1.897 visninger
|
Oprettet:
Nogen der kan forklare omkring avlsgo. {{forumTopicSubject}}
Nogen der kan forklare omkring avlsgodkendelse af schæfer - hvorfor DKK ikke vil havde hvide schæfere? Er det noget med "fejlfarve"? Hvad med den sorte schæfer??
sep 2006
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 991
Præcis det samme som hvid schæfer
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Tidligste alder ved HD og AA fot.: 12 mdr. for begge køn
Racen har følgende avlsrestriktioner:
"Se særlige regler for avlskårede hunde forneden"
Dansk opdrættede/ejede/lånte:
1. Avlskåret (FCI-anerkendt eller
2. Avlsmøndtret (dansk AM) eller
3. Avlsgodkendt i DKK med mindst en 2. præmie på anerkendt udstilling og
4. Godkendt HD-status fra A , B og C.
Hunde med status D eller E må ikke anvendes i avl.
Tyske hanhunde i Tyskland:
1. Tysk avlskåring eller
2. Brugsprøvede (SCHH 1 + 2 + 3, IPO 1 + 2 + 3, DDR FH-prøven) og
3. Skuepræmieret (mindst "G") og
4. Godkendt HD-status A, B og C og
5. er mindst 2 år gamle ved parringen.
Det forudsættes, at fuldstændig dokumentation for ovennævnte er vedlagt ved registrering.
Øvrige udenlandske Schæferhunde der købes/lånes/lejes:
1. Avlskårede hunde (Schæferhundespecialklub tilsluttet FCI) eller
2. Mindst 2. præmie på FCI/DKK anerkendt udstilling eller
3. Mindst "G" på skue i Verein F.D. Schäferhunde i Tyskland og brugsprøvede og
4. Godkendt HD-status A, B og C og
5. På godkendelsestidspunktet, skal begge køn være 18 mdr. gamle. Det forudsættes, at fuldstændig dokumentation er vedlagt ved registrering.
Generel HD information:
Såfremt der konstateres D eller E status, kan disse hunde ikke anvendes i avl.
Gælder for alle hunde i racen efter den 1. januar 2005.
Avlskåring:
Hunde, der stiller til avlskåring efter 1. januar 2003 skal være DNA-testet med resultatet godkendt (g) eller afprøvet (a), inden de kan fremstilles til avlskåring.
Efter 1. januar 2003 kan afkom efter alle avlskårede forældre kun stambogsføres, hvis forældredyrene er DNA-testet, og en officiel attest fra SV foreligger. Det betyder, at alle avlskårede hunde, der skal anvendes i avlen efter denne dato, skal være DNA-testet med resultatet godkendt (g) eller afprøvet (a), uanset om de tidligere har været anvendt i avl og uanset avlskåringstidspunkt. Hunde som er avlsgodkendt på grundlag af minimum en 2. præmie på en FCI-anerkendt udstilling, er ikke omfattet af kravet om DNA-test.
BEMÆRK: Det er SV's godkendelsesdato, som er gældende, og hunden kan derfor ikke anvendes til parring, før denne godkendelse foreligger.
Her opstilles følgende eksempler på avlsgodkendelse af schæferhunde fra 1. januar 2003 (udover HD-kravet) :
AK og ikke DNA-testet
(uanset avlskårings-tidspunktet og tidligere brugt i avl) Ikke avlsgodkendt (skal DNA-testes)
AK og DNA-test Avlsgodkendt (OK, er DNA-testet)
FCI min. 2. præmie eller avlsmønstret og ingen AK Avlsgodkendt på sin FCI præmiering eller avlsmønstring (ingen DNA-krav)
FCI min. 2. præmie eller avlsmønstret og AK uden DNA-test Avlsgodkendt på sin FCI præmiering eller avlsmønstringen (ingen DNA-krav). Her er AK ikke avlsberettiget – uden en DNA-test
FCI min. 2. præmie eller avlsmønstring samt AK og DNA-testet Avlsgodkendt på sin FCI præmiering, avlsmønstring og sin AK (OK, er DNA-testet)
OBS: Gældende fra 1. januar 2003
Afkom efter avlskårede (AK) forældre, og som ikke er DNA testede - men er avlsgodkendt på grundlag af en FCI præmiering eller en avlsmønstring, vil ikke kunne benytte titlen AK på hvalpenes stambøger.
Det betyder, at AK fjernes på en hund, som benyttes i avlen efter 1. januar 2003, hvis den ikke er DNA testet (altså afkåres hunden i DKK). Det betyder, at der ikke udskrives AK nogen som helst steder, hvor hunden optræder på aneoplysninger, kataloger og lignende.
Kontakt eventuelt Schæferhundeklubben i Danmark for yderligere oplysninger.
Der henvises desuden til DKKs stambogsføringsregler.
Farver:
1810 sort s
0610 grå gr
2036 sort/brun s/b
1821 sort/gul s/g
0801 grå/brun gr/b
0802 grå/gul gr/g
jan 2006
Nu kan du læse i fred og ro - kan du se farve hvid, den er ikke nogen steder beskrevet.
Og hvorfor er den ikke det, det er fordi farven hvid er en fejl i pigmenten.
Dette gør ikke din hund ringere. .-)
nov 2006
Følger: 10 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 209 Svar: 673
sep 2006
jul 2006
Følger: 38 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 24 Svar: 428
feb 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Hunde: 5 Emner: 193 Svar: 3.239
Den storte farve har jo altid ligget i schæferen, hvis man kigger tilbage i linjerne.
sep 2006
feb 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Hunde: 5 Emner: 193 Svar: 3.239
jan 2006
Farver:
1810 sort s
0610 grå gr
2036 sort/brun s/b
1821 sort/gul s/g
0801 grå/brun gr/b
0802 grå/gul gr/g
nov 2006
Slap dog af!!! Jeg mener ikke noget negativt i det jeg skrev - hverken fis eller noget! Jeg spørger fordi jeg ikke ved det! Svært at forklare andre hvorfor den hvide ikke er med i DKK, når man ikke selv ved det.
jan 2006
Fik du svar nok på dit spørgsmål?? *SS*
nov 2006
*S* Ja, det tror jeg.
nov 2004
Følger: 43 Følgere: 45 Hunde: 5 Emner: 37 Svar: 1.320
Kaptajn Max E. von Stephanitz, som købte Horand i 1899 og brugte ham, som grundstenen i sit avlarbejde og hvem vi kan takke for, at schæferen optod som race, skelnede ikke mellem farver - for ham handlede avlen af racen om meget andet og langt vigtigere ting end farve.
I 1959 besluttede GSDCA at diskvalificere hunde med 50 % eller mere hvidt i pelsen og i 1967 beslutter man helt at diskvalificere den hvide farve.
Seriøsiteten i argumenterne for beslutningen må siges at være tvivlsomme og at Nazismen allerede i 30´erne havde en finger med i spillet, gør jo ikke tanken om udryddelse af en farve mere tiltalende.....
Nogen der kan forklare omkring avlsgo.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside