14. feb 2016 Følger: 21 Følgere: 83 Hunde: 1 Annoncer: 4 Emner: 59 Svar: 449
Bold som belønning {{forumTopicSubject}}
Som overskriften lyder kunne jeg godt tænke mig at belønne Otis med bold Primært fordi mad ikke har den store værdi i hans verden, men så sandelig også fordi jeg mærker et noget større drive på legetøj
Lige nu arbejder han gerne for at få bolden, men så snart han har fået den, er det lidt op af bakke Han har en fest med at løbe med bolden og sig selv, og hvis jeg ikke passer på bliver det en fangeleg i stedet for træning
Jeg overvejer at købe 2 ens bolde - har i erfaring med det, og hvad gør man så det ikke bare bliver en leg mellem 2 bolde, men faktisk muligt for mig at få hans fokus igen?
Derudover, har i en bold/mærke i bare må anbefale til træning?
Tak
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 49 Hunde: 4 Emner: 75 Svar: 2.758
nov 2007
Følger: 16 Følgere: 28 Hunde: 3 Emner: 4 Svar: 7.364
mar 2009
Følger: 70 Følgere: 122 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 146 Svar: 12.646
feb 2023
Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 57
dec 2012
Følger: 37 Følgere: 264 Hunde: 2 Emner: 33 Svar: 3.152
Til gengæld lider hun af seriøs boldhjerne (hvilket også er med til at gøre det svært med indkald hvis der er en i nærheden) men måske kombinationen af en bold og interaktion trods alt er stærkere.
sep 2017
Følgere: 482 Emner: 200 Svar: 9.088
Bonus er, at det lærer hunden et godt slip, og at du kan stoppe legen helt konfliktfrit, ved bare at smide boldene i lommen. Stik den gerne en godbid som tak for leg. Du kan i øvrigt lave samme leg med mad, hvor du kaster maden i stedet for bolde. Det er tit mere attraktivt, end bare at få mad hældt i munden.
Bold MED snor, giver muligheden for trækkeleg, og her er det også praktisk at have 2. En anden fordel ved snoren er, at bolden ikke triller så langt, hvis man laver førnævnte leg med dem.
Uanset hvilke bolde jeg har prøvet, er det altid Chuckit Ultra der vinder
dec 2012
Følger: 37 Følgere: 264 Hunde: 2 Emner: 33 Svar: 3.152
feb 2016
Følger: 21 Følgere: 83 Hunde: 1 Annoncer: 4 Emner: 59 Svar: 449
feb 2016
Tak for den fine beskrivelse, Anne! Det vil blive min fremgangsmåde fra nu af
sep 2017
maj 2016
Følger: 16 Følgere: 4 Hunde: 1 Annoncer: 1 Emner: 16 Svar: 242
aug 2007
Følger: 43 Følgere: 58 Hunde: 8 Emner: 493 Svar: 11.801
I"Dead or Alive" sætter jeg mit slip-signal på.
For mig har det også været en lidt ny verden. Sheena og Luf vil gerne lege, men har ikke ligefrem haft behov for at lære et slip-signal. DET har Nimbus og JohnJohn tilgengæld
jan 2006
Følgere: 53 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 338 Svar: 13.609
Det der, det ville jeg så aldrig nogensinde gøre - man takker da ikke hunden for at den gider lege ?
Legen skulle meget gerne gøres så spændende / sjov, at hunden synes det er legen, der er sjov .. ikke "her Fido, tak fordi du gad at lege" .. Man skal jo opbygge illusionen hos Fido, at det er for DENS skyld at man træner, aldrig for ens egen - så at sige "tak fordi du gad" ? Nej, det er HUNDEN, der skal takke.
Sorry, det der er helt sort for mig
maj 2016
Min hundetræner anbefaler at man kaster et par godbidder efter leg men ikke for at takke for legen - mere for at få hunden til at falde lidt ned igen efter at have været oppe i gear
jan 2006
Det er også meget oppe i tiden, at hunden helst ikke må have en puls over 5 og vise, at den er alt for glad.
Så det tænker jeg da er en god måde at gøre tingene på så
maj 2016
Jeg tror nu ikke det er derfor. Bowie får meget ros af træner for netop at have så meget glæde ved legetøj, det vil man hellere se i dag end en hund der ikke har lyst til leg.
Tænker mere det er for at slutte af med noget rart i stedet for at legen bare slutter og så er vi færdige, bum.
sep 2017
jan 2006
Om hunden ved, at den får en godbid pga den har gidet at lege med føreren er fuldstændig irrelevant - faktum er, at alt den knald man har lavet med legen med bolden, fiser ud, når hunden skal over i en helt anden drift - maddrift.
Hvis man vil have sin hund til at komme blæsende ind med bolden - eller ihvertfald gide komme hen, så er det bare ikke måden man skal benytte.
