{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.911 visninger | Oprettet:

Lens
Lens
Online Tilmeldt:
12. apr
Følger: 23 Følgere: 119 Emner: 40 Svar: 2.348

baby i snor :) {{forumTopicSubject}}

hvad synes i om det her? jeg synes det virker genialt. frihed men sikkerhed

min familie synes jeg har haft for meget med hunde at gøre hahaha måske men nogle steder fx i en by med trafik kunne jeg godt se idéen med den.

vil folk kaste æg efter mig tror i? lool
jeg kan se online at det deler vandene

hvad har jeg overset når jeg synes det er genialt? nu må jeg høre hundefolket for vi ved skisme hvad vi taler om hahaha

nej seriøst. hvorfor deler det vandene sådan? jeg gik med en som lille og jeg mindes ikke en psykisk skade... ikke pga den da

hørte en mor i radioen fortælle at andre folk skælder hende ud for at bruge den. de bor midt i Kbh. Jeg synes det er smart

barnet skal jo ikke bo i den

Kommentarer på:  baby i snor :)
  • #1   9. aug Kan ikke se hvad der skulle være galt i det. Men folk er sgu snart så følsomme når det kommer til børn.

• #2   9. aug Personligt ville jeg og mine hunde sætte pris på at flere brugte sådan en

• #3   9. aug Jeg kan ikke helt se ideen i den.. Men jeg ser heller ikke skaden.. Men den kan misbruges (imo)

Jeg oplever dog ikke vildt mange børn der "løber løbsk" på trods af at jeg befinder mig meget på områder med mange børn.

• #4   9. aug Genialt - og langt smartere sele end den (eneste) man kunne købe, da min yngste var lidt over et år og et MEGET selvstændigt barn, der gerne drog på opdagelse i verden - dvs. han ville IKKE bæres og IKKE sidde i klapvogn særlig ofte.
    I Venedig lykkedes det ham at stikke af fra en café, mens hans forældre og søskende var uopmærksomme et øjeblik (skulle vælge mad) Barnet var rendt efter en ældre mand med en spændende trillebør

• #5   9. aug Glemte lige billedet

• #6   9. aug Jeg ville personligt ikke bruge den hvis jeg skulle have et barn (det skal jeg heldigvis ikke), men jeg kan ikke se hvad skade den skulle gøre, så tænker ikke rigtigt at folk har noget at hidse sig op over. Det er vidst kun fordi de keder sig så.

Men altså jo, det ville da være meget rart om nogle børn havde påbud om max 2 meters line og mundkurv

• #7   9. aug Jeg synes de er skide smarte, men uha om jeg ville turde gå rundt med et barn i sådan en

• #8   9. aug Jeg har også været i sele som barn. Det var vist også nødvendigt, da jeg var ligesom en Boxerhvalp... allevegne..
    Jeg kan ikke se hvad der skulle tale for ikke at bruge den..

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 159
    #9   9. aug Der er da ikke noget at sige til at folk bliver negative! De ku`da i det mindste have sat en flexline på.

• #10   9. aug Den er da super genial. Barnet kan gå frit og hygge sig uden at skulle holde en voksen i hånden, men samtidig uden risiko for at kunne løbe ud på vejen. Jeg kan SLET ikke se problemet.
    Jeg tror egentlig også min mor brugte den til os alle da vi var små. Samme model som på billedet fra Isabelle

• #11   9. aug Jeg så engang en far der gik med sin søn på døllefjælde mussemarked, koblet sammen med en hundesnor i drengens ene bukse strop, det var da genialt, så behøvede ungen ikke sidde i barnevogn og de vidste hele tiden hvor han var henne.

• #12   9. aug Jeg synes den er genial! Jeg ville også bruge den (hvis jeg havde en meget aktiv babystørrelse)

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

#13   9. aug I bakker mig op. os med hunde er enige hahaha

jeg kunne finde på det... men jeg frygter folk lyncher mig. selvom jeg ikke forstår hvorfor

• #14   9. aug Hvor meget jeg end kan se fordelen i den (havde et meget selvstændigt barn som gerne udforskede på egen hånd, uanset hvor i verden vi var) så er jeg ikke fan: For det første fordi den snor der er nøjagtig lige så irriterende som når folk går med fleksliner og linen er over det hele og spærrer for andres færdsel, for det andet fordi jeg synes det skal være et opdragelsesspørgsmål istedet...

Og inden nogen farer i flint over det, så husk, jeg har selv været der! Og det handler ikke om at jeg synes det "begrænser barnet" og lignende argumenter, det handler om at jeg synes det "fritager" forældrene for ansvar for at lære børnene om sikkerhed, simpelthen fordi de er begrænset af snorens rækkevidde...

Og tro mig, den læring savner man når barnet bliver så stort at det nægter at have selen på, men stadig ikke har fattet vigtigheden af at blive hos mor og far i visse situationer...

Hilsen hende hvis dreng bla var fløjtende ligeglad med at blive væk i Disneyland - det er STORT!!!

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 4 Emner: 21 Svar: 2.230
    #15   9. aug Altså min bror var i sele da han var lille (start 90'erne) og min mor følte bestemt at hun fik fordømme de blikke, men de havde styr på min bror og det var jo det vigtigste

• #16   9. aug Lens lad bare folk tænke hvad de vil. Så længe det ikke skader barnet (og det gør det ikke) så skal du gøre det DU føler er det rigtige for dig og dit barn Og skulle nogen stille spørgsmål så kan du forklare dem at det må være mere behageligt for barnet end at skulle gå med en arm strakt op over hovedet i lang tid for at holde en voksen i hånden

• #17   9. aug Jeg kan godt se din pointe, Trine, men omvendt så handler det netop om læring og nydelse. Det er en del af at lære barnet hvordan man udforsker verden på en sikker måde, men med mulighed for at gøre det sjovt. Jeg var engang i zoo, hvor der var en mor med verdens mest hyperaktive 2-årige, som strøg afsted. Det så ikke ud til at hverken hun eller barnet nød udflugten, for det var konstant "OLIVER! Kom her! OLIVER NEJ! OLIVER! HALLO! KOM HER!".

