{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Hårdmundethed
  • #1   3. sep Træn med en citron smiley

Undskyld - jeg har ingen forstand på den slags overhovedet smiley

• #2   3. sep Isabelles ide er slet ikke så dum!

I DcH er der jo fratræk for tyg, så det arbejdes der en del med. Hvis en hund kun tygger lidt, kan det som regel arbejdes væk ved at hunden sidder med genstanden i munden, og roses når den holder den stille uden tyg. Tygger den siger man nej, og giver den et dab på snuden (og med dab mener jeg med en finger - mildere end det tryk man laver, når man taster på et tastatur).

Er det meget tyg, bruger vi en metalapport med gummi eller stof ude over. Hvis hunden et par gange har tygget lidt for hårdt i den, mærker den at det gør ondt i tænderne.

Ej, jeg kan sgu godt se at det lyder lidt hårdt når jeg skriver det, men det er det altså ikke smiley

• #3   3. sep Ej, jeg kan sgu godt se at det lyder lidt hårdt når jeg skriver det, men det er det altså ikke
    Hæhæ, det er bedre end min træners forslag smiley

Problemet er, hun tygger ikke, hun klemmer for hårdt. Står jeg med en dummy og beder hende holde den, så klapper hun tænderne om den.

Kan da være, jeg skal finde et par citroner smiley

• #4   3. sep De dygtige (ikke mig) kan helt sikkert hjælpe, men pas på at du ikke ender med en hund, som ikke vil tage apporten.

Hvis jeg "dappede" Junior, så ville han stoppe med at tage den med det samme... samme gælder citron.

Der må være nogle med jagthunde, som har haft samme problem.

• #5   3. sep Jeg har lige uploadet en video af, hvordan hun holder.
    https://www.hundegalleri.dk/video/traaening/46272-haardmundethed_

• Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Online Tilmeldt:
    jul 2017

Følgere: 13 Emner: 15 Svar: 2.896
    #6   3. sep Jeg overtog en 6 år gammel jagthund, der netop var kasseret på det grundlag.
    Han lærte det desværre aldrig, og havde ekstrem hård mund.
    Man kunne ligefrem hære fuglene knase når han skulle aflevere..

Håber du får styr på det.

• #7   3. sep Jeg har altså svært ved at forestille mig en hund der går i baglås over en så lille berøring?

• Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Online Tilmeldt:
    jul 2017

Følgere: 13 Emner: 15 Svar: 2.896
    #8   3. sep Berøring, at skulle sidde stille og ikke knase, metal, og sågar en preydummy med grillbriketter, hjalp ikke på min. Det sidste sådan med tanke på en grævling smiley
    Han klappede bare sammen om alt..

Min mors lab har samme issues, og så har han det så samtidigt med at ville stjæle fra de andre..

• #9   3. sep A ... ja men kommer selvfølgelig an på hunden... mange af jagtracerne er ret bløde... og er helt med på, at du ikke mener at hunden skal have klask.

• #10   3. sep Men hvis de er så "bløde", at de ikke kan håndtere en berøring mens de sidder med apporten, kan de så overhovedet bruges til jagt i sidste ende? Ja, jeg spørger oprigtigt.

Jeg forstår din pointe, Louise, især hvis vi er ovre i noget "pas på du ikke fratager motivationen", men måske skal man så også passe på med at bruge de hunde, der har SÅ lidt knald på, at de allerede bakker ud ved dét?

• #11   3. sep Knald på... du har ikke mødt Junior eller de linier... der skal ikke bruges mere knald der. De fungerer perfekt på jagt... Junior blev bare narkohund i stedet for, men han ville have været lige så god som jagthund.

Min pointe er blot, at man skal passe på med dap osv hvis hunden ikke fungerer med den slags træning. Jeg synes ikke dap er voldsomt, men det er jo ikke blot en berøring.... og det kan måske gøres anderledes og mere effektivt.

• #12   3. sep Jeg kan lige lægge en video op af en dårligt timet "ah!". Liva forbinder det med fuglen, og skal opmuntres til at tage den igen.

• #13   3. sep Jeg er helt med her - hvis en hund ikke kan tåle et "dap" (hvad pokker det så end er), så har den andre issues med sin fører og det er temmeligt sikkert dem, man bør arbejde lidt på.

Til dit spørgsmål, TS, har jeg intet svar - jeg gider ikke kloge mig med at "du kan måske ..", så jeg kan ikke bidrage med noget lige her.

Men til det der med, at en hund holder op med at ville tage en apport i munden pga et "dab".. nope, så er det hund fører forhold, der halter gevaldigt.

