{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  corona tråd 5
  • #2   23. mar 2020 ih altså jeg bliver så glad smiley

    https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/godt-nyt-95-aarig-bedstemor-fra-italien-raskmeldt-for-coronavirus/8061801


    idé! i Glyngøre har en 6 årig med sin mor malet en masse positive ord på små sten og lagt dem rundt omkring. en kræftsyg fandt stenen med ordet hope

    det var simpelthen så rørende at høre om.

    jeg påtænker at lægge små sten i Viborg i den kommende tid. Håber flere vil være med smiley


  • #3   23. mar 2020 Sofia man kan håbe det flader ud i juni som de spår....



  • #4   23. mar 2020 Jeg tvivler sq på jeg kommer i skole igen. min læseferie starter i starten af Maj.
    Det bliver spændende med eksamener til sommer.


  • #5   23. mar 2020 Vi er alle sendt hjem fra i dag og arbejde.... det bliver e udfordring med Zara...


    føler med alle jer der skal til eksamen!


  • #7   23. mar 2020 Det er heldigvis småting. smiley
    Så længe min familie og mine kære har det godt, så er det skolefis ikke så vigtigt!


  • #8   23. mar 2020 Ja, det bliver spændende om vi kan fejre yngste sønnens studenterhue smiley Det er sgu synd for ham, hvis ikke pandemien er ved at være ovre til den tid. Han har simpelthen været så uheldig hele sin skolegang. Tror han nåede at have 8 klasselærer i folkeskolen og sidste skoledag i 9. Klasse blev også aflyst smiley
    Men som vi snakker meget om her hjemme: Bare vi, familie og venner er sunde og raske, så går det nok smiley


  • #9   23. mar 2020 Ifølge min svigerinde der er læge, så mener de at det topper om 2-3 uger.. Tror også det er derfor de har forlænget nedlukningen..

  • #12   23. mar 2020 Bølge 2??
    Hvordan starter den op efter en pause?


  • #13   23. mar 2020 jeg tænker lige som influenza mon ikk?



  • #15   23. mar 2020 Ulf Hørlyk har flyttet sine gode indlæg hertil

    https://akutfolket.dk/


  • #17   23. mar 2020 Jeg lærte noget nyt her til aften..

    Datteren skal læse i 20 min hver dag.

    De har så et vildt smart program på computeren (eller nettet er det nok), hvor de bare skriver bogens ISBN kode ind, så kan det program se hvor mange sider der er, holde styr på tiden og hvor mange dage i træk man har læst i den bog smiley

    Oooog så fandt vi ud af at mor her retter lidt for hurtigt, når datteren springer et ord over smiley

    Men vi fik kæmpet os igennem, og hun fik læst 2 kapitler i "Simbas farlige rejse" smiley


  • #19   24. mar 2020 Inge har rigtigt rost dette på HG endnu.

    Men det er da fremragende til at redde menneskeliv i Danmark:

    https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/rigmand-staar-bag-corona-donation-til-danmark/8062052


  • #20   24. mar 2020 @Christina.
    Nej, det har intet med medicin at gøre.

    At teste alle har med at gøre med at isolere dem der er smittet.

    For ved du, at du er smittet og isoleres. Så smitter du ikke andre.


  • #22   24. mar 2020 D 13 april starter vi stille og roligt op igen smiley
    Slut med Corona


  • #23   24. mar 2020 AG,

    Tro på det. Men det kommer ikke til at ske. smiley


  • #24   24. mar 2020 13. April - der er vi i nærheden af toppen, læg et par uger eller tre, måske fire, så kan vi måske være heldige at der løsnes lidt op.

    Åbner man d. 13. April, så går der to uger, så ligger hospitalerne ned.



  • #25   24. mar 2020 Hvis folk følger de regler og anmodninger der er givet så ser jeg ingen grund til at man ikke internt langsomt åbner op efter påske.
    Det er muligt grænser og ferierejser skal være lukket længere.
    Hvis man udskyder alt til juni/juli tror jeg vi vil se et land i krise. Et hav af butikslukninger og produktionerne vil næsten være stoppet. Mængden af arbejdsløse vil være kæmpe.
    Økonomisk vil det være en katastrofe.


    Husk nu lige at meningen var at trække virus kurven ikke at stoppe den.
    Og forberede sygehuse og personale bedre.
    Vask hænder, hold afstand, bliv mest muligt hjemme, undgå alt socialt så vi hurtigt kan få løst dette her i Danmark


  • #26   24. mar 2020 Men AG, flere eksperter har udtalt, at virus først topper om 4 uger, derfor tror jeg, at det er urealistisk med en gradvis opblødning efter Påske...

  • #28   24. mar 2020 Jeg er på FB med i en del grupper med sommerhusudlejning, og folk efterlyser i en lind strøm sommerhuse til udlejning i påsken - de er iskolde og mener, at det er deres ret og mener også, at det er mere fornuftigt at tage "på landet" end at være i en storby.

    Så jeg frygter lidt påsken og om folk "glemmer" de tiltag, der er lavet...


  • #29   24. mar 2020 Men for mig at se vil et ophold i et sommerhus da være helt ok, hvis det er den familie som bor sammen til dagligt og man sørger for at holde afstand ude og ellers passer sig selv;) så vil et ophold i sommerhus da ikke gøre smittespredningen størere en hvis folk blev i en lejlighed i byen og gik ture sammen med alle andre i parken smiley

  • #30   24. mar 2020 Bodil, egentlig er jeg enig med dig, men der er bare det med rengøringen af sommerhuset efterfølgende. ALT skal jo sprittes af, og hvis man har erfaring med at leje sommerhus (ihvertfald gennem bureau), ved man også, at rengøringen ofte er mangelfuld, og da slet ikke med afspritning af alle flader, håndtag, bøger m.v.

    Der kan jo komme en ny familie i huset, samme dag, som den smittede familie er taget hjem og så har vi balladen.


  • #31   24. mar 2020 Du har også en anden kontaktflade i et sommerhus - du vil gå ned og handle i en anden butik. Dine børn vil måske lege med nogle andre børn end normalt.


  • #32   24. mar 2020 Når vi ikke tester så kan ingen sige hvornår virussen topper.
    Desuden skal man altså OGSÅ se økonomisk på dette her.
    Så det bliver en politisk beslutning


  • #33   24. mar 2020 Ahh, AG, nu tror jeg altså, at du undervurderer vores eksperter i dén grad, de har nok en idé om mørketallet og derfor en idé om forløbet fremadrettet.

    Så vidt jeg forstod, meldte Mette F selv ud i går, at det ikke er udelukket med en fortsættelse bagefter og stramninger inden påske.

    Selvfølgelig skal vi/de også tage højde for økonomi m.v., men menneskeliv MÅ altså komme først, alt andet er forkert.


  • #35   24. mar 2020 skrigehunden de samler info om folk med symptomer. man skal tilmelde sig via en hjemmeside som jeg mener hedder influmeter... så du har ret i at de ved en masse uden at teste

    desuden noteres symptomer ned hvis de ligner corona som fx vores herhjemme. jeg vil tro vores journaler er tilgængelige for dem. Vi gav samtykke

    så mørketallet er ikke helt sort


  • #36   24. mar 2020 Jeg må indrømme jeg synes det så trist hvis virologen får ret i at børn først kommer i daginstitution/skole efter sommerferien.

    Det betyder Haley skal direkte i børnehave, det bliver dælme mærkeligt.
    Men jeg tror ikke på at de bare lukker op igen efter påske også er det dét. Bare se på hvor længe Italien har været i lockdown efterhånden.


  • #37   24. mar 2020 Anya vores søn ville også skulle starte direkte i børnehave så. Jeg tror at de i denne situation vil gøre en undtagelse og få børnene ordentligt igang igen, ellers tror jeg også bare de gør det svært for dem selv. Men jeg ved det selvfølgelig ikke.. Det er jo også svært hvis man ikke har sit barn i en integreret institution. ??

  • #38   24. mar 2020 Det skal Zara også men hun ender da med at blive 3 år før. så slap vi for det dilemma smiley

  • #39   24. mar 2020 Influmeter er lukket. Det er ikke betegnet til så mange medlemmer.
    Der er en kæmpe facebookgruppe ( Danmarks mørketal covid19) hvor folk kan meddele om de har/haft influenza, anden sygdom eller ingen sygdom.
    Er I virkelig kun bekymret for sygdommen og ikke for landets økonomi?
    Den almenes borger generelle sundhed falder nu hvor folk ikke kan træne, motionere og gøre det der holder deres humør oppe. Alle ikke akutte behandlinger er sat i bero og dermed følger lange ventelister.
    Lukningen er en katastrofe for hoteller, restauranter, butikker osv.
    Aktiemarkedet er i knæ og renten stiger.
    Hvis man bare fortsætter lukningen så er der intet tilbage at åbne.
    Hvor længe kan I blive ved med at få løn? Hvor længe kan jeres arbejdsplads klare lukning og ingen ordre?
    Hvordan skulle der være samme mængde penge til overførselsindkomster?
    Hvilke lande skal vi låne pengene fra?
    Man skal altså se på det store billede.
    Nogle menneskeliv går tabt, nogle firmaer lukker, nogle folk bliver fyret. Tingene skal balancere.


  • #41   24. mar 2020 Vi trænger til et grin, kan jeg mærke smiley smiley

    profilbillede
  • #42   24. mar 2020 Det med sommerhusbesøg handler om transport dertil.
    Jeg tror vi skal fovente at der bliver lukket for privat trafik medlem landsdelene i påsken...

    AG - ja, det bliver dyrt, men det står da lysene klart at hvis man åbner efter påske så breder man ikke ud, men skaber en top der i stedet. Det her kommer til at tage lang tid og få kæmpe konsekvenser..

    Linda - mange kommuner har lukket legepladser fordi folk stimlede og børn legede på kryds og tværs...


  • #43   24. mar 2020 CH
    Men nu er vi jo forberedte til et større ryk ind på hospitalerne. Ekstra mandskab står klar. Vi skal blot have alle lagre af værnemidler fyldt totalt op. Så vores sundhedspersonale ikke bliver ramt.
    Så igang med at teste og isolere smittede og så stille lukke landet internt op efter påske.
    Udsatte svage og ældre skal beskyttes bedst muligt evt ved at teste alle SOSU og sundhedspersonale løbene.
    Bibeholde strenge hygiejnekrav og ekstra rengøring.
    Vi skal jo gerne have flest mulige med igennem denne krise


  • #45   24. mar 2020 AG, nej, vi er forberedt på en flad kurve, dælme ikke en høj, som det vil skabe.
    Det tager mindst 12-14 uger at afvikle den flade kurve. Vi er i uge 3.

    Jeg tror du bliver slemt skuffet efter påske..


  • #46   24. mar 2020 Jeg ved ikke hvad den rigtige beslutning er, men jeg håber på at vi snart kan sætte gang i hjulene igen.

    Jeg frygter lidt hvordan regningen skal betales, når det her er slut.


  • #47   24. mar 2020 Epimidologer beregner - slut maj, start juni kan vi begynde at åbne. Begynde...

  • #48   24. mar 2020 CH
    Hvad vil du begynde at åbne til juni?
    Hvordan vil du betale regningen?
    Hvis du tror man blot kan lukke landet ned i 4-5 mdr og så stille åbne igen så tror jeg DU bliver slemt skuffet.
    Igen du ser det udelukkende fra sygdom perspektiv


  • #49   24. mar 2020 Isabelle
    Hvem har bildt dig ind at folk i flygtningelejre er sunde, raske og velfungerende psykisk ???


  • #51   24. mar 2020 I sidste ende er det en afvejning.

    Antal døde vs økonomi. Med det i tankerne, at vi alle nok skal smittes før eller siden alligevel, denne virus er kommet for at blive. Den er svær.

    Jeg er glad for at det ikke er mig, der sidder og skal bestemme den slags ting.

    Noget nemmere at sidde her bag skærmen i isolation. smiley


  • #55   24. mar 2020 @Linda L.
    Statsministeren sagde i går, at de nu vil åbne op for langt flere test, efter WHO's anbefalinger.

    Min søster blev testet i weekenden (læge) så noget sker der.


  • #56   24. mar 2020 De tester igen og syge isoleres... skrev hun hjemme fra og håber at hun nu er immun smiley

    man må vælge.. men både CH og AG har ret... I har bare hvert jeres fokus. men det er jo netop det staten gør. vælger.

    jeg må gå ud igen nu. skal nok i skoven alene med Zara smiley det bliver godt!


  • #57   24. mar 2020 AG - det er ikke mig, der hverken vurderer det eller har kompetencen til at løse det. Jeg refererer folk, der har forstand på det....

    Den der med med at opspore og isolere - den virkede i Sydkorea fordi de bliver overvåget helt ekstremt.
    Kreditkortovervågning, telefonovervågning og kameraovervågning.
    Deres strategi bygger på dette - ikke bare tests i det blinde.

