{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Uden stamtavle
  • #1   21. nov 2008 NEJ

  • #2   21. nov 2008 man kan jo ikke starte på en stamtavle.
    slet ikke når hunden er en blanding


  • #3   21. nov 2008 Ved du hvad en stamtavle er?

  • #4   21. nov 2008 NEJ!! Det er fuldstændig tåbeligt at avle på blandinger...

  • #5   21. nov 2008 Du kan vel........men ser ingen grund til det.

    Lille DK er i forvejen for lille til alle de hunde der bliver avlet så hvorfor lave flere på en blandingshund?


  • #6   21. nov 2008 Den går ikke. Men hvis du vil avle på din hund skal du sørge for at få den gennem tjekket for sygdomme som hører til racerne. Det indebærer bla. røngten af hofter og albuer. Oven i det skal hunde være minimum 1½ år gerne 2år.
    Og især når det er sådan en tosset blanding ville det være smart at kunne udvise et lydighedsprogram og en mentaltest ved en adfærdspsykolog.


  • #7   21. nov 2008 En rotte er først voksen ved de 3 år, så din hund bør være mindst det... Og ja ellers som Vivi siger tjekket i hoved og røv.
    Men en stamtavle får du aldrig til den.
    En stamtavle er til racerene hunde...


  • #8   21. nov 2008 Nå ja, hehe..
    Tænkte jeg ikke lige på, men mange tak..


  • #9   21. nov 2008 Vivi: har du så bestilt test til din hanhund?

    (link fjernet)


  • #10   21. nov 2008 Lars har set den igår men har ikke nået at læse om det.

  • #11   21. nov 2008 Så er der ringet til dyrlægen, de havde ikke hørt om det (tsk tsk typisk vestjylland), de ringer tilbage senere idag.

  • #12   21. nov 2008 Du skal sende mail til Frankrig og få den - ved ikke om du kan teste uden stamtavle - antagene@antagene.com

  • #13   21. nov 2008 Hvis man allerede overvejer avl når en hvalp er 17uger - så havde det nok været mere hensigtsmæssigt at købe en renracet hund med tavle

  • #14   21. nov 2008 undsyld jeg blander mig men hvorfor altid hakke ned på folk???

    altså jeg vil da også gerne have hvalpe på et tidspunkt på mine tæver da jeg synes de er rigtige dejlige opg gerne vil have en hvalp lige netop efter dem.

    og så har jeg da tænkt mig at sælge resten.

    bare fordi i har en mening om at man ikke kan avle på en hund uden tavle betyder det jo ikke at alle andre har det sådan.

    jeg synes nogle gange i er lidt grove ved folk herinde.

    og jeg bliver sgu så ked af det.

    det er jo ikke alle mennesker der gider at gå til udstilling med deres hunde osv, men bar ønsker sig en sød familie hund til hygge .

    og nu hvis man holder så meget af sin hund at man vil føre den vidre så er det vel ok>???

    der står jo ingen steder det er forbudt at lade sine hunde uden stamtavle på hvalpe. jeg vil da klart også have hvalpe (self først om nogle år)

    ang det med stamtavle så er det jo klart en blandningshund ikke kan få tavle på og at en hund uden forældre der har det ikke kan men rolig rolig folkens

    undskyld det blev så langt men jeg bliver ked af at høre på sådanne ting
    det er som om i siger at hunde uden tavle ikke er så meget værd som dem med men altså holder man af sit dyr så er det sgu lige gyldigt om den er det ene eller det andet.



  • #15   21. nov 2008 stavefejl er gratis idag ;o)

  • #16   21. nov 2008 Catarina

    Der er INGEN der siger at hunde uden tavle er mere eller mindre værd end andre - som hunde
    Nej det er igen noget man tillægger andre - så snart det kommer op til debat

    Men når man efter 17 uger tænker på om ens blandingshvalp kan få tavle og indgå i avlen på lige fod med tavle hunde - så skulle man nok have købt en hund med tavle



  • #17   21. nov 2008 og jeg bliver sgu så ked af det hver gang jeg læser tavlehunde åbentbart kun er til for at udstille eller som brugshund og dermed ikke er søde familiehunde ?

    Det er slet ikke et spørgsmål om søde / ikke søde familiehunde. Det er et spørgsmål om garanti for mig.


  • #18   21. nov 2008 lad vær med at farre i hovedet på mig beskrev bare mine føelser stille og roligt

  • #19   21. nov 2008 Jeg farer ikke i hovedet på nogen hvis det er mig du henviser til....

    Jeg kopierede din egen sætning "og jeg bliver sgu så ked af det" ;o)


  • #20   21. nov 2008 nej det var ikke dig det var the one and..... men lige meget ikke noget med blive uvenner ;o)

  • #21   21. nov 2008 Der er ingen der farer i hovedet på nogen her

    Jeg beskriver mine tanker og følelser på samme linie som alle andre


  • #22   21. nov 2008 hej catarina, en af fordelene ved at have tavle på sin hund er at man tjekker dens mor, dens far dens mor, dens farfar, osv. for eks. avlige sygdomme, eller dårligt tempremant, så man med støre sandsynlighed kan sige at det netop vil blive en dejlig famile hund som vil leve længe og uden at være aggresiv. Stamtavle er på ingen måde kun til udstiling...
    men jeg forstår dig godt har selv en blaning og sidder også med en følse af at man burde starte en hel ny race af hunde helt magen til min smiley

    hvis du vil starte en stamtavle til din hund vil det blive et stort project, men du kan da sagtens få hvalpe med din hund uden tavle, find en hund af modsat køn og lad dem være alene, så skal du nok få hvalpe,(tæven skal selfølelif være i løbetid)
    jeg vil dog anbefale at du for din hund testet for de verse sygdomme og, også dens tempremant. som andre her på siden også har været inde på, så du kan være sikker på at få noge søde sunde hvalpe ud af det.....


  • #23   21. nov 2008 Du kan lave en ane tavle til hvalpende, det kan være en meget god ide for så kan de da tjekke lidt hvis de vil lave hvalpe.

  • #24   21. nov 2008 Vil lige sige jeg har tænkt over det, da Nico er så dejlig rolig og lydig.. (af en hvalp)
    Skal selvfølgelig ikke avle på ham nu, men et kuld kunne da være hyggeligt om nogle år.. smiley
    Håber ikke jeg har gjort nogen uvenner, for det var ikke min hensigt..
    Skal jo spørger ellers lære man jo ikke noget..
    Og elsker at lære så deraf mange spørgsmål.. hehe


  • #25   21. nov 2008 Christina

    Du ved ikke hvad der gemmer sig i ham - før han er udvokset - det kan man ikk vurdere på en hvalp

    Men hvis du vil lave hvalpe med ham - så er det eneste rigtige at få ham undersøgt for diverse arvelige sygdomme der ligger i racerne han er blandet af


  • #26   21. nov 2008 tror ikke du er blevet uvenner med nogen christinna, vil anbefale dig at læse lidt om avl, og stamtavle, så du kan gå stillet din nysgærighed og så skal du være opmarksom på at det kan blivet et meget stort arbejde at have hvalpe, men held og lykke med det til den tid..

  • #27   21. nov 2008 Og selvfølgelig få ham gennem røngten som flere også skriver herinde

  • #28   21. nov 2008 Der giver jeg The one and only ret... Du kan INTET bedømme på en hvalp. Han er kun 17 uger........... Bare vent til han kommer i lømmelalderen.........

    Vent til han er mindst 2½-3 før du kigger på ham med kritiske øjne og ser på om han har noget at bidrage med


  • #29   21. nov 2008 Mig kan man ikke blive uvenner med......... Jeg gider ikke det pjat ;o)

  • #30   21. nov 2008 Ingen bliver vel uvenner over at have forskellige meninger?

