{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
874 visninger | Oprettet:

Indlæring af frysemarkering eller sikker påvisning af genstand {{forumTopicSubject}}

Hjælp smiley

Jeg har brug for at finpudse eller ny-indlære Ellies markering/påvisning. Jeg har trænet med både store genstande (DcH-størrelse sporgenstande) og små genstande (ned til hårnåle).

Jeg har indlært markering med hund foran mig, gs med mad under og så dækket for gs med hånden, så hun ikke har kunnet dutte den. Og så har jeg klikket for at sætte snuden over gs. Hånden blev fjernet efter et par træningssessioner. Jeg kan måske trække klikket i 2 sekunder, og trækker jeg det længere, bliver hun frustreret og forsøger at slikke på gs eller samle den op.

Hun har glimrende forståelse for at påvise både i sporsøg og gerningsstedssøg, men hendes påvisning bliver upræcis, hvis det er en lille gs eller hvis jeg er for langsom.

Jeg har brug for, at hun præcist kan påvise en lille gs så præcist, og at hun kan “vise” mig hvor den er - selvom det er en tændstik på et spor, et cigaretskod i højt græs eller lign.

Hun påviser siddende på spor, og som regel også med sid i gerningssted, hvorefter hun så lægger sig, når jeg kommer hen. Her kunne jeg godt tænke mig, at hun er præcis i sin “visning”, så jeg ved hvilken gs det er.

Jeg har prøvet at træne med spejl, så jeg kan se om hun nu også påviser, og det hjælper mig til at klikke mere præcist. Jeg har i den forbindelse forsøgt omvendt lokning, men det fiser slet ikke ind på lystavlen for hende, men får hende til at fjerne fokus fra gs.

Nogle ideer? Skal jeg bare skrue ned for tempoet, og bevæge mig fra 2 sekunder til 2,5 sekund og videre til 3? Eller skal jeg starte forfra med indlæringen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indlæring af frysemarkering eller sikker påvisning af genstand
  • #1   22. apr 2023 Gør du det hele tiden sværere? Altså i takt med succes selvfølgelig, men altså, hvis hun klarer 2 sek då går du til 2,5, så 3 osv? Hvis det er tilfældet, så ville jeg prøve at variere til både lettere og sværere, så det ikke bliver sådan, at succes oftest "belønnes" med ar næste repetition er sværere (jeg gætter på, at det gør du allerede, men just in case smiley )

    Denne færdighed er en af de få, der var nem for Sten, og jeg tror, det er fordi han allerede har en del "frys-færdigheder" - frys (I længere tid) på snudetarget, frys blikket på bøtten (fra the bucket game til håndtering) osv
    - bruger du "frys-adfærd" til andet? Hvis ja, er det lige så svært for hende? Kunne man generalisere forskellige frys-adfærder og få lidt varighed på dem (hvis hun har nogen færdigheder, der kan bruges uden at skulle starte helt forfra) før du igen prøver med dette?

    Min ringe erfaring med den slags træning fra kun Sten har været, at hvis der er noget han synes er mega svært, men han har nemt ved noget der ligner, så kan vi bruge det der ligner til at give forståelsen og så gå tilbage til den ønskede færdighed med den nye forståelse for konceptet, hvis det giver mening?


  • #2   22. apr 2023 Jeg synes at jeg er god til at gøre det sværere langsomt, og så gå tilbage og gøre det nemt. Men du gav mig lige en ide - hun er super skarp til at fryse på synlige belønninger (altså direkte synlig), så det kan være at jeg skal træne “frys” for sig på den synlige belønning smiley

    Og så er der jo jokeren med, at hun er retardo-unghund, og at jeg måske, måske ikke skal stole på hvad hun IKKE kan for tiden smiley


  • #3   23. apr 2023 Jobjo, i den alder kan det jo sagtens være, at hjernen lige aflægger besøg i morgen, og så kan hun pludselig det hele... I hvert fald en dags tid eller to smiley

    Ja, hvis hun er god til frys på synlig belønning, så er der da i hvert fald et parameter man kan skrue på, for at gøre det nemmere at få varigheden - alt efter hvordan hun lige er med den slags ville jeg dog være påpasselig med ikke at få gjort "synlig belønning" til en nødvendighed for frys.

    I forbindelse med frysemarkering til NW har jeg gjort det i begyndelsen, at jeg skiftede mellem belønning og duft (I bøtte) - tror jeg har en video, prøver lige at grave.

