{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.186 visninger | Oprettet:

børnehave start {{forumTopicSubject}}

kunne godt tænke os at høre andres erfaringer med børnehavestart smiley vi har en fornemmelse af hvad vi gør men flere øjne er altid fint.

vi flytter sidst i denne måned. den første måned fortsætter vores datter i sin dagpleje. de er 4 børn. ren luksus smiley hun har naturligvis besøgt børnehaven her og det går fint. hun er generelt ukompliceret.

men nu skal hun starte i en i Viborg. vi besøgte dem med hende i dag og det er et dejligt sted smiley vi skal naturligvis have et møde med dem, dagplejeren og os om opstart.

men vi bestemmer jo som forældre. og her er det vi gerne vil høre flere om.

hun fylder 3 år i juni. normalt skulle hun starte i juni i børnehaven men vi skal tage stilling til om hun skal starte i april i stedet dvs 2 mdr før.

alternativt skal hun i april starte i deres vuggestue med børn på egen alder og så efter 2 mdr starte i børnehaven der. vuggestuen og børnehaven samarbejder naturligvis men det er stadig et skift mere på kort tid før et lille menneske. samtidig med en flytning.

Vi har svært ved at køre hende til dagplejen de to mdr da hun så skal stå op kl 5. det er meget tidligt for hende og dagplejen mener ikke det er godt. det er vi enige i.

hvad ville I vælge? en start i vuggestue og så børnehave efter 2 mdr. eller en direkte start i børnehave med de lidt større børn.

vi hælder mest til at hun ville trives bedst med vuggestuen først men vi er usikre på at hun så skal skifte igen efter 2 mdr oven i en flytning.

vil rigtig gerne høre jeres tænker og erfaringer smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  børnehave start
  • #2   12. feb 2020 Min datter gik et sted hvor der var vuggestue i stue etagen og børnehave på 1. salen, så de stod selv for indkørslen smiley

    Men hvis hun er klar, så gør et par måneder ikke noget smiley


  • #3   12. feb 2020 dagplejen mener kl 5 er for tidligt for hende. det kommer derfor ikke til at ske.vi har kun de andre to muligheder

    tak for respons smiley

    vi hælder mest til at lade hende starte i vuggestue og så børnehave men dejligt at høre lidt input.


  • #4   12. feb 2020 her ligger børnehave og vuggestue sammen og spiser sammen osv flere gange i ugen

    men dagligdagen vil være med børn på samme alder.

    det er svært at sige om hun er klar... eller om to skift betyder noget... åh børn lol

    det er nemmere med en hvalp! smiley


  • #5   12. feb 2020 kenzie enig legekammerater betyder rigtig meget.

    Jeg tænker at børnehaven synes det er for tidligt... ellers ville de ikke indkalde til det formøde. det er min erfaring at der kommer gode resultater ud af at lytte til dem... de ser rigtig mange børn

    jeg glæder mig til at snakke med hendes dagplejer efter ferien. hun er super!


  • #6   12. feb 2020 Jeg ville vælge vuggestuen først, så hun kan lære og danne relation til de børn hun skal følges med over i børnehaven, så er jeg sikker på overgangen til børnehaven vil glide let smiley

  • #7   12. feb 2020 det er også der vi står RIP

    det ender nok der...

    alle ved jo hun får et ekstra skift så... så er vi obs på hende... vi starter hende også langsomt...

    Og er det et egentlig skift? Jeg mener vuggestuen er det store skift... men hun lære jo børnehaven at kende samtidig.... andet skift må kunne gøres på en god måde...


  • #8   12. feb 2020 Jeg ville vælge opstart i vuggestuen, hvor der er mere ro og mere personale til en god indkøring. Og så lade hende følges med nogle jævnaldrende fra vuggestuen over i børnehaven om to-tre måneder.




  • #9   12. feb 2020 Når de ligger sammen ville jeg godt turde vælge vuggestuen i de 2 måneder..

