{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
996 visninger | Oprettet:

Atypisk race til agility {{forumTopicSubject}}

Emma starter på et hold der er en supplering til alm. lydighed. Kommer til at være en blanding af lydighed, spor og agility. Er min træner selv der har spurgt om det var noget jeg var interesseret i og mente at Emma ville synes om det. Er godt nok spændt på hvad hun siger til det og om hun overhovedet gider det smiley
Nogle der har racer som ikke lige er typiske “agility eller sporhunde”, men som har haft glæde af det/gidet det?

Kommentarer på:  Atypisk race til agility
  • #1   30. jul Boston terrier ser man ikke så tit, dog kommer der flere og flere af dem smiley ham her gider kun gå spor på færd og ikke mad.. men ag elsker han og så trænede vi IPO og ja vi blev mobbet af de store schæfer smiley haha

profilbillede
  • #2   30. jul Årh hvor er han fin smiley han er da total i hopla der... jeg forestiller mig bare allerede Emma og det der! Hun kommer jo til at brage ind i det hele med sin fedtmule krop smiley men jeg kan da blive overrasket!
    Er i hvert fald spændt på det - kender ikke så meget til agility eller spor, som decideret træning og elsker at lære nyt, så om ikke andet bliver det da en oplevelse smiley

• #3   30. jul Elsker agility, har løbet det i 8 år nu og er ked af ham på billede ikke må løbe det mere. Men træner det på hyggeplan med den unge og sheltien smiley min veninde har løbet det med hendes Bullterrier smiley den var mega sej til det, men blev den lidt ukoncentreret, var den væk smiley hehe

• #4   30. jul Ja, jeg har løbet AG med alle mine huskyer igennem årene. Ialt 5 stk - siden 1988 smiley

profilbillede
  • #5   30. jul Hvis rosa (chihuahua) havde været stor nok til det, tror jeg hun ville have syntes det var vildt sjovt. Hun elsker når vi har små forhindringsbaner og lign til træning. Men hun er jo utrolig lille med hende 1,4 kg, så hun er slet ikke høj nok til at kunne være med tror jeg ikke. Så det er 100% ren hygge når vi har nogle elementer fra agility og lign med i træningen.

• #6   30. jul Jeg skal begynde til agility med min japanese chin smiley tror han synes det er fedt

• #7   30. jul Jeg træner agility med min Rhodesian Ridgeback på 47 kg, han synes det er røv fedt, har meget tænding, samtidig skeptisk med sit egenrådige sind, og sine helt egne holdninger smiley

Jeg kan godt mærke han er noget tungere, end hvad normalt er i sporten, altså at han selvom han er meget atletisk bygget og har fart på, ikke kan konkurrere med tiden som 20 kgs hunde, kan suse igennem en bane.

Vi går også til rally, nosework, hunde fitness/styrke trænings hold og canicross konkurrencer, samt har gået til schweiss og ID spor, så jeg vil mene han betegnes som "sportshund" smiley

profilbillede
  • #8   30. jul smiley

profilbillede
  • #9   30. jul Nu stopper jeg smiley

profilbillede
  • #10   30. jul Jeg elsker den tråd her!

Hvis I ikke kender bogen When Pigs Fly så læs den!

• #11   30. jul HL enig, den bog er virkelig god smiley

• #12   31. jul Karelsk Bjørnehund er meget atypisk, da det er en race der skal se fornuft og logik i at gøre ting, samt fra naturens side ikke løber sig unødigt træt, så den altid er klar når det gælder. Samtidig er er det en jagthund der er avlet til at være selvstændig, og er bl.a. kendt for dens meget selektive hørelse.
    Med dét sagt, så er der individer der elsker agility, og som er rigtig gode til det. Med den rette træning og den rette motivering kan man få en rigtig god agility hund ud af dem. Det kommer dog meget an på avlsformål og linjer.

