{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Spor uden line
  • #1   7. jan Jeg kan ikke tale for andre, men jeg går (lidt kortere) spor uden line med min labrador, fordi hun ikke kan bære sele, da hun har flere fedtknuder, der bliver generet af en sele. Og det er super besværligt at holde linen fra benene i halsbånd.

• #2   7. jan Jeg tror bare det er for at demonstrere, hvor dygtig ens hund er.
    Jeg kender flere meget dygtige spor hundefører og jeg har aldrig hørt eller set det praksiseret. Derudover er det jo også vigtig, at hunden kan gå med de forstyrrelser den kan give at hundeføreren har fat i snoren, da alle spor prøver og konkurrencer kræver at man har fat i snoren og den er i fuld og stram line(minimum hænge i en blød bue).

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 8 Emner: 10 Svar: 3.643
    #3   7. jan En fordel er jo at man ikke kan påvirke hunden. Altså at den arbejder selvstændig. Men det kan man jo også gøre med snor på.

Altså undlade at styre hunden.

• #4   7. jan AboutMy, i IGP må man, så vidt jeg ved, gerne gå uden line.

Jeg synes det er FEDT at se de hunde, der bare går helt taktfast, uden line på. Selv elsker jeg at gå bag den glade hundenumse, og mærke hendes træk op i linen smiley

• Mathias M
    Mathias M Online Tilmeldt:
    okt 2018

Følgere: 4 Emner: 7 Svar: 280
    #5   7. jan Jeg går uden Line. Det er fordi hunden selv skal løse sporet. I en Line kan jeg ikke undgå at påvirke - så mine har aldrig haft sporlinen på. smiley

• #6   7. jan A med: Enig i at det ser godt ud, alt efter hvordan det er indlært, nu har jeg jo desværre set mindre "pæne" fremgangsmåder.

Jeg var ikke klar over at man måtte uden snor i IGP, men alle andre steder skal hunden føres i snor, så det er jo vigtig at den også lære at have en forstyrrende hundefører efter sig, som måske tror at vedkommende bedre ved hvor sporet er, men ikke gør det smiley

• #7   7. jan Men i IGP er det jo ligegyldigt, om den er i line eller ej. Selvom hunde skal have line på i andre klubber.

Min går kun uden line, når jeg skal filme hende fra siden smiley Eller når hun begynder at gå så langsomt, at det er ligegyldigt om jeg holder eller ej. Og jeg vil garantere, at jeg ikke har brugt “knap så pæne metoder” smiley

• #8   7. jan I IGP må man gerne gå uden line eller med line sluppet. Man skal "bare" være 10 meter bag hunden, som man også ville være hvis man holdt i linen.

Når Liva en sjælden gang stadig går spor, sker det tit, at jeg slipper linen. Hun tuller bare derud af.
    De to sorte not so much smiley

• #9   7. jan A med: Ja, men hvis du har planer om at konkurrere i andre discipliner end IGP, så er man jo også nød til at træne med line, men ellers er du selvfølgelig ikke.

Jeg har ikke sagt eller skrevet noget om at man ikke kan træne det på en positiv måde, jeg skriver blot at jeg ikke syntes, at det er flot at se på, hvis vejen derhen ikke har været baseret på positiv træning.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#10   7. jan Det har jo intet med linen at gøre.

• #11   8. jan @5: Hvordan har du indlært spor uden line? Det er ikke noget jeg selv vil give mig i kast med: I det program jeg træner skal hunden være i line på sporet. Jeg er bare nysgerrig på hvad hvordan man indlære det smiley
    Begge mine havde som hvalpe gevaldig travlt med at komme derudaf på sporet, da de først havde fanget ideen. Så jeg har brugt linen til at bremse dem med og 'styre' dem med indtil de var stærke i at følge sporet præcist og i et moderat tempo. De løser opgaven selv (det er testet ved fx at gå spor jeg ikke selv har lagt og hvor jeg ingen ide har haft om retning, antal knæk, længde osv). Der er ikke nogen af dem der blæser derudaf nu når de går spor. De er koncentrerede og går forholdsvist langsomt, med et lille træk i linen. Jeg har det lidt som A: Jeg nyder at se den glade bagdel foran mig og at mærke trækket i linen fra hunden der laver noget den virkelig elsker smiley

• Mathias M
    okt 2018

#12   8. jan Mette - jeg tænker indlæringen er den samme som med line. Jeg sætter dem bare på sporet når de er 8 uger uden Line, med masser af mad på så går de jo spor helt selv.
    Mine lærer at sætte næsen i hvert eneste fodspor ved at der i lang tid er mad i hvert skridt. Så derfor er der ikke for meget fart på, de vil ikke risikere at gå over et fodspor.
    Mine får kun mad ved træning (går spor hver dag) så det øger også motivationen for at få alt med.
    Hvis farten er for høj er sporet for let, så kommer der flere knæk på så ryger farten ned igen.

• #13   8. jan Så du går under indlæring sammen med hvalpen og viser den hvor den skal sætte næsen for at få maden eller ?
    Mine har også gået spor fra de var 8 uger og jeg brugte også deres mad i det første stykke tid. Jeg næsten kravlede afsted sammen med hvalpen på de første spor og guidede den med hånden så den fik hver en mad og fik fornemmelse af fodsporet (tror jeg da; jeg kan jo af gode grunde ikke vide præcist hvilket billede den får i hovedet smiley ). Der var mad i alle spor i forholdsvist lang tid. Der hvor der så kom fart på var da de for alvor havde fanget pointen og da jeg gik fra hvert skridt til fx hver 3die skridt.
    Jeg spørger fordi jeg jo i løbet af måske det næste års tid til 1½ skal starte en ny hund op og ny inspiration er jo altid godt. De to jeg har er gode på spor. Især min lille Clinton smiley Men der er stadig plads til forbedringer.
    DcH spor skal godt nok gåes i line men derfor kunne man jo godt lave den grundlæggende indlæring uden. Jeg kan nemlig sagtens se nogle fordele ved at hunden kan gå spor på den måde i forhold til DcH programmet smiley

• #14   8. jan Når jeg læser mig indlæg så springer det mig faktisk selv i øjnene hvor det er jeg skal ændre noget og måske fortsat skal ned og guide hvalpen smiley

• Mathias M
    okt 2018

#15   8. jan Jeg går med en del mindre skridt når hvalpen er så lille. Jeg sætter kun lige fødderne foran hinanden med samlet ben så det ikke bliver for store spring hvalpen skal før der kommer mad. Så kan den lugte den næste godbid når den spiser den første og så plejer de at bevæge sig i den retning sporet går.
    Har hvalpen aldrig brugt næsen til at finde sin mad ved opdrætter ville jeg starte med at fodre den på græsset ved at smide det ud i en lille klump så den lige lærer at den har en næse der skal bruges. smiley lige et par gange.

Jeg starter altid ud på kort græs (fodboldbanelængde) sådan at den ikke skal koncentrere sig om at stå på benene smiley (som hvis man fx. Går i blød jord eller højt græs) det gør jeg faktisk indtil hvalpen er sådan rimelig habil. Så går nok den første mdr. på helt kort græs. Og først herefter begynder jeg at tage lidt længde på skridtene og en smule mere bredde.
    Jeg blander mig slet ikke. Jeg ville aldeig vise hvalpen en retning, det skal den selv finde ud af. Så er succesen meget større og en kæmpe selvtillids boost at man bare skal snuse derudaf så får man mad.
    Jeg sætter hvalpen ved sporflaget og så går jeg et par skridt tilbage. Jeg står et par meter bagved og roser stille igennem hele sporet.
    Jeg ved ikke om jeg misforstår Men jeg ville aldrig gå fra mad i hvert skridt til at gå med mad i hvert tredje. Så lærer hunden lynhurtigt at løbe de to skridt uden mad. Variation er nøgleordet. smiley

Jeg går spor hver dag - og tror typisk mine hvalpe er 6 mdr. før jeg begynder at pille bare lidt foder af.. der er altså gået over 100 spor på det tidspunkt. Det kræver lidt tålmodighed - men synes virkelig det kan ses i længden at det er så gennem tærsket at der er mad i hvert fodspor. Og så selvstændigheden en kæmpe fordel - hunden tror 1000% på at finde det hvis den bare bliver med at snuse for der er aldrig nogen der har korrigeret. Og så bare masser ros når den er ude af udfordringen.

Jeg tænker ikke jeg gør noget unikt - Man kan jo gøre præcis det samme med en line. Jeg har bare svært ved at lade være med at blande mig.. og så synes jeg linen er i vejen når de er små.
    jeg har prøvet at lære en op uden Line og så sætte Line på et par dage inden en prøve. Det gik fint - det opdagede hunden ikke
    smiley

• #16   8. jan Tak for forklaringen. Jeg tænker at det faktisk er noget jeg vil prøve med min næste hunde. Jeg går heller ikke fra mad i hvert spor til konsekvent mad i hver tredi. Jeg går fra hvert spor til fx lige at springe et skridt over et par steder.
    Hvad gør du hvis hvalpen fx bliver så ivrig over maden at den kommer til at løbe og derved misser nogle skridt med madder i? Altså helt i starten.

• #17   8. jan Tak for forklaringen. Jeg tænker at det faktisk er noget jeg vil prøve med min næste hunde. Jeg går heller ikke fra mad i hvert spor til konsekvent mad i hver tredi. Jeg går fra hvert spor til fx lige at springe et skridt over et par steder.
    Hvad gør du hvis hvalpen fx bliver så ivrig over maden at den kommer til at løbe og derved misser nogle skridt med madder i? Altså helt i starten.

• #18   8. jan Inspireret af alt det snak om at gå uden line(her og på Facebook) har Asti og jeg idag været ude og gå et blærerøvs spor og hun var rockersej til det smiley

• Mathias M
    okt 2018

#19   8. jan Jeg vil umiddelbart mene der er for stor afstand mellem godbidderne hvis den fristes til at løbe. Og så er det væsentligt at godbidderne ikke er alt for tydelige. Hvis hvalpen står og spiser en godbid og så får øje på en ud af øjenkrogen vil den løbe hen og spise den. Så jeg ville vælge noget der falder lidt i med farven på underlaget og som ikke er alt for små i starten. Hellere lidt store bidder så de får dem alle med smiley så bliver de også mindre med tiden..

Hvis jeg fik en hvalp der konsekvent løb, ville jeg selv tage sele og snor på den og holde den tilbage så den ikke får lov at komme videre før den har spist. Men jeg har kun prøvet en gang at en hvalp løb over to godbidder - jeg gjorde ikke noget og så gjorde han det faktisk aldrig siden.

Jeg kan ihvertfald garantere at det ikke skader at gøre det uden snor og/eller indblanding. Det giver masser af selvsikkerhed. smiley

• #20   9. jan Det kunne ihvertfald være sjovt at prøve at indlære sporet på den måde smiley

• #21   11. jan Hvis din hund løber på sporet, har indlæringen ikke været grundig nok og hunden har ikke forstået øvelsen ordentligt. Du er gået for hurtigt frem, ganske enkelt.

• #22   11. jan . Derudover er det jo også vigtig, at hunden kan gå med de forstyrrelser den kan give at hundeføreren har fat i snoren, da alle spor prøver og konkurrencer kræver at man har fat i snoren og den er i fuld og stram line(minimum hænge i en blød bue).

Det er ikke korrekt det der.

Ved IFH konkurrencer / prøver, kan man sagtens vælge at føre hunden uden line.
    Og det står intet sted at linen skal være stram, blot at den ikke må slæbe henover jorden.

IFH prøver er underlagt FCI og tæller derfor med som "alle sporprøver og konkurrencer".

• #23   11. jan Hvor længe har I der er endt med en god sporhund, gået med godbidder i alle fodspor? Og hvad i øvrigt med den snak om vigtigheden i hvor i fodsporet godbidden ligger. Jeg har svært ved at se at det gør en forskel, men hører ofte, at man får et dybt søg hvis godbidden ligger i hælen- hvorfor skulle det være bedre end i tåen eller midt i fodsporet?

