2.522 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Løse ledbånd - Hvad kan man gøre? Løse ledbånd - Hvad kan man gøre?

Hvad kan man egentligt gøre for at styrke sine led (eller hvordan man nu lige siger det) når man har løse ledbånd?
Altså udover at styrketræne..

Er så "heldig" at have ret løse ledbånd i både knæ og ankler, men jeg har ærligtalt ikke råd til at gå i træningscenter..

Har søgt på google, men google er bestemt ikke min ven idag og kommer kun frem med alt andet end det jeg skal bruge..

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Tilstoppet afløb 720 kr.
  • Vejledning til valg af matrialer og løsning af træterrasse ovenpå eksisterende fliser 1.000 kr.
  • Installing fence gate 950 kr.
  • Hylde mursten 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Løse ledbånd - Hvad kan man gøre?
  • #1   7. jan 2013 Gåture får jeg masser af, har jo 2 krudtugler som skal luftes..

Men om de er muskelopbyggende aner jeg ikke.. smiley

• #2   7. jan 2013 .. og så naturligvis en god forståelse for hvornår du overstrækker, og hvornår du skal lade være - og hvad prisen er.

Jeg er mega hypermobil, og det har taget mig en rum tid i min opvækst at drage konklusioner imellem hvornår nok er nok, specielt fordi der kan gå 12-48 timer før jeg kommer til at betale prisen... og så står man der og skal tænke tilbage på hvad man vistnok har lavet.

• #3   7. jan 2013 Vippe bræt øvelser :0) det har jeg brugt og et elastik :0)

• #4   7. jan 2013 sådan et vippebræt havde jeg da jeg var lille fordi jeg havde meget løse led i anklerne. det er de der runde nogen man virker frem og tilbage på og fra side til side samtidig med at man skal holde balancen fordi der er en kugle på undersiden. smiley

• #6   7. jan 2013 Udenfor - Overstrækker? Det har jeg ikke fået noget af vide om.. smiley
    Jeg har nogle gange problemer med at mine knæ ligesom knækker sammen agtigt.. Men ikke så knæet bøjer fremad, mere sådan omvendt (er lidt svært at forklare)..

Jeg er selv meget hypermobil og er det i stort set alle led i kroppen..

• #7   7. jan 2013 JuBus - Jeg har ingen mulighed for at styrketræne da jeg ikke har råd til at gå i træningscenter.. Så det er desværre udelukket..

• #8   7. jan 2013 Vippebræt.. Hehe, tror ikke at jeg har stået på sådan et siden jeg gik i de små klasser i folkeskolen.. smiley

• #9   7. jan 2013 Ja du må ikke strække ud i dine led. Læs evt på gigt foreningens hjrmmeside

• #11   7. jan 2013 Må indrømme at jeg aldrig har hørt om at overstrække sine led..

Er der evt. en som kan forklare mig det hurtigt? smiley

• #12   7. jan 2013 Problemer med, som i at de let kommer udover de normale stillinger? Eller omvendt? smiley

• #13   7. jan 2013 Puha, så skal alle mine led da ligges i gips forevigt for at det ikke sker.. smiley

• #14   7. jan 2013 Du skal ihvertfald passe rigtig godt på dig selv og ikke overbelaste de led.

Hypermobilitet kan føre så meget skidt med sig.

• #15   7. jan 2013 Alfisten - Jep.. smiley

CH - Jeg skal gøre mit bedste.. smiley

• #16   7. jan 2013 Min fys sagde bare jeg ikke må strække ud

• #17   7. jan 2013 som eksempel.. jeg kan bukke alle mine fingre bagover i en vinkel på 90 grader, fordi ledene er som de er. Det gør at sådanne ting som at holde på en blyant kræver at jeg spænder ekstra... og det koster fra fingerspider helt op i albuen. Jeg er seriøst holdt op med de analoge skrivemidler, hvis jeg på nogen måde kan undgå det.
    Mine knæ gør det samme.. for at jeg står op uden fornemmelsen at falde, så overstrækker jeg med vilje, sådan at mine knæ bukker bagud.