• #14   3. sep Ja selvfølgelig smiley

• #15   3. sep Jeg er ikke bange for, at Liva mister modet på apportering. Slet ikke. Jeg har bare svært ved at gennemskue, hvordan jeg retter et hårdt greb, uden at Liva sammenkobler det med "bare" at tage genstanden i munden.
    https://www.hundegalleri.dk/video/traaening/46273-daarlig_timing_

• #16   3. sep Det skal du heller ikke være .. hun vil gerne bære, så jeg tror du skal give meget gas, for at få hende til at miste den lyst.

• Mathias M
    Mathias M Online Tilmeldt:
    okt 2018

Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 63
    #17   3. sep Forfra med indlæring af apport.
    Jeg plejer at bruge en blød genstand.. gerne en meget blød dummy eller bidepude fordi så kan man bedre se om hunden bider hårdt. Jeg gør det med baglænskædning. Så start inde i sofaen uden forstyrrelser med en blød genstand, beløn hende for at tage forsigtigt fat, når hun tager forsigtigt fat belønner du for at holde en uden at tygge hårdt. Det tager lidt tid men det kan du sagtens lære hende, hun ser rigtig fin ud smiley

• #18   3. sep Hvordan belønner jeg, at hun tager forsigtigt fat. Det at tage fat er i forvejen en belønning.
    Et par skisokker, de kan vel bruges. Det er sådan nogle plysset nogle og har lidt en dummystørrelse, når de er rullet sammen smiley

• #19   3. sep Jeg ville starte med en blød, blød skumbold eller lignende, og så KUN belønne når den ikke bliver tygget sammen - og så belønne med godbidder, både for at få fokus væk fra genstanden, men også fordi hunden alligevel skal slippe for at I kan gentage øvelsen...

Og nu skriver du godt nok at selve det at holde fuglen er en belønning - men sådan ser det da ikke ud i din film?

• #20   3. sep Jeg har en hund, der er halvt krokodille og halvt border. Han tygger ikke, men kan kan nærmest bide en næseprøve midt over, fordi han klapper så hårdt rundt om den.

Jeg har trænet det ved at have min hund nærmest rundt om genstanden og så virkelig bede ham om at være forsigtig. Hvis han har klappet i, har jeg givet udtrykt for at det gør ondt. Og jeg har i øvrigt taget genstanden fra ham med det samme. Kun hvis han tager den forsigtigt har han fået lov til at fortsætte. Jeg skal stadig lige sætte en finger ind på apporten indimellem og minde ham om at tage den forsigtigt. Med en hund der ikke kører højere i drift end din, så vil jeg gætte på at hun automatisk vil være mere forsigt, hvis du har en halv hånd på fuglen.

• Mathias M
    okt 2018

#21   3. sep Belønning når hun tager forsigtigt = dygtig og godbid. smiley
    Jeg har gjort det "100" gange med samtlige af mine jagthunde da jeg åbenbart aldrig for en med en blød mund smiley
    Du skal ikke skælde hende ud, bare lad være med at beløn når hun er voldsom. Sæt dig helt stille og sig dygtig stille og roligt og godbid når hun bider forsigtigt.

• Mathias M
    okt 2018

#22   3. sep Ville ikke begynde at bruge den mindste form for "straf" ved den type hund.. spaniels og en del labber er meget førerbløde og slet ikke som de stående jagthunde IMO.. det gør dem ikke til dårligere apportører eller jagthunde det skal bare gribes rigtigt an

• #23   3. sep Og nu skriver du godt nok at selve det at holde fuglen er en belønning - men sådan ser det da ikke ud i din film?
    Jeg skriver, "Det at tage fat er i forvejen en belønning." Man kan ikke se noget på filmen, fordi jeg er over hende, for ikke at risikere hun hugger fuglen i sig. Det er så kontrolleret et setup, at det ikke viser meget andet end, hvordan hun holder.

Med en hund der ikke kører højere i drift end din, så vil jeg gætte på at hun automatisk vil være mere forsigt, hvis du har en halv hånd på fuglen.
    smiley Ja, det ville da være dejligt. Det er hun så ikke.

Vil du ikke uddybe dette? Jeg har trænet det ved at have min hund nærmest rundt om genstanden og så virkelig bede ham om at være forsigtig

Sæt dig helt stille og sig dygtig stille og roligt og godbid når hun bider forsigtigt.
    Jeg skal prøve at filme det. Det er sådan, jeg har forsøgt at gøre hele ugen, men "bare" med en almindelig dummy.

