{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.033 visninger | Oprettet:

Vitamin-helvedet {{forumTopicSubject}}

Vitaminer er godt, mange vitaminer er meget godt

Med cøliaki (glutenallergi), kræver det en hel masse ud over kosten.

Gravid-multivitamin, B12, B complex, C, zink, jern og fiskeolie. Og om aftenen er det magnesium, kalk, D3 og K2.

Før jeg blev syg tog jeg aldrig vitaminer. Gør I?

Kommentarer på:  Vitamin-helvedet
  • #1   8. feb Nix, tager intet udover p-piller, men de går nok ikke ind under vitaminer.

• #2   8. feb Jeg tager ikke nogle.. Men jeg har en fornemmelse af at jeg burde tage B og D vitamin.
    Da jeg var yngre fik jeg flydende D vitamin fordi jeg ikke var nok udenfor.

• #3   8. feb Jeg har i mange år reageret virkelig dårligt på kosttilskud, kapsler kan jeg stadig ikke tage (de bliver opløst på vej ned igennem systemet og så skal jeg bøvse, og det ender så med at jeg bøvser pulver op - det smager pænt dårligt).

Så jeg tager kun en multivitamin fra Livol, efter at jeg er begyndt at tage den har jeg i den grad kunnet mærke en forskel på mit energiniveau.
    Og så skal jeg have fat i K2 som ikke er lavet på soja, mine tænder ville være glade for at jeg gav dem lidt K2.

• Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 5 Svar: 1.663
    #4   8. feb Nix , ingen piller her

• #5   8. feb Jeg tager:

-B vitamin
    -selen
    -silica
    -kalk og magnesium
    -Gingo biloba

• #6   8. feb Betolvex (B-12) pga anden medicin.

• #7   8. feb Multivitamin
    Aktive b- vitaminer
    P-5-p - aktivt b6
    D3
    5HTP
    Melatonin
    Tyrosin.

Det er dagsdosis pt af tilskud.
    Jeg har i mange år taget betolvex (b12), men jeg er tilsyneladende bedre dækket ind i en lavere dosis når vitaminet er aktivt, så de er lagt på hylden.

• #8   8. feb Som "bonus" er jeg begyndt at spise protein-wafers, fordi mit proteinniveau er aaaaalt for lavt, og har været det on/off de sidste 5 år. De er bare mega lækre

• #9   8. feb Jeg tager kalk med D-vitamin - og indimellem en fiskeoliekapsel.

• #10   8. feb Må jeg spørge hvorfor I tager kalk?

• #11   8. feb CH, for mig er det ret simpelt. Tag kalk eller få knogleskørhed. En af de sjove bivirkninger ved cøliaki Bliver knoglescannet hvert 5. år, og heldigvis er alt fint.

• #12   8. feb Ja, mine tarme fungerer ikke så godt efter stråler, så jeg tager D vitamin, kalk, zink, magnesium og B vitamin

• #13   8. feb Ok.
    Det er jo desværre et mineral mange tager ukritisk selvom det øger risikoen for hjerte-karsygdomme ret markant at tage det uden at mangle det.

Lægerne anbefaler det rask væk, desværre.
    Også uden at tjekke for mangel ved en simpel blodprøve.

• #14   8. feb Tager multi vitamin gravid og jern, men det er kun fordi at jeg er gravid. Ellers tager jeg aldrig noget
    Spiser dog varierende og nogenlunde sundt en gang imellem

• #15   8. feb #13, jeg kan huske at jeg sad dengang med verdens mest skæve blodprøver, og tænkte at jeg aldrig ville kunne få normale tal igen. Og jeg var godt nok nervøs ved den første knoglescanning, for jeg forventede nærmest at jeg var helt afkalket.

Jeg aner ikke om læger i flæng anbefaler det, men på det sygehus jeg er tilknyttet, er de meget insisterende med at vi pine-død SKAL tage det. Men det er der så også god grund til

• #16   8. feb Tager intet. Prøvede en overgang fiskeolie, da det skulle være gavnligt imod gigt osv. Det fik jeg 10 gange mere ondt af og efter at have udholdt ca 1 måned stoppede jeg..
    Til gengæld får Tilly C vitamin med Zink, B vitaminer og en multivitaminpille til voksne hunde.

