{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.633 visninger | Oprettet:

Min kanin graver og graver, og graver. {{forumTopicSubject}}

Ja som min overskrift siger så graver min ene kanin igen og igen. Jeg når kun lige at fylde hullet, så er det gravet op igen. Hun står ude, og hun har et udendørs bur i to etager, og så er der bygget en løbegård til på ca. 1x1 meter. Hun er dagligt ude i haven og løbe rundt i minimum en time.

Jeg har for nyligt haft en del af bunden i hendes løbegård gravet op (10-15 cm ca.), og lagt hønsetråd i en del af bunden, så hun ikke kan grave sig ud.
Jeg er dog i tvivl om det måske er uhensigtsmæssigt at hun graver helt ned til hønsetråden eller om det er fint bare at unlade hende grave. Kan hønsetråden skade hendes poter?? Er det tilfældet så skal hun jo ikke bare have lov at grave løs.

Alternativt overvejer jeg har lægge fliser i løbegården (lige som der er under selve burdelen), men synes (inde i mit hoved) det vil være synd at lade hende gå på fliser inde i løbegården. Hun har selvfølgelig halm inde i selve buret, men løbegården har hidtil været med jord/græs som bund.

Hvordan synes i jeg skal løse problemet??

Hun må gerne grave løs i buret, hvis ikke hun risikerer at komme til skade, ved at grave ned i tråden.

What to do??

Har også et emne på gnaver galleriet, men synes generelt at kvaliteten af svarene er bedre her inde.

Kommentarer på:  Min kanin graver og graver, og graver.
  • #2   1. jun 2014 Det er faktisk kun hende, af min to kaniner der graver. Den anden roder lidt rundt (jordbader) i jordstriben ved hækken, når hun er ude og løbe, men hun graver ikke.
    Jeg har heller ikke noget problem med at hun graver, jeg skal bare finde en løsning så hun ikke kommer til skade, eller kommer til at grave sig ud, og så ville jeg lige undersøge om hønsetråd kunne gøre tricket.
    En plade er nok egentlig en ganske god ide faktisk smiley

• #3   1. jun 2014 En kanin er "programmeret" til at grave underjordiske gange og huler, så det kan du ikke vænne den af med!

• #4   1. jun 2014 Marietta:

Hun må hjertens gerne grave, det skal bare være på en måde så hun ikke kommer til skade, og hvis hun risikerer det ved at jeg graver tråd ned, så er det ikke løsningen. Tråden/pladen kommer til at ligge omkring 15 cm nede under jorden, så hun får jord at grave i, selv om hun ikke ligefrem kan lave gange under jorden.

• #5   1. jun 2014 Jeg ville lægge fliser i stedet for hønsetråd. Hvis hendes negle hænger fast i tråden kan hun godt og grundigt til skade

• #6   1. jun 2014 Du kan evt købe noget tråd med tykkere tråde i. F.eks det grønne havehegn mange har. Eller tykt volierenet (det er dog dyrere). Det har så tykke tråde at kaninen ikke kan grave/kradse dem over og komme til skade. Det vil jeg tror godt kan ske med hønsetråd. Ved en plade kunne jeg godt være nervøs for om vandet ville kunne trænge ordentlig væk (hvis det kan regne ned til kaninen)

• #7   1. jun 2014 Da vi havde kaniner gravede vi 75 cm ned og lagde voliere tråd, jord og græstørv på, kantinerne gravede fine huler og gange, det er det kaniner gør og ærlig talt jeg syntes de skal have muligheden;)

• #8   1. jun 2014 Tak for jeres svar.

Maj-Britt:
    Det er nemlig også det jeg frygter der sker hvis hun nu skulle grave ned i dem. Fliser vil vi også lige have med i baghovedet.

Fubert: Hvis der kommer en plade i så bliver der lavet huller så vandet kan trænge væk. Men ellers en fint forslag. Vi vende det med kæresten og høre hvad han synes.

Bodil:
    Ja hvis hun gerne vil grave, så skal hun da have lov. Hun graver mere jorden op og skubber rundt med den, en hun graver dissiderede gange. 75 cm er nok lidt optimistisk her hos os. Vi kan ikke flytte selve løbegården da den er sænket lidt ned i græsset som er groet hen over, og der er ikke meget plads at gøre godt med hvis man skal grave. Men tror bestemt vi kan komme lidt længere ned end det jeg havde tænkt.

• #9   1. jun 2014 Hvorfor graver du ikke nogle rør ned til kaninerne ?

