{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
762 visninger | Oprettet:

Klipning af kløer {{forumTopicSubject}}

Vi har et ugentligt mareridt herhjemme og det er at få klippet kløer på Asterix, det har han aldrig været god til og det er helt sikkert vores egen skyld. De ting vi har i bagagen fra Obbe gør at selv min mand som ellers ikke er sart, er virkelig utilpas med at klippe kløer, fordi Asterix slet ikke vil stå stille!

Han har i perioder været bedre end nu, men alt den sygdom vi har kæmpet med i det sidste år har bare gjort det rigtig svært for os.

Og så kommer man ind imellem til at klippe for langt, som det skete nu her, og så var der et blodbad uden lige lige nu er det stoppet men jeg er ret overbevist om at det springer op igen og igen. Øv!!

Kom med alle jeres bedste råd, gerne hvis der er hjælp at hente for jeg vil gerne betale for at få hjælp til det her! Dyrlægen er ikke en mulighed, asterix har simpelthen ikke tillid til dem.

Vi træner hver anden dag med at røre pote, have klipperen, røre poten med klipper, det går fint men han er sindsygt følsom på de poter så han ligger ikke stille i to sekunder, og fastholdelse af poten accepterer han ikke. Vi får klippet ca 2 kløer hver anden dag, hvilket betyder at vi er næsten 3 uger om at nå dem alle.

Han skal have dem klippet hver 5. Dag fordi de vokser så hurtigt!! Så vi kommer aldrig i bund jo

Så kan vi klippe hver dag ja, men vi ER kun mennesker.

Søger hjælp til at få hele den her situation til at foregå roligt og afslappet istedet for stresset og ubehagelig. Jeg selv er den største forhindring for jeg har det rigtig skidt med det.

Kommentarer på:  Klipning af kløer
  • Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 10 Svar: 642
    #1   9. aug Kan i ikke bare klippe dem når den sover ?

• Ansofie K
    Ansofie K Tilmeldt:
    jul 2018

Følger: 1 Svar: 46
    #2   9. aug mine ligger på ryggen i mellem mine ben og så klipper vi og nusser og i starten var det bare en negl og så hygge. mine gider ikke stå op når jeg klipper. og så der altid gode kiks efter ??

• #3   9. aug Har intet brugbart svar desværre, men har haft hunde i 30 år og ALDRIG klippet negle.
    Hundene slider dem selv, så de altid er korte.
    Ved ikke om det tildels er racebetinget.

ps man kan købe noget til at stoppe blødningen.
    https://www.netdyrlaege.dk/hund/plejeprodukter-hund/poter-og-negle-hund/blod-stopp-netdyrlaege

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

Følger: 23 Følgere: 119 Emner: 40 Svar: 2.348
    #4   9. aug hundesalon uden for åbningstiden?

• #5   9. aug Vi har prøvet på ryggen det kunne vi da han var mindre. Nu gider han ikke mere. Når han står eller ligger på bordet skal vi ikke holde ham fast, han bliver dermed mindre frustreret, men stadig ikke nemt.

Han ville da miste tilliden fuldstændig hvis vi gjorde det imens han sov. Og vi ville kun få klippet 1 gang så er han vågen.

• #6   9. aug Stakkels knejt og stakkels jer. Det er et helvede, når vovsen ikke er tryg ved klipning. Ingen gode råd her, jeg har prøvet ting, de virker for os, og jeg er sikker på at I har prøvet det samme.

Balder kan nu ligge forholdsvis stille og få trimmet kløer, dog hader han bagpoterne fordi de er hyperkildne.

Men, vores fremgangsmåde er (nu gør vi det kun som vedligeholdelse af træningen, før var det hver.eneste.gang, nu kan jeg slippe afsted med at trimme en pote af gangen uden det store besvær): Hunden ligger og slapper af. Jeg sætter mig med en kæmpepose godbidder og holder poten, mens manden giver godbid. Så tager jeg klosaksen og klemmer forsigtigt om kloen, godbid, og afslapning. Så det samme, med klem og klip, efterfulgt af godbid.

Et spørgsmål: Hvilken klosaks bruger I? Balder hadede at få klippet med den saks, jeg købte oprindeligt i Maxizoo selvom den var heavy duty. Da jeg senere købte en klosaks af dyrlægen (fra deres eget lager, ikke en af dem de solgte i biksen, deres skal jo holde til at klippe mange tusinde kløer), gik det meget, meget bedre, da først Balder opdagede, at det ikke klemmer så slemt.

Hvert klip=godbid, og masser af pauser. Indlagt leg efter en fuld pote.

• #7   9. aug John, det er ikke kun racebetinget men har også noget at gøre med pote stilling. Asterixs poter er "tilbagelænet" dermed bliver kløerne hurtigt lange.

Vi har mig bekendt ikke nogle gode hunde saloner heroppe... hmm

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

#8   9. aug ved Viborg er der berit. vores hudnesalon . Hun er så rolig og dygtig

• #9   9. aug Rotte, hvis du gider køre til Stenløse er der en udmærket salon der.
    Bruger hende selv til klip af bandens negle.

• #10   9. aug Har i prøvet at file dem i stedet for at klippe?
    Ellers synes jeg det lyder til i gør det helt rigtigt. Bare gør alt for i selv bliver trygge ved det, for jeres utryghed smitter jo helt sikkert af på ham.
    Vores Chihuahua fik vi lige inden hun fyldte 3år. Hendes negle var SÅ misrygtede (så flere af dem faktisk aldrig bliver helt normale igen) og hun var umulig at klippe på. Det var et overgreb hver gang. Men efter 1års tid med intens træning, kunne hun få dem klippet uden problemer. Skiftevis klip og fil.

• #11   9. aug Batdog, vi bruger masser af godbidder, og når han får klippet så distraherer jeg med en stor godbid i munden på ham som han prøver at få vristet ud af min hånd, det tager ca 2 sekunder men det betyder at han ligger stille i de to sekunder. Min mand klipper for jeg er blevet en kylling
    Vi bruger den røde negle klipper som alle anbefaler den klemmer ik den klipper, men er lidt lille i mandens hånd. Men den klipper altså fint, asterix skal bare ligge stille!!

Jeg bliver små desperat fordi han viser meget tydeligt at det her det er lige på kanten, altså han vil jo ha godbidderne men han er ikke bleg for at sige STOP selvom vi nærmest ik har rørt ham, og så tænker man bare okey hvad f...

Vi træner jo rigtig meget optakt, altså hygge, pille, have saksen i hånden, men vi kan ikke lade ham gå mere end 2 uger så SKAL de klippes. Og så får man bare ikke flyttet hans grænse ret meget.

• #12   9. aug Nu ved jeg godt i er lidt i tidskneb, men kunne det måske være en idé at indøve noget empowerment øvelse?

Altså først øv en targetøvelse feks hagen/hovedet på en stol, og så er det KUN når han står der at i rører/piller, afslut med ros/godbid (tiden øges langsomt, 2sek = godbid, 5sek = godbid osv). Løfter han hovedet så stopper al berøring. På den måde giver i ham kontrol, og det kan måske gøre ham mere tryg?

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

#13   9. aug at file kunne måske være en god løsning

• #14   9. aug Yorkie det må da blive et forsøg værd, der er bare 50 km så det bliver dyrt bekendtskab. Men hvem ved om hun kan? Vil du sende pb?

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

#15   9. aug åh i bor Sjælland.... er der ikke nogle gode i området.... måske berit i Viborg kender en?

• #16   9. aug Jeg har en dremel men hvilken slibesten skal jeg bruge?? Og kræver det ikke at jeg kan holde poten?? Det er jo det han bliver max hysterisk over .

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

#17   9. aug joh du skal kunne holde poten... æv det er svært for de skal jo klippes...

Jeg summer lige og prøver at snakke med nogle...

