{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
976 visninger | Oprettet:

Hvor længe skal man fodre fugle? {{forumTopicSubject}}

Sikkert et dumt spørgsmål

Egentlig synes jeg, at fuglefodring må være slut nu. Men havens fugle er ikke enige. De sidder troligt og venter på mad hver morgen - og resten af dagen, hvis jeg ikke giver dem noget/de har spist op.

Hvor længe fodrer I andre?

- Og her er solsorten fornærmet over, at egernet har overtaget fuglefodringshuset - der skal forestille en eurasier i øvrigt og er en gave fra yngstesønnen

Kommentarer på:  Hvor længe skal man fodre fugle?
  • #1   13. apr Jeg har hørt at hvis man fodre fuglene skal man gøre det hele året..

Her må vi desværre slet ikke fodre dem, dels pga rotter og dels pga de store havmåger

• #2   13. apr Hele året, og husk vand.

Eller slet ikke, det trækker ofte rotter til, og fodring holder liv i svagelige fugle, der så bringer kuld til verden.

Kan fuglene ikke selv finde foder, så klarer de stærke sig, de svage bliver til foder for andre dyr.

• J0hN
    J0hN Online Tilmeldt:
    aug 2010

Følgere: 98 Hunde: 3 Emner: 8 Svar: 4.018
    #3   13. apr Hos os: Aldrig.

• #4   13. apr Det har jeg aldrig hørt - at man skal fodre HELE året

• #5   13. apr Det er ligesom at fodre på en kat. Er man først begyndt, skal man gøre det hele året.

Her fodrer vi ikke. Det gør naboen til gengæld, og det tiltrækker både rotter, fasaner og alt muligt andet, der ikke hører sig til.
    Det ville også være dybt umoralsk og uetisk af mig at sætte et fuglehus op, for fuglene ville blive hundemad, før de fik set sig om.

• #6   13. apr https://www.dof.dk/fakta-om-fugle/fugle-i-haven/fakta-om-fuglefodring

Især sidste afsnit om rotter.

• #7   13. apr #4 Ved at fodre hele året så bliver det nemmere for fuglene at skaffe føde til ungerne. Jeg har endda hørt at det skulle være mere nødvendigt at fodre i yngletiden end om vinteren.
    Her bliver de ikke fodret som sådan. De stjæler ved hønsene og af det korn vi har liggende til at fyre med.

• #8   13. apr Jeg læser hverken i dit link eller andre steder, jeg har googlet, at man IKKE bør fodre fugle, Maj-Britt (og andre) eller at man SKAL fodre hele året, hvis man fodrer om vinteren.

Mht. det med rotter: Æv

• J0hN
    J0hN Online Tilmeldt:
    aug 2010

#9   13. apr Er helt sikker på at fuglene foretrækker naturligt føde, så som insekter og bær med mere..
    Alene Landsvalen æder en million insekter pr sæson.

• #10   13. apr Så skal man hjælpe fuglene, så plant flere blomster, der tiltrækker insekter.

Den her side er rigtig god:

https://www.bolius.dk/saadan-faar-du-flere-fugle-i-haven-19151/

• #11   13. apr Vi fodrer hele året

• J0hN
    J0hN Online Tilmeldt:
    aug 2010

#12   13. apr Forestil jeg en verden af veganske fugle.
    Vi ville være generet af fluer hvepse, og blive tilsået af myggestik.

• #13   13. apr Jeg ville stoppe nu, men hold nu kæft de skælder mig ud og forfølger mig rundt i haven eller sidder lige uden for døren og pipper indtil jeg giver mig.

Og værd at huske er at jeg er panisk angst for fjerkræ ..

• #14   13. apr Jeg fodre hele året. Jeg fodre dog ikke med fedt, i forår, og sommersæsonen. Og heller ikke så mange solsikkefrø

• #15   13. apr Jeg ER altså lidt forvirret over, at nogle skriver, at man slet ikke bør fodre, mens fuglesider skriver, at det er en god idé at vinterfodre. Jeg vælger nok at stole på disse

Mht. det med vand er det RET svært i frostvejr. Jeg har prøvet at dryppe lidt madolie i vandet. Det udsætter tilfrysning, men ikke længe.

Målt i biomasse er 80% af (såvidt jeg husker) Europas insekter forsvundet. GOD IDÉ at gøre noget (mere) ved haven for insekterne. Tak for tip, Maj-Britt.

