{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
722 visninger | Oprettet:

Indlæring med omvendt lokning? {{forumTopicSubject}}

Ellie på knap 6 måneder har en raket i røven, og hun har viiiiiirkelig svært ved de stationære øvelser. Værst er sit og stå. Hun kan godt kommandoen, men hun kan ikke holde positionen i mere end et par sekunder. I 2 uger har vi trænet og trænet, og det rykker ikke en tomme i resultatet smiley

Hun er til gengæld virkelig god til at holde position, hvor jeg bruger foder eller legetøj som omvendt lokning. Jeg beder hende indtage position, og når hun er i position, tager jeg lokningen frem. Jeg kan dingle legetøjet, eller står med maden i hånden og flagre - hun forlader først positionen, når hun får sit signal.

Men hvor godt sidder det egentlig fast, når man bruger omvendt lokning? Jeg har aldrig brugt det på den måde før - kun tidligere brugt det til at gøre en god øvelse bedre.

Hun elsker mad! Men mad er ingenting i forhold til legetøj. Er der legetøj i billedet, er mad totalt ligegyldigt. Så jeg vil helst starte med mad, og så eventuelt slutte af med leg.

Erfaringer?

Kommentarer på:  Indlæring med omvendt lokning?
  • #1   14. nov 2022 Til langt de fleste ting kan jeg finde på andre måder end omvendt lokning, men i ny og næ er der en øvelse eller et problem, hvor jeg synes det giver god mening.
    Men ligesom med "amindelig" lokning skal det jo kun bruges ganske få gange for at give forståelsen for hvad man vil.
    Jeg bruger det ikke sådan mange gange for at få noget til at sidde fast men enten 2-3 gange for at give forståelsen (f.eks. frys på næsetarget brugte vi det for lige at komme henover "hurtigt dut" stadiet) eller for at kvalitetssikre.
    I ingen af situationerne har den omvendte lokning til formål at få øvelsen til at sidde fast.

Men jeg oplever ofte, at det er meget nemmere for Sten at fokusere på at holde en position, når der "sker noget" end når han skal holde den "bare fordi" - f.eks. har han kun ca. 5 sek varighed på sin hagetarget (som vi bruger til frivillig håndtering), hvis han skal udføre den "bare fordi", men begynder jeg at pille-rode-rage, så kan han fint holde den 1 min eller mere. Det tror jeg egentlig er ret almindeligt - man ser det jo også ofte når der trænes distraktioner, at distraktionerne i sig selv nærmest bliver signal til den der ekstra fokuserede fri ved fod e.l.

• #2   14. nov 2022 Problemet er jo bare, at der lige netop ikke sker en skid i de øvelser. Vovse skal stå eller sitte i 30 sekunder (eller er det 1 minut, jeg kan ikke huske det). I A-klassen skal den i det mindste kun blive i position, til føreren har løbet 15 skridt og vender sig.

Det er også muligt at jeg er for ivrig. Så vidt jeg husker, var Dorit omkring halvandet, før hun fattede det. Bella var nok knap et år. Så måske skal lille frøken raketrøv bare lige blive lidt ældre.

Tanken var egentlig, at den omvendte lokning skal gå over i fjernbelønning. Men jeg er bare sådan helt oprigtigt i tvivl om, hvorvidt omvendt lokning er for meget “se på det her og vent” til at der sker en reel indlæring. Eller om der bare er “mad-mad-mad-mad-mad” i hovedet på hende smiley

• #3   15. nov 2022 Jeg tænker, kunne du ikke udvide ved at vente længere og længere før du finder din belønning frem, (det du bruger til omvendt lokning ) ?
    Dvs øge tiden hvor hun bliver i positionen på den måde?

• #4   15. nov 2022 Der sker selvfølgelig noget læring, men omvendt lokningen er jo en hjælp der skal fjernes igen lige som alt muligt andet.

En måde at fjerne omvendt lokning på hvis belønningen er i hånden:
    Hold hånden fremme med godbid eller legetøj i ved start, langsomt tage belønningen bag ryggen og hvis hunden holder positionen, tag belønningenshånden frem igen, beløn og afslut.
    Derefter handler det "bare" om at øge tiden hvor belønningen ikke er synlig til hunden kan lave øvelsen uden omvendt lokning.
    Giver det mening?

• #5   15. nov 2022 Jeg må tilstå at jeg ikke ved om det har et fint navn det jeg gør. Men Penny - 13 mdr - er heller ikke superdygtig til at holde positionen, hvis jeg bare står og ser 'kedelig' ud. Hvis jeg derimod selv står sådan lidt spændt og holder intenst fokus på hende og ligner en der lige straks hiver bolden frem så holder hun også positionen intenst og spændt indtil jeg belønner med at kaste bolden til hende. Jeg øger selvfølgelig lige så stille tid og afstand.
    Jeg brugte det også til Perle, der havde lidt svært ved at holde sit-positionen. Jeg nedtonede så også lige så stille tydeligheden i min 'anspændthed'.

• Max H
    Max H Online Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 10 Svar: 3.358
    #6   15. nov 2022 En flot øvelse tager tid at bygge op. Det er derfor man så sjældent ser det.

En ung hund skal bare lære forståelsen for øvelsen. Glæden ved at udføre det.

• #7   15. nov 2022 Med de to små har jeg indlært "bliv" som helt frivillig adfærd på et ret stort rundt target. Har først belønnet for bare at gå hen på det, og efterfølgende for at sidde på det. Har belønnet massivt, og "sluppet" dem fri igen med en release, og en kastet godbid. Og når de så af sig selv vendte tilbage til target, har belønningerne siddet løst igen. Det har virkelig givet dem en hurtig forståelse for øvelsen, og når den har været stabil nok til, at jeg har kunnet sætte signal på, så har jeg også kunnet fjerne target.
    Jeg tager så stadig target med til den lille, når han skal ud og træne nye steder smiley

• #8   15. nov 2022 Max, du har så ganske sikkert ret - jeg er bare så utålmodig smiley

I dag sagde jeg “stå” til hende, imens hun stod, og så rettede hun lige bagbenene lidt ud til siden, for at stå stabilt. Så jeg har hende mistænkt for at være helt med på hvad hun skal smiley

Hun er en sjov lille fidus at træne med! Jeg bøvlede lidt med vendinger. Et par fifs fra en bonus-træner og 2 dage, og så har hun helt styr på det.

Karina, target bliver aldrig min ting. Jeg forstår godt hvorfor så mange bruger dem, men jeg er simpelthen ikke struktureret nok til at jeg kan træne på en måde, hvor jeg skal have remedier (ud over mad og legetøj). Jeg har brug for at jeg kan træne med hende, når vi lige har gået spor, og jeg har lidt haps i lommerne, eller når vi er ude på tur og spotter et sted, hvor jeg lige synes vi kan lave lidt.

• #9   16. nov 2022 Det er helt fair Anne - jeg bruger så også miljøet meget til træning på gåture. Hvis de små selv tilbyder potetarget på en træstub, et væltet træ, en sten, så bliver de belønnet. Enten for at blive der, eller for at forlade det på deres release. Så på eget initiativ får specielt JJ trænet det MINDST 25 gange, hver gang vi er i skoven.

• Hera-pigen
    Hera-pigen Tilmeldt:
    jul 2020

Følger: 1 Svar: 60
    #10   18. nov 2022 OK jeg synes nok du er en hel del utålmodig.... Hun er 6 mdr. smiley

Hera er lige fyldt 3 år, og først nu, er hun stabil i positionerne. Alt med fart i læres hurtigt, mens alt det stillestående tager laaaang tid!
    Så længe der er krudt i både hoved og bagdel, tjaaa så tager det tid, er min erfaring.
    Men jeg arbejder heller ikke med en schæfer smiley

Kommentér på:
Indlæring med omvendt lokning?

Annonce