{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Utøya - må det aldrig ske igen
  • #1   22. jul Hvis man ikke har set filmen, skal man gøre det. Det gjorde ondt helt ind i sjælen - den er virkelig barsk smiley

Det er stadig ubegribeligt, at han kunne gøre noget så nederdrægtigt; at angribe en flok unge mennesker på den måde smiley Og det er skræmmende, at det let som ingenting, kunne ske igen i morgen, for hadet fra begge fløje vokser og vokser.

• #2   22. jul Er det den amerikanske film, A?

• #3   22. jul A jeg er helt enig. Møg ubehagelig men vigtig.

• #4   22. jul smiley

• #5   22. jul Isabelle, nej, det er den norske. Jeg vidste ikke at der var lavet en amerikansk udgave?

https://blockbuster.dk/film/utoya-22-juli

• #6   22. jul 4 af mine rigtige gode venner tog på deres første Utøya-camp - de kom aldrig tilbage.

Jeg stod med valget om enten familiefesten eller camp. Jeg er glad for, at det blev familiefesten...

• #7   22. jul Åh Nissen, hvor er det frygteligt! Kram til dig smiley

• #8   22. jul Jeg husker, at vi var i sommerhus, da vi hørte om det og vi sad klistret til skærmen og fattede ikke, at det var virkelighed. Hvor må det have været forfærdelig for dem, der var på Utøya den dag. Jeg tror ingen kan forstå, den angst de oplevede. Men hvor må det have været forfærdelig.
    Jeg læste i dag et brev en mor, havde skrevet til sin datter, her 10 år efter. Det var rørende .
    A jeg har også set filmen og det er en stærk film. Jeg sad bagefter med en mærkelig følelse, af sorg og forfærdelse over, at et menneske kunne udsætte andre mennesker for de lidelser. Det vil for mig altid være ufattelig.

Kæmpe kram til dig Nissen.

• #9   23. jul Hvor hæsligt, Nissen smiley

Nu har jeg lejet 22. juli - og skal lige tage mig sammen til at se den smiley

• #10   23. jul Hvorfor sidder man og ser de film , der er lavet om Utøya ???? .. ( det kan jeg virkelig ikke se behovet for ) . .... Jeg mener slet ikke de film skulle være lavet.
    Det kan ( måske ) give andre psykopater " gode " ide'er smiley

• #11   23. jul Nittib, det handler om at have respekt for ofrene, og forsøge at sætte sig ind i dét de oplevede. Hvis du ikke har set den, kan du næppe udtale dig om, hvorvidt den kan give "gode ideer".

• #12   23. jul Der er jo også lavet film om 9/11 2001 hvilket også var en ondskabsfuld forfærdelig handling

Man hylder jo ikke morderne men viser hvad ofrene var igennem.

• #13   23. jul Jeg kan godt forstå dit spørgsmål, Nittib, men for mig og mange andre handler det om, som A skriver, at forsøge at sætte sig ind i, hvad ofrene var igennem - og derigennem, tænker jeg, også at forstærke ønsket om at gøre sit ypperste for at være med til at forhindre en gentagelse.

Hvorfor ser vi film som "Schindlers liste"? For at forsøge at forstå blandt andet.

• #14   23. jul Har ikke set filmen og vil heller ikke se den.
    Terrorisme er syg handling der bør uddø.

• #15   23. jul sammen med had og frygt og grådighed smiley

• #16   23. jul AG, det svarer til at du ikke vil læse nyheder, for hvis bare man lukker øjnene for realiteterne, så findes de ikke.

Det er selvfølgelig op til den enkelte, hvad man kan rumme, men man skal være påpasselig med at dømme andres motiver for at se sådanne film - det er ingenlunde for at hylde terrorister eller deres handlinger.

Filmen er lavet som en dokumentarisk fortælling af dagen på Utøya, og er lavet i tæt samarbejde med nogle af de overlevende. Den er ikke pumpet fuld af fiktion og unødig drama.

• #17   23. jul A
    Vel gør det da ej. Sikke noget fis.
    Man behøver da ikke se en dokumentar for at anerkende facts.
    Desuden er det da dig der dømmer andres motiver for ikke at se filmen.

• #18   23. jul Har ikke set filmen og vil heller ikke se den.
    Terrorisme er syg handling der bør uddø.

Jeg læser det bare som, at du ikke vil se filmen, fordi den er med til at forhindre at terrorisme uddør.

Det er selvfølgelig op til folk selv, om de vil se filmen smiley

• #19   23. jul Mon man ikke også bare skulle læse det AG skrive i #17 ... smiley
    ...........................
    " Man behøver da ikke se en dokumentar for at anerkende facts. "

• #20   23. jul Naivt at tro at en film gør noget fra eller til angående terror.
    Og ja, selvfølgelig er det da op til folk selv.

• #21   23. jul Selvfølgelig behøver man ikke se en dokumentar, for at forstå hvad der er sket. Og det er heller ikke en dokumentar, det er en film. Og så er jeg tilbage ved, at filmen handler om respekt for dét de gik igennem, og giver en mulighed for at få et perspektiv på deres oplevelser.

Jeg synes det er super nedladende over for ofrene, at sige, at filmen aldrig skulle være lavet.

• #22   23. jul "Naivt at tro at en film gør noget fra eller til angående terror."

At kende til og prøve at forstå kan gøre noget - fra eller til.

Jeg tog engang en samling barske knægte med i biografen. Jeg fortalte dem ikke så meget om, hvad vi skulle se.
    Da filmen startede hviskede flere højlydt surt: "HVADD? Har du slæbt os med ind og se en film i SORT/HVID Isa?"

Aldrig før havde jeg oplevet disse store seje knægte være så 100% stille, som da vi gik ud af biografen et par timer senere - nogle stadig med lidt våde øjne.
    Jeg tror på, at de lærte noget virkelig vigtigt den dag - vi så "Schindlers liste". Jeg ved, at de reflekterede en masse over filmen sammen med os lærere de næste dage.

Jeg håber, at rigtig mange lærere viser deres elever 22. juli - og efterfølgende taler med dem om had og frustrationer og håb og alt muligt andet vigtigt.

• #23   23. jul Der er altid mange måder at fortolke en film på.

Om man mener det er godt/dårligt at den er produceret eller om folk vælger at se den eller ej er op til folk selv.

• #24   23. jul "Der er altid mange måder at fortolke en film på."

Ja. Men du lyder altså lidt til at have sandheden om, hvorvidt det er godt eller ligegyldigt overhovedet at LAVE en film som fx denne.
    Dét synes jeg er arrogant - og forkert.
    Jeg synes ikke, det er forkert at vælge ikke at se filmen.

PS. En af dagene skal jeg se en film om Tjernobyl. Jeg har egentlig ikke lyst - ligesom jeg ikke har lyst til men MÅ læse bogen "Bøn for Tjernobyl". Jeg tager den i små bidder, for ofrenes beretninger er simpelthen så forfærdelige. Men jeg MÅ læse - og jeg MÅ se, så jeg aldrig bliver i tvivl om, at atomkraft er alt alt alt for farligt.

• #25   23. jul Isabelle
    Hvor får du egentlig de fordomme fra?
    Jeg skriver blot at jeg ikke har set filmen og vil ikke se den. Jeg har ikke begrundet hvorfor.
    Den holdning må man åbenbart ikke have uden at blive kaldt arrogant m.m.
    Jeg mener det er naivt at tro det gør en forskel i forhold til terror at se filmen eller ej. For jeg tror faktisk alle almindelige mennesker tager kæmpe afstand fra terror.
    Men god filmaften til dig med både denne og Tjernobyl

• #26   23. jul Med al respekt, så tror jeg ikke at den film kan “fortolkes”. Og det er da super arrogant at mene noget, uden at vide en dyt om den smiley

• #27   23. jul "Jeg skriver blot at jeg ikke har set filmen og vil ikke se den. Jeg har ikke begrundet hvorfor."

Nej. Det skrive du ikke "blot", AG. Du skriver, at det er naivt at tro, at en film gør noget til eller fra mht. terror.

Det er DET, jeg finder arrogant - og forkert.
    Jeg tror på, at film har betydning - og rigtig meget historie mv. viser faktisk, at jeg (med mange flere) har ret smiley

• #28   23. jul Ok så I mener at filmen kan ikke fortolkes og den forhindre terror fremadrettet.
    Jamen fint smiley Men jeg vil altså stadig ikke se filmen uanset hvilke trusler og bemærkninger I kobler på.
    Selvfølgelig har film da historisk betydning, det har ingen benægtet.

• #29   23. jul Ej okay, nu rabler det vist for dig smiley

Den kan ikke fortolkes, fordi den er en dokumentarisk film, som giver et perspektiv på, hvordan det var at være på øen. Og forsøger at skildre, hvad de unge mennesker på øen gik igennem. Hvorfor en ellers sund og rask ung mand, bad om bare at blive skudt.

Den forhindrer ikke terror. Den opildner ikke til terror. Den viser derimod, hvordan terror opleves.

• #30   23. jul Nej det rabler ikke for mig.
    Man kan altså analysere og fortolke alle film. Men ikke hvis man ikke vil se dem.
    Godnat

• #31   24. jul Enig i at den film er både rigtig god, men også vigtig at se. Ligesom den om 9/11 og mange flere. Selvfølgelig bestemmer man selv om man vil se dem, men for mig hjælper det til at forstå og mærke det og dermed også huske på det, også når det ikke lige fylder i nyhederne.

Jeg læste engang bogen "i hundehandlernes verden" og jeg blev meget påvirket af den og sad og græd undervejs, kyssede og krammede mine hunde lidt ekstra. Da jeg fortalte min mor om det, sagde hun at jeg da ikke skulle læse noget der påvirkede mig så meget. For ja jeg vidste da godt at hundehandlere er nogle idioter og hundene har det elendigt, men det var vigtigt for mig at få mere indsigt, ligesom når der er programmer om det i tv. Det sidder stadig i mig, men det hjælper ikke at lukke øjnene og sige at det vil jeg ikke beskæftige mig med.

