{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.732 visninger | Oprettet:

Skal hun genoplives, hvis hun får hjertestop? {{forumTopicSubject}}

spurgte lægen min søster og mig.
Min mor på 93 sad omkring en halv meter fra lægen.
"Det synes jeg, du skal spørge min mor om," svarede min søster.
Det gjorde lægen så - sådan lidt råbende, for ældre mennesker kan vist pr. definition ikke høre: "VIL DU GENOPLIVES, HVIS DU FÅR HJERTESTOP?"
"Ja selvfølgelig," svarede min mor. Og så blev lægen sgu sur - mundvigene røg ned og hun fnyste irriteret.
"Det er vel OK," sagde min søster sådan undrende.
"Ja - men jeg havde virkelig ikke valgt det, hvis det var MIN mor," vrissede lægen.

Herlev sygehus 2018

PS. Min mor blev indlagt fredag, da en hjemmehjælper fandt hende på gulvet i køkkenet. Hun var faldet og havde formodentlig ligget hele natten på gulvet. Hun var dehydreret og konfus. Hun får meget morfin (via smerteplastre), fordi hun har effektive smerter i sin sammenfaldne og knogleskørhedsødelagte ryg.

Kommentarer på:  Skal hun genoplives, hvis hun får hjertestop?
  • #1   6. aug OMG!
    Læger er sgu et andet folkefærd... Har en del i familien, so I know..

• Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 1.892
    #2   6. aug Hold da magle

Det kan man sgu da ikke spørge en patient om

...og så lige komme med sådan en kommentar , mens din mor høre på det....Jeg er målløs

• #3   6. aug Altså, med al respekt for din mor, din søster og dig, så er det jo faktisk et spørgsmål man skal tage stilling til. Men selvfølgelig er det først og fremmest patienten selv der skal tage stilling.

Jeg bad lægerne om at smertedække min mormor 100% da hun var indlagt til sidst, underforstået at de gerne måtte give så meget, at hun stoppede med at trække vejret. Og det gjorde de heldigvis.

Og jeg ville ønske at min mor kunne få samme behandling, når tid er - og der er ikke så længe til. Desværre er det ikke en mulighed for patienter med alzheimers, der er kun muligheden for at vente og vente. Det er sgu trist

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

Følger: 45 Følgere: 776 Emner: 161 Svar: 4.897
    #4   6. aug Hold da op, den læge burde ha en reprimande!

• #5   6. aug De ældre bliver dælme ikke behandlet særligt pænt ikke nok med, at alle råber af dem fordi de selvfølgelig er døve, så tror flere åbenbart også at gammel = retarderet, så de forstår ikke hvad der foregår omkring dem.

• #6   6. aug Fint de stiller spørgsmålet til dem det handler om, men at fnyse af beslutning, det er ikke i orden.
    Jeg havde pandet hende en ( eller have lyst til det )

• #7   6. aug "Altså, med al respekt for din mor, din søster og dig, så er det jo faktisk et spørgsmål man skal tage stilling til. Men selvfølgelig er det først og fremmest patienten selv der skal tage stilling."

Ja da. Men åbenbart mente denne læge så ikke, at der var mere end ét rigtigt svar - og dette var, at moren IKKE ønskede at blive genoplivet.

• #8   6. aug Grotesk.

I stedet for at glæde sig over, at en så gammel dame stadig føler at hun har så meget glæde ved livet, at hun vælger genoplivelse. Det er da opmuntrende.

• #9   6. aug klag over det. ellers bliver det ikke bedre

• #10   6. aug åh øv Isabelle, sikke nu noget med din mor. Håber hun snart er frisk igen og kan komme hjem...

Ja spørgsmålet skal stilles, ved det fra da min mor blev indlagt, men det blev stillet af en aldeles sød og diplomatisk læge og det blev stillet direkte til min mor.
    Jeg tror det er meget forskelligt hvad ældre kan rumme og overskue, men hvis ellers lægen sidder overfor en forholdsvis mentalt frisk ældre bør de måske forklare lidt om de erfaringer der er med genoplivning af ældre mennesker efter et hjertestop, inden de beder dem tage stilling.

jeg havde slet ikke selv tænkt på det, så jeg synes faktisk det var rart at spørgsmålet blev stillet så jeg ikke lige pludselig stod og skulle bestemme, uden jeg vidste hvad min mor egentlig ønskede, når situationen er opstået er det jo for sent at spørge..

Kan din mor huske hun faldt og hvorfor hun faldt ?

God bedring med din mor ..

• #11   6. aug Det er vigtigt at få spurgt om! Og utrolig vigtigt at der bliver taget stilling til det. Dog er lægens reaktion langt fra ok.

• #12   6. aug At lægen stiller spørgsmålet er helt på sin plads- men hendes reaktion på svaret synes jeg godt nok ikke er ok.

• Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 1.892
    #13   6. aug Klart et spørgsmål , der skal stilles

Men dælme ikke med den attitude

• #14   6. aug Underlig læge..

• #15   6. aug Ikke videre sympatisk læge.

Ville nok kontakte afdelingsledelsen og fortælle om jeres oplevelse med lægen.

God bedring med din mor

• #16   6. aug Jeg syntes klart det er et meget relevant spørgsmål.
    Man skal huske at se på hvad vækkes din mor til og hvilket liv vil hun få efter.
    Min gamle demente mor skal ikke genoplives hvis plejehjemmet finder hende, deter skrevet ned efter lægesamtale efter vores ønske

• #17   6. aug "Kan din mor huske hun faldt og hvorfor hun faldt ?"

Nej - og heller ikke, hvornår hun faldt.

Hun røg på akutafdelingen, hvor hun fik drop, fordi hun var dehydreret. Da dropposen var tom, glemte man hende - indtil min søster kom og "fandt" hende klokken omkring syv om aftenen. Da havde hun tilsyneladende ikke fået hverken vådt eller tørt udover droppet, siden hun blev akut indlagt om formiddagen.
    Hun blev nu kørt på geriatrisk afdeling (medicinsk for ældre). Efter et par dage opdagede man hér, at hun havde voldsomme hudafskrabninger efter at have kæmpet for at komme op, da hun faldt i sit hjem. Ups. Hun fik plastre på - og så syntes man ikke, at det var så godt, at hun lå ned, så i morges ved syvtiden fik hun besked om, at nu skulle hun sidde i en stol!!!! Der sad hun så, da søster og jeg kom ved 11-tiden.
    "Må jeg ikke nok komme op i seng?" spurgte hun. For hun var træt, og det gør ondt at sidde, fordi hendes ryg er sammensunket og dårlig.
    "NEJ," sagde Sosu'en - "du skal spise frokost først. Det er klokken kvart over 12"
    Min mor sank sammen igen.
    Da der var stuegang lidt over 11, spurgte jeg til, om moren ikke måtte komme op i sengen - for at SIDDE op, for ligge måtte hun ikke p.gr.af hudafskrabningerne. En sur sygeplejerske hev moren op i sengen - TYDELIGT irriteret over min indblanding. Åh jamen jeg havde jo bare så ondt af min mor, der så gerne ville slippe for at sidde op. Dette har hun ikke kunnet i længere tid i flere år, og nu havde man tvunget hende til at gøre det i tre timer

Min mor fik fem minutter i sengen - så havde sygeplejersken "sladret" til Sosu'en (af min mor omtalt som "diktatoren" fortalte hendes stuekammerat ), som kom styrtende ind og hev min mor ud af sengen og ned på stolen igen - "du skal sidde i stolen og spise, og der er frokost nu".
    Nej. Det var der ikke. For klokken var 11.45, og frokosten kom omkring 12.15. Men fanme om jeg og min søster skulle tillade os at blande os i personalets dispositioner. Min mor skulle SIDDE I EN STOL - punktum.
    "Det gør så ondt," hviskede hun

PS. Og "diktatoren" meddelte klart, at det sørme ikke var hospitalets ansvar, at min mors tøj og sko er forsvundet. Det må min søster og jeg sandelig selv finde

• #18   6. aug "Jeg syntes klart det er et meget relevant spørgsmål."

JA, Ulla - men jeg synes sådan set, at et menneske skal have lov til at SVARE på spørgsmålet - og svare uden at lægen bliver sur over, at mennesket tillader sig gerne at ville leve.

• #19   6. aug Jeg forstår ikke i ikke siger noget. måske i er meget autoritetstro. Det er jeg ikke så her går den slags ikke. Jeg var frygtet på Esbjerg sygehus da min mor var indlagt og det er jeg ligeglad med at være

• #20   6. aug Har i ikke mulighed for at få hende flyttet til et andet sygehus?

Det lyder godt nok som et væmmeligt sted

• #21   6. aug Jeg kan love dig, Lens, at vi siger noget. Vi gjorde det ikke i situationen med lægen, for vi var begge dybt chokerede - men Herlev sygehus kommer ikke til at dø i synden

PS. Jeg er HELT bevidst om, at der er voldsomme nedskæringer, der stresser personalet urimeligt. Dette undskylder IKKE lægens ufølsomme reaktion på, at min mor gerne vil genoplives, hvis hun får hjertestop. Det undskylder heller ikke, at min mor tvinges til at sidde ret op og ned i timevis. Men det undskylder nok, at hun blev glemt mv.
    Søsterens og min klage - hvis vi får taget os sammen til at lave en - bliver afgjort sendt til div. politikere også. Pt. har vi rigeligt at gøre med at finde ud af at skulle flytte moren i ældrebolig senest på mandag (hvis hun kan klare det) - og tømme hendes hus/vores barndomshjem

• #22   6. aug Synes i skal sige noget
    Vi er alt for autoritære. vi skal ikke finde os i at vores pårørende skal behandles på den måde.
    Jeg krummer tæer over den behandling og det tager jo slet ikke nogen hensyn til din mors problemstillinger/sygdomme.

Min egen far har lige været indlagt på to forskellige afdelinger i Aalborg og jeg var faktisk overrasket over hvor knald god en behandling han fik. Både i undersøgelser og af personalet og det er jo egentligt sådan det skal være og ikke omvendt som man også oplever alt for ofte.

• #23   6. aug Kære Isabelle …. Det er jeg rigtig ked af at høre … god bedring til din mor … det har hun ikke fortjent …

Send det du har skrevet her til Ekstra Bladet … og lade dem "røre lidt rundt i gryden " ….
    Herlev er et Lorte Hospital … det er I ikke de første der har oplevet …. Synes bestemt din søster og du , skal gå videre med det .

"Diktatoren " har fortjent en fyreseddel … og sygeplejersken en reprimande

Og lægen et "klask over fingrene " .

• #24   6. aug Personalet bestemmer sgu da ikke om folk skal sidde i sengen eller i en stol- det synes jeg i den grad i skal klage over.

• #25   6. aug Personalet bestemmer vist næsten alt, Linda.
    Jeg kan godt se, at det ikke er godt, hvis moren ligger konstant på sine hudafskrabninger, men så må man da finde et eller andet pelsagtigt, hun kan hvile denne del af sin ryg på. At blive tvunget til at sidde ret op og ned på en stol, når man har sammensunket ryg (a la dronning Ingrids) er skisme mishandling. Åh, jeg er gal på mig selv over, at jeg ikke kæftede mere op

• #26   6. aug Har de ikke nogle "plastre" ala vable plaster?

• #27   6. aug Der findes et utal af hjælpemidler i form af trykaflastende madrasser, puder, forbindinger osv.
    Konen skal da ikke sidde og have ondt. Det mest optimale havde vel været at hjælpe hende i og ud af sengen hver hele eller halve time hvis hun hverken kan holde til at sidde eller ligge i længere tid- så må man jo veksle.

• #28   6. aug Min bedstemor blev spurgt om det samme under sidste indlæggelse - bare ikke så enkelt og ligefremt. Lægen spurgte om de skulle bruge maskine x, y og z i tilfælde af hjertestop. Min bedstemor har Alzheimers og var indlagt med delir grundet blærebetændelse, hvor hendes hjerte så havde drillet lidt undervejs, deraf spørgsmålet.
    Jeg var derovre at spise frokost med hende og kunne derfor skælde lidt ud og bede dem spørge både mere simpelt (Vil du genoplives, ja eller nej) og når hendes mand var der, for hun havde jo ingen anelse om, hvad hun sagde ja eller nej til, og jeg ved mine bedsteforældre HAR snakket om det, så min bedstefar ved hvad hun ønsker.
    Synes ikke altid de er for gode til lige at vurdere situationen, før de spørger - i min bedstemors tilfælde førte de hendes svar i journalen, så var der sket noget, ville de have handlet ud fra et svar givet af en dame, der på det tidspunkt ikke havde nogen idé om, hvad hun var blevet spurgt om (og hvem fanden udover lægerne selv, ved i øvrigt hvad maskinerne hedder og hvad de bruges til - tal dog dansk altså).

Jeg synes bestemt du skal sige noget. Det er da mega dårlig opførsel, det er da din mors ret at bestemme, hvad hun ønsker... uden grove kommentarer.

• #29   6. aug godt i siger noget. Kan sagtens forstå i i situationen ikke gør når jeres mor sidder der

• #30   6. aug Så længe patienten selv kan tage stilling til det spørgsmål er det da patienten man spørg. Og det kan din mor jo tydeligvis. Kæft en læge. Og bare fordi man er 93 kan man jo stadig have et meningsfuldt liv.
    Håber din mor snart er frisk igen

• #31   6. aug Jeg synes lægens opførsel er dårlig, men jeg synes, at Sosu'en og sygeplejeskens opførsel er værre. De er der udelukkende for at tage hånd om patienterne, det havde de vist glemt.

• #32   6. aug åh Isabelle, jeg føler mig på mange måder ført 2 år tilbage i tiden ... dog var jeg forskånet for at møde den slags plejepersonale, men nåede dog at møde nogle inkompetente læger .. men ja mødet med systemet som sådan kan jeg genkende om det så er den ene eller anden problematik...

ønsker jer alt mulig held til at finde en god ældrebolig til din mor og håber I får opgaverne fra hånden på en nogenlunde overskuelig måde, der er nok af dem i sådan en situation ... nogle ting omkring økonomi kommer der garanteret også, kan fornemme der også bliver noget med et hussalg.

• #33   6. aug Forskellen på Gud og en læge er - at Gud godt er klar over, at han ikke er læge ....

Tror ikke jeg kan sige noget, der ikke er blevet sagt før - men bedste og varmeste hilsner til dig og din mor herfra og pøj pøj med det hele.

• #34   6. aug Anne, problemet er jo ikke at der skal tages stilling til spørgsmålet, problemet er lægens reaktion.

Æv for en idiot af en læge uden empati! Jeg ville også indgive en klage, det er sgu ikke ok at behandle folk sådan. Det er jo så respektløs og uden empati for hverken dig, din søster eller mor!

• #35   6. aug Hold da op hvor vanvittigt uprofessionelt!! Godt at høre, at I vil gå videre med det. Jeg er helt målløs over at man som professionel kan opføre sig sådan. Det må have været en chokerende og ubehagelig situation

• #36   6. aug Vi var ude for noget der minder meget om jeres oplevelse.
    Herlev sygehus, Nefrologisk afdeling. Min mor er nyrepatient og skal have dialyse flere gange om ugen. Sidste efterår blev hun indlagt på Riget med en slem tandbyld. Lige efter blev hun opereret for et blødende mavesår. Hun blev meget svag og mistede lysten til at spise. Hun blev overflyttet til Herlev. Lige pludseligt begyndte de at snakke om at stoppe hendes dialyse, da de mente hun ikke havde lyst til at leve mere. En yngre læge begyndte til en lægesamtale vi var kaldt ind til, at spørge min mor på en meget barsk måde om hun ikke syntes hun skulle stoppe med dialysen. Det endte med jeg kom op og skændes med ham, og da min mor ikke ønskede behandlingsstop, forsatte det. Min mor fik det godt i en periode, men vi mistede hende desværre den 21 juli. Det var en meget hård periode, og vi følte at lægerne ikke spillede med os. Vil bestemt ikke mindes min mors lange forløb på Herlev som noget godt. God bedring til din mor.

• #37   7. aug Mega uforskammet læge, håber ikke det var en 'yngre' en, da de netop får pædagogisk undervisning på studiet nu, af sådanne årsager

Når det så er sagt, så skal en 90+ årig være vældig frisk, for at snakke hjerte-lunge-redning og intensiv, ved evt hjertestop, så bare fordi hun hører godt, er det et meget relevant spørgsmål. Mange går desværre med til det for de pårørende, og får dermed et langt og pinefuldt forløb på intensiv, inden de alligevel dør.

Men det var nok lægens 'høflige samtale' dit indlæg drejede sig om

• #38   7. aug Plastre på hud afskrabninger og liggen i sengen vil give tryksår, og i sidste ende kunne give blodforgiftning for at sætte det helt på spidsen.
    >Men efterfølgende mange pinefulde sår, så det er valget mellem pest eller kolera.
    Det er en frygtelig situation og der er personale mangel, og nogen håndtere dette bedre end andre her tænker jeg på personalet

• #39   7. aug Lægens fnysen hvis den er sket er ikek iorden, men tanken om dins mors bedste hun kan ikek sidde op skal være sengeliggende det meste af tiden, og så komme igennem hjertestop og genoplivning hvad byde rman hende på den anden side, det er det man skal tænke på, ingen kommer jo igennem sådan et forløb uden at blive mærket af det

• #40   7. aug Min mor sidder op i sengen, Ulla - og hun sidder langt bedre her end på en stol.

At kræve at hun skal sidde ret op og ned i fem timer er ikke OK lige meget hvad. Man må give hende pauser i sengen indimellem. At Sosuassistenten blev så fornærmet, at hun hev min mor ud af sengen efter fem minutter - for så igen at lade hende sidde og vente på frokosten, er langt langt ude.

En anden lille detalje: Sidst på formiddagen fik min søster telefonisk besked om, at min mor lige straks ville blive overført til geriastrisk afdeling. Hun og manden tog fra Hundested til Herlev sidst på eftermiddagen - og fandt frem til afdelingen. Her ville de lige spørge, på hvilken stue min mor lå. Der var ikke en eneste ansat at finde på afdelingen - ikke EN
    Efter at have ledt og ventet, endte søsteren med slet og ret at RINGE til sygehuset (hvor hun og manden sådan set befandt sig), for at høre, hvor min mor lå. Det viste sig, som tidligere nævnt, at hun stadig lå på akutafdelingen. Man havde, fortalte en mandlig sygeplejerske frejdigt, vist glemt min mor.
    Gad vide, hvor længe man havde ladet hende ligge uden hverken mad eller drikke, hvis min søster ikke var kommet

• #41   7. aug Hvor er det trist at høre, og apropos en anden tråd om at være alene skræmmende for folk, der ikke har børn eller nære pårørende til at holde øje med, at det ikke går helt galt.

Jeg ved godt at personalet er presset på mange sygehuse, men det der burde ikke være nødvendigt.

• #42   7. aug Det gør mig ondt, Henriette, at din mor og I skulle igennem sådan et grimt forløb

• #43   7. aug Den slags er jo altid svært.

Nogen læger bliver nok også lidt kyniske i kraft af deres erhverv tror jeg.

Sidder man og ser at nogen mennesker mangler behandlinger grundet nedskæringer, så føles det nok lidt tungt at skulle holde andre ældre og svagelige i live, når det måske reelt ikke giver mening længere.

At det så ikke er lægens lod, at vurdere på dette i praksis, er så noget andet.

Desuden findes der også blandt læger dumme røvhuller. Det gør der i alle fag.

Generelt vil jeg dog sige, at det er min opfattelse, at de fleste læger faktisk er meget humanistisk indstillet, og generelt er ret empatiske mennesker.

Den erfaring kommer ud fra at min søster er læge, og at være til fest sammen med hendes kollegaer er et studie i forståelse af andre og medmenneskelighed. Gaab nogen gange!

Var jeg læge, så var jeg helt sikkert en af røvhullerne!

• #44   7. aug lidt rystende.... men da godt du ikke er læge så Martin

• #45   7. aug @Lens.
    Helt enig! Det ville jeg slet ikke egne mig til!

• #46   7. aug Isabelle jeg tror gerne de er stressede men der er job hvor det bare ikke er en brugbar undskyldning

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 1.183
    #47   7. aug måske er lægens reaktion sådan, fordi at denne mener at jeres mor ikke er istand til at kunne tage det valg.

Min bedste ville kunne tage det valg indtil hun døde, fordi at hendes hjerne var fuldt fuktionel. ved hende var det udelukkende hendes krop der var gammel.

• #48   7. aug Livet er en svær størrelse

• #49   7. aug "måske er lægens reaktion sådan, fordi at denne mener at jeres mor ikke er istand til at kunne tage det valg."

Det skal lægen saftsuseme ikke vurdere Lægen kan TÆNKE sit, men at blive sur over, at en gammel kone ønsker at leve, er f... ikke i orden - uanset HVAD

Samme læge har så sørget for, at min mor bliver sendt hjem i morgen. Kommunen smider lige en hospitalsseng og en bækkenstol af i hendes stue, og så går det nok altsammen
    Ved man, hvorfor hun faldt (og formodentlig lå hjælpeløs hele natten)? Nej.
    Ved man, at hun ikke vil falde igen? Nej.
    Vil min mor BLIVE i hospitalssengen hjemme? AFGJORT NEJ, for hun tror selv, at hun kan klare "det hele" - og kan overhovedet ikke huske, hvad der skete for 5-10-20 minutter siden - og slet ikke huske "forbud og påbud". Hun gør, hvad hun lige føler for. Men hvad f..... Hun er gammel og skal vel snart dø, så lad hende da falde

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 1.183
    #50   7. aug Isabelle: En læges job er da netop at vurdere en patients mentale tilstand. og denne har med garanti, vurderes at din mors mentale tilstand ilke var god nok- og derfor spurgt jer..

men tag dog en snak med den pågældende læge, så for i med garanti svar på undren.

• #51   7. aug ja sådan er det i 2018, og har været nogle år ...

mht til faldet så vil jeg tro at er der ikke nogle klare indikationer, så ved de ikke hvorfor hun falder, og de kan nok ikke finde ud af det, der sker desværre fysiske ting der ikke nødvendigvis kan forklares...

en af de ting jeg fik af vide den gang er at mange ældre lider af lavt blodtryk, når de så laver en pludselig, eller hurtig bevægelse, eller drejer rundt, så sker der det der hedder "pludselig blodtryksfald" noget mange ældre er udsat for og som gør de falder. man kan egentlig ikke gøre noget ved det, med mindre der er stationært lavt blodtryk, så kan man forsøge at stabilisere det, men sikre det ikke sker igen kan man ikke...

De burde have sørget for at din mor kunne komme på en aflastningsplads, så det var et sted med opsyn.
    Jeg håber I er i kontakt med kommunen, forsøg evt. at få et armbånd med en tryk for "alarm" hvis din mor kan finde ud af det, jeg ved ikke hvor hurtigt det kan arrangeres.

Jeg ved ikke om de hjælper at råbe højt, slå i bordet og sige det er uansvarligt at sende hende hjem, er heller ikke i dagens DK sikker på en sød læge kunne have truffet anden beslutning, systemet er kynisk

• #52   7. aug Er hun tilknyttet hjemmepleje? Tænker som minimum hun skal have nødkald. Det plejer heller ikke at være svært at få bevilget når man har været faldet. I hvert fald ikke i “min” kommune.

• #53   7. aug "Isabelle: En læges job er da netop at vurdere en patients mentale tilstand. og denne har med garanti, vurderes at din mors mentale tilstand ilke var god nok- og derfor spurgt jer.."

Nu skal jeg liiiiiiiiige passe på mit blodtryk
    Den læge havde talt med min mor i TO MINUTTER.
    Den læge kunne ikke engang finde ud af, hvad min mor hed - kaldte hende noget forkert gentagne gange.
    Nu vil jeg lige prøve at gentage lægens måde at vurdere min mors mentale tilstand:

GODDAG, JEG HEDDER ZEBA. HVAD HEDDER DU?
    Jeg hedder Birgitte Mandel.
    VED DU, HVOR DU ER?
    Ja, jeg er på Herlev hospital.
    VED DU, HVORFOR DU ER HER?
    Jaaaaaaaa. Jeg faldt.

- Og så gav lægen sig til at tale med min søster og mig. Efter få minutter handlede samtalen om, hvorvidt vi syntes, at min mor skulle genoplives i tilfælde af hjertestop.

Min mor HAR en alarmting, hun som oftest har gået med om halsen. Men hun er kommet til at trykke på den gentagne gange, hvor hun IKKE var faldet.
    Om hun havde alarmtingen om halsen, da hun faldt, ved jeg ikke - og hun ved det heller ikke selv.

- Trykkede du på alarmknappen, mor?

- Ja, det må jeg vel have gjort. Falck kom jo.

- Falck kom, fordi hjemmehjælperen fandt dig og tilkaldte dem.

- Nå, men så ved jeg det ikke.

• #54   7. aug er der udsigt til I får en plejebolig til hende hurtigt ?? og ikke mindst er hun indstillet på at flytte ??

• #55   7. aug Uha hvor er det skræmmende at læse Isabelle Hvor er jeg ked af det på jeres vegne. Jeg er nød til at sige at der er kun en ting at gøre og det er at sætte hælen i.
    Min far er også fået og faldet og meget svimmel. Han kom igennem en masse skanninger og undersøgelser og hjemmeplejen blev kontaktet inden han kom hjem. Visitationen til hjælp gik igennem med det samme.
    Alt andet er jo også urimeligt, og det er så hårdt at stå som pårørende og mangle hjælpen

• #56   7. aug Hun har en ældrebolig, som hun skal flyttes til på mandag iflg. planen. Denne fik hun, da hun var LANGT bedre, end hun er nu. Vi overvejer at fremskynde flytningen, men i den nye bolig kan hun jo OGSÅ falde. Her er dog mennesker/boliger omkring hende, så forhåbentlig kan nogen høre hende, hvis hun råber om hjælp.
    Ældreboligen befinder sig i et større byggeri, der hovedsageligt er plejehjem. Egentlig ønskede min søster og jeg en plejehjemsplads til hende, da vi havde møde med visitator tilbage i starten af maj. Men da var moren, iflg. visitatoren, ikke dårlig nok. Det er hun vist nu

Min mor er indstillet på at flytte - glæder sig indimellem og græder indimellem over, at hun skal forlade sit hjem gennem omkring 70 år. Især haven, som hun har anlagt "millimeter for millimeter", bliver svær for hende at forlade.
    Jeg håber, hun "glemmer" den, lige som hun glemmer næsten alt andet pt.

• #57   7. aug ja det hjælper vel ikke meget at forsøge at kontakte plejehjem og visitator for at høre om der er en ledig bolig nu, men det kunne jo være de kunne være hurtige for en gangs skyld set i lyset af den forværrede situation ..

Men jeg har svært ved at se at en borger i din mors alder skal udi at kunne risikere at flytte 2 gange indenfor kort tid fordi hendes tilstand forværres... det er jo det der kan ske, dybest set er hun lige så alene og med lige så lidt opsyn som var hun i egen bolig med massiv hjemmepleje ..

Har pt en ældre faster og moster, min faster faldt også og er svagtseende og var utryg ved at være i egen bolig, hun kom på plejehjem og er så glad, tryg og blomstret op... min moster med mand kom i ældre bolig og siden da er det bare gået ned af bakke, mere og mere pleje, og hun har været indlagt med dehydrering 3-4 gange henover sommeren, alle kan se plejehjem er det eneste rigtige, men de orker ikke flytte igen ...

synes ofte den der ældrebolig er en mærkelig mellemvej når folk har nået en vis alder med de aldersskavanker det nu giver, som at tisse i bukserne for at holde varmen

• #58   7. aug Hvad skulle indikationene være for at holde hende på sygehuset??
    Der er ingen steder idag med opsyn 24/7 og alle kan falde.
    På baggrund af alle disse oplysninger, så mener du stadig lægen var forkert på den da han måske mente hun ikek selv var istanbd til at vurdere konsekvensen af evt genoplivning

• Ulla N
    Ulla N Tilmeldt:
    sep 2013

Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 83
    #59   7. aug Øv sikke en oplevelse. Den opførelse af læge og plejepersonalet var ikke gået under min tilstedeværelse. Da min mor blev syg havde jeg mange konfrontationer med læger og hjemmepleje. Jeg måtte selv tage beslutningen sammen med min mors læge om at hun ikke skulle genoplives da dette ikke ville give mening pga min mors sygdomme. Det er desværre tit sådan idag at de ældre udskrives hurtig hvis der ikke umiddelbart kan findes en årsag til fald. Håber for din mor at hun får den hjælp fra hjemmeplejen som hun har brug for.

• #60   7. aug Ulla man udskriver ikke folk der ikke er undersøgt!! Ja hun kan falde på sygehuset men der skulle de gerne være klar til at komme når der er kald, eller finde hende ret hurtigt! eller nå nej, ikke på Herlev Sygehus

• #61   7. aug åh jo ... man udskriver folk der ikke er undersøgt til bunds, enten fordi den akutte fase er overstået og der evt skal indkaldes til senere undersøgelser, eller fordi den akutte fase er overstået og de umiddelbare observationer og overfladiske ting som blodtryk, puls og feber er normale, måske er der også taget nogle væsketal ... indikerer alt det at det er at af de fald ældre nu en gang er ude for, og der ikke er andet iøjnefaldende der skal reageres på, så udskrives man uden yderligere undersøgelser.
    Det ses i hvert fald også i Aarhus

• #62   7. aug Nu er detdesværre en del af det at blive gammel at man indimellem falder, og hvis man ofte også er isengen det meste af dagen og lidt små dement, så er der ikke mange undersøgelser de rkan kaste lys over et fald

• Ida og Figo
    Ida og Figo Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 5 Emner: 24 Svar: 2.512
    #63   7. aug Altså med frygt for at ødelægge dit blodtryk Isabelle, så tænker jeg egentlig at det er fint at lægen spørger jer som pårørende når hun sidder med en 93-årig du selv beskriver således: "kan overhovedet ikke huske, hvad der skete for 5-10-20 minutter siden - og slet ikke huske "forbud og påbud". Hun gør, hvad hun lige føler for" og "lige som hun glemmer næsten alt andet pt". Selvom din mor virker frisk så kunne det jo være at hun ikke kan give korrekt information og så vil lægen lige tjekke med jer.

MEN selvfølgelig skal hun respektere din mors valg og selvfølgelig skal plejepersonalet behandle hende pænt - den del er jeg helt enig i!

• #64   7. aug Jeg synes OGSÅ, at det er fint, at lægen spørger søsteren og mig, Ida.

"På baggrund af alle disse oplysninger, så mener du stadig lægen var forkert på den da han måske mente hun ikek selv var istanbd til at vurdere konsekvensen af evt genoplivning"

NEJ, jeg mener ikke, at lægen var forkert på den, da hun måske mente, at min mor ikke selv var/er i stand til at vurdere konsekvensen af evt. genoplivning. Dette giver bare IKKE lægen lov til at blive fornærmet/sur over, at min mor tillader sig at sige, at hun vil genoplives. Det er DETTE, jeg opponerer imod. Mener nogle seriøst, at det er OK, at lægen fnyser "Ja DET ville JEG ikke byde min gamle mor" som reaktion på, at min søster spørger, om det er OK, at vores mor svarer JA til spørgsmålet om hun vil genoplives i tilfælde af hjertestop?

Jeg er helt med på, Ulla, at gamle mennesker falder - især hvis de tilbringer det meste af dagen i sengen. Det har min mor så IKKE gjort, da hun var hjemme. Hun var i sengen (på førstesal) om natten og kun da, men hun LÅ en stor del af dagen på sin sofa. Dog sørgede hun også selv for mad - og gik faktisk indimellem i Netto, der ligger fem minutter væk. Den sidste måned tror jeg dog ikke, hun har magtet at gå udenfor huset.

Jeg kan sagtens forstå, at du forsvarer dine "kolleger". Jeg gør det også, når lærere kritiseres. Men det er IKKE altid det smarteste at forsvare hvadsomhelst - at forsvare noget, der faktisk ikke er OK arbejde - hverken når det gælder sygeplejersker eller lærere

• #65   7. aug Ingen ved om det var en fnysen
    Du tog det som en fnysen
    Vi var der ikke Fakta er at ofte opfattes kun ca det halve eller mindre af en læge samtale

• #66   7. aug #65 …. Uanset om lægen " fnyser " eller ej …. så er det vel ikke noget der står i lægeløftet , at man skal oplyse pårørende om ,...( ovenikøbet mens patienten selv sidder ved siden af ) ... hvad man selv ville gøre eller byde ens egen mor i situationen.
    Der er KUN én person , der kan afgøre om man vil genoplives eller ej … og det er patienten.
    Og kan patienten ikke selv tage stilling til det ( evt pga. demens ) … så spørges de pårørende. ….. Hvad lægen selv ville gøre kommer slet ikke sagen ved... lægen skal kun rådgive , og ytre egne personlige / private meninger , hvis hun bliver spurgt.

Det er bare hvad jeg mener.... men jeg er jo heller ikke " Doktor et eller andet "

• #67   7. aug Amen Nittib, ens egen personlige holdning kan aldrig blive relevant når man er på job, der er man professionel

• Ida og Figo
    Ida og Figo Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 5 Emner: 24 Svar: 2.512
    #68   7. aug Ork jeg bruger da min personlige holdning flere gange om dagen når jeg er på job, men jeg skal heldigvis "kun" anbefale bøger til børn og ikke redde menneskeliv

• Ulla N
    Ulla N Tilmeldt:
    sep 2013

#69   7. aug Helt enig med Hanne M. Det hun beskiriver ser jeg desværre rigtig tit i kraft af mit arbejde. Fik også set det som pårørende i forbindelse med min mors sygdomme og dermed indlæggelser. Så jo idag bliver man sendt hurtig hjem hvis undersøgelserne hvis rimelige gode resultater.

• #70   8. aug "Ingen ved om det var en fnysen"

Jo. Det ved min søster, sygeplejersken og jeg, at det var. Men lad os gerne antage, at lægen smilede med nedadvendte mundvige og hendes "hmmmm" godt nok var med sur lyd, men mentes helt og aldeles positivt. HVORFOR skulle hun så (igen surt) fortælle, at DET havde hun ikke valgt, hvis det var hendes mor, som reaktion på, at min mor sagde ja til genoplivning?
    Som Nittib skriver: Hvad rager det min mor, min søster og mig?

• #71   8. aug Jeg tænker man er 93 levet et godt og langt liv og langt over gennemsnits levealder.
    Man er nået til en alder hvor skavankerne melder sig.
    En dag siger naturen selv stop, og selv her skal man pine død forlænge livet.
    Hvorfor.
    Forstår din mor konsekvensen af at sige ja til genoplivning gør i.’
    Ingen kommer igennem sådan et forløb uden at der tilføres yderligere skavanker til en allerede aldrende krop

• #72   8. aug Nej, min mor forstår ikke konsekvensen af genoplivning - og forklarede man hende den, ville hun ikke forstå det/have glemt det på 1½ minut.
    Både min søster og jeg ville vælge IKKE at genoplive hende, men når moren ikke er dement, ER det jo ikke os, der bestemmer.

Lægen kunne i øvrigt have valgt at bede min søster og mig om en snak uden min mors tilstedeværelse, hvis hun følte for at fraråde genoplivning.

• #73   8. aug Hvis hun glemmer efter 1,5 minut men ikke er dement hvad er hun så

• #74   8. aug Måske en generel fuldmagt ville være en god ide når det står så galt til

• #75   8. aug Hun er hamrende konfus, hvilket muligvis skyldes hendes smerteplastre - har egen læge fortalt fornylig, efter hun har været på kursus om smerteplastre.
    Nu er smertemedicindosis sat ned. Moren må så vælge mellem smerter og fungerende hjerne.

Det er i øvrigt lægen og andet sundhedspersonale, der siger, at min mor ikke er dement.

• #76   8. aug Den slags kan man jo bede om en mmse test for at få stadfæstet

• #77   8. aug "Måske en generel fuldmagt ville være en god ide når det står så galt til"

Ja - men hvordan får man sådan én, når lægen siger, at hun ikke er dement?

• #78   8. aug "Den slags kan man jo bede om en mmse test for at få stadfæstet"

Det bad jeg om for nogle måneder siden, og hun er i gang med udredningen.

• #79   8. aug Men hun kan jo selv vælge at give en fuldmagt den kan købes på nettet til 200kr

• #80   8. aug Hendes pengesager har hun ikke styret det sidste års tid. Det kan hun ikke. Men hun kan bestille håndværkere
    Vi har virkelig måttet tale dunder til hende for at få hende til at lade VÆRE med at ringe efter fx en tagdækker ("jamen stråtaget skal repareres der ved.....").
    Det lykkedes ikke at forhindre hende i at bestille en tømrer (eller hvad han nu var) til at lave hendes soveværelsedør - SELV OM hendes hus sådan set var solgt, så hun sgu da ikke skulle bruge penge på det mere.

• #81   8. aug "Men hun kan jo selv vælge at give en fuldmagt den kan købes på nettet til 200kr"

En fuldmagt til hvad - alle beslutninger overhovedet?

• #82   8. aug Det hedder en generel fuldmagt, jeg fik hjælp til at finde den rigtige gennem advokaterne i ældresagen og købte den og fik den udfyldt og min mor skrev under, der er flere muligheder i den man kan vælge og hvor meget eller lidt den skal dække

• #83   8. aug Tak. Det undersøger jeg lige.

- Og så endnu en "sløjfe" - nu fra kommunen:
    I går blev der bestilt en hospitalsseng til min mor. Den skulle komme mellem 10 og 12 i dag. Da jeg skulle til møde, kunne jeg ikke tage imod sengen. Søster og svoger kører fra Hundested for at klare sagerne.
    Da sengen ikke er dukket op 12.30, ringer de til visitationen for at spørge, om de ved, hvornår den kommer. De får at vide, at der har været travlhed, men sengen kommer snart.
    En halv time senere ringer en kvinde til min søster med et "Øh forresten - da udskrivelse af din mor blev udsat fra i dag til i morgen, AFBESTILTE vi sengen"

• #84   8. aug Kære Isabelle.
    Jeg har tænk dagen igennem over dette svar.
    Jeg kan godt forstå din frustration over situationen, uanset hvor gamnle vi bliver det stadig ens mor, ens mor de rnu er blevet gammel og svagelig og man er på mange punkter blevet mor for sin mor.
    Du bliver vred på lægen over han ikke syntes din mors beslutning er ok, og aligevel syntes du ikke selv hun skal genoplives, du ved din mor ikek forstår konsekvensen af genoplivningen og aligevel sender din søster og dig beslutningen videre til hende når lægen spørger, i får en chance til for at lave det om da lægen siger at var det hans mor skulle det ikke ske, aligevel tager i den ikke.
    Hvad i måske ikke ved er at denne beslutning kun er gældende på sygehuset og i transporten hjem.
    Når man er ankommet til eget hjem eller aflastning skal der igen tages stilling og dette skal egen læge føre ind i papirerne.
    Ellers vil genoplivning finde sted af hjemmeplejen eller hvem der nu måtte finde jeres mor.
    Det er ikke nogen nem situation, men desværre en masse ting der skal ordnes

• #85   8. aug Ulla, hvis man ikke vil genoplives, hvad gør man så?

• #86   8. aug Jytte, hvis man ikke ønsker genoplivning, skal man tale med egen læge om dette, og det bliver herefter ført til journal.

• #87   8. aug Tak

• #88   8. aug Jeg bliver ikke sur på lægen, Ulla, fordi hun MENER det. Jeg bliver sur, fordi hun SIGER det - højt, og mens min mor hører det.

Jeg vil tage en snak med min søster om sagen. Tak for dine tanker

• #89   8. aug Det er så svært, og så følelsesladet alt det der sker når man egentlig som barn bliver "forælder" for sine forældre, samtidig med de selv fortsætter med at gøre nogle ting og tage nogle beslutninger, ting de oftest helt har mistet følingen med, samtidig med de har mistet evnen til at kunne se hvad de selv kan og ikke kan mere...
    Min mor overlod mundtligt mig mange gange at tage beslutninger " det skal Hanne bestemme, det må Hanne finde ud af, jeg kan ikke" hvorefter jeg et par dage efter kunne komme og så havde hun foræret det ene eller andet væk ... på den ene side slap hun "magten" og på den anden side af vane så fortsatte hun sit liv som altid ... det gav mig seriøst nogle udfordringer af og til...

Mht genoplivning sagde hun jo selv nej, og "stemningen" i lokalet og lægen var helt klart meget anderledes end i tilfældet her i tråden, men lægen gav faktisk også sin mening til kende, hun sagde at det var hun glad for at høre for deres erfaringer med genoplivning med så gamle mennesker var ret dårlige, jeg tænkte aldrig over at de dybest set var upassende at hun sagde sin personlige holdning, nok fordi samtalen alt i alt var så fin, og ja så var det jo en form for støtte til min mor.

Isabelle med hensyn til sengen...ÅH det kommunale system, har ikke tal på de fejl og misforståelser jeg nåede i den forholdsvis korte tid min mor havde brug for hjælp og hjælpemidler i sit hjem ... alle de mennesker jeg talte med i systemet var noget så søde, og jeg havde ved gud kun indtrykket af at de ville det bedste, alligevel gik det galt både med pottestol, rengøring nogle gange ...

• #90   8. aug Åh, jeg kan godt huske dit lange og svære forløb med din mor, Hanne

Jeg tror bestemt også, at man vil det bedste i visitationen mv. Jeg undrer mig bare over rodet og den manglende kommunikation både til os pårørende, der forventes at hjælpe og internt. Hjemmehjælpen havde fx ikke fået besked om, at min mor alligevel ikke blev udskrevet i dag.

• #91   8. aug jeg undres også over den enten manglende, eller mangelfulde kommunikation ... netop det at man gang på gang oplever den ikke kommer hele vejen igennem til de der er afhængige af den viden for at gøre deres arbejde ordentligt .... men man hører det rigtig meget ...

• #92   8. aug Det kommunale system er svært og jeg står på begge sider af kitlen det er ikke altid nemt

• #93   12. aug Jeg er så træt
    Min mor blev jo udskrevet til eget hjem - ikke til aflastningssted, fordi man mente, at hun kan klare sig selv med ekstra hjemmehjælp morgen og aften. Jo ja, men der KOMMER bare ikke ekstra hjemmehjælp morgen og aften. "Vi har travlt," får jeg at vide, når min mor ringer op ad formiddagen, fordi hun har brug for hjælp til at komme i tøjet, få morgenmad ol.
    Aftenhjemmehjælp er omkring klokken 17-19. Så jeg tager ned til min mor ved 22-tiden - og jeg sørger for aftensmad mv.
    Jeg kan ikke sove om natten, fordi jeg spekulerer OK - i morgen flytter vi hende i ældrebolig, men hun kan jo STADIG ikke klare sig selv. Der vil stadig være brug for, at der bliver tjekket, at alt er OK ved sengetid. Hun vil stadig have brug for hjælp til toiletbesøg mv. I går aftes måtte jeg give hende ble på. Hun stod grædende og prøvede selv, da jeg kom, men hun kunne ikke.
    Jeg ringer til hjemmeplejen og får én i røret, der taler så dårligt dansk, at jeg kun fatter en smule af, hvad hun siger. Senere ringes jeg op af en hjemmehjælper, der spørger til, om jeg har ringet flere gange, fordi min svigermor ikke har fået sine piller

Om en time skal jeg ned til min mor igen igen. Søsteren og jeg skal pakke det, min mor skal have med i ældreboligen. Jeg er så træt

Kæft et rodet indlæg

• #94   12. aug åh øv. kan jo kun sige at efter jeg selv har været igennem 3/4 år der gik på den måde, så aner jeg ikke i dag hvordan jeg kom igennem, kan godt huske at aldrig i mit liv har følt mig så træt, brugt og med en krop så tung ...

Jeg ved godt det er mega træls, men som du beskriver det, så synes jeg I skal få fat i visitator igen så hurtigt i orker det, hun lyder jo da i den grad ( i hvert fald for folk med alm sund fornuft, systemet er anderedes) som en der bør have en plejehjems plads... Før hun får det får I aldrig fri, I vil hele tiden skulle følge op på det ene og det andet, og også opleve mange opgaver I er nødt til at gøre eller færdiggøre...

Jeg er stadig så frustreret over sætningen " Længst mulig i eget hjem (og deri også ældrebolig" for det vil de ældre jo så gerne ... jo så længe de kan en del selv, men det er blevet til en hel masse ældre der sidder mega meget i stilhed og ensomhed, med lange dage afbrudt at de besøg der nu kommer af og til alt efter familie og omgangskreds, og så hjemmehjælpen som desværre uanset deres velvilje svigter ... hjælp der ikke kommer, hjælp der er lagt i skemaer så det er tossede tidspunkter, medicin der ikke gives, eller er sorteret forkert ... har oplevet det hele med en svigermor i ældrebolig, en døende bror i eget hjem og mor på plejehjem ...

Jeg vil absolut ikke glorificere plejehjem, de er underbemandende som alle steder, og der er mange demente der gør tingene svære for de der ikke er, men det er det sted hvor der trods alt er størst kontinuitet i personalet og hvor der er nogen lige uden for døren de fleste af døgnets timer ..
    Jeg ved godt hvor jeg ville være mest tryg ved at være ...

Så kære Isabelle, prøv igen, måske I denne gang kan bakkes op af de plejere der nu i den kommende tid kommer hos jeres mor..

• #95   12. aug Vi prøver afgjort igen - at få moren på plejehjem. Dette er utrygt og uværdigt.

Desværre er det vidt forskellige hjemmehjælpere, der kommer hos min mor. Jeg har endnu tilgode at møde den samme flere gange - og dog - en Nigel som er SÅ sød og omsorgsfuld, har jeg faktisk mødt tre gange i løbet af det sidste år.
    I går kom endnu en ny - der spurgte mig, hvilken medicin min mor skal have

• #96   12. aug Øv Isabelle
    Føler så meget med dig. Det er hårdt at stå i og ikke værdigt for din mor

• #97   12. aug ja og gad vide hvilken medicin hun så ville have fået hvis ikke lige der var en pårørende at spørge

• #98   12. aug Isabelle, har I overvejet at finde en anden kommune simpelthen?
    Der er jo nogle der har mere fokus end andre på sundhed, pleje og ældre. Min tante og onkel er lige flyttet fra Odder til Horsens for at få bedre pleje til min tante, og det kom egentlig ret hurtigt op at køre med aflastningsplads og sådan.

Jeg har ALDRIG hørt om hjemmepleje, der simpelthen ikke kom, når de skulle, og min mormor og morfar har haft hjemmehjælpere i MANGE år. Den sidste tid inden min morfar kom på plejehjem kom de 3-4 gange om dagen, hver dag.

Ikke at jeg siger i skal flytte til Horsens Men kommunerne i Nordsjælland ligger jo så tæt, kunne man ikke finde en, der er bedre end den, din mor bor i nu? Det lyder helt vanvittigt, det du fortæller..!

• #99   12. aug At prøve at få moren til en anden kommune, orker jeg ikke. Men jeg tror, søster og jeg skal i gang med at få hende visiteret til en plejehjemsplads.

Min datter kom og hjalp med pakkeriet i dag. Hun gav mig ekstra kræfter med al sin overskudsagtige handlekraft og gode grin
    I morgen stiller alle min mors fem børnebørn og hjælper til. Jeg er sgu lidt stolt af dem

Lige nu må jeg vist bare tage én dag ad gangen. Der er styr på i morgen!

Min mor og datter i et, for moren, frisk og glad øjeblik i dag

• #100   12. aug De ER sgu søde, de to - og har altid haft et meget tæt bånd

• #101   12. aug Hvor er det trist det skal være så bøvlet og at hun ikke kan få den samme hjælper ud (Eller hvertfald et lille hold af kendte, nu det er dagligt)

Min rengøring (godt nok kun hver 2. torsdag) er fra hjemmeplejen, og det er den samme der kommer medmindre der er ferie (Og så melder hun ud 1-2 gange før at det er en anden der kommer)

• #102   12. aug Ja, Frk. Jensen - et nogenlunde fast hold ville være SÅ godt.

• #103   12. aug Ja, hos min mormor har de også haft faste og så enkelte gange, især til sidst hvor det var så ofte, har det skiftet rundt..

• #104   12. aug Min mor var visiteret til fire gange hjemmehjælp dagligt tidligere. Da hun blev udskrevet af hospitalet, skulle hun angiveligt få to gange mere til personlig pleje morgen og aften.
    I dag har jeg været hos min mor fra klokken kvart i elleve til klokken cirka fem. Der har været ét besøg - klokken omkring tre.

• #105   12. aug Det er jo slet ikke iorden Kan i ikke sende en skriftlig klage?

• #106   12. aug måske det trods alt bliver bedre i ældreboligen end i hendes hidtidige hjem ... tror ikke der er så stor udskiftning og måske heller ikke så rullende arbejdstider hos dem der passer de ældreboliger der hører til et center ... men sygdom, ferie, afspadsering og kurser udover almindelige rullende vagter og udskiftning det kan man jo ikke komme udenom ...

har en veninde der kører faste nattevagter, fra hende ved jeg også at ledelsen de enkelte steder har stor betydning for hvor stor eller lille udskiftning der er i personalet ..

hvor er det fine billeder ...

• #107   12. aug Er ældreboliger ikke et form for plejehjem hvor borgerne bare ikke er SÅ krævende?

• #108   12. aug Såvidt jeg har forstået, Hanne og Frk. Jensen, er ældreboliger fuldstændigt at betragte som eget hjem - og det vil nok sige vidt forskellige hjemmehjælpere desværre.

