{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
777 visninger | Oprettet:

Bold som belønning {{forumTopicSubject}}

Som overskriften lyder kunne jeg godt tænke mig at belønne Otis med bold smiley Primært fordi mad ikke har den store værdi i hans verden, men så sandelig også fordi jeg mærker et noget større drive på legetøj smiley

Lige nu arbejder han gerne for at få bolden, men så snart han har fået den, er det lidt op af bakke smiley Han har en fest med at løbe med bolden og sig selv, og hvis jeg ikke passer på bliver det en fangeleg i stedet for træning smiley

Jeg overvejer at købe 2 ens bolde - har i erfaring med det, og hvad gør man så det ikke bare bliver en leg mellem 2 bolde, men faktisk muligt for mig at få hans fokus igen? smiley

Derudover, har i en bold/mærke i bare må anbefale til træning?

Tak smiley

Kommentarer på:  Bold som belønning
  • #1   28. maj Chucky bold med snor i, belønning skal se sammen med dig. Han må ikke løbe væk med den, så belønner han sig selv.

• #2   28. maj Den nemme løsning kunne være, at skifte bold ud med noget trækkelegetøj, da har du jo fat i den ene ende.

• #3   28. maj Jeg er helt ny i det med belønning med legetøj, for jeg har aldrig før haft en hund, der gad det. Men det gør Lumi virkelig. Til hende bruger jeg en bold med pels og snor. Belønningen er altså at vi leger sammen. Det fungerer mega godt.

• Tinna
    Tinna Tilmeldt:
    feb 2023

Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 57
    #4   28. maj Ang godbidder har du prøvet med kogt kylling /ostetern eller andet ekstra lækkert istedet for tørre godbidder.

• #5   28. maj Jeg må prøve det her... intet...som i INTET kan lokke Maggie til os hvis hun har fundet noget sjovt... og vi kalder hende ellers Miss Maggie Madglad...

Til gengæld lider hun af seriøs boldhjerne (hvilket også er med til at gøre det svært med indkald hvis der er en i nærheden) men måske kombinationen af en bold og interaktion trods alt er stærkere. smiley

• #6   28. maj Jeg ville både have bolde med og uden snor. Og så starte med boldene uden snor. Du triller en bold et par meter ud til den ene side, vovse løber efter, du vifter med den anden bild og opmuntrer vovse til at komme tilbage, hvorefter du kaster den anden bold ud til den anden side. Vigtigt at vovse er glad, og forstår at det er DIG der udløse det sjove! Så gør hvad du skal for at vovse afleverer bolden ved dig (tæt på dig). Når den har fanget legen, kan du stille krav om at bolden bliver afleveret ved dine fødder eller i din hånd.

Bonus er, at det lærer hunden et godt slip, og at du kan stoppe legen helt konfliktfrit, ved bare at smide boldene i lommen. Stik den gerne en godbid som tak for leg. Du kan i øvrigt lave samme leg med mad, hvor du kaster maden i stedet for bolde. Det er tit mere attraktivt, end bare at få mad hældt i munden.

Bold MED snor, giver muligheden for trækkeleg, og her er det også praktisk at have 2. En anden fordel ved snoren er, at bolden ikke triller så langt, hvis man laver førnævnte leg med dem.

Uanset hvilke bolde jeg har prøvet, er det altid Chuckit Ultra der vinder smiley

• #7   28. maj Tak Anne smiley det vil jeg prøve smiley smiley

• #8   29. maj #4, ja stort set alt der er muligt at have i lommen er prøvet smiley Det er ikke fordi han ikke tager det, han er bare meget mere "på" når der er udsigt til leg smiley

• #9   29. maj Ansofie, så simpelt kan det siges, og det giver god mening. Jeg har ikke tænkt over han fint belønner sig selv, når han fiser af med legetøjet smiley

Tak for den fine beskrivelse, Anne! Det vil blive min fremgangsmåde fra nu af smiley

• #10   29. maj #9, det er både en selvstændig belønningsform, men også en måde at lære ham, at han skal komme med bolden til dig, for så bliver det endnu sjovere at lege smiley

• #11   29. maj Jeg bruger trækkelegetøj med pels men man kunne også bruge bold med snor i, så kan han ikke stikke af med den smiley Min hundetræner gav mig tippet med at når man bruger to ens - så engang imellem lade hunden få den og løbe væk med den men så snart hunden ser at du har en magen til og opfordrer til leg, så skulle hunden gerne vælge leg med dig til frem for selv at lege, det gør Bowie i hvert fald smiley

• #13   30. maj Jeg starter op med "Dead or Alive" og derefter "return to sender", så snart de er lidt tændt på trækkeleg. (De er beskrevet indgående i "Klik dig til succes", men der ligger også en masse beskrivelser og videoer på nettet)

I"Dead or Alive" sætter jeg mit slip-signal på.

For mig har det også været en lidt ny verden. Sheena og Luf vil gerne lege, men har ikke ligefrem haft behov for at lære et slip-signal. DET har Nimbus og JohnJohn tilgengæld smiley

• #14   30. maj Stik den gerne en godbid som tak for leg.