    Så indkører de hende selv i børnehaven, og hun lærer de voksne at kende før hun begynder smiley


  • #10   12. feb 2020 Det minder mig om, da min den yngste skulle starte i storebrors børnehave. Havde afsat to dage, hvor jeg skulle hente ham til middag smiley Det resulterede i en møg sur dreng, for han ville i hvert fald ikke med hjem. Han ville sove til middag der smiley
    De kan overraske de kære børn smiley
    Ps. Han gik i dagpleje inden.


  • #11   12. feb 2020 AG vi føler det samme. Jeg tror dagplejen er enig.

    DR har lige kørt et tema om advarsel med tidlig start i børnehave... 2 mdr... når fagfolk siger det betyder noget så bø4 man nok lytte

    tak for alle jeres gode svar. det er guld værd at vende det med jer!

    vi kan ikke vende det med forældre. i Pakistan er der ikke børnehaver og min familie er syge og kan ikke rigtig deltage så i skal vide at det er en kæmpe hjælp


  • #12   12. feb 2020 frk Jensen ja hun lærer dem og børnene der og lokalerne osv at kende.

    De er super søde..vi har fået lov til at gå derned i weekender og lade hende lege på legepladserne så hun kan falde til alene også i eget tempo.


  • #13   12. feb 2020 min datter legede mere og mere med børnehave børnene ude på legepladsen, for hende var det bare spændende at måtte være på 1. salen smiley

    Hun holdt dog op med at sove til middag, det pjat havde hun da ikke tid til smiley


  • #14   12. feb 2020 RIP åh hvor ville det være dejligt!

    Alle de dokumentarer om dårlig nomering berøre lidt men vi har en god mavefornemmelse og deres rapporter ser gode ud. men gid det går så godt.

    hun elsker sin dagpleje og når de besøger børnehave her så drøner hun rundt med de store

    hun er bare ikke en pige med rundsave på albuerne. Og det er nok derfor børnehaven foreslår det her..


  • #15   12. feb 2020 Min Nikolaj startede for øvrigt i børnehave, da han var 2 år og 9 mdr. Han har “ikke taget skade” smiley Han var dog også meget klar. De sidste par måneder i dagplejen var han den ældste med 3 andre meget små børn smiley Han skulle aktiveres når vi kom hjem smiley
    Held og lykke med hende. Det går sikkert fint smiley


  • #16   12. feb 2020 Tak smiley Ja det skal nok gå godt

  • #17   12. feb 2020 Nu har jeg ikke selv børn, så skal ikke kloge mig sådan..

    Men jeg vil gerne dele min egen oplevelse. Jeg var yngre end de andre, da jeg kom i børnehave, hvilket gjorde det svært at finde venner... Derudover, i min børnehave rykkede man op på stuerne efterhånden som man blev ældre, første gang det var muligt for mig, hvor nogle af de få venner, jeg havde, rykkede op, var der ikke plads til mig, så endnu engang var jeg "underlig" på den stue, jeg var på (nu bare ældre), senere, da muligheden kom igen, blev jeg forbigået igen, hvilket pissede min mor så meget af, at hun istedet tog mig direkte i børnehaveklasse. Så kunne jeg jo i det mindste følges med nogle af mine få venner dertil.
    Så jeg kom så i skole som 5-årig, og jeg havde altid problemer med at finde venner.
    Af forskellige grunde endte jeg også på gym som 15-årig, hvilket også var ungt (især dengang), og det var også et problem...

    Så jeg vil sige, aht. din datters sociale liv så lad hende være sammen med jævnaldrende. Hvis hun er uproblematisk, som du siger, vil de to relativt hurtige skift nok kunne opvejes af fordelene på længere sigt:)


  • #25   13. feb 2020 A-S : Det er selvfølgelig overhovedet ikke okay det der skete med dig, og ØV hvor bliver jeg ked af det, pædagogerne og lærene har jo total fejlet.
    Men vil bare lige sige at fordi man er den yngste betyder det altså ikke nødvendigvis ikke at man ikke kan få venner og fungere på samme socialeplan som de andre børn. Jeg startede selv i skole da jeg var 5 ( har fødselsdag i januar), og jeg har aldrig haft problemer med at få venner i skolen , heller ikke selvom de gik i SFO efter skole og jeg skulle cykle over i børnehaven smiley
    Min ene lillebror var også 5 da han startede i skole og har heller aldrig haft problemer, han har fog fødselsdag i Oktober, så ikke helt så meget yngre som jeg var.