• #18   9. aug Jo du er nødt til at holde poten mere eller mindre. Ja så kan jeg godt se det er svært uanset hvad i gør.
    Min Papillon hader også at få rørt poterne, og jeg er den eneste han til nøds kan acceptere rører dem. Han var også træls at klippe klør på de første mange år.
    Kan ikke sige andet end i skal blive ved og ved - tænker det nok skal komme med tiden Bare gør hvad i kan for ikke at klippe for langt, for så kan jeg godt forstå han ikke kan lide det. Hellere tage for lidt (og klippe oftere) end for meget.
    Har i prøvet alle neglene på én gang? Eller bare en pote af gangen. Så han ikke "slipper" så nemt om ved det.

• #19   9. aug Det jeg gør for at undgå at det kommer til at bløde og evt gøre ondt er at ta kun en lille bitte smule pr klip også klippe samme negl flere gange om nødvendigt - tænker det ville være bedre at gøre det sådan end at det kommer til at gøre ondt og forværre situationen.. Plus det vil gi jer mindre dårlige nerver tænker jeg, (jeg er ihvertfald altid selv nervøs for at klippe for meget også gøre skade).. Selvom jeg godt ved det er smadder svært når hunden konstant flytter sig!

• #20   9. aug Det I gør lige nu er jo også at lokke ham (muligvis over hans egentlige grænse) og det ved han godt.

Jeg ville gøre som Crazydoglady og derudover ikke lave de der hyggestunder og træning når I rent faktisk skal klippe kløerne. Altså holde det adskilt.

Men det er et helvede ja og man kan ikke styre det ubehag man føler uanset hvor meget man prøver

• #21   9. aug En lille video der viser det. Hun bruger hagetarget

https://youtu.be/fsv3CokhTKE

• #22   9. aug CRAZY, vi træner hage target men han lurer hvad vi vil og så vil han ikke target. Det var faktisk noget han lærte som lille men NIX!

jeg tror han er meget kilden på poterne, han er ihvertfald ikke vild med at vi rører dem. En dyrlæge har fortalt mig at foder eller forkert foderoptagelse kan gøre dem meget kildne under poterne, så vi prøver at lade ham stå på poten og lægge en hånd oven på poten (2 fingre) men det er bare op af bakke synes jeg.

• #23   9. aug Men hvad er det han lurer I vil? Hvad gør I præcis? I er nødt til at tage et skridt tilbage så, er min tanke

• #24   9. aug Har i prøvet med "fast" greb om poten så? Måske han bedre kan lide det?
    Hvis han står op, så prøv lige filen alligevel, ude at rører poten, og se om han kan stå stille til det. Måske det så godt kan lade sig gøre. Men tror bare det føles ubehageligt for ham så. Men værd at prøve.

• #25   9. aug Js, så er det ikke nemt.. Er i måske gået for hurtigt frem?

Han skal være helt tryg ved hagetarget før i begynder at pille

En anden ting som jeg har oplevet ved mine hunde, der heller ikke er glade for at få klippet negle er at hvis JEG er nervøs/stresser/fumler for meget så er de også mere urolige. Så jeg er nødt til at få ro på mig selv inden vi går igang. Hvilket er nemmere sagt end gjort

• #26   9. aug Funke, hagetarget med berøring. Han har hafen i min venstre hånd, min mand sidder foran med godbid klar (yep dårlig vane) jeg aer ham med højre hånd, og siger "yes" det er klikker markering for at han må få en godbid. Jeg kan ae ham over det hele men ikke ned af underbenet.

Han flytter hovedet så stopper alt og godbidder fjernes.. men så begynder han at stå uroligt og få ticks, også selvom jeg kun aer på ryggen.

Vi træner også "jeg har lækker tyggrpind" og den holder jeg GODT fast i. Så aer jeg ham imens han gumler, stopper han med at gumle så stopper berøring med det samme, det går super fint her faktisk, men jeg må IKKE røre poten.

• #27   9. aug Crazy jeg synes ikke vi går for hurtigt men jeg tror at vores uro smitter. Og så at man bare bliver nødt til at klippe engang imellem, så han får overskredet en grænse men for fanden da det bliver man jo nødt til!

Vi har jo dage hvor vi får klippet 4 kløer og har den største optur, men så er der dage som idag... øv!

• #28   9. aug Jeg kan huske at en herinde postede en video af en hund der havde lært at slibe sine klør på et bræt af en art.. Jeg kan lige prøve at kigge efter den

• #29   9. aug Okay så han har generelt svært ved at aes på benene?