Nogle gange må man vel godt bare komme afsted og nyde en dag på sikker vis?

Det er at sammenligne med haltien: Et glimrende redskab men ikke noget der kan stå alene eller kan erstatte almindelig lineføring

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#18   9. aug Lens: Hvad er argumenterne imod, online?

• #19   9. aug Jeg har en datter der skrider det sekund man vender ryggen til uanset hvor vi er. Hun skal på udforskning og er ikke bange for at vi ikke er indenfor synsvidde. Hun forstår ikke konceptet at det kan være farligt at gå, hun kan heller ikke finde rundt. ( hun har nogle problematikker pga sin epilepsi) jeg kan ikke få hende til at forstå at hun ikke må gå fra os og hun er på ingen måde trafiksikker. Hun er total impulsstyret og har ikke sprog nok til at forklare hvor hun hører til hvis hun skulle blive væk.
    Vi har en elastik der kan spændes om hendes håndled og vores håndled. Den giver sig når hun går lidt væk og kigger og folder sig så sammen når hun kommer tilbage.
    Vi bruger den når vi er steder med rigtig mange mennesker eller tæt trafik, altså steder og situationer der kan være farlige for hende.
    Men på en tur rundt hvor vi bor eller når vi handler osv. bliver den selvfølgelig ikke brugt.
    Dømmer folk os, måske. Jeg er hamrende ligeglad. De kender ikke os og vores situation, skulle de kommenterer noget, jamen så kan vi da tage en sludder om det

• #20   9. aug Hjemme i 70'erne tøffede vi jo nærmest alle rundt med sådan en sele på...

Og vi har jo ikke taget skade

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 10 Svar: 642
    #21   9. aug Jeg ville ikke gøre det.

1: det ser åndssvagt ud, et barn er ikkke et dyr.

2: ungen lærer ikke at gå selv.

3: hvis man går et farligt sted med en der er så lille så skal ungen slet ikke gå nede på jorden uden man minimum har fat i hånden.

• #22   9. aug Mette, selvfølgelig skal man bruge sådan et redskab hvis der er et reelt behov a la det du beskriver - der hvor jeg stejler er når man som forælder vil gribe til sådan en løsning alene for nemheds skyld...

Batdog, tænkte faktisk på at sammenligne med halti'en, men var bange for at den var for grov....

• #23   9. aug Enig Trine. Vi bruger den skam heller ikke i dagligdagen, men derimod når vi skal nogen steder, hvor hun kan blive væk. Hun kan ikke klare sig selv og hun kan heller ikke forklare hvor hun hører til, så for hende er det virkelig skidt at blive væk. Så for os er det en nødvendighed hvis vi nogensinde skal på ture nogen steder hen.

Vi arbejder pt i GPS ur til hende, men hun kan pille det af, så vi skal have lavet en løsning der virker i stedet.

• #24   9. aug Fra 79 og 85, de havde også sele på, de to ældste.

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

#25   9. aug Sådan er der så meget man gjorde anderledes dengang, jeg mindes de gange jeg fik en på kassen som barn og jeg har overlevet helt fint

• Ansofie K
    Ansofie K Tilmeldt:
    jul 2018

Følger: 1 Svar: 46
    #26   9. aug min søn er i snor når vi er storbyen, han vil ikke holde i hånd. han er 20 mdr og ja det for hans sikkerhed.
    (mit barn sætter sig også ved kantsten lige som hundene han er selvlært )

• #27   9. aug Jeg havde også sele på, da jeg var lille - kan ikke se noget galt i det
    Tror, at det var meget brugt dengang (født i 64)

• #28   9. aug Ja, dumme mig, der er naturligvis ingen forskel på at have ungen i sele og så stikke flade.

• #29   9. aug Det var ganske normalt da jeg var barn, dengang så man tilnærmelsesvis ikke et barn uden.
    Jeg kan huske, at der endda var børn der var bundet til tørrestativet i lang snor mens mor hængte vasketøj op, snorene var så lange at ungerne kunne sidde i sandkassen og lege imens.
    Jeg kan slet ikke forstå, at selerne blev umoderne i sin tid, men jeg kan godt forstå, at de bliver moderne igen.

Ingen fordømmelse fra min side, havde jeg et barn i en alder ville jeg selv investere i sådan en.

• #30   9. aug # 23

Mette - når man er i byen, så er det en god ide at skrive telefon nummer på barnets arm med tusch, det bruger man i min omgangskreds.

• #31   9. aug Anni

Nøj et ramaskrig der ville blive, hvis man i dags danmark tøjrede barnet i haven, som det du fortæller.

Men jeg synes det er smart, og det skader ikke barnet. Tværtimod, det har frihed til at løbe rundt, lege i sandkassen, men kan ikke løbe væk, ud på vejen eller hen til havedammen f.eks

• #32   9. aug 14 det svarer vel bare til at sige til barnet at det SKAL holde i hånden- før en hvis alder kan man ikke rigtig opdarage sig ud af farerne i trafikken / eller risikoen for at blive væk.

• #33   9. aug Jeg skriver også mit tlf. Nr. På ungernes arme når vi er i Legoland eller andre steder hvor man let bliver væk.

• #34   9. aug Min yngste søn havde en sele, da han var helt lille. Han havde en periode i børnehave alderen, hvor han stak af. Både fra børnehaven men også fra os.

Så da vi skulle i Randers regnskov, købte vi en sele. For så vidste vi, at han ikke blev væk. Han gik altid den modsatte vej af os, fordi han kunne.

Så vi har brugt sele, dog har vi kun brugt den på steder, hvor der var mange mennesker, og hvor vi ikke kunne have et øje på ham hele tiden.

Det har han næppe taget skade af.

• #35   9. aug Som lille havde min nevø sele på..

Han har ADHD og lidt andre ting og blev hurtigt distraheret og var hurtig til at vriste sig løs og løbe ud på vejen .

Ikke smart inde i en by med trafikerede veje..

Så det var for hans egen sikkerhed..

Har aldrig brugt det til min datter.

• #36   9. aug "2: ungen lærer ikke at gå selv."

Øh jo. Ungen lærer lige præcis at gå selv.

"3: hvis man går et farligt sted med en der er så lille så skal ungen slet ikke gå nede på jorden uden man minimum har fat i hånden."

Prøv at gå med en lille gut på 15 måneder i hånden. Det er ikke synderlig behageligt for hverken barn eller voksen.
    En sele giver barnet mulighed for at gå selv - og udforske indenfor en sikker radius.

• #37   9. aug Det skal siges, at vores gik til talepædagog i børnehaven, da han ikke havde et særligt tydeligt sprog. Han er ørebarn, så han kunne ikke høre ordene.

Han stak faktisk af helt op til tiden, hvor han skulle starte i skole. Og jo det VAR forsøgt opdraget. Men han vinkede bare kækt, og væk var han.

• #38   9. aug Min mand blev iøvrigt bundet ude ved hunden, når svigermor ordnede have. Så ingen fik lov til at komme ham nær, det skulle hunden nok sørge for.

• #39   9. aug Jeg så på et tidspunkt en spiralsnor om håndleddet på den voksne og om håndleddet på barnet.

Smart.

• #40   9. aug Jeg tror hellere jeg vil se en glad dreng eller pige fise rundt i deres sele og snor, end jeg vil se en mor eller far der prøver at hanke op i deres sure og hysteriske unge der vræler i vilden sky fordi de IKKE vil holde hånd eller sidde fastspændt i en klapvogn, men hellere gå "frit" rundt

At samligne et glad barn der tøffer rundt i en sele med et par flade på klaptræet er vist lidt langt ude

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

#41   9. aug 36, jeg har tit gået med unger i hånden da de var små, det gik fint men ikke så hurtigt..de går ikke hurtigere med en snor i nakken, tænker jeg

Altså folk kan jo gå med deres unger i snor hvis de har lyst, jeg synes bare som jeg skrev at det ser åndssvagt ud og ville aldrig drømme om at gøre det selv.
    Havde jeg en uregerlig unge der ikke kunne finde ud af det, så ville vi nok øve det lidt et mindre befærdet sted, ligesom med hunden
    Jeg satte iøvrigt ikke lighedstegn med en på kassen og en hundesnor, jeg skrev at man gjorde så meget førhen som man ikke bruger mere.

• #42   9. aug Jeg så engang (i 90´erne) en bedstemor, med tvillinger i sele, sætte dem på hundekrogen ved Kvickly og gik ind for at handle.

• #43   9. aug Vi forsøgte skam at øve det på en lidt afsides parkeringsplads, men knægten vinkede og løb modsatte vej. Farvel du. Vi endte med at måtte løbe efter og få ham "indfanget".

Han var sådan cirka pænt kold i sin ble.

Sjovt nok forsvandt adfærden som dug for solen, lige så snart han startede i skole.

Han kunne iøvrigt også finde på at låse døren op, snuppe et par af vores sko, og væk var han. Så kunne vi lede efter ham på vores ret så traffikerede vej.

• #44   9. aug Som i al opdragelse, af både børn og dyr, så giver faste og stabile rammer alle de involverede mere frihed.
    Fordømmende blikke fra andre giver mig et kick. De kan åbne munden, hvis de har kritik. Jeg lytter gerne

• #45   9. aug Småbørn, der lige har lært gå, de har armen strakt op til far, der må bukke sig lidt for at holde poden i hånden.

Sådan en sele, og småungen er fri for at få ondt i armen.

• #46   9. aug Min mand blev engang lukket ud i hundegården af sin farmor, hun skulle fodre tyrene, og ville ikke have ham med. Pludselig hylede ungen op, og hun styrtede ud for at se hvad der var galt...

Han var kravlet ud under hegnet, sammen med gravhunden, men hans ble sad fast Og gravhunden stod og ventede på ham

• Ansofie K
    Ansofie K Tilmeldt:
    jul 2018

Følger: 1 Svar: 46
    #47   9. aug inden jeg fik børn skulle de aldrig i en sele og snor, men efter man har fået børn ændre verden sig. min søn har aldrig sele og snor på hvor vi bor, han går sammen med os i skoven og strand og i vores gågade, den kender jeg og ved hvad fare der er forude af biler osv. men når vi kommer ind til storbyerne (Gøteborg i går) så kender jeg ikke noget og en børne ikke vil holde hånd, så sele og snor den eneste mulighed eller barnet skal sidde i klapvogne hele dagen.
    men jeg har aldrig set skævt til andre.

• #48   9. aug Hvis jeg boede i en by hvor der kun lige er et fortov og så trafikerede veje, så brugte vi også sådan en
    Det er det sjoveste i verden at stikke af når man er et år Vi øver såmænd at holde i hånden, sidde i klapvogn eller blive båret, men man har også sin egen mening som et årig

Min mormor var dagplejemor og havde seler til børnene. Alternativet var at de slet ikke kom ud og gå tur, for de boede på en meget befærdet vej på landet Så stejlede forældre over selen fik de alternativet at vide og så skiftede de som regel mening

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

#49   9. aug hahaha sjove historier

Holly rammer meget godt hvad folk siger online kim

Trine jeg kan se din pointe men udelukker snor at man lære barnet om sikkerhed? jeg synes ikke det behøver udelukke det

tror i man kan lære en på 14 mdr fvf?? hahaha så hunden på den ene side og baby på den anden

• #50   9. aug Når vi var i Bilka, var han altid i vognen, for at han ikke skulle lege gemme.

Den ældste har vi aldrig haft sådan nogle problemer med.

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

#51   9. aug Zara er ikke typen der vil holdes og bæres gennem livet. I dag var hun ved Limfjorden sammen med nogle på samme alder. de var der for at bade for første gang. De andre var lidt utrygge. Hun stormede bare ud! og når vi er ude vil hun ikke altid løftes men gå selv. med det gå på mod kunne jeg godt se en sele som en fordel.

I skulle have set moren gå i vandet bagefter i dag... Det var turens griner... Hun sprang bare ud og så måtte jeg jo efter hahahah er ellers ikke vild med krabber men vandet er dejligt ved fjorden skulle jeg hilse og sige

• #52   9. aug I min barndom var det da meget almindeligt at små børn gik med sele; der findes massere af ferie-billeder af min søs og jeg iført sele ved diverse turiskattraktioner rundt omkring i DK og Europa. Jeg kan ikke forstå hvorfor det pludselig er blevet så fy-fy ?????? Det er da enormt praktisk; mor/far behøves ikke gå krumbøjet afsted, poden får ikke 'hevet armen af', poden har lidt 'bevægelsesfrihed' men kan samtid ikke lige fjolle ud foran en bil eller ryge ud over kanten på Møns klint.

• #53   9. aug Mine tre unger er nu 5,5 og knap 4 år og den lille bliver 2 år i september.

Jeg er ind imellem ude med alle tre, og aldrig om en af dem har haft en sele på - men det er fordi jeg aldrig kunne finde på det.
    Nogle gange vil de gerne rende, så må man jo bare efter dem.
    Men vi bor så også ude på landet, det kan tælles på een hånd hvor ofte de har været i en storby..

Hvad andre gør bestemmer de da helt selv

• Annette A
    Annette A Tilmeldt:
    jul 2018

Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 3
    #54   9. aug Hej. Jeg havde også en sele på min datter. Hun kunne kun lige gå da hun var 2 år, så for at støtte hendes gang, var det en nødvendighed. Jeg ser intet galt med en sele!!

• #55   9. aug som mange har skrevet var børnesele jo helt mainstream i *gamle* dage

Så hvorfor, Lens, tager du ikke teten, og genindfører den, det er da en genial fidus

<---- har selv tullet rundt i en fin rød læder (jajaaaa) sele som lille, jeg har endda gået tur med min bror, der havde en blå sele (han kaldte sin sjl

• #56   9. aug Både Min bror og jeg havde seler på da vi var små og med i Kaufhof og lignende. Tænker ikke vi tog skade.
    Er ret sikker på ret mange andre børn var iført samme anordning dengang.

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

#57   9. aug tør jeg? hahaha så vil jeg have jer med på tur en dag..

se det barn i snor mellem alle de hunde!

hahaha

• #58   9. aug Jeg stak altid af. Jeg gad ikke holde hånd og havde det med at gå når jeg så noget spændende.
    Det ikke at have selen på i et ubevogtet øjeblik resulterede engang i jeg blev kørt over af en Velo. Min mor havde lige sluppet mig og sagt jeg skulle blive, men nej..! Bang..!

Jeg var ret ukontrolleret og jeg tror ikke jeg kan tælle gangene hvor jeg er blevet hentet ned og endda savet ned at træer, tøjstativer, lygtepæle, skabe osv. Jeg var OVERALT..!

• birgit n
    birgit n Online Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 43 Følgere: 4 Emner: 39 Svar: 1.214
    #59   9. aug Ja, hvorfor ikke så ved man hvor de er .

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#60   9. aug Jeg må godt nok være vokset op et mærkeligt sted

Før jeg så billedet, har jeg aldrig i mit liv set sådan en anordning, endsige selv haft den på.

Jeg synes dog den er genial!

De indsigelser der kommer på nettet, er egentlig ikke overraskende. Folk reagerer ud fra den første indskydelse, nemlig at der skulle være en hund i den ene ende, tænker at det er nedværdigende for et menneske at blive sidestillet med et "laverestående" dyr, og begynder uden yderligere overvejelser at trykke på tasterne...

• #61   9. aug Måske er folk også negative overfor den fordi det lidt angiver at man som forælder ikke magter at passe på sit barn uden en snor..

Jeg synes dog det er genialt!

• #62   9. aug Som jeg ser det har det intet at gøre med at man ikke magter at passe sit barn. Man passer jo netop på barnet samtidig med at det tror det er fri- i hvert fald har det begge hænder fri til at gå på opdagelse.

• #63   9. aug Som bilist ville jeg også elske den - sætter jævnligt farten ned til 10½, når der står et ganske lille barn på fortovet.

• #64   9. aug 58# du har tydeligt valgt den helt rigtige hunderace, di var en boxerhvalp som barn

• #65   9. aug Hvis de bliver forarget over en sele, så prøv at foreslå et pighalsbånd

Den sele kan da ikke gøre skade nogen steder

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 35 Svar: 1.057
    #66   9. aug Mine børn kan heldigvis dannes og opdrages, uden at skulle håndteres som en hund.

Men hvad andre gør - Det må de selv om, så længe at det fungere for dem, og så længe at det ikke skader barnet.

• #67   9. aug AT du kan jo ikke danne og opdrage dine børn til at være sikre i trafikken eller ved vandet som 1 årige.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#68   9. aug Linda: Hvad er der blevet af, at man som forældre tager ansvar for sine børn, og holder øje med dem?

Fra barnet bliver født, og til at det dør, så er hvert et sekund af dets liv, en del af dennes dannelse og opdragelse. alt hvad du gør og foretager sig som forældre er med til at præge barnet - også som 1 årig.

(Og nej, jeg siger ikke at man ikke kan tage ansvar, fordi at ma putter en hundesnor på sit barn)

• #69   9. aug Kunne aldrig drømme om, at bruge sele til mine børn - eller jo, måske nu på min 15 årige datter, for at holde hende hjemme

Ej, spøg til side. Når vi har været i situationer, hvor mine piger gerne har ville udforske på egen hånd, og jeg har vurderet, at det er sikkert nok, så har de fået lov ellers har de gået ved min side, med deres hånd i min.

• #70   9. aug Synes ikke det ene udelukker det andet- altså snor vs. Ansvar.
    Selen er jo bare en anden måde at holde ved sit barn, som at holde i hånden men hvor barnet har større bevægelsesfrihed.

• #71   9. aug AT nogle børn er det ikke nok at holde øje med

Brugte som skrevet selen til min nevø, men ikke til min datter..

min datter løb aldrig ud på vejen, men min nevø ville uden at blinke gøre det

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#72   9. aug Frk: Jamen, der er heller ingen der har sagt at en sele er forkert.
    Jeg foretrækker bare at holde mit barn i hånden, hvis vi færdes steder hvor der f.eks. er trafik, eller andre risikoer for ulykker.

og der menes med "holde øje med", at man har fokus på sit barn, og vurdere om det er sikkert at lade barnet rende rundt selv, eller om det er bedre at holde barnet i hånden.

(at holde sit barn i hånden giver desuden en dejlig tryghed og nærvær)

• #73   9. aug AT - Jeg holdte ham OGSÅ i hånden, selen var en ekstra sikkerhed når ungen lynhurtigt vristede sig løs og løb mod vejen.. Når den trafikerede vej er lige ved fortorvet er der ikke mange sekunder at reagere på

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 4 Emner: 21 Svar: 2.230
    #74   9. aug Jeg kunne godt finde på at bruge en sele som min mor brugte til min bror, netop som en ekstra sikkerhedsforanstaltning når vi var steder henne han nemt kunne blive væk.

Især da han var ca. 2 år og som en sæk lopper og vi var på storbyferie i Tyskland, der var det rart for min mor, at have ekstra godt fat i min bror.

Men jeg ville nok ikke bruge den hele tiden.

• #75   9. aug ....jeg ville være ligeglad om man så trillede dem rundt i bur på en trækvogn...

• #76   9. aug Her er et spørgsmål til og svar fra en sundhedsplejerske

"Min datter (15 måneder) går og løber fint. Både indendøre og udendøre. Hun vil ikke holde i hånden. Heller ikke selvom vi går langs trafikerede gader og veje.

Anbefales det at bruge "gå-seler" til børn? Eller er det bedre, at de sidder i klapvogne på trafikerede strækninger?"

SVAR:

"For 40 år siden var gå-seler meget brugt, men så forsvandt de ud af markedet i en årrække. De er dog blevet mere og mere populære igen, især i udlandet, men også herhjemme ser jeg nu en gang imellem børn i gå-seler og for 10 år siden, så jeg ingen ...

Men er det godt? - Både ja og nej ...

Som udgangspunkt så er det godt, hvis man kan lære sit barn at holde i hånd og lytte efter hvad mor og far siger. Og det er vores ansvar som forældre, at sikre at barnet ikke kan løbe sin vej og komme til skade.

Jeres datter SKAL holde i hånd, når I går langs trafikerede veje og gader eller når I krydser en vej - og hvis hun ikke vil holde i hånd, så må hun enten bæres (også selvom hun sparker) eller placeres i sin klapvogn (også selvom hun protesterer), når det handler om trafik og sikkerhed.

Og en gå-sele må ikke forhindre at hun lærer dette ... og det er her problemet måske opstår. For det nytter ikke noget at man giver sit barn en gå-sele på og lader barnet løbe rundt i den radius selen nu tillader, man skal jo stadig lærer sit barn reglerne i trafikken og når mor og far siger "stop!" ja så stopper man og når mor og far siger "du skal holde mig i hånden", så holder man i hånden. Gå selen må ikke udelukke at man lærer sit barn dette.

Modsat, så kan en gå-sele også nogle gange være praktisk, fordi den jo netop giver barnet en sikkerhedsradius og man kan ikke være sikker på om et barn på din datters alder pludselig løber og bliver kørt ned ... Det går lynende hurtigt nogle gange. Det kan være dejligt og også sundt for barnet at kunne gå selv og netop lære barnet at gå rundt i stedet for altid at blive transporteret i en klapvogn .. men igen, som udgangspunkt er det jo stadig bedre at lære sit barn, at "når vi er trafikerede steder, så skal du sidder i din vogn, men når vi er steder, hvor der er masser af mulighed for at løbe rundt og lege, så kan du gøre det" og ikke lærer barnet at det altid bare kan løbe rundt i sin sele ..."

• #77   9. aug Har aldrig brugt sådan nogle på mine drenge og tro mig det har godt nok været en udfordring med dem begge Vi er kommet igennem barndommen uden. Tror heller ikke jeg ville have brugt dem, hvis de var “moderne” for 19 og 17 år siden

Her var der ingen kærlig mor, når vi gik på “ farlige” steder. Hold mor i hånden ellers går vi hjem! Det lærte de ret hurtigt Det første min ældste søn kunne sige var hans navn og hvor ham boede Han blev altid væk i Bilka

Ellers har Trine G skrevet det meget godt i #14

• #78   9. aug Vores den yngste var meget tæt på at blive ramt af en bil den ene gang. Min mand nåede liiige at gribe fat i ham og trække ham i sikkerhed.

Næh vi turde ikke andet end en sele i Randers regnskov. Jeg ville ikke have ham til at "lege" med vilde dyr eller til at lege gemme i Randers by.

• #79   9. aug Jeg har ikke brugt det til nogen af mine - det har ikke været nødvendigt - de er begge ekstremt opmærksomme på, hvor jeg er hele tiden og nærmest kaster sig ind i vejkanten og står stille hvis der kommer en bil. Men jeg ville gerne have en til min nevø - for han render bare. Børn er forskellige - min moster er så ked af, at hun ikke brugte en til min kusine med ADHD fordi det kunne have sparet mange hold-i-hånd kampe. Man kunne ikke vende sig et sekund fra hende før hun var væk.

• Indica J
    Indica J Online Tilmeldt:
    nov 2017

Følger: 4 Følgere: 204 Emner: 31 Svar: 1.029
    #80   9. aug Jeg kunne ikke drømme om at bruge sådan en, aldrig i livet.

• #81   9. aug "Jeres datter SKAL holde i hånd, når I går langs trafikerede veje og gader eller når I krydser en vej - og hvis hun ikke vil holde i hånd, så må hun enten bæres (også selvom hun sparker) eller placeres i sin klapvogn (også selvom hun protesterer), når det handler om trafik og sikkerhed."

Ja for det forstår en på 15 måneder jo

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

#82   9. aug Jeg kan slet ikke genkende det der med at ungerne stikker af, det har mine sgu aldrig gjort ?

• #83   9. aug Holly - heller ikke mine - de skal sgu nok holde styr på deres mor men igen - min nevø smutter - det samme gjorde min kusine. Nogle børn er bare mere impulsstyrede og mindre tryghedssøgende end andre

• #84   9. aug Holly - Det har min egen heller ikke, men min nevø gjorde pga hans ADHD.

bare et "sjovt" blad på den anden side kunne være nok til han uden at blinke løb afsted og først bagefter kom i tanke om det nok ikke var den bedste ide..

Min datter kunne godt bare lade et "sjovt" blad være og blive på fortorvet.

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

#85   9. aug Nina, ja helt sikkert..de er jo lige så forskellige som alle andre..
    Og nogle forældre har bare nogle skrækkelige unger
    Eller det vil sige børnene er jo gode nok, de har bare ikke været så heldige..

• #86   9. aug Min den ældste har aldrig været stukket af, og den yngste gjorde det hele tiden. Børn er forskellige og hurra for det.

Eller dvs. den ældste begyndte først at stikke af, da han kom i specialskole, og det hele voksede ham over hovedet. Men vi vidste stort set altid, hvor han var. Enten løb han ned til sin ven, eller også kunne vi finde ham nede ved havet.

Men det er jo altsammen forældrenes skyld og manglende opdragelse or not.

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

#87   9. aug I kan se nogle af argumenterne imod her i tråden Jeg forstår slet ikke sammenligningen med en hund.... Der er da mange andre dyr der går i snor. en hest fx Ja jeg fatter det ikk

Samtidig forstår jeg ikke, at nogle mener, at et barn med ild i måsen, er et barn, som der er noget "galt med". Som nu den der med at "det er forældrenes skyld" - ja det håber jeg da Zara er også en boxerhvalp - KH tak for den! - og det er for mig et sundhedstegn. at ville undersøge, lege, løbe, glemme sine forældre lidt fordi man ved de er der, og bare være - det er for mig sundt og normalt for børn af den type med ild i måsen

Jeg kan heller ikke forstå, at sele skal udelukke at barnet lære de andre ting. Du kan sandelig også gå med et barn i hånden og lære det en masse skidt. Det ser jeg da tit. Barn i en hånd, mobil i den anden fx. Og tryghed og nærvær skulle barnet gerne allerede have og derfor turde søge ud på egne ben er min holdning.

Isabelle: er det Helen du linker fra? Hende giver jeg ikke meget for. Hun taler om dominans, vil tage magt og styrer, og jeg mener, at hun tillægger børn en masse egenskaber og evner, som de ikke har.

Det ser jeg også i denne tråd. At man glemmer, at det tager 5 år at blive 5 år Og indtil da er man kun 15 mdr - med en på den alders kognitive evner til at lære, huske mm

• #88   10. aug Jeg kunne personligt ikke finde på at have mine børn i snor, hvad andre gør, vil jeg ikke blande mig i

• #89   10. aug Jeg troede heller ikke, at jeg skulle have børn i snor, men alternativet var for ekstremt for mig.

• #90   10. aug "Isabelle: er det Helen du linker fra?"

Aner det ikke Jeg googlede bare og fandt en sundhedsplejerskebrevkasse - og fandt det sjovt at få en anden vinkel.

• #91   10. aug For mig virker der mere ekstremt med snor, men så længe man ikke gør sine børn fortræd, skal man da bare gøre hvad der virker

• #92   10. aug Ekstreme børn kræver ekstreme midler. Ej vi brugte den måske 5-6 gange. Det var som skrevet kun, når vi var steder, hvor der var ekstremt mange mennesker, og hvor han let kunne blive væk/gemme sig for os.

• #93   10. aug - Og så kommer jeg til at tænke på to af mine børns højlydte klager over, at de havde MÆRKER på håndleddene efter mine faste "håndtryk" engang
    Vi gik over en hængebro et sted i Norge. Broen gik over en voldsom flod og et vandfald, og jeg var RÆDSELSSLAGEN for at de skulle falde i floden - og holdt ungerne så hårdt fast, at staklerne altså fik mærker.
    Jeg gik aldrig sådanne steder med børnene mere

PS. I ovenstående tilfælde havde en snor ikke hjulpet. Sådan en ville jeg slet ikke turde bruge på den skide bro.