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#24   11. jan Den er sværere at se for hunden når den er i hælen. Det giver mening synes jeg. Ingen grund til at hunden kan få lov til at undgå at bruge snuden.

Ellers er det jo "bare" at gøre det som virker for en selv.

• #25   11. jan Jeg har ikke forstand på spor. Men hvorfor gå med snor, hvis hunden er dygtig nok til at styre det selv? smiley

• #26   11. jan Krøllet, det er ikke kun hunden der skal styre det, men også hundeføreren.
    Man skal gå ti meter bag hunden, og det ville da være ærgerligt at man får at vide, at man er dumpet til prøven, selv om hunden gik super, men dumpende fordi hundeføreren kun gik 8-9 bag hunden

• #27   11. jan Jo jo, men man kan vel godt gå uden snor til dagligt, og have snor på, til konkurrencer?
    Hvis den er trænet op med snor, burden den da godt kunne finde ud af det? smiley

• #28   11. jan Martine, jeg tror kun det er i IGP (og IFH) at hunden ikke har forstået opgaven, hvis den løber. Fordi der bedømmes på taktfasthed og præcision.

Jeg har fået mange gode sporkarakterer gennem årene, på trods af at jeg har småløbet efter min hund for at følge med smiley Særligt nemme spor, på græs eller 15-20 cm spirer, kan man godt løbe igennem, uden at misse hverken knæk, spidser eller genstande.

• #29   11. jan Martine, jeg tror kun det er i IGP (og IFH) at hunden ikke har forstået opgaven, hvis den løber. Fordi der bedømmes på taktfasthed og præcision.

Der tales om hvordan man indlærer uden line, og personen beskriver at hendes hund løber, når hun ændrer sporet fra at være i hvert fodspor til hvert tredje.

Grunden dertil er, at hunden ikke har forstået opgaven.

• #30   11. jan Den er sværere at se for hunden når den er i hælen

På et almindeligt lagt spor på en frosthård mark, er der næppe nogen forskel.
    Skal hælmetoden give mening, fordrer det, at man kan lave et aftryk - dette er kun muligt når underlaget muliggør dette.

Man kan iøvrigt træde foderet ned i selve fodsporet, når underlaget er blødt nok - og i halvhøj vegetation, ser hunden næppe foderet i det hele taget.

• #31   11. jan Der forlanges ikke samme præcision i IFH som i IGP spor.

• #32   11. jan Der tales om hvordan man indlærer uden line, og personen beskriver at hendes hund løber, når hun ændrer sporet fra at være i hvert fodspor til hvert tredje.

Ahh... Den del har jeg ikke forholdt mig til.

Dog har jeg jo en hund som først inden for de sidste par år, er begyndt at interessere sig for mad på et spor. Hun vil bare gerne gå spor, og mad er en irriterende forstyrrelse. Min træner forsøgte at lægge rosastegt oksemørbrad i sporet, og hun måtte ikke fortsætte, før maden var taget. Hun fangede pointen, samlede maden op, fik lov at gå videre og spyttede så maden ud smiley

Jeg erkender blankt, at det var MIG der ikke indlærte det godt nok. Jeg burde have sat hårdt mod hårdt, men det var jo bare min søde hyggehund, så det betød ikke noget. Men det ændrer ikke på, at hun i dén grad ved hvad opgaven går ud på - find og følg sporet, snuden i jorden og stop for genstand.

• #33   11. jan Ahh... Den del har jeg ikke forholdt mig til.

Det var den del, jeg kommenterede smiley

Det der "hårdt mod hårdt".. Jeg ved ikke rigtigt. Jeg har haft / har 2 hunde, som var deciderede spor-mongoler.
    I de tilfælde duede hårdt mod hårdt ikke, og jeg måtte tænke ud af boxen.

De bliver / blev aldrig i nærheden af min Iroc, som var genial i den disciplin. Men til gengæld har jeg lært, lærer stadig, en bunke fra netop de to.