    Det bliver mere end svært at overbevise danskere om. Allerede nu får Seruminstitittet røvfuld i SoMe for at nævne telefonovervågning...

    Man kan ikke bare adoptere hele systemer fra andre lande.


  • #58   24. mar 2020 Isabelle
    Det er jo alle sportsaktiviteter der er lukket ned. Så det er altså en kæmpe omvæltning for mange mennesker. Folk bliver inaktive det forøger stress. Folk er bange og angst for alle forandringerne, sygdomme, død, arbejdsløshed, tvangsauktion m.m. Det slider på psyken og de må ikke opsøge venner og familie.
    Dertil kommer manglende fysioterapi, alle ikke akutte behandlinger.
    Det er da muligt mange ser det som minimale problemer. Men når man tænker på alle de mennesker i dette land der er uarbejdsdygtige pga psykiske lidelser burde man måske tage det mere alvorligt.
    Jeg mener bare at man skal se krisen fra mange sider og ikke bare en.

    Ja Martin
    Det er en afvejning. Og den er meget svær!


  • #59   24. mar 2020 HL- Stor dag, at I må komme ud igen smiley Jeg må forhåbentlig senere på ugen.
    Hvor længe har I været i karantæne?


  • #60   24. mar 2020 Jeg har svært ved at se for mig at myndighederne sidder med skyklapper på i forhold til de massive problemer, der kommer til at følge der her...





  • #62   24. mar 2020 KJ næsten to uger. men har haft to symptom frie dage så er godkendt til udgang nu

    håber du snart er ude også smiley


  • #65   24. mar 2020 HL- Hvor fedt smiley Ud og nyd det gode vejr smiley

  • #66   24. mar 2020 nemlig smiley

  • #67   24. mar 2020 301 indlagt, 32 døde

  • #68   24. mar 2020 Jeg ville ønske folk ville høre mere efter hvad Bruce Aylward siger.
    Han er vel den største ekspert på området.
    Hvorfor ikke lytte.
    Læs #52


  • #69   24. mar 2020 AG - ja, hvorfor ikke lytte?
    Det han plæderer for kræver telefonovervågning, kreditkortovervågning og kameraovervågning. Det kræver at myndighederne følger vores mindste skridt - Tror du selv på at det kan implementeres i et land som vores?

    Man kan altså ikke bare tage en lille del af et system og tro, at det vil have samme effekt som hele systemet....

    Vi er kulturelt fuldstændig forskellige - derfor er det tossedumt at bilde folk ind, at det kan gøres i en håndevending bare ved at teste...

    Men igen - endnu en ekspert, der ikke har noget ansvar for noget som helst, som lige vil give sit besyv med.....


  • #70   24. mar 2020 AG - Nu har vi jo væsentlig mere tæt kontakt i Danmark end f.eks. Thailand. Derfor bliver virus nok hurtigere spredt i Danmark.

    Folk går også gerne på arbejde syg før alt det her i så fald.

    Så tror regeringen gør det helt rigtige.


  • #71   24. mar 2020 Tværtimod så har vi da væsentlig mindre kontakt i Danmark.
    Og det kræver da ikke mere end at fortælle hvad folk skal gøre hvis de bliver testet positive.
    Men man skal jo vide om man virkelig er positiv overfor coronavirus.
    De færreste ønsker vel at smitte alle omkring sig.
    Jeg vil så mene at folk godt kunne gå i karantæne i hjemmet så skulle det blot gælde hele husstanden.
    (F.eks kunne de sætte en markering på døren/havelågen så folk ved det og dermed holder afstand.)
    Det har vi jo allerede set mange gøre uden brok og med stor omtanke for deres medmennesker.
    Det er muligt at jeg er naiv men de fleste mennesker vil vel agere fornuftigt hvis de er konstateret smittet. Problemet er at nu ved de det faktisk ikke og de bliver i tvivl om det nu er corona eller blot lidt forårsforkølelse. Og så overholder de ikke karantænen og smitter dermed mange.
    Man kunne jo starte med at isolere alle omkring de indlagte og døde. Og så teste teste teste!!!!!

    Så nej det kræver ikke overvågning det kræver omtanke.


  • #73   24. mar 2020 mht indlæggende om sommerhuse, så er et af punkterne også at sommerhuse ligger i ydre, tyndt befolkede områder hvor smitten pt ikke er, eller er meget lille, desuden er mange butikker i de områder ikke af stor størrelse så man frygter man ikke har plads til de tiltag der skal til for at undgå smitte hvis der pludselig kommer en del flere beboere end der er til daglig .... under normale tilstande er det jo ikke et problem at der er mange folk i butikker, gallerier, på cafeer osv i ferieområder, men det er det nu .. så jeg håber der kommer forbud mod at tage fra hjemadresse til feriebolig i påsken, ellers er jeg bange for at smitten spredes mere ... er bare så bange for at forbuddet først kommer når de opdager at folk, igen ikke fatter hvad der siges mlm linierne, nemlig bliv nu blandt de i har været blandt de sidste uger, og bland jer IKKE med andre/nye ..

    jeg er også en af dem der bestemt ikke tror på der lukkes op efter påske, hvordan og hvorledes regningen kommer til at se ud og skal afvikles må de finde ud af bagefter, det gælder hele verden ... først og fremmest må indsatsen gå på at få dette under kontrol ...

    som skrevet langt tidligere og som nu viser sig, vi har, ja dygtige folk, men de har været for langsomme, og de har fejlfortolket (bevidst grundet materiale mangel, eller ubevidst for de undervurderede) risici og det kommer der jo også fler ud og siger nu ...
    At en Brostrøm flere gange, kunne stå og tolke at WHO´s stærke anbefalinger ikke gjaldt Danmark, at han ligeledes kunne stå og udvande de mlm linierne sagte om ikke at være sammen på tværs med " børn skal da have legaftaler" det er imo ikke proffessionelt nok ... at flere fagfolk sagde, "ja tage bare på skiferie" og andre "vi vurderer at smitten næppe kommer til DK" ....

    Det er fagfolk det er dem der skal være på forkant, det er dem der skal være Better Safe than Sorry ....


  • #74   24. mar 2020 Rigtig mange er jo allerede taget i sommerhus eller i kolonihaven. Så er det da selvfølgelig bedst at de bliver der fremfor at tage til hjemadressen.
    Det er muligt der bliver lukket for diverse broer og færgeruter til påske for at dæmpe rejselyst og påskefrokoster.

    Danmark har da kontrol over virussen. Vi har meget få alvorlig syge. Vi skal bare igang med at teste! Og skaffe værnemidler nok.
    Nu skal vi bare ikke tabe firmaerne og lønmodtagerne på gulvet, forbi vi går helt i corona panik.
    Det er fint at vi tænker der ikke må dø flere end højst nødvendig af de ældre og svage pga corona men vi er sgu også tvunget til at tænke på dem vi overlader denne gigant regning og efterslæb til. Nemlig en ret spinkel ung generation.
    Jeg kan være bange for at Sverige ikke gør nok for at bremse smitten og så er de altså tæt på dk. Bare det at de stadig lader op til 500 mennesker være samlet.....
    USA er kommet for sent i gang så deres svage sundhedsvæsen får store problemer.
    Der går rigtig længe før vi atter kan rejse til USA fra EU

    Jeg håber denne pandemi på sigt kan stille nogle flere sikkerhedskrav til folk der rejser jorden rundt.
    Så vi udelukker meget af spredningen.
    Fint at verden er åben men derfor kunne der godt være krav. Karantæne, vacciner, test, undersøgelser m.m i forbindelse med rejser


  • #76   24. mar 2020 Det er helt syret at læse det, du skriver, AG...
    Jeg mangler ord....



  • #77   24. mar 2020 Tror datteren har PMS, hun blev tosset over et jeg formastede mig til at bede hende om at lave lektier.. Nu sidder hun og surmuler mens hun læser, og hun gad hvertfald ikke læse højt smiley

    Faderen har sagt hun senere skal prøve det der udenfor noget, det går hun allerede og mugger over også ??


    profilbillede
  • #79   24. mar 2020 Christina - Det er pga Corona hun er hjemme.. Og jeg kan ikke bruge den tråd.

  • #83   24. mar 2020 Caroline - Hun er hvertfald kølet ned nu smiley

    Men ærger mig over hun ikke vil læse højt, det er nemlig en bog jeg ikke selv var læst smiley

    Men altså det er jo vigtigere hun får læst, end at jeg får historie smiley


  • #84   24. mar 2020 Christina - Det er muligt DU ikke ser der er aktivitet, men der kommer notifikationer om likes smiley

    Og disse tråde handler om alt hvad der kommer Corona ved. Hjemmeundervisning er en del af det.


  • #85   24. mar 2020 CH
    Jamen fint smiley smiley
    Tror du mangler lidt kontakt til firmaer og arbejdsmarkedet generelt. smiley
    Jeg taler med mange kunder i mange firmaer dagligt og ved hvordan deres situation ser ud.

    Måske tager jeg fejl ang Sverige og usa.
    Men hvis du virkelig mener dk har et kæmpe problem med at håndtere de syge, så må du forklare dig bedre. Mener du virkelig vi har mange døde eller indlagte???
    Vi er knap 6 millioner mennesker i dk


  • #86   24. mar 2020 Jeg er ingenlunde ignorant overfor de problemer det er skaber. Ej heller tror jeg hverken myndigheder, folketing og regering er det, tværtimod. De ved meget mere end vi gør og ser perspektiverne klarere en vi kan.

    Og det gør de også i forhold til perspektiverne hvis man giver los for tidligt.
    Vi er ikke i nærheden af toppen og ingen ved om vi får flad eller stejl kurve endnu...

    Skråsikkerhed er slet og ret dumt lige nu...



  • #87   24. mar 2020 @Caroline.
    Jeg tror ikke det er forretningsfolk der er problemet. De kender om nogen Skype osv.

    Det er feriefolk der er problemet.

    Men det ændrer sig ikke tror jeg.

    Så snart der er styr på tingene så rejser alle igen.

    Jeg er heller ikke sikker på at er så godt i praksis, hvis ikke folk kommer i verden.


  • #88   24. mar 2020 Noget arbejde kan ikke klares over Skype, fx reparation af special-printere der ikke kan vente til krisen er ovre smiley

  • #89   24. mar 2020 CH
    At tro vi alle bare skal burer os selv inde i x antal måneder og lukke øjnene og så er alt godt er virkelig ikke smart eller klogt efter min mening.

    Du virker meget corona forskrækket og det er du ikke ene om. Men fint nok. Der skal jo være plads til forskellige meninger og holdninger.
    Enige bliver vi aldrig så vi må jo bare håbe det bedste. Vi kan jo hverken gøre fra eller til
    Altså udover at følge diverse anbefalinger


  • #90   24. mar 2020 Lad os sige det sådan - jeg tror det er ret heldigt at det ikke er dig, der skal vælge strategi men mennesker, der har en smule mere indsigt, AG.

    Hvad du tænker om mig rager mig langsomt...


  • #91   24. mar 2020 @ Ag det virker til at du har ladet dig overbevise om at det KUN er de gamle og svage der rammes så det bliver kritisk, det er det så ikke, der er yngre mennesker indlagt, der er, eller har været børn indlagt, og unge mennesker ... og jeg kan fortælle sige at en tese der er blandt nogle i sundhedsvæsenet om hvorfor det endnu ikke er gået helt galt, er at det endnu ikke har ramt bredt på fx et plejehjem ...

    Og sige at vi har styr på virussen er meget naivt, faktisk ignorant når man kun tester de der er så syge de skal indlægges, og samtidig fra myndighedernes side selv siger vi har et enormt og ikke kendt mørketal ...

    mht til forretningslivet, så er det både svært og trist, men jeg er faktisk ret sikker på de hellere vil have et stabilt og sikker markedet den dag der lukkes op, fremfor at gå i gang og investere, ansætte folk osv og så hele bøtten vender på hovedet en gang til fordi man startede op for tidligt ....


  • #93   24. mar 2020 ja det nytter, det ville nytte endnu mere hvis man samtidigt havde testet meget meget bredere og havde sat smittede i karantæne ....

  • #94   24. mar 2020 Ved ikke, om det bare er her eller hvordan det er i jeres lokal samfund? smiley Jeg bor ud til en trafikeret vej, der går tværs gennem byen. Både i går og i dag synes jeg trafikken er øget markant samt folk på både gåben og cykler. Det er lige før der er normale tilstande (inden COVID19 kom til) smiley Ved godt vi ikke har udgangsforbud, men lige nu virker det bare, som om folk ikke længere tænker på at holde sig så meget indendøre som muligt.... Her har eller været meget stille i over en uge.

  • #95   24. mar 2020 Ch
    Nu ved du jo faktisk ikke om der langsomt åbnes op igen efter påske som jeg håber på.
    Hvis det sker så håber jeg da ikke du går total i panik.
    Dk har faktisk rimelig styr på situationen.