• #94   10. aug Ja ekstreme børn kender jeg alt til

• #95   10. aug Jeg vil nok ikke kalde min yngste for ekstrem Han var bare meget opdagelseslysten

På campingplads i Italien, da Sebastian var 15 måneder:
    Storesøster (på ti) kommer med lillebror på armen: Må Sebastian gerne selv gå hen til toiletbygningen, mor?
    Mig: NEEEEEEEJ

En lang line a la den, Fie bliver sat i, når vi er på ferie, ville sgu have været passende til det barn

• #96   10. aug Ekstremt ligefrem

Jeg tror der bliver tillagt nogle værdier, der ikke helt er fair overfor det redskab, det er

• #97   10. aug CH
    Jeg kalder det mere ekstremt end ikke at have barnet i snor, ikke handlingen i sig selv ekstrem

• #98   10. aug hvad er egentlig forskellen på sele"snor" og holde fast i hånd?

Holde i hånd er da SÅ begrænsende ... og at sætte poden i klapvogn er da endnu mere begrænsende, så får ungen jo slet ikke lov til hverken at træne gå, eller udforske...

• #99   10. aug Så næste gang jeg kommer til Viborg går flere børn med sele ik lens
    Lad folk tænke hvad de vil. I passer jo bare godt på den lille

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

#100   10. aug Jeg kan se EN fordel, hvis de bruger dem i børnehaverne bliver det nok billigere.
    En pædagog kan gå tur med hele rød stue på en gang.

Evt. kan hun sidde i en trækvogn og drikke kaffe imens de trækker hende

• #101   10. aug "Evt. kan hun sidde i en trækvogn og drikke kaffe imens de trækker hende"

DET var dog en syg bemærkning.......

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

#102   10. aug Nå men så urte the da

• #103   10. aug Ja, for det er det eneste pædagoger tænker på.

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

#104   10. aug Altså jeg har da observeret de nyder en kop kaffe

Det gør jeg skam også selv når jeg er ude i erhvervslivet.

Men jeg er da ked af du følte dig ramt Mette

• #105   10. aug Lige så ramt som enhver anden, der blev udsat for en stereotyp bemærkning som den du kommer med.

Jeg håber at du har arbejdet i institution, så du ved hvor meget tid der er til at sidde og krydre røv og drikke kaffe....

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

#106   10. aug Krydre røv..den var ny

• #107   11. aug Holly ligesom forældre som mig der har et barn med særlige behov og udfordringer, føler sig lidt ramt af at min datter åbenbart bare er en møgunge med dårlige forældre der ikke gider opdrage hende

• #108   11. aug Jeg undrer mig rigtig meget over at der lægges nogle værdier ind i brugen af sele, som er ret så negative.
    Denne tråd udreder ret fint at der ikke er så frygtelig mange ulemper i forbindelse med brugen og måske ovenikøbet nogle oplagte fordele (hænderne fri, større bevægelsesfrihed, mulighed for at gå naturligt osv), så længe det varieres - altså helt på linje med stort set alle andre redskaber man bruger til børn i denne alder.

Der har ikke været pause i brugen af sele i barne- og klapvogn som der har med gåselen. Måske tværtimod, der var ihvertfald ingen seler i klapvognene for 40 år siden, da gå selerne var populære.
    Det er helt almindeligt nu.

Hvor er forskellen henne?
    Hvorfor er det ok at spænde toårige Ida fast i klapvognen, men ikke ok at sætte en gåsele på hende?

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

#109   11. aug sjovt du siger det ch for jeg syntes faktisk det er lidt slemt at vågne og være spændt fast og sove spændt fast i barnevogn. Vi gør det pga sikkerhed naturligvis men jeg kommer aldrig til at kunne lide det.

vores barn flytter sig normalt rundt i en stor seng. Jeg bryder mig derfor ikke om at hun sover i en sele.

Det er svært at forklare logisk tror jeg hvorfor jeg har det sådan

men det er nød. ellers kan hun jo falde ud...

• #110   11. aug Når det er en baby på Zaras alder, forstår jeg GODT din modvilje mod, at hun ligger spændt fast. Men der er jo vist desværre ikke lige noget alternativ.

• #111   11. aug Selen i barnevognen har sin umiddelbare berettigelse i, at barnet ikke nødvendigvis er overvåget når det sover/vågner.
    Der kan gå meget galt meget hurtigt.

Men jeg kan ikke se forskellen på at være fastspændt i en klapvogn og så gå i sele.
    Begge dele har til formål at begrænse poden i at være mere udfarende end godt er - MENS de er overvågede.
    I forhold til fysisk udvikling må man sige at gåselen har nogle fordele som selen i klapvognen ikke har. Den kan kun begrænse udfoldelse....

Men sjovt nok bliver den ikke forbundet med at binde hunden fast til lytepælen

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

#112   11. aug Ja man er nødt til det....

• #113   11. aug For mig opvejer ALLE fordele ulemperne ved at barnet sidder fastspændt når det vågner i en barnevogn.. Carl ville som det første tage et hovedspring ud over kanten hvis ikke han havde sele på. Ligesom vi heller ikke kan have barnevogn, cykel og klapvogn stående fremme mere for han kravler selv op og så vælter de altså

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

#114   11. aug enig

• #115   11. aug Altså jeg betragter det som unødvendigt pjat. Hvad bliver det næste? Styrthjelm?

Men omvendt rager det mig da langsomt, hvad andre propper på af sikkerhedsudstyr på deres poder. Deres unger, deres ansvar.

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

#116   11. aug Ja hjelm på cykel fx er ret udbredt

• #117   11. aug "Altså jeg betragter det som unødvendigt pjat."

Synes du så også, at det er unødvendigt pjat at tage barnet i hånden ved trafikerede veje, Martin?

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

#118   11. aug eller sele i klapvogn.. sikke noget pjat hahaha

• #119   11. aug @Lens.
    No shit Sherlock!

Debatten går på gåsnor.

• #120   11. aug ...vi har altså fået en sær kultur hvor "nemt" er forkert...

