{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
797 visninger | Oprettet:

Nu går det for vidt - kønsidentitet {{forumTopicSubject}}

I de britiske fænglser har indsatte ret til at afsone i enheder, der svarer til deres udtrykte køn - ikke deres biologiske køn.
Da en mand, mistænkt for tre voldtægter, skulle i varetægtsfængsel, meddelte han, at han følte sig som kvinde. Bingo - han kom i kvindefængsel - hvor han så foretog fire overgreb på medindsatte

https://politiken.dk/udland/art6695733/Voldt%C3%A6gtsanklaget-mand-blev-anbragt-i-et-kvindef%C3%A6ngsel.-Det-gik-galt

Kommentarer på:  Nu går det for vidt - kønsidentitet
  • #1   13. sep Vanvid
    Der burde snart være grundlag for tvangskastration i sådanne gentagende tilfælde..

• #2   13. sep Ja, det går for vidt med fire overgreb. Ikke at folk afsoner med deres udtrykte identitet, for hvis du sætter en transkønnet kvinde i et mandligt fængsel, så vil der nærmest være åben jagtsæson på hende. Til gengæld kan man med rette undersøge, hvorvidt det udtrykte køn nogensinde er kommet til udtryk eller om det er hittet på til lejligheden. Og så skulle den indsatte være efter det første overgreb.

Det eneste, der reelt er gået for vidt, er det faktum, at han nåede at lave FIRE overgreb, inden blev skredet til handling

• Max H
    Max H Online Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 7 Emner: 10 Svar: 3.336
    #3   13. sep Ikke enig. Manden skulle slet ikke have haft den mulighed. Han er dømt og må tage sin straf. Hvis man ikke kan leve med ikke at få særhensyn må man lade være med at begå kriminalitet.

• #4   13. sep En af de helt basale rettigheder man har (bør have) som menneske i et civiliseret samfund, er respekt for personlig identitet. Det er ikke denne rettighed, der er gået for langt - det er overgrebene og personen, der udnytter dette. Her er jeg enig med Batdog.

• #5   13. sep Så er det sgu da heldigt at PM ikke er trans....

Dukker mig lige for stenkast fra PC brigaden

• #6   13. sep Max: nej. Han var varetægtsfængslet. Altså mistænkt men uskyldig indtil det modsatte er bevist i en retsal.

• Max H
    Max H Online Tilmeldt:
    dec 2008

#7   13. sep Julie. Det ændre ikke min holdning. At lukke en mulig volstægtsmand ind til kvinder. Hvis man ikke selv kan se det.

Det er så dum at man skulle tro at det er løgn.

• #8   13. sep Max: Der er vi enige. Men derfor er han stadig ikke “dømt og må tage sin straf”

• #9   13. sep For så vidt er jeg ganske enig med Batdog. MEN: Hvis de tre voldtægter han (hun?) er mistænkt for er begået mod kvinder er der så ikke helt grundlæggende noget der stritter lidt i forkerte retninger ????? Vil en mand der føler som kvinde voldtage kvinder - med mindre han/hun altså også føler sig som lesbisk ?
    ... eller er der noget jeg misforstår ?

• #10   13. sep Mette - tror ihvertfald der er ret langt imellem de kvinder, der føler sig voldtaget, af en anden kvinde...

• Indica J
    Indica J Online Tilmeldt:
    nov 2017

Følger: 9 Følgere: 252 Emner: 47 Svar: 1.339
    #11   13. sep Mette, det er jo vidt forskelligt og ville sagtens kunne være tilfældet.
    Ham (hende) fra De Unge Mødre der gik fra kvinde til mand endte med at blive kærester med en mand, så han lever altså i et homoseksuelt forhold.

• #12   13. sep Jeg fornemmer at jeg mangler noget fantasi her Jeg har ikke set de unge mødre - det er vist på en af de kanaler jeg ikke kan tage

• #13   13. sep Der var en dokumentar på et tidspunkt om en mand, som var lykkeligt gift med en kvinde. Bortset fra, at han altså selv følte sig som en kvinde også.
    Han fik en kønsskifte-operation, og blev støttet af sin hustru gennem hele forløbet, og fortsatte med at være gift med hende efterfølgende.
    Den var altså ret interessant...

• #14   13. sep Seksualiteten hænger ikke nødvendigvis sammen med kønnet i disse tilfælde. Transkønnede kan sagtens være homoseksuelle og tiltrukket af det køn, de identificerer sig som.

• Indica J
    nov 2017

#15   13. sep Haha!