    Hanne
    På Skejby er der ingen panik. Tværtimod er der et kæmpe beredskab klar med særlig indgange og isolationsstuer.
    Diverse plejehjems største udfordring er manglende forståelse fra pårørende der ikke kan komme på besøg og manglen på værnemidler. Fordi de i første omgang går til sygehusene.
    Selvfølgelig skal sygdommen tages alvorligt og det gør langt de fleste da også.



  • #96   24. mar 2020 Hvis det her er overstået om 14 dage bliver Jeg rigtig glad AG. På alles vegne...

    Jeg savner hundetræning enormt og kan ikke vente til der åbnes op...


  • #97   24. mar 2020 ...selvfølgelig er der en politisk taktik i forhold til økonomi, og selvfølgelig har de regnet på prisen af menneskeliv, corona og samfundsøkonomi.

    Første hint man kan kigge på i forhold til varighed er at de varsler lockdown i 14 dage men varsler mulige forlængelser og sideløbende laver de økonomiske hjælpepakker til 3 måneder...



  • #98   24. mar 2020 Der er en grund til at verden måber, når Trump melder ud at han åbner op indenfor uger...
    Han har økonomi for øje - og verdenssamfundet finder ham dybt uansvarlig.
    Der venter amerikanerne en rigtig hård tid smiley


  • #99   24. mar 2020 USA ender med at toppe Kina hvis det fortsætter som nu

    synes frk Jensens indlæg er helt fine. trådene har handlet om alt vedr corona.



  • #100   24. mar 2020 # 94 RIP ... jeg har været ude og gå i noget skov her hvor jeg bor, synes faktisk også der var meget trafik ...

    #AG ... jeg har ikke sagt noget om panik ... heller ikke om hvad der er plejehjemmenes største udfordring, men bare omtalt det faktum at pt i DK har der ikke været en bred smitte på fx ét plejehjem ...
    Der er bestemt næppe nogen af de der tror at det kan gå rigtig galt, og som ikke tror der åbnes op snarest, det ikke ønsker de tager fejl ... alle vil da helst vågne op i morgen og finde ud af det bare var endnu en science fiction thriller ...

    synes der er flere af de steder hvor jeg læser folk er sendt hjem , at der skrives de er sendt hjem til starten af juni ...

    Læste en forsker der i dag udtalte, at der nok åbnes langsomt op, men at fx folkeskolen nok var det sidste der kom i gang, og hans bud var at det ville være efter sommerferien ...


  • #101   24. mar 2020 jeg kender flere der er sendt hjem til 9. juni

  • #102   24. mar 2020 kan sige at min mand lige har fået mail at de der kan undværes sendes hjem de nærmeste dage som de bliver klar til det, og det frem til 30. april

  • #104   24. mar 2020 Må indrømme det er det vildt irreterende for mig, hvis dette fortsætter helt til sommer eller henover. smiley

    Jeg vil meget gerne ud og rejse i sommerferien. Eller at man i det mindste kan få besøg ude fra, hvis andre lande kan åbne hurtigere op end os.

    Alternativet er bare for træls og kedeligt!

    Nu må forskere gerne få skudt vaccinen gang så man kan havde det lidt sjovt igen. smiley


  • #105   24. mar 2020 aftenen tog lige en drejning.... begge mine forældre er testet for corona og vi får svar i morgen...

    Det føles sådan helt surrealistisk så jeg er nok lidt i chok.

    De er sendt hjem og der er sygeplejersker i dragter der kommer og tilser.

    vi kan ikke rigtig forstå hvorfor de har testet min far som er symptom fri.... min mor er enorm syg men vi troede jo det var lungebetændelse og det var jo testet men det må kunne forandre sig.... jeg forstår ingenting... måske har vi misforstået dem første gang... jeg ved det ikke...

    I hvert tilfælde er det her virkeligheden lige nu.

    der er lang tid til i morgen....

    puha... Det kom uventet. jeg har desværre ikke detaljer. De er ret pressede de læger der og vi er ret chokerede så vi har ikke spurgt en masse.... en lungebetændelse er slem for min mor men det scenarie vi står i nu er meget værre...

    smiley


    Vi håber det bedste.



  • #106   24. mar 2020 Vi arbejder foreløbig hjenmefra til 13. april. men vi tænker også alle, at det bliver forlænget smiley

    er enig med dig Martin - det er sgu kedeligt! smiley men "kaffedates" over Facebook, facetime eller teams kan også lidt smiley


  • #107   24. mar 2020 HL - Jeg krydser for de er negative smiley

  • #111   24. mar 2020 @And.
    Jeg er nok lidt mere "hands on" må jeg indrømme.. smiley


  • #112   24. mar 2020 Caroline... du har en pointe.. jeg må erkende at vi simpelthen ikke fik spurgt fordi vi blev ringet op så pludseligt om det. Vi sidder jo ikke der pga situationen... jeg har lyst til at køre derned men det gør jeg ikke. Det er en stor afmagt

    har snakket med min far. han tager det roligt, virker ok. min mor er der ikke rigtig kontakt til. hun hoster og sover.

    jeg stoler på de er i gode hænder

    puha en mavepuster. har ellers haft sådan en god dag fordi vi måtte gå ud igen



  • #113   24. mar 2020 Kæmpe kram HL

  • #114   24. mar 2020 Martin - hahaha, det forstår jeg så godt smiley er vant til at være social og ikke mindst træne 3-4 gange i ugen.. gå ture, hjemmetræning og kaffedates over nettet er ikke heeeeelt det samme, men når nu det ikke kan være anderledes smiley

    kram til dig HL. smiley


  • #116   24. mar 2020 Tak!

    nu håber vi det er godt nyt i morgen

    er nødt til at tage en dag af gangen

    ved i om hun virkelig kan have testet negativ forleden og så positiv nu? Jeg har ingen forstand på test. jeg overvejer om vi har misforstået dem den anden dag... Det må vi have gjort. Vi synes bare de sagde at de havde testet og så sov hun der en nat og da svaret kom sendte de hende hjem....

    jeg plejer at være sådan ret skarp på har læger siger men dele af dette går via min gamle far og bror og jeg har ikke kunnet stå der og snakke med dem selv...

    Jeg må have misforstået det... tror jeg... jeg ved det ikke.. Det må være fortid nu.nu håber vi på Det bedste i morgen!

    de går sikkert med livrem og seler!


  • #118   24. mar 2020 god bedring og krydser fingre for dine forældre HL

  • #119   24. mar 2020 Rigtig god bedring til din mor HL

  • #120   24. mar 2020 Åh et chok det må være HL smiley
    Håber det går fremad nu smiley


  • #121   24. mar 2020 Ja kæmpe chok fordi vi jo lige havde fået hende hjem vi troede der var testet negativ.

    Tak alle sammen. Det betyder mere end I tror!


  • #122   24. mar 2020 God bedring til hende, HL. Krydser alt jeg kan for jer alle sammen.

  • #123   24. mar 2020 God bedring med dine forældre, HL smiley

  • #124   24. mar 2020 det er da godt nok nogle ordentlige mavepustere i får HL ... kæmpe kram og håber alt det bedste ...

    og ja jeg mener godt man kan teste negativ og en tid efter positiv... eller måske havde hun det ikke da, men din far kan have været smittet uden symptomer, og så han smittet hende, hvis altså de overhovedet testes positive ....


  • #125   24. mar 2020 De tog det i hvert tilfælde seriøst. mine forældre var på sygehuset for at få tjekket benstumpen og den så fin ud men så hoster hun jo sådan.

    Vi har snakket om at hvis hun er syg så er det oven i vores egen andedam en skrækkelig tanke at hin har været ved både sygeplejersker, læger og hjemmehjælp uden de har været beskyttet....

    puha håber de test er negative for det kan jo få kæmpe konsekvenser ellers.... her tænker vi smittekæden med fx bare hjemmehjælp...



  • #126   24. mar 2020 Lidt at tænke over.

    profilbillede
  • #127   25. mar 2020 det er ikke helt rigtigt zenta. man får lov at sige farvel. i DK i hvert tilfælde

  • #130   25. mar 2020 Lidt positivt, pga Corona slap jeg for at skulle hele vejen op til lægen for at få fornyet min Ritalin Uno.

    Normalt SKAL jeg derop smiley

    Syntes det er SÅ spild af tid, hvilket min læge også syntes, men det er loven smiley


  • #131   25. mar 2020 I Viborg lukkes der iflg borgmesteren lidt op

    https://viborg-folkeblad.dk/artikel/borgmesterens-beretning-den-25-marts-nu-%C3%A5bnes-der-en-smule-op

    puha det er ikke meget men det gør mig glad! gid vi kunne få styr på det og få bare lidt normal sommer


  • #133   25. mar 2020 HL ... noget svar på prøverne ...

    jeg er altså lidt træt af vores myndigheders langsommelighed på at tage i mod hjælp, ny fx også fra universiteterne, og andre firmaer der er vant til prøve og analyse, der er altis en laaang række bortforklaringer og forbehold, fremfor at sige "lad os få løst eventuelle problemer og komme igang " ....

    @ Jeanette .... jep oplever det også, der er alt for mange der hvor man før kunne gå i fred ... smiley smiley


  • #134   25. mar 2020 omkring kl 14...

  • #135   25. mar 2020 https://www.bt.dk/politik/rejseforbud-internt-i-danmark-kan-vaere-paa-vej-det-ligger-i-vaerktoejskassen

    Jeg ser sindssygt mange der søger sommerhus for tiden. Forstår slet ikke de tør, og noget helt andet er, at jeg ikke turde stole på rengøringen i sommerhuset


  • #136   25. mar 2020 staff ... plus vi risikerer at brede smitten ud i områder der pt ikke er ramte, eller meget lidt ramte, og hvor de ofte ikke har samme læge/hospitals kapacitet som ved de større byer ... og der igen, da det ofte er udkants DK sommerhuse ligger i, er mange ældre der bor i områderne ...

    det er mega egoistisk i min optik at tage i sommerhus ..

    vi har lejet et sommer hus fra Langfredag og en uge frem, det er for sent at afbestille og vores rejseforsikring dækker ikke , så det er da bare surt, men kunne ikke drømme om at tage afsted ...

    håber, hun Mette, tænker sig om og læser tegnene i tide ... der skal udstedes forbud mod at folk flytter sig fra den bolig /det område de har opholdt sig i nu her og så til et andet ... det vil få smittekæder til at krydse og det er det de siger ikke må ske ...

    det er da røvsygt og træls, men det er det for alle der havde planlagt påskeferie væk, og det er bare en nødvendighed ... fatter ikke det skal skæres så meget ud ...


  • #137   25. mar 2020 Enig Hanne.
    Jeg har fået tilbudt et billigt sommerhus i påsken, fordi min kusine fra Norge ikke kan komme hjem og bruge det. Jeg, mine forældre og mine børn har siddet i karantæne nu, i 14 dage, så vi må jo godt være sammen, men jeg tør simpelthen ikke


  • #138   25. mar 2020 næe, I kan jo også risikere at blive smittet, ikke kunn at bære smitte ...

    og som "de" siger dem der bor ude i de områder, butikker, gallerier osv som folk ofte ynder at gå i har jo ikke den plads der skal til at afstand kan holdes ...


  • #139   25. mar 2020 Nej nemlig. Vi holder os stadig i karantæne. Vi tager heller ikke ud og handler, men nu kan vi trods alt, ses bare os.

  • #141   25. mar 2020 jeg ved ikke hvor Corona relateret dette SURE opstød er .... men

    jeg har læst artikler om folk der har stået med mindre/små børn, hostende med høj feber osv som ikke kunne testet deres børn og som blev sendt hjem igen med besked om at holde øje og komme igen hvis det blev værre ...

    så bliver jeg fxxxxe ... sur når Joachim kan rejse hjem fra Paris og vandre lige ind på Rigshospitalet med sin søn der hoster og fordi han ellers har lidt astma så testes han ... mens der da ikke er automatisk test at andre astma patienter bare pga hoste pt, eller KOL patienter osv .... jeg finder det helt og aldeles forkert ...


  • #145   25. mar 2020 Jeg ville ønske at medierne ville lade være med at svælge i konflikt lige nu. Det har ingen brug for.
    Medgivet, Heunicke skulle have taget den der internt, men for fanden hvor må det være svært at være på så meget som han er pt. og så holde den snorlige linje 100% af tiden.

    Medierne VIL bare konflikten og det er det sidste, vi har brug for.

    Hvis først befolkningen kommer i tvivl om, om strategien nu også er rigtig, så strømmer det igen..


  • #146   25. mar 2020 Hanne M
    Uanset test eller ej, så skal de forældre ikke have deres syge børn med ud. Hjem og bliv hjemme!
    Ellers er jeg enig. Joakim kan komme bag i rækken som alle andre!


  • #147   25. mar 2020 Ingen ved, om den læge, der visisterede den lille prins også ville have visiteret de øvrige børn. Ingen ved noget om hans symptomer - og så videre.

    Det KUNNE jo hænde, at det mest af alt handler om forskellige håndteringer og forskellige testressourcer rundt om i landet - og ikke at en kongelig har fået noget andre ikke kan få...

    Og når vi nu taler om det - har I set at Prins Charles er testet positiv?


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #148   25. mar 2020 Ligesom statsministeren. Blev hun ikke også testet?.

    Reglerne burde være ens for alle. På nær de som har en livsvigtig arbejdsopgave. Læger,sygeplejersker osv.

    147. Den tror du vil ikke engang selv på?.


  • #150   25. mar 2020 Max, jo, den tror jeg på - jeg tror på at rigtig mange børn faktisk ER blevet testet og dem, vi hører om er dem, der ikke er testet, men hvor forældrene har et behov for det.
    Hvordan den enkelte læge håndterer det her er et issue, som jeg synes der må tages hånd om - de er ikke ret godt vejledte ude i praksis. Ligesom der heller ikke endnu er testkits nok til at møde den strategi, de er pålagt....

    Jeg tror ikke misundelse er det rigtige at hive frem lige nu.....

    Og hvad statsministeren angår - selvfølgelig skal hun testes i hoved og ende, hun er hamrende vigtig lige nu!



  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #151   25. mar 2020 Selvfølgelig bliver der gjort forskel.

    Hvis statsministeren er syg skal hun selvfølgelig blive hjemme. Ligesom alle andre. Hvor vigtig hun er skal jeg ikke kunne sige. Er sikker på at man i fællesskab kan løse det i selv om hun er syg i fjorten dage.


  • #152   25. mar 2020 hvis man står med et mindre barn med 40 i feber og vejrtrækningsbesvær så skal man ved gud have dem med ud, og ud på et hospital .. det havde de også haft dem jeg har læst om, men de blev sendt hjem og med besked om at holde øje med vejrtrækningen og hvordan det var/eller udviklede sig ...

    jeg tror IKKE en døjt på han er visiteret ...

    jeg er ikke enig i at Heunicke skulle tage den internt ... Brostrøm er blevet sat på en piedestal mange steder jeg har læst, grundet hans, medgivet behagelige fremtoning og overbevisende retoriske evner, han har formået at få folk til at føle sig trygge, og nogle har troet på hans " det (who) gælder ikke os" trods det at de klip der blev vist med WHO absolut sagde det modsatte, trods det at WHO fremhævede, og fremhæver de lande der kombinerer restriktioner med TEST TEST TEST, smitteopsporing og isolation ...

    jeg er ikke tilhænger af at befolkningen skal holdes uinformerede om effekterne af hverken gode eller dårlige beslutninger ...
    Der er fejl der er mere alvorlige end andre, det er mennesker der sidder i positioner vi er afhængige af kan det de skal når det gælder ... naivitet på de positioner er ikke på sin plads, og de (nogle fagpersoner) burde have læst tegnene anderledes helt fra Kina kom i problemer og have begyndt at forberede ting der kunne sættes i værk ... de skulle ligeledes begynde at opbygge bare lidt lagre, og de skull have tænkt at Italien og Østrigs skiområder og de folk der bruger dem interagerer så meget i januar og februar at de burde have sat Østrig på listen noget før ..

    det er det de er ansat til .. de skal tænke fremad på Better Safe than Sorry når der er sådanne tegn i verden ...

    Det er dem der skal passe på os, så vi kan passe på deres ansatte i sundhedsvæsenet, ansatte det nu står i frontlinien under ikke optimale vilkår der for en stor del skyldes at dem de er afhængige gang på gang har ventet for længe og tolket for vagt ...


  • #154   25. mar 2020 Det bliver interessant at følge udviklingen i Sverige. Jeg er bekymret over, at så mange herhjemme er så bange for at dø, at de ikke tør leve.
    Lige til orientering, så påstår jeg ikke, at man skal ignorere risikoen. Lidt sund fornuft kunne måske være passende.
    I øvrigt så gælder den store forsigtighed mange steder tilsyneladende ikke "dagligvaremedarbejderne". Disse udsættes formentligt for langt større risiko end sundhedmedarbejderne, der jo som bekendt er en slags helte.


  • #155   25. mar 2020 er det at følge anvisningerne at være bange for at dø?


    Der er da masser af sikkerhed omkring kassefolk her ? gælder reglerne ikke hele landet?

    en ansat på fx et sygehus er naturligvis mere udsat. Det er logik. hvor stammer opfattelsen af at kassefolk er mere udsatte fra?


  • #156   25. mar 2020 Personligt er jeg rystet over hvor lidt opmærksomhed der gives mennesker i detailhandlen og så lidt hjælp de får til at beskytte sig - ingen....

    De står lige i skudlinjen mange timer ad gangen, det er komplet urimeligt.


  • #157   25. mar 2020 For mig handler det ikke om dødsangst men om at passe på samfundet.

  • #159   25. mar 2020 CH jeg synes de er flot beskyttet her. Hvad gør man hvor i bor?

    her er der afspærring og glas plus afstand og alle spritter på vej ud og ind. der er må kun være en i køen ad gangen


    uanset kan man jo ikke udlede at de er mere udsatte end fx en læge på iso 3 på Hvidovre....

    jeg er heller ikke bange for at dø. men jeg tænker at man måske ikke har haft corona eller en test tæt nok på livet endnu hvis man tænker at andre ikke bruger sund fornuft fordi de følger anvisningerne ...


    Vi får svar om lidt. jeg har snakket med min far. min.mor hoster i baggrunden. jeg kan se to tilfælde siden i går. jeg håber det er gode tegn for os


  • #160   25. mar 2020 Det er fuldstændig forskelligt hvad forretningerne gør her - min anke går på at man ikke fra officiel hold har det mindste fokus på det.
    De medarbejdere er overladt til deres chefs evner og lyst til at beskytte dem og det svinger kolossalt.


  • #161   25. mar 2020 CH okay har kun set alle mulige forholdsregler her. puha... Ja det er ikke i orden. enig

  • #162   25. mar 2020 puha så ringede de og mine forældre har ikke corona!

    sikke en omgang. Vi er SÅ lettede.

    ord dækker ikke!


  • #163   25. mar 2020 GODT at høre, HL - så skal de lige have styr på din mor smiley

  • #164   25. mar 2020 ja for pokker!
    min far græd lidt smiley

    nu vil vi ud og nyde solen! altså mig og betten


  • #165   25. mar 2020 Ej hvor godt, HL smiley Også selvom lungebetændelse ikke er et ønske for din mor i denne tid...

    Al det bedste til din mor! Håber der snart er fremgang at spore smiley


  • #166   25. mar 2020 Er det mon fordi det er unge friske mennesker der ofte arbejder i dagligvarebutikkerne at de ikke skal beskyttes bedre?
    Forstår ikke lige hvordan en SOSU der passer de samme 10-20 ældre mennesker kan være mere udsat, end en kassedame der betjener 500 forskellige mennesker dagligt?

    Det bliver rigtig spændende at følge udviklingen i Sverige. Hvis de undgår den helt store epidemi så står de stærkt økonomisk i forhold til EU.

    Den store vinder i dette kaos må være miljø og klima smiley
    Aldrig i nyere tid har vi mennesker svinet så lidt som vi gør nu!


  • #167   25. mar 2020 HL
    God bedring med din mor


  • #168   25. mar 2020 Læste at tallet af døde var steget men ikke så voldsomt?

  • #169   25. mar 2020 tror det var 2 døde. jeg så forkert før. Det var ikke nye smittede.. tror jeg... ka lige tjekke

  • #170   25. mar 2020 Kan ikke huske det. Fra 32 til 34 eller? Kunne være rart det gik lidt i stå på det område, i stedet for de voldsomme spring vi ser.

  • #171   25. mar 2020 Det var fra 32 til 34.

  • #173   25. mar 2020 Ved godt det ikke siger så meget i det samlede billede, for i morgen er der måske en stor stigning igen, men det er trodsalt mere rart at læse 2 fremfor 10.

  • #174   25. mar 2020 49 flere indlagte siden i går smiley
    Jeg kan stadig ikke forstå, at nogen sammenligner det med en influenza smiley


  • #175   25. mar 2020 Lidt uden for emne måske, men har genbrugspladserne ved jer, lukket?

  • #177   25. mar 2020 Okay for det er nok det emne der skaber mest splid lige nu her i byen. Folk laver det ene opslag efter det andet fordi de ikke kan komme af med deres affald. Udover det man får hentet hjemme.

  • #179   25. mar 2020 Den yngste der er død af Corona i DK var 50 år. Står der på BT.

  • #180   25. mar 2020 Her i byen er folk også utilfredse med lukkede genbrugspladser.. altså ja, det er da træls at have ting stående hjemme og fylde til verden lukker op igen, men så er det vist heller ikke værre.

  • #181   25. mar 2020 Her er der også lukket på genbrugspladserne, men man overvejer at finde en løsning på at kunne åbne lidt igen. Der er nemlig flere tilfælde af at folk ikke nøjes med at brokke sig over det. De går skridtet videre og smider deres affald i naturen.

  • #182   25. mar 2020 På flere pladser var der vist problemer med, at folk ikke holdte den fornødne afstand til de ansatte.

    Ville ønske de åbnede op, men det er kun fordi vi har en del, vi gerne vil af med. Men sådan er det. Så må det bare rode hos os indtil der åbnes igen smiley Jeg kunne ikke drømme om at smide det andre steder (naturen/holdepladser), som en del desværre gør.


  • #183   25. mar 2020 @ Mike´s mor, hvem står ikke sammen med de andre ?

    synes jeg læste at en by, tror det var Silkeborg, ikke havde lukket genbrugspladserne ... der er så, så vidt jeg ved åbne for erhvervsaffald ... men igen med fx detailansatte in mente, så kunne man måske nok åbne genbrugspladser med de rette forholdsregler, de er trods alt ude i det fri ...
    Jeg har set kassemedarbejdere bag skærme, men skærme af forskellige str .... nogle steder bare en lille lige op og ned plade ... har været på 2 apoteker for at få det jeg skulle have, det ene sted var bordet nærmest skærmet ind og så ret højt op og så med en lille åbning forneden, ligeledes det andet sted, men der var der også afspærrings bånd så man ikke kunne komme helt hen til disken ...

    synes også der burde være mere fokus og flere direktiver til hvorledes de butiksansatte skal skærmes ...


  • #185   25. mar 2020 Jeg er stadig afsted i praktik i denne tid (plante-/dyrecenter) og kan se hvilke tiltag der er sat igang her;
    Der er kommet afskærmning op ved kassen, der er streger rundt på gulvene for afstand. Der er skilte rundt i hele butikken med "hold afstand osv." Der er spritdispensere + der bliver sat vask op ved indgangen til kunderne. Håndtag sprittes af i løbet af dagen.
    Der er afspærring i fiskeafdelingen og skilte med max. antal kunder i det område + skilte med "hold afstand til personale." Og hver halve time kommer der indslag over radioen hvor der bla. siges tak for at man holder afstand og tag følgende forholdsregler."
    Jeg føler mig ikke utryg ved at være afsted.


  • #186   25. mar 2020 Aargh, nu dummede hende sundhedsstyrelsen sig sgu...

  • #188   25. mar 2020 nej Isabelle og det er for dårligt

  • #189   25. mar 2020 På mit apotek er de løbet tør for håndsprit og der er ikke afskærmning af personalet. Der er “hold afstand” mærker i gulvet, men det er et meget lille apotek, så når der er tre kunder derinde er det svært smiley

  • #190   25. mar 2020 på vores apotek her må der kun være to inde af gangen

  • #194   25. mar 2020 Jeg var i en Rema igår hvor man ikke engang kunne lægge en "skiller" mellem varene - det var første gang jeg oplevede det. Men god mening giver det jo, for dem er der da en del folk der rører ved i løbet af en dag.

    Vores apotek i byen tillader også kun 3 personer inde af gangen, det samme gælder også ved pizzeria når folk henter deres mad.


  • #196   25. mar 2020 Der er virkelig stor forskel på apotekerne her i landet. Nogle burde aldrig have fået lov at være arbejdsgivere.. andre gør alt i verden for deres personale. Sådan var det også før corona.

    Reglerne er pt at hver person i butikken skal have 4 kvm, der skal skiltes med afstandsmåler så det er let for kunderne at holde afstand og der skal kunne skabes afstand mellem personerne.
    Mit Apo er også mikro lille - så maks 2 kunder inde ad gangen har vi bestemt os for. Kravene ville tillade flere men jeg synes ikke rummet er egnet til det. De må vente udenfor ellers. Og det tar de alle faktisk rigtig fint smiley men nu har vejret jo også været godt ind til videre.
    Kunderne skal tilbydes håndsprit eller en håndvask med sæbe.

    Skærme osv er ikke et krav. Men det er da en hamrende god ide! Især nu hvor vi bliver det mindste småsyg så er det hjem. Og de andre skal løbe det stærkere oven i en i forvejen travl hverdag. Så giver det god mening at passe godt på sine medarbejere. Og hvis medarbejderne er skærmet godt af - så er kunderne det jo også. Så det er også en måde at passe godt på sine kunder.
    Det kan jo også være medarbejderen der er rask smittebærer.