Man må ikke springe over hvor gærdet er lavest for så har man ikke bevist nok?.... uagtet om resultatet er ligeså godt og/eller bedre...

SPRING dog for filan.... så kan man tage alle de korrekte trin der hvor det egentligt er nødvendigt, hensigtsmæssigt og formålstjenstligt...

• #121   11. aug PRÆCIS Obster! Man skal vælge sine "kampe"
    (jeg bryder mig ikke om det udtryk ifht. Børn, men håber i forstår min pointe)

• #122   11. aug Jeg har aldrig fattet det med, at man partout skal finde det højeste gærde, når man vil over på den anden side

• #123   11. aug "Du skal ikke vælge den første og bedste".
    Nej da. Det er bedre med den fjerde og halvdårlige

• #124   11. aug Caroline og Isabelle -det er bare lidt komisk, for med alt, men særligt børneopdragelse synes det lidt som (set udefra) at man skal kæmpe helt ekstremt for at syne overskudsagtig...frem for rent faktisk at være det

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

#125   11. aug lad os gøre nemt til det nye sort

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

#126   11. aug 107, hvor læser du henne at jeg har skrevet noget om børn med særlige behov eller dårlige forældre ?
    Lad mig lige have lov at have min egen mening tak..:)

• #127   11. aug du skriver at nogle børn bare er skrækkelige, eller de er gode nok bare ikke heldige med deres forældre. Min datter kan man ikke se fejler noget, så hun vil være dømt til at være et skrækkeligt barn. Hun vil ikk holde i hånd, holder du i hånd vrider hun sig fri om du så holder fast så hun får mærker og hun forstår ikke faren ved at smutte lige på stedet.
    Hun er ikke dårligt opdraget eller et skrækkeligt barn. Hun ved bare ikke bedre pt.
    Som sagt kan man ikke se det på hende og nogle vil uden tvivl tænke “møgunge” men man kender bare ikke altid historien bag hvorfor tingene er som de er og hvorfor nogle forældre gør som de gør. Jeg vil bare gerne have at folk lige tænker lidt over hvordan de udtaler sig om sele og hjælpemidler generelt, uden straks at fare i flint over at folk bare kan opdrage børn i stedet, fordi deres egne aldrig har gjort sådan.

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

#128   11. aug Mette, jeg skrev også at unger er forskellige lige som alle andre, der er både dem der er skrækkelige, dem der er stille, dem med problemer og alle de andre varianter

• #129   14. aug Altså sådan en gå-sele til børn er jo ingen ny opfindelse, vi der er børn af 60´erne, vi gik jo allesammen i sådan en der, det var vældig moderne dengang
    Mine børn er født i 90´erne og har ikke haft sådan en, men det var også en tid, hvor de ikke måtte sidde i hverken hoppegynge eller gåstol - begge dele gjorde mine børn så, for så vidste jeg hvor de var

• #130   15. aug Uh ja, hoppegynger er livsfarlige (Jeg har faktisk en bog, der hedder "Det døde barn i hoppegyngen" - en samling af vandrehistorier fra 90'erne, herunder en om alle farerne ved sådan en hoppegynge).
    Min bedstemor var dagplejemor op til midt 90'erne. Der var både hoppegynger og gåstole og ingen forældre har da sagsøgt (endnu)

• #131   15. aug Hoppegynger blev/bliver nu ikke frarådet p.gr.af vandrehistorier.

"Små børn, der ikke kravler eller går, har en C-formet ryg, som endnu ikke er formet til at kunne bære sin egen vægt. Større børn, der kan gå, har udviklet en S-formet ryg, der virker som en fjeder og derved mindsker den tunge belastning det er at sidde, stå og gå. Da helt små børn endnu ikke har udviklet disse kurver og heller ikke har muskler til at afstive ryggen, vil hoppegyngen være meget belastende for barnets ryg."

- Og mht. gåstol:

"Undersøgelser har vist, at børn der bruger gåstol er 1 måned langsommere om at sidde, kravle og gå end børn der ikke bruger gåstol. Gåstolen tillader barnet at bevæge sig rundt inden det er fysisk parat, og det kan forårsage et unaturligt bevægelsesmønster og forsinket muskelkontrol.

Det er vigtigt for et barn, der skal lære at gå, at det ser hvordan benene bevæger sig og mærke omgivelserne. Børn i gåstol, som har en plastikbakke foran, kan ikke se deres fødder og derved mister de vigtig information, som er nødvendig for deres motoriske udvikling. Derudover vil omgivelserne virke anderledes for et barn, der sidder i en stol - som tager fra når barnet støder ind noget - i forhold til et barn der kravler. Således kan gåstolen også blokere for barnets sanseudvikling og forståelsesramme."

http://altomboern.dk/brevkasse/undgaa-hoppegynger-og-gaa-stole

• #132   15. aug Ja, jeg fik også ballade af sundhedsplejesken, fordi jeg lod min søn sidde op. Det kunne hans ryg jo slet slet ikke. Men det var jo ikke mig, der satte ham op, det gjorde han selv. Et er fine retningslinjer, noget andet er det individuelle barn.

Min yngste fik jeg ballade, fordi jeg havde en uro over puslebordet, for nej han kunne da slet ikke se så langt endnu. Men hovsa han bevægede jo øjne og hovedet for at følge uroen, så jo da han kunne sagtens se den. UPS.

• #133   15. aug Jeg synes, der er stor forskel på, at et barn sidder op, og at man sætter det i hoppegynge eller gå-stol

Jeg har aldrig fået ballade for at lade min børn sidde op - i fx en høj stol

• #134   15. aug Men han sad bare på mit skød, og neeej det måtte han bestemt ikke. Vi har aldrig brugt hoppegynge, men gåstol er da blevet brugt i mindre omfang.

Kommentér på:
baby i snor :)