• Mathias M
    okt 2018

#24   3. sep Når du stopper med at belønne hende for at tage hårdt fat vil du udfase den indlæring du allerede har lavet. Jeg ville også pille kommandoen af og lade hende selv tilbyde det. Den gamle kommando betyder for din hund at hun skal bide hårdt. Når den gamle indlæring ikke bliver belønnet mere vil hun begynde at gøre det meget voldsommere eller mere forsigtigt for at prøve sig frem hvad der er rigtigt. Jeg ville også belønne for at snuse til den.. alt forsigtigt adfærd omkring dummyen skal du belønne.

• #25   3. sep Enig med Mathias, første skridt må være at du stopper med at belønne hende for noget som du betragter som værende forkert - for i begge dine videoer fortæller du jo om at hun bider for hårdt, men samtidig roser du hende, så er det altså svært for en hund at gennemskue hvad der er det rigtige smiley

Det du har er et klassisk eksempel på fejlindlæring: I dit forsøg på at komme i mål med en øvelse er du kommet til at belønne uhensigtsmæssig adfærd, desværre..

Jeg ville starte helt forfra, som tidligere beskrevet med en blød bold - hvis hun er skarp på øvelsen og ved hvad det handler om, så vil du ret hurtigt kunne avancere frem mod målet, blot du er 120% opmærksom på at der må KUN belønnes ved blødt bid smiley

• #26   3. sep Ja, fejlindlæring må man nok sige smiley
    Begge videoer er dog træning af, at Liva skal kunne holde fuglen uden at hugge den i sig. Det er først bagefter (begge videoer), jeg måtte spørge træneren, hvad jeg skulle gøre, når hun efterlod tandmærker, selvom hun ikke tyggede.
    Svaret var, stop med at træne på fugl, så kigger vi på det på mandag. Det fik vi så ikke gjort pga. løbetid.

Vi kommer først til at træne det i morgen (så kan jeg også filme lidt), da vi skal til noget træning senere i dag.

• #27   3. sep Bare for at der ikke er nogen misforståelser, så er de 2 videoer IKKE den træning, jeg har brugt de sidste 6 dage på.
    Det er altså ikke min træning af hårdmundethed. Tværtimod.

• #28   3. sep Sofia A - HÅND! Der skulle stå hånd smiley

• #29   3. sep Umiddelbart laver hun da ikke noget galt? Altså videoen

• #30   3. sep Hun klemmer fuglen, så der er tandmærker, trods fuglen er frossen.

• #31   3. sep Er det det samme når fuglen er fersk? En fugl kan være svær at håndtere som frossen

• #32   3. sep Hmm, jeg har ikke rigtig forsøgt med ferks. Dem hun har hentet til træning, har hun ødelagt, så vi fik en fugl med hjem, vi kunne træne "ikke tygge" på.
    Skal jeg prøve at tø den helt op? Jeg fik jo bare at vide, jeg skulle vente med at træne fugl, til vi havde kigget på det til træning.

• #33   3. sep Du kan jo starte med en blød dummy. Så kan du også se efter tand mærker. Også træne at holde fast. Sådan her har jeg set det indlært positivt:
    Hund og fører sidder med front mod hinanden. Hund får dummy serveret i munden med kommando apport. Fører lægger en flad hånd under hagen på hunden, uden at tage fat, og bare roser. Hund får slip kommando og ros ved slip.

• #34   3. sep Hun skal ikke have held til at æde fuglen

• #35   3. sep Hun får heller ikke held til at æde fuglen, hun har "bare" ødelagt/bidt hul i dem. Derfor fik vi en fugl med hjem. En del af det er nok også, at hun ikke er meget for at aflevere/slippe fuglen. Ved dummy har det bare virket, at jeg tog et skridt tilbage, fik hende til at sætte sig foran mig igen og så slipper hun fint. Det hjælper også ved fugl.

Men jeg må lige filme i morgen, for jeg kan ikke bare placere en dummy i gabet på hende. Hun griber fat.

• #36   3. sep Min Mille lærte det aldrig. Hun KUNNE IKKE apportere, uden at tygge i dummien :3

• #37   3. sep Ikke flere skrækhistorier om umulige hunde! smiley
    Min hund kan lære alt! Også at holde sin k*** når de andre hunde arbejder smiley

• #38   3. sep Når du engang skal træne fugl så put den i en nylon strømpe, så er chancen for at hun æder den mindre, og den er nemmere for hende at holde styr på. Plus den virker blød, måske det kan få hende til at glide lidt af på den.

• #39   3. sep Som regel er det stress, og det kan bare være en lille ting du skal ændre i din tilgang til øvelsen.

• #40   3. sep Stress? Hvordan stress?

