{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
744 visninger | Oprettet:

Kitija Z
Kitija Z
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Stress under gåturen {{forumTopicSubject}}

Min shar pei tæve på 2,5 år stresser under gåturen.

Hun skal være opmærksom på ALT,bare en lille lyd,en gren der bevæger sig,mennesker hun ser osv osv

Hun trækker voldsomt meget,steder hun ikke gå tur så tit.Hun skal snuse til ALT,løbe stærkt og hvad man ellers kan finde på.

Man kan slet ikke samarbejde med hende,hun stresser hun kigger alle andre veje end på mig og hun vil ikke have godbidder,man kan knap nok få hende til at sidde stille.

Jeg vil på nuværende tidspunkt ikke tage hende med til hold hundetræning,da hun når hun ser en anden hund fx på gåtur,så kommer hun helt op i den røde spids,rejser sig på bagbenene,vil hilse lege og kan slet ikke fåes nogenlunde ned.

Det er hverken rart for den der gå tur med hende,og jeg tvivler også på det er rart for hunden.

Det er mig som stå for at træne hende,da hun er min hund,men jeg synes vores gåtur er træls,og vi går den samme rute,næsten hver dag,da alt andet er træls.

Jeg træner hende med at fx stå stille når hun trækker,på hver gåtur vi går,men så bliver hun bare mere stresset og løber rundt i ring om mig selv med så stram line som hund kan.

Er der nogen der har nogen råd til at få hende til at slappe under vores gåture?

Kommentarer på:  Stress under gåturen
  • #1   10. jan Jeg vil netop sige du skal tage til holdtræning et sted der kan hjælpe dig med de rette værktøjer

Har selv haft en hund der var sådan, vi gik på et lineføringshold og det blev meget bedere (Ikke helt perfekt, men bedere)

• #2   10. jan Find et hold hvor træneren vil ligge energi i at hjælpe jer

• #3   10. jan Gå til træning, hos en kompetent og dygtig træner.

• #4   10. jan Et hold vil ikke hjælpe når hunden er så højt oppe og køre. Der kan ikke finde nogen indlæring sted.

Men hvordan aktivere du hende ud over jeres gåture?
    Træner du med hende? Næsearbejde? Leg?

• #5   10. jan Det hjalp nu ganske udemærket på den hund jeg havde

• Kitija Z
    Kitija Z Tilmeldt:
    sep 2017

#6   10. jan Jeg træner tricks med hende.

Samt aktiviteringsspil og forskelligt hjernegymnastiskøvelser hvor hun skal bruge poter,næse osv

• #7   10. jan Hvordan vil du træne en hund der slet ikke er kontakt bar så snart den ser en anden hund?
    Man skal altså starte med kontakt øvelser uden forstyrrelser og andre udfordringer. F.eks hjemme i stuen eller haven. Og så kan man tage i parken eller træningspladsen når den er tom. Og så kan man langsom arbejde sig tættere på forstyrrelser.
    Når hunden er kontaktbar på træningspladsen hvir der er andre hunde så kan du melde til holdtræning.
    Hundetræning skal være sjovt og hunden skal sættes op til succes.

• Kitija Z
    Kitija Z Tilmeldt:
    sep 2017

#8   10. jan AG - Det vil jeg prøve,tak

• #9   10. jan Start ude i haven med at gå pænt i snor, Beløn med masser af godbidder. Derefter på fodboldbanen.
    Sørg for at hun får mulighed for at løbe. Men undgå fri leg og at hun skal hilse på alle.
    1-2 faste legekammerater og ingen andre. Og kun når du siger det er ok. Træn masser af kontakt lige efter leg eller hvor du bare går tur sammen med en god hundeven.
    Når du får hende under kontrol og kontakt bar når hun ser andre kan du tilmelde dig hundetræning.
    Hvor du så kan fylde mere viden og træning på.
    Man står altså lidt magtesløs som hundetræner for et hold og der kommer hunde der slet ikke har jordforbindelse når der er andre hunde tilstede. Jeg syntes det er synd for både hund og ejer

• #10   10. jan AG - Der hvor jeg gik, startede vi ud med at være i en afstand hvor han var kontaktbar, og så langsomt gik vi tættere på de andre, og til sidst kunne han koncenterer sig nogenlunde i gruppen..

Vi stod ikke tæt

Og jeg havde en dygtig træner til at guide mig, plus lækre godbider som råt kød og ost..

