{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
825 visninger | Oprettet:

Hvor meget hjælp kan man tilbyde uden at være professionel? {{forumTopicSubject}}

I er altid klar med holdninger her fra HG, så måske i kan byde ind med jeg tanker om nedenstående:

Person A er en kompetent hundefører, og på trods af manglende uddannelse, har personen styr på både teori og praksis.
Person B, helt ny hundefører og står med de almindelige unghundeudfordringer, spørger person A om hjælp til træning.

Kan person A tillade sig at sige "Ja, lad os tage et par timer sammen" UDEN af oplyse om at personen ikke er uddannet?

Det er en helt reel situation, som har dannet baggrund for en større diskussion i en klub jeg træner, derfor bare Person A og B smiley

Kommentarer på:  Hvor meget hjælp kan man tilbyde uden at være professionel?
  • #1   6. mar Ja sku da, hvis man bliver spurgt og føler sig i stan til at hjælpe, så hjælper man naturligvis! En uddannelse er da ikke nogen sikkerhed for at få god hjælp!
    Jeg kender da flere dygtige hundeførere jeg betydelig hellere vil have hjælp af en mange uddannede!

• #2   6. mar Altså medmindre Person A generelt agerer som instruktør i klubben, så kan Person B vel ikke have en forventning om, at han/hun er uddannet instruktør?

IMO kan man sagtens hjælpe med stort og småt, uden at være uddannet specifikt indenfor det felt.
    Jeg har da endda været på et DKK-kursus i en disciplin, som vi så ved ankomsten fandt ud af, at underviseren slet ikke var uddannet i... smiley

• #3   6. mar Selvfølgelig kan man da tillade sig at hjælpe hvis man bliver spurgt smiley
    Hvis man selv tilbyder hjælp, kan man da lige nævne at man ikke et uddannet, eller hvis man selvfølgelig får penge for det.
    Men sådan læser jeg det ikke, så jeg kan ikke se noget problem i at hjælpe smiley

Når jeg er til træning, især på hold for reaktive hunde, deler vi gerne erfaringer med hinanden, det er guld værd, og så er jeg egentlig ligeglad med hvad deres baggrund er, hvis de har et guldkorn er det da bare om at dele det smiley
    Men det er egentligt generelt Når jeg træner synes jeg, at man kan hjælpe hinanden, give guldkorn osv.

• #4   6. mar Ja da,,

Så længe A ikke markedsfører sig selv som pro hundetræner så er det da fantastisk at en dygtig hundeejer hjælper en anden hundeejer der har brug for lidt råd og vejledning

• #5   6. mar Det kommer vel også lidt an på om der udveksles penge..

• #6   6. mar Karina (nu går jeg lidt OT i eget emne) gik kurset okay hos DKK? smiley

• #7   6. mar Fru Christensen - ærligt? Så nej.... Der var ikke meget instruktion/inspiration at hente smiley

Det var en disciplin, som jeg selv har trænet en smule i forvejen, og derfor kunne jeg bruge det lidt som selvtræning. Og støtte min veninde og hendes hund, der også var med, og som aldrig havde prøvet det før...

• #8   6. mar Uddannelse som 'hundetræner' er ikke nogen ensartet størrelse og det er ikke beskyttet på nogen måde. En dygtig hundefører kan være fuldt ud lige så kompetent som en der har en eller anden uddannelse inden for 'hund'.

• #9   6. mar AboutMy & My Little... Jeg tror faktisk der var et beskedent beløb involveret, og at det også er derfor det blev så stort.

• #10   6. mar Selvfølgelig kan person A hjælpe B, det behøver man ikke være uddannet for. så længe det bliver aftalt og holdt væk fra klubben (altså man ikke bruger klubbens arealer til det)

Men hvis der er spurt ude i klubben om A ville hjælpe B mod betaling kan jeg et eller andet sted godt forstå det kan blive en diskussion, for så handler det reelt nok mere om at man fanger kunder på klubbens arealer, end at A hjælper B.
    og bruger de så samtidig klubbens arealer til at lave træningen er der heller ikke nogen forsikring er dækker hvis der sker uheld. så det kan blive møguheldigt for klubben.

• #11   6. mar Enig med #10, men så har det jo intet med uddannet eller ikke uddannet at gøre smiley

• #12   6. mar Selvfølgeligt kan A da hjælpe. Og det er uanset om det er på klubbens areal eller om A bliver betalt på en eller anden måde.
    A må også bruge titlen hundetræner og annonceres som hunde træner da det ikke er en beskyttet titel. Alle og enhver må kalde sig det.
    Jeg kender en del hundeførere uden uddannelse som er mere kompetent end en del uddannede.

Synes at det er en sær indstilling at have, at man synes at det kun er ok hvis ikke det er på klubbens grund og hvis der ikke ydes betaling.

• #13   6. mar # 10
    Selvfølgelig betaler forsikringen selv om det er en træner uden uddannelse.

• #14   6. mar Ja det kan man, ligesom man også kan undervise sine børn i hvordan man omgåes og håndtere en hund uden at være uddannet..

Hvis jeg snakker privat med folk, går jeg ud fra de ikke er uddannet, medmindre de har sagt det.. (Og tro mig, er de uddannet skal de nok sige det ;))

• #15   6. mar Hvis du er frivillig i dch er det hverken velset eller ok at kabre kunder på kluppens areal og træner du på kluppens areal er du kun dækket af dch’s fælles forsikring hvis det er i klup regi du træner, ikke hvis du træner privat for penge!

• #16   6. mar Jeg ville tusind gange hellere smide hele min månedsløn efter en dobbelt verdensmester - uuddannet - end en hvilken som helst uddannet træner, der måtte findes i Danmark.

• #17   6. mar Bare fordi man har en instruktøruddannelse, er man ikke nødvendigvis en dygtig træner (eller ditto hundefører). Og bare fordi man er en dygtig hundefører, er man ikke nødvendigvis en dygtig instruktør smiley

Er det i en DcH-klub, er det ikke bare “ikke velanset”. Det er sanktionsgrund over for vedkommende medlem, som kaprer folk i klubben. Er det uden for klubregi, skal vedkommende bare slå sig løs, hvis han er mand for at løse de udfordringer, hundeføreren har smiley

• #18   6. mar Ja da. Det er da kun dejligt at folk hjælper hinanden. Jeg sender tit en ejer med nogle udfordringer til en ejer som jeg ved kan hjælpe ejeren med nogle ting i en træning.

Der findes super mange dygtige folk rundt omkring som ofte har deres område hvor de er stærke i viden og praktisk erfaring.

Den slags lærer man ikke på en skole. Det lærer man ved at træne hunde

• #19   6. mar Hvorfor begynder man nu at diskutere "at kapre kunder"
    Det er jo slet ikke det det drejer sig om, men om A kan hjælpe B ned nogle problemer.
    Og hvorfor skulle A ikke det?
    Det er da en utrolig dårlig klub, hvis hundefører e ikke må hjælpe hinanden.
    Jeg har trænet hund over 40 år i forskellige klubber, DCH, PH, Schæferklubber, Dobberklubben, Schæferklubben i Flensborg, og alle steder har det været ok at man hjalp hinanden. Jeg ville aldrig være i en klub, hvis ikke man må hjælpe hinanden eller at det skulle medføre en stor diskussion.

• #20   6. mar # 16
    Så enig

• #21   7. mar Anni, når der er penge involveret, er det i strid med DcH’s vedtægter. Sådan er det, når man er i en forening, som er drevet af frivillighed, og hvor der ikke må opkræves penge ud over det årligt fastsatte kontingent, eller kurser som er udbudt af foreningen. Som med alt andet, må man tage sit tøj og gå, hvis man ikke bryder sig om lugten i bageriet.

• #22   7. mar Man må rigtig gerne hjælpe hinanden i dch, men man må ikke tage penge for det;) det har intet med uddannelse at gøre;) dch’s trænere får ikke løn;)

• #23   7. mar Det der med at bare fordi man har vundet VM er ikke nødvendigvis lig med at man er en “god instruktør” smiley

Hvis man igennem mange år har befundet sig på toppen af hundesport med flere forskellige hunde, har sparret med adskillige dygtige hundeførere og evnet at udviklet sig og fulgt med tiden og nye træningsmetoder … så er det da mere end almindeligt sært at tro, at denne person ikke har værktøjskassen fuld med løsningsmodeller - og at personen ikke på langt mere overbevisende måde vil være i stand til at kunne hjælpe med et problem.

Men det er sådan meget dansk det der … du skal ikke tro du er noget, bare fordi smiley

• Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

Følgere: 2 Svar: 230
    #24   7. mar "Kan person A tillade sig at sige "Ja, lad os tage et par timer sammen" absolut ja

Hvis A forlanger penge - absolut NEJ

• #25   7. mar Det der med at bare fordi man har vundet VM er ikke nødvendigvis lig med at man er en “god instruktør”

Jeg er RET sikker på, at det ikke er dét jeg skriver. Jeg skriver sådan set ikke noget som svar på dit tidligere indlæg, jeg skriver bare min helt egen mening smiley

• #26   7. mar Hjælper man i foreningsregi ja, så er det ulønnet. Men man må gerne som DcH medlem tage penge for at hjælpe, hvis man gør det rent privat. Det kan DcH som forening altså ikke forhindrer en i. De fleste klubber har til huse på kommunale grunde og dermed offentlige arealer så kan man faktisk heller ikke forhindre at folk i at bruge pladserne privat. Om det så etisk/moralsk er iorden er en anden sag og de færreste klubber vil nok synes at det er helt iorden. Det er jo lidt at slå mønt på andres frivillige arbejde.

