{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
659 visninger | Oprettet:

Første hvalpetræning - Gode råd {{forumTopicSubject}}

God aften alle i dejlige HGer,

Jeg er tilmeldt hvalpetræning til august med min nu 11 ugers Australian Shepherd hvalp. Der var desværre ikke noget hold før i omegnen, så vi venter tålmodigt.
Vi træner lige nu en del kontakt, indkald og ro på tæppe (og nej, spyt ud og slip smiley ), men er der andre ting som er gode at træne inden?
Noget som vil gøre hans og min oplevelse bedre?
Noget udstyr som jeg bare må eje inden?
Noget som du ville ha' ønsket du vidste inden du startede til hvalpetræning?
Alt i alt søger jeg bare gode råd og jeres erfaringer smiley
Bonusinfo: Vi er tilmeldt i DCH.

Tak smiley

Kommentarer på:  Første hvalpetræning - Gode råd
  • #1   22. maj Jeg følger lige med her! Skal forhåbentlig på unghundehold for første gang med min vuf, så tænker det er relevant at følge med smiley

• #2   22. maj Du hægter dig bare på, Hippie, så satser vi på at der er nogle som kan hjælpe et par nybegyndere godt på vej smiley

• #3   22. maj Krydser fingre! smiley

• #4   22. maj Hvis hvalpen allerede er 11 uger nu, er august meget langt væk.
    Der er altid drop-in, pop-up, enkeltstående arrangementer eller ringtræning at finde rundt om i landet, så man kan få trænet hvalpen, selvom der er lange udsigter til opstart på fast hold.
    Hjemmetræning er super, men det kan ikke sammenlignes med det at arbejde tæt op og ned ad andre hunde. Så hvis jeg var jer, havde jeg fundet lidt enkeltstående træningsgange frem til holdet begynder.
    Ud over basisøvelser, er det altid godt at træne på forskellige underlag, i forskellige miljøer samt med forskellige lyde i baggrunden. Det er sådan set lige meget hvilke øvelser man træner - hvalpen skal bare have en positiv erfaring ind i sit kartotek vedr. det pågældende miljø.
    Reel lydtræning er også godt. Det samme er frivillig håndtering (tænder, negle, ører mv).
    Reelle øvelser, kommandoer og tricks er så nemme at få indlært senere, hvis hvalpen har grundlaget i orden og vil samarbejde med sin ejer uanset omgivelserne.

Rigtig god træningslyst smiley

• Hera-pigen
    Hera-pigen Tilmeldt:
    jul 2020

Følger: 1 Svar: 47
    #5   23. maj Lineføring!
    Fokus på at gå pænt i snor. Det er bare meget nemmere når man starter mens hvalpen er lille, ikke trækker så meget (endnu) og man ikke går så lange ture.

• #6   23. maj Jeg har jo laaaaaange lister over, hvad jeg skal lære min hvalp. Skæbnen vil at jeg får den hjem cirka 2 uger før hvalpeholdet starter, så det er egentlig pisse godt timet ift. træning.

Men alle de andre ting, er noget der skal trænes/indlæres (opdrages) uden om egentlig træning. Gå pænt, "nej", slip, indkald (som ret nemt kan laves med forstyrrelser), lære at lege (!!!!!), ignorere forbipasserende hunde/mennesker/børn, ikke at gø af heste/kvæg, køre bil, bade i sø/hav.

De vigtigste ting jeg har, som bliver trænet allerede fra første dag, er lineføring/fri ved fod (hvor hunden fodres/lokkes til at gå i position), "nej" og leg.

Jeg har hverken evnerne eller lysten til at shape alt ind i hvalpen, og er varmt tilhænger af lokning smiley Og med mindre du er havnet i på et hvalpeklikkerhold, vil du nok i høj grad blive lært op i lokning (frem for shaping).

Og hooooold nu op, hvor er det en lækker babyhund smiley

• #7   23. maj Takket været et rigtigt godt råd herinde fra (tak smiley ) er min krokodille og jeg allerede tilmeldt træning fra på søndag og 8x frem smiley
    Jeg har lige haft en god snak med træneren om, at hvis jeg bare dukker op med et styk sulten hvalp, fast line og lidt vand, så skal resten nok komme af sig selv.
    Hvor er HG fantastisk (især når ens opdrætter er fra Sjælland og ikke har styr på Syddanmarks udbud) smiley

• #8   23. maj Tak, Anne! smiley

Når jeg starter på søndag har han boet hos os i 3 uger, så jeg tænker egentligt at det er et ret godt tidspunkt at starte på også.

Jeg må indrømme, at jeg havde de bedste intentioner om at starte på shaping, men intentionerne er strøget lidt ud af vinduet, for godbidder er SÅ effektivt smiley Så egentligt er jeg et sted hvor jeg kigger på ham, og hvis han fatter det forsætter vi og hvis det ikke går, så ændre jeg stil.

Jeg er nysgerrig på dit indkald med forstyrrelser? Altså jeg står altid og forsøger at se SUPER interessant ud, hvis det er det du mener smiley Og så har jeg "ekstra" lækre godbidder som kun bliver brugt til indkald HVER gang han kommer. Det jeg forsøger på er, at være mere interessant end den lort, hest, cykel han har fået øje på er.

• #9   23. maj Indkald med forstyrrelser er indkald når I går et sted, hvor der er andre hunde, mange mennesker eller andet. Altså ting, som hvalpen egentlig gerne vil hen til, men som han skal vælge fra. Og så skal du lige netop være super interessant og have verdens bedste godbidder. Jeg ville lave et setup med lang line på hvalpen, og så starte et sted uden forstyrrelser og langsomt tilføje flere forstyrrelser (læs: gå hen ved siden af fodboldbanen eller uden for hegnet ved hundeskoven).