Når man er 14 år syntes jeg netop ikke man har den fornøden viden til selv at gå igang med at træne sådan noget, det kræver man kan læse hundens sprog

• #11   10. jan Jeg tror jeres hund keder sig. Du kan ikke kræve ro, før fundamentet er på plads

Ud og løbe frit i 2 måneder halvanden til to timer dagligt. Fuld fart og fremad med godbidssøg her og der undervejs. gerne leg med andre sunde hunde, som jeres hund kender og kan med. Ellers alene.

herefter så se om det er bedre.

Udfordringen er, at nogle ejere ikke kan slippe deres hund eller har steder til det.
    Jeg vil ikke opfordre til hundeskov, men find et sted med hegn hvor I kan gå alene, hvis du vil teste det

• #12   10. jan #10
    Men du kunne stadig få kontakt til din hund på træningspladsen hvor din hund kunne se andre hunde.
    Dermed kunne du træne den.
    Det lyder det ikke til at TS kan.
    Alternativt kan man få eneundervisning.

• #13   10. jan AG - ikke i starten. Men fik de værktøjer jeg behøvede til lige præsis min hund.

• #14   10. jan 13
    Det er jo netop det jeg lige har givet TS
    Så hun kan få det på plads før hun tager på træningspladsen.
    Nu har jeg 3 hold hver uge så jeg ser altså en hel del hunde. Og må bare sige at nogen hunde skal starte deres træning væk fra pladsen hvis man vil have succes.
    Det er min erfaring.
    Så derfor mit råd.
    Men helt fint at du har en anden mening.

• #15   10. jan Ag jeg Tänker også det vil väre spild af penge nu med hold...

• #16   10. jan Tænker at når man er 14 år skal man ikke stå med ene ansvar for at træne en stor og stærk hund

Det kan begge knække på.

Et godt træninghold er vejen frem.

• #17   10. jan Hvad tror du sker på et træningshold? Vil du have træneren skal overtage hunden?
    Hvordan vil du kunne træne en 14 årig og en stærk ustyrlig hund sammen med 6-8 andre kursister?
    Hunden skal da først være modtagelig for læring i miljøet før det vil gavne.
    At tage penge for at hun skal trave rundt med en ustyrlig hund udenfor træningspladsen syntes jeg ville være synd.
    Men hver sin mening

Nu lyder TS faktisk til at have ret godt fat i hvad problemet er og hvordan og hvorfor hunden reagere som den gør. Så bare hun starter træningen et sted hvor hunden er modtagelig så kan det KUN blive bedre.

• #18   10. jan Jeg er enig i at de ikke skal på et hold og træne i en rundkreds med de andre hunde AG
    Men hvis man kunne finde en god træner der kan hjælpe en med nogle redskaber og man så kan gå langt fra holdet og træne og komme tættere og tættere på, tror jeg det kunne blive godt

Måske der er et sted hvor de både har hold og enetimer i nærheden? Så ville jeg starte med en ene time eller to og så spørge om man kan komme og træne når vedkommende har et hold

• #19   10. jan Enig Caroline
    Problematikken er så simple at det jo ikke kræver de store redskaber.
    Det handler om at skabe kontakt. Først et sted hvor det kan lade sig gøre og så langsomt tilføje forstyrrelser.
    Men hvis man føler man ikke selv kan klare det så er enetimer eller privattræner da vejen frem indtil hunden er i stand til at være på en træningsplads.
    Pøj pøj med træningen TS

• #20   10. jan Selvfølgelig skal du da til træning med hunden, der skal nogen til at se hvad du gør og hvordan du kan forbedre det;) en god træningsplads vil sagtens kunne hjælpe også selv om hunden “stresser” under alle omstændigheder vil et godt træningssted kunne hjælpe noget bedre end folk bag en skærm som jo ikke kan se hvad det egentlig handler om

• #21   10. jan Bodil
    Hvordan vil de det?
    Nu syntes jeg selv at vi er en god og moderne træningsplads. Men måske har du en løsning vi ikke har forsøgt.