Vi bygger bl.a. en agility bane hjemme hos os til Maika. Hun elsker at lege og elsker at bruge hovedet. Der er dog en væsentlig risiko for at hun kun finder det sjovt de første par gange - Vi må se smiley

• #13   31. jul Så længe træningen tilpasses hunden er det intet problem at træne lidt på hyggeplan.
    Jeg vil med det samme sige at jeg mener rigtig agility kun er for lette, smidige hunde. For det er en hård sport hvor hunden virkelig får brugt sin krop. Men hvis alt tilpasses så kan andre typer også hygge lidt med det.
    Spring sættes så lavt at hunden springer med god teknik og ubesværet. Balancen og vippen er meget smal så det ville jeg sætte ned i hvalpehøjde eller helt undgå. Ligeledes A-bræt sættes ned så det passer til hunden. Det bliver så en form for softagility og det passer meget bedre til de “atypiske” racer.
    Jeg har selv henvist mange hunde til softagility eller Hoopers fordi jeg mente belastningen ved almindelig agility var for stor.
    Jeg har haft alt fra chihuahua til kuvasz på agilityhold

• #14   31. jul Jeg løb i mange år agility med mine Irske Terriers. Vi løb også konkurrencer, men det var megasvært at opnå placeringer da mine hunde skulle løbe i stor klasse mod alle BC'erne og her har de altså noget svært ved at være med. De er ganske enkelt bare ikke nær så effektive på en ag-bane som en BC. Jeg havde en hanhund på 54 cm. Letbygget og med ekstremt lange ben. Han kunne desuden seriøst vende på en tallerken. Han havde heller ikke sådan rigtigt terriersind men var meget lydhør og let at handle. SÅ han kunne sådan rimeligvis være med og vi fik da pokaler med hjem engang imellem smiley Han var bombesikker på forhindringerne og megastyrbar og uanset hvordan jeg sendte ham på slalommen så tog han den korrekt og helt selvstændigt. Vi var faktisk 4 der løb med Irske Terriers dengang. Når der en sjælden gang i mellem var holdkonkurrencer så stillede Kitte, Tippe, Aida og Carlson op som holdet 'Røde hunde' smiley Gad vide om man stadig har holdkonkurrencer?
    Jeg skiftede fra DKK LP og AG til DcH programmet for mange år siden. Det dyrker jeg stadig med Irsk Terrier smiley Det er en meget 'alternativ' race i det program. Men min hund synes det er topfedt og han eeeeeelsker rondering og frit søg og er virkelig fænomonal sporhund. Lydighedsdelen er det sværeste for os; stå, sit og dæk er af en eller anden årsag megasvært. At indtage positionen er han rigtig god til. Men at blive i den ude over 10 sekunder er maaaaajet stur nummer for en lille hund med fjedre i ben og popo smiley

• #15   31. jul Jeg løber agility med Karla, man kan godt mærke hun ikke er den letteste mest sporty hunde udgave, men hun elsker det smiley Og vi tager hensyn i forhold til mængden af spring og højde smiley

profilbillede
  • Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

Følger: 69 Følgere: 1018 Emner: 195 Svar: 6.025
    #16   31. jul Som holdet 'røde hunde' smiley

• #17   31. jul Jeg løber ag med min tyske pinscher, hun ligger dog lige på grænsen mellem/stor klasse. Hvis hun bliver målt til stor klasse, kommer hun dog ikke ud og starte konkurrence, da jeg ikke vil byde hende, de høje spring, hun er tung i forhold til sin størrelse, selvom hun er i tip top form og meget muskuløs.

Jeg undrer mig ofte over hvor højt folk lader deres hunde springe, selvom det er tunge hunde, jeg har oplevet vilde situationer og hunde der er kommet slemt til skade. Det er vigtigt med kontrol og at forhindringer tages korrekt og så lavere højde på spring.
    Men det er bare min holdning.

• #18   31. jul Jeg har prøvet en enkelt sæson med min chihuahua, han synes det var temmelig sjovt. Men med LP i begge bagben (dog opereret i den ene, men har stadig problemer), så blev det kun den ene sæson. Jeg var så også træt af de løse ustyrbare hunde, så endte med helt at miste lysten at gå til hundetræning.

Jeg har dog overvejet at melde ham til noget træning igen, for selvom han ikke kan lide andre hunde, så var han i sit es på en træningsbane.