Det lyder også til at I kommer til at lokke ham med target. Det kan være med til, at han pludselig finder ud af, at det er over hans grænse, men han lod sig lokke først. Han skal have godbidder både for target og for at fravælge.

Men jeg ved også godt hvor svært det er med en hund, når man har fundet et niveau hvor den ikke reagerer, og så snart man går et lille skridt videre reagerer den, og det er svært at finde et trin imellem. Jeg håber virkelig, det snart går fremad for jer!

• #30   9. aug https://youtu.be/MKDb_M0YktI

Denne! Der er flere forskellige videoer på yt.
    Det kunne være nemmere, men jeg har selvsagt ikke prøvet det selv.

• #31   9. aug Hvad hvis en anden end jer klipper dem?

Du er lidt inde på at jeres uro måske smitter, og det tror jeg bestemt, og det er nok printet ind i ham fra start desværre.

jeg klipper negle på en hund ( godt nok in lille hund) Netop fordi at ejer ikke kan fordi at hun er så skide bange for, at hunden kommer til skade, og panikker, fordi at hunden panikker.

Når jeg klipper dem, så er der meget meget lidt brok.

• #32   9. aug Er det kun mig der synes den klo har gnedet på den næste tå? Jeg synes det ser underligt ud, men har først opdaget det nu. Det er iøvrigt den klo vi klippede for langt..

• #33   9. aug Jeg kender det udemærket selv, og det ER altså ikke nemt, så forstår godt din frustration Jeg er også lidt heldigere stillet da min kun vejer 2 kg..

Har i snakket med dyrlægen om eventuelt at få noget der kan berolige (derhjemme) så han kan komme til dyrlægen og få det gjort i narkose?

• #34   9. aug Øv en dum situation!

For når I klipper dem under træningen, så er det jo pludselig ikke træning længere.

Kan man ikke få nogle underlag han kan lære at skrabe på, som så slider neglene, indtil man har trænet fastholdelse af poten, klip af pind ved siden af poten osv. før man klipper i selve neglen?

• #35   9. aug Det er netop derfor man skal adskille træning og selve negleklipningen også helt miljømæssigt. Ja godt nok bliver man taget et skridt tilbage, men ikke lige så meget, som hvis man træner og det pludselig går over i det, der desværre er nødt til at være et overgreb

• #36   9. aug Og nu bløder den igen, havde ellers sat ham i bur så han kunne være i ro, men tisse det sku han jo

• #37   9. aug Rotterne,

Har I det der "klip-stop"?

• #38   9. aug Ja det har vi. Brugte både klipstop og maizena før men det sprang op igen.

• #39   9. aug Okay, men ja det kan godt være noget genstridigt noget at få stoppet

Men det skal nok stoppe

• #40   9. aug Jeg vil meget gerne lave en video til dig, med hvordan jeg har trænet det op med Sam da han var lille vaps, der overhovedet heller ikke kunne lide at få klippet negle, jeg er dog på arbejde til i aften.

Jeg har også trænet på at flytte hans grænser, så han nu accepterer fastholdelse i længere tid af poten osv, det tager tid, men som Mia siger alt kan indlærers positiv, så vi undgår de her tvang situationer.
    Jeg dremler så Sam's negle, de kunne i også overveje?
    Jeg synes jeg har en langt bedre føling med dremlen, fremfor negleklipperen, og det er så nemt hele tiden at holde øje med man ikke når ind til nerven

Mia, som vi begge træner hos holder også negleklipnings kursus, der er dog fuldt booket nu til august, og det er lavet til ejere af ridgeback, da de er ekstremt følsomme over for deres poter. Men hvis du skriver til hende er jeg sikker på du sagtens kan få en plads næste gang, hvis det er noget?
    der er nemlig en hel masse gode ideer iblandt det kursus, blandt andet hvordan man selv lærer sin hund frivilligt at slibe klører via sand papir osv.