• #109   12. aug sikke skønne foto

jeg er rystet over den måde i alle dvs hele familien behandles

• #110   12. aug ældreboliger er som egen lejligheder, de ligger oftest som lejligheder i etager, eller som små rækkehuse, der er bare mere hensigtsmæssigt indrettede med henblik på brug af diverse hjælpemidler, de er ofte med stue køkken og så et soveværelse, altså 2 værelser ... de ligger som oftest i forbindelse med et lokalcenter hvortil der også ofte er et plejehjem, men de er derudover helt som var man i eget hjem i hvilket som helst andet bolig ...

Plejehjem er bygninger med gange, og værelser/lejligheder(1 værelse og bad) ind fra disse gang arealer, der kan være små køkken områder i den enkelte lejlighed/værelse men ikke med fx komfur, bare med lidt bord, en vask og køleskab, så man kan lave fx kaffe på eget værelse, men ellers er køkken og spiseområde fælles .... der går selvsagt ofte andre beboere, samt personale rundt på gangene udenfor ens dør, det gør der ikke i ældreboliger ... der er altid nogen ansatte et eller andet sted på plejehjemmet, døgnet rundt, mens er man i en ældre bolig kan der gå noget længere tid inden der kommer nogen hvis man fx aktiverer et nødkald, da det er de kørende ansatte man så skal have fat i og de kan være noget længere væk ...

Vil dog sige at på det plejehjem hvor min mor var, der var der ansatte på selv hendes afd fra læ 7-23, men der var kun 1 nattevagt på hele plejehjemmet som altså var i 2 etager ... skete der noget så vagten havde brug for ekstra hjælp så skulle der ringes efter dem der havde de kørende vagter ude i området .. så nætterne var ikke vildt trygge...
    Min mor vågende nogle gange ved at der stod demente inde ved hende ...

• #111   12. aug Og du e rhelt sikke rpå din mor ikke har sagt hun ikek behøver hjælpen og i kommer så de ikke skal komme

• #112   12. aug Det er simpelthen frygteligt som man gang på gang høre og oplever, hvordan det bare ikke fungere. Det er fandeme ikke værdigt for de ældre, at deres sidste tid skal være med så meget kaos og manglende hjælp.

Vi går pt og venter på at min svigerfar kan få en ældrebolig, han er ikke syg nok til plejehjem endnu, men han har brug for at være et sted med personale tilknyttet, og deres hjem har ganske enkelt ikke plads til de hjælpemidler hjemmeplejen og ham selv har brug for, uanset hvor meget de så end flytter om.
    Det sidste år er det dælme gået stærkt, og jeg syntes det er så trist og skræmmende, for han er jo egentlig ikke gammel, han er altså kun 72. Min mormor er et par måneder ældre end ham, og hun bor 2 blokke væk fra mig i en 1 sals lejlighed, klare sig selv, går snildt 10 km på en dag osv, det er dælme noget af en forskel.

Håber virkelig I snart får noget ro på Isabelle, og at din mor snart får den hjælp hun rent faktisk er visiteret til og har brug for.

• #113   12. aug Hanne, det er en god beskrivelse af forskellene på de forskellige typer hjem, men jeg vil nu lige tilføje, at plejehjems boliger også sagtens kan være med 2 værelser.

Jeg kender godt den type plejehjemsbolig, du beskriver, men nyere byggeri er med større boliger. Min mor havde en pæn stor stue med plads til både køkkenafd., spisebord med stole samt sofa og sofabord, der udover et stort soveværelse samt et stort toilet med bad. Der var mulighed for at tilslutte kogeplader, men det var ikke i brug, fordi det var en dementafdeling.

Min mor kom på plejehjem i 2005, og der fik vi at vide, at der skulle installeres mulighed for komfur eller kogeplader i nybyggeri, ellers kunne man ikke få tilskud til at bygge.

• #114   12. aug Det er simpelthen så trist, at så mange ældre (og deres pårørende) skal igennem så dårlige oplevelser, hvor tingene ikke fungerer.

Min mor var 8 år på plejehjem, og hun havde bestemt ikke lyst til det i begyndelsen, men det var nødvendigt, og det var en meget positiv oplevelse for os alle, for tingene fungerede godt, og personalet var altid søde og tog sig rigtig godt af beboerne.

Bare for at sige, at der er altså heldigvis også gode steder.

• #115   13. aug Min kære far har også en ældrebolig med køkken, stue, soveværelse og badeværelse. En 2 værelses. Det ligger lige bag et plejehjem som nu er blevet til et demensplejehjem.
    Det var lidt akut da han skulle have den, da han blev syg af at være i sin egen lejebolig. Jeg indrømmer gerne, at jeg rendt kommunen på dørene ret så meget. Jeg var nød til at presse på. Den næste der blev ledig, blev min fars.

• Ulla N
    Ulla N Tilmeldt:
    sep 2013

#116   13. aug Hvis din mor er visitetet til 6 besøg i døgnet så er det sikkert 3 besøg af dagvagt, 2 besøg af aftenvagt og 1 natbesøg. Hvis ikke hun får de besøg skal i klage til lederen af hjemmeplejen og en opringning til visitator om det. Jeg var selv igennem systemet med min mor for 2 år siden. Det er skræmmende at systemet ikke virker som det skal for så svært burde det ikke være.

• #117   13. aug @ Lene N ... ok ja, beskrev det mest udfra hvad jeg har set via svigermor og mor ...Min mors 1-væresses (plejehjem) var nu også ret stor, der kunne være en lille spiseplads og sofagruppe, og så var der soveområde, man kunne vælge om der skulle en mobilvæg op til soveområdet, eller man ville have det helt åbent, og ja så nok det klassiske store toilet/bad ...

Jeg synes nu også det meste af oplevelsen med plejehjemmet var positivt, søde mennesker og gode faste ansatte, men det ændrede ikke på at der nætter og weekender var for ringe normering, og så at de demente jo altså ikke må spærres inde og derfor "dimsede" rundt på gangene på alle tider af døgnet, og ind og ud af de andre boliger når det var muligt ....
    Den bedste måde at undgå det på var jo at lukke sin dør, men så blev det også sådan lidt trist og følelsen af liv omkring min mor gik lidt tabt .... det var synd, ligeledes når vi satte os ud for at snakke i fællesområder, eller på terrassen og sad og havde en fin samtale måske også med andre ok fungerende, så kom der ofte 1-2 demente og stod og sagde mærkelige ting .. igen, ikke personalets skyld, men normeringen, det blev stort set altid op til os selv at få den skippet videre, personalet havde ikke tid, og ja det skabte altså trælse situationer .... vi kunne måske glemme det, men for min mor der jo skulle være der hele tiden, var det nok ekstra træls når så hun endelig var i en social situation der for hende mindende om det liv hun havde haft udenfor plejehjemmet, hun var ikke dement ...

• #118   13. aug Jeg ville ønske, min mor var visiteret til plejehjem og ikke bare ældrebolig.
    I dag har vi flyttet hende - og det har været rædsomt og kaotisk for hende, selv om jeg tog hende med hjem et par timer.
    Jeg er totalt udmattet nu - efter ni timer. Min seje datter er stadig hos hende og har puklet siden klokken ti. Der er blevet SÅ hyggeligt i den lille "lejlighed" - omend vi da ikke blev færdige. Det er en ét værelses som din mors, Hanne. Vi har så sat en rumdeler, så "soveværelset" er adskilt fra "stuen" med et lille spisebord og tekøkken.
    I morgen vil datter og jeg fortsætte - bl.a. med at finde ud af, hvilke bøger, moren mener at kunne undvære. Hun læser faktisk ikke mere, men VILLE have sine bøger med - ti små flyttekasser blev fyldt bare med dem
    Hvis hjemmehjælpen ikke vil tage ud til hende og hjælpe med at komme i seng, bliver jeg nødt til at kører derud igen senere, men hold KÆFT, hvor jeg bare trænger til at sove - eller se noget flimmer - når jeg har fået aftensmad altså Manden henter take-away i skrivende stund

• #119   13. aug Det er en ringe trøst, men hvor er det godt for din mor at hun har jer

Mange tanker til jer, håber at der snart kommer styr på det hele - ellers må I klage.

• #120   13. aug ja det er godt hun har jer ... men hvad med dem der ikke har ... og ja man kan mene hvad man vil, men vores samfund er bare ikke indrettet til at vi skal være på overfor vores ældre forældre 24 timer i døgnet året rundt .... men vil man sikre sine ældre så er det næsten nødvendigt og det kan bare ikke være rigtigt ...

som jeg talte med en kollega om, folk i min alder 55-65 deromkring, vi skal snart have familie omsorgsdage, vi er stadig på arbejdsmarkedet, en stor del af os, vi har børn og børnebørn der har brug for hjælp af og til, vi har ældre forældre der også har brug for os, og så har vi vel ret til og brug for et liv selv ... nogle af os får selv skavanker i disse år, så ja man kommer nemt til at føle sig træt og brugt ... jeg gør i hvert fald, selvom jeg ikke længere har forældre så har jeg så den ældre og handicappede bror ..

I må have fat i visitatoren igen ... nemt bliver det næppe ...

• #121   13. aug Hanne, jeg kan godt forstå, det må have været trist for din mor, hvis hun ikke selv var dement, så være omgivet af demente mennesker. Det er jo ikke uden grund, at man mange steder adskiller dement afdelingerne fra de almindelig plejehjemspladser.

Demente fungerer ikke altid specielt godt socialt, og det har vi da også oplevet, men jeg synes personalet var gode til gå i mellem, udglatte, hente dem, der gik ind i andres boliger, osv. Der var så også ekstra bemanding på, netop fordi det var en dementafdeling.

Min far var også dement, og han var ikke så gammel, så det ligger lidt længere tilbage i tiden. Han startede på en dementafdeling, men blev flyttet ud af den igen, da de mente, at han var så dårlig, at han ikke længere havde gavn af de ekstra tilbud, der var til demente. Han røg så videre til en almindelig afdeling, så en anden kunne få pladsen på dement afdelingen. Og selv om det også var en god afdeling, var det ikke så smart, for demente har det ofte ikke så godt med ændringer.

Så da det blev min mors tur, var vi glade for, at den bolig var for resten af livet. Ikke noget med at skulle flytte til en anden afdeling senere, selv om hun blev så dårlig, at hun ikke i ret høj grad kunne deltage i de tilbud, der var på dement afdelingen. Det gav noget tryghed, at hun kunne blive i de nu kendte rammer.

• #122   17. aug Telefonen ringer lidt i syv. Hundene husker, at de var ulve engang og HYLER som vanvittige Jeg kunne egentlig godt sove lidt længere, men jeg står op - dog ikke for at tage telefonen.
    Et kvarters tid senere ringer den igen. Som ventet er det min mor. Hun beder mig komme og give hende morgenmad. Jeg husker hende på, at hun har yoghurt i køleskabet, og det kan hun nok klare at tage selv.
    En halv time senere ringer telefonen igen. Moren er helt ude af den og beder mig komme. Hvad der er galt kan hun ikke fortælle - og hun lægger telefonen, så jeg bare kan høre hende jamre et eller andet.
    Jeg styrter ud af døren og er hos hende fem minutter senere.
    Problemet var, at hun ikke kunne finde en SKE til sin yoghurt

Nu skal hun lige have et par uger til at falde til ro. Forhåbentlig vil dette få hendes hjerne til at fungere igen. Hvis ikke, må vi altså bede om en plejehjemsplads. Det vil hun gerne selv, for hun er så hamrende utryg over ikke at kunne finde ud af en skid og hjemmehjælpen er ikke nødvendigvis til så meget hjælp. Fx kan min mor ikke vente til klokken 10-11 med at få morgenmad, hvilket indimellem er tidspunktet for første besøg.

Men i går aftes spiste vi hyggeligt sammen i hendes lille "have" med mad, jeg kom med

• #123   17. aug Har du tænkt på at fortælle lederen af hjemmeplejen og ikke bare dagens hjemmehjælper om disse oplevelser, så der kan blive sat besøg tidligere.

• #124   17. aug Det HAR jeg prøvet, Ulla - at ringe til kontoret og fortælle om diverse. Desværre tages telefonen gerne af én, der hverken taler eller forstår dansk synderlig godt. Dog fik jeg fat i en dansktalende forleden. Hun var super sød - og bedyrede, at der er MEGET fokus på min mor, men at det ikke er muligt at garantere, at nogen kommer inden 11.

