{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
997 visninger | Oprettet:

läger for aktiv dødshjälp {{forumTopicSubject}}

Jeg skal snakke med dem. Det er läger der assistere ved aktiv død hjälp

Deres formand er sigtet for det. De har stillet borgerforslag

Det var kort fortalt. I min research fandt jeg dette. Det er en Opskrift....

Jeg er lidt rystet. Hvad mener du om at en läge smider det online?

Kommentarer på:  läger for aktiv dødshjälp
  • #1   14. maj Jeg synes det er iorden.
    Man kan finde alt muligt på nettet.
    Det er folks eget valg om de vil dø.

• #2   14. maj Jeg har fx denne bog her.

• #3   14. maj Synes absolut ikke sådan noget skal ligge frit tilgængeligt på nettet, heller ikke herinde.. Og håber faktisk du i det mindste vil slette billedet.

Der findes altså deprimerede mennesker der ville kunne (mis)bruge det til at begå selvmord.

• #4   14. maj Hellere det end de hopper ud foran toget, så for min skyld kan det bare ligge der.

• #5   14. maj Det er vel lige meget...

hvis folk vil herfra skal de nok finde ud af det alligevel...

• #6   14. maj #5 jo jo, men derfor behøver man da ikke gøre det nemmere for dem...

• #7   14. maj Hvorfor ikke?

Mon ikke hende der, vidst nok stadig, ligger på sygehuset fordi at hun fik en mand der sprang ud foran et tog, lige i nakken, havde foretrukket at han havde gjort det hjemme, med nogle piller og et glas vin?

Og hvis ikke det er nemt at få fat i, så er det vel ikke "gjort nemmere"

• #8   14. maj Så hvis det var en af dine kære der fandt dette på nettet og dermed kunne begå selvmord i hjemmet, så ville du ikke vrænge næse af at sådan noget ligger frit tilgængeligt? Jeg er med på det er bedre hjemme, end foran et tog hvor det også går ud over andre.

Men hvis man kan undgå et unødigt selvmord ved at fjerne sådan en opskrift fra nettet, ja så er jeg fortaler..

Indrømmer gerne jeg måske er mærket af min egen forhistorie med selvmordsforsøg. Havde jeg fundet sådan en "nem" opskrift i mine mørke tider feks herinde, så var det måske lykkedes for mig, så kan ikke lade være at tænke på andre..

• #9   14. maj Egentlig er det utroligt, at vi har alverdens valg i livet men ikke dette ene om livet.
    Hvem beskytter man ved ikke at gøre selvmord/aktiv dødshjælp tilgængeligt?

• #10   14. maj Hvis alternativet er at man tager 30 Panodil og først dør en uge efter af organsvigt og med smerter... Ja jeg ved det faktisk ikke.
    De fleste selvmord er vel egentlig et mislykket forsøg på at overleve
    Min morfar var indlagt med lungebetændelse og havde KOL, da han frabad sig medicin, så havde han valgt sin bane. Det er jo "bare" at trække livet ud med smerter, jeg ved ikke hvad der er mest humant?
    Snakkede vi om et dyr, så ved vi godt hvad det mest humane er. Men mennesker kan ikke få en sprøjte, og sove ud ude på græsplænen.

Jeg ved, det, jeg skriver, vil forarge nogen, men jeg vil sikkert også selv skifte mening 100 gange, inden jeg er død

• #11   14. maj Jeg fjerner det ikke for det ligger allerede alle steder online og jeg overvejede det men da heg fandt det via en simpel søgning på formandens navn og borgerforslaget og foreningens navn og endda blot på søge ordene blev jeg enig med mig selv om at det ingen forskel gør

Hvis der er stemning for at censurere det väk fra denne tråd gør jeg det dog.

Jeg er selv rystet over det.

• #12   14. maj Lens du burde ligge borgerforslaget op som link i trådens start så folk kan vælge at støtte hvis de vil - personligt vil jeg ihvertfald gerne støtte aktiv dødshjælp!! Har selv haft kræft og havde det været uhelbredeligt så ville jeg virkelig gerne ha den mulighed!!

• #13   14. maj Ja, Lens, du bør lægge borgerforslaget op, så det ligger her som link.

• #14   14. maj Jeg er ikke synderligt rystet. Folk gør sig nogle overvejelser om hvilke omstændigheder der ville føre til, at de aktivt søgte herfra; det er ikke jordomrystende for mig, at læger kan gøre sig de samme overvejelser. Eller at folk skriver det ned eller deler det. Held og lykke med at finde en læge, der gavmildt udskriver både fenemal og metoclopramid.

• #15   14. maj Det er folks eget valg at ville dø. Og SÅ nemt er det nu ikke at skaffe lige netop de 2 slags piller.
    Og langt hellere at de gør det hjemme fremfor som skrevet hopper ud foran et tog eller lign hvor dem der overværer det får ødelagt deres liv måske for altid.

Der burde være aktiv dødshjælp herhjemme. Kan slet ikke se det rimelige i at man skal visne helt væk og imod sit ønske.

• #17   14. maj Jeg sys ikk du bør slette det Ser ingen grund til det..

• #18   14. maj Det var også min tanke. Det er ikke nyt og det ligger mange steder

• #19   14. maj Helt okay, jeg vinger bare af.

• #20   14. maj Tak for tippet. Jeg har støttet borgerforslaget

Det må helt og holdent være folks egen beslutning om man vil leve eller dø!! Og jeg vil 1000 gange hellere have at folk tager medicin end at de springer ud foran tog/busser/broer og lignende, hvor det kan gå ud over andre.....

• #21   14. maj God pointe.

Jeg går også ind for forslaget men ikke for Opskrifter på selvmord. Det gik over min gränse

• #22   14. maj Man har ikke brug for en opskrift, hvis man ønsker at tage sig selv af dage. Naturen er fuld af gift. Min fars faster døde af en svampehøst (det var så ikke meningen) men altså jeg kan ikke se det farlige i information, tværtimod information kan redde mennesker.

• #23   14. maj Hvis ikke at selvmord, og selvmordstanker var så enormt stort et tabu, så ville vi altså nå langt...

Og jeg kender altså til et par stykker, der nok ville ønske at deres kærer havde valgt en anden, knap så dramatisk løsning....

• #24   14. maj Men altså, opskriften er til læger, er den ikke?
    Altså til læger som "praktiserer" aktiv dødshjælp?

Det ér virkelig underligt, at mennesker for alt i verden skal leve, især når det er så smertefuldt at medicin ikke dækker

• #25   14. maj Jeg forstår det ikke, og jeg kommer nok ikke til det, unge smukke mennesker, men den debat magter jeg sgu ikke lige nu :D...

Men jeg kan ikke forstå, hvorfor at drøn dødsyge uhelbredelige smerteplagede mennesker, ved deres fulde fem, bare skal have lov at visne....

De skal dø alligevel, hvorfor ikke lade dem tage valget selv?

• #26   14. maj Nej den er til hr og fru dk

• #27   14. maj Enig minion men når Opskrifter ligger online kan alle finde dem. Også de unge raske

• #28   14. maj Jo men det kræver stadig at man kan skaffe den medicin hvilket er ganske svært formentlig - ergo er det på ingen måde noget der reelt vil udgøre en stor risiko..

• #29   14. maj Ja en läge skal udskrive det.

• #30   14. maj Ja da...

Men altså hvis man VIL dø, så dør man...

Uagtet "opskrift" eller ej...

Min mors bror stak et dobbeltløbet jagtgevær i munden, i stuen i sin lille 3 værelses lejlighed på anden sal i Birkerød hovedgade...

Jeg tror nu nok, at både hans kæreste, og hans to små børn, havde været foruden at se deres far i HELE lejligheden....

For han var over det hele...

• #31   14. maj Ja det gjorde vores nabo også

• #32   14. maj #30:

Mon de så ikke, trods alt, havde foretrukket at han havde taget medicin for at gøre en ende på det hele?

• #33   14. maj næsten alt andet havde vidst været værd at foretrække

• #34   14. maj Min far er pensioneret læge. men da han praktiserede, blev han så "vred" på de patienter, som truede med at kaste sig ud foran et tog eller andre ting, som ikke kun går ud over den enkelte person. Så han tilbød dem hjælp eller piller, så det kun gik ud over dem selv og ikke andre. ALLE valgte hjælpen, for truslen var jo et råb om hjælp.

• #35   14. maj Jeg synes det er helt ok. Jeg synes det er under al kritik at man ikke må være herre over eget liv - og at folk presses derud hvor de springer ud foran tog, ned fra bygninger eller hænger sig i et træ i haven. Alle dele er voldsomt traumatiske for de folk der bliver indblandet.

Så når alternativet er overstående ja så er en opskrift sgu bedre.

Men bedst ville være at assisteret selvmord bliver lovligt!

• #36   14. maj Men der skal jo også skelnes tænker jeg?

Og DER bliver den svær for mig...

• #37   14. maj Jeg er nu også fortaler for aktiv dødshjælp. Vi kan/skal hjælpe vores dyr herfra på en værdig måde.
    Bekendtgørelse af dyreværnsloven1)

Herved bekendtgøres dyreværnsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 50 af 11. januar 2017, med de ændringer, der følger af § 1 i lov nr. 1552 af 19. december 2017.
    Kapitel 1
    Generelle bestemmelser
    § 1. Dyr er levende væsener og skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.
    Men som menneske må vi ikke træffe et valg om at dø uden det i bund og grund er at kriminalisere sig selv

• #38   14. maj Hvem skal tage valget for børn der er meget syge?

• #40   14. maj #38:

Det skal forældrene........

• #41   14. maj Mette sikke et valg... Jeg er også for men I situationen... Puha

• #43   14. maj Jeg kan overhovedet ikke se problemet i at opskriften er tilgængelig - dels tror jeg man får overordentligt svært ved at få en læge til at udskrive rigelige mængder af begge præparater, selv uden at man nævner et ord om, hvad det er til - generelt udskriver læger jo ikke bare sådan medicin, uden at man oplyser om, hvad medicinen skal behandle - hvilken forklaring vil man bruge her? Lidt søvnløshed? I så fald vil jeg tro lægen vil foreslå lidt mindre drastiske metoder først.

Og hvis folk virkeligt vil herfra, så kommer de det på den ene eller anden måde, så skulle man være så fast besluttet at man får disse midler udskrevet i store nok doser, så er det trods alt et bedre alternativ end hvad jeg støder på på jobbet, hvor folk overvejer (eller gør alvor af) at hoppe ud foran biler eller tog, dreje deres egen bil ind i modkørene mm. Sidste år sprang en ældre herre ud foran en bil lige ud for min arbejdsplads - billisten var en ung knægt der var ret ny billist. Han havde ikke en chance for at undvige. Den ældre herre døde. Den stakkels knægt må have haft det frygteligt bagefter. Og så at opleve sådan noget, når man i forvejen er ny og måske lidt usikker bag rattet - frygteligt.

Jeg bliver så gal, når folk gør (eller overvejer) den slags - hvis man selv vil dø, fair nok, det er frygteligt, men det handler trods alt kun om en selv. Lad dog være at blande andre ind i det.
    Så ja tak til alternativer, hvis man er nået derud, hvor livet ikke kan udholdes mere, hvadend det så er fysiske eller mentale sygdomme - jeg formoder, at langt langt de fleste, der søgte efter hjælp til selvmord som følge af psykiske problemer, ville ende med at tage imod anden hjælp, hvis de faktisk kunne opsøge en læge, før de gjorde forsøget og på den måde undgik man måske nogen selvmord(-sforsøg) også.

• #44   14. maj Fenemal får man da ikke bare en læge til at udskrive. Og da slet ikke 100 piller.

Så skal man på sortmarkedsbørsen, eller til dyrlægen med en hund der har en særlig lidelse...

• #45   14. maj Disse læger gør det.

