{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.277 visninger | Oprettet:

Trist. {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder og finder en labtæve fra 2008 som har sit 3. blandingskuld. 1. kuld var der 11 hvalpe, 2. kuld 10 hvalpe og heldigvis kun 3 i det 3. kuld.

Hvorfor har folk SÅ forbasket travlt med at avle? Er det slet ikke gået op for folk at markedet er ved at være mættet?

At hverken tæver eller hanhunde har "brug for" at blive forældre?

At INGEN af dem bliver skøre i hovedet af IKKE at opleve "forældrerollen" som en del mener.

At det ikke bare er "hygge" at få hvalpe. Slet ikke for tæven.

Efter MIN mening er det ok at avle/opdrætte hvis man mener at man kan tilføre racen noget positivt (og her mener jeg ikke at hunden er dygtig til at hente en bold eller springe højt). Men stadig, tavle eller ej, så skal hundene testes for racerelevante arvelige sygdomme.

Det gør ONDT i mit hjerte når jeg ser alle de labblandinger (nok mest fordi det lige er "min" race")som sælges uden at man overhovedet har skelet til at HD- og AD fotografere eller øjenlyst.

Tænker man, som avler, overhovedet ikke på de hvalpekøbere, som køber en hvalp og forventer at have den i mange mange år, men som må aflive den mange mange år "før tid" fordi forældredyrene har HD i værste grad, men det er ikke blevet opdaget, for "der er jo ingen grund til at teste, for det er blandinger og de må ikke blive for dyre, for så kan vi ikke få dem solgt"??

Tænker man på de familier som må sige farvel til deres elskede hund fordi den har arvelige racerelaterede sygdomme, som KUNNE være undgået ved at teste og finde ud af om tæven eller hannen måske havde disse arvelige sygdomme, og man så derved undlod at avle på dem??

Eller lukker man skyklapperne og tænker "det går sq nok??".

Jeg forstår det ikke:-(


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trist.
  • #2   19. apr 2011 Jamen min tråd gælder faktisk alle racer. Tavle eller ej.

    Der ER racer hvor arvelige sygdomme er et problem, men der er endnu ikke lavet restriktioner. Jamen, så få da for f*** undersøgt de hunde alligevel inden de indgår i avl!!

    Men ja, mange mener at tavleløse hunde ikke kan få arvelige sygdomme.

    Jeg har dog en veninde som har haft 2 labber som er blevet aflivet inden de var 1 år gamle p.gr.a. HD....... Tavleløse.... Ejer påstod overfor min veninde at begge hundene var HD fri.......Men kunne hun få bevis?? no way... Yeah right!!

    HUN er så blevet klogere, skal jeg sige,


  • #5   19. apr 2011 Jamen, hvordan f**** får man fat i køberne?? Man kan HÅBE at nogle ser med herinde, men det er jo langt fra alle der gør det.

    Så mine spørgsmål er til avlerne med en KÆMPE appel til køberne:

    KØB KUN EFTER GENNEMTESTEDE FORÆLDRE!!

    Det ER ikke altid kun naboen det går ud over:-((


  • #8   19. apr 2011 J K:

    Nej, selvfølgelig bliver du ikke dømt:-))

    Ja, du tog chancen. Heldigvis er det endt godt.

    MEN du er blevet klogere og DET tæller stort i "regnskabet".


  • #10   19. apr 2011 Jeg har sq da også købt en hund uden at have en fløjtenede forstand på arvelige sygdomme.

    Min første golden, som jeg fik da jeg var 18, var en DKK hund. Vi kørte langt for at købe ham. Mit eneste krav dengang var at det skulle være en hanhund og han skulle være lys:-(

    Jeg tænkte hverken på HD eller AD (ved faktisk ikke engang om det var så udbredt dengang som det er nu?).

    Da vi kom til kennelen gik alle hvalpene ude i en hundegår med et uisoleret hundehus. Hvalpene var født i marts og moderen var død under fødslen (fik vi da at vide i alle tilfælde). Men her gik det kuld hvalpe døgnet rundt!!

    Ville jeg nogensinde købe sådanne et sted igen?? NO WAY!!!!