Spor er fantastisk - min absolutte favorit disciplin smiley

• #34   11. jan Hårdt mod hårdt, er nok noget der kaldes blødt med plys og kys i andre kredse smiley

Jeg blev flere gange foreslået kun at give hende mad på sporet. Men det kunne jeg da ikke gøre imod min søde, lille schæfer, som i øvrigt ikke rigtigt spiste sin mad. Jeg har set det virke på mange hunde siden, og det kunne da sikkert have hjulpet her også.

Hun nåede jo alligevel til at hun kan gå laaaangsomt, selvom det tog omkring 8 år at nå dertil smiley

Jeg elsker også spor, men mest når hunden selv synes det er fedt. Når den hviner og hyler for at komme igang, og når den bare banker snuden i jorden og trasker derudaf smiley Dorit er en lort at gå spor med, fordi spor rager hende en papand. Mad er derimod fedt smiley

• #35   11. jan Jeg kan ikke sulte min hund.
    Dur ikke til det, og bryder mig ikke om metoden.

• #36   13. jan Det var mig der spurgte til hvad man i indlæring uden snor ville gøre hvis man oplever at hvalpen løber på sporet. Min lille Clinton er helt ustyrlig madglad - skønt. Men det gav mig en lidt uventet udfordring jeg ikke lige havde prøvet før smiley
    Jeg startede op med at gå små spor på 20-30-50 skridt hver dag fra dagen efter at jeg havde hentet ham. Ligeud og med en mad i hvert fodspor (jeg lægger i tåen). Han opdagede ret hurtigt, at hvis han bare fulgte sporet så fik han madder. Han havde ikke gået ret mange spor (få dage) før begejstringen fik hans små ben til at rende stærkt så han ræsede hen over nogle madder. Jeg holdt ham derefter tilbage så han ikke kunne komme til at løbe og i løbet af ganske kort tid gik han i et pænt tempo og tog hver enkelt mad.
    ... og det var jo så også det Mathias svarede at han ville gøre. Altså snor på og sørg for at hvalpen ikke kan komme til at skøjte afsted.
    Clinton er nu en voksen hund og han går fine spor. Han går i rask skridtgang og misser ikke noget og som regel er hans knæk totalt spot-on. Han er MEGET ivrig for at komme hen til starten af sporet; han hiver og slider, hopper og danser og piver. Men så snart jeg sætter ham på sporet er han koncentreret og tempoet er gangtempo.
    Jeg tænkte at prøve uden snor med min næste hvalp for at være sikker på at den får en rigtig god indlæring af sporet og får ikke at risikere det lille issue jeg har med Perle. Hun bruger snoren som støtte. Bliver linen løs så kludre hun i det. Så længe linen er stram går hun fint, men når linen bliver løs bliver hun usikker på om det hun gør er rigtigt. Dvs. hun er ikke helt sikker på hvad det er det egentlig handler om. Vi har gået nogle OK spor også til konkurrencer, men nogen selvsikker sporhund har hun aldrig været. Men altså nu er hun pensioneret så jeg gider ikke investere en masse tid i rette op på hendes spor. Vi hygger os når vi går spor smiley

• #37   13. jan Hmm .. du har en hund, der efter dit udsagn går formidabelt, stille, roligt, koncentreret og "spotless" knæk.
    Og nu vil du lave det om med din næste ??? Don´t get it smiley

• #38   14. jan Jamen det samme. Men jeg har det sådan at jeg altid synes det er sjovt at prøve flere forskellige veje til målet - men det er bare sådan jeg er skruet sammen i hovedet smiley

• #39   14. jan Hvis din hund ellers går så godt som du påstår, forstår jeg ikke formålet?
    Jeg synes altid du beskriver sig som konkurrence hunde fører?

At man naturligvis tilpasser metoder til hunde er en ting, men at fuldstændig omlægge indlæring på en hund der går så perfekt som din, forstår jeg som sagt ikke?

Altså hvis du er konkurrence hunde fører smiley

• #40   14. jan Altså jeg går til konkurrencer - så er jeg vel konkurrencehundefører smiley
    Altså jeg har nu ikke tænkt mig at lave den mindste smule om for ham jeg har nu, som skal til konkurrencer i 2021. Der ville være helt fjollet og formålsløst smiley
    Jeg spurgte til det udelukkende med henblik på min næste hvalp fordi jeg har en mistanke om at det kunne give en rigtig god opstart på indlæringen.