• #41   3. sep Vi ser ofte at hundene begynder at tygge, når ejer begynder at kalde/ råbe hunden ind. Den tygger og smider dummyen.
    Står fører helt stille og ingenting siger, evt med ryggen til, så kommer hunden lige så fint og aflevere til fører.
    Så der er helt sikkert mange hunde som begynder at smide, tygge, og klemme på apporten når de bliver enten presset eller opmuntret lidt for meget.

• #42   4. sep Stress ved at gå for hurtigt frem, og blive ved med at træne og fokusere på apporten, læg den træning væk i et stykke tid, og start så helt forfra, uden at forvente noget af hunden. Lad apporten blive sekundær, hav en dummy i lommen når I går tur og brug den som et sjovt indslag i gåturen. Nogen gange kan udfordringerne starte ved en selv. Jeg havde et tidspunkt ved en af mine, at hun gik helt ned i fart 10 meter inden at hun kom med dummy/vildt, og jeg kunne simpelt hen ikke forstå det, indtil en dag jeg var uopmærksom på at hun kom tilbage og jeg bukkede mig ned og snørede min sko, da kom hun i fuld fart, glad og med logrende hale, jeg fandt ud af at hun følte sig trykket af at jeg stod ret op og stiv når hun var på vej tilbage, så jeg ændrede min måde at stå på når hun var på vej tilbage og der var aldrig mere et problem. Hun har betstået rigtig mange apporterings prøver.

• #43   4. sep Har du prøvet med sortfugle? De er som regel ikke så fede at bære i første omgang og så holder de ikke så fast.

Og ja, en frossen fugl holdes fastere end en fersk fugl

• #44   4. sep Jeg tog et par skisokker, en tom vandflaske og en dummy med ud. Det blev til 13 min optagelse (lidt mere, end hvad man gider at se), så jeg har valgt den del med flaske, for den larmer også, når man klemmer om den.

https://www.hundegalleri.dk/video/traaening/46274-traening_af_bloed_mund_

• #45   5. sep Min den ældste spaniel tager for hårdt fat efter at være blevet belønnet med bold, træk og rusk til agility. Den anden kan sagtens belønnes med bold og rusk uden at hun ødelægger eller holder for hårdt på noget som helst. Wilma? Ikke sikker på, jeg nogensinde får hende fra det igen. Ikke at jeg har forsøgt særligt ihærdigt, da hun ikke bruges til jagt

• #46   5. sep Jeg har også forsøgt med reb og trækleg, da vi skulle indlære stopfløjt (inspireret af Apportering till vardag och fest), men det lykkedes ikke, og Liva blev mere tilbøjelig til at stramme grebet, når jeg tog om dummyen, selvom det var 2 forskellige situationer. Jeg er dog overbevist om, hunden kan lære begge dele.
    Derudover har de to lette dummyer (den tunge er 1 kg) en ret lang snor, og nogle gange træder Liva på snoren på vej hjem, så det giver en ryk i dummyen. Måske dét også får hende til at holder bedre fast.

Vi har ikke prøvet med sortfugle, da de andre på holdet kæmper med at få hundene til bare at samle fuglen op smiley

• #47   5. sep Jamen hvad siger træneren så? Vedkommende må da have nogle idéer til at løse problemstillingen

• #48   5. sep Jo, vi snakkede om det i mandags (havde ikke Liva med pga. løbetid). Jeg kan ikke huske, hvordan jeg skulle gøre det, men jeg skulle irettesætte hende, når hun var for hård. Jeg sagde ikke direkte, at det ville jeg ikke (jeg forstod det sådan, at jeg skulle irettesætte hende, når hun tog om fuglen), men jeg sagde, jeg var bekymret for, om hun ville nægte at røre fuglen. Det mente han ikke, ville blive et problem, men han syntes, jeg skulle gøre op med mig selv, om det var det værd, når hun ikke skulle bruges til jagt.

Derfor lavede jeg denne tråd. Efterfølgende har jeg så tænkt, han misforstod mit problem. Min besked lød, "Liva bider hul i fuglen, hun klemmer for hårdt? Hvad gør jeg?" I går sendte jeg så en video (Den i #5), og han skrev, at det så da fint ud? Han mener, det bliver bedre (dét med tandmærkerne) jo mere, vi træner med fugle.

Så ja, måske er alt bare fint... Jeg tror bare, jeg prøver med fugl igen.

• #49   5. sep Jeg tror altså det er fordi din fugl har været frossen

• #50   5. sep Nu er fuglen smidt ud, den var efterhånden blevet lidt klam. Den nåede også lige at sige knas smiley smiley hosthostmøghund...

Kommentér på:
Hårdmundethed