    Min golden viste sig så at have D/E hofter. Jeg var DYBT ulykkelig. Han var min første egen hund og han var syg.

    Jeg fik ham så opereret og alt foregik på hans præmisser, så han blev 11 år.

    Men DET lærte mig at jeg skal sq NOK finde nogle sygdomme hvis de findes i linierne og så skal jeg IKKE købe derfra.

    Og så takker jeg DKK og de højere magter for "Hundeeb"!!


  • #11   19. apr 2011 Stavefejl koster gratis i anledning af at det er tirsdag og snart påske:-))

  • #13   19. apr 2011 Charlotte:

    Selvfølgelig kan man være uheldig, både som køber og sælger, at der kommer en syg hund.

    Jeg mener bare at man skal gøre ALT for at undgå det og derfor kun bruge hunde i avlen, som rent faktisk kan tilføre avlen noget positivt. Så har man, som avler, gjort det bedste man kan.


  • #15   19. apr 2011 Mette det er desværre sådan, at så længe der er købere til disse hvalpe, ja så bliver de lavet. Ville ønske at der var flere som stod med 10 stk. 8 ugers hvalpe som ikke kunne sælges. Og at de så tænkte pyha det gør vi ALDRIG mere, men nej.
    Det kan undre mig, at man kan finde labradors uden papirer til 5000,- stykket, og at folk så ikke vælger at give 1000,- mere, og få en labrador med DKK stambog efter super sunde forældre.... HVORFOR spørger jeg så mig selv.


  • #16   19. apr 2011 ja så kan jeg ikke få en ny jack russell med DKK tavle. Der er ingen restriktioner på racen, for ifølge opdrætterne er der ingen sygdomme på racen. Hvilket absolut ikke er rigtigt. Min egen hund er syg, men jeg har i det sidste åra tid hørt om flere JRT med HD, knæproblemer og øjensygdomme. Så jeg må erkende, at Eskild er min sidste DKK hund. Hverken DKK eller specialklubben vil høre om sygdomme på racen. Det er opdrætterne der skal komme med kravet om sundhedstjek. Og det gør de ikke, for der kunne jo dukke ubehageligheder op

  • #18   19. apr 2011 Jeg vælgere n anden klub, hvor der er tavle på hundene og hvor forældredyrene er testet for arvelige sygdomm

  • #20   19. apr 2011 Maj-britt hvilken klub er det som forlanger test for sygdomme hos jack russell terrier. DJRT hvor min er stambogsført mener jeg ikke har andre avlsrestriktioner end præmiering på gravprøve og udstilling.

  • #21   19. apr 2011 Der er ingen klubber der forlanger test, men der er opdrættere der er seriøse nok, til selv at gøre det. Og det er DJRT

  • #22   19. apr 2011 hmm ok, ja nok nogle men bestemt ikke alle smiley Det jeg har oplevet er at man går rigtigt meget op i brugsegenskaberne, hvilket er super, men at sundhed ikke er noget man undersøger for.
    Sålænge klubben ikke har et krav om undersøgelse, uden at det behøver være en restriktion, så kommer man ikke langt på den front.


  • #23   19. apr 2011 Og derfor er det svært t finde en JRT der er sund og rask her i DK. Min er jo ikke den eneste med arvelige sygdomme. Eskilds far har indtil nu, lavet 13 kuld hvalpe, så mon ikke der går nogl dårligdomme rundt?

  • #24   20. apr 2011 Om det er hyggeligt for tæven, jo det tror jeg i mange tilfælde det er, men med så mange kuld, nej så går hygge nok af.
    Jeg er helt ligeglad med om folk avler med eller uden tavle, bare der er sygdomtjekket for div racers svagheder, jeg gider ikke stirre mig blind på tavler og lign når folk sælger hunde, det må være deres valg.
    Dog skal vi selv ned til parring idag, og mine krav er hunden er avlsgodkendt, udstillet, tjekket for div sygdomme, og der kan komme tavle på mine hvalpe, så jo jeg er selv perfektionist, men det samme kan jeg ikke forlange af andre mennesker.