• #41   14. jan I stand corrected.
    For mig er en konkurrencehundefører en, der går op i at vinde - ikke bare deltage smiley
    Men som min bedre ½del siger, en konkurrencehundefører er jo bare en, der deltager - på samme måde som en person, der er ved at drukne i en burka i et bassin er OL-atlet .. hvis bassinet er placeret det rette sted smiley

Jeg er helt med på hvad du spurgte om - men jeg forstår bare ikke din lyst til at ændre, når det nu går så fantastisk som du beskriver?
    Jeg havde en malle - Iroc - som efter endt karriere fra han var 3 til 9, med adskillige konkurrencer, DM, VM .. lå med et imponerende snit på 97,4 i sine spor.

Jeg tænkte ikke som det første da jeg gik igang med min nye - DET må jeg ændre ... jeg er med på, at ikke alle hunde kan trænes ens, men ... at fuldstændig omlægge en metode som man har benyttet med så stor succes - og vel og mærke uden problemer kan se både hund og sig selv i øjnene - giver 0 mening for mig.

Derfor min undren, når det nu er så godt som du beskriver smiley

• #42   14. jan Ahh jeg synes nu også at det er sjovt ikke bare at være med men også gøre det godt og påtænker da at gå efter en DM udtagelse i år med min lille Clinton smiley Det kunne jeg godt tænke mig at prøve igen smiley
    Mht at ændre noget der egentlig har virket rigtig godt. Jamen jeg er en nysgerrig sjæl og jeg holder af at prøve forskellige veje til målet. Ganske enkelt for at lære noget nyt eller se tingene fra en anden vinkel eller i et nyt perspektiv. Jeg kan ikke lade være med at eksperimentere - sådan er jeg smiley

• #43   14. jan Dvs at hvis du laver en hund på sporet / lydighed whatever, som bare spiller og du scorer næsten max hvergang du stiller .. så vil du gøre anderledes med den næste?
    Sorry, det giver slet ingen mening for mig smiley

Der hvor jeg ændrer og ændrer og nytænker og nytænker er i B og C - for der er der brug for det, og det giver mening, da jeg ikke får voldsomt mange points i de to discipliner.
    Men på sporet med næsten udelukkende F ? Det giver slet ingen mening smiley

• #44   14. jan .. og sådan rent lavpraktisk så er det jo ikke særlig 'vidtgående' at prøve uden snor med en lille hvalp på det første spor eller to. Det vil jo lynhurtigt vise sig om det er noget jeg skal gå videre med eller om snoren skal på og jeg fortsætter som jeg gjorde med Clinton smiley

• #45   14. jan Uha, du taler til en IGP udøver - der er ikke noget, der bliver overladt til tilfældighederne her ...
    Jeg tænker, at hvad har du af plan hvis ..
    Jeg går aldrig ud at træner, med mindre jeg har en plan B ( og C og D) for hvis pisset vælter.
    Det der, det lyder helt sort i mine ører smiley

• #46   14. jan @43: F ?
    Jamen for mig giver det fint mening at forsøge at ændre på noget også selvom det fungerer godt. Jeg har aldrig helt kunne relatere til 'why fix what aint broken" smiley

• #47   14. jan Men nu er jeg jo ikke IGP udøver smiley
    Jeg elsker konkurrencer, jeg synes det er sjovt at få gode resultater. Men sådan helt på det personlighedsmæssige plan så har jeg med tiden måttet erkende at jeg ikke er perfektionist og jeg duer ikke til at lægge planer. Jeg er typen der eksperimentere, prøver nyt osv. Vel vidende at det ikke er det hele der lykkedes smiley

• #48   14. jan F er fortrinlig og det højeste prædikat man kan opnå i IGP.

Nej, jeg har bemærket at du er i DCH smiley

Jeg prøver skam også nyt - tro endelig ikke andet - men jeg gennemtænker ethvert scenarie (også et par stykker mere smiley ) og går aldrig på banen uden at have en plan.