• #17   8. feb Jeg tager magnesium, selen, zink, D-vitamin og methyleret B-complex til mit stofskifte, mælketidsel til at hjælpe leveren og så tager jeg lige pt. glutathion og gurkemeje til at bekæmpe den inflammationstilstand i kroppen der kommer af at Batdog ikke har taget sine tilskud i 3 mdr og nogle mennesker mener, at man godt må give gluten til folk fordi de mener, at glutenfri er hysteri. Nå ja, og probiotika for at lappe på tarmen efter en sådan omgang og omega 3 i et forsøg på at fremelske en bestemt slankebakterie

• #18   8. feb Jeg tager ingen vitaminpiller, men forsøger at variere min kost. Fed fisk et par gange om ugen, et glas kefir og (alt for) meget frugt og grønt hver dag. Jeg alene holder gang i firmaets frugtordning
    Kan andre her fx skrælle en banan med fødderne?

• #19   8. feb Det minder mig om, at jeg zink mangler på min liste...
    Jer, der tager magnesium - i hvilken form tager I det?

Det er heldigvis i coatingen på mit b6 for jeg kan ikke sluge de der hestepiller...

• #20   8. feb Monkey business Søren, avanceret

• Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 5 Svar: 1.663
    #21   8. feb Jeg tager piller , dog ikke vitaminpiller

Jeg tager jerntilskud 2 x daglig

Min krop optager, af en eller anden uvis grund ikke særlig godt jern

• #22   8. feb C
    B
    D
    Magnesium
    Multi

• #23   8. feb Jeg tager ingefærtabletter, hørfrøoliekapsler, D3, kalk, C-vitamin og B-vitamin.

• #24   8. feb Jeg tager en enkelt multivitaminpille om dagen. Jeg tror, at jeg er mindre træt, når jeg husker at tage den, men jeg er faktisk ikke sikker på, at den har den store effekt.

Jeg har aldrig søgt efter vitaminpiller på nettet, men efter at jeg har læst i den her tråd, så er HG fyldt med reklamer for Apovit vitaminer. Føler mig lidt overvåget

• #25   8. feb Jeg får reklamer fra IHerb

• #26   8. feb Jeg tager ikke vitaminer. Men jeg tager zink, selen og magnesium mod uro i benene.
    Det er virkelig en combi der virker Og jeg er Batdog evig taknemmelig for anbefalingen.

• #27   8. feb Nu vi snakker om vitamin-piller ....

Da jeg gik i skole i 50'erne ... fik vi alle sammen udleveret en lille rund gul vitaminpille i spisefrikvarteret af lærerne hver dag.

Det var dengang man endnu brugte blækhus og pen ( før man fik kuglepenne ) ... ha ha .. Ja .. ja ... jeg er gammel ...

I skrivepulten var der et lille rundt hul .. Man skulle sætte pennen ned i , når man ikke brugte den . ......... I det lille hul kunne man liiiige stoppe vitaminpillen ned i , så man slap for at spise den ... ( den smagte af pommeren til )

Jeg aner ikke hvor de vitaminpiller blev af ... for der var altid plads til dem. .... så det må være rengøringspersonalet der fjernede dem ....

Ren nostalgi ... ( griner )

• #28   8. feb Jeg tager Unikalk med D vitamin, da jeg har autoimmun hepatitis og er i behandling med prednisolon der afkalker ens knogler, så jeg SKAL tage dem med meget strenge instrukser fra sygehuset Har en årrække taget betolvex ( b12), men pt tager jeg dem ikke, da mine tal er fine.

• #29   8. feb Jeg tager en mutilvitamin - når jeg husker det.

Tog jeg til lægen ville jeg nok blive proppet på noget mere, mine tal plejer at være temmelig meget hen i vejret.

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    jan 2014

Følgere: 7 Emner: 16 Svar: 2.095
    #31   8. feb Jeg tager ikke vitaminer, håber pt at være dækket ind af en hel masse grønkålsjuice + frugt, grønt, nødder og kerner

• #32   8. feb Altså - det der med kalk.
    Hvis der ikke er en konkret årsag (som eksempelvis medicin eller sygdom som afkalker), så få tjekket kalkniveauet inden tilskud.
    Det skader meget mere end det gavner, hvis man ikke mangler det.

Der er ingen grund til at tage det, hvis man er sund og rask og spiser nogenlunde almindeligt mad.
    Og er man usikker på om kosten dækker, så få det tjekket.
    Ellers kommer man langt med en multivitamin, der indeholder mineraler.

• Kathrine
    Kathrine Online Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 8 Følgere: 237 Emner: 3 Svar: 879
    #33   8. feb Tager B, C, D, Zink, magnesium, kalk og l-tyrosin.

Samt fiskeolie. Tager dog kun kalk, fordi lægen på reumatologisk afdeling siger jeg skal

• #34   8. feb Jeg blev nysgerrig og googlede lige hurtigt det med cola og knogleskørhed.
    Den samme undersøgelse, som påpeger risikoen viser også at kalktilskud ikke gør en positiv forskel.