• #19   31. jul @7: Jeg har også engang i mellem løbet lidt AG for sjov med Perle. Hun synes det er topfedt. Meeeen hun er med sine 34 kg og meget lange ikke ligefrem bygget til AG baner. Snævre vendinger og den slags er ikke lige hende og fx hjul, pose og tunnel virker lidt små til hende smiley

• #20   31. jul Helle A: Det lyder somom du har været et rigtigt dårlig sted. De steder jeg har løbet har der kun været en hund på banen ad gangen og ingen andre løse end den der aktuelt løber på banen.

• #21   31. jul 20
    Jeg har aldrig gået et sted hvor der kun var en hund fri af gangen.
    Jeg ville heller ikke gøre det, fordi mine hunde skal vendes til den forstyrrelse det er at andre arbejder.
    Løse ustyrbare hunde ER dog trælse. Og bliver det problem ikke hurtigt løst så må de smides af holdet til det er løst

• #22   31. jul Mange agility hold heroppe i det Nordsjællandske har hold med kun 2 hunde ad gangen og kun 1 løs hund som løber banen, det er fedt for mig, som har en hund der har svært ved at kapere flere hunde og som oftest gerne vil opsøge andre hunde, især når han er løs, så er små hold fantastisk til at lære at ignorere omgivelser og kunne proppe flere forstyrrelser på med tiden smiley

Jeg har kendt til et sted hvor de oftest var 8-10 hunde alle inde på agility banen på en gang, et kæmpe kaos og røv meget larm, det fattede jeg slet ikke man kunne lære noget af...

• #23   31. jul WOW! Jeg er vild med alle jeres svar og billeder smiley havde jeg slet ikke regnet med!
    Skal dog lige siges at det er på ren og skær hyggeplan, da hun jo netop er en noget langbenet og stor hund - så tror slet ikke hun egner sig til høje spring osv. Det eneste jeg indtil videre VED hun kan lide, er at løbe igennem den der tunnel smiley vi prøvede på et tidspunkt med en bom, der løb hun bare udenom, så er virkelig spændt på hvordan det kommer til at gå smiley

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

#24   31. jul Det skal nok komme til at gå fint smiley håber du deler jeres oplevelse herinde smiley

• #25   31. jul Jeg har gået til agility for sjov med 3 af mine første pyreneerhunde, og de har i hvert fald ikke hverken baggrund eller størrelse til noget som helst andet end morskab. smiley Men det havde vi så også.

Koko var den bedste, hun var en høj langbenet og ret letbygget pyrtæve med usædvanlig meget energi for racen. Alle de ting, hvor man skulle opad som A'et, balancebommen og vippen var hendes favoritter. Til gengæld gad hun ikke springene, og hun var ellers en hund, der virkelig kunne springe og med glæde sprang over alle mulige hegn, låger og lign., men de lave spring med lette bomme så hun ingen grund til at lette sig for. De flyttede sig jo så fint, når man bare løb igennem. Tunnellerne var også ok.

Izoure til gengæld morede sig meget godt de første gange men endte med at sidde godt og grundigt fast inde i stoftunnellen, så var det ikke så sjovt mere.

Rille havde meget svært ved tunnellen, og jeg tilbragte en hel del tid liggende inde i den for at få hende lært det. Et par af mine venner som så på ærgrede sig meget over, at de ikke havde videokamera med, jeg kunne kun være taknemmelig for det. Men hun fik det lært, og fik så meget ros og belønning for det, så efter det tog hun lige en ekstra runde i tunnellen, hver gang vi kom i nærheden af den.

Ingen af dem fangede nogen sinde ideen med slalom. Men vi havde det sjovt.

• #26   31. jul Jeg var afsted nogle gange med vores EB når corgien var i løb. Hun var god!

