{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
600 visninger | Oprettet:

Tæve eller hanhund når der skal stilles til konkurrencer {{forumTopicSubject}}

Nu sad jeg lige og så på VM vinderlister fra nogle af mine favorit-discipliner fra sidste år smiley
En overraskende stor andel af deltagerne (ikke nødvendigvis de placerede) er hanhunde.

Ved i hvorfor?

Jeg har egentligt aldrig før lagt mærke til dette, og min personlige præference for hanhund, har intet at gøre med om jeg skal stille i fremtidige konkurrencer eller ej smiley men hvis man er seriøs burde det måske?

Kommentarer på:  Tæve eller hanhund når der skal stilles til konkurrencer
  • #1   24. apr Uden at vide om der er noget hold i det, tænker jeg at hanhunde oftes ikke har "avlspauser" og derfor har mulighed for at træne mere smiley

• #2   24. apr Problemet med tæver er hormon bøvl som rigtig mange tæver har, dvs perioder hvor hunden er ustabil og så naturligvis løbetiden hvor træning ofte er problemfyldt.

• #3   24. apr Hanhunde har bare lidt mere gear og power - sådan helt generelt. Og er man kvik nok til fra start at lære dem at damer er ligegyldige, har man en hund der er på hele året, uanset om der er damer der dufter.

• #4   24. apr Hvis man kigger på top tre i en række sportsgrene er det så han eller hun?

Ikke at det alene afgør det men man må kunne se en smule der.

• #5   24. apr HVilke sportsgrene tænker du på?

Jeg tror ikke lige der er den store forskel i "min" sport (HTM/freestyle), men der er generelt bare så få deltagere, at det nok ikke giver mening at lave statistik.

I flere konkurrencer indenfor jagt og markprøve er det en fordel med hanhund, for der må tæver ikke stille til konkurrence når de er i løbetid.

• #6   24. apr Jeg tænker man kunne tage top tre i lp, rally, IPO og agility fx og så se om det er tæver eller hanner. Måske på topplan?

Jeg har ikke gennemtænkt ideen. Tænker bare om man kunne udlede noget eller om det er ligeligt fordelt eller om der er flere hanner som vinder.... naturligvis med det forbehold at flere ting spiller ind

Det vidste jeg ikke med tæver inden for jagt. min brors er enorm god og hun er stort set altid med på jagter og til prøver synes jeg. Jeg har aldrig vidst hun ikke måtte deltage pga løbetid.

Miriam Søndergaard har tæver. De er da mega gode. Jeg har aldrig oplevet dem snakke køn så blev nysgerrig på om man kan se en tendens på resultaterne

• #7   24. apr Der er bare ikke så mange tæver i konkurrence Lens, det er klart at der så vil være flest hanner på de øverste placeringer, det betyder jo ikke at tæver er dårligere, det betyde4 bare at de fleste konkurrence hundeførere vælger at købe hanhund fordi tæver ofte giver problemer i løbetid og ofte er hormonpåvirkede mellem løbetider, falsk drægtig fx smiley de tæver der så er der, de klarer sig rigtig godt, men der er jo ofte sluset en del fra undervejs og faktisk er tæver som er konkurencehunde ofte steriliserede for at elimenere hormonpåvirkningen smiley

• #8   24. apr Jeg kunne godt tænke mig at se nogle tal alligevel. Jeg synes den slags er sjovt.

Man må kunne finde placeringer et sted og sammenligne.

Det giver bestemt mening det I skriver men jeg kan godt lide tal smiley

• #9   24. apr Til konkurrencer i FCI regi fx verdensmesterskaber må tæver i løbetid ikke starte og så er det jo super ærgerligt, hvis man har kvalificeret sig.

I flere lande fx Norge, må man slet ikke starte til konkurrence, hvis hunden er i løb, heller ikke mindre konkurrencer, så er det bare ærgerligt og tabt tilmeldingsgebyr.

Og som der allerede er nævnt, så må de heller ikke til jagtprøver.

Jeg forstår slet ikke regler og syntes det er super ærgerligt.

Men en anden grund til at du ser flest hanhunde er nok også at de ofte er mere pleasende og førerfokuseret, hvis man får dem trænet korrekt og er kommet igennem unghunde perioden. De har ikke risiko for de samme hormon udsving som tæver pga. løbetid.

• #10   24. apr Jeg spurgte lige Miriam. Hun siger man har kigget på VM vindere i lp og der er det 50/50.

Jeg har ikke forstand på det men jeg tror på det. Hun må vide det.

Jeg ved dog ikke om man kan udlede en dyt af det... mange ting spiller jo ind...

• #11   24. apr Men en hanhund er vel altid i løbetid kunne man også sige...? Ellers måtte tæverne vel gerne deltage.

Ved I om den regel gælder på topniveau også? Man skulle tro en hund til Vm kan arbejde uanset.....?

• #12   24. apr Lens: Det er særligt på top niveau at den regl findes i flere discipliner.

Altså i DcH programmet løses det ved at tæven bare starter sidst på dagen. Kan virkelig ikke forstå at det ikke også kan lade sig gøre i andre programmer/lande.