• #27   7. mar Bare fordi man har en instruktøruddannelse, er man ikke nødvendigvis en dygtig træner (eller ditto hundefører). Og bare fordi man er en dygtig hundefører, er man ikke nødvendigvis en dygtig instruktør smiley

Det er vist det du skriver, eller ..?

Men klart er det nok igen igen mig, der misforstår dine indlæg ?
    I så fald beklager jeg smiley

• #28   7. mar #26

Helt enig lige der.

Det er ikke ret god stil at gøre det, men omvendt er der intet til hinder for at man kan.

Da jeg startede i sch-klubben for en masse år siden, var foreningsånden stærk. Det er den ikke idag, de frivillige bliver færre og færre, de dygtige hf holder sig væk og laver private træningspladser.

Skidt for foreningerne, men godt for de, der ønsker at dygtiggøre sig og gå lige det skridt videre.

Man kan argumentere, at enten kan man købe sig til god hjælp, eller også kan man ikke rigtigt få den - igen HVIS man vil lidt videre.

Det var lidt bedre i “gamle dage”

• #29   7. mar Det er vist det du skriver, eller ..?

Men klart er det nok igen igen mig, der misforstår dine indlæg ?
    I så fald beklager jeg

Det ér det jeg skriver. Det har bare ingen relation til dit indlæg i #16. Jeg kan vist ikke forklare det bedre, og det er fint hvis du ikke forstår det smiley

• #30   7. mar Mette, hvis aflønning er tilladt, kan du så ikke lige prikke til landsformanden og sige, at de bare kan aflyse landsmødet? smiley

https://dch-danmark.dk/cms/Clubdchdanmarkregnskab/ClubImages/10%20a%2061%2023%20Forslag%20om%20fors%C3%B8gsordning%20i%20landsforeningen%20landsm%C3%B8det%202023.pdf

• #31   7. mar Jeg forstår Annes "Og bare fordi man er en dygtig hundefører, er man ikke nødvendigvis en dygtig instruktør" som, at man ikke nødvendigvis er god til at lære fra sig, selv om man er en eminent hundefører.

• #32   7. mar Det ér det jeg skriver. Det har bare ingen relation til dit indlæg i #16. Jeg kan vist ikke forklare det bedre, og det er fint hvis du ikke forstår det smiley

Men selvom det ikke har relation til mit indlæg, er det stadig dumt .. og det JEG reagerer på.

• #33   7. mar #30

Mette skriver jo ikke at det er tilladt indenfor DCH at aflønne sine instruktører men blot at DCH ikke kan forhindre et medlem i at tage lidt for at hjælpe en anden rent privat

At DCH hidtil ikke har aflønnet og nu vil tage det op at det måske er en god ide for at holde på instruktørerne er vist en anden snak - som jeg læser det :O)

• #34   7. mar Jeg forstår Annes "Og bare fordi man er en dygtig hundefører, er man ikke nødvendigvis en dygtig instruktør" som, at man ikke nødvendigvis er god til at lære fra sig, selv om man er en eminent hundefører.

Dejligt Isabelle - jeg forstår det skam også, men det gør det bare ikke rigtigt af den grund.

Hov - "efter min mening" skulle jeg lige ha tilføjet.

• #35   7. mar Jeg er jo enig i dit indlæg #16. Som udgangspunkt. Men jeg mener OGSÅ, at man ikke nødvendigvis er en dygtig instruktør (eller hundefører) fordi man har en instruktøruddannelse. Og at man ikke nødvendigvis er god til at lære fra sig, fordi man er en dygtig hundefører.

Fair nok at du er uenig, Martine. Men i en debat, må man måske bare erkende, at andre kan have en anden holdning, end man selv har smiley

• #36   7. mar Nu er aflønning jo pt ikke tilladt i DcH regi. Men hvad medlemmer gør rent privat kan vi jo ikke være herre.
    Det er et ret kontroversielt forslag. Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal mene om det. Det er jo nok lidt et 'svar' på at det er virkelig svært at få folk til at yde en frivillig indsats.

• #37   7. mar Fair nok at du er uenig, Martine. Men i en debat, må man måske bare erkende, at andre kan have en anden holdning, end man selv har smiley

Åh, at den lige skulle komme fra dig, er jo nogenlunde det sjoveste i verden smiley smiley smiley

• #38   7. mar #34
    Ja DET skal jeg så ikke kloge mig på - om det er rigtigt eller forkert.

• #39   7. mar #36

Jeg tror at DCH knækker nakken på det, hvis de vil gå efter de medlemmer, som tager penge for hjælp.

Jeg træner sammen med 3, der er frivillige i sch-klubben som instruktører og hatten af for dem.
    De findes bare ikke i ret stort antal og - som sagt - bliver færre og færre.
    Jeg tror at tiden er inde til nytænkning, men også at HVIS man begynder med aflønning med penge - så smadrer man foreningerne.

Eller også får man bare ringere instruktører for de dygtige går i de fleste tilfælde privat sammen, eller tager sig betalt.

Det er ihvertfald min erfaring fra SCH klubben.

• #40   7. mar Isabelle

Jeg var på kursus hos en virkelig dygtig hundemand fra Tjekkiet.

Han fes SLET ikke ind på min lystavle - og jeg gjorde heller ikke på hans.

Resten på kurset var begejstrede og fik en masse ud af det.

Men er det så ham, der er dårlig til at instruere, eller mig, der er ualmindelig dårlig til at modtage fra lige netop ham ?
    Jeg ved godt hvad jeg synes og ind imellem er der bare folk, man ikke svinger super godt med.
    Det var ikke hans skyld smiley

• #41   7. mar Men er det så ham, der er dårlig til at instruere, eller mig, der er ualmindelig dårlig til at modtage fra lige netop ham ?
    Jeg ved godt hvad jeg synes og ind imellem er der bare folk, man ikke svinger super godt med.
    Det var ikke hans skyld

Dejligt at du kan erkende, at det også kan være dig der er problemet smiley

Jeg er ikke en dygtig nok hundefører, til at jeg kan lære fra mig på den måde. Men i mit arbejdsliv, er jeg en af de dygtigste inden for mit snævre felt. Men jeg er pivringe til at lære fra mig - jeg har simpelthen ikke tålmodighed nok til, at forklare folk alle facetterne og nuancerne i mit fag. Det er ikke andres skyld, at de ikke forstår, når jeg forklarer dem noget. Det er min skyld. Og sådan er det også inden for hobbyer og fritidsaktiviteter.

Og det må man gerne synes er dumt, hvis man har brug for det smiley

• #42   7. mar Det er jo ofte viden og erfaring man køber.
    Så hvis personen er dygtig på området så er der muligvis noget at hente.
    Syntes ikke rigtig det kan hænges op på uddannet/ikke uddannet.
    Om personen så forstår at formidle og klinger med kursisten er så lidt en anden snak.

Jeg mener sagtens man kan tilbyde enetimer uanset om man er uddannet eller ej.
    De dygtige hundefører har jo ofte investeret mange penge i dyre kurser og undervisning. Det er ofte mere værd end en uddannelse
    Men man skal have erfaringen og teorien i orden før man tager penge for det.

• #43   7. mar "Men er det så ham, der er dårlig til at instruere, eller mig, der er ualmindelig dårlig til at modtage fra lige netop ham ?"

Jeg er helt med på, hvad du mener - men hvis det nu var 80 - 90% af kursisterne, der havde det som dig?

• #44   7. mar Jeg kan ikke forstå, at man pludselig begynder at diskutere betaling.
    Der står ikke noget som helst om at A skal have penge for at hjælpe B.

• #45   7. mar Jo, det står i #9 smiley

"AboutMy & My Little... Jeg tror faktisk der var et beskedent beløb involveret, og at det også er derfor det blev så stort."

• #46   7. mar Dejligt at du kan erkende, at det også kan være dig der er problemet smiley

Det er det virkelig, ja.
    Ellers var jeg jo aldrig kommet så langt som hundefører, at folk søger råd hos mig.

At du sidestiller dit arbejdsliv med hundetræning forklarer da hvordan du kommer frem til din opfattelse.

• #47   7. mar
    Jeg er helt med på, hvad du mener - men hvis det nu var 80 - 90% af kursisterne, der havde det som dig?

Uha så er vi ude i det der fra Herretur og den helt umulige diskussion ml Joe Pesci og Billy Crystal …. “If a spaceship lands”.

Undskyld, men jeg orker ikke at diskutere på den måde smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 10 Svar: 3.529
    #48   7. mar Jeg er enig med Martine her. På det plan. At de ikke skulle kunne hjælpe folk med det de er så gode til?. Brugt deres liv på.

Det giver ikke nogen mening

• #49   7. mar Selvfølgelig kan man hjælpe hinanden. Hvis klubben ikke har kunnet hjælpe vedkommende, elller ikke tilbyder en form for hjælp der føles rigtig for B er det vel kun fair at søge hjælp et andet sted. Man er jo da heldigvis ikke stavnsbundet til sin klub.

Kommentér på:
Hvor meget hjælp kan man tilbyde uden at være professionel?

Annonce