• #41   9. aug Sam har haft svært ved venstre forpote, så de blev alt for lange, ridgeback negle vokser som ukrudt, så Sam's negle skal tages 1-2 gange om ugen.
    her er billede af 2 af neglene der er dremlet ned, de andre tog mangler, sikke en forskel

• #42   9. aug Mathilde det kan godt være jeg skal få hjælp fra mia så

• #43   9. aug Det synes jeg bestemt du skal prøve, jeg ved hun kan hjælpe her

• #44   9. aug Mine hunde står op og får klippet klør. De står mellem mine ben så jeg kan holde dem lidt fast. Så løfter jeg poterne lidt som når man renser Hove på en hest. Ved ikke om det vil du til en hund der vrider sig. Men det fungerer godt her.

• #45   9. aug Jeg må ærligt indrømme jeg opgav med det samme og får klippet Bassens kløer i Hillerød hundesalon og det er jeg glad for.
    Min gamle hund der startede jeg med at få klippet hos dyrlægen, men da de skulle være 3 mand høj og en mundkurv for at klippe kløer på en 10 kg panisk hund gik vi hurtigt væk fra det. Så tog jeg til hundesalonen og fortalte hende problemet. Første gang hylede hunden lidt men stod ellers rimeligt pænt og hun havde kun en hjælper der snakkede med hunden og ingen mundkurv. Det gik ret hurtigt. Allerede næste gang gik det endnu bedre og efter et par gange mere så var der helt stille og hunden fandt sig i det, og glædede sig hver gang han skulle derhen.
    Så Bassen gik vi derhen lige fra starten og der har aldrig været problemer (og hun får lov at tage ham ind bagved uden jeg går med fordi jeg nu stoler på hende efter det fine arbejde hun lavede med den gamle hund).Til gengæld så har vi haft store problemer hver gang dyrlægen lige har ville tage kløerne, så har vi haft flossede kløer og har ikke kunne røre poterne et par dage efter (vi øver jo stadig berøring trods jeg ikke selv vil klippe). Jeg syntes 60 kr (eller er det 80) er billigt for at slippe for besværet med klipning og bekymringerne med at klippe for langt.

Så det er sådan vi gør her, så kan ikke komme med råd. Jeg har faktisk sådan en elektrisk fil, og Bassen har faktisk vænnet sig til den og accepterer at vi bruger den på kløerne, men jeg er ikke tryk ved det så den ligger bare og samler støv

• #46   9. aug km, det er da et forsøg værd! Kan du sende mig oplysninger i pb?

• #47   9. aug Jeg har ikke glemt dig, jeg er bare kommet sent hjem fra job, jeg filmer en video i morgen

• #48   10. aug sorry det må blive til en video i morgen i stedet, vi har brugt eftermiddagen/aftenen hos dyrlægen.

• #49   10. aug Øv Mathilde, hvad er der sket?

• #50   10. aug Du får lige teksten kopieret fra vores opdrætters gruppe på Facebook, så jeg ikke behøver skrive det forfra igen

Sikke en forfærdelig omgang!
    Vi har brugt 2 timer hos dyrlægen her til aften, da jeg kommer hjem fra arbejde, og ser at Sam har et stykke stof siddende ud af ende tarmen.
    Jeg får gummi handsker på og får fat om det, men kan mærke modstand, så jeg ringer til dyrlægen, som giver os en tid med det samme, trods de er presset på tid.

Dyrlægen endte med at grave et stykke stof og en lille smule vat ud fra en bamse og mange store stykker spidse knogle stykker!!

Det var helt vanvittigt, hun fik tømt hans endetarm.
    Han kom i røntgen, og det hele så fint ud, der var ikke flere knogle stykker tilbage, men en masse afføring han ikke har kunne komme af med, da det har lavet forstoppelse.

Han har taget det hele så flot, er meget døsig efter opvågning fra bedøvelsen, men hvor er han altså sej!
    Tænk hvis ikke han havde haft noget hængende ud af ende tarmen, så havde jeg intet opdaget, da han har haft fuldstændig normal adfærd..

Knogle stykkerne er fra en gåsevinge og en kalkun fod han har fået her i ugens løb, fandme skræmmende!
    De er købt fra hunde paradiset stand til Roskilde dyrskue, sammen med en masse andre tørret ting fra forskellige dyr.
    Nu tør jeg overhovedet ikke give ham tørret ting mere, det har han for svært ved at fordøje.

Sam har fået smertestillende nu, også med hjem til weekenden + en olie der smører tarmene og hjælper afføringen på vej og er sat på skåne kost nogle dage.
    Dyrlægerne har været fantastiske, søde og forestående og ladet mig være med i det hele, ikke noget med at forlade Sam her

Sikke en start på weekenden, hvor lillesøster kommer på besøg.

• #51   10. aug Neeej sikke en oplevelse mand! Du er dælme en sej pige jeg havde besvimet og derefter tudet og vrælet. Ej hvor skræmmende altså! God bedring med ham <3

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

#52   10. aug Jeg har snakket med en der klipper mange. Hun siger target og få anden til Det som er rolig.

• #53   12. aug Det lyder som om, at I er på rette vej. Dog tænker jeg, at et kursus i hundemassage måske kunne hjælpe jer ?
    Hvis han kan vænnes til at slappe af, mens du masserer og piller ved ham, så vil det være en rigtig god hjælp.
    Og så vil det også være en rigtig god ting, hvis I kan lære at tage det mere roligt (ved godt at det er svært !).
    Jeg passede ofte en schæfer førhen. Hendes ejer havde store problemer med at holde hende i ro hos dyrlægen, og det var helt umuligt for hende at klippe klør på hunden. Jeg oplevede absolut INGEN problemer med hunden. Kunne klippe klør, uden modstand, og da jeg havde hunden med til dyrlægen en enkelt gang, var dyrlægen totalt chokeret over at se hvor anderledes hunden opførte sig.
    Når du udstråler ro, påvirker det i høj grad hunden. Måske meditation ville være godt ? Eller en drink ? Eller en hurtig tur i høet med fåret ?

Jeg har flere gange overtaget voksne hunde, som ikke brød sig om at få klippet klør. Jeg har hver gang brugt meget tid på at vænne dem til at få nulret tæer, givet massage og rost, samt givet godbider i rå mængder. Det har virket
    De har for øvrigt også fået lov til at “smage” på negleklipperen, de har undersøgt den, båret på den osv. Så de blev trygge ved den.

Håber at projektet lykkes for jer. For det vil helt klart være det mest skånsomme, og mindst stressende for hunden, hvis I kan lære at klare det selv.

• #54   12. aug Som du dog kan sige det AM er flad af grin!

Men du har ret, dog tror Jeg ikke kun det er vores adfærd men også den bagage han har. Vi kæmper videre, og ja muligvis noget massage vil være godt.

• #55   12. aug Ingen tvivl om, at han har nogle lig i lasten, som vil forlænge processen. Men med tålmodighed og ro på, så burde det kunne lade sig gøre. Men det vil tage tid.

Kan sagtens følge dig i, at det ville være dejligt “nemt” at aflevere ham til en prof. Men netop pga. hans bagage, så er jeg ikke sikker på, at det vil være en succes
    Håber at I får det til at fungere.

• #56   13. aug Så lykkedes det at optage en video og ligge den ind

Jeg bruger en blå kop med godbidder i og dremlen, og det bruger jeg kun til negleklip for at illustrer at det er kun det vi træner nu.
    Jeg starter med at ligge ham i en dæk position, for det er der Sam er mest afslappet, og jeg bedst kan sidde og dremle negle.
    Så starter jeg på berøring, at kunne berører ned langs hans ben, ligger han stille for han et klik (mundklik) og en godbid, trækker han sig for han ingen godbid og jeg prøver igen, hvis han bliver ved med at trække sig og dertil så vælger at gå, så lader jeg ham gå og jeg slutter træningen.
    Så tager jeg bare træning op igen senere på dagen og ser om han har lyst til at være med på denne idé.

Når jeg kan rører ham ned ad benet, går jeg videre ned til poten, klik og godbid, hvis han ligger stille, derefter skal jeg kunne holde om poten i længere tid, men uden at jeg løfter den, klik og godbid, hvis han ligger stille, når han kan det, løfter jeg poten, klik og godbid hvis han ikke trækker poten til sig.

