 1.890 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Avl på 'halejager'?
  • #1   27. feb 2012 Det kommer an på hvor udstrakt grad der er tale om
    Nu er der jo ikke som sådan bevist noget arveanlæg i forhold til halejagt, og hvordan det nedarves.

Så hvis man skulle udelukke alle med halejagt, så var der nok ikke så meget tilbage i genpuljen

• #2   28. feb 2012 Nogle hunde jager haler nogle jager skygger eller lygtelys/laser.
    Nogle hundeejere kan komme til at opmuntre hunden og så vil den måske gøre det endnu mere.
    Plus det ofte kan være et spørgsmål om kedsomhed eller stress.
    Så det skulle jeg sagtens mene man kan.

• #3   28. feb 2012 Som de andre skriver kommer det an på "situationen" har ejer opmuntret eller ikke stoppet adfærden, kommer det i stres eller kedsomhed ??

Og vigtigst er dette den eneste ocd lignende adfærd hunden har.

Diva jagter ikke halen, men til gengæld reflekser, dette er udløst af en ven der for 6 år siden legede med sin ur refleks på væggen, vi har ikke kunne afvænne hende med det, desværre.

Hun har også ekstrem reaktion på vand (søer og især havet) hund dykker og søger og søger men efter hvad???

Og så har hun en klassiker som er bolde især tennisbolde, den er selvfølgelig forstærket af os i en tidlig alder af hendes liv da hun fra start apporterede rigtig godt, idag er bolde kun noget der bruges i meget sjældne tilfælde, feks hvis der er risiko for hun løber væk ved stranden.

Diva har mange andre uheldige sider men den ocd lignende adfærd hun har er nok til jeg ikke vill have brugt hende i avl.

• #4   29. feb 2012 Grunden til at jeg spørger er, at jeg faldt over en påstand om at 'compulsive spinning/tail chasing' (hva hulen hedder det på dansk?) skulle være linket sammen med epilepsi, og at man selvfølgelig ik burde avle på dem...

Som I også skriver er der forskel på omfanget af problemet, og på om det evt har været tilskyndet af ejer... Og det ska selvfølgelig også tages med i overvejelserne..

Hazel jager sin hale hvis hun ik synes hun får nok opmærksomhed.. Vi har altid stoppet det med det samme netop for at det ik skulle blive en tvangshandling.. Det er heldigvis kun sjældent hun gør det - hvis vi ik har fået trænet i længere tid fx..

Jeg har altid fået opfattelsen af at det var et accepteret 'problem' hos racen - at det nærmere var reglen end undtagelsen at bull terrier gør sådan, men at det selvfølgelig aldrig må tilskyndes, men ska stoppes af ejer..

• #5   29. feb 2012 Ingen af min eks´s hvalpekuld gennem 32 år har haft epilepsi og hans dyrlæge sagde at det kunne hænge sammen med at han sørger for at pakke dem ud af moderkagen med det samme de var født for at undgå iltmangel.
    Så det er også sådan jeg tænker om det.

Og jeg tænker også at det er vigtigt i forbindelse med halejagt osv. at man sørger for at hunden bliver trænet jævnligt af den ene eller anden art. Så det er super. :o)

• #6   29. feb 2012 Nu har jeg ikke haft bull terrier i så mange år som feks. Susanne men jeg har endnu ikke hørt om en bull terrier med epilepsi, der skal da nok være nogen derude men det er ikke umiddelbart noget jeg linker til racen.
    Til gengæld er halejagtning noget jeg linker til racen og altid, på det kraftigeste opfordrer folk til at stoppe med det samme hvis det skulle optræde.

• #7   29. feb 2012 Der er ingen af mine der jagter haler, faktisk er der ikke nogen "mærkelige handlinger" udover en til tider forfærdelig odour, og hvad man ellers kan forvente af en buller. Når de er specielt glade, snurrer de rundt men det har intet med halen at gøre. Mange af de "åndsvage" handlinger skyldes vel forstærkning fra ejer/børns side. Hvem har ikke moret sig over en eller anden skør ting udført af en gris og som med børn fanger de hurtigt at det "skabte glæde".

• #8   29. feb 2012 Rent adfærdsmæssigt, linker jeg det med bullernes piven/hylen, stopper man det ikke, bliver det et problem som stiger i omfang.

Da min tæve var lille sød nuttet hvalp, synes jeg det var mega cute og hyggeligt at "snakke" med hende, men i dag fortryder jeg noget så grusomt, fordi det ofte bliver til et udtryk for noget hun vil ha', og hun stopper ikke bare sådan lige, når man holder fast i hun ikke skal have det.

Så længe man ikke har noget videnskabligt på hvordan det nedarves, så er det i mine øjne ikke noget der skal udelukke en hund i avl, med mindre det falder sammen med andre adfærdsmæssige uheldigheder.

• #9   5. mar 2012 Vedr. Tail chasing | tvangsadfærd (OCD)

Se side 64 i RAS:
    http://www.engelskbullterrier.dk/4-ras/4-01-ras.htm#Udskrift_af_RAS

Bull Terrier Club of America: (link fjernet)

(link fjernet)

smiley Duch

• #10   10. apr 2012 Har netop modtaget dette fra Bull Terrier Club of America vedr. forskning i "tail chasing". ((link fjernet)

From: "Dodman, Nicholas H." <Nicholas.Dodman@tufts.edu>
    Date: April 9, 2012 4:35:59 PM EDT
    To: "mremer@aol.com" <mremer@aol.com>
    Subject: Hi

Hi Mary, We have completed phase 1 of our genetic analysis of tail chasing bull terriers and have some almost riveting results. I say almost because we are close to but have not quite achieved statistical significance. So, the genetic team has asked if I can drum up a few more tail chasing bullies. Is there any way you could help get the word out? Nick

Nicholas Dodman BVMS DVA DACVA DACVB

Director of Animal Behavior Clinic

Professor, Dept Clinical Sciences

Tufts Cummings School of Veterinary Medicine

200 Westboro Road, North Grafton, MA 01536

Regards,

Miriam Hopkins

BTCA Executive Secretary

• #11   10. apr 2012 For at linket virker skal man lige slette parantesen i slutningen.

• #12   10. apr 2012 Og her er citat fra Bull Terriers Today, kapitel 9 (health care), af Dr. David O. Harris.(1998)

Behavioural problems
    Compulsive behaviours – like constant licking, fixation on an object such as a ball, spinning and tail-chasing – have been shown to be heritable in Bull Terriers. All such behaviours worsen if the dog becomes over-excited, is confined in a crate or left alone in a kennel for prolonged periods.

Adjusting the dog’s environment and seeking expert advice are recommended. In mild forms, these behaviours may represent little more than boredom and lack of exercise. However, a dog showing excessive compulsive behaviour may have to be put down.

Recent researches indicate that these problems may be related to seizure disorders and some have been treated successfully as such.

smiley Duch

Kommentér på:
Avl på 'halejager'?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce