{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
786 visninger | Oprettet:

Lugt i hjemmet {{forumTopicSubject}}

Vi er lige flyttet. Der er en underlig lugt.
I starten var det den der sjove lugt nogle af anden en dansk herkomst bruger i hjemmet, blandet med måske røg.
Den lugt er fjernet med eddike i små kopper rundt omkring. Jeg ved ikke om det er maling og lakering af gulv det lugter af nu.
Jeg synes lugten er kraftig.
Har I nogle gode husmoder råd?

Kommentarer på:  Lugt i hjemmet
  • #1   20. nov Jeg har desværre ingen gode råd at give dig - men takker for lige at minde mig om eddike. Det vil jeg prøve i især ét ildelugtende værelse, jeg har i mit nyligt lejede hus. Her er lugten sødlig, muggen - svamp eller døde mus smiley Lugten forsvinder, når jeg har åbent vindue, men det er altså for koldt at have konstant på denne årstid - og huset er i forvejen ikke varmere end 15-17 grader smiley

• John
    John Online Tilmeldt:
    aug 2010

Følgere: 218 Hunde: 3 Emner: 39 Svar: 5.578
    #2   20. nov hvordan varmer du huset op Isabelle
    17 gr og jeg ville dø smiley

• #3   20. nov Gasfyr, John - og det ER ikke særlig herligt, må jeg indrømme. Jeg håber, udlejer af huset vil gøre noget snarest, men sikker kan jeg ikke være på den (en del grimme bandeord bortcensureret) k........

• #4   20. nov Isabelle- Ej puha det er godt nok koldt. Håber eddike tricket virker for dig smiley

• #5   20. nov Isabelle, den temp kan altså være medvirkende til svamp -> dårlig lugt, så veg ville skrue op på 20grader mindst.
    Hvis det er gasprisen kan du overveje en el-radiator.

• #6   20. nov Så skal i ikke komme og besøge mig.
    Jeg holder mig på de 17 - 18 grader - og det har ikke givet svamp

• #7   20. nov Jeg KAN ikke skrue op, A-S. Radiatorerne, der virker, er kun varme på omkring en fjerdedel/femtedel. De ER luftet (eller hvad det nu hedder).
    I køkkenet, hvor der er gulvvarme, jeg iflg. udlejer hverken kan skrue op eller ned for, er der også omkring 16 grader.
    Det handler ikke om gasprisen, for jeg bruger rigeligt med gas - mere end sådan et normaltforbrug iflg. diverse skemaer på nettet.

• #8   21. nov Hvilken maling er der blevet brugt?
    Jeg overtog en massiv rygerlejligjed i marts, hvor der blev malet med spærremaling og det lugtede underligt det første lange tid. Men hen over sommeren hvor jeg jo havde vinduer osv meget åben, sammen med " mine" lugte er det forsvundet nu

• #9   21. nov Pyha 15-17 smiley
    Det må være koldt smiley
    Du skal da ha noget mere varme på.

• #10   21. nov Enig - Mikes - jeg aner bare ikke, hvordan jeg får det smiley

• #11   21. nov Det lyder da helt forkert:/ Din udlejer må få en prof ud og fikse det, det må jo være i stykker så...

• John
    John Online Tilmeldt:
    aug 2010

#12   21. nov er der ikke noget der hedder Lejernes landsorganisation

• #13   21. nov Jo John - og jeg har betalt omkring 1400 kr for et medlemsskab. Men de har så vældig travlt, og man kan ringe til sit lokalkontor én gang om ugen (mellem 15 og 17), og mails besvares ikke - og jeg er f...... frustreret over LLO smiley Men i dag har jeg fået et NYT telefonnummer, jeg kan ringe til og måske få rådgivning via i morgen.

• #14   21. nov "Din udlejer må få en prof ud"

Min udlejer siger, at det er mig, der gør/har gjort noget forkert.

• #15   22. nov Men i så fald må han komme og vise dig hvordan du skruer op, så du får en bedre temperatur (hvis han så ikke kan det, når han står derude, må han jo få fikset problemet smiley )

• #16   22. nov Jeg håber, det blev fikset i dag, A-S smiley
    Og udlejer er en kvinde. Hendes mand virker super sød. Hun? Hmmm smiley

• #17   22. nov Tror bare jeg defaulter på "han" når en autoritet ikke gør det godt nok smiley

• #18   23. nov "Defaulter"? smiley
    Men jeg ved godt, hvad du mener smiley

• #19   23. nov Moderne dansk smiley Helt specifikt må det vel betegnes som et låneord:)

• #20   23. nov Virker varmen bedre nu Isabelle?

• #21   23. nov Men hvad betyder ordet, A-S?

Varmen fungerer helt fint, Karina. Det er fantastisk smiley

Har du fundet ud af noget mht. lugten, TS?