Vores erfaring er at en hund der kommer helt op i det røde felt og slet ikke er kontaktbar og ikke vil tage godbidder. Den får ikke succes ved at være til holdtræning.
    Vil det ikke være synd for hund, for ejer, for de andre kursister?
    Træneren/ klubben får bare penge for det så der kommer nok ingen indvendinger. Medmindre det ødelægger træningen for alle.
    Så det er da ikke viljen til at undervise.
    Jeg har haft en instruktør til at gå rundt i modsatte ende af træningspladsen med sådanne hunde og deres ejere og forsøge at skabe kontakt. Det virker altså kun hvis det trænes hver dag og uden forstyrrelser i begyndelsen.
    Jeg kan kun forholde mig til hvad TS skriver og syntes faktisk at hun uddyber rigtig godt.

• Cecilia S
    Cecilia S Tilmeldt:
    apr 2017

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #22   10. jan Vil også sige træning, men kunne i mine øjne også lyde lidt som en hund, der udover selvfølgelig at skulle lære det basale opdragelse, har en masse overskydende energi, som den ikke har mulighed for at få brændt af på almindelige gåture "rundt i kvarteret".

• #23   10. jan Helt ærligt, en god træningsplads skal altså kunne håndtere det der beskrives her;)
    Hos os vil en af trænerne på holdet hjælpe hundefører medens den anden træner resten af holdet, det handler om hjælp til at træne ro med hunden, drthandler formodentlig også om hjælp til belønning dvs hvordan belønnes der og med hvad;) min erfaring er at rigtig mange hunde som får stemplet “stress” blot er hunde som er understimulerede og ejer mangler redskaber til at arbejde med hunden! Det gøres bedst på en træningsplads hvor hund og fører kan aes og hjælpes;)

• #24   10. jan Jeg vil lige tilføje at en 14 årig med en shar pei ude af kontrol aldrig kom ind på et hold hos mig før der var styr på hunden..... Eller en voksen med i den anden ende af snoren.

• #25   10. jan Jeg har selv en Shar Pei og har trænet rigtig meget med hende

Jeg kan kun opfordre dig hurtigst muligt at få hjælp

En Shar Pei er en ret speciel hund

Og så bør du have en voksen ind over

En super dygtig træner som også har kendskab til Shar Pei er Lise Lindegård Andersen fra SOR Hundeskole

Hun tager gerne ud og har også træning i Jylland

• #26   10. jan Bodil
    Hvilken træningsplads er det? For jeg vil aldrig anbefale sådan et sted til andre der skal til almindelig hundetræning.
    Adfærdsproblemer skal efter min mening ikke løses på et hold.
    Det vil jeg slet ikke udsætte nogen for.

• Kitija Z
    Kitija Z Tilmeldt:
    sep 2017

#27   10. jan Jeg vil prøve med følge AG råd,samt kigger jeg i morgen hvilken dygtige hundetræner der er i områden,som mig og min mor vil prøve og kontakte.

• #28   10. jan Jeg startede ellers på hold igår, med 3 andre kursister, hos en meget kompetent hundetræner.

De andre træner Rally, men Asterix og jeg træner ro, kontakt, og selvkontrol. Vi kom faktisk slet ikke ind på banen igår, vi trænede nemlig med afstand til de andre.

Asterix har en forhistorie med adfærdsproblemer, og forkert håndtering, så han stresser meget.

Vi har selvfølgelig trænet meget på det allerede hjemmefra, og det hjælper også lidt at jeg er 32 og ikke 14!

Men jeg vil råde TS til at få enetimer hos en dygtig træner/adfærdsbehandler, og så starte på et lille hold (max 4) når hun er blevet god til at håndtere det her. Jeg håber også at hendes forældre vil bakke op omkring det her, og deltage i træningen!

• #29   11. jan En shar pei er ikke en fritløbshund, så den mulighed er udelukket.
    Men en meget speciel race der virkelig kræver noget og meget og intens træning.
    Find nogen de rkender racen

• #30   11. jan At kalde det her for et adfærdsproblem er simpelthen langt ude!! Det er i mine øjne et helt almindeligt fænomen som ses rigtig ofte, især da hvis hundefører er uerfaren og måske står med en race som ikke er nem;) at råde en ung pige til selv at træne er i min øjne ikke ok overfor hverken hund, ejer, eller de personer de møder på gåturene! Her skal hjælp til og hjælp får man på en god træningsplads!
    Jegmener helt seriøst at kan man ikke klare at hjælpe her på en træningsplads så er det en rigtig dårlig træningsplads!!