  • #197   25. mar 2020 Jeg skal have snakket med apoteket imorgen, og hører hvor travl deres udbringning har, eller om jeg skal derned for at hente medicin..

    Normalt er det nemlig en ældre herre der kører ud med medicin for apoteket.


  • #198   25. mar 2020 Radar - Selv før Corona brugte jeg skillere bagved mine vare, da nogle bånd ellers bare fortsætter med at kører når varene er scannet smiley

  • #200   25. mar 2020 Radar - Nej det gjorde folk ikke (jeg har hvertfald tit stået og sat en skiller op før jeg kunne ligge vare på båndet..)

  • #204   25. mar 2020 ok ... nej det gør han måske ikke mere, det gjorde han i starten, men jeg kan så godt forstå han ikke længere kan gøre det, i takt med det kommer frem at de ikke var klar og at de undervurderede ...

  • #206   25. mar 2020 Brostrøm er hamrende egenrådig - jeg kan godt se for mig at det ikke er helt let at samarbejde så tæt..

    Men det ville være rart om vi ikke var blandet ind i det. Ikke nu, ihvertfald, vi har ikke brug for slinger i valsen.


  • #207   25. mar 2020 Det er lægemiddelstyrelsen der står for værnemidler og "tests".
    Det må være lidt svært for brostrøm at "beordre" test, test, når han ved, at de er ikke eksisterende.


  • #208   25. mar 2020 Hørte lige en fra lægemiddelstyrelsen eller var han fra regionerne, udtale sig om, at de vil helst selv beholde testene på deres egne laboratorier!!!!!
    Altså sagt med andre ord, at man ikke stoler på universiteterne!!


  • #209   25. mar 2020 hans job er at være KLAR ..beredt, forberedt ... og ikke at undervurdere ... se sig om hvor i verden er der gjort noget der virker, og også at lytte til WHO ...

    har har stillingen, lønnen og ansvaret ... der var så rigeligt med andre der forsøgte at fortælle at dette ikke skulle undervurderes og man hellere måtte agere end afvente, og da vi nåede til smitten i DK var det så småt begyndt at vise sig hvad der trak i den rigtige retning ifht håndtering ... men han valgte at gå med "det bliver aldrig så slemt her i DK " ... det var det nemmeste ... jeg synes han har fremstået godt på mange områder, og fejl laves, her er der bare nogen for hvem fejlene er for dyre ... dem der dør, og ikke mindst det samfund der lukkes ned med hele det økonomiske efterslæb ..

    havde han hørt på de der ville være mest sikre, så havde han sat Østrig på 5-6 dage før, og han havde ikke lavet om på den strategi med at teste, og isolere de smittede samt dem de havde været sammen med ... så var det ikke gået så galt i DK ... regeringen lavede også fejl da de lod diverse turister rende direkte fra fly og ud i byen ..

    og ja man kan altid være bagklog, men der var mange stemmer både i ind. og udland der sagde tag nu dette alvorligt og se nu på de lande der har inddæmmet bedst ... om man så kan med deres regimer eller ej ...

    jeg husker stadig da Mette F lukkede landet ned og han dagen efter, eller et par dage efter sad et sted og sagde "ja selvfølge skal børn da have legeaftaler" ... en anden læge havde lige sagt "lad nu være at krydse smittekæder, hver enkelt familie er en smittekæde, bland dem ikke " ... jeg tænkte om Brostrøm., ved han hvad han selv siger


  • #210   25. mar 2020 ch der er jo slinger i valsen ... først det ene, så det andet og nu forhåbentlig det WHO hele tiden har sagt ..

    @ Inge ... det hørte jeg også de skulle SKAMME sig overfor de der er syge, de der bliver syge og de der mister ... selvfølge er der andre end dem selv der kan .... det er arrogant


  • #212   25. mar 2020 Alle butikker jeg har været i her, har fjernet skillerne helt. Du kan/må ikke ligge dine varer på båndet, før den foran i køen, har betalt, og er i gang med at pakke deres varer, på den anden side, af kassen. Så der er rigelig afstand. Denne er også de fleste steder markeret med tape.

  • #214   25. mar 2020 hvis han havde rådgivet til hurtigere stop for østrig, og ellers havde haft tests til at følge første inddæmnings måde, så havde så total en nedlukning måske ikke været nødvendig ... men nej han bærer ikke ansvaret alene, regeringen var heller ikke konsekvent og tydelig nok fra start ... desværre ..

  • #215   25. mar 2020 Hvis og hvis... det er altså nødvendigt at slippe det..

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #216   25. mar 2020 Der er blevet gjort flere gode ting. Så er det selvfølgelig også på sin plads,at lære af de fejl,som er begået. Alt andet vil være tåbeligt.

  • #217   25. mar 2020 Tjoo.. lige pt svarer det til at man står ved sit brændende hus og siger: "hvis nu vi havde haft en spand vand ved juletræet.."

    Ikke ret konstruktivt. Tværtimod handlingslammende.

    Evaluering vil der komme til rette tid og blandt de rette folk.
    Lige nu bringer det intet godt overhovedet...

    Lige nu har vi brug for sammenhold og optimisme..


  • #218   25. mar 2020 jeg synes super om Brostrøm.

    jeg synes den slags der skal vente til efter krisen. at tage den nu er skadeligt for tilliden generelt.

    Det kan koste mennesker livet hvis ministeren og Co ikke holder ansigt nu. så må de sgu gå ud og knivstikke og vaske hænder bagefter. hvis de ikke er store nok til at tage ansvaret sammen. for fejl sker ikke pga en enkel mand. Brostrøm har magt men han har ikke al magt alene. så det er et fælles ansvar at tingene spiller.

    uanset har vi ikke brug for uro nu internt. lad trump stå for den del af festen og så løft ansvaret samlet i DK.

    Det ville sgu klæde både embedsmænd og politikere!


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #219   25. mar 2020 At placere ansvar og blive klogere på fejl er ikke samme sag.



  • #220   25. mar 2020 Så fik man da lige endnu en dårlig nyhed. Bor i Frederiksberg og min nærmeste familie bor i Hørsholm og Vallensbæk. Havde da ellers tænkt at familien var lidt mere “safe” ude af kbh.

    profilbillede
  • #221   25. mar 2020 hvad mener de med de har en sag?

  • #222   25. mar 2020 må være en patient

  • #223   25. mar 2020 Som på et sygehus?

    Min veninde (Kiras ejer) har været i karentæne, fordi hun var blevet forkølet og har i forvejen noget med lungerne (mener det er en form for astma)

    Er det også sådan en som hende der er regnet med? Eller er det dem der er testet positiv?


  • #224   25. mar 2020 Alle med sygdommen tænker jeg som er testet positiv

  • #225   25. mar 2020 SE den her …. Det kunne vi voksne lære noget af … smiley … ( den første )

    https://www.facebook.com/MilitaryHumorpage/videos/708687806334380/UzpfSTE0NTcxNTIyODA6MTA5MTU1OTk5Nzg3MDk4Ng/


  • #226   25. mar 2020 Så begynder det.

    https://www.bt.dk/samfund/fynsk-rigmand-for-dyrt-at-redde-liv-med-nedlukning

    På et tidspunkt måtte det jo ske...

    Vi går en interessant tid i møde!


  • #228   26. mar 2020 Jeg fatter det ikke.. hvordan kan de få det til at handle om gamle og/eller terminalpatienter når dem, der får respirationsstøtte (og vil dø uden) er helt ned til 50 år. OG der allerede nu er hundredevis af indlagte.

    Hvis man ikke poster de penge i projektet nu, bliver det jo for alvor dyrt.. Spanien får kærlighed at føle lige nu fordi de ikke nåede en effektiv afbødning....


  • #232   26. mar 2020 #226
    Han er langt fra ene om den holdning. Kold og kynisk ja men realist.
    Når vi er over coronakrisen og har lært at leve med den, så kommer der en kæmpe regning. Ikke kun økonomisk men også menneskelig.
    Mange er arbejdsløse og må gå fra hus og hjem og med de menneskelige konsekvenser det har.
    Der vil komme besparelser på alle områder.
    Spændende at se om vi er lige villige til at betale til den allesammen.
    Pengene kan ikke hentes ved de hårdt pressede firmaer så de bløde områder må også spæde til. Besparelser på børn, unge, uddannelser, sundhedsvæsenet, ældrepleje, overførelsesindkomsterne, osv smiley

    Men ser man positivt på det. Så har verden fået et stort wake-up Call angående smittespredning i en åben verden. Hvad kan vi så lære af det og gøre for at forhindre at det sker igen?
    Miljø og klima har virkelig godt af denne totale opbremsning og det kommer jo os alle til gode. smiley
    Greta må virkelig være glad smiley
    Der er intet der er så skidt, at det ikke er godt for noget.


  • #233   26. mar 2020 Arh, lad os nu se.

    Jeg tror at vi kommer til at betale allesammen med en midlertidig ekstraskat på personlig indkomst. Så vil det ikke føles så slemt.

    Jeg er nu ikke i tvivl om, at DK har gjort det rigtige. Forhindre spredning mest muligt, indtil at alle instanser er klar til at håndtere denne krise. Er helt enig med CH i at spanske tilstande har været forfærdeligt!

    Naturligvis skal der så åbnes op, og så skal vi alle i arbejdstøjet igen. smiley

    For virussen kan vi ikke udryde, så vi skal allesammen have den før eller siden tror jeg.


  • #234   26. mar 2020 Elsker Huxi Bach's videoer
    https://www.facebook.com/watch/?v=206531894116659


  • #235   26. mar 2020 Hvilket arbejdstøj skal de mange tusinde der er efter krisen mon tage på?

  • #236   26. mar 2020 @AG.
    Denne krise vil skabe en masse nye muligheder og nye ideer.

    Der vil opstå nye virksomheder som følge af denne virus.

    Jeg købte varer indenfor et område jeg aner hat om i går, jeg kan bare se der er mangel på det lige nu. Skidtet skal jo derefter distribueres og leveres. Det skal nogen jo gøre for mig = arbejdspladser...

    På samme måde sidder der tusind andre mennesker og tænker, hov, det her er da en mulighed for at tjene penge, og de er også gået i gang.

    Ja, der vil nok komme en lille nedgang, men jeg tror faktisk ikke det bliver så slemt, som under finanskrisen. Langt fra...


  • #237   26. mar 2020 samfundet er ikke stoppet. iværksættere er i fuld gang. jeg er tilbudt to job i sidste uge for nogle der skal have tekster til nye hjemmesider osv



  • #238   26. mar 2020 Netop derfor mit spørgsmål. smiley Hvilket arbejdstøj skal de tage på? Altså hvilke fag går op efter denne krise?
    Den enes død, den andens brød.
    Så det er jo bare med at regne ud hvilke grupper der går ram forbi eller får direkte opsving.

    Nu gik DK så også ind i denne krise med en sund og god økonomi. Der er bestemt mange andre lande hvor det ser meget værre ud.


  • #239   26. mar 2020 man må ud og netværke. Det er sådan man får job i dag



  • #242   26. mar 2020 Når Asger Aamund hylder Taiwans måde at håndtere Covid 19 på, tænker han næppe over det her...
    Kina, Sydkorea...
    https://politiken.dk/viden/Tech/art7725276/%C2%BBMin-mobil-l%C3%B8b-t%C3%B8r-for-str%C3%B8m.-Kort-efter-bankede-politiet-p%C3%A5%C2%AB


  • #244   26. mar 2020 @CH.
    Hvorfor blander du et indirekte diktatur sammen med et Demokrati? Det er to meget forskellige styreformer.

    I øvrigt.

    Da jeg var i Thailand, der kunne staten også følge mig 24/7 via deres app.

    I krisetider skal der nogen gange ekstra tiltag til. Situationen er jo ekstrem.

    Omkring din artikel, der er altid flere sider af en sag:

    https://politiken.dk/viden/Tech/art7701517/Maria-Pilgaard-er-gr%C3%B8n-og-kan-frit-bev%C3%A6ge-sig-rundt-i-Shanghai


  • #245   26. mar 2020 Martin, det der gør sig gældende for de lande, der ikke er lukket ned er en aggressiv opsporing. Dette gælder også Sydkorea, som er et demokrati.
    Ja, det er sikkert det, der skal til, hvis man skal holde samfundet åbent - problemet her er, at danskere ikke viser den compliance, der skal til for at gennemføre det.
    Vi har næppe politi nok til at følge op som det ville være nødvendigt.


  • #246   26. mar 2020 Vildt at der nu er flere døde i Stockholm alene end i DK.



  • #247   26. mar 2020 De reagerede sent....

  • #248   26. mar 2020 @CH.
    Enig i, at vi ikke har Politi nok til det!

    Men nu kunne mindre måske også gøre det, hvis det var nødvendigt.

    Altså hvor tit er det nødvendigt i praksis at sende Politi til Hr. og Fru Jensen.