• #125   17. aug ¨Men er det lederen af hjemmeplejen du taler med eller en tilfældig hjemmehjælper der går forbi tlf

• #126   17. aug Og du er sikker på hun er visiteret til hjælp til at komme ud af sengen og til morgen mad, eller er det blot til morgen tilsyn for at se om hun er kommet ud af sengen.
    Der er væsentlig forskel, men disse ting skal du snakke med en visitator om, da det er dem der bestemmer ydelserne og hvilke der visiteres til.
    For er hun udelukkende visiteret til et besøg om formidagen giver det fint mening at det skal ligge inden 11

• #127   17. aug Hvor er det synd for din mor og for jer. Min mor er 92 men hendes hjerne fungerer fint, hun tager bla ud og holder foredrag om det gamle Nørresundby. Fysisk er det en anden sag og hun skal have støttestrømper på. Det kan hun ikke selv og skal have hjælp 2 gange dagligt. I starten kunne det godt blive middag inden de kom og midnat inden de kom igen. Men de havde gjort regning uden vært. Mor er oppe kl 7 og vil have strømper på ved 8 tiden, så hun kan komme i gang med dagen. Hun ville ikke finde sig i at sidde der og vente om morgenen og igen om aftenen. Hun er en bestemt dame og nu foregår det på hendes præmisser. Sommetider tror jeg, det er nødvendigt at tale med store bogstaver. Det tænker jeg, i hvert tilfælde, min mor har gjort.

• #128   17. aug Da min mor blev udskrevet fra hospitalet, blev hun udskrevet til hjem MED to ekstra besøg - morgen og aften med hjælp til personlig pleje og sørgen for morgenmad, Ulla.
    Men jeg bliver nødt til at få talt med en visitator - og at finde ud af, hvordan jeg får fat på lederen af hjemmeplejen.

• #129   17. aug Ja men desværre tror mange at sygehuset kan visitere og bestemme antal af besøg
    Det kan de ikke
    Så is den ikke har været omkring visitator er der ikke handlet på det

• #130   17. aug Og lederen af hjemmeplejen gør jo kun hvad visitator siger og ikke hvad sygehuset mener
    Jeg havde en borger der var blevet lovet et besøg i timen af sygehuset
    Den slags kan ikke honoreres ude på landet
    Og er man Så dårlig skal man ikke udskrives

• #131   17. aug Såvidt jeg har forstået det, anbefalede sygehuset, at min mor blev udskrevet til et aflastningssted, men kommunen valgte i stedet at lade hende komme hjem og så få to ekstra besøg af hjemmehjælpen. Iflg. en af hendes faste hjemmehjælpere SKAL hun også have de ekstra besøg - morgen og aften. Morgen er så bare et vidt begreb indimellem.

• #132   18. aug to ekstra besøg kan når man står på hospitalet lyde så fint, eller er helt sikkert godt ment, men det er også nødvendigt de ligger på tidspunkter hvor det giver god mening,

Det er ikke rimeligt at en ældre først skal have sin morgenmad op af dagen, hvad nu hvis hun havde sukkersyge ...

Det er "desværre" som jeg også oplevede det visitatoren der skal sætte MEGET konkrete ord op for hvad der skal hjælpes med, tænker det skyldes 2 ting, det tager presset fra de pårørende af lederen af hjemmeplejen når de finder ud af hun "kun" er en organisator, og ja så tager det altid lidt længere tid inden man kan få fat i visitator, tid er penge, også sparede kommunale kroner når der går længere tid inden der skal mere hjælp på ..

Kunne man afhjælpe det med at fx bestik ligger i en bakke tilgængelig og synlig og ikke i en skuffe ...

Jeg kan huske mig meget splittet i "pligten/jeg bør/ man skal jo også " tage sig af de ældre og så retten til eget liv ..
    Hele perioden fra februar 16 til sidst oktober 16 ringede min mor, eller bror også døgnet rundt, seriøst havde opkald og køreture tror på alle døgnets timer på nær måske mellem 01 og 06 ... og så efter hun var kommet på plejehjem .. hjernen koblede aldrig af ...

OG eg kan så godt forstå de ældre, udover evt. smerter og sygdomme så utrygheden, den er enorm, hvor fanden skal de vænne sig hen når de næsten intet forstår, når enderne i deres mentale verden slet ikke længere hænger sammen ... får nærmest tårer i øjnene ved tanken om hvordan det må føles indeni...

Og så den dårlige, evindelige samvittighed, gør man nok, gjorde man nok, og magtesløsheden eller kampen med det system man havde håbet på som medspiller ...

Jeg har en solstråle historie ud af efterhånden mange fortællinger, er jo i en alder hvor mange af dem jeg taler med har forældre i de situationer, eget originale hjem, ældrebolig, plejehjem ...
    Den eneste solstråle eg har er min faster, og netop grunden til den blev det er at det flytningen gjorde for hende var at fjerne utrygheden (hun er næsten blind og begyndte at falde om) ... det er ikke fordi der ikke er praktiske problemer og ting der skal være bedre, men lige nøjagtig det at hun blev tryg gjorde at det kan hun håndtere ..

Min mor blev aldrig tryg, hun forsøgte virkelig at tage tingene ind, men trygheden fik hun ikke, jeg håber Isabelle den kommer hos din mor når hun finder sin ve rundt i det nye hjem ,,,

Men fat i visitatoren og bed om at der kommer konkret hjælp til at din mor får sine måltider, ældre ryger så rigeligt ind og ud med underernæring og dehydrering, så må du true dem med de kommer op forsiden af EB hvis de vil være bekendt at hun ikke får sin morgenmad i ok tid ... det ikke at få mad og væske øger jo også ens forvirring ...

• #133   18. aug "Min mor blev aldrig tryg"

- Og dette er problemet for min mor. Hun er så hamrende utryg, og det er mere eller mindre umuligt at gøre hende tryg, fordi hun glemmer fra cirka minut til minut.
    Vi er ved at have gjort hendes lille lejlighed super hyggelig, og hun er selv meget glad for den. Men hun er også bange og forstår jævnligt ikke, hvor hun er

I dag har min datter og svigersøn været hos hende fra omkring klokken 12. Jeg tog mig af børnebørnene imens - og kørte til moren henad halv fem.
    Selv om hun havde haft bl.a. min datter hos sig i timevis, ville hun have, at jeg blev - længe. Det gjorde jeg ikke - er efterhånden så træt, træt, træt. Oveni det hele laver min kære søster drama, så hun og jeg har det nooooget anstrengt med hinanden. For h.... altså Vi skal have ryddet min mors hus.................

• #134   19. aug Man bliver træt helt ind i knoglerne, da jeg endelig havde fået tømt 200 km hus fyldt til loftet tog vi på ferie og jeg kan kun huske halvdelen, det er så anstrengende, og mine søskende glimrede ved deres fravær

• #135   19. aug Isabelle, også det kender jeg fra min mor "vil du ikke godt komme, vil du ikke nok blive lidt længere" personalet på plejehjemmet sagde "når du kommer så bliver alt helt anderledes" .. min mor spurgte EN gang, for hun vidste det godt inden, men hvor var det ynkeligt og egentlig nedværdigende " Hanne , kan jeg ikke komme hjem og bo hos er" ... jeg kløjs næsten i mit eget "Nej mor det går jo ikke, vi arbejder" , men for det første skal man have en terminal diagnose for at pårørende evt kan tage orlov, den havde hun ikke da hun spurgte, da hun fik den resignerede hun totalt og døde efter 2 uger ... For det andet havde min mor og jeg jo aldrig haft et godt forhold, jeg var bare den der stod med "lorten" da far og anden fungerende bror var døde så jeg ville ikke have orlov og pleje hende hjemme ved mig selv hvis det havde været aktuelt...

Åh Isabelle, dig og din søster ... mig og mine niecer, min 2 kusiner i Aalborg deres forældre kom i plejebolig for ca 2 år siden under "nu SKAL det være" og dermed lidt kaotisk, de 2 piger taler heller ikke sammen i dag ...

Det er virkelig situationer der griber ind i ens liv på alle måder, og som dræner, ubeskriveligt dræner på en måde man skal have prøvet det for at forstå det ...

Og ja trygheden for de ældre, de kender lige pludselig ikke boligen, tingene ja, men der er noget der ikke er som det plejer, menneskene omkring en, rutinerne laves måske om, og nogle er demente, andre forvirrede, nogle har smerter og alt i alt kan de ikke rumme og forstå, og så flyttes de der. lige der hvor de er allermest sårbare fordi længst muligt i eget hjem er mantraet, i stedet for de kunne få ældreboliger mens de kunne overskue og forstå og falde til inden evnerne begynder at svigte...

Men på den anden side, min mor og mange af hendes generation havde/har også holdningen "vi skal ikke i ældrebolig/vi skal ikke på plejehjem" når så det bliver en nødvendighed så er det endnu mere et nederlag... en negativ ting i livet og en belastning de ikke kan klare på det tidspunkt, for der er overskuddet væk, helbredet og/eller sindet har svigtet....

Isabelle, bare verdens størst krammer herfra

• #136   19. aug nogle af bogstaverne på min computer driller ....

• #137   19. aug Tusind tak for stor krammer

Det er så uværdigt at skulle afslutte et langt liv på den måde - i angst og utryghed.

I går spurgte hun til, om hun ikke har en postkasse. Jeg ville vise hende, hvor den er - lidt ned ad gangen og ud af en låst dør til en lille gang ved "hoveddøren" i afdelingen. Min mor var hamrende bange for at gå det lille bitte stykke - og nåede aldrig postkassen, for så skulle hun på toilettet.
    Jeg kom til at tænke på, at døren ud til postkassen er tung og har smæklås. HVIS min mor vover sig derud på egen hånd og ikke husker at tage sin nøgle med, kan hun ikke komme tilbage til sin lejlighed

Jeg er lykkelig for at have min datter. Hun er en kæmpe hjælp. I går var hun og manden der fra omkring 12 til halv ti - satte min mors elskede blomstertapet op ved sengen, satte en hylde ved køkkenbordet, så kaffe, kakao mv. står fremme, satte knager op osv.
    De blev ikke færdige - og tager ud til min mor igen i dag - mens min søster og jeg starter rydning af huset. Dvs. vi skal finde ud af, om der er noget, vi vil have og fjerne dette. Siden skal børnebørnene gør det samme. Der er et par store møbler, der skal sættes til salg - og så betaler vi os nok fra at få ryddet resten. Min mor fik en god pris for sit hus, så der er råd til, at vi ikke behøver bruge tid og kræfter på slæberi. Der er såmænd RIGELIGT at tage sig af udover dette.

• #138   19. aug Din datter og svigersøn er da guld værd Det er så vigtigt med hjælp, for det er for hårdt at stå med selv. Bare de bekymringer du hele tiden har.
    Kæmpe kram

• #139   19. aug Jeg havde også gavn af mine børn og "sviger" børn ...og lige i de dage er det intenst, men en dag er det hverdag og man kan ikke være der så meget, og ens børn kan heller ikke ... vi havde aldrig besøgt min mor meget, som sagt var der ikke meget nærhed, men pludselig skulle man, synes jeg, sørge for at hun fik besøg flere x ugentligt, det betød at jeg dybest set spillede på mine børns samvittighed for at få dem af sted i så høj en besøgsfrekvens, samt at jeg ofte var der både alene og sammen med dem .. det var virkelig en anden tid i vores liv ...

Mht rydning af det sidste af din mors ting ... jeg fik fat i en med en genbrugsmarked her i byen, der var nogle ting der kunne sælges sådan et sted og han ryddede både plejeboligen og det store hus, vi fik meget lidt for det, tilgengæld skulle han rydde det hele ... måske I kan få lidt for det der er tilbage, måske kan I "bare" få en til at rydde for at vedkommende må få det der er der kan sælges i genbrug .... bare et fif måske det ikke er nødvendigt at betale nogen for at rydde ..

• #140   19. aug Tusind tak, Staffordshire
    og ja - datter og svigersøn er guld værd. Det var i øvrigt lidt sjovt i går. Jeg havde børnebørnene til omkring halv fem, for der er jo ikke lige noget at lave hos min mor for en næsten 6-årig og en 8-årig. Men ungerne hyggede sig gevaldigt - så far hentede sushi klokken NOGET over normal spisetid

• #141   19. aug Tak for tip, Hanne. Jeg vil lige undersøge, om der er genbrugsbutikker, der kunne være interesserede, i nærheden. Spejderne har et stort fast loppemarked i byen, men jeg tror ikke, de rydder.

• #142   19. aug Dejligt du kunne få en hyggedag med børnebørnene

måske kan du på den blå avis finde annoncer med nogle der tømmer boliger. Jeg har indimellem set nogle. Så giver de en skilling for det og så skal de også tage det hele med

• #143   23. aug Indimellem bliver jeg en smule desperat - når jeg simpelthen ikke ANER, hvad pokker jeg skal gøre. Eksempelvis ringede moderen kvart i syv i morges for at spørge, om jeg havde noget mælk. Jeg var temmelig sikker på, at hun havde noget - men sagde, at hun havde flødepulver på hylden over vasken.
    Senere tog jeg ud til hende. Hun havde både sødmælk og skummetmælk i køleskabet
    "ÅBNEDE du overhovedet køleskabet, mor?"
    "Det ved jeg ikke".