• #31   11. jan En træningsplads kan sagtens hjælpe, men hunden skal da først være modtagelig for træning.
    At hive en hund der går helt op i det røde felt bare den ser en anden hund, ind på et træningshold er da meningsløst. Når hunden kører så højt kan man da ikke få den til at samarbejde. Hvis først godbidder slet ikke virker så er det efter min mening en adfærd der først skal ændres.
    Hvis man altså kun vil træne belønningsbaseret.
    Hvis hun træner tricks og hjernegymnastiksøvelser så kan hun da også træne kontaktøvelser i haven og på sportspladsen. Når det er på plads kan hunden begynde at håndtere forstyrrelser udefra. Som f.eks at være på en træningsplads blandt andre hunde.
    Ellers så er enetimer/privatundervisning da en mulighed. Vi snakker jo bare til hunden er nogenlunde kontaktbar.
    Det er en speciel race og ikke nem at træne.

Vi må jo bare være enige om at hinandens træningspladser er dårlige længere er den da ikke.

• #32   11. jan Her er et link til lidt kontaktøvelser fra en radom googlesøgning. Der findes mange youtube videoer og udførlige beskrivelser.
    Så det er bare at komme igang. Dine forældre skal også være med på sidelinjen. Det er jo deres ansvar selv om hunden er din
    http://www.dog-wise.dk/fokus-og-kontakt-øvelse.html

• #33   11. jan Måske kunne BAT træning være en mulighed?

• #34   11. jan Bodil om det er et problem afgøres af ejeren. Og hvis du spørger generelt så afhänger det jo af årsagen.

Er hunden aggressiv eller utryg ville jeg modindläre den i tre uger før jeg tog på et hold

Hvorfor kan shar pei ikke løbe frit? Dem jeg kender klarer det da fint...

• #35   11. jan Selvfølgelig er det da ejer som afgør om de har et problem! Men det jeg syntes er helt hen i vejret er udtagelsen i #26, adfærdsproblemer skal ikke løses på et hold!! Det drejer sig i min optik ikke om et “adfærdsproblem” som ikke kan løses på et hold! Hvis det er et godt træningssted så kan et sådan problem da nemt løses på et hold! Der er masser af den slags “ problemer” på holdene rundt om kring. Det er altså et helt almindeligt problem når folk starter op til hundetræning med en unghund i min tid som træner har vi da haft flere på hver eneste hold, det kræver lidt ekstra tid i starten og kræver naturligvis at man ikke har for mange hunde på holdet, men ærligtalt det kræver alt slags træning i mine øjne;) der er en tendens til at alle “normale” problemer skal gøres til ekstra svære tilfælde! Det handler i mine øjne om helt normale unghunde med lidt uerfarenhed ejere, de skal hjælpes på en træningsplads ikke bare skubbes væk med besked om at træne kontakt ;(

• #36   11. jan Nu ved jeg ikke hvor mange trænere I er på hvert hold i din klub. Men vi er altså kun 2 til 10-12 kursister.
    En hund på 2,5 år er ikke unghund men voksen
    Og når en hund i den alder kaster sig rundt i snoren og er helt uterlig hvis den ser en anden hund eller går et nyt sted så er det efter min mening et adfærdsproblem. Det er ikke unghundenykker.
    Sådanne kursister tager vi ikke ind på et hold. Det hedder privatundervisning eller adfærdstræner på i en periode og/eller en masse hjemmearbejde så hunden kender en kontaktkommando, dut på hånd e.l.
    Vi bruger kun belønningsbaseret træning og denne hund vil man ikke kunne belønne på en fyldt træningsplads. Når den slet ikke er kontakt bar og når den ikke vil tage godbidder pga stress.
    At I tager sådan en hund ind mener jeg er helt forkert og dårligt overfor hund og ejer samt de andre kursister på holdet.
    Men det handler måske bare om at tjene penge?

Jeg syntes ikke det vil være fair og sige at TS bare skal melde sig til holdtræning, når hun selv siger at det ikke vil gå pga hundens opførsel.

• #37   11. jan 24 er det ikke det du som adfærdsperson/træner skal hjælpe kursisterne med?
    Ved ikke om jeg misforstår, men det virker skørt ikke at ville tage en hund ind med problematisk adfærd... eller er det fordi du mener den skal have enetimer først?