  • #26   20. apr 2011 For dælen noget pjat Pia.
    Jeg ser dagligt mange hunde med tavle der skal ud i nye hjem, fordi man køber en blanding er det da ikke sikkert folk skiller sig af med den, grunden ti du ser det oftere er nok der er flere af dem, avlede vi kun med tavle ville det være dem du så.


  • #27   20. apr 2011 Hvorfor sætte hvalpe i verden der skal aflives, helt absurd, så hellere lade være med at avle, hvilket også gælder tavlehvalpe, hver eneste af os har medført et kuld hvalpe, i og med vi selv har hund,, man skal feje for egen dør først!

  • #28   20. apr 2011 Og til TS.
    Ang HD så avler folk med tavle lystigt på f.eks C hofter, hvilket i min verden IKKE tilfører race noget positivt, tværtimod, i min verden er A status det eneste man bør avle på, jeg er så meget imod man avler på den mindste form for sygdom, mine er testet for alt stortset, jeg ville aldrig avle på noget dårligt, så kan avlere sige at hvalpene får status A eller B, ja måske, men det dårlige er stadig i deres genere, det har man bare lykkelig glemt alt om.


  • #30   20. apr 2011 Satans yngel, man avler sgutte på B hofter heller, man avler KUN på A, jeg er fuldkommen ligeglad med index, hvorfor overhovedet bruge noget man ved der er sygdom i, det samme med Patella, er den ikke 0/0, skal der bare ikke laves hvalpe.
    Og man afliver ved gud ikke sunde og raske hunde, blot fordi man fik for mange, så lad være med at avle, længere er den bare ikke, jeg kan blive så vred når man igen igen sidder og beskylder folk der avler uden tavler, for hovedeløs avl, mange tester for div ting, og avler IKKE på andet end A hofter og 0/0 patella f.eks, men det gør avlere med tavler gerne, uden at blinke, samt indavl, igen fej for egen dør.


  • #32   20. apr 2011 Og igen man går efter index, ARGH avl dog for pokker på raske hunde, hvor svært kan det være, findes der ikke nogen , så lad være med at avle, jeg fatter simpelhen ikke at tavleavlere der råber op om hovedeløs avl, selv sidder og avler på sygdom, det er for plat!!

  • #33   20. apr 2011 Kennel Flindt's Shih tzu,nu med patellafri hunde :

    Så vi skal bare blive ved at lade vores hanhund med A hofter parre, trods det at han kun er parret med A hofter, og ganske ok index, er afkom kommet ud med helt ned til D hofter...

    Vores C hofte hund, er parret med A hofte tæver, og afkom er kommet ud med A og B1 (B1 er i tyskland det de får når hoften ligger lige på grænsen til at kunne være en A) Men ham skal vi så ikke lade parre nogle mere...


  • #35   20. apr 2011 Kennel Flindt's Shih tzu,nu med patellafri hunde :

    Må sige som Maj-Britt
    Du burde tage til nogle fordrag og lære lidt mere om HD og avl....


  • #37   20. apr 2011 En a med aner i stambogen der harA er den man avler på, intet andet, jeg kan slet ikke se hvorfor man behøver tilfører mere dårligt, uanset hvrdan i vender det, så avler man dårlige gener ind igen og da især hvis der i tavlen er forældre dyr med andet end A, så selv tavleavl er fyldt med sygdom, fejl og mangler, det jeg mener er blot, kast jer ikke over folk der avler uden tavle, det er jo tydeligt ligemeget hvis man som avler med tavle, vælger avl på C, ja selv D hofter, så har man vist ikke noget at lade nogen høre vel.

  • #39   20. apr 2011 Nu må man så ikke avle på D hofter, så endnu en ting du lige skal sætte dig ind i;o))

    Og gentager, altså udover du kan læse hvad der bliver skrevet til dig her i tråden, at du burde tage til nogle fordrag om emnet, for du aner virkelig ikke hvad du taler om:o))


  • #41   20. apr 2011 Og så skal du også lige ha i med at HD er 30 % avl, og 70 % foder og miljø...

    men alt sådan noget ville du lære hvis du satte dig ned og lærte lidt om det, frem for at have din egen forudtaget mening... ;o)