Ved seks-tiden kørte jeg ud med aftensmad til konen - og noget nyvasket nattøj. Hun var ikke hjemme. Mærkeligt. Jeg fandt hende tæt på gå forvildet rundt. Hun var lige gået ud af sin lille have for at se sig lidt omkring og havde fundet en dejlig bænk, hvor hun havde nydt solen. Fedt fedt - altså bortset fra, at hun ikke kunne finde hjem igen og var ved at gå i panik
    Jeg aner ikke, om hun nu husker, at hun IKKE skal bevæge sig udenfor haven, før hun har lært området at kende.

Men der er heldigvis stadig humor i konen. Da jeg havde tjekket køleskabet for mælk, lod jeg lige køleskabsdøren stå åben, mens jeg spurgte hende, HVORDAN jeg skulle lære hende at SE i køleskabet, før hun ringede.
    Svar: "Det ved jeg ikke - men hvordan skal jeg lære DIG at lukke køleskabsdøren?"

- Og så lige et spørgsmål:
    Er det nævenyttigt/groft/uhøfligt eller lignende at sætte en seddel op til hjemmeplejerne med følgende tekst:

"Kære hjemmehjælpere

Morgenvagten må rigtig gerne tømme toiletspanden og lige tjekke, om der er rent på/omkring toilettet.

Det vil også være super, hvis avis og post bliver hentet.
    Birgitte kan ikke selv klare døren ud til postkassen.

HVIS I har tid, vil det være dejligt at få redt sengen - og tæppet og puder af ved aftentide.

Vasketøj skal I ikke tænke på. Det sørger vi for."

Jeg HAR aftalt det med toilet og avis med visitator. Det bliver bare ikke lige gjort, og det ER altså ikke så lækkert med en overfyldt toiletspand og lort på toilettet

PS. Jeg skal vist lige lave om på formulering vedr. at tæppe af ved aftentide. Man kan tæppe af - men ikke pude af

• #144   23. aug det er ikke nævenyttigt, men nødvendigt, om det så hjælper er jo en anden sag ... egentlig når det er visiteret bør du sende en klage, den skal nok være skriftlig ...

Er din mor egentlig reelt demenstestet ...

Har I fået fat i visitator, skriv situationerne ned, I glemmer de konkrete eksempler som tiden går inden en evt møde ...

Kan godt forstå dine bekymringer, vi frygter vel alle at opleve det der hvor en ældre går ud, og bliver væk ....

• #145   23. aug "Er din mor egentlig reelt demenstestet ..."

Ikke fornylig.

Vi skal have møde med visitator, så snart en sådan har tid. Det skulle gerne blive indenfor de næste 14 dage - og god idé med at skrive eksemplerne ned.

• #146   24. aug Hvis din mor har nået niveauet, hvor hun går ud og ikke kan finde hjem, så synes jeg, det lyder meget utrygt, at hun bor alene. Jeg husker ikke lige hele tråden, så muligvis er det nævnt, men har hun et kalde apparat eller lign. til at have på sig, så hun kan få fat i nogen ? Og vil hun kunne huske at bruge det.

Jeg er ikke ekspert, men for mig lyder hun, som en der har brug for at være på et eller andet form for hjem med personale.

Selvfølgelig kan I da sætte en besked op til hjemmehjælperne, men har I ikke fået en kontaktbog ? Det var da oplagt at bruge den, så kan I bede hjemmehjælperne lige hakke af, så I kan se, at beskeden er læst.

• #147   24. aug Min mor har brug for en plejehjemsplads, og vi håber, hun kan blive visiteret til én. For pokker hvor ville jeg bare ønske, at man havde lyttet til os, da hun blev visiteret til ældrebolig. Vi BAD om plejehjemsplads - og jeg sagde specifikt, at jeg var så bange for, at hun kom i ældrebolig og så skulle flyttes igen kort tid efter.

Min mor har en kaldetingest på sig, hun kan bruge indendørs (KUN indendørs), hvis hun falder. DA hun så faldt for nogle uger siden, havde hun den ikke på - og lå en nat, før hun blev fundet

Vi har ikke en kontaktbog. Jeg har spurgt til, om vi ikke kan få noget i den retning, men det er blevet afvist.

• #148   24. aug Det lyder som om, at det kun kan gå for langsomt at få et møde med visitatoren.

• #149   24. aug Da min svigermor endnu boede hjemme satte vi sedler op med oplysninger om hvad der skulle gøres, der kom simpelthen så mange forskellige og mange af den læste ikke jonalen før de gik ind, når de så spurte min svigermor hvad de skulle hjælpe med sagde hun altid høfligt, ingen ting, jeg kan sagtens selv ;( det kunne hun ikke og mange gange fik hun ikke sin medicin eller mad;( da hun endelig kom på plejehjem fant vi masser af medicin i hendes medicinkasse som hun simpelthen ikke havde fået;( det undrer mig stadig at hun overlevede.

• #150   24. aug Min mor har (heller) ingen anelse om, hvad de forskellige hjemmehjælpere skal - så når der igen igen kommer vikarer, er det sgu op ad bakke.
    "HAR din mor fået sin astmamedicin?" er jeg blevet spurgt. Undskyld, men hvor faen skulle jeg vide det fra? Min mor kan ikke selv huske det.
    Jeg har spurgt, om vi ikke kunne få et skema, hvor der blev X'et af, når fx astmamedicin var givet - men nej. Det kan vi ikke få.

• #151   24. aug Isabelle …. Send en kopi af denne tråd til Ekstrabladet …. så skal du bare se … SÅ kommer der gang i det. …

Eller måske kan du nøjes med at true Kommunen med det .

• #152   24. aug Det er virkelig en grotesk tråd at følge. det gør mig ondt at vores samfund er endt der

• #153   24. aug Det lyder helt grotesk at de ikke engang følger ordenlig op på medicin
    Min farfar bor på plejehjem og der har de sådan en skærm på væggen nu, netop så alle vikarer kan sikre sig at medicin osv er givet... Man må da have lignede systemer i hjemmeplejen andre steder tænker jeg?

• Ulla N
    Ulla N Tilmeldt:
    sep 2013

#154   24. aug Der findes i hjemmeplejen skema for meficingivning. Tænker bare hvorfor dem som kommer fra hjemmeplejen ikke ser på medicinskemaet. Der skulle meget gerne stå præcist hvad medicin din mor får. Også astmamedicin. Der burde også være lavet en døgnrytmeplan som hjælperen kan læse inden de kører ud eller på deres ipad hvis de har sådan en med. Kan kun råde dig til at få talt med visitator omkring din opfattelse af hjælpen hos din mor. Synes du skal snakke med din mors læge om hendes manglende hukommelse og forvirring. Det er da mega utrygt at hun forlader sit hjem og ikke kan finde hjem igen. Lægen kan måske hjælpe med til at din mor kan få en plejehjemsplads.

• #155   25. aug Hvad er det for at sted

de steder (svigermor og mor) vi har haft kontakt med har nærmest selv bedt om at vi og de bruger en kontakt bog, og der har været skemaer med medicin så den ene hjemmehjælper har kunnet se hvad den forrige havde gjort, og så man kan se hvem der har været der, og hvem der har gjort hvad ... det lyder jo nærmest som om de er bange for at det netop kan dokumenteres at der ikke er styr på tingene..

• #156   25. aug Præcis Hanne, det var også sådan, vi oplevede det med min mor.

• #157   25. aug "det lyder jo nærmest som om de er bange for at det netop kan dokumenteres at der ikke er styr på tingene.."

Jeg kan også få den tanke.
    Der er to hjemmehjælpere, der kommer hos min mor, som har OK styr på tingene. Men de kommer jo ikke hver dag - og ikke flere gange dagligt.

Klokken blev lidt over syv, før min mor ringede i dag. Jeg fik ikke taget den - og da jeg var oppe og ringede til moren en halv time efter, var det IKKE hende, der havde ringet. Hmmm. Vel var det så. Men pyt.
    "Kommer du snart?"
    "Ja, mor" (træt smiley hér )

Moren ville så frygtelig gerne med i Netto, så det kom hun. Det var for meget for hende - og hun blev ked over, at det, hun troede ville være sjovt, bare var forvirrende og for meget Men ellers er hun en lille smule klar i hovedet i dag - og jeg bliver i tvivl om, hvorvidt vi skal afvente "krav" om plejehjemsplads - også i tvivl, fordi den slags, ihvertfald i Furesø kommune, vist kun bevilges til demente - og det ER min mor ikke, selv om hun kan virke sådan indimellem. I går var der fx et spændende foredrag i dagcenteret, som hun var glad for - og så var der quiz. "DET var skønt. Så kan jeg blære mig med alt det, jeg ved ............. og skamme mig over det, jeg ikke ved," fortalte moren glad
    Jeg har ikke forstand på demens, men tyder ovenstående ikke på, at hun IKKE er det?
    Åh, hvor ville jeg ønske, jeg vidste, hvad der var rigtigst at gøre.

Hvad jeg ved er til gengæld, at min mor er hamrende priviligeret. Rundt omkring sidder gamle mennesker, der aldrig får besøg - eller måske får det et par gange om året. Min mor piver, hvis der er EN dag, hun ikke får det Jeg kommer hver/hver anden dag. Min søster kommer et par gange om ugen. Min datter gør det samme. Mine sønner kommer jævnligt. Men men men - hun glemmer det, så vi kan jo ikke klandre hende for at være "en forkælet møgunge"

I får lige et par billeder af hendes nye hjem - som hun er uendeligt glad for heldigvis, selv om hun, i klare stunder, savner sit hus på bakken

• #158   25. aug Det er helt ufatteligt, hvor meget der faktisk er plads til på ikke ret mange kvadratmeter

• #159   25. aug Jeg ved ikke forfærdeligt meget demens udover hvad jeg har set i tv og fået fortalt. Men i starten af den kan de jo godt huske lidt sådan on/off. Det bliver så gradvist værre

• #160   25. aug hvor er det dejligt I har fået gjort det så hyggeligt og hjemligt, er sikker på de mange ting der er blevet plads til gør hun føler det er "hjem".

Mht demens, så må jeg være ærlig og sige, at du fokuserer på de ting/stunder hvor hun gør/siger ikke demente ting, meget af det du beskriver virker som en demens der om ikke andet er fremadskridende, også selvom en del af de ting der sker her og nu sikkert også er betinget af flytningen ...

Min mor var, efter dine beskrivelser, slet ikke så "dement" som din mor, jeg kunne ikke være med da hun blev decideret demens testet på hospitalet, men konklusionen var at hun havde en begyndende demens ...

Om I er for tidligt på den er svær at sige, problemet er jo at man ofte er for sent på den fordi man først får gjort noget når det er helt galt .... men igen ja så skal det mange steder være helt galt før man får en plejehjems plads ...

Men kan det fungere som nu, så er 2 flytninger oveni hinanden jo heller ikke af det bedste,,

Har I altid besøgt hende så meget ??

• #161   25. aug "Har I altid besøgt hende så meget ??"

Nej - afgjort ikke. Dog har jeg i nogle år været MEGET om hende i forbindelse med kræft, hofteoperationer og så brand i hendes hus, hvor hun måtte bo et andet sted et halvt års tid.

Du/I har nok ret mht. demens. Når vi er færdige med hendes hus - det er tømt, gjort rent og overgivet - vil jeg kontakte min mors læge og få en snak med hende om demens.

• #162   25. aug PS. De vildt gule gardiner er et klart symptom på, at min mor ser meget meget dårligt. Hun har selv valgt farven, som hun synes er helt fantastisk

• #163   25. aug Jeg er bestemt heller ikke ekspert i demens, men begge mine forældre blev det og begge har i perioder boet på demens afdelinger, min far ikke så længe men min mor i 8 år, så jeg har da mødt en del demente i den sammenhæng.

Specielt i begyndelsen er det jo ikke lige dårligt hele tiden, og de kan sige og gøre ting, huske ting, der kommer bag på en i forhold til så meget af det andet de gør og siger.

Da min mor kom på plejehjem holdt hun stadig avis, og i begyndelsen blev avisen bare lagt ind i fællesstuen, og der havde hun fat i dem, det var hendes avis, den skulle ind til hende. Min mor var generelt en meget høflig dame, der ikke sådan normalt førte sig frem eller stod på sin ret, men det gjorde hun der. Og personalet fortalte os senere, at de havde tænkt: "Hold da op, hun holder og læser avis, hun hører da ikke til på en demensafdeling!". De fandt så ud af, at hun hyggede sig gevaldigt med sin avis, men 5 minutter senere anede hun ikke, hvad hun havde læst.