    Jeg gider ihvertfald ikke blive uvenner med nogen - og slet ikke famse da Gg


  • #31   21. nov 2008 Looooooooool........kan jeg virke så farlig ?????

  • #32   21. nov 2008 Uhha ja Gg

  • #33   21. nov 2008 Jo man kan da sagtens starte en stamtavle -den er jo i princippet ikke andet end et stamtræ, hvor man kan se navnene osv.

    -men hvad skal man med sådan et stykke hjemmelavet papir med navne på?
    Alle og enhver kan printe en tavle ud fra computeren, uanset hvilken race/blanding man har.

    Men naturligvis kan man ikke få lavet en tavle i en klub, år det er en blanding man har. (eller for den sags skyld en renracet uden tavle).
    -en tavle fra en klub, er jo meget mere end blot navne på et stykke papir, men er osse en garanti for at forældrene har levet op til en række krav stillet af klubben.


  • #34   21. nov 2008 ingen siger at blandings hunde ikke e rnoget værd men bladninger af de hunde som her ,,er efter min mening helt hen i vejret både fordi man ikke skal blande den slags hunde pga temperament og fordi der er masser masser af blandings hvalpe til salg som bliver solgt til spotpriser

  • #35   21. nov 2008 Catarina

    En familiehund (tavle eller ej) laver man ikke hvalpe på. En hund der laver hvalpe er en avlshund, og alle avlshunde bør erklæres egnet til opgaven ud fra flere kriterier end "sød".. Det er alle hunde jo, men der er simpelthen ikke interesserede købere nok til det antal hvalpe der ville komme af at parre alle danmarks "søde" hunde med hinanden.

    Derfor er vi nogle lede mennesker der har besluttet at sundhed, udseende og egenskaber ville være et godt sted at starte, hvilket vi kortlægger med stamtavler (fordi hunde også kan være bærere af sygdomme uden at dyrlægen kan måle det), mens andre synes at det er noget forfærdeligt snobberi. Det handler ikke om hvis hund der er mest værd, for man elsker vel ikke hunden mere af at den får hvalpe?, men om at fremtidige hvalpe har de mest fornuftige gener at udvikle sig fra.

    Hvalpenes ret til de rigtige aner (sundhed, temperament, arbejdsvillighed, instinkter) bør altså veje tungere end den enkelte hunds "ret" til at få hvalpe. Uanset hvad kan det alligevel ikke måles på en 17 uger gammel hvalp.


    Christina
    Vent til den kommer i lømmelalderen før du udtaler sig om hvor "nem" hunden er. Du har noget at glæde dig til


  • #36   21. nov 2008 Som en anden skriver så er stamtavlehunde ikke kun minded på avl.

    Vores AST og Malinois er begge med DKK tavle, men de er købt som familiehunde med henblik på brugstræning hvis de ellers egner sig (ikke et must for os)

    Jeg har som sådan ikke noget imod tavleløse hunde, kunne bare aldrig drømme om selv at opdrætte nogle.

    I dette her tilfælde når trådstarter overvejer allerede når hunden er 17 uger om den med tiden kan bruges i avl, ja så syntes jeg også at hun burde have købt en med tavle.

    Ved en del raver er der ikke så strenge avls krav mht til udstillinger, man kan vel overskue f.eks 5 udstillinger i de 2 år som hunden gennemsnitlig skal være inden den kan bruges i avl og det sundhedsmæssige tjekker man forhåbentlig alligevel, tavle eller ej....


  • #37   21. nov 2008 En 17 ugers hvalp kan man intet bedømme på, vent til den er minimum 2 år og tag så din vurdering.

    Et eksempel fra min egen hverdag:

    Da Arthur var 17 uger var han en stille, rolig og lydig hvalp som jeg til en hver tid ville sige god for temperaments mæssig i avl.

    Da han var 13 til 19 mdr var han virkelig en pestillens og jeg var sikker på at han aldrig temperaments mæssigt ville kunne indgå i avl.

    Så blev han små 2 år og begyndte ligeså stille og arte sig til den rigtige side igen....


  • #38   21. nov 2008 Håber jeg ikke.. hehe
    Men mange tak..
    Havde kigget på en ren race eg gerne ville have om et par år til avl..
    Men vel bare gerne have Nico får et kuld, men venter selvfølgelig til han er udvokset og kommet over lømmelalderen.. griner


  • #39   21. nov 2008 Jeg synes ikke stamtavler handler om snopperi, men om sund fornuft. For mig handler det om sundhed og indhold. HD som er et problem hos mange racer springer ofte 1 eller flere led over. Hvilket kan få den konsekvens at en ellers sund hund laver dødsyge hvalpe fordi den er bære af det "syge" gen. Desuden så er market for længst mættet, der er så mange hunde til salg.

  • #40   30. nov 2008 stamtavler kan man ikke bruge til en skid da det er så nemt af få lavet falske stamtavler ved dkk det kun et spørsmål om at betale
    så avl bare uden stamtavle får du kan ikke bruge det til noget


  • #41   30. nov 2008 Flemming -er det en påstand du kan dokumentere, for ellers synes jeg da det er noget fis at lukke ud (at en vens venindes, onkels kone har hørt det holder ikke som dokumentation)

    Man kan nemt udskive en stamtavle og skrive DKK på, men det er altså ikke bare lige sådan at lave en tavle med rette stempler osv.

    At der sker fusk vil jeg ikke benægte -det tror jeg der gør alle steder (og det gælder i DEN grad osse tavleløse hunde), men at det skulle være nemt og i øvrigt uden konsekvenser at fuske med DKK tavler tror jeg ganske enkelt ikke på


  • #42   30. nov 2008 nej det kan da godt være du ikke tro på det men jeg ved det sker og tit bare vent og se tiden an

  • #43   30. nov 2008 Åh Flemming... *GG*

    Hvad pokker skal vi bruge "det sker tit, bare vent" til?


  • #44   1. dec 2008 Flemming har jo helt ret, han har i den grad set lyset! !
    Lad os glemme alt om stamtavler ,diverse helbredstjek og så ellers bare avle på alt der kan gå!
    Lyder det ikke som en plan?!



    (eller nowet.....)


  • #45   1. dec 2008 Flemming -jamen hvis du har ret må du jo kunne dokumentere det (vis mig nogen hunde -ikke en, men flere, og ikke fra samme kuld), som har forfalskede tavler fra DKK...

    Kunne osse tænke mig at høre hvilken form for snyderi du tænker på. Hvis du mener at folk slger hvalpen med en hjemmelavet stamtavle som skulle ligne DKK's (og altså sælger hvalpen som værende DKK), ja så er det jo en temmelig tåbelig køber. For det er ret nemt at tjekke om ens hvalp nu virkelig osse er stambogsført i DKK.

    Tænker du på at en opdrætter angiver andre forældre på tavlen end de der i virkeligheden er forældre. Jamen så tvivler jeg bestemt ikke på at det ER sket, og sikkert stadig sker -i alle klubber. Men jeg mener bestemt ikke det er hyppigt forekommende, og det har da osse ganske betydelige konsekvenser i DKK...

    -men vil man komme med sådanne påstande, så skal man altså osse kunne dokumtere det, ellers er det jo bare varm luft, og det kan jo ikke bruges til noget.

    Me det står dig da heldigvis frit for hvor DU vil købe hund. JEG ved godt hvor jeg er bedst sikret.


  • #46   1. dec 2008 Det er hellere ikke specielt nemt medmindre det er egne hunde man fusker med og selv der giver det ikke ret god mening. Som hanhundeejer skal man jo underskrive stambogsansøgningen, og man lægger ikke navn til hvadsomhelst. Har man en god hanhund er det ikke ligefrem god reklame at lægge navn til en lortekombination



Kommentér på:
Uden stamtavle

Annonce