• #35   8. feb Jeg tager B12, D-vitamin, Zink og Biotin.
    Jeg skal have taget en blodprøve om en uge for at tjekke op på tallene.
    Mit kalium niveau er for lavt, så det bliver der også holdt øje med

• #36   8. feb Som udgangspunkt tar jeg ikke noget.

Jeg burde spise fiskeolie eller anden omega 3 kilde da jeg intet fisk får. Og vi har det endda i huset da kæresten tar dagligt. Men ja dovenskaben længe leve.
    Ved forkølelse eller lignende tar jeg gerne en høj gang c vitamin, d3 og enten sinupret eller solhat. I perioder kan jeg også finde på at tage ginseng. Og mælkesyrevakterier til diverse.
    Men nej jeg får det ikke gjort i hverdagen.

Damen får alm. Viramintablet. Høj dosis d3, fiskeolie, den stærkeste kombinerede bvitamin jeg har kunnet opstøve og magnesium. Og det bliver taget slavisk!

• #37   8. feb Jeg tager ikke vitaminer, men har tit tænkt på om jeg burde, især fordi jeg er så træt hele tiden. Men det er ikke jern for de får jeg tjekket hver gang jeg donore blod og det ligger på et fint niveau.

• #38   8. feb Jeg tager 1 stk multivitamin samt 1 D-vitamin og 1 kalk. Dette er blevet ordineret. Mit D- vitamin har været helt nede på 6 på trods af en rejse til sydens sol relativt kort før det blev målt Er rigtigt meget ude i sommerhalvåret. I perioder tager jeg også magnesium grundet muskel og ledsmerter. Min ortopædkirurg har egentlig også givet mig ordre på glucosamin samt fiskeolie, men er simpelthen så dårlig til at sluge kapsler

Arbejder i et lægehus og vi må ikke tage blodprøver for vitaminer og mineraler med mindre det er lægeordineret. Lige nu har vi en skole i nærområdet, der åbenbart har undervisning i vitaminer og mineraler. Der ringer op til 2-3 forældre dagligt, der vil have tjekket deres børn Uden egentlig at have en indikation for dette. Det ville være en hel masse unødige blodprøver, hvis alle bare kunne få det gjort.

• #39   8. feb Desværre er det også ved at blive besværligt selv at betale for sine blodprøver, hvilket ellers har været en mulighed man kunne bruge, hvis lægen fandt det irrelevant at tjekke om det ordinerede og indtagede er nødvendigt...

Jeg vil bestemt ikke anbefale forældre at give børn alle mulige tilskud uden at vide om der er indikation.
    Så hellere flere blodprøver end velmenende forældre, der giver tilskud uden grund.

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    jan 2014

Følgere: 7 Emner: 16 Svar: 2.095
    #40   8. feb Overdosering af vitaminer er vel lige så slemt som mangel på vitaminer, eller måske endda værre?

• #41   8. feb Multivitamin
    Kalk + D
    Magnesium
    Jern

• #42   8. feb Jeg tager dagligt C,D,jern & fiskeolie. Drikker hver morgen en hjemmelavet shot, en blanding af ingefær, rødbede, granatæble, citron & chili.

• #43   8. feb Jeg tager kun dgl. 2 x Unikalk Mega med 38 mikrogram D-vitamin, fordi jeg kom i kæmpe underskud (de fleste skandinaver har D-vitaminmangel især om vinteren), men ellers intet tilskud. Mine blodprøver viser helt normale tal, og så kan jeg ikke se nogen grund til at fylde sig med en masse dyre piller med noget, som man får på naturlig måde gennem kosten.

• #44   8. feb Jeg tager flydende Kalium som det eneste

• #45   8. feb Ja jeg tager alm multivitamin og D vitamin, D vitamin fordi jeg pga noget medicin ikke selv danner det. Så tager jeg pt fiskeolie og B vitamin, fordi en eller anden mirakel mager har forsket og påstår at de to ting sammen, kan mindske menstruations smerter. Meeeen mærker ikke rigtig nogen forskel endnu. To i laaaang tid magnesium fordi det skulle gavne mod ledsmerter og hovedpine, men det havde ingen effekt, så det stoppede jeg med igen. Men ved at får at optage B vitmimin ordenligt, skal man have magnesium også, så fandt nogen dyre B vitaminer med alt det indhold der forlanges.

Gav også ingefær et skud i lang tid pga svær køresyge, men rend og hop, jeg kom hurtig tilbage på almindelige køresygepiller når jeg skal køre i bus i længere tid eller sejle for dens sags skyld !