• #16   13. apr Dine og mine fugle må være nært beslægtet, Zenta

• J0hN
    J0hN Online Tilmeldt:
    aug 2010

#17   13. apr Noget af det bedste man kan gøre for fuglene er at udrydde frit løbende katte, men det er en anden historie

Danske katte dræber mindst 10 millioner vilde fugle
    http://www.huntersmagazine.com/article/danske-katte-draeber-mindst-10-millioner-vilde-fugle

• #18   13. apr Ja!

• #19   13. apr #17, jeg er ganske enig.

• #20   13. apr Jeg fodrer hele året .... dog lidt mindre nu , hvor der er insekter.
    Her regulerer fuglene det selv ... jeg kan allerede se , at der komme færre fugle , end der kom hele vinteren .

Desuden vil jeg hellere møde en rotte ... end der ingen fugle kommer , hvis jeg ikke fodrer.
    Rotten skal jeg nok få fat i ... ....... og fuglene SKAL være her... .. BUM .

• J0hN
    J0hN Online Tilmeldt:
    aug 2010

#21   13. apr Problemet er hvis rotterne finder ind i beboelsen.

• #22   13. apr Når man først ser rotten, så er der flere end 1.

Et er at man selv er ok med rotter, men det er naboerne næppe, og rotterne bliver ikke på din matrikel, Nittib.

Der er jo en grund til at langt de fleste boligforeninger har et forbud mod at fodre fugle, det trækker altså rotter til.

• #23   13. apr Maj-Britt .... he he ..... Jeg er sikker på , at kommer der en rotte her ... så er det en inkarneret eneboer eller en rotte der kun er interesseret i eget køn.... såååå ...

Ja ... ja .... nu må vi se .... foreløbig har der ikke været rotter her i over 20 år .... Det er sgu nok mit farlige udseende , der skræmmer dem væk. .... se selv --->

PS: .... I øvrigt fodrer mine naboer også fuglene ...

• #24   13. apr Fodrer hele året. Katte er intet problem - dem holder hegn og hundene væk. Rotter ser vi intet til i haven men har da haft dem på besøg ved hønsegården en gang eller 2.

• #25   13. apr Jeg fodrer fuglene hele året. Men det er lidt utilsigtet. Jeg har en flok frække skader, der sidder klar til at samle op efter hundene, når der bliver strøet tørkost ud.

Og Malene - af en eller anden grund, så må havens almindelige fugle gerne være der for mine husky-drenge. De kan nærmest samle mad op mellem poterne på dem. Virkelig underligt....

• #26   13. apr Jeg fodre hele året. Dog er jeg ikke så pernitten med det forår og efterår. Men vinter er hver morgen.
    Det er så hyggeligt når fuglene kommer med ungerne og lærer dem op i at spise fra foderbusken.

• #27   13. apr Min mor fodre hele året. Hun har ingen kæledyr så hun elsker at bruge tid på at sidde og kigge på de forskellige fugle og specielt når de har unger
    Hun har stortset hvert eneste år et solsorte par der laver en redde inde i hendes overdækkede terrasse. Det er så hyggeligt at følge dem. Knap så hyggeligt når man kommer hjem på weekend hos hende med en Rosa hvalp, der bliver jagtet af solsorte forældrene fordi deres unge sidder i haven og lille Rosa ikke ved det, men bare er gået derud for at tisse
    Jeg måtte ud og bærer hende ind, fordi de gik så amok og hun måtte tage benene på nakken ..
    Eller da jeg måtte bærer deres unge ud, fordi den var hoppet ind i huset..
    I vinters havde de hendes juletræ med foderkugler, da vi var færdige med at bruge det indenfor, det var ret sjovt

• #28   13. apr Altså jeg fodre nu kun fuglene om vinteren. Jeg bor ret tæt på skoven og om vinteren kan jeg lokke lidt mere 'spændende' fugle til foderbrættet med fodring (flagspætter, kernebiddere, dompapper, bogfinker, stillitser, sumpmejser, halemejser osv). Så snart den sidste sne var væk flyttede fuglene tilbage i skoven og selvom der stadig er lidt foder tilbage så er her kun gråspurve, solsorte, rødhals, blåmejser og musvitter tilbage nu og de er holdt op med at spise foderet. De plejer at få adskillige kuld på vingerne i haven i løbet af sommeren også selvom jeg stopper med at fodre nu. Så satser på at det er OK det jeg gør
    Og ja, rotter er bare megatrælst at få trukket til; de kan virkelig ødelægge meget på ganske kort tid. Hos os kommer de uanset om vi fodre fugle eller ej; vores ene skel er en bæk. Meget populært blandt rotter at vandre langs vand Vi plejer dog godt at kunne få gjort det af med dem igen. Vha vovserne og klapfælder ladt med æbler (det er åbenbart uimodståligt for rotter).

• #29   13. apr jeg fodrer ikke fugle mere. Vi blev invaderet af rotter og rottemanden var skrap og "forbød" os at fodre fuglene. Vi har også en bæk lige bag haven, så rotterne havde lige lidt for gode kår

• #30   13. apr Jeg fodrer året rundt.

• #31   13. apr Jeg har virkelig fået noget at tænke over. Jeg ER super glad for at fodre fuglene - nyder at se dem gufle i sig og ekstra, når der kommer lidt sjældne fugle forbi. MEN - vi har muligvis en rotte på krybeloftet To gange har jeg hørt gnaveri, og forleden var jeg deroppe og så små lorte. Jeg må blankt erkende, at jeg har lukket af for det og håbet, det var en enkelt lille mus, der er smuttet igen. Hmmmm.

• #32   13. apr Iflg. google er det vist heldigvis ikke en rotte, der er eller har været på loftet. Pølserne var mindre end rottestørrelse.

• #33   13. apr Vi har lige fået ryddet for rotter ved foderbrættet.
    Det er jeg ligeglad, jeg har SÅ meget livskvalitet på grund af de fugle.

Så må vi rydde rotter en gang i mellem.

• #34   13. apr Halsbåndmus

• #35   13. apr Jamen, her vrimler med rotter, når vi fodrer...... OG de går indendørs hos naboen (mine forældre).

• #36   13. apr Det er så klamt..

• #37   13. apr JA!! Og de hører så dårligt, så den ene af dem rendte med min mors høreapparat en nat...... Det kostede lige en bondegård

• #38   13. apr Dælens!!
    Det værste er den klamme lugt, de efterlader.
    Der gik år inden vores lille sambos tilstedeværelse i soklen i køkkenet ikke længere stank, når det blæste.

• #39   13. apr Vi fodre året rundt - men mindre når vejret bliver bedre.
    Vi sørger for at rydde under fuglehusene ofte, for skaller og andet lign der er landet på jorden. for at ungå rotter.

vi havde et par enkelte rotter sidste år - men det var så fra den total faldefærdige lade der blevet revet ned, de kom fra. ikke langt fra os.
    de levede dog ikke længe før de blev pløkket med et luft gevær.

• #40   13. apr Jeg gør det stadigvæk, de kan ikke forstå at man slutter.

• J0hN
    J0hN Online Tilmeldt:
    aug 2010

#41   13. apr Det burde forbydes.
    Naboen kan jo også få rotter.

• #42   13. apr Man kan også få rotter uden man fodrer fugle ..... alene det , at de kan lugte du steger bacon , kan få en rotte til at hoppe ind af dit vindue. ..... eller hvis du smører en spegepølse mad. .... hverken du eller naboen , kan føle sig sikker , hvis der er rotter i området ...

• Rikke
    Rikke Online Tilmeldt:
    okt 2011

Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 25 Svar: 1.002
    #43   13. apr Ej, hold nu op med det rottepjat! Folk, der har høns, mødding, og alverdens andre dyr, tiltrækker rotter. Når man bor på landet, undgår man ikke rotter, og det er sgi da ikke raketvidenskab at holde sit fulglefodring på et niveau, så der er spist op før aften.
    Jeg har endda fobi for rotter (virkelig.....jeg har flere gange besvimet af skræk). Man kan komme langt med at holde sine arealer fri for rod, så rotterne måske vælger at bo et andet sted.

Jeg får en masse ud af at se på fuglene, der fodres hos mig, jeg synes det er hyggeligt. De sidste par år har jeg haft en blåmejse der hakker på ruden, hvis jeg ikke kommer hurtigt nok med maden. Den ene dag lå jeg syg på sofaen, og hørte ikke den hakkede på køkkenvinduet, så fløj den om på den anden side af huset. De er slet ikke dumme.

Jeg fodrer et stykke tid endnu, for de bruger meget energi på redebygning osv. Når sommeren er kommet igang, holder jeg lidt pause. Mine marker og haver er yderst insektvenlige.

Og efter alt den her snak om fuglefodring, blev jeg så opmærksom på at mine fugle har sultet derhjemme, for jeg har sgu da glemt at sige til manden, han også skal fodre fugle mens jeg er indlag. Stakkels mand, han har overtaget pasning af 400 planter og alle dyrene uden de lange sedler, jeg plejer at skrive, når jeg er væk

• #45   13. apr Jeg har hørt, at man skal fortsætte med at fodre fuglene, til ynglesæsonen er overstået.

Jeg har for første gang i år, konsekvent fodret hele vinteren, og har virkeligt nydt synet af alle de fine fugle Har flere gange haft besøg af en spætte ved mine mejsekugler
    Når man bor på landet, så er rotter en del af “pakken”, og det er den sjovt nok også, når man bor i byen De bæster tiltrækkes af alt, hvor det kan tænkes at der er føde, så fodersøg i haven, kan være lige så “problematisk”, som fuglefodring.

Jeg har netop investeret i et foderhus, som står på en stålstang, som jeg satser på, at rotterne ikke kan klatre opad. Desuden har jeg sørget for at hænge foder med fedt på steder, hvor rotter ikke kan komme til det. Jeg vil nemlig rigtigt gerne fortsætte med at fodre på havens fugle, og helst undgå også at fodre på rotter og større fugle, såsom den krage, der har været forbi et par gange.
    Og nårh ja, så har jeg en tilgroet have, som er giftfri og efterhånden med en del blomster og frugttræer/buske, så antallet af fugle her i haven stiger stødt

• #46   13. apr Jeg fodrer også hele året ... selvfølgelig mindre om sommeren ..... men jeg er nu af den mening at store fugle også kan være sultne ... .... så jeg har både ... solsorte ... duer ... skader --- krager ... spætte ( kun 1 ) hi hi ... og så naturligvis alle småfugle ... helt ned til fuglekonger osv. ...
    De må alle sammen gerne komme og spise hos mig ...

• #47   13. apr Jeg har også solsorte, de må gerne være her
    Men så meget, som de små bæster æder, så ville det jo blive helt vildt, hvis jeg også skulle fodre på de store. Så de må flyve ind til dig NITTIB

• #48   14. apr Jeg har det helt som dig, NITTIB. Der er ingen fugle, der ikke er velkomne i min have.
    Dog skal fasanerne lære at rykke rumpen, hvis de skal overleve

Vi har ynglende krager, en enkelt husskade, spurvehøg, tårnfalk og musvåge, ynglende flagspætter, et ton af solsorte og småfugle der fylder al fri plads i haven

Jeg er tosset med det!

• Ida og Figo
    Ida og Figo Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 6 Emner: 21 Svar: 2.080
    #49   14. apr Mine forældre fodrer hele året. De har ikke haft rotteproblem i mange år (efter naboen stoppede med at holde høns).

De svagelige fugle nappes af musvågerne som også får en luns kød en gang i mellem ligesom rævene

• #50   14. apr Jeg fodrer hele året. Her er alle fugle også velkomne Jeg har en svaghed for krager og duer især.

• #51   14. apr Vi har også nogle smælderfede duer i haven.
    Det lille foderhus der bliver most i stykker af dem

• #52   14. apr Her skræmmes krager og skader væk hvis jeg ser det.
    Dette fordi de skræmmer alle de andre væk, især alle de små fugle, de gemmer sig i hækken hvis en skade eller krage er der.
    Og så også dels fordi de rydder det for mad hvis de kan slippe afsted med det og det hverken gider jeg glo på eller betale for.

• #53   14. apr Men alle småfuglene må gerne være her, solsorte, en enkelt spætte og duerne.
    Duerne går på jorden og rydder op, ser dem aldrig i selve fuglehuset.

• #54   14. apr Vi fodrer også hele året og har aldrig set en rotte, skulle der dukke en op, er jeg sikker på at whipperne eller katten nok skal tage den.

Da vores tidligere genbo på 90 havde høns blev jeg jævnligt inviteret på kaffe med beskeden om, at Ghini selvfølgelig også skulle komme med og få et stykke kage.

