Teknik - spørg endelig Teknik - spørg endelig
Lidt Info om vores damppinde
Den bedste damp/smag ligger for de fleste et sted mellem 6 og 7 watt, kommer man under 5 watt sker der ikke meget, og kommer man op omkring 8 begynder det at smage brændt!
Der er flere faktorer der spiller ind, og at beregne det kræver lidt kendskab til ohms lov, men det er ikke så indviklet som det lyder.
Første faktor er volt, et std. Ego batteri som er i mange startsæt leverer cirka 3,6 volt, når det er frisk fra laderen, og så faldende til cirka 3,2 lige før det dør, jo større batteri i mAh desto længere går der før det falder i styrke.
Næste faktor er ohm, som er modstanden i den glødetråd der laver dampen, lav ohm kræver mindre volt, høj ohm kræver mere volt
Regnestykket hedder volt X volt divideret med ohm giver watt, så hvis man skal have noget fornuftigt ud af et standard ego batteri skal man bruge 1,5 - 2,0 ohm i sine clearomizere eller hvad man nu bruger.
Hvis man køber nye clearomizer skal man altså være opmærksom på hvad man køber og om det passer til ens udstyr!
På de bedre clearomizere så som vision ce4 v3 og Vision Vivi Nova kan man købe løse coils i forskellig ohm og skifte dem når de bliver trætte, de er måske nok dyrere end de uoriginale ce4 men det sparer sig hjem på den lange bane.
Hvis man skal udnytte coils over 2,1 ohm skal man have et variabelt volt batteri, f.eks et ego twist som kan reguleres fra 3,2 til 4,8 volt, eller et mod ( som i de fleste tilfælde er en ordentlig moppedreng)
Til dem der ikke har købt endnu, køb et twist med det samme, til jer der har, spar sammen, det koster under 200 kr
I vedhæftede billede som jeg har stjålet fra en amerikansk forum kan man se hvor man ligger på forskellige ohm/volt kombinationer og sammenligne med det man har.
I næste afsnit kommer vi ind på ampere, hvis der stadig er nogen der er vågne
dec 2006
Følger: 36 Følgere: 40 Hunde: 3 Emner: 70 Svar: 1.166
feb 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 446
De store justeringer kommer først hvis man skifter mellem forskellige enheder der har forskellig ohm.
Nå det er tid til at lufte hunde og komme i seng, jeg kigger på tråden igen i morgen eftermiddag, så hvis nogen har spørgsmål så skal jeg gerne svare efter bedste evne.
apr 2009
Følger: 34 Følgere: 38 Hunde: 8 Emner: 169 Svar: 3.796
Skal det virkelig være så indviklet? Jeg forstår det såmænd godt, alt teknikken ( uddannet styring og regulerings tekniker), men er der den store forskel og smag er vel samtidig forskellig?
Jeg er super glad for gode råd, men jeg tror bare man skal starte lidt i det små.. eller tager jeg fejl? Os nybegyndere kan vel godt "nøjes" med mindre
feb 2012
Det giver 5,5 watt, hurtigt faldende mod 4,5 watt og ikke nok til at man får en tilfredsstillende oplevelse og derfor giver op!
Jeg kender til flere som jeg har hjulpet i gang igen efter de har opgivet fordi de ikke fik den erstatning for rygningen som de egentlig søgte, og endnu flere der kun bruger taske og lader fra startsættet, resten er skiftet til noget bedre.
Jeg er sikker på at der ligger rigtig mange start sæt i skuffer rundt omkring der er opgivet af samme grund.
Mit argument er at hvis man lærer af andres erfaringer kan man spare nogen penge selvom start investeringen er et par hundrede højere end de gængse startsæt fordi man får noget der virker og som man ikke behøver at opgradere eller opgive efter kort tid.
dec 2006
feb 2012
Samler sammen og laver en ny tråd
dec 2006
feb 2012
til de af jer der har købt startsæt og mangler lidt ekstra liv, kan jeg stærkt anbefale en ViVi Nova small med 1,8 coil, den giver en del mere damp og smag, eller hvis det skal være lidt kraftigere så en 1,5 dual coil cartomizer tank (er dog hård ved batterilevetiden) begge dele kan købes for under 100 kr
Teknik - spørg endelig
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside