{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
690 visninger | Oprettet:

john
john
Online Tilmeldt:
28. aug 2010
Følgere: 176 Hunde: 3 Emner: 32 Svar: 5.205

Hvad er vigtigt {{forumTopicSubject}}

Socialdemokratiet har fået en genial ide om at vi skal sortere 10 forskellige ting fra husholdningen, og så midt i en coronatid. smiley

Ansvaret for udsatte børn og unge får pludselig prioritet når aviserne fortæller om det.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/behandlings-baroner-skal-stoppes/8126858

Jeg ved godt hvad jeg syntes er vigtigst.

Kommentarer på:  Hvad er vigtigt
  • #1   20. maj Vi skal vel ikke vælge. Jeg synes, at det er vigtigt at få stoppet de private snyltere, som lever fedt af andres ulykke. Stoppet, som i lige nu.
    Affaldssorteringen kan man jo sagtens begynde at overveje nu, men den slags tager tid at implementere fuldt ud. Vi kunne måske endda være et foregangsland og siden sælge viden og teknologi.

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

#2   20. maj Mener blot timingen med sorteringen virker lidt absurd lige nu.

• #3   20. maj Måske, men det er nu rart at vide, at regeringen laver andet end at vente på, at covid19 går over. Den store leder skal jo gerne vise lidt mere end bare en total nedlukning smiley

• #4   20. maj De skulle da gerne arbejde i alle ministerier - med alt det, der var vigtigt før Covid-19.
    Det er ikke mindre vigtigt nu.

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

#5   20. maj Hvis det er 2030 vi snakker om ville det nok batte mere ved at udskifte olifyr, gasfyr, fastbrændselsfyr, samt forbyde brændeovne i byerne.
    For ikke at tale om udskiftning af benzin og dieselbiler.
    Forbyde privatkørsel i storbyerne osv osv.

10 slags sortering er fint nok men udgiftstung for fattige kommuner.
    pt har hverken stat eller kommune penge i kassen.

• #6   20. maj Min nabo havde været på biblioteket i går.
    Der blev hun mødt af en et bord med sprit og bag det stod en dame iført visir, som bød hende velkommen.
    Det var måske lige at overdrive faren!

• #7   20. maj Inge, damen bag bordet skal møde en masse mennesker...
    At man beskytter hende giver da for mig super god mening.

• #8   20. maj Normalt er der ingen, der byder en velkommen.
    Jeg tror godt, vi er i stand til at finde ud af, at vi skal spritte hænder eller iføre os engangshandsker, inden vi begynder at kigge i bøgerne.
    Det kunne man have skrevet på et skilt eller tegnet en streg på gulvet, så damen ikke havde behøvet at iføre sig visir.
    Men ja, hvis hun har iført sig det frivilligt, så fred være med det.

• #9   20. maj Vi skal også huske, at bibliotekarer er mere skrøbelige end de ansatte i dagligvarebutikkerne smiley

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

#10   20. maj Biblotekarene er vel ikke med i overvejelserne om 10 punkts sortering, eller forbedring af miljøet frem til 2030.
    For slet ikke at tale om udsatte børn og unge. smiley

Hvis de beskytter sig har det vel med Covid at gøre, og måske i en anden tråd smiley

• #12   20. maj At dagligvarebutikkerne var virkelig langsomme til at beskytte deres ansatte skal vel ikke ligge bibliotekarer til last?

Nu er værnemidler både tilgængelige og deres brug velbeskrevet, så må folk da bruge dem, hvor det giver mening.

• #13   20. maj Jeg har længe undret mig over at sortering var op til den enkelte kommune=98 forskellige sorteringer, hvilket gør det svært for den industri der skal leve af at genanvende vores affald. Så fint hvis regeringen vil tage styringen.
    Jeg bor i Stevns kommune, som i mange år har forsøgt at snige sig uden om nogen former for sortering med henvisning til at de opfordrede borgerne til at sortere deres affald og aflevere det på genbrugsstationerne eller i de affaldskuber der var sat op rundt omkring i kommunen. Dette medførte selvfølgelig at der ikke blev sorteret ret meget. Genbrugspladserne i kommunen har ikke åbent hver dag og kun i alm. arbejdstid (=vi er altid nødt til at køre til nabokommunen for at komme på genbrugspladsen - det må man så heldigvis gerne smiley ). Affaldskuberne stod langt væk fra os og i modsat retning af hvor vi normalt kører (vi bor helt i udkanten af kommunen).
    Nu har vi så endelig pr 1/5 i år fået sortering i 6 forskellige fraktioner: glas, plast, papir/karton, metal, rest og mad smiley Jeg har det fint med at sortere; affald er jo ikke bare spild - det er en resource hvis det er muligt at genanvende det. Og her kniper det nok en del når der sorteres på forskellig måde i hver kommune.
    Iøvrigt er det vildt så meget plastikaffald man har smiley Også selvom man er en der tænker over at minimere brugen af plastik.

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

#14   20. maj Så længe vi ter os på denne måde har affaldssortering lange udsigter desværre.

https://www.bt.dk/samfund/martin-fik-et-chok-da-han-hentede-sin-kniv-efter-en-bukkejagt

• Dog Lover
    Dog Lover Tilmeldt:
    feb 2016

Emner: 8 Svar: 147
    #15   20. maj Bliver svært og sortere i 10 forskellige skraldespande her, det er der slet ikke plads til i køkkenet, vi sortere allerede i 4 forskellige, og har ikke plads til mere, så mere sortering er nej tak her. smiley

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følger: 5 Følgere: 11 Emner: 49 Svar: 3.563
    #16   20. maj Det er på tide at man fik lovgivet der.

At det er bøvlet som forbruger, at ingen undskyldning for ikke at passe på naturen i Danmark.

Naturligvis skal vores folketing ikke gå i stå pga af lidt Corona tam tam.

• #17   20. maj Dog lover, der kommer ikke 10 spande..

• Dog Lover
    Dog Lover Tilmeldt:
    feb 2016

#18   20. maj CH, hvis vi i hjemmet skal smide noget ud skal vi jo kunne smide det i noget indenfor i ens hjem indtil man skal ned til affalds kontaineren med det, for hvordan skal det ellers komme derned, det flyver jo ikke selv? smiley
    Og jeg render ikke op og ned af alle de trapper ti gange om dagen for at smide en ting ud af gangen, jeg samler lidt inden jeg går ned så det ikke er spild af tid. smiley

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

#19   20. maj Naturligvis skal vores folketing ikke gå i stå pga af lidt Corona tam tam.

Ikke enig i "lidt" men ellers ja. smiley

• Dog Lover
    Dog Lover Tilmeldt:
    feb 2016

#20   20. maj Lige nu har jeg en skraldespand til Hård plast, Glas og Dåser, den fyldes op inden det ryger ud.
    Har en til pap og papir, fyldes også først inden det ryger ud.
    Har en til mad affald, fyldes også inden det ryger ud.
    Har en til alt det andet, det fyldes også før det ryger ud.
    Hvis Glas og Dåser samt Hård plast ikke må lægge i samme skraldespand, så skal jeg jo til og havde plads til hele 3 skraldespande i stedet for kun en freksempelt. smiley

• #21   20. maj Hvorfor tænker du, det forandrer sig alene fordi flere ting skal skilles fra restaffald?
    Der vil ikke være een spand pr type affald. De vil være ting, der kommer i samme spand..

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 8 Emner: 10 Svar: 3.547
    #22   20. maj Vi ser jo masser af dåser fra Tyskland i naturen. Måske man skulle se på det. Hvis det ikke kan betale sig at køre til Tyskland vil pengene ende i egen kasse. Vi ser jo flere som har et forrygende salg nu grænsen er lukket. At det så også kan hjælpe på miljøet er kun et +.

Her ud over er det ulogisk at mange kører langt for at handle. Det må være bedre om man handler i nærområderne med tanke på miljøet.

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følger: 5 Følgere: 11 Emner: 49 Svar: 3.563
    #23   20. maj @Max.
    Det jeg har hørt mest om, er at man sælger mange flere øl.

Jamen så må vi jo sætte skat og moms ned så det ikke kan betale sig at handle i Tyskland længere. Det kan måske være fornuftigt på det ligegyldige produkt!

• Dog Lover
    Dog Lover Tilmeldt:
    feb 2016

#24   20. maj CH, hvorfor hedder det man skal sortere sit affald i 10 ting hvis både Glas og Dåser skal i samme spand? smiley Undskyld er bare lidt forvirret, forstår det bare ikke helt hvad meningen så er med det, altså med og sige man skal sortere i 10 forskellige ting, hvis det oprigtigt ikke er det der menes? smiley Bare hvis du måske kan forklare så jeg bedere forstår det, hvis du gider selvfølgelig. smiley

• #25   20. maj Det er restaffald tingene skal sorteres fra, ikke nødvendigvis hinanden. Ting, der meget let kan separeres maskinelt, må gerne være sammen - helt som nu.
    Når du lægger glas og dåser i samme spand, så tæller det som tre sorterede ting - glas, dåser og restaffald.

• Dog Lover
    Dog Lover Tilmeldt:
    feb 2016

#26   20. maj CH, ah ok, så har jeg helt misforstået det, troede de ville havde man skulle sortere alle 10 ting seperart fra hinanden. smiley Men hvis det er som det er nu så virker det fint nok. smiley

• #27   20. maj Dog Lover
    Jeg kan ikke se det store problem i at sortere affaldet noget mere.
    Det er en vanesag.

Jeg har sorteret affald i en hel del år efterhånden.
    Mad
    Papir
    Pap
    Glas
    Metal
    Plastik
    Restaffald.

Dagrenovationen sorterer i Restaffald og madaffald.
    Det andet har vi to containerstationer til.
    Og det er nu ikke ret besværligt lige at klemme 3-4 glas under armen og smide i containeren når man lufter hund.
    Vi er faktisk rigtig mange her på min vej som sorterer lige som mig.

Containerstationerne betaler os beboere på vejen selv til.

• #28   20. maj Her har vi to affaldscontainer, der hver er delt op i to rum. Den ene container er til mad og restaffald, den anden til aviser, blade, reklamer m.m og dunke, dåser kapsler, hård plast m.m. Det fungere fint. Jeg savner en container til pap, som det er nu, skal det i til restaffald og det kan nogle gange knibe, at få det til at være der. Det et det rum der i forvejen hurtigst bliver fyldt op.

• #29   20. maj Hos os er det mad, pap/papir og restaffald. Og batterier naturligvis.
    Glas, dåser, osv, skal i restaffald eller på containerpladsen.

• Dog Lover
    Dog Lover Tilmeldt:
    feb 2016

#30   20. maj Anni, nu var det fordi jeg troede man skulle sortere i 10 forskellige affalds kontainere, altså at man i sit hus/lejlighed skulle havde 10 forskellige affalds spande og ikke fordi at nogle ting smides i den samme som CH skriver, så jeg havde misforstået det hele, men CH har forklaret det. smiley
    Her sortere vi således
    Pap/papir
    Hård plast/Glas/Dåser
    Mad affald
    Rest affald
    Og det er hvad jeg har plads til i mit lille køkken, bor i lejlighed næsten øverst. smiley

• #31   22. maj Jeg har bare det problem med det, at hvis jeg går og affaldssorterer så grundigt, så gider jeg ikke være til grin. Og med det mener jeg, at jeg ikke igen skal se at man sælger affaldet til Tyskland, som sælger det videre for så at se det ligge dumpet i Indien.

Det et fuldstændigt lige så hjernedødt, som at sælge grønvarme der er lavet på træ der er skovet stik imod al etik og miljølovgivning, i verdens pressede regnskove.

Kommentér på:
Hvad er vigtigt

x