  • #26   13. feb 2020 AS tak for at dele det. det er en meget relevant pointe som styrker mig i at to skift i starten er bedre end flere kommende. de aldersopdeler nemlig tildels men ser også på individerne. men risikoen er der.

    Caroline enig også vores tanke at overgangen jo er glidende og ikke brat. Tak smiley


  • #27   13. feb 2020 Vores den ældste skulle starte i bh (efter dp) da han var 2,5 år. Vi fik ham trukket og kun fordi han er født med hjertefejl.
    De 2 yngste har været 2 år og 10 mdr. Det er sådan det er her i Guldborgsund kommune. Vores er gået fra en tryg dp og direkte over i en skovbørnehave. Det har INTET problem været overhovedet. Jeg ville ikke vælge vuggestue i de 2 mdr. . Ingen grund til at hun skal i for mange hænder. Det er vigtigt i dén alder, at der er få "stabile" voksne.


  • #28   13. feb 2020 Normalt starter børn i børnehave når de er 2 år og 10 mdr, så hvorfor mener de hun skal vente til hun fylder 3?
    Der er forsket en del i skift og overgange for børn, og man ved nu hvor meget det påvirker dem, så jeg ville klart vælge at starte hende op direkte i børnehaven. Så kan hun knytte sig til de voksne, hun skal bruge de næste tre år sammen med, og ikke først tage stilling til et helt andet sæt voksne og børn.


  • #29   13. feb 2020 #19
    Det var ment som ironi. Jeg har altid elsket min fritid med mine børn, men lige netop ham her var en periode frygtelig når vi kom hjem, fordi han slet ikke blev udfordret af nogen art i dagplejen. De tre andre børn kunne knap gå og vores dagplejemor var selv meget frustreret over situationen, selv om hun forsøgte at mødes meget med de andre i området. Min søn har altid haft lidt krudt i røven og egentlig også meget fremmelig smiley Jeg fik en helt anden tilfreds dreng, da han startede i børnehaven smiley

    Jeg tror man som forældre skal passe på at tage sorgerne på forskud. Selvfølgelig vil man det allerbedste for sine børn og sådan skal det også være, men jeg tror for nogle forældre er overgangen værre end det er for barnet. Man træffer mange valg i barnets liv, nogle er rigtige gode, nogle mindre gode. Det hører med til at være forældre, bestemt ikke en let opgave og tro mig, det bliver sgu ikke nemmere jo ældre de bliver, ha ha smiley


  • #30   13. feb 2020 Rikke aka rapanden:
    Det kommer jo også an på de mennesker, der er omkring en. For mig var det noget der blev italesat og pointeret af klassekammerater hele livet igennem.

    Men fedt at du lige kan komme ind og pointere at min oplevelse er ganske unik for mig, og at både du og din bror selv klarede den meget bedre. Det gør virkelig, at jeg føler meget bedre omkring min personlige oplevelse.

    Eller noget........


  • #31   13. feb 2020 Klart vælge vuggestuen. Hvis din datter er så nem som du siger og stabil så kan hun sagtens klare det.

    De et først problematisk hvis der er for få medarbejdere der så indkøring ikke kan ske ordentligt.

    Jeg ville aldrig sende så lille et barn i børnehaven. Meget af grunden er det A-S siger. Min datter er lidt lille og ældre børn kan hurtigt blive lidt stride ved dem hvis de alene. Det har jeg oplevet mange gange.

    Det er ikke normalt mere Malene. De starter alt mellem 2.9 og 3 år alt efter hvor man bor og hvad ens vuggestue/dagpleje siger./ Hvornår ens barn er født.


  • #32   13. feb 2020 Malene der er ikke en særlig grund. I kommunen starter de i børnehave i den måned de fylder 3 år så det er bare en regel for alle smiley

    Der er ikke tale om et nyt sæt børn og voksne. De samarbejder om skiftet med alle børnene og det er samme voksne og rammer samt børn plus de små besøger børnehaven tit. det er en glidende overgang som de har stor erfaring med.