Det er ikke fordi jeg ser, læser og høre alt, for det gør jeg langt fra. Jeg ser slet ikke nyhederne f.eks. for jeg har brug for at kunne vælge til og fra, f.eks. ved at tage det i bidder, eller når jeg kan mærke at jeg psykisk er et sted hvor jeg kan klare at blive ramt af det.

• #32   24. jul "Ok så I mener at filmen kan ikke fortolkes og den forhindre terror fremadrettet."

Der er meget stor forskel på "den KAN være med til at forhindre" og "den forhindrer".
    Der er ingen grund til at vride/ændre vores ord - medmindre du altså vil have ret og så lige laver et kunstgreb for at få det smiley

Mht. om filmen kan fortolkes: Nu ved jeg ikke, hvad du præcis lægger i begrebet, men som udgangspunkt kan alle film fortolkes - dog kun hvis man har set dem smiley

• #33   24. jul Når vi hører om, læser om, ser billeder og film fra 2. Verdenskrig belærer det os om, at de grufuldheder aldrig må gentage sig. Det samme gør sig gældende med alt det grusomme og forfærdelige mennesker har gjort mod andre mennesker. Vi må aldrig glemme Utøya og 11. September m.m. Og om at høre, læse se billeder og film om det, får det os til at reflekterer over det der er sket. Tie vi det ihjel, er det først at ondskaben får lov tul at udvikle sig.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 8 Emner: 10 Svar: 3.586
    #34   24. jul X antal unge mennesker bliver skudt på en ø. Det behøver man vil ikke se på film for at have en mening om.

Jeg vil ikke dyrke for meget af verdens elendighed. Det får jeg det ikke bedre af. Mennesket har altid været grusom. Det vil det også være i fremtiden.

• #35   24. jul #34
    Det handler ikke om at dyrke noget. Det tror jeg de færreste af os gør. Det handler om, at vi igennem viden ikke glemmer. Viden får man ved at høre om, læse om og se om de grufuldheder der er sket. Havde der ikke været nogle til at fortælle om 2. Verdenskrig. Havde der næppe været nogle, der i dag ville vide ret meget om det. Kun dem der havde oplevet det.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 8 Emner: 10 Svar: 3.586
    #36   24. jul Det kan man vil ikke være uenig i. Det mere det med at man må se en film for at forstå det.

Et hvert normalt menneske kan vil forstå at det var forfærdeligt. Det behøver man altså ikke se en film for at komme frem til.

• #37   25. jul 36#

Du har ret. Men skylder vi ikke offerne, at det aldrig bliver glemt. Om det er film eller andet, ef fuldstændig ligegyldig. For mig er der stor forskel på om det er underholdning eller fakta, der fortælles gennem øjenvidne beretning fra dem der var der og overlevede.

• #38   25. jul "X antal unge mennesker bliver skudt på en ø. Det behøver man vil ikke se på film for at have en mening om."

Nej. Ikke for at have en mening om, men for virkelig at forstå, hvad det har betydet for disse mennesker - og stadig betyder, er man nødt til at gøre mere end blot konstatere, at det var forfærdeligt. Man er, tror altså jeg, nødt til at konfronteres med uhyrlighederne - lige som man er det med fx holocaust.

"Jeg vil ikke dyrke for meget af verdens elendighed. Det får jeg det ikke bedre af."

Jeg så afgjort ikke filmen for at få det bedre smiley

Jeg kan godt følge dig i, at der er grænser for, hvor mange af verdens elendigheder man kan rumme. Fx ser jeg ikke bunker af nyheder eller læser bunker af aviser. Jeg magter ikke at forholde mig til hele verdens problemer - fra krige til oversvømmelser til sammenstyrtede huse til børn i flygtningelejre til voldtægter til dyremishandling med meget meget mere smiley

• #39   25. jul Jeg har set filmen.

Jeg synes så at sidestilling med Nazityskland er ude at proportioner.

Og så tænker jeg, at i forhold til hvor mange film / dokumentarudsendelser der er lavet om netop Tyskland under 2. verdenskrig, er det forbløffende lidt jeg synes der er om Rusland under Lenin.
    Lenin, som jo i antal af dødsfald, var langt mere effektiv end Hitler. De film / de dokumentarer, er vist bare ikke helt så viste som dem fra 2. verdenskrig jo.

• #40   25. jul Jeg sidestiller ikke.

Mener du ikke Stalin?

• #41   25. jul Jeg tror, at der ikke er så stor interesse for fx Stalins millioner af ofre - og Maos ditto, fordi de ikke kom fra "vores baghave".
    Men det ER mærkeligt - og jeg kan faktisk ikke komme på en eneste film om Stalins rædselsherredømme.

• #42   25. jul #40

Jo, Stalin .. sorry smiley

Kommentér på:
Utøya - må det aldrig ske igen

x