• #38   11. jan # 36 Nu tjener vi jo ikke penge i dch så detttt men vi vil gerne hjælpe, rigtig gerne faktisk;)

• #39   11. jan Så det er ganske gratis at træne i din dch klub?
    I mit område koster det nu penge i alle dch klubberne.
    Det er ingen hjælp at gøre mere skade end gavn

• #40   11. jan Helle som også har skrevet her i tråden som er det menneske jeg kender der har trænet mest intenst med en pei, den kan stadig ikek løbe frit uden en sikkerhedsline sat på.
    Men selvfølgelig kender du også en del shar pei der er helt perfekte til det, som er helt igennem modsat af deres natur

• #41   11. jan Ulla: Prøv at læse det jeg skriver om indhegnet område Du har vist ikke læst mit indlæg:

"Jeg tror jeres hund keder sig. Du kan ikke kræve ro, før fundamentet er på plads

Ud og løbe frit i 2 måneder halvanden til to timer dagligt. Fuld fart og fremad med godbidssøg her og der undervejs. gerne leg med andre sunde hunde, som jeres hund kender og kan med. Ellers alene.

herefter så se om det er bedre.

Udfordringen er, at nogle ejere ikke kan slippe deres hund eller har steder til det.
    Jeg vil ikke opfordre til hundeskov, men find et sted med hegn hvor I kan gå alene, hvis du vil teste det"

Det drejer sig i min optik ikke om et “adfærdsproblem” som ikke kan løses på et hold!

Jeg kender ikke hunden, men hvis der er en årsag som er angst eller aggresivitet, er det i høj grad et adfærdsproblem, som vil blokere for læring og dermed være spild af penge i bedste fald, og i værste fald kan føre til ulykker og dårlige oplevelser for ejer og andre.

Desuden synes jeg ikke det er fair mod de andre på holdet, at man lader sådan en hund komme ind, hvis den nu fx river sig løs eller på anden vis skaber en masse uro. I bedste fald stjæler den tiden og fokus og forstyrrer. Men er den fx angst eller aggressiv så kan den udgøre en fare. Jeg ville selv være ked af at skulle stå ved siden af den med min hund. Især hvis en uerfaren ejer holder den.

Og er den ustyrlig og det er eneste årsag - altså kedsomhed og dårlig opdragelse - så kan den måske rettes op på et hold, men jeg mener stadig, at det er spild af penge, og ejeren skulle starte et andet sted og så derefter tage et hold. Det sidste går hurtigere.

Men jeg kender som sagt ikke årsagen, og det er jo det, der afgør hvad der er bedst.

Hvis Fru Jensen kommer på et hold med sin hund og den overfaldes der af en problematisk hund, der er drevet frem af angst fx, så kan det skade hele klubbens ry.

Der er mange ting at tænke over før man tager sådan en hund på et hold. Derfor skal man kende årsagen før man rigtig man sige, hvor den skal hen

• #42   11. jan 14 år
    Stor stærk hund

Synes ilke det spiller uden en dygtig træner som back up

• #43   11. jan Enig - men er det et hold, hvor der er en træner på kun de to, så kan det måske lykkes, men jeg ville som kursist gerne vide det, hvis sådan en hund kom. Jeg ville nemlig ikke lægge hund til deres træning.....

Når vi sætter situationer op med hunde og mennesker ved fx aggressive hunde i en rådgivning, så er det jo med statister, der ved, hvad de deltager i, og har sagt ja til det. Et almindeligt hold skal man helst kunne møde op på trygt uden risiko for at skulle bruges i adfærdsregulerende træning af en andens hund..... Men det er min holdning.

Går det galt, så tror jeg klubben kan komme i store problemer.... I en klub her tæt på mig tog man sådan en hund a la denne ind på et "familiehundehold". Den var bundet og den var rasende. Til sidst rev den sig løs og bed en træner til blods.... Havde den taget en kursist eller en hund i stedet havde det næppe gået stille for sig..... Nu tog den træneren.... men det giver jo ikke just tryghed hos de øvrige kursister at være vidne til at en Sankt Bernhard river din træner om i ren Cujo stil.....

Så - årsagen årsagen årsagen frø man tager den slags på et hold mellem andre folk og deres hunde....

• #44   11. jan Er enig for en gangs skyld. Enetime først, find årsagen, træn på problemet, lav konkrete øvelser som hunden så kan genkende når det kommer til holdtræning og senere i den virkelige verden.

Kommentér på:
Stress under gåturen