Så vidste jeg godt, hvad det drejede sig om, Ghini har taget mange rotter i og omkring genboens hønsegård

• #55   14. apr Vi fodrer hele året, vi har masser af fugle og en del katte, det betyder så at vi ikke har rotter, dem tager kattene altså;) så jeg er glad for fritgående katte;) uden dem ville vi formodentlig være nødt til at bruge gift mod rotter og mus;)

• #56   14. apr Det er så skønt med et varieret fugleliv i haven.
    Jeg har en app på telefonen hvor jeg registrere nye arter når de spottes i haven. Der er snart en liste så lang
    Og det er sjovt at se de samme fugle kommer igen år efter år når de flyver henholdsvis nord og syd på. Så er de lige inde og holde pitstop nogle dage
    Mens standfuglene der lærer man dem at kende på individerne. Feks har vi en smældefed due han men en skæv vinge. Ham har vi fodret på i 2,5 år nu. Og hans damer selvfølgelig

• J0hN
    J0hN Online Tilmeldt:
    aug 2010

#57   14. apr Har 3 skade reder og inden længe får rederne en salve med luftbøssen

• #58   14. apr Godt J0hN .... du er en helt ...

• J0hN
    J0hN Online Tilmeldt:
    aug 2010

#59   14. apr #58
    Og det er simpelthen fordi de æder sangfuglenes afkom.
    Det er fakta og har set det flere gange.
    Foretrækker sangfugle og duer fremfor skader.

• #60   14. apr Det er sgu røvet, John.
    Og ulovligt.. ikke så fikst at reklamere med.

Øv for en adfærd!

• #61   14. apr Tjaaa ... der er mange måder at gøre sig bemærket på . ... ----> se mig ... se mig ... jeg har en haglbøsse .

• #62   15. apr Ginne, hvilken app er det, du bruger?
    Jeg har lavet mig en database til det på puteren, men en app er jo med altid

• #63   15. apr Her er alle fugle også velkommne

Vi bor lige op af skov, med mange råger.
    De bliver "reguleret" når ungerne begynder at ville flyve, og jeg hader det simpelthen.
    De rammer ad helvede til, og vi ender altid med at have 5-10 rågeunger der hopper rundt her og enten er ramt, eller bare røget ud af reden i den forbindelse, og ikke kan skaffe mad
    Og der kan de så hoppe rundt til de dør

• #64   15. apr Det lyder da ikke til at de har ret meget styr på det, dem, der har fået tilladelse.
    Så vidt jeg husker må de kun skyde de unger, der sidder på grenene udenfor reden.

• #65   15. apr Jo, den er god nok.
    Spørgsmålet er, om man ikke kan melde sådan en kedelig adfærd.
    De gør tydeligvis ikke som de skal.
    Meningen er jo ikke at fuglene skal mishandles....

https://www.jaegerforbundet.dk/jagt/jagtformer/regulering/

• #66   15. apr Præcis
    Jeg har også sat mig for at ville melde dem, hvis jeg ser dem igen i år

• #67   15. apr Vidste I for resten ??? ... at hvis man er generet af Råger ... så kan man downloade en app på sin mobil med lyden af hvordan en ...KRAGEUGLE .. siger..... ( Krageuglen er Rågernes værste fjende ) .....
    Når Rågerne så kommer ... afspiller man lyden .. og Rågerne flyver skrækslagne væk .
    Det behøver man kun gøre et par gange .... og PIST ... Rågerne kommer ikke igen ...

• #68   15. apr Der er et par steder i landet hvor man har lavet forsøg med det.
    Fjernbetjent rovfuglelyd.
    Jeg så en evaluering for nyligt og det virker dælme...
    Så kan det være mennesker, der finder det i sin ret at lemlæste fugle, de ikke kan lide, vil lade være..

• #69   15. apr Det er dof der har lavet den. Har så oprettet hjemme som et point og lægger så arterne ind efterhånden. Enten kan man søge direkte på fuglens navn eller man kan søge ud fra udseende.
    Smart synes jeg.

• #70   15. apr Ok. Den havde jeg men fandt den vildt mangelfuld.
    Måske den er blevet bedre.

• #72   17. apr Man bør alligevel ikke fodre fugle med underlødigt hvidt brød...

Om rotterne spiser kerner fra halmen i halmladen eller spiser fuglefrø er ligegyldigt her hos mig. Det handler kun om placering..

Kommentér på:
Hvor længe skal man fodre fugle?