  • #42   20. apr 2011 hvis ikke maj-britt, så lad være med at avle mere, uanset hvordan bogstaverne bliver vendt, så avles der på syge dyr, jeg er komplet ligeglad med avl og genetik, så længe man bruger dyr der er syge, får man kun dårligere dyr med tiden, stå da inde for det man gør, det vil da være langt bedre.
    med hensyn til tavleløs avl så er jeg som sagt komplet ligeglad, hvis dyrene er tjekket og de får en god opvækst, så må det være op til køberne,.
    Og vi andre køber så de syge dyr med tavle på imens, nu vil jeg smutte ned og få parret min tæve, jeg lægger slet ikke skjul på at alt er testet, men at der sikkert kan gemme sig noget i tavlerne jeg måske ikke kan få viden om, men jeg har gjort mit forarbejde og står gerne ved, der er sygdom i vores tavleavl i stor stil, det gælder i alle klubber.


  • #44   20. apr 2011 Nej Maj-britt, så ligger der med stor garanti noget i den tavle med andet end A hofter, så den bør slet ikke avle.

  • #45   20. apr 2011 og nej tror ikke at nogen her på HG behøver et kursus, det der skrives er bevis nok på man bruger syge dyr, så kan man holde foredrag og læse om det og undskylde sig selv hvis det er det man vil, det agter jeg ikke, jeg VED der er sygdom i avlen.

  • #47   20. apr 2011 Og nu er hunde jo pr defination altså ikke syge, fordi de ikke har fået en A

    Hunde i A gruppen er uden tegn på hofteledsdysplasi.
    Hunde i B gruppen har IKKE hofteledsdysplasi, men har hofter, der er i en overgangsform mellem HD fri og mild dysplasi.
    C hundene har hofteledsdysplasi i mild grad.
    D hundene har hofteledsdysplasi i middelsvær grad.
    E hundene har hofteledsdysplasi i svær grad


  • #54   21. apr 2011 Hold da op, sikken et forsvar for at få lov til at avle på syge dyr, JO en C hofte en D hofte er syg, det kræver ikke en professerviden overhovedet, og ikke et forsvar i verden kan ændre på dette.

    Nej så ville mange racer slippe for at blive avlet på og vi fik mere raske hunde


  • #55   21. apr 2011 He he
    Du er for sjovt... Og da lidt skræmmende at man "avler" med så lidt viden på bordet, som du åbenbart har...


  • #57   21. apr 2011 Mht hvor meget, der er arv og hvor meget, der er miljø når man taler HD.

    Så kan jeg blot konstatere, at folk, der har malinois er langt bedre til at "miljøe" og fodre dem, end folk, der har schæferhund.



  • #58   21. apr 2011 M&R -

    Nu du selv skriver om din han, der gav mange C-hofter .. det kan vel næppe skydes ind under, at de, der købte hans hvalpe var dårlige til at fodre dem ?

    Jeg synes at tallet er for højt - 70% miljø - og synes mere det lyder som en god undskyldning for opdrættere, der laver hunde med HD.


  • #59   21. apr 2011 Hvis det var så nemt, at man bare kunne parre to hd-frie hunde, for så at få hd frie hvalpe, så var der godt nok mange problemer som var løst.
    Det handler meget om, hvorvidt de to hunde man parre, passer sammen, og det kan man som opdrætter blive nødt til at prøve. Vi kan aldrig garantere vores hvalpekøbere, at deres hvalp vil være hd fri. En tæve kan smaske ud med hd hvalpe på en bestemt hanhund, og bliver hun så parret med en anden han, så er alle hvalpe fri.
    Med hensyn til miljø, så læste jeg engang i en artikkel, at generelt er det ofte sådan, at de hunde som opdrætter selv beholder, næsten altid er fri. Det kan jo være fordi opdrætter giver det rigtige foder og ikke lader hvalpene få overdrevet meget motion.
    Jeg havde et kuld hvor alle var fri på hofter, undtagen en hvalpe som havde D, familien fik en erstatningshvalp fra næste kuld, her var alle også fri, undtagen den som samme familie fik, den havde E. Så begynder man altså at tænke på, hvad pokker der sker de første 12 måneder. Jeg ved at de trænede RIGTIG meget, selvom de fik gode råd om ikke at træne/motionere så meget.