Men sådan er vi forskellige - heldigvis for det da smiley

• #49   14. jan F- Ah ok smiley
    Planer og mig er ikke kompatible. Guderne skal vide jeg har prøvet fordi andre bruger det. Men nej. Jeg får sådan en “indre modstand” mod dem også selvom jeg selv har lavet dem. Så nej, jeg improvisere og trives med det smiley

• #50   14. jan Mette- jeg har det på (næsten) samme måde. Jeg elsker at lægge planer, men jeg følger dem aldrig særlig præcist smiley

• #51   14. jan Jeg kommer sikkert til at træde nogen over tæerne, så jeg beklager på forhånd.

Uden at jeg ved en skid om IGP, så tror jeg dog, at IGP er meget striks. Jeg har læst flere der skriver, at der i IGP ikke er plads til hundens “naturlige søgeadfærd” på et spor. Det er bare sådan programmet er lavet og bedømmes.

I DcH vægtes samarbejdet højt. De dyre øvelser skal udføres selvstændigt at hunden, men hvor føreren støtter hunden i sit arbejde. Vi må rose hunden undervejs i arbejdsøvelser, og må komme med små opmuntringer undervejs. Går en øvelse lidt trægt, kan man godt få trukket karakteren lidt op, hvis dommeren ser og fornemmer, at der er et godt samarbejde mellem hund og fører.

At forsøge at lære en hund at gå uden line, når den skal bruges i DcH, kan jeg ikke se formålet med. Det kan bruges til at teste hunden, når den er færdigudlært i spor, og når man har en plan for, hvad man gør, hvis hunden fejler. Indlæringen er alfa omega, og hvis man lærer hunden, at spor foregår uden snor, risikerer man at skulle indlære linen som en forstyrrelse. Det har jeg svært ved at se, skulle være i hundens interesse. Hvorfor ikke bare lære hunden det sådan, at den kommer bedst muligt rundt i konkurrencesituationen? Hvor den pludselig skal forholde sig til en snor, og samtidig heller ikke får belønning for genstande.

Jeg elsker at jeg har en hund, som fra start havde naturligt anlæg for spor. For jeg har lært at elske spor sammen med hende smiley Og min næste hund skal startes på samme måde, bare lidt mere målrettet, så jeg forhåbentlig slipper for nogle af de knaster, vi har haft undervejs. Og jeg er sikker på at næste hund kommer til at lære mig nogle andre ting, som jeg så kan bruge på hunden efter den. Men det ville da være dumt at forvirre hunden, bare fordi jeg kan smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#52   14. jan Hvis en hund vil gå spor er den vil ligeglad med om den har snor på eller ej. Måden man søger på i IGP er måske ikke naturligt. Det sætter større krav til hunden.

• #53   14. jan Max, det er nok netop dét der er problemet steder som DcH. Der er rigtig mange hunde i DcH, som ikke er glade for (eller gode til) spor. Som alligevel bliver trukket afsted til konkurrencer. For de hunde kan snoren være til stor gene, hvis de er oplært uden.

Og en hund der er dårlig til spor, men som har en rutineret fører, kan sagtens komme flot igennem et B-spor, og også komme knækkene igennem på et A-spor - fordi man trods alt kan styre dem en god del med linen. Og det man kan styre, er nok til at give point nok til at rykke op.

• #54   15. jan A - du træder ikke mig over tæerne. Jeg kan sagtens se argumentationen for ikke at gøre det smiley
    Men jeg er nu stadig lun på at prøve det med min næste hvalp. Jeg er ikke så nervøs for at skulle lære hunden at der nogen gange er en line og nogen gange ikke er en line.
    Jeg ved godt at man i DcH godt må støtte sin hund på sporet. Men jeg synes nu engang at det er fedest at den selvsikkert går til opgaven og selv kan løse den. Det er her jeg altid har haft et lille 'irritationsmoment' med Perle, der bruger linen som støtte og som bliver usikker hvis den bliver slap.

Kommentér på:
Spor uden line

x