Hvis nogen kan huske gymnastiktimerne i gamle dage.. så var der jo opvarming osv. hvor der sad en lærer og udtalte de bevingede ord: "nu kan I rigtigt mærke at det strammer",,, ja jeg ku så ikke, og tænkte at jeg nok gjorde det forkert, så jeg hev og sled endnu mere i leddene, for indtil det 'strammede' så havde jeg jo ikke gjort det rigtigt.

Det er svært at holde fast på ting.. spænde gjord på en hest.. holde fast om tøjlerne.. skrælle kartofler.. selv at børste tænder kan være et problem.

En del af min opmærksome er altid rettet på mine led.. for at forhindre mig i at vrikke om i anklerne når jeg går osv. Hvis jeg er træt, så taber jeg ting, skvatter, går ind i døre.. og generelt alt muligt ukoordineret, fordi mine led ikke længere er under kontrol.

Men man lærer så at leve med det.. og man lærer f.ex. hvilke ting man skal bruge ved computeren for at kunne holde ud at sidde længe.

• #18   7. jan 2013 Helle O

Lige den er bare SÅ svær, for er man hypermobil, har man som regel svært ved at vide hvor grænsen er for at strække ud og hvornår man overstrækker - for man kan ikke selv mærke det.

Jeg har prøvet et par fitness-centre, hvor de højlydt deklamerede at det havde de helt styr på.. ja gomorgen min bare [beep]. Det sidste sted jeg prøvede, der kom jeg ikke ud af sengen i 3 dage efter.

• #19   7. jan 2013 Tror at man får forskellige råd alt efter hvem man spørger..

Blev henvist til en Ortopædkirurg i sommers pga det med at mine knæ knækker bagud på en eller anden underlig måde og fordi at de knaser/knager inde under knæskallen (og ja siger knæk)..
    Men der fik jeg bare af vide at det nok var brusken den var gal med, men han ville ikke kigge ind i knæet.. Jeg skulle bare træne musklerne på mine inderlår op, så ville det gå væk..

Men for hulen, det er altså svært at træne dem op..

• #20   7. jan 2013 Udenfor - Jeg har det på præcis samme måde med mine led..

Det værste for mig er dog nok at de har en tendens til at sætte sig fast (primært i fingrene og albuer), og jeg så er nødt til at knække dem for at kunne bruge dem igen..
    Gør dine led også det, altså sætter sig fast?

• #21   7. jan 2013 Kan huske da jeg tog vagtkursus, så skulle vi lære selvforsvar, armlås osv..

Den betjent som skulle lære os det, valgte mig som prøveklud til en armlås og sagde pænt "Du siger bare til når det gør ondt".. Jow jow, det skulle jeg nok..
    Han var til sidst nødt til at stoppe, fordi han var bange for at han brækkede både arm og håndled på mig..

Jeg kunne simpelthen ikke mærke det..

• #22   7. jan 2013 Det er desværre et ret overset problem os lægerne. Ligepludselig dukker problemerne op med diffuse smerter og gigtlidelser - og selv der kan det være lidt svært at få gang i noget ordentlig assistance fra systemet.

Så det er om at passe på, hvad man gør, man har kun sig selv til det.

Jeg har også lavet alle de sjove ting med fingrene, overstrukket knæ fordi det så sjovt ud, knækket med kæben fordi jeg kunne. Anklerne har jeg forstuvet et ton af gange og mine knæ hoppet af led...... Og prisen er smerter i hele skroget. Det var sgu dumt smiley Men jeg anede det ikke.

Moderat motion og let muskelvedligeholdende træning må være vejen frem, når man stadig er på toppen af det.