TS skriver at hun har problemer med at hundenikke vil ind med bolden - at den derimod stikker af og hun skal lege fangeleg ..
Mao, det er det, der skal arbejdes med - ikke at den skal tage imod en "tilbudt godbid". Indlær én ting af gangen ... ellers bliver hunden alt for forvirret eller "unghundeskør" som I vidst kalder det herinde.
Mit bedste bud vil være, at hunden ikke får den leg den efterlyser, når den har kommet hen til føreren .. så hvorfor skulle den gide at komme hen så ?
Folk er generelt ikke ret gode til at udfordre deres hunde - du skriver selv "så er vi færdige" her en en kiks, Fido.
Det er bare ubrugeligt på så mange planer HVIS målet var, at hunden skulle komme ind til føreren med bolden.
Luk nu ned med alt din smart-ass og sarkasme .. jeg beklager Anne, men lige det her, det VED jeg noget om ...
sep 2017
Kan du ikke bare pakke din personlige pis væk, og hjælpe TS, præcis som alle andre? Hvorfor spilde dit krudt på at øffe over hvad andre skriver? Ingen påstår at have de vises sten, men hjælper efter bedste evne. I øvrigt er godbidden næppe det mest væsentlige, jeg forsøger at beskrive. Det er bare et bud på at slutte en leg. Fint at du er uenig, men drop nu det der
jan 2006
Prøv nu at forstå, at du IKKE hjælper TS med det problem hun beskriver hun har, med den måde du foreslår at hun forsøger at løse det på.
At du skal hyppe nogle personlige kartofler og bliver irriteret over, at jeg forkaster dit råd er mindre vigtigt .. jeg synes faktisk, at det er mere vigtigt, at TS kan få et råd, der rent faktisk kan føre til løsning på en træningsudfordring.
At du i din egen selvherlighed ikke har lært at der er noget der hedder "luk røven og LYT" så kan du måske lære .. det må du sq selv ligge og rode med.
Jeg ved at jeg aldrig aldrig aldrig blander mig i tråde om agility eller dybvandsdykning - for jeg har ikke forstand på nogen af delene.
Mht domæne - tror jeg da vist mere det er mig, der har trådt ind på dit herinde - som selvudråbt, jeg er skide dygtig til at træne hund, ja, jeg er så.
Og det er du garanteret - men lige her, så tager du fejl !
sep 2017
Og jeg tror du tillægger mig en hel masse af dine egne skæve tanker - jeg har ikke andet formål, end at forsøge at svare på, hvad TS spørger om. Og man må gerne være uenig. Særligt hvis man selv deler ud af noget, i stedet for bare at rakke andre ned. Jeg har aldrig lagt skjul på, at jeg har været utrolig glad for den hjælp jeg har fået fra dig, og jeg synes oprigtigt at det er ærgerligt, at du går i kampmode, i stedet for bare at sige "nå, dét synes jeg er noget sludder, jeg ville gøre xxxxx".
feb 2016
- Otis kan aflevere i forbindelse med apport, og så han ved hvad kommando slip er
- Otis vil hellere løbe som leg end lege trækkeleg. Dette er 100% min skyld, for jeg har altid tænkt bold=kast
Så de gange jeg har forsøgt at belønne med bold har jeg kastet bolden, og op til det tidpunkt jeg kaster kan jeg mærke at han synes det er SÅ fedt. Det gør han sådan set også i det han fanger bolden, men herfra føler jeg kun jeg har to muligheder:
A: lave en apportkommando, og så synes jeg legen går ud af legen
B: hive et andet legetøj op af lommen han kan løbe efter
Jeg hører foreslagene omkring trækkeleg, og irriterer mig lidt over jeg ikke har tænkt i disse baner før
Bare lige for at slå det fast, så vil jeg hellere end gerne have så mange input som muligt
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 23 Hunde: 4 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 1.994
jan 2006
Men fair nok, hvis du synes at det er en vældig hjælp at du i det mindste foreslår noget - selvom det du foreslår - lige her - ikke virker..
sep 2017
jan 2006
nov 2007
Følger: 16 Følgere: 28 Hunde: 3 Emner: 4 Svar: 7.364
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 29 Annoncer: 16 Emner: 180 Svar: 9.317
Fru Christensen, se # 27, det ville jeg gøre.
sep 2017
jan 2006
Det kan jeg ikke - det er jo den, jeg opponerer imod
Det andet du skriver er ikke sådan helt som jeg ville gøre, men .. der er mere end en vej til Rom.
Det er din afslutning, jeg virkelig ikke kan få ind i ligningen.
aug 2007
Følger: 43 Følgere: 58 Hunde: 8 Emner: 493 Svar: 11.801
Men jeg må indrømme, at hvis jeg bruger leg som afslutning efter fx. et agilitygennemløb, hvor de skal "på pause" lige bagefter, så får de altså ofte en godbid som "trøst" for, at alt det sjove stopper
Bold som belønning