Jeg kommer til at være ekstremt OBS på at næste hvalp ikke skal jage. Jeg synes det har været frygtelig besværligt at have en hund, som jeg vidste ville skride på færten eller synet af kat/hare/rådyr/whatever. Det fik jeg pillet ud af den anden, og hun kan heldigvis stoppes, hvis ellers jeg er opmærksom. Og det er noget jeg var ret klar i spyttet om, da det blev indlært. Og det samme gælder uønsket hyrdning. De ting, som hunde kan dø af, har jeg ikke "tid" til at indlære bløde metoder og nej-kiks. Jeg vil have at hunden forstår, at hvis den overvejer at gøre det (fx jage rådyr eller hyrde biler), så har den valget mellem at høre på mig eller komme alvorligt til skade.

Jeg kunne måske forestille mig, at du risikerer at stå med uønsket hyrdning også - det er derfor jeg lige har det med her smiley

Og et godt indkald hænger uløseligt sammen med at stoppe med at hyrde eller jage. Så det er bestemt fornuftigt at lægge noget krudt i den øvelse.

• #10   24. maj Anne, har du nogen gode tips til at lære hunden/hvalpen ikke at jage? Ud over ikke at lade den. Nogle gode lege eller ? Er det bare lang line på og sørge for at det ikke bliver indlært?

• #11   24. maj Nej, jeg har endnu til gode at finde noget, der kan hamle op med en jagt. Så jeg indlærer en nej-øvelse, hvor nej=forbud. Og kobler det sammen med indkald. Og så er det ellers at sørge for at træne det i situationer, hvor hunden er i lang line (som udelukkende er en sikkerhedsventil) og hvor der kommer katte, harer, rådyr m.m.

Når hunden set vildtet, kalder jeg på den. Hvis den ikke prompte kommer, men i stedet fikserer på vildtet, brøler jeg nej og rykker den hjem i linen og belønner massivt når den kommer ind. Pædagogisk? Nej. Effektivt, ja. Og nej, jeg rykker ikke så hårdt at noget brækker, bare hårdt nok til at hunden forstår, at der ikke er noget alternativ.

Samme metode brugte jeg da den lille ville hyrde biler, cykler og alt andet på hjul. Jeg vil have at mine hunde forstår, at man skal lade ting være, som man kan dø af. Og hvis det betyder at jeg ganske få gange skal være meget mere bestemt, end jeg ellers vil være, so be it.

Jeg lykkedes ikke med det med schæferen ift. jagt. Hun var alt for gammel, inden det gik op for mig, at det var et problem. Og jeg orker ikke at have flere hunde, som ikke kan gå fri inden for 2 km radius af en vej, i fald den skulle sætte efter vildt, og i sin jagt finde på at krydse en vej.

Den lille kan gå fri over alt, og hvis jeg ellers bare er hurtig nok, kan jeg stoppe hende på alt. Hvis hun er 50 meter eller mere fra mig, kan jeg ikke nødvendigvis stoppe hende. Så jeg sørger for at hun aldrig er længere væk, end at jeg kan stoppe hende.

• #12   25. maj Det er også det der var min plan, sådan cirka.

Hvad med i haven? Har den så også snor på der? Min elsker nemlig havens fugle.

• #13   25. maj Jeg har ladet mine have lang line på i haven i starten. Men i haven har de hurtigt lært at komme på indkald, også selvom der var mere spændende ting (jeg har gøende racer, så det har været vigtigt for mig at lære dem, at de ikke skal stå at bræge). Og der har linen været en god hjælp til at indlære konsekvensen af at gø - hvis du gør, er det direkte ind. Hver gang! Og så er der slækket på det med tiden, så de gerne må sige et par enkelte vov, for det er nu engang deres sprog.

Ift. at jage fugle, kan den lille godt skelne. Hun letter gerne fugle, men jeg kan stoppe hende, fordi jeg var så hård i indlæringen. Og det synes jeg er virkelig godt givet ud. Hun har en hel masse frihed, fordi hun har lært hvor grænserne går, og selvom hun ikke er den kvikkeste, har hun fanget pointen. Nå ja, og så bliver hun stadig i dag, hvor hun er 8 år, massivt belønnet, når hun lystrer og afbryder en jagt eller hyrdning smiley

• #14   27. maj Jeg indlære et indkaldsord. Jeg forstærker også hundens navn, men indkaldsordret må kun bruges når belønningen kan være skyhøj.
    Jeg bruger f.eks en bøtte med leverpostej eller smøreost på tube. Træner det 25-50 gange dagligt den første måned.
    Nu er hun 5 måneder og kan kaldes af børn der spiller fodbold, løbende råvildt og legende hunde.
    Jeg bruger meget shaping ( dirigeret shaping), det kræver lidt mere indtil hunden har lært at tænke og tilbyde adfærd.
    Jeg mener det er vigtigt at hunden vil lege med mig og at jeg kan belønne med legetøj. Så jeg bruger meget tid på leg og på miljøtræning.

• #15   29. maj Jeg ville lige give en opdatering efter første træning er overstået smiley
    Det jeg burde ha' været mest forberedt på var at min hvalp på ingen måder kan koncentrere sig smiley smiley Det kunne jeg ha' sagt mig selv smiley Håber det bliver bedre efter et par gange, men der er ingen tvivl om det kræver nogle latterligt lækre godbidder, for at konkurrere med 6 dejlige jævnaldrende hvalpe smiley

Kommentér på:
Første hvalpetræning - Gode råd

x