• #46   8. feb Jeg tager hvad der er lægeordineret, resten prøver jeg at få gennem min kost.

Så jeg tager D-vitamin, mere om vinteren, end om sommeren. Jeg får medicin der gør, at tilskud er nødvendigt, ellers får jeg svær depression, store nakkesmerter, og bliver konstant smittet med virusser.

Jeg tager ikke kalk etc. selvom mange desværre gør det ukritisk, i samme øjeblik de får D-vitamin. Jeg indtager en stor del mælkeprodukter, og burde være dækket ind der

Det handler om balance jo

• #47   8. feb #27 - rengøringspersonalet samlede selvfølgelig vitaminpillerne ind og lagde dem tilbage i glasset, så de kunne genbruges. Derfor den grimme smag: det var de samme piller, der blev brugt i mange år, og med tiden tog de smag fra diverse børns snavsede fingre

• #48   8. feb Uhhh gravid-vitamin, er der endnu en hg baby på vej?

Jeg tager multi og kalk fordi jeg ammer og ikke drikker mælk og så har jeg lige købt noget Silica-bims der er skulle være godt til hår og negle

• #49   8. feb Hvem spørger du?

• #50   8. feb Jeg har ikke styr på overdosering af vitaminer osv. Men jeg ved at leverafdelingen jeg er tilknyttet oplever et stigende antal patienter der blevet henvist til dem med høje levertal mm , og så viser det sig at det er fordi de tager diverse tilskud og naturpræperater. Så uanset hvad skal man i hvert fald lige tænke sig om , som man skal med almindelig medicin.

Noget af det første jeg blev spurgt om ved første møde var netop om jeg tog nogen former for naturmedicin eller tilskud , og da jeg så undrene sagde nej , fik jeg forklaret hvorfor de spørger.
    Syntes det er lidt skræmmende at efter sundhedsbølgen for alvor har ramt landet, så er der folk der tror de gør noget godt for dem selv , men de gør rent faktisk det modsatte.

• #51   8. feb Er det ikke de fedtopløselige vitaminer, der er farligst at overdosere? De vandopløselige mener jeg bare, at kroppen skyller ud igen. Men jeg er nu ikke helt sikker. Der må eksperter på banen

• #52   8. feb Søren, jo først og fremmest: A, D og E, og så kan man også få for meget af mineraler og sporstoffer. De andre vitaminer er vandopløselig, så de ikke ophobes på samme måde i kroppen, men ved megahøjt indtag kan både lever og nyrer komme på overarbejde, så vidt jeg ved.

• #53   9. feb Spørger du mig Zenta? Jeg spørger TS

• #54   9. feb K vitamin er også fedtopløsligt.

• #55   9. feb Noooooo, ingen baby! Men behov for ekstra folinsyre, som praktisk nok er i gravid vitaminer

Jeg er vist et af de individer der ikke skal avles på

• #56   9. feb Haha okay

• #57   9. feb Datteren på 2½ år tager multivitamin til børn. Hun er meget selektiv med hvad hun spiser i øjeblikket, selvom hun var altædende da hun var mindre.
    Jeg tager multivitamin, da jeg bliver meget træt om vinteren. Så egentlig var det i håb om at det ville hjælpe.

• #58   9. feb Hehe ja jeg spurgte dig Caroline

• #59   9. feb D vitamin, C-vitamin, folinsyre noget, og så får jeg b12 i sprøjte. der er tale om, at jeg også skal tage kalk tabletter. Jeg lever varieret, men min krop er elendig til at holde på tingene. har haft så lavt et indhold af diverse vitaminer, at det næsten var farligt, så min læge holder skarpt øje med mig ..

• #60   9. feb Linda, ja, det er rigtigt. Til gengæld har jeg aldrig hørt om nogen med K-vitaminmangel udover blødere, samt at man kan give det forebyggende til spædbørn.

• #61   11. feb Jeg tager fiskeolie og chrome (sænker blodsukker). Har overvejet at tage kalk, for at forebygge knogleskørhed (min mor har knogleskørhed), men synes at der er for mange bivirkninger ved at tage kalk, så indtil videre har jeg droppet det.

• #62   11. feb Jeg havde en læge som sagde de der billige multivitaminer i brugsen ikke gir mere bonus på vitaminbanken end at gå ud i en svinesti og tage et par lunger luft..

• #63   11. feb Jeg prøver på at få taget en multivitamin om dagen og lidt hemojern ved mens.
    Men reelt så bliver det nok til 2 hemojern og 3 multitabs om måneden
    Hvor er det da bare for svagt
    Men hundene de får deres kosttilskud hver dag!

Kommentér på:
Vitamin-helvedet