• #13   24. apr Aboutmy: hvilke FCI VM er det? Jeg skal til FCI VM i freestyle om en lille måned og der er løbske tæver velkomne.

Jeg tror ikke at der er flere hanhunde end tæver i konkurrence (LP, rally, HTM og freestyle).
    Eksempelvis til sidste DM i LP var der 55 tæver og 27 hanhund - resultatlisten har jeg ikke kigget på (det er nemlig anført på deltagerlisten https://www.hundeweb.dk/dkk/public/downloadProvePdfKatalog/10-22028_katalog.pdf?REFNR=10-22028)

TIl DKKs rally DM 2022 var der 61 tæver og 41 hanhunde ( https://www.hundeweb.dk/dkk/public/downloadProvePdfKatalog/17-22067_katalog.pdf?REFNR=17-22067)

Jeg ved godt at der er 100 andre sportsgrene og der er stor forskel på hvor meget de enkelte sportsgrne kræver af hundene, men dette var de data jeg lettest kunne finde (og bare pas på, for jeg kan let lave et gigantisk excell-ark med data fra masser af sporstgrene smiley )

Jeg oplever ikke at hanhundene hverken har et ekstra gear eller er mere pleasende eller fører-fokuserede end tæverne. Ja, der er tæver som er hormonpåvirkede, men oplever det ikke som hovedparten. Da jeg selv havde tæver oplevede jeg ikke den store hormonpåvirkning i forhold til træning og konkurrence.

• #14   24. apr AboutMy, i IGP må løbske tæver gerne stille (i hvert fald til udtagelser - det ville være sært, hvis de så ikke må stille til “finalen”).

• #15   24. apr Randi hvis du en dag får tid så må du gerne lave et ark. Jeg elsker den slags må jeg indrømme. Kunne da være en sjov lille undersøgelse også.

• #16   25. apr Kunne man forestille sig, at hanhundene gør det bedre i de mest fysisk krævende sportsgrene?
    Lidt i stil med, at det er de færreste hopper, der er på niveau med hingste i fx. travsport?
    Og i sportsgrene for os mennesker for den sags skyld?

• #17   25. apr Godt spørgsmål. Jeg har altid tænkt at hingstene blev brugt så de kunne bevise sig selv før avl men det kan da godt være en fysisk årsag

• #18   25. apr Jeg tjekkede lige VM i IGP for schæferhunde. 2 tæver blandt de første 10 (det var i øvrigt en tæve, der blev verdensmester). 3 kvinder i top 10. Så vi kan vel konstatere, at både hanhunde og mænd er langt overlegne i IGP smiley

• #19   25. apr Men skyldes det at flere mænd dyrker det og at de gerne vil have en han.... smiley

• #20   25. apr Lens, jeg er i hvert fald temmelig sikker på, at billedet er et andet i fx HTM og rally smiley

• #21   25. apr Tænker at mange finder løbetid og konkurrencer ret bøvlet. I DcH programmet kan man starte med løbske tæver, men man kommer på som den sidste og ender tit med at skulle hele programmet igennem på ret kort tid. Dvs. hunden får ofte ikke andre pauser end transporttiden mellem sporareal, eftersøgningsareal og lydighedsareal. Det er ikke altid særlig optimalt for hunden. For nogle er det nok og for andre er det alt for presset. Derudover har jeg tit set at de løbske tæver ikke ligefrem performer op til deres normale standard. Mange virker umiddelbart ret påvirkede af løbetiden og havde nok haft bedre af at man trak dem fra konkurrencen.
    Jeg har tæve og hun skal i konkurrencer. Hun er blevet steriliseret som alle mine tæver før hende (og ja, det er der alle mulige holdninger til smiley ).

• #22   30. apr Jeg har købt hund til sport(IGP) og har tilvalgt hanhunden fordi, tæver går i løbetid.

• #23   30. apr tæver som er konkurencehunde ofte steriliserede for at elimenere hormonpåvirkningen smiley

Til konkurrencer i FCI regi fx verdensmesterskaber må tæver i løbetid ikke starte og så er det jo super ærgerligt, hvis man har kvalificeret sig.

Begge udsagn er så ikke gældende for IGP, hvor man ikke steriliserer tæver i konkurrence, da de som oftest også fungerer i avlen.
    Og - hvis tæven er i løb under konkurrencen, bliver de bare smidt ned tilsidst og kan deltage på samme måde som hannerne.

Hos mallerne ser man mange tæver på topplan - jeg har ingen tal, der kan forklare hvorfor. Mit bud ville være, at malletæver G E N E R E L T har langt større tryk på kedlerne end schæfertæver og derfor er fuldt i stand til at følge hannerne.

For mig er det et spørgsmål om præferencer .. jeg synes tæver er gigatrælse og irriterende .. lige indtil de bliver omkring 7-8 år, hvor jeg synes de bliver max fede at have med at gøre. Meeen - det er lige sent nok, først at sætte dem i træning der smiley

Kommentér på:
Tæve eller hanhund når der skal stilles til konkurrencer

Annonce