{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sund fransk bulldog
  • #1   10. apr 2013 Jeg ville kontakte Kennel Molosshuset eller Venges herinde fra. smiley

  • #2   10. apr 2013 OK tak smiley

    Jeg er inde på bulldogklubbens hjememside, men derfor er det jo rart med nogle anbefalinger fra folk med gode erfaringer smiley


  • #3   10. apr 2013 Helt klart Venges smiley Molosshuset har pt ingen FB avlstæver, men ellers kan jeg også stå 110% indefor Mette smiley

    Venges venter et kuld her snart efter fuldt sundhedstestede forældre..


  • #4   10. apr 2013 Nææe, men jeg tænker at de kan hjælpe uanset om de selv laver hvalpe eller ej. smiley

  • #5   10. apr 2013 http://www.japanell.dk/


  • #6   10. apr 2013 Ja klart!! Men mon ik Mette også henviser til Anne-Marie smiley

  • #8   10. apr 2013 jeg vil også gerne anbefale Venges smiley
    Hun er rigtig sød og hjælpsom, og svare gerne på alle spørgsmål. Hun går meget op i sundheden og at hendes hunde har det godt.


  • #9   10. apr 2013 Nu har jeg kigget på et hvalpekuld efter nogle af dem I har anbefalet, hvor begge forældre har HD C - er det ikke et problem?
    Hvorfor Hd fotograferer man, for så alligevel at bruge hunde med C hofter?


  • #10   10. apr 2013 C hofter er ikke slemt, især ikke når vi snakker bulldogs. Det er ikke et problem for dem, generelt set.

  • #11   10. apr 2013 Hvorfor fotograferer man så?

  • #12   10. apr 2013 Fordi de sagtens kunne være meget være. Og det at C-hofter ikke genere, betyder ikke at værre resultat heller ikke gør.

  • #13   10. apr 2013 OK, så HD C er slet ikke et problem, heller ikke når begge forældre har HD C?

    Hvad så med hemivertebrae, er det udbredt i racen?

    Og så kan jeg se at flere "reklamerer" med et sundhedscertificat - er det noget værd?


  • #14   10. apr 2013 Nej, det er ikke det jeg siger. Jeg siger at hofte status C ikke er slemt for en FB.

    Ja, så vidt jeg ved er hemivertebrae relativt udbredt.

    Når det kommer til FB, så er man ofte nød til at gå på kompromis. Fx. er C-hofter ret heldigt sluppet, hvis hunden så ikke fejler andet.


  • #15   10. apr 2013 JA, sådan er det jo nogle gange - der er ingen perfekte hunde, hvis man vil have en ting, så går man på kompromis med noget andet.

    Ang hofterne så har jeg godt hørt, at FB jo er meget muskuløs og derfor kan musklerne støtte så HD ikek bliver det store problem, men derfor undrer det mig alligevel at man parrer to med C.

    Øv med hemivertebrae, det lyder ike godt, men jeg kan ike se nogle skriver og oplyser om det, så der må man bar ehåbe, at man ikke får en FB der har det.


  • #16   11. apr 2013 Jeg tror lidt at man som opdrætter af FB, må tage tingene lidt af gangen. Det er jo en race der er disponeret for alt muligt, så man starter nok med at eliminere en ting af gangen.

  • #18   11. apr 2013 selvfølgelig er det ikke godt med C hofter, men hos fben, finder du meget få (så vidt jeg ved) der har under, og der er rigtig mange som har mere.

    Jeg ved venges arbejder på at få sundere hunde, men det tager jo rigtig lang tid at få en så syg race bedre, især når der ikke er så mange avls hunde der opfylder kravene.
    Især hvis der ikke er så mange opdrættere som vil gå op i sundhed frem for udseende. smiley

    men lige hos FB kan de altså leve et super godt liv med C hofter.


  • #19   11. apr 2013 At Venges bruger hunde med C hofter kan være pga det er nogle af de få hunde i racen er der officielle HD resultater på..
    Der er ingen officielle krav til racen og det har der aldrig været..

    AT en hund har et sundhedssertifikat, viser i bund og grund ikke andet end at den har været en tur ved dyrlægen, hvor denne har krydset af i et skema, om der er tegn på hudproblemer, øjne, vægt, hale mv..
    Røntgen af ryg og luftveje er en frivillig del af skemaet.

    OG vigtigst af alt, alle hunde der får indsendt et sundheds skema, får det diplom, uanset resultat..


  • #20   11. apr 2013 Er egentlig nysgerrig, dvs at hvis man sundhedsundersøger hundene til bunds, så må man parre på alt? altså dvs at så er det lovligt?

  • #21   11. apr 2013 Nu nævnes det her i tråden at AD er vigtigere end HD - begge forældre i den kombination vi taler om har AD 1 - er det OK?

    Og de sundhedscertifikater man udsteder indenfor racen er da helt til grin - jeg vil æde min gamle hat på, at folk tror, at når man har et sundhedscertifiakt på en hund, så er det fordi den ER sund, men det er ikke tilfældet her kan jeg forstå.