Derefter går jeg videre til at kunne sprede han negle, og at kunne ligge dremlen på en negl (uden den er tændt), derefter videre til at tænde dremlen, (Jeg kører på den hurtige funktion, den lave funktion larmer slet ikke så voldsomt, jeg kørte med den lave funktion i starten for at vænne ham til lyden, uden det var for voldsomt), jeg har ikke dremlen i nærheden af hans poter, før han er ligeglad med lyden, så flytter jeg dremlen imens den er tændt, ned til neglen, men uden at dremle, bare så han vænner sig til bevægelsen og at den larmer tæt på neglen, og når han er cool med det, så dremler jeg meget kort på en negl, klik og godbid, hvis han ikke trækker sig.
    Når det er indøvet mange gange, kan man dremle i længere tid, men man skal være opmærksom på at neglen ikke bliver varm. Det går også rimelig stærkt med at få neglen kort, så man behøver ikke sidde med den længe på neglen.

Samme step gør man selvfølgelig ved alle poterne, jeg har lært Sam at ligge i en afslappet dæk, der gør at begge bagben er på samme side og jeg derfor rykker mig bagud og dremler derfra. Det skal også indøvet at rykke rundt på sig, imens hunden stadig bliver liggende i samme stilling.
    Hvis man går for hurtigt frem, eller hunden trækker sig 2 gange i træk, så går man bare et step eller 2 tilbage i træningen, også kan man altid gå frem igen.

Jeg startede på dette her da Sam var 10 uger gammel, jeg trænede det kort i 5 min. morgen og aften, det tog 4 trænings gange før vi dremlede hans første negl.
    Hvis han følte det gik for hurtigt frem, gik jeg tilbage til berørings delen og belønnede for det nogle gange og så kunne jeg prøve med dremlen igen. Hvis han på noget tidspunkt vælger at rejse sig og gå, lader jeg ham gå, stopper fuldstændig træningen og tager den op igen senere eller næste dag, det betyder at han ved han altid kan vælge og stoppe hvis han ikke er med på ideen og det giver ham helt klart tryghed.

Det blev hvis den lang smører. Held og lykke med træning, hvis i går i gang.

https://www.youtube.com/watch?v=yU3g9kPDoqs

• #57   13. aug Vær obs på at en dremmel på langhårede poter virkelig skal udføres med tungen lige i munden, så hår ikke kommer i dremlen! For så har du virkelig et problem.

• #58   13. aug Der er sikkerheds låg til den dremmel jeg bruger, så det kun lige er neglen der kan komme igennem, så kommer hår nemlig ikke i klemme.

Jeg har dog taget låget af nu, da jeg synes det er for meget i vejen, når jeg har styr på dremlen.

Jeg har forresten selv prøvet det, det er derfor jeg altid sætter håret op i en elastik!

https://www.zooplus.dk/shop/hund/hundepleje_klippemaskine/potepleje/359171

• #59   13. aug Tusind tak Mathilde det var virkelig noget jeg kunne bruge!

Hvilken slibe dims bruger du? Stenen?

Jeg har en prof dremel og en milliard sten, og har fundet en som jeg tror er ok. Den er meget fin i det så den tager ikke og river, men der er jo kun en vej det er at prøve! Min dremel har en forlænger så selve den jeg sidder med er meget mindre, som en tyk kuglepen. Jeg må bare igang med at øve mere. Jeg tror jeg vil kombinere det med den enetime jeg skal have med mia snart hvor vi skal øve koncentration! Han er SÅ dårlig til at koncentrere sig, så det er generelt bare svært at indlære noget som helst og så bruger man en evighed på at klø sig i nakken og så pludselig kan han bare..

Tusind tak for din video og forklaring og hvor er i bare dygtige!!

• #60   13. aug Det var da så lidt
    Der hører finkornet sand papir og en grov en med til dremlen, som man så kan købe refill af, så får man 6 stk. pr refill.
    Jeg bruger mest den grove
    i starten da han var lille kørte jeg med den finkornet.

Kommentér på:
Klipning af kløer