Det der, det ville jeg så aldrig nogensinde gøre - man takker da ikke hunden for at den gider lege ?
    Legen skulle meget gerne gøres så spændende / sjov, at hunden synes det er legen, der er sjov .. ikke "her Fido, tak fordi du gad at lege" .. Man skal jo opbygge illusionen hos Fido, at det er for DENS skyld at man træner, aldrig for ens egen - så at sige "tak fordi du gad" ? Nej, det er HUNDEN, der skal takke.

Sorry, det der er helt sort for mig smiley

• #15   30. maj #14

Min hundetræner anbefaler at man kaster et par godbidder efter leg men ikke for at takke for legen - mere for at få hunden til at falde lidt ned igen efter at have været oppe i gear smiley

• #16   30. maj #15

Det er også meget oppe i tiden, at hunden helst ikke må have en puls over 5 og vise, at den er alt for glad.
    Så det tænker jeg da er en god måde at gøre tingene på så smiley

• #17   30. maj #16

Jeg tror nu ikke det er derfor. Bowie får meget ros af træner for netop at have så meget glæde ved legetøj, det vil man hellere se i dag end en hund der ikke har lyst til leg.

Tænker mere det er for at slutte af med noget rart i stedet for at legen bare slutter og så er vi færdige, bum. smiley Hvor stor en betydning det har for Bowie, det ved jeg ikke.

• #18   30. maj Martine, jeg beklager - jeg tog såmænd bare udgangspunkt i hvad TS skriver, nemlig at hunden dels helst ikke vil aflevere, dels at den ikke er så glad for godbidder. Jeg oplever (og det kan være helt anderledes, end hvad du oplever), at det kan være svært at lære at lege med sin hund. Og så oplever jeg, at hunde som kommer i gang med at lege med legetøj, bliver mere tilbøjelige til at tage en tilbudt godbid, når de er kørt lidt op. Så i håbet om, at legen vil øge værdien af hundeføreren og samtidig også værdien af mad, ville jeg give en godbid som tak for leg - eller som "så er vi færdige". Jeg er faktisk ret sikker på, at hunden ikke ved om den får en godbid af den ene eller anden årsag smiley

• #19   30. maj Jamen det er også fint, Anne.

Om hunden ved, at den får en godbid pga den har gidet at lege med føreren er fuldstændig irrelevant - faktum er, at alt den knald man har lavet med legen med bolden, fiser ud, når hunden skal over i en helt anden drift - maddrift.
    Hvis man vil have sin hund til at komme blæsende ind med bolden - eller ihvertfald gide komme hen, så er det bare ikke måden man skal benytte.

TS skriver at hun har problemer med at hundenikke vil ind med bolden - at den derimod stikker af og hun skal lege fangeleg ..
    Mao, det er det, der skal arbejdes med - ikke at den skal tage imod en "tilbudt godbid". Indlær én ting af gangen ... ellers bliver hunden alt for forvirret eller "unghundeskør" som I vidst kalder det herinde.

Mit bedste bud vil være, at hunden ikke får den leg den efterlyser, når den har kommet hen til føreren .. så hvorfor skulle den gide at komme hen så ?
    Folk er generelt ikke ret gode til at udfordre deres hunde - du skriver selv "så er vi færdige" her en en kiks, Fido.
    Det er bare ubrugeligt på så mange planer HVIS målet var, at hunden skulle komme ind til føreren med bolden.

Luk nu ned med alt din smart-ass og sarkasme .. jeg beklager Anne, men lige det her, det VED jeg noget om ...

• #20   30. maj Selvfølgelig, Martine! Jeg beklager at jeg trådte ind på dit domæne. Nu kan jeg se lyset smiley

Kan du ikke bare pakke din personlige pis væk, og hjælpe TS, præcis som alle andre? Hvorfor spilde dit krudt på at øffe over hvad andre skriver? Ingen påstår at have de vises sten, men hjælper efter bedste evne. I øvrigt er godbidden næppe det mest væsentlige, jeg forsøger at beskrive. Det er bare et bud på at slutte en leg. Fint at du er uenig, men drop nu det der smiley

• #21   30. maj Kan du ikke bare pakke din personlige pis væk, og hjælpe TS, præcis som alle andre

Prøv nu at forstå, at du IKKE hjælper TS med det problem hun beskriver hun har, med den måde du foreslår at hun forsøger at løse det på.

At du skal hyppe nogle personlige kartofler og bliver irriteret over, at jeg forkaster dit råd er mindre vigtigt .. jeg synes faktisk, at det er mere vigtigt, at TS kan få et råd, der rent faktisk kan føre til løsning på en træningsudfordring.

At du i din egen selvherlighed ikke har lært at der er noget der hedder "luk røven og LYT" så kan du måske lære .. det må du sq selv ligge og rode med.

Jeg ved at jeg aldrig aldrig aldrig blander mig i tråde om agility eller dybvandsdykning - for jeg har ikke forstand på nogen af delene.

Mht domæne - tror jeg da vist mere det er mig, der har trådt ind på dit herinde - som selvudråbt, jeg er skide dygtig til at træne hund, ja, jeg er så.