  • #60   21. apr 2011 Malene -

    Ja naturligvis kan det være fordi hvalpekøberne giver hunden det forkerte foder og for meget motion - det er der ingen, der kan afvise. Men det er bare påfaldende, at stort set ingen maller får HD - og at en masse schæferhunde får det.
    En stor del af malle-ejerne har tidligere haft schæferhund og er gået over til malle - ved så ikke, om de med raceskiftet også blev bedre til at fodre og motionere hundene ?
    Eller også kom de bare over til en race, der ikke er nær så arveligt disponeret for sygdommen.



  • #61   21. apr 2011 - IPO tossen -

    Hvad vi er oplyst er De alle fodret med præmiefoder, dog er det aktive hundefolk, og der kan være en terori at de er startet lige hårdt nok ud med dem... Meeen stadig, at alle skulle ha gjort det, ud af over 20 hvalpe, lyder også vildt....

    Og nu er det ikke opdrættere at det kommer fra, men rent faktsik undersøgelser der er fortaget, af fagdyrlæger og eksperter inde på disse felter...


  • #62   3. maj 2011 IPO tossen.... Tænk at være så indbildsk (uvidende) at du tror, at det er EJERNE af mallerne, der gør,, at de ikke får HD i forhold til schæferhundejere..... Jesus.........
    Du tror simpelthen på, at mallinois-ejerne bare er skide meget bedre og klogere end schæferhundeejere, til at fodre og "miljøe"......
    Men altid noget, at du i din sidste bemærning slår hovedet på sømmet: Det er NOK fordi, at schæferhundelinier ER mere disponeret end mallinois.... Jow... Det er det NOK...

    Men er dog enig i, at 70 % miljø, er i overkanten, helt klart.... Ville nok vende tallene 180 grader.... !!


  • #63   3. maj 2011 Læs lige denne her..:-)))
    http://www.hundegalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=64093


  • #64   3. maj 2011 Ja, det er sq trist:-(

    Det er ikke enhver dyrlæge der kan læse HD- og AD billeder, men der findes rent faktisk dyrlæger der kan og så må man jo opsøge dem.


  • #65   3. maj 2011 Beklager at måtte meddele at jeg er en af de bæster der er med til at holde den slags gående for lab-blaninger er faktisk min foretrukne race. Har pt. min tredie af dem og været/er glad for dem alle tre. Jeg har også haft en DKK vaps, så det er ikke noget religiøst, men jeg vender bare tilbage til blandingerne. Jeg har fuld forståelse for andres ønsker om racerene hunde, men vil gerne selv have lov til at vælge anderledes.

  • #66   3. maj 2011 Jamen, JEG skal ikke bestemme hvad folk skal vælge. Jeg plæderer blot for at fok sørger for, som MINIMUM, at få undersøgt forældredyrene for racerelaterede sygdomme.

  • #67   3. maj 2011 Jeg synes også det ville være fint hvis det var muligt at teste og registrere arvelige sygdom selv om det er på blandingshunde, men sidst jeg kom frem med det synspunkt, var svaret bare at så kunne jeg da bare få en DKK hund... pyha ... det var jo ikke lige det jeg ville......


  • #68   4. maj 2011 Uanset hvordan man vælger at avle, så syns jeg sgu at det mindste man kan gøre, er at tjekke dyrene for sygdomme.!!! Det går altfor mange hunde rundt med sygdomme på grund af at avler er fuldstændigt ligeglad og KUN tænker i penge.!!! Og hvis man ikke avler med stamtavle, så BURDE der stadig være nogle regler/krav for avl med blandingshunde.!!!
    Jeg ville aldrig købe en hund UDEN stamtavle, men jeg går også meget op i sundhed og gode linjer, og uden stamtavle, så ved man ALDRIG hvad der er i hunden og hvilke sygdomme.!!! Håber det en dag bliver ulovligt at avle uden stamtavle, da det er den eneste måde at komme alt dette her til livs.!! Mange folk avler bare for at avle, og man ser jo tit at sundheden kommer ihvertfald ikke i første række.!!! Det er der flere beviser på bare herinde.!!! Desværre.:-((


Kommentér på:
Trist.

Annonce