• #10   1. jun 2014 Anni:
    Det ved jeg ikke om der er plads til. Måske et enkelt, men det skal jeg lige have kigget nærmere på, men super ide.

• #11   1. jun 2014 Hej Heidi,

Jeg havde samme problem, da jeg havde kanin. Vi gravede fliser ned i bunden af hende bur, og så måtte hun ellers grave når hun var i løbegården (en times tid dagligt - så fik hun ikke tiden og muligheden for at grave sig ud).

Håber at du finder den rigtige løsning for jer smiley

• #12   1. jun 2014 Daniella:

Deres bure og løbegårde hænger sammen, så når de er på løbetur så er det frit i haven. Jeg synes derfor det er lidt synd med fliser i det hele. De løber frit minimum en time hver dag (med mindre det står ned i stænger). Hun graver også når hun er i haven, der hvor der er jord altså, og det er fint nok. De huller fylder jeg gerne smiley

Tror vi er kommet frem til, at vi graver en plade med huller i ned i en rimelig dybde, og så får hun et rør af en art hun kan muntre sig med. Så kan hun både grave, uden at jeg skal være bange for at hun graver sig ud og derefter graver sig ud af haven, eller kommer galt af sted på tråden, og lege med røret.

• #13   1. jun 2014 Synes det er lidt sjovt at det faktisk kun er den ene af de to kaniner jeg har der graver i sit bur, men jeg klager ikke smiley

• #14   1. jun 2014 Vi har tre kaniner. Her er det også kun den ene af dem der graver. Og hun ELSKER det. De går i store løbegårde 24-7 året rundt (ca. 10m2 hver). Der er fliser i bunden de fleste steder. Men der hvor der kun er jord der graver hun. Så meget at vi har kørt to trillebørfulde jord ind til hende for at hun kunne more sig. Hvor ville hun have haft det trist hvis hun skulle have siddet i et traditionelt kaninbur smiley
    Så KÆMPE skulderklap til dig for at lade din kanin have et nogenlunde naturligt kaninliv smiley :-) smiley

• #15   1. jun 2014 Fubert:

Jeg mener ikke man skal have nogle dyr hvis ikke man gør hvad man kan for at give dem et normalt liv. Selvfølgelig kan det aldrig blive som når de lever vildt, men man kan godt se om de nyder livet. Den der ikke graver i sin løbegård kan sagtens grave lidt når hun er ude i haven, og så vælter hun sig ellers rundt i det bagefter. Hun elsker at bade i jorden, og den anden sørger for at jorden altid er løs smiley
    Mine kaniner ville heller ikke trives hvis de sad i et almindeligt bur. De elsker at spæne rundt, hoppe, fjolle og gøre ved, og jeg ELSKER at kigge på dem. Synes bestemt de ligner to kaniner der nyder livet, når man sådan bemærker deres kropssprog. Der SÅ herlige. Glæder mig til når jeg er færdig med at læse om et års tid, så vi kan komme på landet og bo, så de kan få endnu mere plads.

• #16   1. jun 2014 Hønsetråd skader dem ikke.
    Brugte selv hønsetråd under mine gamle bure med løbegård, og det virkede helt fint. Ingen skader der.
    Hvis der er plads til det, kan du evt. lave en kasse med jord eller sand, hvor hun kan få lov til at grave smiley

• #17   1. jun 2014 Det er selvfølgelig lidt svært når buret og løbegården allerede er anlagt, men alternativt til at grave hønsetråd eller plade ned i selve gården, er at lade siderne på gården fortsætte et godt stykke ned i jorden. Altså lodret ned, så hvis hun graver så skal hun grave meget langt ned for at at komme helt ud af gården.

• #18   1. jun 2014 Søhelten:
    Tror du heller ikke det skader hvis hun graver voldsomt og kløerne får fat?

Winnie:
    Det er en færdiglavet løbegård vi købte, så siderne er ikke fantastisk høje, så der er ikke meget at grave ned desværre. Ellers var det et super forslag. Man kunne formentlig forlænge siderne og grave dem ned, men tror næsten det bliver mere besværligt end at grave en plade ned smiley

• #19   1. jun 2014 Jeg havde en enkelt han, som gravede utrolig meget. Der er aldrig sket noget med ham.
    Kender flere der har hønsetråd i bunden af løbegårde, og har aldrig hørt om nogle tilfælde, hvor det har skadet kaninen smiley

• #20   2. jun 2014 Sheltien:
    Det er rart at vide. Har bestemt ikke lyst til at hun kommer til skade.

Kommentér på:
Min kanin graver og graver, og graver.

x