• #27   31. jul Jeg har set både chi, mops, Grand danois og broholmer løbe agility. Ingen af dem var særligt gode til det, men det så ud til at de hyggede sig. Faktisk var mopsen slet ikke ringe

• #28   1. aug Jeg ved ikke om der er ret mange atypiske racer i agility længere - på konkurrenceplan er det måske? smiley

My (chihuahua, papillon og tjekkisk rottehund mix) og Junior (staffordshire bull terrier) løber agility.

profilbillede
  • Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

#29   1. aug Skal lille Amigo også starte? smiley

• #30   1. aug Simone F's My er så sej til AG!! smiley Der er fart over feltet!

• #31   1. aug Agility på konkurrenceplan er faktisk kun for rimelig få racer efterhånden.
    Sporten har udviklet sig helt vildt de sidste 20 år.
    Hurtighed, smidighed, balance og rette højde og drøjde er en ting. Men derudover er samarbejde under store forstyrrelser også vigtig.

• #32   1. aug #22
    Mathilde
    De lærer at sortere forstyrrelserne fra helt fra start af og før der kommer alt for meget fart på.
    Det er simpelhen guld værd, hvis man vil til konkurrencer.
    De hunde der kun har trænet med få forstyrrelser kommer ofte aldrig til at fungere på en stævneplads.
    De små softagility hold er derimod super hvis man bare vil motionere sin hund på en sjov måde.
    Man skal blot huske at agility kræver at hunden er i god form.

• #33   1. aug Det giver god mening, det er en af de ting Sam aldrig har lært fra hvalp af, at være løs og vælge svære forstyrrelser fra, som andre hunde, det kæmper vi med idag, jeg håber sådan det virkelig lykkedes på et tidspunkt.

• #34   1. aug Jeg løb med hende her i flere år smiley

Allerede dengang gik tingene alt for hurtigt til at en lille whippet - med mindre banerne gik lige ud hele vejen smiley

profilbillede
  • #35   1. aug #29 Ja det skal han til næste år smiley

Det glæder jeg mig til!

• #36   1. aug Det skal jeg nok gøre, Salla smiley

• #37   1. aug Lene N: Fedt at høre smiley så kan det jo altså lade sig gøre i et eller andet omfang, kan jeg høre.
    Jeg ved bare at Emma samtidig er ekstremt stædig og selvstændig.. så selvom hun måske tænker: Hey! Det er fedt det her, det er jeg go’ til. Så er hun dem samme hund der kigger åndssvagt på mig, hvis hun skal lave samme øvelse over 3 gange i træk smiley

• #38   1. aug Hjemmegående: Sejt med en EB! Hoppede den også over bom? smiley

• #39   1. aug Linda L: ...og det er lige præcis det jeg tænker; At hun ikke kommer til at være særlig god til det, men forhåbentlig har en fest over det alligevel smiley

• #40   1. aug Simone F: Tror du virkelig? Jeg troede faktisk mere det var omvendt - at de atypiske racer bare var på hyggeplan.
    Mega sejt med din lille chi.. havde min Alfred sikkert også synes var meget skægt egentlig, men han er 12 år, så det løb er nok kørt smiley

• #41   1. aug Randi: Hvor ser hun fin ud midt i sit hop smiley jeg kunne godt forestille mig der var fart på. Der tror jeg Emma kommer til at være en lille smule mere tung bagi og muligvis også bare brage lige ind i bommen i stedet for over den smiley

• #42   1. aug Sam gider heller ikke gentagelser, jeg varierer hele tiden, jeg kan huske på et kropskontrol hold jeg gik på, at når vi så skulle opvarme hundene ville de have 10 snurre rundt begge veje, det pis gider Sam aldrig gå med til, Maks 3 gange i træk for Sam her smiley

• #43   1. aug Hehe fedt Mathilde.. det lyder som Emma, på det punkt smiley

• #44   1. aug Nok ikke super atypisk, men jeg gik til agility med Tucker (Lhasa Apso) i en periode - han synes det var så sjovt, især balancebommen synes han var fed smiley
    Jeg troede faktisk ikke at han ville være specielt god til det, for han ér selvstændig og optaget af meget omkring ham, men han overraskede virkelig positivt smiley

Vi stoppede dog til sidst da indlæringsformen begyndte at give problemer for Tucker. Det kunne dog være sjovt at prøve igen, et andet sted smiley

profilbillede
  • #45   1. aug Fedt Erika! Han ser da mega på ud på det billede i hvert fald smiley hvad var det der gav problemer?