Hvad med psykisk syge egentlig? Bør de også vælge selv? Hvad hvis de er psykotiske?

• #46   15. maj Jeg har ikke et problem med at det ligger på nettet.
    Oplysning er for det gode. Der er ikke viden om metoder, der gør at folk ønsker at ende livet.
    Det vender den anden vej.

Hvad aktiv dødshjælp angår, så er jeg til stadighed uafklaret.
    Der er etiske overvejelser, der ikke lun omhandler den, der ønsker at dø, men også lægen, der udskriver medicin, dem der hjælper konkret og vedkommendes pårørende.
    At være aktivt medvirkende til et andet menneskes død er ikke nødvendigvis uden komplikationer.

Det er for nemt og for snævertsynet at gøre det til en sag for kun den, der ønsker at dø.
    Der er også nogle, der skal leve videre.

• #47   15. maj Min private holdning er at så længe det er samfundets holdning, at man ikke må få aktiv hjælp til at komme herfra, så lægger man op til folk selv må finde en vej..
    Og i den henseende så kan det på ingen måde få mit pis i kog, at nogle beskriver mulige måde at tage vejen på. Og da slet ikke hvis de faktisk har en fagligbaseret baggrund for dette.
    Det er i min optik faktisk det vi som samfund beder om.. Gør det selv..

• #48   15. maj Han siger han er klar til at gå i fängsel for sagen. Han er 76.

• #49   15. maj Jeg har det på fuldstændig samme måde som CH.
    Derudover så er langt de fleste forsøg på selvmord jo et råb om hjælp og langt de fleste selvmord bliver da heldigvis ved forsøget. En af min mors veninder begik selvmord for nogle år siden ved at hoppe i Køge havn en kold februar-aften (vi ved det var selvmord fordi der blev fundet et afskedsbrev). Som selvmordsmetode betragtet en ganske udmærket løsning; døden kommer hurtigt i koldt vand og der skal ikke involveres andre mennesker.

• #50   16. maj jeg tror at dødshjælp var ulovlig i danmark. ?

• #51   16. maj Det er det også

• #52   16. maj Passiv dødshjælp er lovligt.

• #53   16. maj Enig. Aktiv er ulovlig. Det er det de vil havr ändret

• #54   16. maj Mette - Jeg tænker ikke, at der er nogen der vil argumentere for, at aktiv dødshjælp er noget man skal kunne få bare sådan, når man kommer ind fra gaden og på hvilket som helst grundlag. De fleste lande, hvor aktiv dødshjælp er lovligt, tillader det for fysiske sygdomme, men ikke eller kun yderst sjældent for psykiske (kan sådan lige på stående fod kun komme i tanke om et enkelt ret kontroversielt tilfælde, hvor en pige fik lov at få hjælp til selvmord på baggrund af langvarig depression e.l.). Så jeg tænker egentligt ikke umiddelbart, det vil gøre en kæmpe forskel for folk med psykiske lidelser - de vil jo fortsat ikke lovligt kunne få lægens hjælp til selvmord. Til gengæld kunne det måsske gøre en kæmpe forskel for folk med alvorlige fyssiske sygdomme.
    Men selvom vi antager, at vi tillod aktiv dødshjælp til psykisk syge, kunne man vel også forestille sig, at antallet af de der "råb-om-hjælp-forsøg" ville mindskes, hvis de istedet søgte om at få lægens hjælp - lægen ville jo stadig skulle udrede, vurdere osv. og i den forbindelse (forhåbentligt) tilbyde alternativer til selvmord - altså ville hjælpen komme FØR et evt. selvmordsforsøg fremfor først bagefter (personligt tror jeg dog det vil være begrænset med ansøgninger om hjælp til selvmord fra den gruppe, men det er så en anden sag).

• #55   17. maj Nu har lægerne så offentliggjort en liste med receptpligtig medicin der kan bruges til selvmord. Der er også en brugsanvisning med. Jeg synes det er ok. Hvis man gerne vil herfra må det være ens egen beslutning.

Kommentér på:
läger for aktiv dødshjälp