{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
815 visninger | Oprettet:

SB
SB
Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 1

Aggressiv schæfer, hvordan fikser man det? {{forumTopicSubject}}

Hej hg, håber i vil dele lidt af jeres erfaringer og klogheder med mig smiley

Sagen er den at en i min familie (Lad os kalde dem M) har en schæferhund (ca 7-8 år, hanhund, ikke kastreret)
Han er meget aggressiv overfor andre hunde, han “kaster” sig ud efter dem, gøer, bider ud efter dem hvis de kommer tæt nok på osv
M er blevet ret nervøs over at gå ture med hunden pga dette, og går derfor kun meget tidligt eller sent med hunden så der er mindst chance for at møde andre hunde

Jeg kender hunden godt da jeg tidligere har boet med den og har brugt meget tid på at træne med hunden(har haft gået til noget alm lydighed og agility) det er dog ca 3-4 år siden, dengang var agression ikke et problem
Vi havde et rigtig godt samarbejde og hunden var dengang rigtig nem og dejlig at arbejde -ekstrem pleaser som schæferhunde ofte er smiley smiley

Har tilbudt M at hjælpe med at prøve at gøre hunden mindre aggressiv så M forhåbentligt kan komme tilbage til sine normale gåture uden at være nervøs

Hvordan bærer man sig bedst ad med det?
Min egen tanke var at kontakte klubben vi trænede i dengang og høre om de kan hjælpe, jeg ville føre hunden men M ville tage med til træning hver gang for også at lære selfølgelig
Eventuelt få købt en mundkurv til hunden så (worst case) han ikke rigtig kan gøre noget mod andre hunde

(Hunden har de sidste par år taget lidt for meget på og er blevet godt fed, jeg mistænker at han mangler at få brugt hjernen rigtig meget og i bund og grund er meget understimuleret)

Håber i kan gøre mig lidt klogere på hvad den bedste tilgang til det ville være

Tak på forhånd smiley

Kommentarer på:  Aggressiv schæfer, hvordan fikser man det?
  • #1   29. nov 2022 En ændring i både fysik og adfærd kalder på et grundigt tjek hos dyrlæge og evt også en fysioterapeut eller lignende. Hunde, der reagerer sådan, har meget ofte smerter. Så start der.
    Få undersøgt alle led, mundhulen, tænder, ryggen osv. Få taget blodprøver.

• #2   29. nov 2022 Jeg ville afgjort udelukke smerter før noget andet, som Malene foreslår.
    Som det første ville jeg gå til en dygtig kiropraktor/dyrlæge.
    Jeg ville også få lavet en fuld blodprofil.
    Hvis hunden er sygeforsikret, kan man få dækket disse undersøgelser/behandlinger (kiropraktor).

• #3   29. nov 2022 Enig med de andre - og så tænker jeg ellers iøvrigt ikke, at reaktiv adfærd er specielt uventet fra en understimuleret schæfer?

• Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

Følgere: 2 Svar: 226
    #4   29. nov 2022 Er det både over for tæver og hanhunde ??

• #5   29. nov 2022 Hver gang jeg hører om sådan en "pludselig opstået aggressivitet" tænker jeg på min Kela. Hun blev mere og mere sur på (rumpesnusende) hanhunde - og endte med at angribe dem verbalt, uden de havde været tæt på hende overhovedet.
    Kela havde ingen symptomer på smerter - i ØVRIGT. En dag hylede hun op, da hun blev børstet på bagdelen. Dagen efter kunne en dyrlæge konstatere, at hun havde totalt tillukkede og betonhårde analkirtler, der ikke kunne tømmes. Det har gjort ondt på hende smiley og hun forbandt smerten med snusende hanhunde.
    Kela måtte i narkose for at få tømt analkirtlerne. Da problemet var tilbage efter en måned, fik hun dem fjernet.
    Efter nogen tid var hun igen glad for (næsten) alle hunde smiley

Om schæferens adfærd skyldes smerter, understimulering eller noget helt tredje er svært at vurdere for menigmand og på afstand, men anbefal ejerne at udelukke smerter først - og da gerne samtidig give hunden mere indhold i livet, hvis der er brug for dette smiley

• SB
    SB Tilmeldt:
    nov 2022

Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #6   29. nov 2022 Mange tak allesammen, vil ærligt indrømme at det slet ikke havde været en tanke at det muligvis kunne være grundet smerter.. tænker klart vi skal starte der smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 10 Svar: 3.538
    #7   29. nov 2022 Hvis man har en hund som er avlet til at lave noget forpligter det.

Får den ikke lov at lave noget kommer det ud på anden vis. Så enten opfylder man hundens behov ellers finder man en anden der vil. For hundens skyld.

• #8   29. nov 2022 Jeg ville også starte med at få hunden undersøgt både hos dyrlæge og kiropraktor.
    Hvis alt er i orden, synes jeg at i skal have fat på en adfærdsbehandler, som tilrettelægger et træningsprogram som passer til hunden og jer

• #9   5. dec 2022 Det lyder som om ejer er ligeglad med hunden siden den er blevet fed??

Kommentér på:
Aggressiv schæfer, hvordan fikser man det?

Annonce