    Man kunne lave sådan en dansk løsning hvor det er hjemmehjælpere vi sendte. smiley
    Så kunne de tilkalde Politiet hvis det var nødvendigt (altså at en eller anden var "stukket" af). Hvad ved jeg. smiley

    Altså vi kan jo godt udnytte andre landes løsninger, og så tilpasse den Danmarks lidt mere rolige tilgang til tingene.. smiley


  • #249   26. mar 2020 HL, de forlader sig stadig på svenskernes sunde fornuft, så de har knapt reageret endnu, bare vejledt. De har vist en grænse på 500 personer...

    Martin, jeg håber alt ryger i puljen når der skal evalueres så vi kan blive mere parate næste gang noget rammer...


  • #250   26. mar 2020 @CH.
    Enig, for hvis der er en ting vi skal lære af det her, så er det at være parate til næste gang det sker.

    Altså tænk sig hvis det havde været en meget dødelig virus alla 25 % eller over.

    Så ville vi nok sætte pris på, at vi er mere parate næste gang, samt også acceptere de voldsomme indgreb i vores frihed hvis noget så alvorligt ramte os en dag.


  • #252   26. mar 2020 @Isabelle.
    Enig, men hvis alternativet var 25 % døde, så acceptede jeg ret meget.

    Igen, DK sætter jo også tidsbegrænsning på alle det her tiltag.

    Vores politikere gør det dejligt dansk....


  • #253   26. mar 2020 Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har set folk skrive at de skulle ud at gå uden mobilen da de hørte om seruminstituttets overvejelser.
    Det er en forbandet trodsighed der skal kæmpes mod - og som allerede nu er et issue.


  • #254   26. mar 2020 Jeg håber efterhånden vi får et udgangsforbud for der er en del i sommerhus grupper der virkelig ikke har forstået alvoren.

  • #255   26. mar 2020 Anya: Der bliver vist indført en særlov d. 31. marts omkring, at der kun må være 2 personer samlet af gangen.
    Og bøderne skulle evt. også stige markant.


  • #257   26. mar 2020 Jeg har godt nok svært ved at se meningsfuldheden i et udgangsforbud på landsplan.
    I byer, måske - herude på landet vil det kun give flere problemer.

    Mennesker har brug luft og adspredelse og den kan findes i naturen, ganske uden risiko.
    Vi skal passe på vores helbred både mentalt og psykisk.



  • #258   26. mar 2020 CH - de ting kan man sagtens uden at flokkes til sommerhusområderne for "ekstra ferie"

    De faste beboer i en del af sommerhusområderne har ikke lyst til der kommer en hel masse og tager smitten med til de få steder den ikke er endnu.


  • #259   26. mar 2020 CH: Helt enig. Jeg synes det bliver stramt nok med påbud om max 2 personer samlet.
    Ikke at det vil blive håndhævet herude. Her ser vi aldrig en strisser, især uden for almindelig åbningstid.
    Men vi er så også ret vant til, at man følger reglerne, for de flestes vedkommende.


  • #260   26. mar 2020 Mon ikke der bliver begrænsning på færdslen mellem landsdelene..


  • #261   26. mar 2020 Der er ingen lov der siger at man ikke må tage ophold i sit eget sommerhus. Det har rigtig mange familier jo valgt at gøre. Forståelig nok.
    Hellere bo i sommerhus med luft omkring end en lille trang lejlighed blandt mange mennesker.
    Hvis bare folk bliver der er det jo heller intet problem


  • #263   26. mar 2020 Hl - jeg bliver også lidt harm hvergang jeg høre nogle sige corona-ferie ( med mindre det er overfor børn der ikke forstår.)
    Rigtig mange løber rigtig stærkt for at få enderne til at nå sammen for andre i øjeblikket.
    Og spørg man personalet på sygehuse og i plejesektoren i Italien så tror jeg de vil ta en alm. travl hverdag anyday fremfor “corona-ferie”...


  • #264   26. mar 2020 I Italien er der 36 læger, der foreløbig er døde.
    Inklusiv de tre, der døde i går.


  • #266   26. mar 2020 @ 215 .. ikke enig, det er nødvendig at holde fast i det, så man sikrer sig at der læres af det. og sikrer at dem der tøvede ikke fremover tøver, og at de fremover husker Better Safe than Sorry .... eftersom dette er learning by doing, som de selv siger, så kan evaluering af erfaringer IKKE vente til bagefter ... man skal lære af dem mens det ruller for man skal rette ind mens det ruller .. ellers koster det endnu flere menneskeliv... man kan simpelthen ikke her sige der er et forløb, når det er ovre ser vi hvad der skulle/kunne have været gjort anderledes ... det er da så heldigvis heller ikke det de gør ... selvom jeg mener de burde være endnu mere på forkant og klare i spyttet en alle de "vi henstiller til"

    Eks. herpå er fx henstilling omkring sommerhus ferie, branchen selv efterlyser Må eller Må IKKE ... folk kan ikke finde ud af at navigere i det :
    https://www.berlingske.dk/samfund/maa-du-tage-i-sommerhus-eller-ej-under-krisen-brancheforening-er-i-syv

    Hellere en lov om at man ikke må flytte sig mellem boliger, end uggangsforbud, den man er i skal man blive i indtil der er normale tilstande ... så er man taget i sommerhus nu her skal man blive der, har man været hjemme må man ikke flytte sig i påsken

    Det kan godt være man som byboer kommer i kontakt med langt færre i sommerhus, men de der bor i de områder fast, og måske typisk er ældre mennesker, de får så lige pludselig flere folk omkring så, flere folk der sætter deres fingre i butikkerne der osv ... Igen det er det med at tænke på "de andre" og slippe fokus på sig selv der stadig kniber en del ..

    en anden ting er fx i fht at sende hjem til hjemmearbejde, et eks fra en bekendts arbejdsplads :
    Kollega og hustru kommer hjem fra Thailand for ca 2 uger siden, hustru testet positiv for Corona, man der har opgaver der kan løses hjemmefra får af vide han skal møde på job ... helt generelt på den arbejdsplads er a la folk skal bare møde op ...

    mht til krisen, ja det bliver dyrt .. men tror folk virkelig skal ud og leve efter, så tror kurven for job bliver stejlt stigende, nogle jobs vil ikke blive genskabt, mens der vil komme jobs vi ikke har forestillet os ... og ja vi kommer til at betale en tid, og det finder vi også ud af ...


  • #268   26. mar 2020 Jeg ville foretrække Taiwan model en det her. Kan ikke se det store problem i at folk kigger i mine data for en periode, hellere det end den situation vi har nu, hvor folk mister arbejde på stribe (og uden udsigt til nogen hjælp) og overblikket over hvem som er smittede er meget lille.

  • #271   26. mar 2020 Isabelle det behøver du ikke en test til.

    Du skal blive hjemme, og så fra andet end job, indtil du har været symptom fri i to døgn



  • #272   26. mar 2020 7 flere døde

  • #273   26. mar 2020 Hanne, vores opgave er at vaske hænder, holde afstand og hoste i albuen....

    Det du påtager dig og udviser bekymring omkring er noget, du ikke kan ændre på, det er ganske enkelt andres opgave.
    Alle de hvis'er skaber ikke andet end stress...

    Men det er naturligvis op til dig, hvad du vil bruge din energi på - mit råd er stadigvæk: slip det.



  • #275   26. mar 2020 Egentlig har jeg ikke det store problem med at forstå hvordan pengene skal komme ind efter krisen, det er jo ret enkelt, man hæver bare skatteprocenten, bare 2% mere giver faktisk ganske mange penge og det bliver ikke noget den enkelte vil mærke ret meget smiley
    Der vil naturligvis være nogle virksomheder som ikke klarer sig, men mon ikke det går smiley


  • #276   26. mar 2020 enig Ginne


    Mandag: 1450 smittede. 20 døde.
    Tirsdag: 1577 smittede. 24 døde.
    Onsdag: 1715 smittede. 34 døde.
    Torsdag: 1851 smittede. 41 døde.

    plus mørketal


  • #278   26. mar 2020 Politisk er hun nødt til at nedjusterer folks forventninger tik samfundet bagefter.
    De gik til valg på at øge velfærden. Bruge råderummet på hænder - nu bliver det i stedet brugt på krise.


  • #282   26. mar 2020 ja Ida.

  • #283   26. mar 2020 nu er det nogle meget bestemte brancher der rammes i første omgang, det er også brancher der når alt dette er overstået for en dels vedkommende hurtigt kan komme i gang igen ... når der åbnes op vil folk helt sikkert gerne med sommerens komme ud og spise,ud og købe tøj og sko, på café, i forlystelsesparken,de skal på arbejde igen så kollektiv trafik kommer også i gang osv .. fly- og rejse branchen vil nok lide noget længere ...

    her omkring er der gang i håndværkere, talte med en tømrer i går, de har ansat folk i sidste uge, mange omkring de større byer har haft bestilt deres arbejde for længe siden, og det har været svært at få en håndværker ...

    der har mig bekendt været været perioder med megen større ledighed end vi ser lige nu, den er ulykkelig for alle den rammer, men en gang var det i årevis folk var ude grundet mangel på arbejde, mon ikke denne er af kortere varighed for de fleste ...


  • #285   26. mar 2020 Synes vores politikere er superseje lige nu!
    Rigtig gode tiltag for at støtte økonomien - og som får virkeligt godt afkast i kommunerne.


  • #286   26. mar 2020 Var lige ude selv en time. puha det var skønt smiley

    de seneste uger har jeg kun set Zara, min mand, lejlighed og arbejde plus bleer. sådan føltes det smiley

    nu er jeg helt ladet op

    sikke et vejr!


  • #288   26. mar 2020 Tænk, jeg tror slet ikke demokrati er noget for dig, Holly smiley

  • #289   26. mar 2020 det er sjovt som nogle når der ellers ikke er corona krise opfordrer til vi understøtter erhvervslivet i DK, men diverse lettelse for selskaber og firmaer med argumenter at vi ellers ikke kan konkurrere, dette har give gode afkast til aktionærer rundt omkring de senere år ... når så folketinget vedtaget noget der i den grad holder hånden under firmaer, så langt de nu kan, så er det sørme helt galt smiley

    men nu er det selvfølgelig også mest selve overlevelsen det gælder for ejerne og arbejdspladser for os andre, det er ikke spekulanterne der i første omgang vinder på denne, måske det er den store forskel når diverse voldsomt velhavende nutidige og fortidige virksomhedsejere udtaler sig ...


  • #290   26. mar 2020 "Tænk, jeg tror slet ikke demokrati er noget for dig, Holly"

    Ligesom alle dem som skriver nedladende om Trump...? smiley


  • #292   27. mar 2020 Når vi er ovre denne krise, kommer regningen til at ramme os alle på pengepungen.
    Hvor ville jeg ønske at man rettidigt havde investeret nogle af disse 350+ mia kroner i sygehusvæsenet, så havde det måske haft en fornuftig kapacitet, og nedlukningen været unødvendig. Men som altid halter vores politikere håbløst bagefter, og det bliver dyrt nu.

    Enhver idiot kunne sige sig selv, at eftersom pandemier kommer med jævne mellemrum, så var det nok snart tid til en ny. Men vores sygehusvæsen har aldrig været mere presset, og det er gjort med fuldt overlæg. Nej de synes hellere man skal bruge 35 mia årligt på fremmede lykkeriddere, end på dem som de er ansat til at passe på.
    Og mens grænserne er "lukkede" er de stadig åbne for flere lykkeriddere, nu måske med corona.

    Det siger ikke så lidt.


  • #293   27. mar 2020 Verden fik endda en advarsel med svine-influenza pandemien i 2009. Der slap vi heldigt, men denne er værre. Men slet ikke slem i forhold til hvor galt det KAN gå..

    På Island har man fundet 40(!) muterede versioner af Covid-19, ud fra 473 registrerede smittede.


  • #295   27. mar 2020 Men der bliver garanteret ingen ændring i den førte politik på området Holly.

    Man kan derimod nok se frem til at vælgerne flytter sig. Men der er sgu langt til mål.


  • #297   27. mar 2020 "Altså medmindre de vil gå ud og sige at nu kan gamle Hr. og Fru. Jensen ikke få hjemmehjælp for pengene skal bruges til Hassan og hele hans pukkelryggede så de kan flytte til DK og få en lejlighed i Vollsmose"

    Hvis de sidste mange års politik på området fortsætter, så er det lige nøjagtigt det de vil gøre. Alternativt hæve skatter og afgifter nok, så cirkusset kan fortsætte uden at skære yderligere på de ældre. smiley

    Der bliver ikke lukket for indvandring, før der sidder nogle helt andre på magten.


  • #301   27. mar 2020 "Selvfølgelig skal vi passe på vores samfund, vores venner, vores familie og alle dem vi holder af"

    Så du vil gerne lukke grænserne også for asylansøgere?


  • #303   27. mar 2020 Nej det tænkte jeg nok.

    Så det du egentlig mener er: "Selvfølgelig skal vi passe på vores samfund, vores venner, vores familie og alle dem vi holder af, MEN..."