• #23   7. jan 2013 Min læge fik en prås til at gå op for mig for lidt tid siden - jeg har faktisk ikke selv overvejet det et øjeblik. Jeg har for mange år siden fået lavet en stivgørende operation i lænderyggen, men har altid alligevel kunnet nå gulvet med hænderne, når jeg stod oprejst. Tænkte ikke så meget over det - men det er sgu da fordi mine hofter er hypermobile.. flot.. Så det skal jeg vist heller ikke dyrke alt for meget smiley

Jeg er et skrog, for fed, men smidig, det bliver jeg vidst ved med at være *GG*

• #24   7. jan 2013 Guuud.. Vidste ikke at hofterne kunne være hypermobile.. smiley

Jamen så fik jeg jo forklaringen på hvorfor mine nogle gange føles som om at de hopper ud af led og på plads igen.. Syntes bare godt at de kunne vælge at gøre det på mere passende tidspunkter... smiley

• #25   7. jan 2013 HAHAHA - smidighed er en RIGTIG god ting i nogle situationer *GGG*

• #26   7. jan 2013 Hahahahahahaha ! Der er vi helt enige... smiley

• #27   7. jan 2013 carina - ja, jeg knækker osse mine fingre fri.. og mine tæer.. til nød osse mine håndled.
    Jeg har permanente hævelser i begge håndled og håndrygge af gammelt 'snaskt' fra 25 års overstrækninger og skader. Selv når jeg er tykkest (over 100kg), så kan jeg uden at blinke slynge mine storetæer op i ørene (hvis jeg nu føler for det *G*) - og guderne må vide at jeg absolut ikke dyrker nogen form for smidiggørende ting.

Der er generelt rigtigt dårlige informationer til hypermobile, og rigtigt ringe hjælp til genoptræning.
    Jeg fik min læge til at teste for i hvor stor grad jeg var hypermobil, og jeg tror at mine albuer gik fri, men det var så osse det, hehe.

Men de jeg ælsker at sidde ved computeren, så lærer man hvad der skal til.
    For mit vedkommende betyder en stol rigtigt meget - og jeg sidder nødvendigvis ikke som flertallet ville, men sådan at MINE led aflastes. Armlæn er et must, så jeg ikke bærer på mine arme i nakken hele tiden. Bruger aldrig mus, men har flere trackballs.. så jeg havde en hjemme og en i skoletasken til skolens computer. Jeg er højrehåndet, men har for mange år siden lært at bruge mus/trackball i venstre side - fordi venstre arm ikke skal så langt ud til siden som højre, hvor det numeriske tastatur sidder. Så bruger jeg osse en tablet, til hvis jeg skal lave noget grafisk. Min skærm står højere end gennemsnittet,s så jeg kan se lige ud... og så har jeg lært mig selv at bruge mere end 4 fingre når jeg taster.. og genvejstaster - genvejstaster er GUD!

• #28   7. jan 2013 Udenfor - Ok, mine led har jeg så "kun" knækket siden jeg var 12, så i små 11år..
    Eller det er så de år jeg har været obs på det.. Om jeg har gjort det før jeg var 12 aner jeg ikke.. Men det kunne jeg let forestille mig at jeg har..

Det der er enormt træls for mig er at jeg har måtte opgive mange drømme mht. uddannelse..
    Har altid gerne ville være politibetjent.. Men det kan jeg ikke pga mine led..
    Anden prioritet var militæret.. Blev godt nok kendt egnet til session, men min læge sagde at det kunne jeg godt glemme, igen pga. mine led..
    3. prioritet var så vagt og især hundevagt.. Igen, kunne jeg godt glemme med samme grund som før..

Nu sidder jeg så som 23 årig og har absolut ingen idé om hvad jeg vil være.. For jeg må jo ikke få jobs som belaster mine led.. Og det er svært at finde..
    Oven i hatten har jeg så depression og social angst (ingen af delene er så slemme som de har været.. Hurra for fantastisk behandling smiley ), så det gør det heller ikke meget nemmere.. smiley

Meeen jeg finder vel nok noget en dag som jeg må lave... smiley

• #29   7. jan 2013 Arj, det er alligevel pudsigt. Mine albuer er også de eneste, der går fri. Kun lige 5 graders vinkel kan de trække.

• #30   7. jan 2013 Jep, mine albuer er også gået fri.. smiley

Kommentér på:
Løse ledbånd - Hvad kan man gøre?

Annonce