  • #22   11. apr 2013 Lykke - det er da klart at foretrække fremfor at avle i blinde som de fleste andre bulldogopdrættere gør...

    Rom blev trods alt ikke bygget på en dag! En enkelt opdrætter kan ikke udføre mirakler...


  • #23   11. apr 2013 Michelle dvs at du siger at det er helt i orden at avle på hunde der er sygdomsbefængte, bare man ved at de er det? Det må jeg sige, personligt er det for mig værre. For mig er sundhedsresultaterne et redskab til at finde en partner til min tæve f.eks der IKKE har samme sygdom som den min tæve f.eks har. Jeg har f.eks en tæve der har PL1, den ville jeg til enhver tid KUN parre med PL0, eller havde jeg en hund med Spondylose, så ville man helt klart parre med én der ikke har den sygdom, hvis man vælger at bruge dem i avlen.
    Dét er hvad jeg mener at sundhedsresultaterne bør bruges til, og nej Rom blev ikke bygget på én dag, men du udrydder jo heller ikke sygdommene ved at dobble op på problemet, eller er der noget jeg har misforstået.

    Og jeg snakker her generelt.


  • #24   11. apr 2013 Jeg tror at hvis den franske bulldog skal bestå, så bliver man nød til at gå på kompromis med nogle ting, som man hos sundere racer aldrig ville gå på kompromis med. Og det er super tragisk at det er nået helt der ud!

  • #25   11. apr 2013 Lykke, hvis ikke man synes det er okay at avle på sygdogsbefængte hunde, skal man nok vælge en anden race end FB og/eller EB smiley

    Jeg synes på ingen måde man kan snakke sundhed og avlsstrategi på et generelt plan; det er racernes problemmer simpelthen for forskellige til... Man er nødt til at kigge på det materiale man har til rådighed = racens generelle sygdomsbillede...

    Men du synes måske det er bedre at lukke øjnene for racens problemer, undlade at teste for ALLE de racerelaterede sygdomme også bare lade som om man avler på sunde individer så længe de ikke viser tegn på andet?? Synes du denne strategi har før noget godt ed sig so far?

    Jeg har intet sted skrevet, at jeg finder det okay at avle på hvad som helst så længe hunden er sundhedstestet.. Men jeg foretrkker klart en opdrætter, der tester OG som har gjort sig nogle overvejelser i forhold til prioriteringen af sygdomme (den franske har trods alt en del at tage af..) og hvad man vil avle på og hvad man ikke vil...

    Alt det fingerpegeri fra de der ikke selv vil teste, kan jeg ærligt ikke bruge til en fløjtende fis... Mette og Anne-Maries hunde er ikke perfekte, men i det mindste forsøger de at gøre noget aktivt for at bedre racen!!


  • #27   11. apr 2013 Her er nogle hunde med AD 1 - dvs det er ikke hensigtsmæssigt hos FB at parre to med AD 1 ud fra det du skriver?

    Hvor mange tester for demodex - jeg har set flere der skriver deres hunde er fri - og det er jo dejligt, det er vel den største sundhedsproblematik den race har?



  • #29   11. apr 2013 Micelle: jo du skriver da ovenfor at det er klart at foretrække(altså at man avler på revl og krat BARE DET ER SUNDHEDSUNDERSØGT) frem for at avle i blinde, og det svarer du til mit spørgsmål som lyder således: Er egentlig nysgerrig, dvs at hvis man sundhedsundersøger hundene til bunds, så må man parre på alt? altså dvs at så er det lovligt?

    Jeg snakker så ikke generelt racerne imellem men fb imellem.

    Som sagt forstår jeg bare ikke at man synes at det er ok at avle på revl og krat bare det er sundhedsundersøgt, for så gør man jo ikke en forskel, man er med til at bibeholde problemerne. Sundhedsundersøgelserne gør vel sådan at man kan selektere i sin avl og finde en partner der ikke har samme fejl. For jo, jeg er skam ganske klar over at det ikke er en sund race vi har, men de lider trods alt ikke alle af de samme sygdomme, så skulle de alle jo have HD, PL, AD, Spondylose, Scoliosis, Demodex osv, og det har de jo trods alt ikke.
    Og jeg har aldrig sagt at det ikke er i orden at avle på hunde med konstaterede sygdomme, det ved jeg ikke hvor du får fra. Det jeg synes er forkert er bevidst at lave parringer på hunde der har fået konstateret den samme sygdom eller flere og så bare lukke øjnene og håbe på det bedste, det får mig til at tænke at man lidt gemmer sig bag racens sundhed/usundhed ved at sige at racen er jo syg i forvejen, så må man gerne eller det går nok. For ellers brugte man da ikke 2 hunde med samme fejl eller flere fejl/sygdomme.



    Passione Del Mastino: nej det var ikke hentydet til dig, og lige nøjagtig det du skriver i dit indlæg til mig er jeg 100% enig i.