Og det er du garanteret - men lige her, så tager du fejl !

• #22   30. maj Jamen, lad os håbe at TS forstår alle de gode råd du er kommet med ift leg i denne tråd smiley

Og jeg tror du tillægger mig en hel masse af dine egne skæve tanker - jeg har ikke andet formål, end at forsøge at svare på, hvad TS spørger om. Og man må gerne være uenig. Særligt hvis man selv deler ud af noget, i stedet for bare at rakke andre ned. Jeg har aldrig lagt skjul på, at jeg har været utrolig glad for den hjælp jeg har fået fra dig, og jeg synes oprigtigt at det er ærgerligt, at du går i kampmode, i stedet for bare at sige "nå, dét synes jeg er noget sludder, jeg ville gøre xxxxx".

• #23   30. maj Jeg føler det er tid til at jeg lige kommer på banen med lidt flere fakta omkring min udfording med at belønne med bold smiley

- Otis kan aflevere i forbindelse med apport, og så han ved hvad kommando slip er
    - Otis vil hellere løbe som leg end lege trækkeleg. Dette er 100% min skyld, for jeg har altid tænkt bold=kast

Så de gange jeg har forsøgt at belønne med bold har jeg kastet bolden, og op til det tidpunkt jeg kaster kan jeg mærke at han synes det er SÅ fedt. Det gør han sådan set også i det han fanger bolden, men herfra føler jeg kun jeg har to muligheder:

A: lave en apportkommando, og så synes jeg legen går ud af legen
    B: hive et andet legetøj op af lommen han kan løbe efter

Jeg hører foreslagene omkring trækkeleg, og irriterer mig lidt over jeg ikke har tænkt i disse baner før smiley

Bare lige for at slå det fast, så vil jeg hellere end gerne have så mange input som muligt smiley

• #24   30. maj Løbeleg kan også bruges som belønning, men så ville jeg bruge en lang Line på hunden i starten, løb med hunden en omgang og træk så hunden ind tag bolden og kast straks igen, det hunden skal lære er jo at det er hos dig det sjove sker, dvs når man kommer ind så kastes bolden igen, jeg bruger aldrig kommandoer i belønnings leg, heller ikke slip, dvs jeg piller bolden ud af munden på hunden, for mig er det vigtigt at hunden er højt oppe også når legen sluttes smiley godbidder er for mig totalt no go i forbindelse med øvelser som skal køres i højt tempo smiley dvs belønnings leg ville jeg aldrig slutte af med godbid.

• #25   30. maj Jeg rakker ikke DIG ned, Anne - jeg siger, at dine "forsøg på at hjælpe" ikke er brugbare i forhold til det, som TS søger hjælp til.

Men fair nok, hvis du synes at det er en vældig hjælp at du i det mindste foreslår noget - selvom det du foreslår - lige her - ikke virker..

• #26   30. maj Martine, kan DU så ikke komme med nogle fifs i stedet?

• #27   30. maj TS er da bestemt velkommen til at skrive privat til mig - det er alle jo.

• #28   30. maj Det kan lyde som om du tager bolden når han kommer tilbage med den. Hvis hunden elsker at løbe efter og løbe rundt med- sin bold. Så er det klart den synes det er ufedt at komme retur hvis det hver gsng betyder at du tager bolden og træner videre. Jeg tror du skal skippe kommandoer en tid og blot lege “hvis du afleverer bolden, så kaster jeg den til dig igen” enten den samme eller have to ens at bytte med, afhængig af hvor uvillig han er til at komme retur.

• #29   30. maj Altså hvis jeg havde træningsproblemer, så ville jeg bede Martine om hjælp. Hun er dygtig og ved, hvad hun taler om.
    Fru Christensen, se # 27, det ville jeg gøre.

• #30   30. maj Martine, sådan helt oprigtigt, kan du så ikke fortælle mig, hvad der er så forkert ved den leg, jeg beskriver i #6? Spring dét med slut-godbidden over, dén er der kogt nok suppe på, men selve boldlegen. Når altså målet er at få hunden til i første omgang at aflevere bolden smiley

• #31   31. maj Spring dét med slut-godbidden over,

Det kan jeg ikke - det er jo den, jeg opponerer imod smiley

Det andet du skriver er ikke sådan helt som jeg ville gøre, men .. der er mere end en vej til Rom.
    Det er din afslutning, jeg virkelig ikke kan få ind i ligningen.

• #32   31. maj Jeg bruger i høj grad leg som belønning i de øvelser, hvor jeg ønsker fart og intensitet - og fx. "rundt om kegle", "fremadsendelse" o.lign., der bliver de sendt afsted i samme øjeblik, de slipper legetøjet, for at hole spændingsniveauet så højt som muligt.

Men jeg må indrømme, at hvis jeg bruger leg som afslutning efter fx. et agilitygennemløb, hvor de skal "på pause" lige bagefter, så får de altså ofte en godbid som "trøst" for, at alt det sjove stopper smiley

Kommentér på:
Bold som belønning

Annonce