Jeg går og overvejer at bliver selvvalgt enlig mor og er derfor igang med at undersøge donorsæd og den slags. Min mor var her så i går og spurgte ind til projektet, og jeg fortalte jo begejstret om det. Hun så helt forkert ud i ansigtet, og sagde bagefter "hvilken planet kommer du fra?" - hun synes at det var noget så mærkeligt. For mig giver det hele meget god mening, også det med de flydende grænser der er omkring køn og seksualitet

• #16   13. sep Hvad enten folk føler sig som det ene eller det andet, bare det at det er voldtægt af kvinder, vedkommende er varetægtsfængslet for, bør få alarm klokkerne til at lyde.

Måske skulle han havde været i isolering, hvis han ikke turde være i et mandefængsel.

• #17   13. sep Jeg føler mig godt nok ret konventionel og kedelig her

Bortset far det, er jeg helt enig med Batdog. At overgrebene kunne finde sted, er da det eneste der er problemet i den sag. Hvis man tror at der ikke er sexuelle overgreb i kønsopdelte fængsler tager man fejl, og det gælder såmænd for både kvinder og mænd, selv om det oftest er de sidste man hører om (og fantaserer om når det gælder fanger der lige skal have lidt ekstra straf, ikke sandt).

• #18   13. sep Om han så identificerede sig med en Thailandsk goppel, så sætter man sgu da ikke en voldtægts mistænkt ind i et kvindefængsel!! ( går ud fra at det er tilladt at antage at han var skyldig?? ) Man sætter sgu da heller ikke en pædofili dømt (og UNDSKYLD, ved godt at pædofil er et fy fy ord, for det hedder det ikke) i erhvervspraktik i en børnehave.... det er sgu da helt sort

• #19   13. sep enig batdog

• Max H
    Max H Online Tilmeldt:
    dec 2008

#20   13. sep Minion. Hvis han nu føler h.n er god til børn. Det må vi tage hensyn til. Ofrene betaler prisen.

• #21   13. sep #18
    Hvor sætter man en lesbisk voldtægtskvinde? En voldtægt af en anden kvinde er formentlig heller ikke særlig fedt.

Pointen er, at uanset hvem man sætter sammen, vil de stærkeste altid terrorisere de svagere fanger, hvis man ikke forhindrer dem i det.

Ideelt set skulle det jo være de fanger som ikke kan lade de andre være i fred, der ryger i isolation. At det ikke er sådan i virkeligheden, er beklageligt.

• #22   13. sep Indica, hvis det er Esben du mener fra DUM, så er han sammen med en kvinde i dag og var så vidt jeg husker også til kvinder, da han selv var kvinde, efter han havde fået Axel.. Er ret sikker på han var lesbisk, da han var en hun..

Forvirrende emne..

• #23   13. sep I min naive verden, så isolere man de, der anses at kunne være farlige for deres omgivelser, indtil de dømmes, så må man jo idømme staklen en behandlingsdom, et sted hvor han ikke kan knalde løs på indsatte som det passer ham

• #24   13. sep #23
    Helt enig! Det er jo også det man forsøger, men praktiske forhold (og omkostninger) gør desværre at det nok aldrig kommer til at virke helt.

• #25   13. sep Ej... men lige i det her tilfælde.... HAVDE det så ikke været... smartest måske, at placere ham sammen med mændene i sin egen celle? Tvivler på at han var fløjet på ryggen af 4 store nynazister.... Bare en tanke...

• Indica J
    nov 2017

#26   13. sep Tine, jeg læste bare et sted at Esben var blevet kærester med en mand

Men jeg kan se at det var en artikel fra 2013.
    https://www.billedbladet.dk/kendte/danmark/tv/kanal-4/nu-er-esben-fra-de-unge-moedre-kaerester-med-lasse

• #27   13. sep #25
    Det er jo ikke gjort med egen celle. Badefaciliteter er typisk fælles i en afdeling, så der opstår et problem.

Man kan jo ikke argumentere for at der ikke er gjort noget forkert i situationen, men fængselsvæsenet skal jo fungere i overensstemmelse med det samfund der omgiver det.

Jeg ville nødig være den fængselsdirektør (eller hvem der nu tager den slags beslutninger) som skulle melde ud: "Vi skider på hvad minoriteter måtte føle"

• #28   13. sep I varetægtsfængsling???

Det må man sgu kunne gøre smartere end at sætte en mistænkt voldtægtsmand i et kvindefængsel

• #29   13. sep To ting;
    "Mistænkt". Man formodes at være uskyldig indtil det modsatte er bevist. Det vil derfor være ret risikabelt at tilsidesætte den mistænktes rettigheder. At det overhovedet kommer på tale, tyder jo på at der er en lovgivning på området?