    Og ja vores avl handler om at gå på kompromis med sygdommene, hvilket er rigtig trist, og selvfølgelig skal man være realistisk i sin avl, men man kan vel godt tænke sig om, når man avler. Derfor er det uhyggeligt vigtigt at man laver sit forarbejde også selvom opdrætterne sundhedsundersøger deres hunde, så kan man netop få et lille indblik i hvad man kan forvente eller håbe på.


  • #30   11. apr 2013 UNDSKYLD - der er parret to hunde med patella lux grad 1 hos begge forældre - IKKE AD - det var min fejl - jeg skrv forkert.

    Men hvad siger I til at parre to hunde med patella lux grad 1, er det et problem at man gør det indenfor denne race?


  • #32   11. apr 2013 Lykke - Haha, du er sgu for sjov smiley

    Helt ærligt, så gider jeg ikke diskutere sundhed og avl med en opdrætter der ikke selv tester!! At du vil sidde der og klandre andre når intet selv gør er sgu til grin...

    Kennelmor - demodex er absolut ik den sygdom FB døjer mest mest, eller som imo er værst for hunden... Derudover så er demodex testen kun et billede af tilstanden LIGE NU OG HER, den siger intet om hvorvidt hunden senere vil udvikle problemer... Ligesom en allergitest - der er ingen grund til at teste for hverken allergi eller demodex med mindre der er symptomer..

    Vil man have en fransk bulldog så kommer man til i ret stor udstrækning at gå på kompromis... Fx har omkring 50% af de undersøgte hunde i OFFA svær HD og ifølge Ken Lindeblad så har næsten alle FB'ere hemivertebrae.. Dertil kommer så alle de andre lidelser racen er plaget af..

    I forhold til patella luxation, så kunne Mette og Anne-Marie have valgt at få undersøgelsen lavet af en alm. familie dyrlæge - men de får sådanne undersøgelser lavet af de bedste = Claus Sloth eller Ken Lindeblad... Havde de valgt det første så havde ingen af de to hunde haft en 1'er.. Buddha's er så lille at det praktisk talt ikke er der, men Claus Sloth kan jo ikke skrive en ½ ..


  • #33   11. apr 2013 Ok tak for seriøst svar smiley ... det var det jeg gerne ville høre.

    Jeg må bare skrive til min bekendte, at hun skal se sig godt for, at hun skal se ihvertilfælde modere og også gerne faderen til hvalpene og så være indstillet på at gå på kompromis.


  • #34   11. apr 2013 Har lige et spørgsmål mere. Har FB generelt et problem med for udstående øjne?
    Jeg har set et par stykker med røde og irriterede øjne, fordi de tørrer ud fordi de er for udstående. Men måske er det en tilfældighed?


  • #35   11. apr 2013 Det tror jeg kommer af dårlig avl. Hvis ingen af forældrene har det få hvalpene det nok heller ikke.

  • #36   11. apr 2013 Det var dog fantastisk TR - hvor har du ham fra?

  • #37   11. apr 2013 Dejligt at høre om en sund FB smiley

  • #38   11. apr 2013 TR - fantastiske resultater!! Super dejligt for Ivan, dig og racen smiley Især for Ivan!!

    Hvad var Claus's vurdering af AD og HD? Og hvor stort er hans luftrør?


  • #39   11. apr 2013 Michelle:
    Ja, det er da også nemmere at komme med angreb end at svare på det man skriver smiley For sat dig ind i hvad jeg gør og ikke gør, det kan jeg da se at du ikke har smiley


  • #40   11. apr 2013 Og som sagt klandrer jeg ikke andre jeg sagde det var generelt(hvis du forstår det anderledes kan jeg virkelig ikke gøre for det), og forstår virkelig ikke at du bliver sur over min holdning, for hvis du læser hvad jeg skriver er det jo rigtigt smiley avler man dårligt på dårligt, kan man da ikke forvente en forbedring, det er da logik for perlehøns, så sundhedsresultaterne bør bruges til at forbedre...er det ikke det vi alle sammen skal arbejde hen imod?

  • #43   12. apr 2013 Jeg vil gerne bestille et Ivan afkom. smiley

  • #44   12. apr 2013 TR - Det lyder bare rigtig rigtig fint smiley Skønt at høre om en sund og rask bulldog - de er desværre et særsyn smiley

    Og hatten af for at du har fået ham undersøgt af Claus Sloth - han er uden tvivl en af landets bedste ortopæder smiley Resultater fra folk som ham er noget mere brugbare end fra en alm dyrlæge..

    Lykke - Den dag du selv begynder at sundhedsteste dine avlshunde, der kan vi tage denne debat igen... Indtil da er det meningsløst!


  • #46   12. apr 2013 Michelle: som sagt sæt dig ind i tingene før du udtaler dig

  • #47   12. apr 2013 Men ja jeg forstår da godt at det er svært at skrive i forum at du bifalder avl på revl og krat, og så kalder det sundt opdræt, for det må det jo betyde, når du synes det er så svært at svare på mit spørgsmål, og skrive at jeg har ret smiley Men fair nok, vi har jo alle ret til at have vores holdninger

Kommentér på:
Sund fransk bulldog

Annonce