    Men altså hund står stille, jeg lægger belønning - frys - klik, lægger belønning - frys - klik, lægger bøtte - frys - klik osv.
    Så ud af f.eks. 10 repetitioner var duftbøtten måske 3 af dem - så er de "med i mixet" og rytmen med de nemme repetitioner med belønningen "smitter af" på repetitioner med duftbøtten.
    - Hold kæft det er kringlet på skrift, håber det giver mening, ellers må jeg lige prøve at finde den video.


  • #4   24. apr 2023 Jeg ved hvordan jeg ville gøre det, men jeg kan umuligt forklare det på skrift ... også fordi at hvis hunden så lige pludselig gør noget andet, skifter jeg over til "plan B" på stedet .. og det er sq lidt svært at skriftligt redegøre for.

    Én ting jeg dog læser ud fra alle dine historier om din "skøre unghund" og som slår mig er, at det virker ikke - mind you VIRKER ikke - som om du har indlagt en solid stopknap i hende.
    Hvis hunden altid får lov til at tosse rundt i alle situationer, så er det imo ihvertfald, ikke overraskende, at den ikke har den nødvendige "tålmodighed" til "noget så kedeligt" som at "fryse" (som I kalder det og som faktisk er ret godt ord for det) når du vil have hende til det.

    Jeg tror - TROR - at hun har for vidde grænser - og så tror - TROR - jeg, at du har faldet i den gryde som mange hf´ere falder i, når de kommer fra en sofamodel og skifter over til en formel 1 racer .. det er så NEMT i starten for hunden gider alt hele tiden.
    Den skal ikke spørges, den er bare "hvad skal vi lave nu, hva hva hva" - og så bliver hf så begejstret og træner løs, for indlæringen i en sådan hund ER bare større end i en sofakartoffel, alt andet lige.

    Problemet er, at hf nok bare glemmer - siger ikke det er tilfældet med dig - at også fortælle hunden at NEJ ! - lige nu træner vi ikke, og du må gerne liiiige tage den med ro.

    Jeg hæftede mig også ved to af dine fortællinger - den ene hvor du beskrev "alle hendes bolde / legetøj i haven / huset" - den anden et eller andet med "hun stirrer på den bold hele tiden og forventer noget action omkring den" (jeg kan ikke helt huske hvordan ordene faldt, men jeg kan ihvertfald huske at jeg tænkte "sådan opbygger man en stress-kamel")

    Jeg tror ikke at selve øvelsen er der, hvor din udfordring er - jeg tror at du måske skal re-thinke hele din omgang med hunden TRÆNINGSMÆSSIGT .. og så ER det ikke forbudt, at sige STOP til en overgearet brugsmodel, og oveni købet også FORLANGE det smiley


  • #5   24. apr 2023 Uha Martine, det du skriver virker meget bekendt på mig.
    Sådan var det med min første Malle. Hun ville bare lave noget hele tiden, hun kunne slet ikke se hvad en gåtur skulle gøre godt for, og hun lærte lyn hurtig.
    Jeg havde gudskelov træningskammerater der stoppede mig.
    Og så gav det pludselig også mening at hundene skal våre 1 1/2år før de må gå til prøve, og ikke som i DCH og PH, hvor der ikke er alder på.


  • #6   24. apr 2023 Martine, du har helt sikkert ret i en vis udstrækning. Jeg har puttet for meget ind i hovedet på hende for hurtigt, og nu begynder det at blive svært for hende at holde tingene adskilt. Jeg har den seneste tid droppet mange af de ting, jeg havde tænkt jeg skulle arbejde videre med, fordi hverken hun eller jeg kan overskue det smiley

    Men hun har en stopknap. Selvom hun har bolde i haven, og mange bamser i huset. Ingen af delene er noget vi leger med sammen. Og hun ér boldnarkoman, når vi går tur. Af den grund, at hun har gået med bold i kæften non-stop siden de blivende tænder kom frem. Det har hun i forsøget på at rette to fejlstillede tænder. Den ene tand har rettet sig, den anden har ikke, så den skæve tand skal nu rettes med dyrlægens hjælp. Og derfor har vi nu kørt kold tyrker på bold på tur, for når hun er igang med tandretning, må hun ikke tygge i (de) bolde. Bare en forklaring på, hvorfor hun "har fået lov" at have bolde over alt, og hvorfor jeg også har opfordret hende til at gumle i bold.