  • #304   27. mar 2020 Interview med Kåre Mølbak - dejligt med lidt argumentation og så fra en mand, der er noget mindre glat end Søren Brostrøm...

    Hvorfor test, test, test-strategien ikke giver mening...

    https://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/art7727704/K%C3%A5re-M%C3%B8lbak-er-uenig-med-WHO-Det-er-%C2%BBtotalt-pass%C3%A9%C2%AB-at-indd%C3%A6mme-smitten


  • #305   27. mar 2020 Det giver jo god mening hvad Kåre Mølbak fortæller. Jeg tror jo også på, at vi alle bliver ramt før eller siden.

    Lige nu kører vi vil så en slags blanding strategi.

    Det kan så også give god mening.

    Det vil være meget dansk at forsøge sådan en mellemtings strategi. Hvor vi forsøger at bruge erfaringer fra andre. Meget dansk endda.. smiley


  • #306   27. mar 2020 Det der på lørdag på TV2, samler de en masse værter for lige at lave lidt underholdning for at sige vi skal være sammen hver for sig?

    Og så har jeg lige opdaget at go morgen er tilbage smiley Har undgået TV2 lidt om formiddagen da de i nogle dage slet ikke sendte go morgen, men noget Corona-halløj


  • #307   27. mar 2020 Jeg kaster op over TV2's forbandede shows...

    Så er der sagt smiley


  • #308   27. mar 2020 CH sagde det...

  • #309   27. mar 2020 Jeg elsker TV2's shows smiley

  • #310   27. mar 2020 Og jeg er jævnt ligeglad med tv2's show smiley

  • #312   27. mar 2020 Jeg har ingen holdning til den slags.

    Flow-TV er mig så inderligt ligegyldigt! smiley


  • #313   27. mar 2020 Jeg kan ikke se TV2 smiley

  • #314   27. mar 2020 Jeg har absolut ingen holdning til tv-shows.... men nu følte jeg at jeg også blev nødt til at kommentere på det smiley smiley smiley smiley

  • #316   27. mar 2020 Synes det er på sin plads med den slags moralske opbakning, Obster smiley smiley smiley

  • #317   27. mar 2020 Så lige pressemøde... der var tv-signal på et kvarter før. Der så man Morten Bødskov gå hen til Michael Ziegler og stille sig en halv meters penge fra ham og sludre.. helt som man ville have gjort for en måned siden..

    Jeg ville have elsket, hvis Ziegler havde sprunget halvanden meter bagud som vi andre gør i Netto for tiden..


  • #319   27. mar 2020 Vi mødte et ældre ægtepar på en af vores ture i går. De trak promte en god bid ud på “marken”. Først forstod jeg ikke helt hvorfor. Jeg stod jo stille og Svende var helt i ro...og så...nåå ja! Den skide corona smiley

    De havde vurderet på afstand, at jeg bare skulle blive på stien smiley Jeg takkede og trak over i modsatte side med hund og barnevogn smiley


  • #321   27. mar 2020 Man har været meget bevidst om risikoen siden det første ebola udbrud.

    Men man har jo altid troet at man kunne inddæmme det. Det er mange pr siden man sidst havde en pandemi.

    Der er lavet flere film om dette emne.

    Det er så nemt at være bagklog.

    Næste gang det her sker, vil vi være langt bedre forberedt. smiley


  • #322   27. mar 2020 # 320 ... mange læger har fx advaret mod det stigende brug af antibiotika netop fordi man ville ende ud med at der kom noget man så ikke kunne behandle ... det har de gjort i flere år ..

    læste forleden at man havde været tæt på en SARS vaccine, men da udbruddet klingede af inden man nåede i mål, stoppede al forskning ... det kunne måske have været brugt til noget nu ...


  • #325   27. mar 2020 Hold nu op nogle politiker svar ham Kluge giver....

  • #326   27. mar 2020 Brostrøm burde selv sige sin stilling op … synes ikke han er værdig til det job han har … i det hele taget. smiley

  • #327   27. mar 2020 Altså, hvis han var gået for flere år tilbage ville jeg have klappet i mine hænder....
    Jeg kan ikke fordrage manden, men hans opgave her har været vigtig og han er en dygtig kommunikator.
    Lige nu er det brandslukning til glæde for medierne.


  • #329   27. mar 2020 Ikke for mig! Han har været et mareridt for flere store patientgrupper i flere år. Han har været totalt selvkørende trods politiske beslutninger.

    Men jeg synes han har stået stærkt i denne situation.


  • #330   27. mar 2020 Helt ærligt, det jeg er mest træt af er da hvor forbandet kloge alle som ikke sidder med ansvaret er! Jeg vil ikke bytte og jeg tror vi får svært ved at finde et hold som kunne have gjort det bedre under de givende forudsætninger.

  • #331   27. mar 2020 Brostrøm er glat som en Ål … har troet han kunne sno sig uden om alt i denne situation vi står i nu ( ved at kommunikere godt ) …. men blev indhentet af WHO og medierne.

  • #333   27. mar 2020 ALLE på Borgen har gjort det godt … og tak for det …. Brostrøm er %&(/%& =#"¤ .

  • #334   27. mar 2020 Ingen ville kunne gøre det perfekt. Jeg har kun respekt for de folk, også Brostrøm trods tidligere erfaringer...

  • #335   27. mar 2020 Søren Brostrøm kan umuligt vinde den her omgang. Går det godt stjæler politikerne æren, og går det skidt, så står han med den smålunkne lort i hånden.
    Hvis man ser historisk på tingene, så betaler politikerne sjældent/aldrig prisen, men tørrer deres fækalier-befængte fingre af i embedsmændene.


  • #336   27. mar 2020 Jeg håber at det pressemøde bremser noget af det bagudskuende fokus, der har været..

  • #342   27. mar 2020 jeg fastholder nu at vi kom for sent i gang og ikke skulle have ladet folk fra ferie plus turister gå direkte gennem lufthavnen og ind uden test.

  • #343   27. mar 2020 enig Radar ... det er noget sludder at sige om man mening kunne have gjort det bedre ... mening mand er ikke ansat til det ... de er ansat til det, opgaven er deres, ansvaret er deres .. ... de tog et valg og lyttede til de forkerte, kom i gang for sent, fik bestilt forsyninger for sent, mente ikke WHO´s anbefalinger var til DK osv ....

    Når learning by doing er måden så må man ved gud gøre det ud fra et forsigtigheds princip så man er forberedt, ellers koster det dyrt og det har det så også gjort, for de der har mistet livet, for de der har mistet jobbet eller virksomheden og for samfundet der skal holde hånden under det hele ...


  • #344   27. mar 2020 I dag har de lagt deres refleksioner frem og på hvilken baggrund.
    Er det ikke nok?

    Hvad er der mere at ønske?


  • #345   27. mar 2020 Når jeg læser sådan en kritik i en svær situation så undrer jeg mig altid af den der bagkloghed.

    Jeg tænker også, at det er meget dansk at gøre.

    Enhver der har prøvet at sidde med mere ansvar en lige sig selv og x gentagelse funktion, ved godt at alle ledere laver fejl. Nogen gange små fejl og andre gange store.

    Her er nuværende faktum.

    Danmark har ikke flere syge, end at vores sygehuse kan følge med. Det kan de også når det topper i følge beregningerne og udviklingen lige nu holder.

    Hvis det lykkes, så har vores styrelse eddermanne gjort det godt!

    Ellers må jeg da anbefale at man ser mod Spanien eller Italien, hvis man ikke lige har forstået hvad der kunne være sket.

    At de så reflekter og kritiserer sig selv, er bare endnu mere sejt. For de gør det faktisk oven på en indtil videre kæmpe succes.

    For hvad havde i kritikere forventet. At virus ikke var kommet ind overhovedet? Så naive tror jeg ikke at nogen er. Vi skal alle have den virus. Det er et faktum.

    Slaget blev tabt for mange måneder siden.... Det har ikke rigtigt noget med Danmark at gøre.


  • #346   27. mar 2020 jeg er enig i at virus var kommet alligevel. men vi kunne godt have testet osv som fx Norge gjorde i lufthavnen.

    men sket er sket

    de har også selv været ude og indrømme de ting jeg kritiserer.

    jeg tror dog på de ting de gør nu. og som vi gør nu

    jeg tror vi alle redder liv via vores adfærd


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #348   27. mar 2020 Det er jo ikke bagklogskab. Man blev advaret igen og igen. Man har sovet i timen og undervurderet situationen fuldstændig. Men det ender nok med at der er en der får en næse.

    Her på HG er der masser af kloge mennesker. Så kloge at de kunne være præsident i USA. For man kritisere vil ikke hvis man ikke kan gøre det bedre selv. Det er da det mest tåbelige argument.


  • #349   27. mar 2020 jeg ser det heller ikke som bagklogskab ... hvis ingen andre havde sagt andet, så ja ... her valgte man simpelthen at høre på de forkerte, de der nedtonede det trods det tydelige billede der var fra Kina og allerede i gang i Italien ...

  • #351   27. mar 2020 Hvem her ved, hvad der lå til grund for de beslutninger, der blev taget?
    Hvem her HAR noget der minder om kompetencer, der gør kritikken kvalificeret?

    Så længe myndighederne indbyrdes reflekterer og lærer af det her, så længe tror jeg ikke vi har så meget at lade dem høre.
    De er hinandens bedste kritikere.. det her er bare unødvendig og meget lidt konstruktivt støj....


  • #352   27. mar 2020 jeg tog det slet ikke seriøst men jeg har tidligere i tråden kritiseret det samme og det står jeg ved. sundhedsstyrelsen har sagt det samme siden

    jeg tog det en dag ad gangen den gang. men jeg blev hurtigt alert og det er jeg stadig.

    min mands tiltag har været anderledes asiatisk. jeg grinede af ham men jeg griner ikke mere. ikke af corona.

    måtte igen i dag bede om afstand i Rema. Folk står som sild i en tønde der. fordi køen gik forbi slikket... så der skal man jo over.... meget dansk

    jeg fik ros af en kineser da jeg gik ud.

    mine indkøbsture er altid sære pt.

    og jeg står total ved det svar til det firma som forsøgte at sælge produkter via medierne og så endda før sygdommen var konstateret her. Det er ikke mediernes opgave at gå ud og sprede frygt. Vi gik ud sammen med myndighederne og det mener jeg er den rette måde og en måde jeg er stolt over at vi valgte på min arbejdsplads

    jeg har aldrig sagt at jeg tænkte anderledes end andre. men jeg synes myndighederne skulle have reageret før og især fordi de sidder med en anden info end os. Det synes de også selv

    vi er nok mange der er blevet klogere undervejs. jeg er en af dem. Det står jeg gerne ved. Lige som sundhedsstyrelsen står ved deres.

    Vi kan ikke bruge det til ret meget nu. men vi kan ændre os nu og gøre som der bliver sagt og dermed oplever jeg som skrevet at vi gør en forskel

    det tror jeg på vi gør. alle sammen


  • #353   27. mar 2020 @Isabelle.
    Den med kæmpe lagre tror jeg der er en ret god forklaring på.

    Det meste af den slags udstyr bliver produceret i Kina.

    Sjovt nok, så brugte Kineserne selv alt produktionen i en periode. Så jeg tror ikke der har været kæmpe store ledige produktioner at købe. Alle lande har jo nok holdt på det de havde.

    Nu kører alle de Kinesiske fabrikker på højtryk, og der er igen udstyr at købe. Ja, Kineserne sendte jo en stor mængde til os. Det var flot af dem må man sige!

    Lidt ligesom at man ikke kunne få håndsprit i Danmark i en periode. Det kan man igen nu, hvor vores egen produktion er steget voldsomt.


  • #355   27. mar 2020 udover de lyttede til de forkerte, ikke havde fyldte lagre, ikke lyttede til WHO, derefter overhørte de tilbud fra SydKorea og en fynsk virksomhed, forleden da universiteterne og diverse laboratorier stod en eller anden talsmand og sagde at de jo skulle se på validiteten af de tests, at de næppe kunne være lige så sikre som dem de selv kunne lave ... nu er der så en undren over at der er en del fejl på test lavet i det offentlige, man har oplevet flere der er negative hvor man grundet de kliniske observationer er sikre på at det er corona og efterflg test er positiv ... man testede fx en patient i 3 på hinanden efterfølgende dage dag 1 og 3 var negativ, dag 2 positiv ... så når ikke sikkerheden er højere så synes jeg det er arrogant at afvise muligheden for flere test hvor et universitet siger de tester med ca 99% sikkerhed ... igen benyt nu de tilbud der kommer, de gode af dem i stedet for igen at afvise, for så at ændre mening et par dage senere ...prøv nu at se muligheder i tilbuddene og se hvordan det kan bruges og ikke bare se begrænsninger ...




  • #356   27. mar 2020 Hanne, hvordan ved du hvem, de lyttede til, hvilke refleksioner, de havde, hvilke faglige diskussioner...?