    Louise det er ikke nye hænder, se herover.

    Tak for input smiley lad os se hvad de siger på mødet. skal nok fortælle smiley


  • #33   13. feb 2020 Malene: det er forskelligt fra kommune til kommune. Nogle starter de som 2 år og 8 måneder, andre i den måned, de bliver 3.

  • #34   13. feb 2020 Ved børnehaver hvor de ligger i samme hus som vuggestuen indkører de omkring 3 år, nogle er ældre andre yngre, det kommer lidt an på hvornår det er klar, men de plejer dog at stoppe sammen med årgangen når de skal i skole smiley

  • #35   13. feb 2020 Jeg kender kun reglerne for vores smiley

  • #37   13. feb 2020 A-S : Jeg skriver jo netop at det overhovedet ikke er okay det du har oplevet. Jeg prøvede ligesom bare at sige at bare fordi man starter tidligt , ikke betyder at det så automatisk går galt. For nogen går det fint, for andre går det mindre fint.

    I dit tilfælde vil jeg da mene at både pædagoger og lærer har fejlet big time, de burde ligesom have taget problemet seriøst og rent faktisk gjort noget ved problemet, fremfor bare at ignorere det og lade dig " sejle i din egen sø" . Jeg siger på ingen måder at din oplevelse ikke betyder noget eller ikke sker for andre.


  • #38   13. feb 2020 Rikke aka rapanden,
    Jeg har nok bare svært ved at se, hvorfor det var så vigtigt for dig lige at pointere. Det er lidt som hvis nogen siger, "man skal ikke slå børn" og du så kommer ind og pointerer, dig og din bror altså blev slået hele barndommen, og I klarede jer FINT!

    Det er ligesom irrelevant for mig, at I har haft det fint. Jeg har ikke haft det fint, og jeg har vitterligt intet at bruge din erfaring til.

    Hvis det reelt var fordi du ville komme med et andet perspektiv kunne du have skrevet til TS, men det gør du ikke. Du skriver direkte "AS: xxx" og skal lige pointere at skæv alder sørme ikke er ensbetydende med, at man har det svært i socialt øjemed. Så kan jeg så i stedet sidde tilbage med følelsen af, at det er mig, der var et underligt barn, imodsætning til dig og din bror... smiley


  • #39   13. feb 2020 Jeg har flere gange skrevet jeg er ked af den oplevelse du har haft. Når det er okay at komme med trælse oplevelser, er det altså også okay at komme med gode oplevelser. Min oplevelse gør ikke din oplevelse mere forkert eller mindre rigtig, men derimod viser vores oplevelser at det kan gå to forskellige veje, og ikke kun den ene eller anden.
    Jeg skriver endda også flere gange, at jeg mener lærene og pædagogerne har fejlet big time, jeg giver på intet tidspunkt dig skylden, så den der må simpelthen stå for dit eget ansvar, det er dig der vælger at tolke mit skriv sådan.

    Og det bliver mine sidste ord i denne sag, denne diskussion gider jeg simpelthen ikke bruge mere tid på.


  • #40   13. feb 2020 Nej, din oplevelse gør ikke min oplevelse mere eller mindre rigtig, det har du ret i. Men du får det til at lyde som om det gør i dit første opslag, som jo vitterligt ingen relevans har udover at pointere, at min oplevelse ikke er en du selv har haft. Og hvad skal nogen bruge det til?

    Men helt fint at du er færdig, man skal jo endelig ikke undskylde, at man kommer til at træde andre over fødderne smiley


  • #43   13. feb 2020 Tak Mikes mor smiley

    Og tak for alle de gode input. de er alle brugbare for os


  • #45   13. feb 2020 Ida ja det kan måske give lidt mere gå på mod. hun er ikke uden overhovedet men hun er en type der lige tænker og så handler. Og mellem større børn følger hun mest med. vi tænker selv at hun kun har godt af at være lidt større så hun også kan søge lidt mere frem selv... selvom det at tænke og så handle også er en god egenskab smiley



  • #46   13. feb 2020 Uanset om grupperne ser hinanden ind i mellem eller ej, er der jo bestemte voksne i de enkelte grupper.
    Dvs at hun først skal knytte sig til en flok voksne i vuggestuen og efter to mdr skal knytte sig til tre nye voksne i børnehaven.
    Det er blot to mdrs tid, der er tale om, at hun skal starte tidligere i børnehave end andre børn i kommunen. Det er jo ikke et halvt år.
    Mette Carendi skriver en del om tilknytning og adfærd i institutionslivet, og her er essensen at der skal være faste omsorgspersoner, for at et barn er trygt. Skift i pædagoger giver reaktioner og utryghed.