    Hun tilbyder sig altid til arbejde, men hvis jeg ikke går med på det, tuller hun rundt med sig selv eller lægger sig. Vi kan fint holde pauser i træning, hvor hun bare lægger sig og slapper af, eller hvor hun ryger i bilen og får en pause.

    Men hun ér pisse belastende for tiden, og det er helt tydeligt at mærke på hende, at når jeg bliver irriteret (og det GØR jeg, når hun er unghunde-fjols), så bliver hun frustreret og endnu mere irriterende. Og jeg véd godt at det er MIG der gør det, og jeg forsøger viiiiirkelig at blive bedre til at trække på skulderen, men det er bare slet ikke min spidskompetence smiley


  • #7   24. apr 2023 Jeg har puttet for meget ind i hovedet på hende for hurtigt, og nu begynder det at blive svært for hende at holde tingene adskilt.

    Det er muligt at det er det du (også) læser udfra mit indlæg ?
    Men det der, er jeg på ingen måde enig i smiley

    Det lyder jo
    Nu, som om alt er fjong og det bare er ‘en lille øvelse, der driller.

    Jeg kom bare med min version af hvorfor lige netop det du beskriver, efter min mening driller.
    Det er du ikke enig i og hey - det er jo alt andet lige dig, der kender hunden bedst smiley


  • #8   24. apr 2023 Det lyder jo
    Nu, som om alt er fjong og det bare er ‘en lille øvelse, der driller.


    Jeg må have formuleret mig uklart, for det er bestemt ikke “en lille øvelse der driller”. Jeg forsøgte at forklare, at det er hele vores træning, der er gået for stærkt, og at jeg erkender, at jeg ikke kan komme videre med det hele lige nu - at jeg er nødt til at sætte tempoet ned.

    Jeg læser rigtig meget af dit indlæg, at du ser manglende stopknap/ro/slut som en årsag. Og det har jeg forsøgt at svare på - at hun har fin ro og fin stopknap. Lige bortset fra når det gælder bolde på tur.

    Helt konkret i denne tråd, handler det om hendes påvisning. Som er glimrende og sikker nok til et spor. I hvert fald et DcH-spor og et PH-spor i de små klasser. Men at jeg gerne vil have hende til at være mere præcis i sin påvisning, så hun kan vise mig den tændstik, der ligger i en bunke træflis. Vel vidende at det ikke er der vi er, men det er der jeg gerne vil hen.

    Så i virkeligheden handler det nok om at jeg spørger om hjælp til plan C - for plan A og B har fejlet. Og måske har de slet ikke fejlet, måske er jeg bare gået for hurtigt frem smiley


  • #9   24. apr 2023 Jeg læser rigtig meget af dit indlæg, at du ser manglende stopknap/ro/slut som en årsag. Og det har jeg forsøgt at svare på - at hun har fin ro og fin stopknap. Lige bortset fra når det gælder bolde på tur.

    Øhm … så har hun jo ikke en “fin ro og ditto stopknap” smiley

    Lad os bare lade den ligge - vi ser vidst bare HUND forskelligt smiley
    Pøj pøj videre fremad smiley


  • #11   24. apr 2023 Ja, jeg indlærte de stationære øvelser med omvendt lokning. Som jo teknisk set er det samme som “frys, kig, og rør ikke”. Så det er lige præcis det jeg tænker at prøve.

    Jeg har desværre stort set ingen videoer af vores træning. Mest fordi jeg hader mig selv på video smiley Men det havde været mega smart!!

    Men nu er begge vovser sat i behandling for hjerteorm (satansguhelvedepisoglort), så vi får da masser af tid til at træne ting hjemme smiley Jeg giver det et skud i aften med gennemsigtig bøtte med hendes mad i, og ser om det kan virke smiley


  • #13   25. apr 2023 Det er desværre ikke første gang, vi døjer med hjerteorm. Min gamle schæfer var voldsomt inficeret for 10 år siden, og det var sgu noget bøvl at komme over. Dorit har haft lungeorm nogle gange, men det er første gang hun har hjerteorm (påvist). De har ingen symptomer, så jeg satser på at det er fanget meget tidligt, og at de kommer sig fuldstændig smiley

    Det gik pisse godt med den gennemsigtige bøtte i går. Hun fangede det lynhurtigt, og kunne holde frys i 4-5 sekunder (de fleste repetitioner var på 1-2 sekunder, og så var der et par gange, hvor jeg trak den). Så der er håb forude smiley


Kommentér på:
Indlæring af frysemarkering eller sikker påvisning af genstand

Annonce