"Smartest". Det er ikke et begreb der lægges særlig stor vægt på, når vi taler om retsprincipper.

En isolationsfængsling, eller en anden afsondring fra resten af fangerne ville nok have været den bedste løsning, men den slags koster måske penge.

• #30   13. sep En tur på den lukkede afdeling evt?

• #31   13. sep For det første mener jeg, at det er fuldstændig vanvittigt, at en mand, der er sigtet for voldtægt af fire kvinder kan påstå, at han føler sig som kvinde. Dertil kommer, at en voldtægtssigtet (mod kvinder) aldrig skal i kvindefængsel, hvis vedkommende fysisk er mand. En h*n bange for at være i mandefængsel, er der mulighed for isolation.

• #32   13. sep "det er fuldstændig vanvittigt, at en mand, der er sigtet for voldtægt af fire kvinder kan påstå, at han føler sig som kvinde."

Hvorfor? Altså jeg kan da godt have mine tvivl i denne konkrete sag - men kvinder kan voldtage kvinder, og mænd kan voldtage mænd, og det har ikke nødvendigvis så meget med køn eller kønsidentitet at gøre.
    Så helt vanvittigt synes jeg nu ikke det lyder, at man kan voldtage kvinder selvom man identificerer sig som en kvinde.

Jeg ved ikke... jeg synes bare man skal være påpasselig med at gøre alt op i biologisk køn som afgørende faktor for hvad vedkommende er i stand til.
    Voldtægter bunder langtfra altid i "jeg vil have sex med det andet køn", så at opdele det efter "du har en penis så du skal dérhen" virker måske lidt meningsløst ift. præventiv indsats.

• #33   13. sep hvor villa I placerer en kvindelig voldtægtsforbryder?

• #34   13. sep #33
    Det kommer vel an på om det er mænd eller kvinder hun har voldtaget?

• #35   13. sep okay...... jeg synes så ikke en kvinde skal sidde blandt en masse kriminelle mænd men vi ser nok forskelligt på det

hvis hun har voldtaget kvinder og placeres mellem mænd og selv voldtages hvad så...?

• #36   13. sep var det ikke en mand? der kom i et kvindefængsel, og så forgreb sig på yderligere 4 kvinder, end dem han, til at starte med, var mistænkt for at have forgrebet sig på?

• #37   13. sep Tænker ikke man nogensinde ville placere en enkelt kvinde mellem mænd. Hvis det er en kvinde der er sigtet/dømt for at voldtage andre kvinder, tænker jeg man må anbringe hende i et højsikret fængsel eller sørge for hun får ene-celle og overvåges på gårdture mm. Meget andet kan vel ikke gøres

Der er vel altid en vis risiko forbundet med at være kriminel.

• #38   13. sep joh minion men ikke i mit eksempel og hvis det afhænger af hvilket køn man har skadet undrer jeg mig for den tankegang synes jeg er problematisk

tine b hvad vil du gøre indtil en domstol har dømt hende? skal hun straffes med isolation før hendes sag er prøvet iflg dansk ret?

• #39   13. sep Hvilken tankegang?

At hvis du er til fare for andre, så skal du isoleres, og derefter tages hånd om? En kvindelig voldtægtsforbryder, skal da behandles på lige fod med alle andre psykopater, og isoleres, hvis hun er til fare for andre.

For jeg synes at det eksempel som debatten er sprunget ud af er skræmmende...

• #40   13. sep den tankegang jeg beskriver. at køn bestemmer hvor man placeres

måske.... jeg forsøger at stille nogle spørgsmål for at demonstrere at det ikke er så sort hvid

• #41   13. sep Lige i det her tilfælde havde det sgu nok været en bedre ide...

• #42   13. sep jeg synes det er en farlig vej at gå. at sikkerheden har svigtet er en ting men det sker desværre dagligt.

der er masser af vold osv blandt indsatte. masser af kriminalitet bag murerne. det er ikke nyt. der er også voldtægter af samme køn.

jeg kan godt se at denne sag er vild men faktisk er den ikke unik. jeg tror derfor man skal se på helt andre ting end køn hvis man vil det til livs

• #43   13. sep Godt nok en sørgelig sag
    Selvfølgelig skal man have mulighed for at afsone i et kvindefængsel, hvis man er transseksuel. Er man så under mistanke for at have voldtaget 4 kvinder, så må man isoleres fra de øvrige fanger, så der ikke kan begås nye overgreb.

Fængslerne skal gøre alt hvad de kan, for at undgå overgreb, uanset hvilke køn det drejer sig om.

Kommentér på:
Nu går det for vidt - kønsidentitet