• John
    John Online Tilmeldt:
    aug 2010

#22   23. nov misligholdelse

• #23   24. nov Isabelle, du skriver du ved, hvad jeg mener, hvorfor gør du det, hvis du ikke ved, hvad det, jeg skriver, betyder?

• #24   24. nov Fordi jeg ikke ved, hvad ordet betyder, men jeg troede, jeg kunne gætte mig til meningen. Hvis ordet betyder "misligholder" (tak John) kan jeg ikke alligevel.

"jeg misligholder på "han" når en autoritet ikke gør det godt nok", giver ikke mening i mit hoved.

• #25   24. nov Det betyder ikke misligholdelse. Det er jo anvendt som et verbum i denne sætning, hvilket, jeg tænker, du som dansklærer og stor fan af grammatik godt ved.

Som låneord kommer det fra det engelske substantiv, default, som betyder - løseligt oversat, da jeg ikke har adgang til en ordbog her på hytteturen - "autogeneret antagelse". Idet vi på dansk, som man kan se i oversættelsen, ikke umiddelbart har et ord for dette, er "default" begyndt at optræde som fremmedord i det danske sprog. (Lur mig, om ikke det faktisk kan findes på fx sproget.dk)
    Og i forbindelse med sin optagelse i det danske sprog, sker der en udvikling med ordet, hvor det begynder at få kvaliteter af mere låneord end fremmedord, idet det for eksempel begynder at blive brugt som verbum (eksempel ovenfor angivet) med danske verbalbøjninger.

Det er forklaringen og sproghistorikken; cirka skrevet som jeg ville forvente mine 1.g'ere forklare sig igennem et eksempel som ovenfor til deres AP grundforløbseksamen for sproghistorie-delen af denne smiley

• #26   24. nov Ps. Jeg kan se, at Johns oversættelse kommer af, at han har brugt google translate. Endnu et klasseeksempel på, hvorfor man ikke skal bruge google translate smiley

• John
    John Online Tilmeldt:
    aug 2010

#27   24. nov Stor fejl erkendes herfra men mon ikke korrekt betydning er "Standard"

• #28   24. nov Forhåbentlig behandler du ikke elever, der spørger om noget, på den hånlige måde, A-S.
    Jeg spurgte ikke for at genere dig. Jeg spurgte, fordi jeg ikke har hørt ordet brugt før.

• #29   24. nov Jeg er ikke hånlig, Isabelle, jeg forklarer noget helt neutralt. Og fordi jeg ved, du er grammatisk og sprogligt interesseret, giver jeg alle detaljer med, det var IKKE for at håne, men fordi jeg tænkte, du ville finde det interessant. Hvis du bare ville have betydningen, kunne du jo lave et hurtigt opslag på sproget.dk/ordnet.dk (som jeg tænker som dansklærer, at du vel har brugt tit anyways..), så jeg antog bare, at du søgte noget andet/mere.

Hvad er det konkret i min forklaring, du finder hånlig?

• #30   24. nov John, standard er ikke samme ordklasse som jeg anvender i min sætning, så det rammer stadig ikke 100%. Men jo, man kunne så sige noget i stil med "at standard antage" ville være tæt på. Omend jeg så vil påstå at vi er tilbage ved min første udtalelse om at ordet ikke er at finde pt med et dansk ord som pt eksisterer i Retskrivningsordbogen, hvorfor jeg bruger det her "hybridord"/låneord fra engelsk smiley

• #31   24. nov Og ift hvordan jeg behandler mine elever. Nej, jeg havde ikke givet den her forklaring til mine elever. Havde jeg en elev, der spurgte om det samme, havde jeg sat vedkommende til selv af finde ud af det, og så var jeg vendt tilbage lidt senere i modulet og hørt eleven om vedkommende havde fundet ud af det. Hvis nej, havde jeg givet en ledetråd eller sat en anden elev til at hjælpe vedkommende igang. Jeg giver stort set aldrig mine elever svarene, de skal selv komme med nogle velfunderede bud, og så tager vi den derfra.

Men der er jo stor forskel på klasserummet og et forum, så jeg giver gerne en uddybende forklaring herinde. Omend det så åbenbart bliver opfattet negativt... smiley

• John
    John Online Tilmeldt:
    aug 2010

#32   24. nov jeg plejer at skrive: disse skruer bruger jeg pr default altid kom jeg i tanke om

• #33   24. nov Ja præcis, John:)

• #34   25. nov Isabelle- Næ lugten hænger stadig ved, men er ikke så kraftig, når jeg lufter ud.

• #35   25. nov Kaffegrums synes jeg er mere effektivt end eddike. Men altså - jeg går ikke ud fra, at ret mange familier samler i spandevis af kaffegrums, som min far altid gjorde smiley
    Da jeg ryddede hans dødsbo, fandt jeg 3 gulvspande fyldt med kaffegrums smiley

• #36   25. nov Tak Rikke, kan bede mine forælde om at gemme noget.

Kommentér på:
Lugt i hjemmet

x