{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
345 visninger | Oprettet:

Indkald og kontakt forbedring {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Nu hvor der er lidt mere tid til hundene i denne corona tid, skal jeg arbejde på indkald og kontakt.

Indtil min hund var ca de 6 måneder var hans indkald perfekt, jeg kunne kalde ham væk fra hunde, kaniner, fasaner, mennesker - tja ligegyldig hvad distraktioner der var, så kom han når kommandoen blev brugt. Nu dur indkaldet kun hvis der ikke er hunde omkring ham. Han er sååå hundesyg at han slet ikke er til at komme i kontakt med omkring hunde (inden for en 100m radius). Indkaldet dur stadig helt fint så længe der ikke er hunde (han kommer straks og sætter sig på plads). Jeg trænede kontakt og indkald gennem hans teenage alder. Jeg misbrugte ikke indkaldet. Jeg gjorder alt, tror jeg, i følge bogen, men nu 10 måneder gammel er han stadig slet ikke til at komme i kontakt med omkring andre hunde, han er så optaget af dem, at ligegyldig hvilken bold, steg, godbid jeg tryller frem, så er han alt for fokuseret på den anden hund. Så nu vil jeg gå igang med en intensiv indkald og kontakt træning de næste måneder - da det virkelig er blevet svært at gå med ham (i snor) på strand, i skov osv, hvis der er andre hunde, da han slet ikke kan fokusere på andet end dem (og nu er han jo blevet meget større).

Er der nogle gode tips eller tricks til at træne kontakt og indkald omkring andre hunde?

Min træner siger træn kontakt kontakt kontakt - hvilket jeg gør.

Der er mange hunde i mit nabolag, så jeg tænker evt at stille mig et sted, med afstand (både i disse coronatider, men også for hans skyld så det er nemmere) og belønne for kontakt/holde kontakt når hunde går forbi/er i nærheden.

Alt konstruktiv kritik, ideer og tips bliver taget i mod med kys hånd.

god weekend til jer alle

Nå ja, og så er han en snart 11 måneder gammel schæfer. Fra en fantastisk opdrætter, og han er på alle andre punkter, en helt fantastisk hund. Lydig, social, glad, osv. Han har heller ikke et problem med de andre hunde, han vil bare lege og er helt optaget af dem.

Kommentarer på:  Indkald og kontakt forbedring
  • #1   21. mar Mit bedste råd er at væbne dig med tålmodighed: Huske at din hund er teenager med en dertilhørende hjerne under ombygning smiley

Dernæst, sæt ALDRIG kriterierne højere end at du er 100% sikker på succes (specielt i denne tid), hvilket også betyder at hvis du bliver nødt til at sætte kriterierne ned og have ham i lang line, så er det det du skal gøre...

Og endelig, ligesom teenagedrenge der fatter minus i rundt regnet 2-3 år, så tager det her altså mindst et halvt år smiley Lad være med at dunke dig selv i hovedet over manglende succes, bare nyd din hund, øv kontakt og øvelser som I begge nyder og sæt alt ind på at du bliver det fedeste levende væsen din hund kender smiley

God arbejdslyst smiley

• #2   21. mar Det er teenage hormonerne der kører rundt i hovedet smiley

• #3   21. mar Enig med de andre - at det er alder og hormoner, og du skal bare holde ud, så bliver det bedre.
    En mulighed kunne være, at du ved siden af kontakt og indkald også træner noget impuls/selv-kontrol?
    Så han bedre lærer at forstå, at det kan betale sig, at "styre sig", når der noget, man gerne vil smiley

• #4   21. mar Tak for jeres svar! smiley

Jeg håber også skam det har lidt med alder at gøre. Men det er bare når man ser og oplever og hører om så mange voksne hunde som bare er helt ude af kontrol, så kan det godt give mareridtscenarier om at det aaaldrig bliver bedre. Det er også min første hund, så der er meget jeg ikke havde forventet/forudset selvom jeg selv synes at man havde forberedt sig noget så godt på alle op/nede ture.

Tålmodighed er bare stjerne når man har med hund at gøre, det er helt sikkert. Men hold nu op han kan finde ud af at prøve grænser af den lille prut. Haha. Men jeg prøver aldrig at sætte kravende for høje, f.eks. bruger jeg ikke indkalds-ordet i situationer hvor jeg ved han ikke vil lystre, men prøver i stedet på anden vis at få kontakten (bare ét eksempel).

Impuls-selvkontrol er noget han ellers er suveræn til....men men men det er noget vi skal træne meget mere af når det kommer til andre pelsede dyr smiley

Men jeg holder ved og træner videre og så må jeg håbe at på et eller andet tidspunkt, at alt det her giver pote.

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 14 Svar: 2.257
    #5   21. mar Det vigtigste trick er at sørge for, at han ikke får mulighed for at belønne sig selv for at ignorere indkald ved at løbe hen til de andre hunde. Det er en form for belønning, som er drønsvær at hamle op med, og dermed er det også en adfærd, som er enormt svær at få aflært.

Som de andre siger: frem med tålmodigheden, på med snoren og beløn al kontakt - opfordret som uopfordret. Det skal altid kunne betale sig at tilbyde kontakt.

Træn endelig både med og uden forstyrrelser, men sørg for, at afstanden til forstyrrelserne er tilstrækkeligt stor (eller at forstyrrelserne er tilstrækkeligt “nemme”) til, at han vælger dig til. Det er en god idé at have særligt gode belønninger til de svære situationer, men pas på ikke at komme til at bruge dem som “lokkemad”.

Det næste år til halvandet kan du forvente både fremgang og tilbagegang, så du må tilpasse kriterierne til “dagsformen”. Hvad han kunne i går, kan du ikke bruge til så meget i dag, men du kan bygge videre på det i morgen smiley

Det er sådan i grove træk, hvad jeg selv gør, og her virker metoden fint - også på whippets.

Kommentér på:
Indkald og kontakt forbedring

x