    Det er virkelig let at sidde her uden noget ansvar, uden faglig baggrund, uden alle informationer bare med det resultat som disse mennesker ikke havde det privilegium at besidde...


  • #358   27. mar 2020 ham her var ude allerede 20. februar og advare. Det er en af dem som man overhørte

    det er forkert at lade turister tage ind i landet når WHO har advaret. Det er jeg enig med ham i

    https://www.berlingske.dk/samfund/forsker-i-skarp-corona-kritik-sundhedsmyndighederne-goer-ikke-nok


    jeg er som sagt glad for vores håndtering nu men jeg synes den kom for sent. imens andre nabolande sorterede i lufthavnen lod vi folk fra ferie plus turister gå ind i landet


  • #361   27. mar 2020 folk er allerede taget i sommerhus, jeg fjernunderviser og nærmest 50% af familierne er i sommerhus eller skal dertil. De bor normalt i Kbh.

  • #362   27. mar 2020 jeg tror på det vi gør nu. og at det gør en forskel.

    sket er sket. Det kan vi ikke bruge til noget nu.

    men derfor kan man godt stå ved de ting man sagde tidligt.


  • #363   27. mar 2020 Jeg tror ikke vi kan konkludere så meget endnu - omvendt er det også umuligt at sige om det havde forandret noget som helst at alle valg havde været perfekte...



  • #364   27. mar 2020 Jeg synes i den grad de står ved det...

    Jeg har svært ved at se hvad man kan forlange mere lige nu.

    Man bliver jo idiot af at køre i den samme rille hele tiden når det for længst er passé at forandre på det...

    Om nogle uger vil der dukke nye ting op, der kunne have været håndteret anderledes....
    Naturligvis!
    Sindsrobønnen er ikke altid helt af vejen smiley


  • #365   27. mar 2020 Jeg forstår ikke lige fremgangsmåden ved tæt familie til nogle som er testet positiv. Hvorfor skal de ikke alle tvinges i karantæne i to uger?
    Jeg kunne da godt ønske lidt strengere regler omkring dem som rent faktisk er smittet og resten af deres husstand.

    Min svigerinde er indlagt nu og testet positiv for covid19. smiley Min bror og deres to børn er ikke i karantæne fordi hun er indlagt, fik de at vide på sygehuset. smiley
    De er så gået i selvvalgt isolation.
    Lige nu er jeg så lidt glad for at jeg ikke har set dem siden jul. smiley
    Hun er sund og rask normalt og under 50 år så hun burde ikke være så hårdt ramt. Men hun er virkelig dårlig og skal have væske og ilt. smiley
    Lidt mærkeligt at den virus rammer så forskelligt.


  • #366   27. mar 2020 God bedring til din svigerinde AG

  • #369   27. mar 2020 .....hvis jeg dør i aften er det en indirekte konsekvens af Corona..

    WOoooHoooooo SYNG MED på DR!!!

    (og en ret så uimponeret kæreste... og hunden er gået i soveværelset og har lagt sig under dynen smiley ) smiley


  • #370   27. mar 2020 ch # 356 ... deres egne udtalelser nu her siger jo alt ... de lyttede til de der nedtonede ...

    @ Ida #357 ... man kan jo ikke afvise, men det er rent gætværk, at man ikke havde behøvet at lukke DK så meget ned som nu ... hvis man fx havde sat Østrig på listen, havde testet og isoleret dem der kom hjem, og hvis man havde haft en langt bedre lufthavnskontrol ..
    Som en af mine venner sagde, hvor kunne det være interessant at kunne køre sammen scenarie med karatæne til de skiturister ...og se hvad det havde betydet ..

    #361 Buch, det er så vist nogen af dem dronningen ellers henvendte sig til, med de har været der fra start og kan blive der til alt er normalt, så kan de ikke være det bekendt...

    #362 HL jeg tror også på det, specielt når vi kommer derop hvor vi skal med test, inddæmning og opsporing og beordret isolation ..

    # 364 CH ... hvad man kan forlange lige nu ... tja de har stadig de sidste dage været arrogant omkring nogle tilbud, så det man kan forlange lige nu er at de nu stopper med at klokke rundt og siger hvad kan vi bruge alle disse tilbud til, fremfor uh næe mon de nu er gode nok, før man har været i dialog ...

    #365 AG .. øv god bedring til hende ... og jeg er enig, det er de der henstillinger til at folk skal gøre det af sig selv, og heldigvis er mange vel ansvarlige, pånær dem der så ikke lige er ...
    Er fx sikre på mange har svært ved at få teenagere og unge mennesker til at forstå at social omgang er No GO ..

    og så lige et opslag fra WHO at de unge ikke er usårlige, der har også flere steder været mlm 10-20% af dem der har haft svære symptomer ...

    Det er IKKE fordi jeg ikke synes de har gjort den del rigtigt, men der er ting der ikke er gode nok, og hvor de ikke tog ved lære af de første fejl hurtigt nok ....


  • #371   27. mar 2020 AG godt de formår at tage ansvar og rigtig god bedring til hende smiley

  • #373   27. mar 2020 @ AG ... har hun nogen ide om hvor/hvordan hun er smittet ??

  • #374   27. mar 2020 Jeg giver op, Hanne, jeg kan ikke holde det negative fokus ud i alt for lang tid ad gangen...

    AG, alt det bedste til din svigerinde!


  • #375   27. mar 2020 Jeg kan ikke finde nogen flottere og finere kultur end den, DR1 bringer lige nu. En mand med et klaver, der synger for. Kunstnere, der byder ind med deres sange og evner. Danskere, der synger med ude i stuerne.

    Alt det i et land og et folk, som man ikke sætter nok pris på, selvom det er uvurderligt. Som vi deler med hinanden lige nu, hvor vi har allermest brug for det. smiley


  • #377   27. mar 2020 Jamen Hanne M, du skulle da vist tage ind på borgen og give de gode råd videre, måske endda overtage hele styret, du er da tydelig meget klogere end den samlede regering m.m..
    Eller måske er det bare nemmere at finde fejl hos andre, især da når beslutningerne er taget og tiden ligesom er gået og man intet ansvar har selv!


  • #378   27. mar 2020 Hvor stammer den tanke fra at man intet ansvar har selv?

    vi har valgt de politikere og vi har alle et ansvar via vores adfærd

    ja undskyld men jeg har set det nævnt et par gange og vi løfter da i fælles flok, også som et repræsentativ demokrati


  • #379   27. mar 2020 Det tyder ikke på en oplukning efter påske

    https://www.skivefolkeblad.dk/artikel/ingen-koncert-eller-taler-i-anlaegget-1-maj-er-aflyst


  • #380   27. mar 2020 bodil .. ... de kommer jo retrospektivt selv fremme til det samme ... det er folk der er ansat til at varetage en opgave for vores skattepenge ... havde en privatansat besluttet noget der havde så vidtrækkende konsekvenser så var vedkommende næppe sluppet med at stå med en beklagelse, måske en gang men næppe flere ...

    imo skal der være analyse, vurdering og kritik af vores myndigheder også fra almene borgere der dog er dem der på den ene side betaler deres løn, og på den anden side er dybt afhængige af dem ...


  • #381   27. mar 2020 AG, rigtig god bedring med din svigerinde. Håber din bror og deres børn går fri smiley

  • #382   27. mar 2020 I Spanien er respiratorer nu forbeholdt dem under 65..

    Tragisk videoopråb fra Madrid: https://www.facebook.com/steenrepax/videos/10219312877806249/


  • #384   27. mar 2020 AG : Rigtig god bedring med din svigerinde , håber hun snart er rask og kan komme hjem igen smiley

    HL : Men vi som almindelige danskere har jo altså ikke noget at gøre med de valg der træffes i landet pt. Ikke på anden måde at hører vi ikke efter ja så bliver der strammet endnu mere op. Det er jo ikke os der står med ansvaret og skal beslutte hvad der nu skal ske osv.


  • #385   27. mar 2020 #373
    Ja. De formoder at det er igennem datteren der var syg for 14 dage siden. Der var nogen syge i hendes skole.
    Men de troede ikke det var corona.
    Datteren er rask igen.
    De havde vagtlæge ude tirsdag til min svigerinde og han mente heller ikke det var corona.
    Hun blev indlagt i går og testet positiv.
    Hun har været på arbejde indtil for 14 dage siden. Hvor hun begyndte at blive dårlig og tog hjem.
    Hendes arbejdsplads er kontaktet og ingen der har nogle symptomer. Og nu er karantænetiden jo gået i forhold til kollegaer.


  • #388   27. mar 2020 Ikkesom, det er helt forfærdeligt hvad der sker dernede smiley

  • #389   27. mar 2020 Therese,

    Ja den gjorde ondt at se den video. Jeg håber sådan at politikere over hele verden lærer af denne krise. Et hospitalsvæsen skal ikke kun med nød og næppe fungere til hverdag, der skal være en betydelig overkapacitet, så sådan noget her ikke kommer til at ske igen noget sted.


  • #390   27. mar 2020 Ja, jeg så den heller ikke færdig.

    Og ja, jeg håber også det bliver prioriteret lidt højere fremover. Det vil jo også komme os til gavn i det hele taget.


  • #391   27. mar 2020 Næsten 1000 døde i Italien fra i går til i dag ... mht respiratorer har de vist længere tid måttet prioritere dem i Italien ... det er så trist ....

    @ Mike ... de gør noget, de agerer, men nej jeg synes der er plads til forbedring, bl.a med det der om vi har et ansvar selv ... det har vi da i allerhøjeste grad, vi skal som minimum gøre hvad de siger, og egentlig helst lidt mere, som fx AG´s familie der er ansvarlig ... men når det så er så tydelig for mange at der stadig er huller og folk der ikke fatter "blive nu hjemme" så skal der følges op med "I skal blive hjemme" osv .. håber så også det kommer inden påskeferien flytter smitten rundt i DK og de tyndtbefolkede område med mange ældre og få læger ....

    Godt nok er når vi knækker kurven ... og fedt de bruger penge på at holde hånden bare lidt under erhverv og ansatte ...

    Er så også lidt overrasket over grænsekontrollen, en håndværker i familien fortalte at hans polske kollega da kørte frem og tilbage uden problemer, troede det var et tilfælde til de så i aften i nyhederne siger at det må de gerne ... troede virkelig at var de en tur i hjemlandet efter grænserne var lukkede, så kunne de ikke komme tilbage før der var styr på det både her og der hvor de kommer fra ...


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #392   27. mar 2020 Som jeg har forstået det,må folk fra Sverige komme til DK,hvis de arbejder i landet?. Vi lukker selv ned. Så er der åben for folk,fra et land, hvor man ikke har haft de samme tiltag.

    Men det lyder til at det er muligt. Jeg er så åbenbart ikke den eneste som undre mig.



  • #395   28. mar 2020 Min far var i hjemmeværnet dengang i 70'erne og 80'erne, da en mulig krig mellem øst og vest, var noget alle tog alvorligt. Han gjorde en stor indsats, ofrede rigtig mange timer om året, og havde nærmest alle hjemmeværnets vandrepokaler i skydning stående i et skab. I vores hjem var der våben og ammunitionsdepot i et sikret rum. Og jeg vidste hvor nøglerne var gemt - stort hit hos mine venner. smiley

    Jeg har ikke eet ondt ord at sige om hjemmeværnet, baseret på hvad jeg selv har set og de utallige folk jeg har mødt. De var dybt engageret og opførte sig professionelt. Tumperne der er udstillet på youtube må være fra optagelsesprøverne, og de er nok dumpet.. Jeg ved godt hjemmeværnet ikke er hvad det var engang, men man hyrer forhåbentlig ikke folk, der ikke engang kan håndtere et skydevåben sikkert, det er ligesom vigtigere end at kunne ramme.

    Som stor knægt tjente jeg lidt penge på at være med på skydeøvelser i Hevring skydeterræn, hvor jeg skulle tælle ammo op og komme det i magasiner eller patronbælter til de forskellige våben, imellem hver gruppe der ankom til de skydebaner min far var skydeinstruktør på.

    Når jeg var færdig måtte jeg skyde på faldskiverne med våbnene indtil næste gruppe ankom, så jeg endte med at blive ret hurtig til arbejdet. smiley


  • #396   28. mar 2020 kurven flader ud

    https://sygellersund.dk/


  • #397   28. mar 2020 en ubekendt synlighed

    https://akutfolket.dk/


  • #399   28. mar 2020 ja iflg Ulf Hørlyk rammes 10 til 20 % unge. færre dør dog men jeg ved ikke hvordan myte stammer fra.

    jeg har en god ven på 33 der er slem syg pt. vi andre slap med milde symptomer og kom os efter 5 dage ca. Han fik svært ved at få vejret. Han er i bedring nu men det har taget lang tid og været utrolig hårdt. selv med en mild oplevelse forstår man at folk dør.

    i DK er flest i alderen 40 til 49 år smittet og testet positivt sidst jeg tjekkede


Kommentér på:
corona tråd 5

Annonce