Som pårørende vil man vel helt naturligt gerne klamre sig til de positive ting, de klare tidspunkter, de udtalelser der giver mening, og det er vel også derfor der gerne skal en test til af fagfolk.

Og apropos din mors fine nye hjem, lige en lille sød anekdote: Min tantes mor blev dement og efter en hospitalsindlæggelse blev hun flyttet på plejehjem. Hun var ikke selv med til flytningen, som foregik mens hun var indlagt, så hun blev udskrevet direkte til sin nye bolig, hvortil hendes møbler osv. var flyttet. Hun kiggede sig tilfreds omkring, da hun kom og sagde: "Sikke nogen pæne møbler, de har her". Hun bemærkede slet ikke, at det var hendes egne ting, men hun havde da øjensynlig ikke skiftet smag, siden hun skaffede sig møblerne.

• #164   25. aug Åh en dejlig anekdote, Lene

• #165   25. aug Man er nødt til at have de lidt humoristiske briller på en gang i mellem og more sig lidt over de lidt kiksede ting, demente får sagt og gjort ind i mellem.

• #166   25. aug Åh, det gør mig ondt at høre om behandlingen af din mor, Isabelle Det må være så frustrerende både for jer og hende.

Lige mht. demens så skal jeg bestemt heller ikke vide mig klog, men jeg har omgået en del demente, jeg faktisk ikke anede var det - jeg var på et plejehjem, hvor en fantastisk sød dame fortalte mig om de aktiviteter hun lavede, ture hun var på og hvor hun var vokset op. Egentlig ret fornuftig og klar i hovedet. Det gik først op for mig, at hun var dement, da vi skulle ud at køre tur i bilen og hun konstant spurgte, hvor vi nu lige var henne, og hvor vi var på vej hen....
    Demens betyder jo ikke at al hjernefunktion eller intellekt sætter ud. Der er klare øjeblikke. Og det gør det nok også svært for pårørende, kunne jeg forestille mig.

Men hvor dejligt, at hun er glad for sit nye hjem

• #167   25. aug #162 … Isabelle … Jeg kan ikke udtale mig om ... om din mor er dement …. Men de flotte gule gardiner passer perfekt til Birgittes nye hjem.
    Hvad farve synes du selv passer bedre ? …. alle har jo forskellig smag.
    Nu kender jeg jo Birgitte … hun har ALTID bedst kunnet lide stærke farver ----> Lilla … Turkis og andre klare farver.
    Så de gardiner er Liiiige som de skal være … BUM …

• #168   25. aug som jeg også skrev længere oppe, vi besøgte jo normalt heller ikke min mor så meget, og man kan gøre det en periode, og uanset hvor gerne man end vil, eller hvor dårlig samvittighed man får, så skal man også passe sit eget liv, og man skal have pauser og lade op, og selv om eg tog mig pauser efter min mor kom på plejehjem så havde jeg det skidt med det, men jeg vidste da at hun trods alt havde mennesker omkring sig hele tiden, det havde hun jo ikke i eget hjem .. Da hun ringede fra eget hjem sagde jeg aldrig nej, det gjorde jeg altså et par gange efter hun var kommet på plejehjemmet, en gang ringede jeg til plejehjemmet da hun havde ringet og ville jeg skulle komme, de tjekkede op og ringede tilbage, det var rart ...

jeg ved ikke hvad man skal sige og mene, men som vi nu en gang har indrettet liv og samfund, så mister vi ikke retten til og behovet for eget liv blot fordi forældre bliver gamle og får behov for meget nærvær ...

På en eller anden måde kunne jeg trods alt sige til mig selv, at tidligere i livet havde min mor aldrig søgt mig, heller ikke mig som første støtte og hjælp da min far døde, det var altid min ældre bror, og helt generelt var hun meget selvstændig og selvhjulpen lige til starten af 2016, hvor hun så ikke havde andet valg end mig, så jeg gjorde alt jeg kunne og nok mere end man kunne forvente, trods vores manglende tæthed er jeg godt opdraget (flinkeskolen anno 1960´erne) ...

• #169   25. aug Min mor har KLÆDT sig i stærke farver, Bitten. Hun har altid holdt sig til pastel i indretningen

Her er hun, som du nok husker hende (fra Kattens Værn) - og som jeg holder af (også) at huske hende (julen 2001)

• #170   25. aug Min far er i år flyttet i ældrebolig.

Da jeg var nede og besøge ham sidste weekend sagde han at han tit skulle ringe ind og brokke sig over noget med medicinen.

Han oplevede når der skulle vaskes tøj lod dem der vaskede det tøjet ligge i maskinen (vådt) til dagen efter.

Min far er heldigvis en mand der stadig er kvik i pæren og som sønderjyde finder han sig ikke i hvad som helst.

Han kan ikke gå så godt og har "spasserjeep" og har remgøringshjælp

• #171   25. aug I har så meget ret mht. demens. Jeg vil så gerne, at hun ikke er det, men for faen altså......

Jeg kom ud til hende lidt i seks for at lave en færdigret (indbagt fisk med rejer ) i hendes miniovn. Min søster og svoger var der med nogle sidste ting fra hendes hus. De var trætte efter en dags arbejde. Derfor havde vi holdt fast i, at jeg sørgede for aftensmaden.
    Min mor var gået i seng, da de kom - lidt over fem. Nu sad hun i sofaen i nattøj og lignede en, der var faldet ned fra månen. Hun fattede ikke, at det ikke var nat - og begyndte at tale om, at hun skulle i tøjet, for min niece kom jo snart. Hun kommer i morgen.
    Søster og svoger tog hjem - og jeg fik min mor til at spise noget mad. Hun ville gerne have et glas vin til
    Da jeg kørte efter 1½ times tid, måtte jeg lige fortælle hende igen igen, at hun bare kunne gå i seng, når hun ville det - og bekræfte hende i, hvor hendes seng befinder sig
    Jeg havde og har det jævnligt som om, jeg forlader et lille barn, når jeg går

• #172   25. aug Forsøren, hvor er det barskt at læse, Isabelle hvor lyder det bare sindssygt hårdt for hele jeres familie. Jeg håber sådan for jer alle, at der sker et skred i tingene meget snart

• #173   25. aug Demens er så rædselsfuldt og den dag ens mor er mere tryg ved personalet og ikke aner hvem man er er så frygtelig at man bare tuder.
    Og jo hurtigere man får den opdaget jo hurtigere kan man få medicin der kan bremse udviklingen, men opdages den først så sent at man ikek vil have nogen glæde af den er det frygteligt, og går kun den gale vej.
    Min bror og jeg blev sidst truet med både borgmester politi og vores afdøde far hvis vi ikke gik vores vej

• #174   25. aug måske noget kan tilskrives flytningen og alle de nye rutiner og mennesker hun møder nu her, men ikke alt du beskriver...

jeg ved ikke rigtig med demens, men tror man skal passe på med ikke at fortælle for meget med hvad der skal ske i morgen, eller de næste dage, for når tidsfornemmelsen svigter, så sker der det du beskriver, de husker noget, og her er noget "i morgen og niece" og da hun og havde troet det var nat og nu så måtte være morgen så er det klart hun skal i tøjet ....

der var flere af de demente på min mors plejehjem der netop havde mistet tidsfornemmelsen, det gjorde så desværre at de var nattevandrere, hvilket gav utryghed ved de andre beboere ...

• #175   25. aug Såvidt jeg har forstået på min mors læge, skal man have BEVILGET en demensundersøgelse - og det får man ikke bare lige - og min mor er ikke sådan bare lige dårlig nok til at blive undersøgt. Hun er bare gammel og glemsom - sagde lægen sidst
    Jamen for h......... Lægen m.fl. skulle OPLEVE hende, når hun sidder helt stivnet og er så bange, fordi hun ikke forstår, hvad der sker omkring hende. Så skal hun holdes om og beroliges som et lille barn - men helt rolig BLIVER hun ikke mere

• #176   25. aug Du har SÅ meget ret, Hanne. Det har vi ikke været bevidst om - at vi skal lade være med at tale om, hvad der skal ske i morgen osv. Vi skal holde os til at tale om, hvad der skal ske "lige om et øjeblik" - og i dag.
    Tak

• #177   25. aug jeg kan simpelthen ikke huske hvem der afstedkom at min mor blev demens undersøgt, kan ikke tro visitator kan indstille til den, men jeg tror det var hende der gerne ville have den, om hun så, eller jeg selv tog fat i hendes læge og fik den sat i gang kan jeg ikke huske ... jeg synes I må tale med hendes læge og fortælle hvor forvirret din mor er, og hvor utrygge I er, og at I faktisk ikke er sikre på hun bliver hjemme, og at hvis hun går ud så kan finde tilbage, vær ærlig og sig I har brug for den undersøgelse til støtte når I vil søge plejehems plads... jeg kom i hvert fald langt ved min mors læge ved at sige tingene som de var ...

• #178   25. aug Min mors læge synes, at min søster og jeg er nogle overpylrede irriterende koner, har jeg indtryk af. Vi har beskrevet og fortalt - og det er blevet affejet med, at sådan ER det jo at være gammel. Dog var lægen så på et kursus om smerteplastre, og pludselig var hun klar over, at min mors kæmpe dosis smertemedicin, vist gjorde hende voldsomt bims og konstant træt, så hun sad op og faldt i søvn ustandselig. Smertedosis blev halveret, og moren er blevet mere vågen - men altså ikke mindre forvirret.

• #179   25. aug kan I ikke finde ud af hvornår hun har ferie og så skynde jeg at ringe til vikarlæge, og sige nu er det virkelig galt, vi må have sat noget i gang ...

Ej, om jeg fatter de der læger, hvad fanden bilder de sig ind, når de går hjem efter arbejdstid sidder familierne jo stadig med problemet...

Men synes den du fortæller med din mor skal trøstes som et lille barn for at falde til ro, uden alligevel at bliver rolig er meget beskrivende ...
    Jeg ved ikke om jeg er speciel på det punkt, men jeg er ret god til på en diplomatisk måde at være så insisterende at jeg for det meste får min vilje... håber I kan finde en vej ...

• #180   25. aug For mig lyder hun meget typisk dement, desværre.. Ikke bare gammel og glemsom.. Min mormor er gammel og glemsom - hvilket betyder, at hun ikke længere vil have sin bil selvom lægen ikke har nævnt noget om kørekortet, hun glemte at ringe på min fødselsdag, hun glemmer hvis hun har givet min mor penge til at købe en gave for og hun er blevet mere stille i større forsamlinger, fordi hun ikke vil gentage sig selv.. Pointen er, at hun faktisk godt ved de her ting.. Det lyder ikke som om din mor er klar over hvad der sker.

Måske kan I filme din mor og vise det til lægen? Selvfølgelig spørge hende om det er ok og forklare hvorfor.

Jeg forstår i øvrigt ikke, hvorfor hun ikke har et medicinskema med tider for ALT medicin, samt medicin doseret i æsker - så skal hjemmehjælperen da bare følge det?

• #181   25. aug Jeg syntes godt nok også det lyder underligt, det med at de ikke følger et medicinskema, det er da helt normalt at man gør det både i ældreplejen og på sygehuse. Da jeg arbejdede på plejehjem , tjekkede man da netop listen og krydsede af at medicinen var givet, så man netop undgik tvivl.

Jeg havde modsatte problem da jeg var indlagt sidste år, de blev ved med at komme med medicin jeg ikke længere tog

• #182   25. aug Egen læge skal jo lave en mmse test for folk sendes videre
    Og så sendes man tiæhulommensrs klinikken

• #183   25. aug Det findes ikke længere papir medicin skemaer det foregår i fmk
    Fælles medicin kørt som alle instanser med læger har adgang til og kan ændre
    Og så kan pleje personale tjekke pille antal og give
    Men er hun visiteret til dosering og udlevering af medicin

• #184   25. aug Jeg havde godt regnet ud det ikke fandtes på papir længeere, men det findes jo elektronisk, og det virker sgu ret upropfessionelt , hvis hjemmeplejen ikke formår at bruge det.
    Det er jo altså deres job at sørge for at de ældre og syge får deres medicin og til tiden.

• Ulla N
    Ulla N Tilmeldt:
    sep 2013

#185   26. aug Ulla M. Nogle steder er der stadig papirskemaer ude hos borgerne. Sygpl/ass printer dem ud når de doserer medicin og lader skemaet ligge hos borgeren.