  • #47   13. feb 2020 Malene men de deles jo netop pga den glidende overgang for at undgå det du skriver. det er hele ideen ved at have dem samme sted og have besøg osv sammen, især for de børn der skal starte i bh

    hun kommer derfor til at kende de voksne og så

    samtidig vil de, sagde hun, hvis vi vælger vuggestue, have det for øje fra start da situationen er speciel


  • #48   13. feb 2020 Jeg er som mor, mormor enig med Louise … Jeg ville ikke starte hende op i vuggestuen, selvom de ligger i samme bygning så vil hun primært knytte sig til de voksne og børn der er i vuggestue gruppen, og så er det forfra igen 2 måneder efter, det for mig er et større skift end at hun lidt tidligere end gennemsnittet der starter i børnehaven …er ret sikker på at for et barn der både flytter og skal starte ny pasningsform så er det hurtigt at få etableret et forhold til et par voksne der ikke udskiftes igen, meget mere vigtig end den ulempe det kan være at være den yngste i børnehaven… rytmen vænner hun sig hurtigt til og er sikker på de også kan tilgodese hende lidt ekstra i bhv gruppen som ny og som yngre ...

    Her i Aarhus starter de i børnehave 2 år og 11 måneder gamle .. jeg arbejder med administration i et dagtilbud men kommer jævnligt rundt i institutionerne …


  • #49   13. feb 2020 hanne hun kommer i givet fald til at følges med børnene over i bh så dem kender hun jo.

    de voksne vil hun også kende da de vil vide at situationen er som den er og hvis vi vælger det, sørge for at voksenkontakten etableres


  • #50   13. feb 2020 Jeg som mor (og psykolog) er også fuldstændig enig med Hanne

  • #51   13. feb 2020 @ HL … nu er det jo ikke alle børn i en vuggestue der bliver 3 år samtidigt, så du ved ikke om der er nogen af dem der skal derover på samme tid som hende … desuden har de børn der er i vuggestuen en længere historik med kendte voksne i samme fysiske omgivelser, og de andre er ikke lige flyttet til ny bolig også oveni …
    I den alder er det kontinuiteten til de voksne der er vigtig, ikke til de andre børn, den vigtighed kommer først senere og i løbet af børnehave perioden ...


  • #52   13. feb 2020 Hanne det ved jeg fordi jeg har spurgt om de ting på et møde der forleden hvor vuggestue og børnehave deltog sammen med os alle tre.

    men vi kender hende bedst og naturligvis vælger vi det der er bedst for hende smiley vi ved godt de ting. Det er naturligvis ting vi tager højde for. det siger sig selv.

    vi afventer lige mødet før vi beslutter os. udover vores egen vurdering vil vi også høre hvad fagfolk der kender hende siger. vi har en stor tillid til fx dagplejen og pædagogerne i det nye virker super kompetente

    jeg er glad for at der er disse kasser til børn og alder osv som man kan bruge at pejle efter. men miljø plus det enkelte individ vejer højere for mig i min vurdering. teori er rigtig fint men det kan ikke nødvendigvis passe på os alle. det synes jeg er vigtigt at huske på.

    tak for gode input. det er alt sammen super dejligt smiley


  • #53   7. apr 2020 Det her dilemma har løst sig selv pga corona krisen.

    vi nåede at beslutte at hun skulle starte direkte i børnehaven da voksenkontakten var vigtigst men nu er hun jo blevet aldersmæssigt svarende også i mellemtiden

    blot en lille update til alle der var så søde at bidrage


Kommentér på:
børnehave start

Annonce