• #46   1. aug Emilie H - Tingene blev indlært forkert (altid med en fuld bane der skulle løbes) og det fungerede bare ikke. Det betød en hund der bare meldte fra og selv fandt på hvad han synes der skulle ske smiley

• #47   1. aug Mine er jo nok nogle af de mest almindelige agilityracer. smiley

profilbillede
  • #48   1. aug

profilbillede
  • #49   1. aug Erika
    Løb I en bane med forhindringer der ikke var indlært? Eller indlærte i en forhindring og løb den i en lille sekvens?

• #50   1. aug AG - Der blev som regel sat en bane op med 20 forhindringer, der blev lavet banegennemgang og så løb man vel den bane 2 gange.
    Som jeg husker det, så prøvede Tucker alle forhindringer den første gang han var der, måske minus det store A.

Nogen gange var der stillet et par spring op ude til siden, hvor man kunne øve handlinger mens andre var på banen.

• #51   1. aug På et begynderhold??? smiley
    Det lyder da fuldstændig vildt.
    Normalt træner man mindst et år før man begynder at løbe baner.

• #52   1. aug AG - Jep. I starten tænkte jeg ikke over det, jeg anede jo ikke hvad normalen var smiley

• #53   1. aug Hold da op, det lyder godt nok helt skørt Erika!
    Håber du finder et andet agility hold, hvor de har styr på indlæringen.

Her hvor jeg går sættes hver enkelt hund op til succes hele tiden, den må aldrig nå derud hvor den miste modet, eller ikke synes det er fedt.

• #54   2. aug Nu kan jeg se at der er kommet nogen reaktioner ang det jeg skrev med ustyrlige hunde på træningspladsen.

Det var er stort sted, og hvor der som regel var flere forskellige typer hold i gang.

Og min lille hund havde ikke er problem med de løse, de skulle bare ikke forstyrrer ham, for så blev han sur. Det er mig der har et problem med løse hunde, og især de ustyrlige.

• #55   2. aug Emilie, mine hunde gad da heller ikke en masse gentagelser. Med de mere selvstændige eller stædige typer gælder det om at stoppe, mens legen er god. Det gør det sikkert også med alle andre typer hunde, der er bare nogen, der hurtigere siger stop end andre, og det skal man være ops på, så man stopper før hunden selv siger stop.

Når mine har lært en øvelse, hvad enten det så er agility eller anden træning, skal den heller ikke gentages for mange gange. Så selv om agility træningen dengang var sat til en time pr. hold, trænede jeg reelt ikke ret længe pr. gang.

• #56   3. aug Øv Erika, det lyder da surt, hvis han ellers var glad for det og god til det. Måske det er tid til at prøve igen? smiley

• #57   3. aug AG, det er altså nogle OK seje hunde du har dig der - der er smæk på smiley det tempo forventer jeg på ingen måde af Emma, hun ville have faldet over sig selv 40 gange inden da smiley
    Vi snusede i øvrigt lige til det en lille smule igår for første gang og hun drøøønede igennem tunnellerne osv men som forventet, var de der bomme noget mærkeligt noget, så dem løb hun bare udenom eller ind i. De der “balance-nogle”, aner seriøst ikke hvad de hedder... på den ene går man op af en smal bakke og så er der fladt lidt og så ned af bakke igen og den anden var sådan en vippe - DEM var hun bange for.. der kæmpede jeg godt nok for at hun bare skulle have alle 4 poter på, på samme tid. Nu må vi se om jeg kan få bygget lidt mere selvtillid på hende, på sigt eller om det bare slet ikke er for hende smiley

• #58   3. aug Lene: Du har helt ret. Jeg lærer stadig at læse hende, men bliver da bedre og bedre og synes efterhånden hun viser meget tydeligt når hun er ved at miste interessen.

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

#59   3. aug Balance og vippe, hedder de smiley

• #60   3. aug Arh, tak Salla.. total newbie her smiley

Kommentér på:
Atypisk race til agility

x